Elokuiset 2008 osa 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Zuviliini: Miulla oli juuri kanssa kausi kun kaikki närästi ja pahasti, kurkku tuntui olevan ihan kipeä ja tulessa. Mutta onneksi rennie auttoi, se on kiva kun ei tarvi juoda mitään litkua kuten samariinissa, sitä voi yölläkin napata suuhun sopivasti yhden tai jopa kaksi. Ja toi lorahtelu... Juu tapahtuu ja on ihan päivittäistä. Pahinta on kun joudun olemaan kyykyssä monesti tämän remontin eri juttujen kanssa ja sitten pieni yskähdys pölyn/purun vuoksi... Kohdunkaulaa myös vihloo, itse asiassa tajusin vasta tänään, että se on se mitä vihloo. Kun meinaa minulla sitä on vihlonut muutenkin, siis ihan silloin kun en ole raskaana, välillä niin että en pysty hetkeen istumaan ja kyyneleet nousee silmiin.

Noista kipuiluista ja vihlonnoista tuli mieleen, että onko kukaan teistä saanut lääkettä jälkisupistuksiin? Niihin siis mitä tulee synnytyksen jälkeen esim imettäessä. Minulla oli valtavat supistukset jo esikoisesta, joista niitä yleensä ei juuri kipeinä kuulema tunne, ja nyt olen sitten hieman hermostunut miten pahoja ne on tämän toisen kanssa. Minulla on jonkun verran kielteinen tuntuma imetykseen muutenkin niin en haluaisi niiden supistusten "estävän" koko imetyksen aloittamisen.

- Ensimmäistä äitiyslomapäivää viettävä Mammaksi-

Moikka,

Mammaksi: Ihanaa, että muillakin on samoja vaivoja, jotenkin aina välillä tuntuu, että minä tällä vaan valitan. =)
En saanut esikoisen jälkeen mitään kipulääkettä jälkisupistuksiin. En ollut itse asiassa niistä kuullutkaan, ennen kuin iskivät päälle imettäessä. Kuulemma ikävä kyllä pahenevat seuraavan lapsen kohdalla. Luultavasti niihin saa kipulääkettä kun pyytää sairaalassa, on se kuitenkin sen verran voimakasta supistelua.

Mulla itsellä imetyksestä jäi oikein hyvä kuva. Ainut vain, että kaverini (sai lapsen samaan aikaan) oli niin fanaattinen imettäjä ja jotenkin "pakotti" muakin jatkamaan täysimetystä, vaikka maito ei selvästi pojalle riittänyt. Sitten kun aloin antaa soseita n.4,5kk puheillaan syyllisti sitäkin. Nyt en tee sitä virhettä vaan teen niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Poikaa imetin kaikenkaikkiaan 1v1kk, eli aika pitkään.

Eiliset päikkärit sitten kostautui yöllä, nukuin todella huonosti. Nyt oon sitten yrittänyt sinnitellä hereillä, että yö menisi paremmin.
Huomenna siis taas neuvoja ja kirjoittelen sitten lisää.

zuviliini 28+0 (vaavilla hyvät mahikset jos nyt syntyy.)

Zuviliini: En minäkään mistään jälkisupistuksista ollut kuullut ja lääkkeistäkin niihin kertoi vasta nyt neuvolatätini. Minulla on imetykseen vain se kielteisenä, että minulla maitoa tuli niin järjettömästi, että poika meinasi tukehtua määrään ja maitoa herui niin nopeasti, että kaikki mitä poika söi, niin tuppasi tulemaan pojalta ulos koska joutui hotkimaan. Hotkiminen tietty johti vatsavaivoihin ja itkuun. Iltaisin sitten ei jossain vaiheessa enää suostunut syömään kuin tipan pari kerrallaan ja se ohut etumaitohan ei mitään nälkää pitänyt pois. Kaikki ongelmat loppui, kun alkoi saamaan maidon pullosta, no eipä silloin tullut mieleen lypsää itseltä maitoa vaan tuli annettua korviketta. Ehkä nyt tajuan heti alkaa lypsää ja antaa maidon pullon kautta, jos sama maitomäärän nousu tapahtuu.

-Mammaksi-

PS: ihana hiljaisuus laskeutui taloon just, esikoinen tuli tänne maalle viettämään kesää ja on nyt sitten miehen siskon pojan kanssa "riekkunut" pari päivää, nyt menivät hetkeksi ulos. Täällä on ollut ihanan kesäinen ilma, mutta niin järjetön tuuli, että pojat ovat olleet sisällä, työn alla oleva hiekkapihamme meinaa pöllyää niin ettei ulkona olo ole oikein mieluisaa.

Heippa pitkästä aikaa!

