Elokuiset 2008 osa 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa!

Täällä siivosin vähän liian innokkaasti ja nyt suppailee ja alaselkää jomottaa... täytyy ottaa loppuilta rauhallisesti, no mulla onkin karkkipussi odottamassa ja telkusta tulee Täydelliset naiset :). Meni hermot ihan totaalisesti tohon 3v poikaan, laitoin sen istumaan jäähypenkille (käytän sitä TODELLA harvoin) ja poika näköjään nukahti siihen sillä aikaa, kun imuroin. Saa nähä herääkö tosta vielä käymään iltapesuilla...

En muista, minkä ikäisiä teidän muiden lapset on. Listasta ne varmaan näkis, mutta sekin on tuolla 1-sivulla, mitä en nyt pääse kurkkaa...
Mä oon ite niin mukavuudenhaluinen (:D) että opetin esikon pois vaipoista nopeaan. 2-vuotiaana jäi päivävaipat pois ja joskus viime loka-marraskuussa (poika oli n.2v7kk) jäi yövaippakin pois. Alkuun tuli pissoja housuun tottakai, etenkin yöllä, mut yllättävän helposti meni :). Iteltähän se vaatii paljon, että jaksaa käyttää koko ajan potalla, kuunnella huutoja, miten ei halua potalle/ei pissata tms. mutta kyllä mä luulen, et silti pääsin helpommalla, mitä et jos vielä pitäis käyttää vaippoja...
Tutti meillä ei ole ikinä ollut käytössä, en silloin ihan alkuun antanut, kun joku sanoi, et voi haitata oikean imemisotteen löytymistä, eikä tuo poika sit myöhemmin ollut tutista yhtään kiinnostunut.

Sängyistäkin olitte puhuneet, meillä poika nukkuu samassa sängyssä, missä on hänen isä ja myöskin pappa nukkunut aikanaan! Oikea perintösänky siis, ja ikää ainakin se 55v! Se on aika erikoisen kokoinen, joten esim. patja jouduttiin teettämään, mutta muuten oikein hyvä. Siinä on matalat reunat, joten oli helppo siirtyä pinnasängystä: lapsi pääsee ite sänkyyn/sieltä pois, mutta ei kuitenkaan tarvii pelätä, että putois sängystä. Toinen samanlainen sänky odottaa anoppilan autotallissa, saadaan se sitten kakkoselle, kun on isomman sängyn aika. Ne saa myös laitettua kerrossängyksi, jos siltä tuntuu.

Vappu meni täällä vesisateessa, oltiin suomalaisen lastenkerhon vappuriehassa, lapsilla oli kyllä kivaa sateesta huolimatta! Tänään on sit ollut taas ihana kesäpäivä 8).

Ja enää kaksi viikkoa muuttoon!

Garnet 24+0

Niin, ja tuohon vaipattomuuteen vielä, et aloitettiin pottailuharjoitukset jo joskus ekan syksyn aikana, oisko poika ollut n.6-8kk? Heti kun osasi istua, käytiin joka vaipan vaihdon yhteydessä potalla ja jos sinne jotain tuli, hirmuisesti kehuja. Nopeaan sitten hoksasi, mistä on kyse, mutta pitkäänhän siinä meni, että rupes itse pyytämään, että pääsis potalle. Tuo vaipattomuus, mistä joku mainitsi, kiinnostaisi myös, mutta kattoo nyt, jaksaako sitä alkaa kokeilemaan...

Meillä poika ei suostu istumaan sekuntiakaan potalla, joten se vähän vaikeuttaa tuota harjoittelua.. neuvolasta sanoivat, että kannattaa pitää taukoa, ettei tule suurempaa kammoa. Kuinkahan pitkä tauko tästä tuleekaan! Mekin aloitimme harjoitukset jo 6kk lähtien, mutta ei tässä vuoden aikana olla edistytty mitenkään, ehkä jopa huonompaan suuntaan.. mutta kai se tästä joskus!

