Clomifen

Hyyppääjäinen, ei terot haittaa yhtään vaikka ovuloisitkin ja hedelmöittyisit. Ne voi jopa auttaa alkiota kiinnittymään. Näin kävi mulle ekan raskauden kanssa (tai sitten olisin raskautunut muutenkin kun kerran satuin ovuloimaan). Terot riitti. Nyt mennään clomeilla. Jos et malta odotella menkkoja, ota terot jo nyt, jolloin saat kuukautiset varmasti tulemaan. Sen sijaan jos nyt ovuloit, todennäköisesti myös menkat tulee ajallaan (ellet ole raskaana), joten sitten terot tulee kuvioon turhaan. Mutta hei, jos sulla oli lääkäri, niin eikös se ultrannut? Jos lääkäri oli kp 14 ja oletetaan sun ovuloivan kp 16, jolloin folli on ainakin 2cm, niin miten lekuri ei huomannut ~1,6cm follia ultrassa? Jos mitään follikkelia ei näkynyt, voisiko kyseessä olla väärä ovisplussa? Pco:laiset saattaa käsittääkseni saada vääriä plussia helpommin..
:
Kiitos Verona!:ashamed:Tosiaan, tehtiin ultra eikä siellä näkynyt mitään, taisin vain toivoa että ovuloisin kuitenkin. Niin kävikin että ovistesti oli väärä. Teroluteilla jatketaan :):saint:
 
Heipparallaa kaikille. :wave:
Hyppään uutena tähän ketjuun, kun kaipaan vertaistukea clomien aloittamisen suhteen. Taustasta voisin lyhyesti kertoa et pillerit on jätetty pois 12/2009 ja sen jälkeen on tullu menkat luomusti 2 kertaa ja terolut-kuurin ansiosta 3-4 kertaa tuon 2 lisäksi. Lasta kovasti toivotaan, mutta ongelmana on vissiin tää mun ovuloimattomuus. Oon käyny kaks kertaa gynellä joissa molemmilla kerroilla on ultrattu sisuskalut, kaikki näyttäs olevan ok, ainakaan pco:ta ei lähtenyt veikkailemaan kun siitä kysyin. Nyt toisella kerralla sain sit clomit avuksi kun ei kerran ovulaatiota ja sitä myöten menkkoja ala kuulua. Tällä ultrauskerralla oli limat hieman paksummat ku viimeksi ja näky yks kunnolla kypsyvä munis..

Nyt siis menossa kp 45/??? ja terolut kuuri menossa et saatas nuo menkat aikaseksi. Sit alkas kp 3-7 50mg colimefinä 1krt/pv. Jänskättää jo valmiiksi, samalla mietityttää kaikki maholliset sivuoireet yms. monisiöraskaudet jne.

Moikka vaan Tipetsulle :wave:, ollaan joskus kirjoteltu samassa ketjussa

Emilien: oliko sulla minkäänlaisia oireita ennen tuota plussaa vai teitkö testin muuten vaan? Ja onnitelut plussauksen johdosta :flower::heart:, toivottavasti tultas kaikki pian perässä :)
 
Moikat Memelisa!! :wave:
Onnea emilien! Täällä pidetään peukkuja ja tiedän tunteen kun plussa tulee yllärinä! :)

Täällä taitas olla kp 21/26-27 ja dpo 9 eikä missään tunnu miltään. Nännit vaan aristelee ja tuo menkka-kipee kohta toisessa rinnassa on taas omalla paikallaan :headwall: Se on siis semmonen sormenpään kokonen ns. kohta,ei patti tms. ja se kipeytyy viikko ennen menkkoja ja sitten vuodon alettua,se häipyy. Jalkojakin särkee,väsyttää ja janottaa,mutta luulenpa niiden johtuvan vieläkin lauantaisista hääjuhlista! :) Oli aika kova meno porukalla ja su aamuna vasta 6:30 käytiin nukkumaan ja tänään piti jo 05:00 herätä töihin,että hieman ns. toislaitanen olo.
Ja kun kengät olivat erittäin epämukavat,10,5cm kanta niin ehkä siks hieman koipia pakottaa.

No,mutta suunnuntaina (ei)pitäs tätin kurvata kylään,joten jään odottamaan sitä ja pitää sitten miettiä alotanko uutta satsia clomeja..
 
