Elokuiset 2008 osa 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kastepuvusta: Meillä on kastepuku, jossa on kastettu minut ja kaksi veljeäni. Siihen on kirjailtu meidän nimikirjaimemme. Esikoispoikamme kastettiin myös siinä, jolloin minun nimikirjainteni alle kirjailtiin pienellä poikamme nimikirjaimet..on sillä tunnearvoa! Tuleva tirppana on tarkoitus kastaa tietty samassa puvussa.

Täällä on yksi rinnoista levinnyt.. kaksi tai kolme kuppikokoa on kasvanut jo nyt. Uusia rintsikoita olen parit ostanut. Imetysaikana onkin edessä taas parin koon kasvu, en tiedä mistä aion ostaa rintaliivit.

Heissan,

Yahoosta: En ole koskaan kokeillut, mutta olen innolla mukana.

Kastemekko: Meillä on miehen suvussa kulkenut puku, jossa on kastettu ensin mieheni ja sitten hänen neljä serkkuaan. Kaksi vuotta sitten kastettiin meidän poika ja kummityttö (miehen serkun tyttö). Nyt siis myös tämä vaavi. Puvun helmaan on kirjailtu kaikkien lasten etunimet. =)
Lisäksi pohjan ristiäisissä käytettiin minulle hankittua kastemaljaa (joka on jo hieman rikki, mutta vesi pysyy sisällä). Musta tällaiset perinteet on ihania, jos niitä sattuu suvussa olemaan.

Rinnoista: Täällä kanssa on käyty liiviostoksilla. Olen ostanut suoraan imetysliivejä, niin on niitäkin sitten erikokoisia valmiina. Pojan ajalta onkin muutamia tuolla valmiina, mutta ne on jo nyt alkaneet puristaa... ihme juttu. Montakohan kiloa nää tissit nyt jo painaa??? =)

Muuten ei mitään ihmeempiä. Mietä on kamala ikävä, niin minulla kuin pojallakin. Enää neljä kokonaista päivää. Päätettiin sitten luitenkin kaikki jäädä tänne pääkaupunkiseudulle ja lähteä matkaan joku muu viikonloppu. Äiti ei ollut tainnut tajuta, kuinka huolissani olen näistä supistuksista. Tänään sitten vähän avauduin (itkin) puhelimessa ja helpotti ainakin mun oloa. Olen muutenkin aivan kamalan herkällä mielellä.

Nyt voisi lähteä nukkumaan. Poika kuitenkin herää jo kuudelta.

zuviliini 24+3

Minä pienesti toivoin että rintavarustus kasvaisi raskauden myötä mutta ei niin ei :( Samoilla rintaliiveillä olen pärjännyt kuin ennen raskauttakin. Ainoastaan ympärysmitta tuntuu joissain liiveissä liian tiukalta kun vatsa lähtee jo tuolta ylhäältä kasvamaan. Jospa ne edes yhden koon kasvaisivat sitten kun maitoa alkaa erittymään.

Minulla ja sisaruksillani on ollut sama kastemekko mutta en tiedä onkohan se missä kunnossa nykyään. Pitäiskin kysyä äidiltä. Oishan sillä tunnearvoa enempi kun tietäis että itsekin on siinä puvussa joskus ollut sisällä :)

Mies toi mulle tänään äitienpäiväkukan :) Meinasin jo siitäkin antaa tulla palautetta kun oli minun mielestäni "väärä" kukka. No, purin sitten huultani ja kiittelin. Kaunis ajatushan se on tärkein. En tiedä miksi olen nykyään ollut hermona joka asiasta.

Susa

Zuviliini on kutsuttu! Tarkkaile s.postiasi, sinne pitäisi tulla posti yahoolta. En tarkalleen muista, miten sinne pääsi, mutta josko siinä postissa olisi jotain tietoa!? Harmi, kun kaikki on siellä englanniksi, itse en ainakaan ole haka siinä..

Susa: Mä oon kanssa huomannut ihme hermoilua joka asiasta. Saan tosissani purra huulta, etten räjähdä joka asiasta.

Rinnoista en oo levinnyt, onneksi, mutta liivien ympärysmitta on taas käynyt pieneksi. Aika alkumetreiltä on ollut käytössä sellainen lisäpala tuonne hakasosaan.