Tutistakin tulee olemaan vaikea luopua! Harmittaa tosi paljon kun sen menin pojalle väkisin opettamaan. Poika oppi syömään tuttia vasta n4kk ikäisenä! Tämän toisen vauvan kohdalla kyllä taidan jättää koko tutin antamatta, helpommalla pääsee..

Miisa

Moikka moi,

meillä kanssa pottailtiin n.6kk lähtien todella ahkerasti ja kesällä (poika 1vee) oltin jopa mökillä päiviä ilman vaippoja. Sitten se vain jotenkin lopahti, kun poika ei enää innostunut istumaan potalla. Kauheaa huutoa yms. Täytyypä nyt ruvea aktiivisemmin yrittämään. Kesä on siitä hyvää aikaa, ettei pienet pisut haittaa. Eilen kyllä poika nukkui päikkärit ilman vaippaa... mmm... nyt täytyy tässä tsempata.

Me opetettii poika 9kk ikäisenä syömään tuttia, kun yöt oli yhtä hulinaa. Tutista sitten luovuttiin viime jouluna, kun poika oli 1,5vee. Ei kyllä käyttänytkään sitä kuin vain iltaisin, eli muutamilla iltahuudoilla selvittiin.

Nyt muo kyllä oikeasti V.....aa tuo mies. Se on lähdössä serkkunsa kanssa prätkällä reissuun tiistaina viikoksi. Ei siinä sinänsä mitään, hyvä kun menee nyt, eikä syksyllä. Mutta eipä ole miestä paljoa kotona näkynyt viimeviikkoina. Joka ilta/vkl on jotain menoa prätkällä tai ilman.
Eilenkin jouduin pyytämään vanhempiani hoitamaan poikaa iltapäivällä, kun itsellä supisteli niin kamalasti aamuisen puistoreissun takia. Nyt sitten laitoin illalla (joka ei ollut taaskaan kotona) viestiä, että herääthän sitten aamulla pojan kanssa, niin mä saan vähän nukkua. Eipä sitten ennen mun nukkumaan menoa vastannut mitään ja nyt aamulla esitti aivan tietämätöntä ja nukkuu nyt tuolla makkarissa. Raivostuttavaa!!!
Kai me sitten taas lähdetään puistoon ja illan makaan sitten sohvalla ja kuuntelen tuon pojan huutoa, arg... Anteeksi, todella huono aamu...

zuviliini 23+5

Zuviliini: Tsemppiä miehen kanssa. Meillä on kanssa miehellä kaiken maailman menoa koko ajan. Viimeksi oli tallinnassa moottoripyöräkisoissa 4 päivää ja kohta alkaakin olla polttareita/häitä ym. joten taas ollaan menossa. Tosin kun on kotona niin on aika hyvin pojan kanssa, joskus ainakin.. Enimmäkseenhän tuo makoilee sohvalla. Kohta se totuus iskee vasten kasvoja, kun minä olen kiinni vauvan imetyksessä, niin miehen on pakko hoitaa entistä enemmän poikaa.

Olin tänään ostamassa kenkiä ja kauhistuin kun kengän koko oli kasvanut yhdellä numerolla! Olen siis levinnyt jaloistakin niin paljon, että ei enää mene vanha numero. Joillekin jää pysyvästi kokoa isommaksi jalat, toivotaan että minulla palautuu synnytyksen jälkeen. Nestettä on varmaan kertynyt jo paljon, kun mahaan jää valkoiset jäljet kun sitä painaa.

Napa on pullahtanut esiin jo nyt, viimeksi tämäkin vaihe tuli vasta paljon myöhemmin.

Esikoinen on vieläkin ripulissa.. viikon jo kestänyt. Tänään aamulla tunnin huudon jälkeen alkoi tulla taas tavaraa ja tottakai se tuli läpi vaipan suoraan sohvalle! Nyt on siis sohvatyyny ripulissa. Arvatkaa onko meillä vaaleat sohvat? On. Ollaan ajateltu, että annetaan olla niin kauan kun lapset on pieniä ja sitten vaihdetaan.. Ihmeen hyvä nuo on pysyneet näinkin kauan, vaikka poika vetelee milloin mitäkin välipalaa sohvalla. Sohvissa on pestävät päälliset tyynyissä, mutta pitää pesettää pesulassa.. Pitäisi varmaan nyt ennen kesää viedä.