Meillä on nyt muutto, tai oikeastaan kaksi takana. Pari viikkoa sitten tultiin kimpsuinemme Suomeen (huh!) ja viikko sitten koko muuttokuorman kanssa Jyväskylään (huonekalut ym. oli anoppilassa säilössä). Koko viime viikko menikin siivotessa ja tavaroita järjestellessä, pihaa laittaessa yms. mutta nyt koti näyttää taas kodilta ja on NIIN IHANAA OLLA KOTONA!!!
Eilen alotin työt tai jatkan vanhassa työpaikassani seuraavat 7 viikkoa. Kun tulin töistä kotiin, mies oli kasannut vauvalle pinnasängyn valmiiksi... :). Vähän on tullut shoppailtua 50cm vaatteita, vanhat vaatteet ja turvakaukalo on vielä anoppilassa, kun kaikki ei millään mahtuneet muuttoautoon.. eiköhän ne sieltä vielä ehditä hakea ennen synnytystä!

Mulla on ollut vointi ihan hyvä. Olen pyöräillytkin (Norjassa mulla ei ollut pyörää) ja vähänkö se tuntuu mukavalta!!! Esikoiselta en enää näillä viikoilla pystynyt pyöräilee, kun suppaili niin paljon, nyt sujuu ilman ongelmia. Viime viikolla oli neuvola, siellä meni se 1,5 tuntia, mut kaikki on ok. Verenpaineet oli laskeneet ja hemppa noussut. Oonkin ollut paljon pirteempi :). Neuvolalääkäri on ensi viikolla, laitettiin näin lähekkäin, kun en oo vielä käynyt lääkärillä kertaakaan... sf-mitta oli tasoittunut "normaalikäyrän" tuntumaan, terkka sanoi, että näillä viikoilla se yleensä sinne tasoittuukin. Painoa on tullut yhteensä n.8kg lisää. Vauva potkii päivittäin, välillä potkut tuntuu mukavilta, välillä vähemmän... mutta kaikenkaikkiaan kyllä ollut niin helppo raskaus, että jos ei vauva potkis, en edes muistais olevani raskaana! No, ehkä vaatekaapilla huomaisin ;).

Joku kyseli bouncing-tilasta, niin oon ite onnistunut joskus poistamaan sen yahoolta, mutta en enää muista, miten... se yahoon posti menee bouncing-tilaan, jos sitä ei käytä säännöllisesti, mulla on se taas bouncing-tilassa, mut pystyn kirjoittamaan viestejä yms. kun laitoin sinne ("kerhoon") toisen sähköpostiosoitteen, noita ilmasiahan saa vaikka mitä kautta.

Nyt mies huutelee syömään, palvelu pelaa, kun ite tuun töistä kotiin, täällä on ruoat valmiina :)

Garnet 28 ja 3

Tervetuloa Garnet kotisuomeen! :)

Mulla oli tänään neuvolakäynti. Painoa on tullut yhteensä 6,7 kg (viime kerrasta oli noussut peräti 2,7 kg, toivottavasti tahti hiipuu..), hemppa oli laskenut aika rajusti mutta ihan ok tasolla vielä, 119. Sf-mitta oli 25 cm...viime kerralla oli 24 cm, tosin oli eri mittaaja. Elikkäs ihan kunnossa asiat ja seuraava käynti onkin 3 viikon päästä.

Vatsa on kyllä nykyään jo melko ison tuntuinen ja alaselkää särkee välillä :( Vatsa tuntuu tosi pinkeeltä...sellanen olo että kohta nahka ratkee.

Lähden tästä lomailemaan kotikonnuille joksikin aikaa kun vielä ehtii. Mukava nähdä vanhoja ystäviä pitkästä aikaa :)

Susa 30+2

Terkut myös täältä Vantaalta! Kuulumisia ei juuri ole mitään ihmeempää. Vauvalla oli tossa muutama päivä vähän hiljainen kausi mutta nyt on ottanut takaisin. Viihtyi myös perätilassa sillä potkut tuntuivat vaan alas. Nyt on tainnut jotenkin päin kääntyä kun potkut tuntuvat ylhäällä ja kyljissä. Mulla on aika 10.7 kättärille tarjonnan tarkistukseen joten siellä sitten selviää miten päin siellä masussa oikein ollaan.
Neuvola on ensi maanantaina. Vointi on aivan älyttömän hyvä ja samoin kuin Garnet, en edes huomaisi olevani raskaana ellen katsoisi itseäni peilistä! Niin ja tervetuloa kotisuomeen.

Huomiseksi onkin luvattu aika mieletöntä säätä joten nyt kaikki aurinkoa ottamaan masuun, suojakertoimia unohtamatta!
Nyt lähden itikseen ostoksille! Jos vielä löytäisin kivan mammamekon kesäksi ja vauvalle jotain pientä ihanaa!