Yahoolle voisin itsekin ilmoittautua. Laitan Miisa sulle viestiä.

Kastepukuna meillä on mun perheessä kulkenut puku jossa on minut ja veljeni sekä esikoiseni ja hänen serkkunsa kastettu. Miehen perinnepuvun hukkasi hänen veljen vaimonsa josta anoppi on edelleen neljän vuoden jälkeen käärmeissään.

Täytyypä minunkin sitten laittaa Miisalle sähköpostia :). Kiva päästä esittelemään masukuvia sinne ja puhumaan muutenkin vapaammin, kun on sitten suljettu yhteisö.

Rintsikoista puhuitte... mulla oli ennen esikoisen syntymää todella pienet rinnat, jotain AA-A:n väliltä. Imetysliivit olivat sitten kokoa D ja nekin tuntuivat pieniltä! Imetyksen jälkeen oli sitten B, mutta taas ovat kasvaneet reilusti. Kerran jo kävin ostaa isompia liivejä, mutta ovat jo jäämässä pieniksi. Saa nähdä, mahtuuko vanhat imetysliivit sitten päälle, kun niitä tarvitaan.

Kastemekkona meillä oli esikoisella äitini neuloma. Minut sekä molemmat siskoni ja kaikki heidän lapsensa on kastettu siinä mekossa. Miehen suvussa olisi myös ollut "perintömekko", eipä olla vielä mietitty, kumpi päällä tuleva vauva kastetaan. Jos syksy on kovin lämmin, voi se miehen suvun mekko olla parempi valinta...

Tänään sain postia työpaikaltani, oli mennyt äippälomahakemus sinne, eli on varmaan eilen ollut perillä myös kelassa. Kuinkas nopeaan ootte muut saaneet päätöksen avustuksista? Mulle ne tulee 2006 tulojen mukaan. Palkka on kyllä noussut sen jälkeen, mutta kun olin syksystä kevääseen hoitovapaalla, ei ehdi tässä välissä tulla sitä 6kk töitä, että ois saanut laskettua uudet rahat. Enkä tiiä, onko ne ihan sitä 20% kasvaneet kuitenkaan.

Niin ja muuten - ihanaa äitienpäivää kaikille huomisen johdosta!!! Me mennään Suomi-seuran äitienpäiväjuhlaan. On nyyttäriperiaatteella, itse paistoin sinne 3 pellillistä lihapullia. Miehellä on tänään läksiäisjuhlat työpaikalla, saas nähä missä kunnossa ja monelta sieltä kotiutuu... :) seuraavat 3 viikkoa meillä onkin sitten yhteistä lomaa!!! Miehellä on vielä kesäkuu lomaa, aloittaa 1.7. Suomessa työt, mun pitäis mennä 2.6. alkaen 7 viikoks töihin. Toisaalta ootan jo töihin pääsyä(!!) toisaalta taas ei vois vähempää kiinnostaa...
mutta nyt laittaa miisalle postia! :)

t.Garnet 25 tasan

Garnet: Kutsu lähetetty! Tein sinne yahoolle sellaisen taulukon database kohtaan, jonne voi laittaa lasketun ajan ja mahdollisen sukupuoliveikkauksen. Sitten kun vauva syntyy niin voi lisätä todellisen syntymäpäivän ja vauvan mitat.

Tulkaa vaan mukaan kaikki! ei siellä ole pakko julkistaa oikeaa nimeään jos ei halua ja jos tuntuu vaikealta, niin me muut autetaan! Harjoittelulla se kyllä alkaa aueta.

Heippa vaan kaikille!

Ollaan kotiuduttu Kyproksen reissusta. Oli tosi ihanaa olla koko perheen kanssa monta päivää mutta ilmat eivät oikein suosineet. Taisi olla osittain paremmat säät täällä Suomessa...

Kastepuvusta: Meillä oli esikoisella mun ja siskon vanha mun mummon virkkaama mekko ja se ajateltiin laittaa myös tulevalle vauvalle.

