Elokuiset 2008 osa 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elokuu08 äläs yhtään tuskastele 7kg kanssa, minä olen saanut jo 10kg lisää painoa kerättyä!! Enkä tosiaan tiedä mistä tuo paino on tullut, koska syömiseni on aikas naurettavan pientä, tosin en minä tiedä minne tuo kilomäärä on tullut, meinaa kun ei se juuri näy... Toki maha on ISO ja tissit tietenkin...

Pistiinalle lähtee nyt iso KIITOS!! En muistanut noita koivun ristiallergioita ollenkaan ja nyt tuntuu, että silmiin ottaa kevät ainakin. Äitilleni on noiden mainitsemiesi lisäksi sanottu pahentavaksi myös peruna, sen tärkkelyksessä tms on jotain samaa kuin koivussa (??) ainakin se pätee niin, että äitini aivastelee kamalasti kuoriessaan raakoja perunoita (toki äitillä on myös heinäallergiakin, kuten monen monilla koivuallergikoilla, saattaapi johtua siitäkin).

Mutta nyt jälleen matkani käy kohti polttopuiden tekoa ja metsää, onneksi sielä ei muuten ole koivuja!

-mammaksi ja Iso Maha-

Heipat täältäkin.

Astmaatikon lääkitys on tääläkin käynnissä ja ventoline on loppu!! Allergialääkäriämme on vaikea tavoittaa, jotta saisin uuden reseptin. Tänään sen pitäisi soitella ja pääsemme hakemaan uuden putilon lääkettä. On se kamalaa katsoa, kun pientä ahdistaa.. Kevät on ihan kivaa, mutta tämä hemmetin siitepöly pilaa kaiken!

Mekin olemme hakemassa kelan alinta vammaistukea pojalle (astma/allergia/refluksi), luulisi irtoavan. Meillä vaan on sellainen "ongelma", että hakemukseen tarvittava lääkärin todistus tuli sen verran myöhässä, että hakemus ei ehdi kelaan, kun meillä tulee jo puoli vuotta täyteen astmalääkkeen aloituksesta.. Tukea pitäisi hakea puoli vuotta siitä, kun tämä lääkitys on alkanut.. Muuten emme saa tukea takautuvasti. Menetämme siis 6x80€ rahaa. Tosi kiva. Koitan nyt saada lääkärin kirjoittamaan sairauden alkaneeksi kuukautta myöhemmin.. Sekavaa sepostusta, ehkä joku ymmärtää.

Vauvamahasta ei mitään uutta. Päätä on särkenyt taas eilisillasta alkaen.. Panacodia en viitsi enää ottaa, kun ei se oikein auta. Painoa tullut n.8kg. Tästä tulee jäämään paljon ylimääräistä, ei kiva.
Supistelee välillä, mutta ei mielestäni pahasti.

Miisa ja typy rv24

Moikka,

neuvolakuulumisia täältäkin. Painoa tullut 7,6kg, kuulemma juuri sopivasti. Empä tiedä, aika paljolta kuulostaa, kun vauva ei paina vielä edes 300g. =)
Sf mitta oli komea 20com ja syke vauvalla 145-150. Verenpaineet on mulla taas hieman laskeneet, eli oli 107/72 ja hemoklobiini 138.

Nut poika kutsuu.

zuviliini ja Toihuville 22+1

Vielä piti jatkaa... hauska sattuma, mutta poikaa odottaessa juuti näillä samoilla viikoilla 22+1 oli tullut painoa kanssa tuo 7,6kg. Silloin vain painoin odotuksen alussa neljä kiloa vähemmän. =)

zuviliini taas

Täällä ollaan kotosalla pojan kanssa, kun hoitotäti on sairaana.. Olisi ollut tärkeä päivä koulussakin, mutta minkäs teet. Nämä on näitä perhepäivähoitajan huonoja puolia, kun ei ole varahoitajaa sairastapausten varalle. Tyytyväinen olen silti ollut hoitoon, ei voi valittaa! Tottapuhuen vapaapäivä tulee tosi tarpeeseen! Eilen mietinkin, että en jaksa tätä viikkoa loppuun saakka. Tuntuu, että meidän tulevien sairaanhoitajien paineensietokykyä testataan oikein kunnolla, kun on tosi rankka kevät.