Mitäs muille kuuluu? Upeat ilmat on olleet taas tänään. Pisamia on naama täynnä, kun aurinko paistaa =)

Miisa 25+4

Tänne kuuluu hyvää.Meillä siis poika nyt 1v8kk kun esikoisten iästä oli puhetta. Pitäis joltain sivulta kopsata taas tänne meidän tietoja niin pysyis paremmin ajantasalla. Mekin ruvettiin pottailemaan heti puolen vuoden iässä ja siitä tonne 10kk sujui tosi hyvin. Kakatkin rupesi tulemaan säännöllisesti ja oltiin tietty innoissamme, että näinkö helppoa se olikin? No eipä ilo kestänyt. Nyt ei jaksa enää istua siinä kuin kirjan verran ja kokoajan pitää kattoa pottaan että tuliko kakka???!! No eipä tullut ei. Nyt ollaan pidetty taukoa ja vois taas alkaa harjoittelee ihan kunnolla.

Tutista me ajateltiin luopua nyt heinäkuussa kun poika on tarhastakin lomilla. Ehtii sitten kuukauden ajan olla ilman joten tarhan päikkäritkin menevät sitten kivemmin kun ei muista enää koko kapistusta.

Poika on nukkunut "isojen poikien sängyssä" nyt tosi tosi hyvin. Olisi pitänyt vaan aikaisemmin jo siirtää kun kerta unet noin parani.
Huomenna alkaa sitten uusi viikko ja se on meikäläiselle sitten muuten vika työviikko!

Elokuu ja leijonahipsu raskausviikoin 28

rizzu:Pistiina LA 28.7.2008 EKKS, poika 12/03 ja tyttö 10/05 ... tyttö tulossa
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06...poika tulossa
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto,Haikaranpesä, poika 09/06
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06 ... poika tulossa
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07 ... tyttö tulossa
Emeliina* LA 6.8.2008 ... tyttö tulossa
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
Eppu69 LA 9.8.2008 TAYS ...poikaa veikkailevat
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS...tyttö tulossa
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06 ... tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008
Katri-73 LA 22.8.2008 Naistenklinikka
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06... tyttö tulossa
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06 ...poikaa odotellaan

Pitäsköhän meidänkin vaan kokeilla sitä tutin poisjättöä.. Poika on nyt 1v6kk. Pottailua on alettava ihan tosissaan reenaamaan, kun jään kotiin. Poika kyllä sanoo jo pissa, kun pissa on tulossa ja kakankin tunnistaa..ei vaan ehditä ikinä potalle.

Tuteista ja vaipoista... Esikoinen on nyt 8 ja puoli vuotta, joten meillä on jo vieroitettu tutista ja ihan käy vessakin ;-) Mutta niin, yhtään en muista minkä ikäinen oli, kun tutista luovuttiin, olisiko ollut jotain 2,5v, koska silloin muutettiin omakotitaloon ja silloin ei kyllä enää tuttia ollut. Taisi olla edellinen kesä muuten kun vaipoista jäätiin pois (eli siis oliskos poika ollut jotain vajaat kaksi, on syntynyt marraskuussa), ja se kävi kerralla ja kokonaan. Muistaakseni ihan yhdet tai kahdet pissat tuli housuun, mutta ei muuta. Poika sai tutin suuhunsa muuten jo synnytyslaitoksella, kun oli tuo imu sen verran napakka.