Nimestä: Meillä on valmiina nimi tytölle. 3 nimeä tulee ja se kolmas on sama kuin esikoisella. Pojalle on kans nimi valmiina jos nyt sit ultraveikkaus menee mönkään. (näin sellaista unta viime yönä että tulikin poika)

Yahoosta: Kirjoittelin aikoinaan sinne elokuisissa2006 joten oon kyllä mukana.

Rinnoista: Mulla kans kasvanu jo 2 kuppikokoa. Viimeks menin imetysajan sellaisilla urheiluliivien tapaisilla imetysliiveillä ku kaikki muut liivit tuntui niin ahdistavilta.

Mitäs vielä... Ai niin mulla on välillä tosi kipeitä suppareita varsinkin jos oon yhtään rehkinyt tai kävellyt pitkään. Neuvolasta jo vähän varoittelivat että pitäis ottaa iisimmin mut minkäs teet ku esikoinen on aika kova touhutäti ;)
Onneks anopppi on lomalla koko heinä- ja elokuun niin se lupas sitten viedä esikkoa ulos ja ottaa hoitoon että saan lepäillä.

Nyt tarttee mennä nukkumaan että jaksaa aamulla herätä. Nukun nykyään melkein 12h yössä ku niin väsyttää...

Hyvää äitienpäivää kaikille! :)

Naksuli ja papu 24+6

Mites meni äitienpäivä muilla?

Meillä hyvin. Tuo meidän 1,5 vuotias poika oli askarrellut minulle hoitopaikassa helmikaulakorun =) Oli niin hellyttävää.. Kortin oli myös tehnyt, johon oli värittänyt värikynillä. Voi sitä pientä..

Aamupalaa sain odotella turhaa sängyssä, ei kuulunut =) Mummoilla kävimme ja siinä se päivä sitten menikin..

Mahaan ei kuulu uutta.. supistuksia ei ole kuin hyvin satunnaisesti harjoitus sellaisia. Ihmettelen oikein, että tuleeko jopa liian vähän. Hyvähän se näinkin on, mutta olen kuullut että kohdun tulisi supistella enemmän tokassa raskaudessa..

Seuraava neuvola on vasta kesäkuun alussa..sitten alkaa varmaan ollakin jo kahden viikon välein.

Miisa 26+5

Kävin kirjoittamassa kuulumisia yahoon ryhmään ja laitoin sinne muutaman kuvan. Tulkaahan muutkin ihmettelemään sinne! Aika helppo sitä on mun mielestä käyttää :).

Huih, apua! En ole aikoihin käynyt kirjottelemassa ja nyt ei tiedä mistä tässä aloittaisi.. Muutaman sivun luin taaksepäin et mistä täällä ollan keskusteltu, joten jos koittais jotain samoja juttuja kertoa..:)

Neuvolalääkärissä kävin viimeviikolla (kun kasassa oli 27+1) ja kaikki tuntui olevan ok. Pissa puhdas, hg 119, sf mitta 24, verenpaineet n.120/80 (tarkkaan en muista, neuvolakortti kotona ja minä töissä:) ) vauvelin syke 149, liikkeet ++ ja paikat ei ollu auki:D Siinäpä kai oleellisemmat tiedot:)

Supistuksista ja rinnoista: Supituksia ei ole ollut tai on ollut niin huomaamattomia et en ole huomannut. Onkohan se mahdollista..? rinnatkaan ei mahottomasti ole kasvaneet, edelleen mahtuu ennen raskautta ostetuista liiveistä suurin osa päälle. Kaikki kasvu on tuntunut keskittyvän mahan seudulle...hih:)

Nimistä: Vielä ei olla nimeä päätetty, kauhean vaikealta tuntuu sopivan nimen keksiminen.. Miehen kanssa ollaan molemmat joitain vaihtoehtoja mietitty mut päätös edelleen tekemättä. Luotetaan siihen et sitku vauva näkee päivänvalon niin nimeäminenki on helpompaa, toivottavasti.