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 31+5

Piti tulla kurkkaamaan, jos joku olisi kuulumisia kirjoitellut! :) Tää nettiaddikti oli vailla konetta pari viikkoa ja pitäähän se ottaa takaisin. ;)

Tervetuloa takaisin Suomeen, Garnet! :) Olitteko pitkäänkin ulkomailla? Toivottavasti kotiudutte pian takaisin! Ja mukava kuulla, että oireettomiakin odotuksia on! :)

Zuviliini, ehkä se kaverisi oli sisäistänyt sen ITU:n ohjeistuksen vähän liiankin hyvin, jonka mukaan maitoa riittää niin kauan kun jaksaa imettää! :) Mutta tottahan se on, että joku lapsi kaipaa muutakin ravintoa jo tosi pienenä (ennenhän kiinteät aloitettiin jo parikuisille, joten ei tuo 4,5kk edes ole kovin aikaisin siihen nähden!), kun taas toinen ei huolisi muuta kuin maitoa vielä 8-kuisenakaan. Ja äitihän se itse lapsensa parhaiten tuntee, ja tietää, milloin on oikea aika aloittaa muut sapuskat. Ne neuvolan ikärajat on kuitenkin vain suosituksia, ei orjallisesti noudatettavia lakeja!

Mammaksi: siulla on sitten ollut se klassinen "suihkutissi"-ongelma! ;) Miulla on molempien kanssa eka vuosi ollut sitä jatkuvaa suihkuamista, sen jälkeen on vihdoin helpottanut! Parhaiten siihen auttaa, kun ennen imetystä lypsää enimmät pingotukset pois (mieluummin lypsää, kuin pumpata, sillä pumpaten tulee helposti otettua maitoa vähän liikaa, joka vaan kiihdyttää maidontuotantoa ja sitä tulee entistäkin enemmän). Vauva saa sitten paremman otteen ja enemmän sitä rasvaisempaa ja täyttävämpää takamaitoakin. Ja Jos vaan mahdollista, niin kannattaa imettää makuuasennossa, sillä se hillitsee suihkuamista. Oman maidon pumppaaminen ja tarjoaminen pullosta on sitten se seuraava vaihtoehto, jos vieläkin tukehtuminen uhkaa, mutta helpommalla tietty pääsee, jos saa sen suihkuamisen hallintaan ja pystyy imettämällä antamaan maidon suoraan. Tämä siis ihan käytännössä hyväksi havaittu metodi, ei mitään imetysfanaatikkojen hihhulointia! ;)

Jälkisuppareista: Meillä taas neuvolassa paasattiin niistä valmennuksessa ja sairaalassakin tarjosivat kipulääkettä joka välissä, vaikka ei miulla edes mitään kipuja ollut! Tai sitten en vaan sen tuskaisen synnytyksen jälkeen tuntenut mitään kipua! ;) Kakkosen syntymän jälkeen taas jälkisupparit olikin ihan toista maata ja nyt tarvitsen varmaan epiduraalin heti synnytyksen jälkeen ja jotain kipupiikkiä osastollakin... ;D Mutta joo, kun synnytys helpottuu kerta kerralta, niin jälkijäristykset puolestaan tulee sitten vastaavasti pahempina. :(

Tää ilmoittautuu siirtyneensä loppuraskauteen, henkisesti. ;) Tänään iski ihan kamala siivousvimma ja siinä samalla sitten tuli vihdoin kaivettua pikkuruiset vaatteet ja melkoinen läjä imetyspaitoja ja -liivejä. Pitäisi vain saada vielä se kaappi niille vaatteille, että voisi alkaa laittaa pikkuruisia bodeja ja potkuhousuja pinoihin... Ja jotain ihan pientä tarvitsisi ostaakin, jos vaikka tämä mukeloinen on tosiaan niin pieni ja siro kuin mitä ultra antoi ymmärtää. Olisi ihana päästä shoppailemaan pelkästään vauvanvaatteita! :) Eilen leikkasin vaippakankaita ja elättelen toiveita, että ilmat pysyisivät hyvinä ja pääsisin ulos ompelemaan tässä joku päivä. Sisällä ei oikein mahdu, kun remppa vaan jatkuu...

Mutta nyt muksut kaipaa satuja, että palaillaan!