Memelisa: kiitoksia ihan kamalasti.. :heart: No toi.. Varsinaisia oireita oli ennen plussaamista palelu, ja se että nännit turpos, ja oli aivan tajuttoman herkät (mitä mulla ei ikinä ennen ollu tapahtunut,) ja nännien perässä tuli tuo rintojen kipeytyminen. Sitten aivan tajuttomat alavatsakivut! En itse olisi vielä edes testannut (ajattelin että on testin tuhlaamista :D ), mutta mies painosti testaamaan, kun mietiskeli kovasti mikä mun tissejä vaivaa :D

Tipetsu: Kiitos myös sinulle ihan hirveästi :) Oli kyllä joo tosiaan sitten semmoinen yllätys, että en vieläkään usko, vaikka olen jo neljä positiivista testiä tehnyt! :D

Tänään soittelin neuvolaan, ja varasin ajan keskiviikoksi, kun ei malta odottaa, että pääsee esittämään typeriä kysymyksiä näin untuvikkona :)
Ajattelin huomenna soittaa gynelle, ja pyydellä aikaa varhaisultraan, kun tuntuu että olen kuvitellut kaikki oireet ja viivat, vaikka mieskin ne on nähnyt. Pakko saada mielenrauha, että siellä todellakin on jotain, ja että kaikki on niinkuin pitää.. ei tästä hermoilemisesta muuten tule mitään. Ei pysty edes nukkumaan!

Memelisa: minulla on sama homma.. :| Tuo ovuloimattomuus.. tai siis ovuloin ilmeisesti, mutta todella harvoin. Gyne oli kuitenkin sitä mieltä, kun siellä viime kuussa kävin, että olin elokuussa ainakin ovuloinut, ja näköjään nyt tässäkin kierrossa jos tämä nyt pitää paikkaansa.
 
Onnea Emilien! Tuo kuulostaa aivan minun ensi kerralta, tuli yllärinä just kun piti alkaa ottaa nappeja..:)

Täällä nyt kp 15 ja prkl kun kiukuttaa, kun edelleenkään en saa mitään viivaa ovistestiin! Se on sellasta salatiedettä et huh. Ottaa niin paljon päähän. Lääkäri sanoi perjantaina, että tee tänään testi, silloin alkaa olla irtoamispisteessä, mutta ajattelin alavatsakivuista päätellen, että se ovis voisi tulla jo aiemminkin. Siispä olen testaillut pitkin viikonloppua. Ei tänäänkään mitään. Tosin lauantaina sain jonkinmoisen viivan, mutta sekin oli iltamittauksessa jo hävinnyt. Tuo oli tosin ainoa kerta kun virtsa oli selvästi keltaista. Kysyisinkin teiltä, että kuinka kauan olette pissaamatta ja syömättä/juomatta ennen testiä ja onko se teillä ollut kiinni virtsan väristä/vahvuudesta? Olen kyllä noudattanut sitä reilun parin tunnin juomattomuus ja virtsaamiskieltoa, mutta pitäisikö sitteki yrittää ottaa vielä jostain neljän tunnin virtsasta se testi.. Hirveää kikkailua, että saisi kaikki juodut nesteet ensin kustua pois kropasta ja sitten olla tunteja syömättä ja tehdä testi sitten tuntien jälkeen. Menee niin hermo. Mutta kai se ovis kuitenkin tapahtuu, kun ei siellä mitään vanhoja munarakkuloita ole ultrassa näkynyt... Kiukuttaa. Ja koko hiton päivä sisällä kun ulkona syysmyrskyää. Palaa käpy.

- - -

Nyt vähän googlailin, niin tuntuu siltä, että monilla David-ovistestit ei ole näyttäneet hormonin nousua yhtä selvästi kuin toiset testit ja siksi testiviiva jää useilla kontrolliviivaa vaalemammaksi ja silti ovat ovuloineet. Näin ollen mun ovis tapahtui eilen illalla tai tänä aamuna. Se tuntuisi vatsakivun suhteen loogiselta. Toivotaan parasta! TAAS-ovisplussanmetsästys meni hutiin. Onneksi sillä plussalla ei lapsia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea emilien!

Mä en ole itse saanut ovistestiin mitään muuta selvyyttä kuin kahdesti digitestillä plussan. Olen hylännyt ne viiva testit kokonaan, kun tuo digi on niin selkeä. Viimeksi plussasin parin tunnin rakossa olleella pissalla, kun lääkärin kehotuksesta testasin ku pääsin vastaan otolta kotiin. Sattui siis kontrolliultra ja ovisplussa samalle päivälle.