Äitiyspakkauksesta: Vielä en ole pakkausta saanut vaikka hakemus on jätetty palkanlaskijalle jo 4 vkoa sitten. Pitää kohtaa alkaa soitteleen kelalle jos ei tän vkon aikana ala postia kuulumaan. Toiveissa olisi -08 pakkaus, saas nähä kuin käy. Kyllä se -07 pakkauskin vastaanotetaan jos niin käy:)

Kastemekostakin oli jo keskusteltu.. Ilmeisesti kastamme vauvan anopin tekemässä mekossa, jota on käytetty miehen siskon lapsella myös. Toinen vaihtoehto on veljen lasten käyttämä mekko, mut varmaan päädytään anopin tekemään niin säilyy välit hyvinä;)

Mitähän vielä..? Töitä olisi vielä vajaa 2 vkoa jäljellä ja sitten alkaisi kesäloma ja siitä jään sitten suoraan äitiyslomalle. Ihan hullua, et työt on jo niin vähissä.. Ihan kypsä olen kyllä jo lomalle jäämään, eipä sillä. Työpäivien jälkeen on nilkat monesti aika turvoksissa ja muutenkin tuntuu et ei aivan samallalailla jaksa kuin ennen. Monella muullakin taisi jo olla työpäivät vähissä jos ei jopa jo ohitse ennen vauvan tuloa, kivaa:)

Niin ja äitienpäivä meni hyvin. Lahjan ja ruusunkin jo sain vaikka ihan vielä äiti en olekkaan:) Ensi vuonna sitten kakkuakin saa sänkyyn jo odotella:)

Siinäpä jotain kuulumisia täältä päin, voikaa hyvin:)

Emeliina* 27+5

Kamalasti taas tullut viestejä... Mie olen muksujen kanssa möyrinyt tuolla pihalla, niin tahtoo jäädä nämä "tärkeämmät" asiat... ;)

Kastemekosta: Meidän pirpana kastetaan samassa mekossa kuin isommatkin eli enon vanhassa. Siinä on sopivasti isosiskon jäljiltä jo vaaleanpunainen rusettikin valmiina. :) Ja nimikin saatiin päätettyä. Toivottavasti on nyt edes vähän nimensä näköinen! Sen verran vääntöä oli nimen kanssa, että en kovin mielelläni ottaisi taistoa uusiksi... ;)

Yahoolle tulen miekin mieluusti (tai siis siellähän jo asun muutenkin, jos koneella olen ;))

Alkaa jo loppuraskaus häämöttää, apua! Ja enää 2,5 viikkoa äippäloman alkuun! Ihan niin kuin sillä kotiäidille olisi mitään merkitystä... Supparit on laantuneet, joten ehkä tässä vielä sinne elokuulle asti päästään sittenkin. Taisi auttaa, kun löysin ihan vahingossa äitiysjoogaryhmän (ei olisi uskonut, että sellainen voi tässä käpykylässä olla!). Siellä on nyt pariin otteeseen tullut käytyä, ja sen myötä on tullut joogattua vähän kotonakin, pitkästä aikaa. Ainakin stressaan vähemmän! :) Mutta nyt jos kampeaisi itsensä nukkumaan (tällä mahalla se onkin melkoista urheilua :D). Kamala väsymys painaa edelleen, eikä tällainen kukkuminen ainakaan auta...

Pistiina rv 29+0

Huomenia,

kamalan kylmä ilma ulkona, meillä täällä vain 6 astetta ja tuulee todella jäätävästi. Vaikea uskoa että sunnuntaina pärjäsi t-paidalla.

Oletteko muuten jo ostaneet tuplarattaat (ne jotka tarvitsee) ja jos niin millaiset? Tästä oli jo joskus aikaisemmin puhetta, mutta en löydä keskutelua enää.
Mä olen katsellut huutonetistä Emmaljungan tuplarattaita. Jotenkin haluisin kunnon rattaat, jotka kulkee hyvin hangessa ja metsässä. Noissa halvemmissa rattaissa ei ole jousitusta, eli kulku voi olla aika hankalaa/epätaisista. Ja varmaan on myös rankka työntää, jos on kaksi lasta kyydissä.

Mulla on kohta se neuvolalääkäri, jossa katsotaan taas kohdunkaulan tilanne yms. Vähän jännittää mitä on tapahtunut. Kuitenkin tässä viikon aikana on aika usein supistellut kipeästikin. Pahin oli la kaupassa, silloin suppareita tuli n.10 välein, mutta onneksi loppuivat kun pääsin lepäämään. Olin myös aivan poikki fyysisesti ja nukuin pojan kanssa 2h. Kauhea väsymys vaan iski heti kun supistukset loppuivat.