Pistiina rv 32+2

Pistiina: Kiitos vinkeistä. Mie just mietin tarkkaan ja harkitusti (ja ajatuksethan karkasi siinä välissä jo muihinkin asioihin...) mutta tosiaan makuuasennossa imetys oli helpompaa esikoisen kanssa. Muistelin yöimetyksiä ja ei tuo poika tosiaan silloin kaikkea ulos oksentanut (niin muulloin se oli oksentamista, ei mitään pikku pulauttelua). Minulla vaan taisi olla tapana nukahtaa pojan imiessä ja siitä ei millään olisi viitsinyt nousta nostamaan poikaa omaan sänkyynsä. Koska kuitenkin haluan vauvan nukkuvan omassa sängyssään niin pitänee jotenkin tehdä imetyksestä epämukavaa ;-)
"Mukavaa" muuten kuulla, että teilläkin remontti haittaa kaikkea muuta askaretta. Meillä kaikki paikat on täynnä pakkelipölyä ja siihen ei kamalasti vauvan vaate ja vaippakankaita levitellä. Tosin pikkuisia vaippoja on nyt ystävälläni lainakäytössä vajaat kolmekymmentä... Iski into ommella niitä, kun sisätäyttötaskut ilman tarroja oli niin nopeita tehdä. Nyt pitäisi niitä isompia ommella, mutta jossain kumman piilossa on ompeluinto, liekö se vahingossa jäänyt levyjen taakse rempassa... Ja kun tuntuu, että kaavallani tulee julmetun isoja M kokoisia vaippoja. Ja kun nyt vasta hokasin, että sisätaskut kannattaa tehdä imevistä kankaista, silloin ei tarvi itse imua niin paljoa, arvatkaas vaan kenellä on ostettuna ihanan ohutta fleeceä vaippojen sisälle, ja sehän ei ime sitten mitään... Blaah!

Nyt pitää mennä katsomaan mitä noi pojjaat tekee ulkona, ne otti itkuhälyttimiksi ostetut radiopuhelimet mukaansa ja ainakin toinen lähti tuohon meitin soramontulle. Arvatkaas paljonko sieltä tulee soraa sitten mukana...

-Mammaksi rv31+5-

PS: loppuraskauteen olen siirtynyt jo aikoja sitten, ainakin mieheni hermostuu välillä, kun hän sahaa jotain laudanpätkää seinää varten ja minä olen imurin kanssa kärppänä paikalla :-) Nyt remontin aikana olen huomannut miten kovasti inhoan purun ja remonttipölyn kulkeutumista huoneesta toiseen. Onneksi meillä on pari vanhaa imuria, jotka saavat nyt kyytiä. Minä jopa hion pakkeleita siten, että imuri huutaa toisessa kädessä, imee tehokkaammin pölyn niin kuin hiomakoneeseen liitettynä... Seli seli ;-)

Mä aloitin sairasloman perjantaina ja jatkan sitten äippälomaan asti. Ei ole kuulemma suotavaa et suppareita tulee niin tiheesti kuin mulla työpäivän loppua kohti. Ihan hyvä homma kun talo on valmistumassa ja muutto juhannusviikolla niin vien esikoisen hoitoon ja pakkailen kotona rauhassa.

Jälkisuppareista sen verran et kaverini kehotti ottamaan omat ibuprofeiinit mukaan kun sairaalassa kuulemma nuukailevat kipulääkkeitten kanssa .

Nyt esikoinen kiipeilee sylissä siihen malliin et tietsikka putoaa kohta...

Terveisiä neuvolasta,

kaikki oli ihan hyvin. Sf-mittakin kasvanut ja on nyt 25-26cm. Riippuu aika paljon mittaajasta. Neuvolatäti kyllä kauhisteli sitä, että vauva on jo laskeutunut aivan tuonne alas ja käski ottamaan todella rauhallisesti.
Meille kanssa tulossa ilmeisesti siro vauva, kun on kasvultaankin pienempi kuin veljensä. (s. 2950g)
Mua vähän jännittää riittääkö tuon istukan koko nyt, kun pojalla se oli jo todella pieni kokoinen.

Verenpaineet oli hyvät 107/75 ja pissa ok. Hemoklobiinia ei nyt mitattu.
Seuraava aika on sitten kahden viikon päästä. Varattiin kaikki ajat viikolle 39 asti valmiiksi ja nyt on kiva kun tietää aina milloin seuraava käynti on. Voi sitten paremmin suunnitella kesämenoja.

Nyt poika huutelee, öitä. =)

zuviliini 28+1

Mä en oo tainnut ikinä edes kuulla jälkisupistuksista?? En ainakaan muista, että mulla olisi sellaisia ollut... keskenmeno oli kyllä hyvin kivulias kokemus, mutta en muista esikoisen synnytyksen jälkeen syöneeni kipulääkettä kuin epparihaavan vuoksi. Mutta ihan loogiseltahan se kuullostais, et supistuksia tulisi, tyhjentäisivät hyvin kohdun...