Joku pohti ruokavalion vaikutusta hormoonitoimintaan ja itse olen nyt pari kk ihan laihduttanut ja saanut aikaankin sen 10% painonpudotuksen, lievästi ylipainoisesti normaalipainoiseen, jota lääkärit suosittelevat ainakin PCOS naisille. Sen pitäisi siis vaikuttaa positiivisesti hedelmällisyyteen. Tietenkin tässä on sekin, että II-tyypin diabetesriski puolittuu ja koska sokerit on tasassa toimii kroppa muutenkin paremmin. Olen vaan pitänyt huolta juuri siitä että saan tarpeeksi hyviä rasvoja ja syö tasaisesti 2-4 tunnin välein. Minulla ei ainakaan viime kierrossa ollut mitään negatiivistä vaikutusta hormooni toimintaan, kun kerran plussasinkin kemiallisesta.

Täällä vieläkin odotellaan tätä alkukierron kulkua. On melkoisen mälsää kun oma ovis on siellä kp18 tienoilla niin nämä kierrot ja odotukset ovat melkoisen pitkiä. Tässä kuussa on päänsäryt olleet vähäisempiä kuin viimeksi. Toivottavasti se ei kuitenkaan tarkoita, että nämä pillerit toimisivat nyt viime kiertoa huonommin! Jotenkin usko clomeihin on aika heikkoa vaikka viime kierto menikin hyvin. Lauantaina alkaa taas testaaminen oviksen löytymiseksi. Toivon niin hartaasti, että ovis tässäkin kuussa tapahtuisi!

Tsempit muille ankeaan syksyyn!
 
voi ei.. nyt pelottaa että joku on hullusti :/
Eilen aloi aivan älyttömät alavatsakivut ja menin päivystykseen (vuotoa ei kuitenkaan tullut.)
no eihän ne siellä mitään mistään tiennyt, ja tänään kävin ultrassa, ja siellä ei näkynyt mitään muuta kun tyhjä kohtu.. o_O lääkäri kyllä sanoi, että voi johtua siitä, kun minulla on hirveän epäsäännöllinen kuukautiskierto, että ovulaatio ja hedelmöitys on tapahtunut myöhemmin, ja että raskaus on niin alussa, ettei sitä vielä näy.
Otti kuitenkin verestä hcg:n ja tulehdusarvot jne jne.. ja soittelee huomenna tuloksia.
Mutta eihän neljä positiivista pissatestiä voi olla valheellisia?? :confused:
Koska en syö edes mitään lääkkeitä, muutakun särkylääkettä silloin tällöin (en tosin positiivisten testien jälkeen,) ja eihän niissä nyt ole mitään sellaisia ainesosia jotka voisivat antaa valheellisen positiivisen. Kun nuo viivat eivät ole edes kuvitelmaa, kun mies on jokaisen testin nähny :O
Nyt pelottaa kyllä ja paljon!
 
Moi :) tänään aloitin clomit ei viel oo ainakaan mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia oo tuntunu :) ens to olis aika gynelle vähän ultraillaan ja katsellaan et miten on tehonnu :) mukava että on tällanen keskustelu paikka josta löytää vertaistukee :hug: KIITOS kaikille :heart:
 
Emilien, älä vielä hätäile. Mulla kävi myös noin ekan raskauden kanssa, ja kierto ollut aina epäsäännöllisen pitkä. Ultrassa "mukamas" viikolla 7 ei näkynyt mitään (tosin ruskuaispussi..) ja sanoi, että tämä saattaa olla vasta viikolla 5 menossa. Ja näin myös oli. Viikolla 7 löytyi syke. Nuo pari viikkoa oli aika kauheita. Pidetään sulle peukkuja ja kerro sitten, miten kävi! :wave:
 
Huuuh..Just tultiin miehen vanhempien luota. Miehen serkku oli myös pienen 2kk tytön kanssa siellä. Voih,kylläpä oli ihana tunne pitää pientä sylissä ja haistella vauvan tuoksua!:heart: Mutta samaan aikaan sydäntä ja kurkkua kuristi:'( Väkisin katkeruus ja kateus puskee pintaan,miksei mulla ole vauvaa?? Kotiin tullessa mietin kuinka meilläkin olisi 6kk päästä oma pieni,jos kaikki olisi mennyt hyvin.Ihan perseestä!!:'(