Mahassa möyritään paljon, mutta potkut tuntuvat jännästi, ikään kuin sisäänpäin. Vauva varmaan potkii selkään päin, tai sitten tuo fundus-istukka vaimentaa niin tehokkaasti.

Vauvalle pitäisi käydä ottamassa vakuutus, vielä kun ehtii..Tässä onkin kohta enää kolme kuukautta elokuuhun, ajatelkaa! Tuntuu edelleen, että mennään alkuraskautta, vaikka maha iso jo onkin.

Taidan mennä syömään, kun poika on nukkumassa. En tiedä mikä aika tämä oli nukahtaa, mutta tuossa sohvalla tuo vetelee sikeitä =) Taitaa allergialääke väsyttää..

Kirjoitelkaas muutkin, mitäs kuuluu?

Miisa ja maha 24+1

painosta... 7-8kg on juuri se mitä näillä paikkeilla meille pitäisikin olla tullut. Itse laskin eilen uudelleen ja eihän sitä nyt ihan 10kg ole tullut, vaan 8,5kg, mutta minä puolustaudun nyt sillä, että olen ihan elokuun alkulaisia!! Eli siis herttileijaa huomenna alkaa 27 viikko ;-) Pitää muistaa, että tähän mennessä on tullut se kaikki muu paitsi vauvan paino, tästä lähin painoa kertyy lähinnä vain kasvavasta pienokaisesta ja toki ihan lopussa myös maidosta, muutenhan istukka, nestemäärät jne on jo nyt se mitä tulee olemaankin, näin minä ainakin olen ymmärtänyt lukemani perusteella.

Tuli tuosta Miisan panacodista mieleen, et mie sit allergisoiduin tässä parasetamolille... Että nyt ei sitten ole mitään lääkettä mitä voisi turvallisin mielin ottaa. Onneksi lääke tuli ihottumana ulos, joten pahan paikan tullen panadoliin kosken. Eipä olisi sekään allergia voinut pahempaan aikaan puhjeta, mutta minkäs näille tekee.

Mutta nyt iski kiire, muistin juur, että minullahan on raita-aineet tukassa!!

-Mammaksi ja Vili-

Tänne ei mitään kummempia...neuvolalääkärikäynti on mulla vasta 7.5. Silloin mennään jo 27. viikolla. Mulle ei kyllä jostain kumman syystä tuota painoa ole kertynyt kuin nelisen kiloa. Vaikka syön valtavasti. No, en mä silti yhtään huolissani ole..kun vauva kuitenkin kehittyy hyvin ja neuvolassakin on sanottu että kaikki on mainiosti. Olihan mulla lähtöpainoa kuitenkin 62 kg joten en mikään ihan hentoinen tyttö ole :)

Susa rv 24+4

Moiks!

Minä myös tuskailen noiden kilojen kanssa. No toivottavasti sitten lähtevät imetyksen ja esikoisen perässä juoksemisen myötä poiskin. Kävin aamulla puntarilla ja sen mukaan olis tosiaan jo lähes 9 kiloa tullut, huh huh. Mut meidän kotipuntari onkin pikkuisen armottomampi kuin neuvolan puntari. Jään siis odottelemaan toukokuun alkua, jolloin on neuvolalääkäri.

Täällä meidän asuinalueella on oikein vauvabuumi menossa. Äsken oltiin perhekerhossa ja siellä oli ainakin puolella naisista joko maha pystyssä tai aivan pieni vauva mukana. Ja muutama odottava vielä puuttui joukosta, huh! Seuraavaksi odotellaan naapurin poksahtamista, la 5 viikon päästä.

Se-mammaksille: oletko jutellut lääkärien kanssa mistään muusta särkylääkkeestä? Joidenkin väittämien mukaan esim. ibuprofeenia voisi käyttää keskiraskauden aikana jonkin verran. Mutta toisaalta: se keskiraskauskin alkaa jo olla takana päin!

Mä olin vähän huolissani liikkeiden vähyydestä tässä päivä, pari sitten, mutta vauva on ilmeisesti kääntynyt sellaiseen asentoon, että en tunne potkuja istukan läpi. Eilen kun söin paljon mansikkarahkaa ja sitten makoilin sohvalla, aloin tuntea potkuja tuonne ihan alas, sinne mistä alapään karvoitus alkaa. Uusi kohta potkia siis. Että kait siellä hengissä ollaan.