Mä olin esikoiselta henkisesti valmistautunut täysimetykseen vähintään sinne 6kk asti. Vauvan ollessa n.3kk ei päiviin sitten enää mahtunut muuta kuin imetystä, poika söi tunnin tai jopa enemmän, nukkui hetken ja aloitti taas syömisen. Yötkin meni vain imettäessä, silloin väli oli parin tunnin välein. Sitten 4kk neuvolassa terkka kysyi, olenko kokeillut soseita. Olin ihan äimänä, jotenkin tuo 6kk täysimetys oli niin iskostettu mullekin, ettei ollut tullut edes mieleen tehdä muuta... no, aloitin sitten perunan ja porkkanan syöttämisen - ja hui, vauva alkoi tehdä muutakin kuin syödä! Maitoa multa kyllä tuli, vauva tyyliin tukehtui siihen syödessään ja liivinsuojat ja maidonkerääjät olivat käytössä, mutta ei se pelkkä maito silti riittänyt vauvalle. Toisen lapsen kanssa olen sitten viisaampi, soseet aloitan, jos rupee päivät menee pelkäksi imettämiseksi...

Kukas se kyseli mun ulkomailla olosta, niin olin Norjassa n.8-9kk, miehen työn vuoksi sinne lähdettiin, mutta hyödynsin itsekin siellä olon ja suoritin kv-vaihtoa, alkuun olin hoitovapaalla.

Garnet

Terveiset neuvolasta;

Hemppa laskenu joten lisärautaa, verenpaineet yhtä alhaalla kuin ennenkin (josta johtuen on ruvennut pyörryttämään tosi helposti), painoa tullut yhteensä 4kg. Vauva oli pää alaspäin ja tosi alhaalla joten siksi tulee niitä kipeitä suppareita. Kohdunsuu pehmenynyt joten pitäisi ottaa iisisti. Ja suppareita pitäis laskea ja jos tulee yli 10 päivässä niin sitten lisää lepoa. Eilen niitä laskin ja 15 supparin jälkeen totesin että meen päiväunille...

Jälkisupistuksista; mulla ne oli viimeks melkein pahempia kuin kuin itse synnytyssupparit. Etukäteen niistä varoteltiin joten mulla oli omat särkylääkkeet mukana ja niitä vedin 3 kertaa päivässä. Mut ei ne kestänyt kuin pari päivää. Sellainen mikrossa lämmitettävä jyväpussi mahan päällä auttoi hyvin...

Miehellä alkaa ens viikolla loma joten sitten saan ottaa rennosti. Se lupas hoitaa ton meidän uhmaikäisen kiukuttelijan ;)
Nyt ulos aurinkoon.

Naksuli ja papu 28+4

Neuvola -terveisiä myös täältä, lisäksi kävin tiistaina ultrassa (olen NKlla yhdessä tutkimusryhmässä mukana jonka vuoksi käyn lääkärissä NKlla n. kerran kuussa).
Neuvolassa kaikki oli ok myös pissa ja sokeri, sf-mitta oli 24 koska asukki on ilmeisesti nyt poikittain "yksiössä". Ultrassa todettiin asukkaan kooksi 1450g eli on hiukan yli keskikäyrän viikkoihin nähden.

Mites muilla, jaksatteko vielä imuroida tms. siivoilla ihan normaalisti? Minä olen pieniä imurointointeja yms. tehnyt mutta muuten olen koko asunnon käsittävät nakittanut miehelle.

t,Katri 29+5

Mulla on kolmas ja viimeinen ultra ensi keskiviikkona. Saa sit nahda minka kokoinen moykky siella hyorii. Eilen yksi nainen kysaisi et onko mulle tulossa kaksoset, sanoin et joo ei... Neuvola on sit siita viikon paasta, ja kolmannet verikokeet seuraavana paivana. Sit reilu viikko toita ja laakarilta kitisemaan sairaslomaa...
Taalla Espanjassa kaskivat jo synnytyssalissa hieroa mahaa kohdun kohdalta et se palautuisi ennalleen mahdollisimman nopeasti/ kovettuisi. Voi olla et oli myos apuna jalkisupistuksiin silla en muista niita kokeneeni, tosin taalla sai kylla ihan hyvin kipulaakkeita, mut ma luulin niita popsivani mielumminkin muihin sarkyihin =) tai lahinna niiden ehkaisyyn.
Janna olis myos tietaa miten minun kohdunkaulan tilanne, silla varsinkin illalla nukkuma asentoa etsiessa tuntuu ettei mikaan asento ole jalkovalille hyva. Nyt myos istuessa tuntuu etta pienen joku ruumiin osa painaa oikealle rinnan alle, siis tosi vaikea valilla istua...
Muusta jaksamisesta en tieda mut ihan tuskaa raahata esikoista ekana rappusia alas kolmannesta sit talon ympari ja takas kolmanteen.... samoin iltapaivalla hoidosta hakiessa hiki valuu kun on kotiin paassyt... Onneksi taalla ei ole viela mielettomia helteita.