Supistuksista... Niitä on ja paljon, lienee yhtenä syynä se, että meillä on nyt meneillään täällä kotona vuoden kiireisin polttopuun tekokausi ja samalla piha menee kokonaan uusiksi, kun siitä kaatui 89cm halkaisijaltaan oleva kuusi ja kolme isoa koivua. Mutta pahimmin supistelee silloin kun käytän tukivyötä! Vyö on ollut nyt käytössä mm. messuilla kävellessä ja eilen illalla supisteli sit kunnolla. Samoin noissa pihahommissa olen välillä pitänyt vyötä selkää ajatellen, mutta eipä taida olla minun kapistus. Vyön kanssa on ihanaa, kun masu ei "hylly" ja kyykistelyt ja sellaiset helpompia, mutta kun vyön ottaa pois niin tuntuu, että kohdun kannakkeiden kohdat entistä hellemmät ja supistelee kipeästikin. Olen kokeillut eri kireyksillä vyötä, mutta löysällä se nousee ja laskee miten lie ja kireämmällä tuntuu, että onko se liian kireällä vauvaa ajatellen, toisinaan sitten taas pihahommissa ainakin etualareuna taittuu kaksinkerroin... Ihme kapistus!

Sängystä vielä sen verran, että meillä olis miehen suvussa kolme pinnasänkyä, veljensä poika täytti just vuoden ja siskonsa lapset ovat vanhempi täyttänyt juuri kaksi ja pienmpi täyttää kesällä vuoden. En tiedä joutaako heiltä yhtään sänkyä meille, harmittaa, jos perintösänky ei meille siskoltaan jouda, olishan tuo isompi tytöistä jo niin iso, että muussakin sängyssä osais nukkua (no harmittaahan se sängyn ostaminen rahankin takia, kun tietää, että lähes joutilas sänkykin olisi...)

Nyt pitää mennä halkomakoneen luo, tosin voipi olla, että saan vapaapäivän puuhommista, kun traktori ei illallakaan lähtenyt kuin konepellin alta piuhoista käyntiin, ja sinne en mene sorkkiin, kärähtää vielä koko valmetti ja sit mie vast pulassa olenkin. Yhtään halkoa en meinaa kirveellä aio tehdä, en vaikka pari viikkoa sitten uuden halkomakirveen ostinkin (anoppi sillä on huitonut aivan järjettömiä puita halki, kun tuo kone haettiin vasta vappuna isältäni lainaksi. Täytyy myöntää, että hirveät voimat anopilla liki 60v naisihmiseksi)

-Mammaksi rv27+3 (vissiinkin)-

PS: kävin miettimään neuvola-aikojani, edellinen oli 10.4 ja seuraava vasta 29.5! välissä on toki neuvolalääkäri 8.5 eli nyt torstaina, mutta kuitenkin... Eikös kolmenkymmenen viikon jälkeen ole kahden viikon välein neuvoloita?? Ja ymmärtääkseni lääkäri ei katso pissasta valkuaisia tai painon kehitystä tai hemoglobiinia tai sf-mittaa... Ja on muuten painoa tärähtänyt sitten niin, että heips, liki 5kg noin kolmessa viikossa! Ja olen tosiaan tehnyt hommia ja syönyt suht vähän, joskus jopa ollut illalla niin väsy, että iltapala jäänyt yhteen viiliin, kun aikaisemmin meni useampi leipä ja viiliä/jugua. Tosin on kyllä mahakin pullahtanut parissa viikossa niin, että ei montaa vaatetta ole mihin mahtuisin.

Heissan,

elinen meni sitten kuitenkin oikein mukavasti. Mies oli kotona koko päivän niin kuin lupasi aj teki kiltisti kaikki hommat mitä pyysin. Illalla käytiin porukalla kaupassa ja ostettiin varastoon kaikkea tarpeellista, ettei mun tarvitse kannella kauppakasseja miehen ollessa reissussa.

Supisteluja tulee jatkuvasti, kipeitäkin melkein päivittäin. Varsinkin vkl kun oltiin pojan kanssa puistossa, en ollut enää varma jaksanko/pystynkö kävelemään kotiin.
Sitten ne vielä soittivat äsken Naistenklinikalta, ettei heidän mielestään ole mitään tarvetta mennä käymään siellä tutkittavana. Pyysivät vain varaamaan uuden ajan ensi viikoksi neuvolalääkärille tsekkausta varten. Katsotaan nyt kuinka käy, mutta en mä kyllä töihin kykene kun kotonakin on jo hankalaa.
Inhottavinta on kun supistuksenjälkeen vihloo kohdunkaulaa aivan vietävästi. Samoin supistukset tulevat juuri kun olen menossa nukkumaan, ja uni on tipotiessään.