Nyt laittamaan poikaa päiväunille. Huomenna menemmekin muuten lapsimessuille. Onkos kukaan muu menossa?

Terkuin
Rizzu & Sykerö 25+6

Meillä on vauvabuumi lähipiirissä =) Laskin juuri, että tunnen 10 ihmistä, joilla on laskettu aika 1-2 kk minun jälkeen. Tosi kiva kun on sitten mammakavereita!

Mammaksille: Tosiaan, kävisikö sitten ibubrofeeni? sitä saa ottaa vielä ennen 30 rv. Sitten ei enää suositella. Aika huono homma, jos noin pahaa allergiaa pukkaa. Toivotaan, että säryt pysyvät poissa!

Mullakin on kiloja yli 8 kg kotivaa'an mukaan, neuvolassa sitten aina enemmän.. Aika kova tahti. Tosin tässä vaiheessa se vauva alkaakin kasvaa paljon, joten senkin takia tulee painoa..mutta ei nyt ihan kiloa viikossa =)

Miisa

(hirveä miten laiska sitä on kun ei jaksa kirjautua...)

No mutta painon noususta vielä. Tässä viimeisten 12 viikon aikana (totta, viimeisten 12viikon!) painoa pitäisi tulla noin kilo 2,5 viikossa eli onkos se sitten 400g/viikko (laskelmien mukaan painon ei pitäisi nousta enään pariin viikkoon ennen laskettua aikaa, joten on minullakin laskettuun vielä 14täyttä viikkoa). Normaalia painon nousua on 200-800g per viikko ja suurinta se on viikoilla 17.-24. eli eiköhän me kaikki ihan sallituissa rajoissa mennä. Kaikkiaanhan painoa sais tulla joku 10-16kg ja alipainoisilla jopa enemmänkin. Tämä siis vau'kirjasta luettua/lainattua tekstiä.

Sain tänään postitse ostamani tukivyön. Kun nyt vaan sitten tietäisin miten tiukalla tätä pitää pitää, tai löysällä. Näin lyhyellä kokemuksella voinen sanoa, että kumartelu on ainakin helpompaa ja tässä tietokoneella istuskelu (istun aina ja kaikkialla risti-istunnossa tai jalat muuten vaan ylhäällä tuolilla, jopa syödessä...).

Lääkeaine allergiasta vielä se, että en jaksa taistella lääkärien kanssa saanko syödä buranaa tms tai parasetamoleja. Lotraan kylmägeelin kanssa sen mitä siitä on hyötyä (lähinnä psyykkistä toimii-jos-uskon-että-toimii apua). Kortisonipiikin haen sitten, jos oikein pahaksi menee jumitukset, tosin sitäkään ei "suositella" raskauden aikana. Olen nykyään suhtautunut kipuihin tyyliin "kipu on vain kipua jonka ihminen voi oppia kestämään", ja mitäs sitä ei kestäisi, kun vastassa on riski lääkkeiden vahingoista pienelle.

-Mammaksi-

Heippa,

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki muuten hyvin mutta mulle on tullu painoa vain 3kg ja täti vähän ihmetteli että syönkö ollenkaan. En kyllä ymmärrä itsekään kun mahakin tuntuu jo niin isolta. Nyt on pari päivää ollu tosi heikko olo, koko ajan huimaa ja supistelee. Iski jo välillä paniikki mut kaipa se on ihan normaalia...
Painon noususta piti vielä sanoa että pienikokoisilla ja alipainoisilla ei välttämättä sitä 10-12kg raskauden aikana kerry. Mulle tuli viimeksi 10kg ja kaverille joka on vielä pienempi vaan 8kg. Siinä ei tainnu olla sitten yhtään ylimääräistä...

Aika on tosiaan menny kauhean nopeasti kun eipä tässä oo tosiaan enää kuin 3,5kk ja toinen vauva pitäis olla kainalossa, hui! Esikko tänään just kysy että koska vauva tulee. En usko että ihan vielä ymmärtää että vauva tulee sitten jäädäkseen, odottaa luultavasti jotain vauvaa kylään ;)

No nyt ulos kun on kiva ilma.