No kirjoittelen kohta lisää...

zuviliini 25+0

Tuplarattaista: Olen katsellut, mutta ei vielä ostettu. Voi olla että niiden ostaminen jää kesään, kun saan silloin enemmän rahaakin.. Sitten on vielä aikaa miettiä malliakin. Brion double waveja olen miettinyt, mutta emmaljungakin olisi kiva. Hinta vaan ei saisi mennä kovasti yli 300-400€ Tietysti käytettynä olisi järkevää ostaa jos löytyy sopivat!

Miisa 26+6

Huomenia vaan. Vastailen tuohon tuplaratas hommaan tälleen ihan sivusta ;-) Meille tarvis meinaa kunnolliset rattaat, sellaiset millä pystyis kuljettaa myös ihan pientä kaukalon kanssa ja ilmankin. Mun pitäis meinaa alkaa harrastaa silloin tällöin junailua ja epäilen vahvasti, että nuo gessleinin yhdistelmät eivät ole mitenkään käytännölliset siinä hommassa. Meinaa kun kaukalo pitäisi kuljettaa silloin myös mukana (pitää mennä ensin autolla asemalle, kävellä sieltä vajaat kolme kilsaa miehen työpaikalle ja sieltä sitten toisella autolla eteen päin). Mutta kun me nyt satutaan asumaan täällä maalla ja harrastetaan autourheilua niin ihan mitkä renkaat tahansa ei sitten meitin ja kisojen maastossa kuljekaan. Enkä näe mitään järkeä ostaa sellaisia rattaita mitkä ei sit kulje kisamaastoissa, kun poika on sen verran isompi, et niitä ihan rattaina tarvitaan. Arvatkaa vaan löytyykö mistään sopivia rattaita?? Kaksoiseturenkaat kun ei käy, ne ei vaan toimi, kun kivet jää väliin jne. Joskus abc-designillä oli ilmakumisia matkarattaita, no ei ole enää. Samoin Gracon joggerit oli ilmakumirenkailla, no niitäkään ei ole enää myynnissä. Gracot voisin ostaa myös käytettyinä, koska niiden olen ymmärtänyt olevan laadukkaat ja kestävät, mutta eipä noita juuri inhimilliseen hintaan löydy. Abc:t on sellaista halppiskamaa enempi, et niitä en käytettyinä viitsis ostaa. Sinänsä minulla ei olisi rattaiden kuljetuksen kanssa ongelmia, isompaa autoa pitäisi meinaa mennä katsomaan tänään (heh, jos pankkitätit ovat suopeita...), joten ihan sama sinänsä vaikka yhdistelmiä kuljettaisin, mutta tuo juna mietityttää.

Nyt pitää mennä sytyttää pannuun tulet, et sais vähän läpöä tähän taloon, on meinaa niin järkyttävän kylmä tuuli, et viilentää todella tehokkaasti talonkin.

-Mammaksi ja Vili 28+4-

Lääkärikuulumisia:

Kohdunsuu: kiinni, 3cm mutta pehmentynyt (niin kuin viimeksikin)
Painoa: 0 (jippii)
Verenpaine: 120/75
Hb:136
Sf:22,5 (kasvanut vain 0,5cm)
Vauvan syke:140

Kaikki siis kunnossa. Sain sairaslomaa seuraavat kaksi viikkoa ja silloin on sitten taas lääkärin tsekkaus: Jos tulee kipeitä supistuksia pitää mennä NKL:n päivystykseen tarkastukseen.
Eli jatketaan niin kuin tähänkin asti.

Soittelin asiasta töihin ja nyt mun hommat siirretään kokonaan muille. Eli eivät odota enää takaisin töihin, vaikka tän sairasloman jälkeen olisi vielä kk tehokasta työaikaa ennen lomaa. En kyllä varmaan enää haluaisi mennäkään. Eli varmaan saikulla loman alkuun asti ollaan, jos ei kummempia tapahdu.

zuviliini 25+0

Kiva kuulla Zuviliini että kaikki oli kunnossa ja hyvä että sait saikkua. Nyt otat taas rennosti ja nautit vaan.