Hei vaan. Olenko minä muuten ainoa jonka neuvolakäynnit on näin harvakseltaan?? Siis seitsemän viikkoa meni viimeksi (siinä välissä oli vain lääkäri, joka tutki vain ja ainoastaan kohdunkaulan tilanteen, ei mitään muuta, käynnin kesto 10min). Nyt seuraava neuvolakäyntini onkin sitten juhannuksen jälkeen, oliskohan 26.6... Eikä meillä mistään synnytysvalmennuksesta tms ole edes puhuttu, saati tarjottu sellaista.

Joku kirjoitti tuosta, jos tulee kymmenenkin supistusta päivässä niin pitäisi ottaa rennommin. Tuo oli aikas napakasti mielestäni sanottu, siis ihan oikea luku, kun minulle sanottiin vain, jos niitä tulee päivittäin merkittävästi. Enkä minä tiedä mikä on merkittävästi, joten tuo luku oli mukava lukea. Se luku tarkoittaa kohdallani, että kun yhdeksältä viimeistään herään niin ennen iltapäiväkahvia on kiintiö täynnä. Enkä minä ole niitä niin merkittävinä pitänyt. Tahti on siis vähintään kaksi supistusta per tunti jatkuvasti, iltaa kohti neljää-viittäkin. Eikä meillä neuvola ole vissiin kovinkaan huolestunut, koska tuonne asti aikani laittoi. Ultraan en enää pääse, joten mitään haisulia ei ole tulokkaan koosta, lääkäri on kerran vielä muistaakseni joskus heinäkuun puolella.

Mie tässä taas mietiskelin mitä puuttuu pieneltä ja totesin nyt jo tuskastuneena, että puuttukoot mitä puuttuu, hankitaan sitten kun niitä tosiaan tarvii. Hoitolaukusta olen haaveillut, mutta tarvinneeko tuota, kun en juuri kovinkaan usein käy missään...

Nyt pitää kyllä mennä etsii jotain muuta vaatetta päälle, kävi tuo hämeenlinnan reissu jalkojen päälle ja tuntuu, että nyt ne turpoaa ihan tukeiksi. Onneksi autossa on ilmastointi, uhallanikin lähdin isommalla ja enempi kuluttavalla liikenteeseen, jotta sain ilmastoidun auton. Minä varmaan muutan loppukesästä autoon asumaan ilmastoinnin vuoksi ;-) olisin valmiina sitten kun lähtö tulee!

Moikka! Vitsi miten upeat ilmat on olleet. Ulkoiltu on ja hoidettu näitä loppuraskauden aiheuttamia pesänrakennusjuttuja =) Kaappien/vaatehuoneen siivousta, mattojen pesua ym.

Neuvolassa kävin ja ihan hyvin oli asiat:

Hg 121
RR 112/75
Pissa puhdas
Sf mitta 27
vauva poikittain mahassa (tästä johtuen pääsen varmaan ultraan ensi neuvolan jälkeen, jos ei ole kääntynyt)

Mammaksi: Kylläpä on harvoin neuvolat teillä! KYllä tässä vaiheessa pitäisi olla kahden viikon välein. Mulla oli tähän asti kuukauden välein ja nyt alkaa 2 vk välein. Sitten lopuksi taas viikon välein tai pari kertaa viikossa, jos tarvetta.

Supistelut on lisääntyneet tosi paljon. Nyt on tullut jo muutama sellainen tuntuvakin. Koko ajan on maha kovana, pienimmästäkin liikkeestä.

Olo alkaa olla valasmainen ja väsyn helposti..

Eipä muuta, huomenna on yhdet häät, pitää mennä katsomaan tavarat valmiiksi =)

Miisa ja maha 30+2

Ihanaa aurinkoista huomenta.

On niin ihana herätä kun ilma on lämmin ja aurinko paistaa. Tänään vietetään pojan 2vee synttäreitä (vaikka synttäri vasta 22.6/juhannuksena). Oikein mukavaa järjestää juhlat kun samoissa bileissä juhlitaan kolmea saman ikäistä. Pääsen siis todella helpolla. Hommiini kuuluu ainoastaa yhden äidin tukan leikkuu. (olen alunperin ammatiltani kampaaja). =)

Mulla on kanssa olo välillä aika tukala. max kaksi tuntia pystyy yhteen putkeen seisomaan/kävelemään. Sitten alkaa mahdoton paine ja vihlonta kohdunkaulalla. Kävely on melkein mahdotonta. Muuten olen kyllä saanut paljon aikaiseksi. Järjestelin vauvan vaatteet ja siivosin meidän verkkokellarin, niin että löydän sieltä sitten tarvitsemani tavarat.Ensi viikolla suunnitteilla keittiönkaappien perusteellinen siivous. Sitten onkin nämä akuuteimmat hommat tehty.