Naksuli ja papu 22+4

Heip.
En oo vähään aikaan käynyt edes lukemassa viestejä, koitan vierottaa itteeni nettiriippuvuudesta... eikä oikein kyllä oo mitään ihmeempiä kerrottavanakaan.

Mä oon ommellut kestovaipat fleecestä, ihan tavisfleeceä. Mä nyt oon vähän pihalla noiden kerrosten kanssa, mitä tarkoitatte niillä? Meillä on imukerros froteeta = vanhat pyyhkeet, sisävaippa fleeceä ja siinä päällä oon pitänyt bumpyn kuoria. Kyllähän vaippa on paksumpi, kuin kertis, mutta niin miljoona kertaa miellyttävämpi iholle (itekin aina tuskailen siteiden kanssa, täytyis varmaa ommelle kestositeet itelleki, kun taas tulee menkat joskus, tai hankkia se kuppi...), fleece kuivaa tosi nopeaan ym. etuja.

Painoa ootte miettineet. Meillä ei oo kotosalla vaakaa, neuvolassa olin viimeeks 31.3. ja silloin oli +2kg. Ensi viikon keskiviikkona olis seuraava aika. Ihmeen vähän noita kiloja on tullut, kun vertaa peilikuvaan... ja mä kyllä syön PALJON, nälkä vaivaa. Äsken just vetäsin 2 lautasellista keittoa naamaan ja pitkän palan patonkia, jälkkäriksi vielä jätskiä. Nam. Mä kuulun siihen harvinaiseen(?) ryhmään, et en liho helposti, tosin harrastan niin paljon liikuntaa, et voin senkin puolesta syödä ihan mitä haluun ja miten paljon haluun. Painostani en oo stressannut ikinä enkä aio siitä tehä numeroa nytkään. Esikoiselta tuli +16kg ja kaikki lähti itekseen pois.

Meillä lähenee muutto, enää 3 täyttä viikkoa. Sähköstä lähetettiin jo tarjouspyynnöt ja nyt on vuorossa nettiliittymien vertailu, mikä otettais kotiin. Muuttoilmotuksenki vois jo tehä... kävin väestörekisterin sivuilta kattoo, miten monta sen nimistä lasta on tänä vuonna kastettu, mitä meillä on mielessä ja siellä samoilla sivuilla vois myös ton ilmoituksen tehä.

Tuon heppalinkin sain mäki sähköpostiin ja kyllä sille tuli naurettua! Ois ollut kiva kuulla niiden poliisien kommentit, kun palaavat virastolle ja siellä kertovat asiasta... :D.

Täällä on muuten ihan kesäkelit, paikalliset viilettää jo sortseissa ja t-paidoissa! Mukavahan se on, että on lämmintä!!! Iteki oon jo ettinyt kesäisiä vaatteita, tosin näiden s-kokoisten äippävaatteiden löytäminen osaa sitten olla hankalaa! Täytyy varmaan lähtee huutonettiä tutkimaan, jospa sieltä löytyis jotain.

Hyviä vointeja kaikille massukoille & äideille!

t. Garnet 22+5

Joo ei tuosta painosta jaksa ottaa mitään stressiä. Lähti ne ekankin jälkeen suht hyvin pois. 2kg jäi mutta olis nekin saanut jos olisi oikein halunnut.
Me ollaan kanssa menossa lapsimessuille huomenna. Viime vuonna oltiin kanssa ja oli tosi kivat. Poika tykkäsi jo silloin ja nythän ymmärtää huomattavasti enemmän.

Mulla on muuten se sokerialtistuskoe 7.5. Mulla on niin kauhee jano kokoajan että senkin takia terkka sanoi, että hyvä on mennä. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Toisaalta mulla on nyt 2kk jatkunut nuha ja limakalvot aivan kuivat että sekin jo janottaa kun kokoajan saa hengittää vaan suun kautta.

Hyvät viikonloput kaikille! Raskausviikko 27 sitten lähti tänään käyntiin. Nopeesti mennyt tämä aika!