Tuplarattaista: me ostettiin alesta ne brion rattaat.Ovat tosi jämäkän tuntuiset mutta käytössähän sen sit tietää.

Itse viettelen kolmatta lomapäivää sairaan lapsen kanssa. Reppana sai flunssan kun ilmat kylmeni joten nyt kotona leppäillään.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu

Tanne ei mitaan kummempia. Pikku neiti potkiskelee ja hyoriskelee masussa... Mulla on viela lahemmaksi kuusi viikkoa ennen kuin ajattelin kayda hakemassa saikku lomaa, taalla kun ei ole normaalia aityslomaa ennen synnytysta joten pitaisi tyyliin toista lahtea suoraan laitokselle, mut kiitos ei, aina sita joku kohta sen verran vaivaa et voi laakarille hyvalla omalla tunnolla menna valittamaan...
Minakin olen halukas liittymaan Yahoon, mut laitan sen hakemuksen omasta postista joten varmaan viikonloppuna...
Meilla pidetaan kastejuhla vasta joulun alla joten vanhempi ei varmasti mahdu minnekaan "normaaliin" kastemekoon ja saas nahda mita me nuoremmalle laitetaan sit paalle, jos yrittais saada jotain saman moista molemmille. Meilla ei siis ole kun maistraattiin ilmoitettu lapsen syntyma ja tehty isanmaan kastejuhla, suomen siis viela puuttuu...
Mina en halua ostaa tuplia ollenkaan, ajattelin parjata kantoliinalla/ repulla, seisomalaudalla ja sit ultrakevyilla/ halvoilla matkarattailla. ja sit nuoremmalle on vanhemman yhdistelmat. Meilla kolmas kerros rajoittaa jo mukavasti noita tuplia, ilman hissia, suhta ahdas portaikko...

Moikka,
minäkin olen halukas yahoo:ta kokeilemaan, laitan kotoa spostia.

Minulle iski virtsatientulehdus ja sain antibioottikuurin (nitrofur-c) , jouduin
jopa päiväksi sairaslomalle. Onko kellään muulla kokemusta ko. vaivasta tai
antibioottikuurista raskauden aikana? Kävin aamulla neuvolassa ja kaikki muuten hyvin mutta ekaa kertaa SF-mitta alle keskitason mutta edelleen hyvin yli minimikäyrän.

Kastemekko-asiaa en ole vielä pohtinyt - taitaa jäädä valtaosa hankinnoista kesälomalle jonka alkuun 4 viikkoa :) Ihan valmis kyllä jo olisin jäämään kotia..

Katri 25+5

Katri: Tervetuloa Yahoolle! LAita vaan postia tulemaan niin kutsun sinut. Mulla oli virtsatietulehdus alkuraskaudessa. Sain Selexid kuurin, jolla ei meinannut mennä ohi. Antiobioottien syönnin jälkeen otetussa kontrollinäytteessä oli verta virtsassa, kun limakalvot oli olleet niin verillä. Kivut oli ihan järkyttävät ja saikulla olin minäkin. Söin sitten karpalotabletteja jonkun aikaa ja pikkuhiljaa tulehdus meni ohi.. Toivotaan että paranee pian!

Miisa 27+1

Katrille tuosta virtsatientulehduksesta, minulla oli virtsatientulehdus n. viikoilla 24-25 ja sain tuon saman kuurin, Nitrofur-C. Oireet eivät menneet ohitse, mutta kontrollinäyte oli kuitenkin puhdas. Nyt tulee vk 28 täyteen ja ensi viikolla aion taas mennä antamaan näytteen, kun oireita yhä vain... Raskauteen ei ole muuten vaikuttanut, supisteluja ehkä aiheuttaa enemmän, olen jostain kuullut, että vitrsatientulehduksen vuoksi näin voisi käydä, en tiedä..

Elokuu08: Kutsu laitettu! Jostain syystä se ei viimeksi tullut perille..lähetin kyllä!

Katri: Tosiaan, mullakaan ei mennyt heti ohi oireet.. Limakalvot ärtyvät niin pahasti että ovat kipeät!

Uusimmat

Yhteistyössä