Poika sai tänään jonkin ihme raivarin tarhaan mennessä, jouduin (ensimmäistä kertaa) kantamaan hänet tarhaan ja riisumaan huutavana tarhassa. Onneksi sitten rauhoittui ajan kanssa. Kummallisia nuo pikkuihmiset. =)
Ja mitä tästä seurasi? Kipeitä supistuksia tietenkin. Poika painaa kuitenkin n.13kg ja velttona ja potkivana, ei todellakaan ole helppo/kevyt kannettava.

No nytpä yritän soitella sinne neuvolaan, kun siellä alkaa soittoaika.

zuviliini 23+6

p.s Sain 24:n 6.vuorokauden lainaan tuttavilta, olen aivan koukussa. =)

Moiks!

Mulla on huomenna keskiraskauden neuvolaläääri, tulen sitten kertomaan tilastotietoja... Etenkin kiinnostaa hB, kun viimekshän se oli 104 ja nyt olen syönyt Amwayn "helposti imeytyvässä muodossa" olevaa rautaa kuukauden. Saas nähdä onko tepsinyt.

Meillä olis muutto edessä 4 viikon päästä. Olen pakannut yhden asian: CD-levyt. Nekään ei mahtunut yhteen muuttolaatikkoon, vaan piti aloittaa toista. Olis tuossa pari laatikkoa tyhjänä odottamassa. Josko illalla vaikka jaksais aloittaa niistä kaapin ylähyllyillä lojuvista, harvoin käytettävistä juomalaseista. Rehellisyyden nimissähän semmoiset saisi viedä kirpparille, vaan kun ei saa aikaiseksi. Varastossakin niitä jo on. Pitää kaupitella esim. appiukolle, jonka poikamiesboxissa on varsin kehnosti astioita.

Mutta näin pikaisesti: nyt laittamaan lapsoselle välipalaa!

T. Rizzu rv 27+3

Elokuun luona oltiinkin eilen kylässä, ja oli puhetta juuri noista pottatouhuista. Meillä esikko istuu potalla hyvin vaihtelevasti. Yleensä siinä kiinnostaa enemmän se vieressä oleva pyykinpesukoneen täyttöaukko... Sinne on kiva laittaa jos jonkinlaista esinettä... Mut pissa tulee pottaan melkein joka kerta, kakka ei sit millään, vaikka pojalla on kakkahätäkin.

Mullakin on huomenna neuvolalääkäri.. kohdunsuun tilanne kiinnostaa ja painon mittaus pelottaa! Huh..taas on tullut kiloja, mutta turvotustakin alkaa olla jo osaksi.

Eipä muuta, palaan huomenna lääkärikuulumisten kanssa!

Miisa ja maha 25+5

Huomenia,

sain eilen ajan neuvolalääkärille, mutta se on vasta ensi tiistaina. Nyt sitten sitä odotellessa.
Vatsaa särkee jatkuvasti ja supistelee, varsinkin iltaisin. Kohdun kaulaa vihloo ja samoin välillä nivusia. Onneksi vauva kuitenkin liikkuu selvästi, muuten olisin jo todella huolissani.
Valkovuotoakin tulee aivan kamalasti, välillä ihan säikästää, ettei vain pissa olisi lorahtanut housuihin. =)

Ompelin juuri äsken kaksi ihanaa vaippa, toisen pojalle ja toisen vaaville. Tulee niin hyvä mielä kun saa jotain tehty.

Mies lähtee illalla sinne Tanskaan, vähän jännittää miten mä jaksan, kun pojalla on niin kamala uhma päällä. Onneksi anoppi on kotona käymässä perjantaihin asti ja viikonloppuna lähdetään mun vanhusten kanssa mökille. Siellä saan sitten onneksi pötkötellä ja lukea kirjaa, kun vanhemmat on niin mielellään pojan kanssa touhuilemassa.

Eipä muuta kuin päivän jatkoja.

zuviliini 24+0

Zuviliini: Tosi upeita vaippoja! Kyllä noita kelpaa pidellä paljon mielummin kun kun kertakäyttövaippoja..