Elokuu ja Hipsu 26+0

Garnet: tuo bumbyn kuoret ratkaisikin asian. Siis kun fleecestä voi tehdä kaksinkertaisena ne päälikuoret, siis kosteudenpitävän päälisen (jonka voi siis tehdä pul-kankaasta mitä ei meinaa saada kuin netistä). Minä teen nuo sisävaipat (eli juur sen sinun fleecesen) monesti niin, että ohutta mikrofleeceä sisäpuolelle peppua vasten ja sen sisävaipan ulkopuolen ihan mistä vaan, kuviolliset ohuet puuvillat ja flanellit ovat olleet nyt suosikkeja kaverille ommellessa. Kaikkein ohuimmat olen tehnyt sisäpuolen puuvillavelourista ja päälle joku ohut puuvillakangas. Imuina on kaverillani nyt vanhaa froteepyyhettä ja kylpytakkia. Nämä vaippahommat ovat sellaista "salatiedettä" välillä ettei niistä taida ottaa selvää kuin käyttämällä, minulla kun ei käyttökokemusta ole niin olen jotain vain ommellut. Kaverini testaa nyt pienellään miten nuo tekeleeni toimii, minä yritän sitten elokuussa toimia hänen ohjeiden mukaan. Tosin kesän aikana olisi ommeltava niitä isompia vaippoja hänelle (ja tietty omaan käyttöönkin) mutta jotenkin minulla nyt tökkii tuo pul-täyttöjen ompelu. Paljon mukavampi oli ommella sisätäyttöjä ihan pienelle, kun niihin ei tarvinut edes tarroja tai neppareita, niitä tuli niin nopeasti valmiiksi. Ja kallista pul-kangasta meni sitten vaan pariin-kolmeen kuoreen (jotenkin kinkkinen materiaali ommella, kun ei siihen voi edes nuppineuloja pistellä)

Mutta nyt lopetan kestovaippa höpinät, ettei ketään käy harmittamaan aihe. On meillekin muuten jo pieniä kertiksiä ostettu, ihan laiskoja päiviä ja reissuja varten ajatellen.

-Mammaksi-

Aivan ihana pakkaus!! Kaikki tosi kauniita ja sopivia molemmille sukupuolille. Olisin tuon ottanut mielelläni, mutta meillä tosiaan on se vanhakin käyttämättä ja vaatetta muutenkin niin paljon.. Raha tuli siis otettua ja sijoitimme sen pitkäikäiseen istuimeen. (vauva menee siinä syntymästään ainakin kolmivuotiaaksi, jos vaan mahtuu.

Esikko sitten sai sen mahataudin.Valvoin yö 02 alkaen oksennuksia siivoten..odotan kauhulla, koska alkaa itsellä.

Miisa 24+2

Mäkin pidän uudesta pakkauksesta. Pidin viimevuotisestakin ja ennenkuin sain kuvat auki niin aattelin et äkkiä Kelaan jos ei uusi miellytä mut hyvä näin. Mulla kyllä kaikki vanhatkin vaatteet kaapissa mutta kiva päästä hypistelemään laatikon sisältöä. Raha olis ehkä tarvittu vauvakaukaloon ja tupliksiin mutta kyllä se jostain revitään - ehkä isovanhemmilta jos ei muualta.

Miisa;
Meillä kans esikko vatsataudissa. Oksensi yöllä meidän sänkyyn ja nyt on ripuloinu koko päivän. En kyllä halua tautia itselleni. Meillä olis maanantaina lähtö Kyprokselle... Saas nähdä miten matkan kanssa käy.

Kurkkasin kans uutta äippäpakkausta vaikka ei sitä oteta. Mutta kivalta näytti.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Naksuli

Naksuli: Voi että, teilläkin tautia.. On se kamala tauti. Teillä vielä ulkomaan matka edessä, ei kiva jos tauti iskee! Meilläkin poika nukkui mun vieressä parisängyssä, kun mies on pois tän viikonlopun. Onneksi pidin vieressä, sillä pelkäsin muutenkin että tukehtuu, kun niin oksensi..

On niin upeat ilmat ulkona, että oikein ottaa aivoon majailla täällä sisällä.. En kestä jos yöllä sairastun itse ja koko viikonloppu menee tähän rumbaan. Esikolla on enää ripulia, mutta kyllä me huomenna ulos menemme, jos vaan minä pysyn terveenä!