Eikä mitään oireita vieläkään!!Kp 22/26-27 ja dpo 10. Plussa-kierrossa yökötti jo kp 18-> ja tissit turpos ja kipeyty kp 23 ja huimaus ja päänsärky kp 25. Eli nyt siis voi kiltisti taas niitä prkl menkkoja ootella! Clomeja en alota jo pelkän taloustilanteen takia..vasta kuun lopussa tulee tili ja napit pitäs alottaa kai ti-ke välillä. Ja enkä mä taida muutenkaan niihin uskoo.Yks säälittävä kemiallinen saatu niillä aikaan,vaikka muniksia irtoilee monia ja vällyissä viihdytään kai liiankin hyvin..:kieh::stick::mad::vampire:
 
hih ^^ Lääkäri soitti.. ja kyllä! veritesti näytti posiviista! eli raskaana ollaan!! :) kyllä helpotti..
Menen vasta rv 2+ :'D mä repesin kyllä aikamoiseen nauruun puhelimessa kun lääkäri totesi tuon raskausviikon.. Kahden viikon päästä on uusi ultra, ja siinä sitten katsotaan että onko pikkunen oikeessa paikassa :) Nyt vaan peukut pystyyn ja toivomaan että kaikki menee hyvin, ja ettei menisi kesken..
 
Tipetsulle suuren sympatia tsempit. Monta clomikiertoa teillä on ollut? Jotenkin tutun kuulosta epätoivoa!

Mä olen taas ihan varma että vämä clomit taas lakkaa toimimasta niin kuin ne keväälläkin teki...Kuulostelen taas ylineuroottisesti kroppaani ja vertailen fiiliksiä viime kiertoon. Lauantaina vasta aloitan oviksen metsästyksen. Aamulämpöjä olen tässä kierrossa mitannut melkein joka aamu. Ihan mielenkiinnosta.

emilienille onnitelut ja toivon mukaan kyytiläinen pysyy matkassa!
 
Hyyppäjäinen on taas ulalla täällä :confused:, metu ja terolut päiviä on viitisen takana ja eilen pääsin oksentamaan lähimetsään, mukavia sivuvaikutuksia ainakin itselläni. Nyt on kp 20. Viime ultrassa gyne kehui kohdun seinämän paksuutta ja muutenkin kohdun kokoa. Ei osannut iloita tuollaista tietoa, toisaalta pelkäsin vaikka mitä kasvainta sinne mennessäni. Tämä kierto meni ilman ovista, mutta ootellaan nyt että terot alottaa uuden kierron kohta. Te ketkä käytätte teroluteja, kun olette syöneet 10 päivää tuleeko menkat heti seuraavana päivänä vai meneekö siihen enempi aikaa? Eka clomikierto vasta tulossa, joten ehdin varmasti vielä mooonet keskustelut täällä käydä asiasta, tiedän että jos clomit auttaa niin mahikset on jotain 20% ? Masentavaa.... Minulle määrättiin clomeja 50mg x 2 tabua, onko näin muillakin? Ootellaan 4 kiertoa ja yksityisellä varattiin jo 4 kiertoon uus ultra ja jos en ovuloi niin muita hoitoja. Tuntui olevan ihmeellisen varma että tavataan raskausultrassa sitä ennen, käsittämätöntä!

Onnea Emilien :) ! Kivaa lukea onnistumisia :) Varsinkin kun minä en koskaan näiden yritysvuosienkaan jälkeen katkeroidu toisen onnesta ! (onneksi, se pahentaisi asiaa entisestään) :D
 
Hienoja uutisia emilien! Kaikki menee kyllä hyvin!
apsu Neljä kiertoo syöty ja uudet neljä on odottamassa apteekissa. Tokalla kierrolla kemiallinen,että vois nyt kyllä jo tärpätä.

Kuten sanottua,ei oireita,ehkä menkoista jos jotain on.. Noh,maanataihin on vielä aikaa,silloin testipäivä jos tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hyyppäjäinen;22280186:
Te ketkä käytätte teroluteja, kun olette syöneet 10 päivää tuleeko menkat heti seuraavana päivänä vai meneekö siihen enempi aikaa?
Ei ole tullut, nim. 6kk syönyt teroluteja. Saan kk:t aikaan nykyisin, mutta tulevat 3-5 päivän päästä siitä kun terolutit loppuneet eli kp:lla 28-> Joillekin kuulema kyllä tulee hetikin, toisille parin päivän päästä, tiedä sitten onko jokin "ihanne aika" milloin sopisi odottaa...
 
Tipetsu minullakin 7. clomikierto menossa. Viime kertasesta kemiallinen, jonka toivon tarkoittavan että raskautuminen on ylipäänsä mahdollista.