Mammaksi: Todella harvoin sulla on käyntejä. Mulla on nyt kanssa kahden viikon välein ja sitten viikosta 35 (jolloin myös lääkäri) lähtien joka viikko.

Nyt täytyy lähteä nauttimaan auringosta parvekkeelle.

zuviliini 28+4

Pakko äkkiä kertoa että ei mullakaan ole neuvola käyntejä kuin tosi harvassa. Oon käyny yhteensä 4 kertaa joista yksi oli lääkäri. Seuraava aika vasta heinäkuun alussa... Viime kerralla oli kyllä paljon enemmän käyntejä. En tiedä vaikuttaako siihen se että on toinen lapsi tulossa.

Naksuli

Meillä on käyntejä kahden viikon välein tästä eteenpäin. Nyt on välissä ollut 3 viikkoa ja huomenna siis neuvolaan.
Ilmat ovat olleet mielettömät ja tässähän alkaa olla jo ihanan ruskea. Nyt vaan lupasivat kylmenevää mutta sehän on selvä ettei tälläiset ilmat jatku.

Kerron neuvolakuulumiset huomenna...

Huomenta.. täällä taas. Eli tässä tämän aamuisia neuvolakuulumisia:

Hg 130
Rr 136/81
Pissa puhdas
Sf mitta 127

Vauvalla sykkeet vaan 125 kun sattui nukkumaan koko "toimituksen"ajan. Viime yönä hänellä ei kyllä ollut nukkumisesta tietoakaan. Valvotti mua potkimalla ihan koko yön! Hyvin on siis vielä tilaa mutta niinhän terkka sanoikin, että tilaa on kun on niin pikkaisen tuntuinen vaavi.

Seuraavaksi sitten jussin jälkeen.

Hauskaa viikkoa kaikille!

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 32+3

nyt minä istun hetkeksi ja kirjoittelen teillekin... Juu, tämä alkukateetti kuuluu siis siihen, että koko viikonloppu ollaan tehty remonttia, nyt on cyprocia seinillä 22 levyä ja loppuivat keskenkin. Tämän aamupäivän olenkin sitten paklannut ja maalaillut valmiita pintoja. Nyt oli ihan pakko istua ja hakea kuppi kahvia, toinenkin menisi, mutta ei jaksa kävellä rappuja alas keittiöön asti.
Meillä oli viime yönä ukonilmaa, kolmesti yritti tulla ihan talon päälle, mutta tuo ikkunasta peltojen takana näkyvä järvi onneksi veti sitä niin puoleensa, että meni sinne. Onni sinänsä, kun koko yläkerta on tällä hetkellä yhden sulakkeen takana väliaikaisessa sähkölinjassa... Yli sata neliötä yhden sulakkeen takana olis normaalistikin riski, saati ukkosella.

Mutta hei, olenko kysellyt teiltä onko kukaan miettinyt sitä polikliinistä (miten tuo sana taipuu...) synnytystä? Meillä oli aamulla lehdessä siitä juttua ja minua kiinnostaisi kovastikin. Meillä on tuo kanta-hämeen keskussairaala ollut ihan yli "vauvoitettu" koko alku vuoden ja elokuun alkupuolella on varmaan ihan sama tilanne, ja varmaan henkilökuntaa vielä kesälomillakin. Minä kun kammoksun sairaalassa olemista niin olisi kiva päästä suht nopeasti pois sieltä. Tiedä sitten miten suhtautuvat, kun tuo meidän neuvolakin on tuollainen ettei sielä juuri käydä raskausaikanakaan. Siinä lehtiartikkelissa luki vaan jotain, että heti alusta pitäisi saada neuvola mukaan kotikäynnille jne. Mutta Naksuli se vasta harvoin on neuvolassa käynytkin!! Piti hakea oma kortti ja katsoa, että olen minä sentään kuudesti käynyt neuvolassa, kahdesti omalla lääkärillä ja kahdesti ultrassa sairaalalla.

Mutta nyt pitää kyllä lähteä hakemaan sitä kahvia lisää, jotta jaksaa taas tehdä jotain nukahtamatta. Tosin olo on ihan mainio närästystä lukuunottamatta (jota tää kahvin juonti hirveästi parantaakin...) ja tuo Miisa mainitsema supistelu on kyllä tuttua. Heti jos kyykystä nousee tai maasta noukkii jotain niin supistelee.

-Mammaksi 32+3-

PS: Zuviliini meitin "yhtäläisyydet" jatkuu, mie olen kans entinen kampaaja.

Heissan,

Mammaksi: aika hauska yhteensattuma. =) No, onhan meitä kampaajia/entisiä aika paljon.