Miisa 24+1

Kestovaipoista: Mie sain tehtyä jopa yhdet villikset meidän sintille! Tuli tosin sen verran isot, että nuo menee varmaan joulunakin vielä... Ne vastasyntyneen kokoiset (tai parit) aattelin vielä tekaista, kun eipä noihinkaan montaa tuntia loppujen lopuksi mennyt. Vaippoja pääsen ompelemaan ensi viikolla, vihdoinkin. Jos vaikka tälle kolmannelle saisi tehtyä jokusen ihanaisen sisävaipan niistä esikoisen aikaan ostetuista ihanista flanelleista, joita en koskaan ole raaskinut käyttää mihinkään. ;) Ai niin! Joku valitteli pulin ompelun vaikeutta. Siihen vinkkejä löytyy esim. täältä (kirjoittanut käsityönope, jolla itellään 2 kestovaipatettua lasta ja jonka tekeleet on paljon paremman näköisiä kuin yksikään tehdastekoinen vaippa!): http://www.geocities.com/ekakake/vaippaompelu.html

Äitiyspakkauksesta: Mie olen sitten ilmeisesti ainut, joka on onnellinen, ETTEI ottanut pakkausta (tosin todennäköisesti olisin sen astetta mukavamman näköisen viime vuotisen saanutkin, kun päätökset tuli jo aikoja sitten). Inhoan beigeä yli kaiken ja aika vahvasti sitä linjaahan tuo tämän vuotinen pakkaus on. Ainut, josta tykkäsin, oli pussilakana. ;) Ja nipotanpa vielä siitäkin, että se pakkauksen vaippa on edelleen ruotsalainen, vaikka kotimaisia valmistajia olisi pilvin pimein (ja ne kotimaiset vaipat on jonkun näköisiäkin, eikä tuollaisia ankeita valkoisia)...

Pikaista paranemista pikkuisille potilaille! Meillä oltiin juuri viikko sisällä flunssan kourissa ja alkoi siinä hyppiä seinille jo koko porukka... Täällä on koko viikon paistanut aurinko ja miulla sormet syyhyäisi päästä pihatöihin nyt, kun meillä vihdoin on oma iso piha. Eilen ja tänään ollaan muksujen kanssa sitten oltukin ulkona oikein urakalla, mutta silti hommat on ihan vaiheessa. Ja likka kasteli tänään molemmat saappaansa läpimäriksi, joten huomenna ei taida tuolle kuraiselle pihalle olla asiaa sen kanssa, grr...

Istuimista: Kertoisiko joku, millainen on hyvä istuin, joka menee ihan vastasyntyneestä kolmevuotiaaksi??? Mie olen nähnyt vain sellaisia, jotka ihan pikkuvauvalla on tosi hurjannäköisiä, mutta isommalla sitten yleensä ihan ok (ja kaikki ei sittenkään). Meillä on muksut olleet kaukalossa niin kauan kuin ovat mahtuneet (esikoinen 8kk, kakkonen n. vuoden ikäiseksi) ja sitten siirtyneet "isojen" istuimeen. Ja sittenkin ovat selkä menosuuntaan niin kauan kuin autossa tilaa riittää. Kauhulla luin jostain istuimesta, jossa jo ihan pieni laitetaan kasvot menosuuntaan!!! Ihan kiva joo, jos ei koskaan mitään satu, mutta jos sattuu kolari, niin on takuulla yhtä lasta köyhempi sen jälkeen...

Miulla alkaa tosissaan tämä raskaus ottaa voimille. Kai se on se ikä, mikä painaa jo päälle... ;) Heh, no ehkä kuitenkin johtunee enemmän remontista (joka ei millään valmistu ennen vauvan syntymää, vaikka miehellä kesäloma onkin enimmäkseen ennen laskettua aikaa) sekä noista kahdesta riiviöstä, jotka vie allergiaa potevasta äidistä viimeisetkin energian rippeet. Ruokavalion kanssa alkaa hymy hyytyä, kun siitepölyjen kanssa ristireagoivista tipahtelee yksi toisensa jälkeen (porkkana, peruna, mausteita, hedelmiä...). Suorastaan odotan ylihuomista, että pääsen neuvolalääkärille valittamaan!!! ;) Ei muuten, mutta kun alkaa koko keho olla täynnä turvonneita paukamia ja hengitys vaikeaa, eikä auta allergialääkkeet tai kortisonivoiteet... :/ On meille tosiaan selvästi tyttö tulossa, kun oon koko ajan kuin perseeseen ammuttu karhu!