Tänään oli neuvolalääkäri ja siellä oli kaikki ihan kunnossa:

Pissa puhdas
Hb 121
RR 114/78
painoa 672g viikossa (yhteensä tullut jo 9,4kg)
Sykkeet 130
ja sitten tämä sf mitta, joka on vähän pompsahtanut, 24 !

Viime mittauksella se oli 18 (keskikäyrän alapuolella) ja nyt sitten meni sinne yläkäyrän tuntumaan.. Hitto sentään, toivotaan ettei vauva ole liian iso. Luulen kyllä, että vauva alkaa nyt ottaa kiinni painoaan.. Maha tuntuu kyllä jo isolta, ihan kuin olisin pidemmällä kun oikeasti olen.

Koitan laittaa samalla tavalla linkin kuvaan mahastani, samalla tavalla kun zuviliini vaipoista =)

Tämä kuva on otettu rv23+3, nyt on jo 25+6, joten kasvanut on parissa viikossa..

http://www.aijaa.com/v.php?i=2044157.jpg

Hieno masu Miisalla! Mäkin innoistuin kokeilemaan tota toimintoa ja tässä kuva mun masusta, tosin viikolta 23 kun täällä työkoneella ei ole tuoreempaa. Nythän viikko 28 jo. Mut jos tää onnistuu niin päivitän tänne kanssa tuoreemman kuvan.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2044412.jpg

Voi että miten suloisen pieni masu on Zuviliinilla. Meinasin jo kirjoittaa, että sitten kun toista odotat niin johan kasvaa mutta täähän on sulle jo toinen. Nyt mulla ei ole mitään selitystä. heh

Olipas kivoja masu-kuvia ja Zuviliinin vaipat oli ihanat :D
Täytyy katsoa josko viikonloppuna saisi oman masu-kuvan laitettua tuonne.

Olin tänään lääkärissä: kohdun suu oli hyvin kiinni ja lapsivettä normaalisti.
Sikiön painoarvio tällä hetkellä 770g. Huomenna olisi labrat vuorossa Rhesus -tekijän takia.

t.Katri 24+4

Moikka,

kiitos Elokuu. =) Mulla oli esikoista odottaessa todella pieni maha, jotenkin kohtu on sisälläpäin tms. Mulla nää raskauskilot (8kg) ei selvästikkään ole vaivan kasvua, vaan selluliittiä jaloissa ja käsissä. hih.

Mies lähti äsken reissuun, vähän rupesi itkettämään, kun ite kärsin näistä suppareita ja nyt on mieskin poissa.
Viikonlopuksi pitäisi lähteä mökille keskisuomeen, mutta oon alkanut miettiä haluanko lähteä. Jotenkin tuntuu, että pitäisi olla lähellä sairaalaa jos jotain sattuu. (hätäilen) Täytyy vähän mietiskellä, jos vaikka lähettäisi pojan vaan vanhusten kanssa mökille ja tervehtimään isomummua. Katsellaan.

Huomenna ajattelin mennä hakemaan vaaville vauvavakuutuksen. Pakko mennä nyt (viim 26.5) jos ensi viikolla on kohdunsuun tilanne muuttunut, niin en ehkä sitä enää saakaan.

No niin, nyt vielä hetki rauhaa, ennen pojan hakua.

zuviliini

Zuviliini: On kyllä siro ja nätti masu sinulla! Vauva on varmaan siellä lantiossa, niin ei tule maha kovin esiin. Jos sua vielä kovin supistelee, niin olisi ehkä hyvä, että saat lepoa pojan hoidosta..poika varmasti viihtyy mökkeilemässä!

Mua harmittaa, kun lääkäri ei tänään tuntenut vauvaa ollenkaan mahan päältä, joten ei mitään kokoarviota sanonut.. oli joku harjoittelija lääkärinä, nuori mies. Mutta kai se tuon sf mitan perusteella on ihan hyvän kokoinen =)

Miisa ja typykkä 25+6

Uusimmat

Yhteistyössä