Mä kävin tänään NKL:lla näiden mahakipujen takia. Ovat olleet koko viikonlopun todella kovia ja nukkuminen on ollut hankalaa. Eikä nuo synttärit yms. menot ole auttaneet asiaa.
Selvisi sitten että kyse on lantion luiden aukeamisesta. Lantion luut ovat siis siirtyneet sivuille vauvan tieltä ja eteen on jäänyt pieni rako. Nuo kaksi luuta siis hankaavat toisiaan vasten kun kävelen ja siksi se on niin tuskallista. Lääkäri hieman ihmetteli, kun mulla on tällainen loppuraskauden vaiva jo nyt, mutta kehotti nyt lepäämään kunnolla ja ottamaan 3*1g panadolia päivässä.
Ottivat siellä kaikki mahdolliset testitkin, verenkuvat, virtsakokeet ja ultrasivat vauvan, kohdunkaulan ja napanuorankin.

Verikokeet oli ok, samoin pissa. Vauva painoi n.1275g ja kohdunkaulaa samanverran jäljellä kuin viimeksikin. Napanuoran virtaukset kuulemma erinomaiset.
Vauva on edelleen pää alaspäin ja voi hyvin.

Esikoinen lähtee huomenna (ensimmäistä kertaa) mökille mummon kanssa ja me mennään sitten perässä juhannukseksi. Aivan kamalalta tuntuu, vaikka onhan se hyvä, että saan kunnolla levätyä, jos vaikka vaiva helpottaisi. Itken varmaan koko iltapäivän kun poika on lähtenyt. Ensimmäistä kertaa erossa näin kauan. Pisin reissuni on ollut kaksi päivää.

No nytpä taas pötköttelemään.

zuviliini 28+6

Moikka täältäkin!

Nyt ne helteet sitten vaihtuivat sadesäähän.. Noh, tuleepahan tehtyä sisälläkin jotain!

Olisi tosiaan ne ylioppilasjuhlat vihdoin edessä viikonloppuna, joten niissä riittää järjestelyä.

Mahassa kaikki ennallaan, maanantaina taas neuvola!

Miisa ja maha 30+5

Moikka,

Vaivaako muita unettomuus? Mä oon jo pidemmän aikaa heränny klo5 aamuyöstä enkä saa sitten unta millään. Viime yönä valvoin klo7.30 asti. Ja sit ku just nukahtaa uudestaan niin esikoinen rupee heräilemään. Eilen yritin mennä nukkumaan klo22 jotta sais vähän enemmän nukuttua mutta eihän se uni tullu ku vasta puol yhden jälkeen. Eli viime yönä nukuin yhteensä noin 5h. Päivisin oon sitten niin pihalla...
Jostain luin että näin luontoäiti valmistaa yöheräämisiin. KIVA KIVA!

Kirosin tänä aamuna että tää on niin epäreilua että ensimmäinen raskaus meni todella helposti ilman mitään vaivoja ja nyt sitten kaikki mahdolliset vaivat iskee päälle.

Esikko oli viikonlopun mummolassa ja mies työmatkalla niin sain ihan itsekseni olla kotona. En tehnyt yhtään mitään. Makasin takapihalla ja luin kirjoja. Eikä supistellut kertaakaan... Nyt sitten taas supistaa lähes koko ajan vaikka yritänkin ottaa iisimmin esikon kanssa. Mutta näköjään ei sais mitään tehdä. Pelkästään ruokakaupassa käynti vaikuttaa.

Oon niin kyllästynyt raskaana olemiseen!!!

Pyydän anteeksi valitusta, huono päivä ja jonnekin pakko purkaa... :(

Naksuli 29+3

Anna Naksuli tulla koko laidallinen vaan :-) Minä olen puolestani myös kyllästynyt tähän raskaana olemiseen juuri noiden yö heräämisien ja ihan jatkuvan vessassa juoksun vuoksi!! Eihän siinä mitään muuten, mutta kun vessa on alhaalla ja meidän "valtakunta" yläkertaa. Ja tämä yläkerran vessa siinä vaiheessa nyt, että aamupäivällä tein lattian valmiiksi, mutta kun viemäristä puuttuu viitisen metriä alakerrassa niin eipä minun tekemiseni paljoa auta vessa juoksuihin. Ja just toi yövalvominen, tai ihme aamuyön valvominen... Minä kun en pääse edes pihalle makaamaan päivällä vaikka aikaa olisi, meinaa anoppi on lomalla ja se katsoo pahasti, jos menen laiskottelemaan ulos...

Nyt kuitenkin tuon vessan kimppuun, tai jotain, mies kielti suhteellisen jyrkästi etten saa alkaa yksin tekemään uuden makkarin laminaattilattiaa, ei kuulema halua vielä lähteä ajamaan töistä kotiin viedäkseen minut synnytyslaitokselle... Kuulema loppukesästä haluaa vasta pitää isyyslomansa.

-MamMAKSI maha-

Uusimmat

Yhteistyössä