Pistiina + Potso rv 26+6

Kestovaipoista: Mie sain tehtyä jopa yhdet villikset meidän sintille! Tuli tosin sen verran isot, että nuo menee varmaan joulunakin vielä... Ne vastasyntyneen kokoiset (tai parit) aattelin vielä tekaista, kun eipä noihinkaan montaa tuntia loppujen lopuksi mennyt. Vaippoja pääsen ompelemaan ensi viikolla, vihdoinkin. Jos vaikka tälle kolmannelle saisi tehtyä jokusen ihanaisen sisävaipan niistä esikoisen aikaan ostetuista ihanista flanelleista, joita en koskaan ole raaskinut käyttää mihinkään. ;) Ai niin! Joku valitteli pulin ompelun vaikeutta. Siihen vinkkejä löytyy esim. täältä (kirjoittanut käsityönope, jolla itellään 2 kestovaipatettua lasta ja jonka tekeleet on paljon paremman näköisiä kuin yksikään tehdastekoinen vaippa!): http://www.geocities.com/ekakake/vaippaompelu.html

Äitiyspakkauksesta: Mie olen sitten ilmeisesti ainut, joka on onnellinen, ETTEI ottanut pakkausta (tosin todennäköisesti olisin sen astetta mukavamman näköisen viime vuotisen saanutkin, kun päätökset tuli jo aikoja sitten). Inhoan beigeä yli kaiken ja aika vahvasti sitä linjaahan tuo tämän vuotinen pakkaus on. Ainut, josta tykkäsin, oli pussilakana. ;) Ja nipotanpa vielä siitäkin, että se pakkauksen vaippa on edelleen ruotsalainen, vaikka kotimaisia valmistajia olisi pilvin pimein (ja ne kotimaiset vaipat on jonkun näköisiäkin, eikä tuollaisia ankeita valkoisia)...

Pikaista paranemista pikkuisille potilaille! Meillä oltiin juuri viikko sisällä flunssan kourissa ja alkoi siinä hyppiä seinille jo koko porukka... Täällä on koko viikon paistanut aurinko ja miulla sormet syyhyäisi päästä pihatöihin nyt, kun meillä vihdoin on oma iso piha. Eilen ja tänään ollaan muksujen kanssa sitten oltukin ulkona oikein urakalla, mutta silti hommat on ihan vaiheessa. Ja likka kasteli tänään molemmat saappaansa läpimäriksi, joten huomenna ei taida tuolle kuraiselle pihalle olla asiaa sen kanssa, grr...

Istuimista: Kertoisiko joku, millainen on hyvä istuin, joka menee ihan vastasyntyneestä kolmevuotiaaksi??? Mie olen nähnyt vain sellaisia, jotka ihan pikkuvauvalla on tosi hurjannäköisiä, mutta isommalla sitten yleensä ihan ok (ja kaikki ei sittenkään). Meillä on muksut olleet kaukalossa niin kauan kuin ovat mahtuneet (esikoinen 8kk, kakkonen n. vuoden ikäiseksi) ja sitten siirtyneet "isojen" istuimeen. Ja sittenkin ovat selkä menosuuntaan niin kauan kuin autossa tilaa riittää. Kauhulla luin jostain istuimesta, jossa jo ihan pieni laitetaan kasvot menosuuntaan!!! Ihan kiva joo, jos ei koskaan mitään satu, mutta jos sattuu kolari, niin on takuulla yhtä lasta köyhempi sen jälkeen...

Miulla alkaa tosissaan tämä raskaus ottaa voimille. Kai se on se ikä, mikä painaa jo päälle... ;) Heh, no ehkä kuitenkin johtunee enemmän remontista (joka ei millään valmistu ennen vauvan syntymää, vaikka miehellä kesäloma onkin enimmäkseen ennen laskettua aikaa) sekä noista kahdesta riiviöstä, jotka vie allergiaa potevasta äidistä viimeisetkin energian rippeet. Ruokavalion kanssa alkaa hymy hyytyä, kun siitepölyjen kanssa ristireagoivista tipahtelee yksi toisensa jälkeen (porkkana, peruna, mausteita, hedelmiä...). Suorastaan odotan ylihuomista, että pääsen neuvolalääkärille valittamaan!!! ;) Ei muuten, mutta kun alkaa koko keho olla täynnä turvonneita paukamia ja hengitys vaikeaa, eikä auta allergialääkkeet tai kortisonivoiteet... :/ On meille tosiaan selvästi tyttö tulossa, kun oon koko ajan kuin perseeseen ammuttu karhu!

Pistiina + Potso rv 26+6

Pistiina: Paljon tsemppiä allergian kanssa taisteluun! Ei ole kivaa ei. Itsekin pelkään pojan ruokavalion puolesta, että koska alkaa siitepöly vaikuttamaan, vai alkaako ollenkaan. Ei olisi varaa menettää ruoka-aineita.

Istuimesta: Meille ostettiin vauvalle seuraavanlainen istuin, koitan laittaa linkin.

http://www.vauvatalojohanna.fi/index.php?page=turvaistuimet_graco

tuosta avautuvasta sivusta klikkaa sen mallin Duoologic. En nyt ulkonäöstä tiedä, mutta pitäisi olla turvallinen. Tuossa on tosiaan irrotettava kaukalo, jonka saa helposti mukaan. Hinta on suolainen, mutta me ostettiin se tarjouksesta (349 €)

Miisa 24+4

hih! Kyl niit makuja sit on monenlaisia. Meidän uuteen kotiinkiin kolmeen huoneeseen tulee eri sävyisiä ruskeita seiniä joten oon kyllä tyytyväinen äpn väriskaalaan. Esikoisen erittäin sinisävyisestä pakkauksesta en sen sijaan kauheesti tykännyt. Sininen kun on mulle kauhistus.

Pikkaisen raskas olo. Tuntuu olevan joku pitkä suppari menossa ja vaavin potkut siihen päälle niin ei tunnu kivalta. Johtunee aamun siivousurakasta ja siitä vihlaisusta jonka tunsin kun nostin vaunut autoon.

Pistiinalle iso jee!!! Mie kävin just kattoon uuden pallauksen ja ne ruskeat ja oranssit oli just niitä värejä mistä täälläkin valittelin talvella. Sinulla tuntuu muutenkin menevän ihan meikäläisen malliin eli raskaus alkaa painaa (tai ikä...) Minulla tuo remppa ei valmistu millään, kun ei kukaan taio rahoja siihen (remppa levisi vähän liiaksi kun rakenteista löytyi sanomista). Lisäksi ihmettelen omaa allergiaani joka ei sitten kunnolla tule päälle, mutta vetää olon honteloksi. Minua ei väsytä kyllä vanhemmat lapset, toki 8v esikoinen on taas pitkän viikon lopun luonamme, mutta on sen verran rauhallinen tapaus (isäänsä, ex-mieheeeni tullut) niin se ei paljon rassaa. Enempi on stressiä puuhommista, meillä kun tämä talo lämpiää vain ja ainoastaan puilla ja niitä menee liki 50kuutiota lämmityskaudessa niin... Uskotte että jokusen halon ja pulikan saa taas metsässä tehdä, pilkkoa ja liiteriin roudata. Lisäksi kun pihasta kaatuu viitisen isoa puuta ja koko nurmikko menee uusiksi niin kyllä tässä kohta ihmeitä saa tehdä, että sängystä aamulla ylös pääsee.

Mie en muuten ymmärrä sitä tukivyötä... Kuinka ihmeen kireällä sen pitää olla?? Pidin sitä puu- ja pihahommissa ja se taittui edestä kaksinkerroin. Jos kiristän sitä niin tuntuu, että se painaa pientä. Eilen ei sitten ollut käytössä ja arvaatte kuka ei nukkunut yöllä kuin tasan tarkkaan yhdessä asennossa... Onko muilla muuten nukkumisongelmia? Minä en voi nukkua vasemmalla kyljellä, kun poika alkaa potkii kuin kahjo, oikealla kyljellä jotenkin, mutta silloinkin aluksi pieniä potkuja satelee ja selällään ei voi nukkua ollenkaan, kun tuntuu, että alaselkä jymähtää heti. Kertokaa, jos joku on keksinyt jotain vippaskonsteja hyvään asentoon.

-Mammaksi ja Vili-

Uusimmat

Yhteistyössä