Hyyppäjäinen Teroluteista sen verran, että minulla on menkat alkaneet vikasta pilleristä 1-10 päivän päästä. Eli todella vaihtelevasti! Terolutejakin on syöty varmaan ainakin kymmenen kiertoa. Itsellä Clomit aloitettiin 1X50mg sitten siirryttiin 2X50mg ja nyt ollaan 3X50mg, eli annos on tässä matkan varrella vaihdellut. Ja kyllä se on sitä 20% luokkaa se mahdollisuus raskautua, mielestäni masentavan alhainen!
 
apsu Juu,samaa mäkin toivon,että kohdallani kemiallinen tarkoitti raskautumisen olevan mahdollista. Se vaan odotuttaa itseään.. Tosin kylläpä lääkärikin sanoi meidän olevan hedelmällisiä ja siksi hoitojen aloitus peruttiin.

Nyt mennään kp 25/26-27 ja jos nyt pakko jotain oireiden tapaisia ettiä,niin

*yöllä yskin ja alamahaa vihlaisi todella ikävästi
*nännit arat,mutta muuten tissit normaalit. Paitsi miehen mielestä hieman kasvaneet ;)
* virtsiksen ja hiivan oireita,jee..
*ällöttävä olo koko eilisen päivän,saa nähdä miten tänään.
*lämmöt on vielä ylhäällä. Plussakierrossa lämmöt oli 37.4 ennen testiä eli nyt nuo lämmöt ei ole kyllä kovin vakuuttavat.


Haluaisin tietää että kuinka raskausoireet erosivat vai erosivatko,kun esim. eka oli kemiallinen kuten mulla. Kuinka sitten toisen raskauden alettua? Kokemuksia kenelläkään?
 
Nyt on clomipurkki kotiutunut ja huomenna pitäisi alkaa niitä söpöisiä, pieniä, kevyitä mutta niin ihmeellisiä nappuloita napsimaan...

Tämä on nyt vaan testi testien joukossa sillä ovuloin kellontarkasti ja aina mutta vasta kp18 ja mensut alkavat kunnolla kp28 ja tiputtelee pari kolme päivää sitä ennen.... Eli siis pyynnöstäni tai ehdotuksestani suostuivat testaamaan clomeja aikaistamaan ovulaatiota ja ns. vahvistamaan sitä.

Jännäääääää :) Toivottavasti ei kovin montaa munaa siellä kypsy. Meillä kun suvussa noita monikkoja löytyy
 
Onnittelut haamusta :)

Otin itse ensimmäisen pillerini eilen ja siihen loppu mun mensut ilmeisesti... Kattotaan nyt tää päivä tuleeko ne takasin mutta eilen illalla/tänään aamulla ei vuotoa enää näkynyt. Onko muilla clomit katkaisseet menkat? Tavallisesti vuotoa tulee kyllä vähintään 5 päivää...?

Jännittää hiukka myös mitä sivuoireita mahtaa mulle paiskoa tulemaan. Ei ihan kauheesti passais tulla kun täytyis töitä jaksaa eläimen lailla tehdä... :(
 
Anteeksi tungetteluni ketjuun..
Mutta, osaako kukaan sanoa, saako clomeja mistään muualta kuin lääkäriltä reseptillä? Ulkomailtakaan ei ilmeisesti lääkkeitä saa eikä uskalla tilata..
Meillä esikko sai alkunsa toisesta clomi kierrosta..oltiin n.vuos yritetty..5 kemiallista mahtui plakkariin..nyt toinen haaveissa, ja viime kierrossa taas kemiallinen..vielä ei päästä mihinkään hoitoihinkaan, kun ei olla vuotta yritetty..en jaksaisi tahkoa vuotta ja sitten saada jotain apua. Uskaltaakohan gyneltä kysyä, kirjottaiskohan se clomeja..kun viikon päästä olis sille aika.
Uskon, että ei saada mitään reseptiä viellä..joten mietinkin onko epäkohtelista kysyä, olisiko täälä kellään jäänyt yli kyseisiä lääkkeitä?
Mitään vikaa ei löydetty minusta, ja miestä ei ole tutkittu silloin aijemmin.
 
Voi Tipetsu toivottavasti haamu tummuu!!!!!

Tyty86 palstalla on sitten ihan kielto noista reseptilääkkeiden antamisesta toisen käyttöön/ myymisestä eteenpäin. Kannattaa varmaan lääkäriltä kysyä, muistelen lukeneeni, että joku olisi saanut terveyskeskuslekuriltakin clomi reseptin.
 
Moi Tyty, ihan yleinen ja avoin ketjuhan tämä(kin) on joten tervetuloa vaan mukaan! =) Meillä oli vähän vastaava tilanne, eka raskaus tuli vuoden yrityksen jälkeen ekasta terokierrosta, tokan kanssa otin sitten pari kk imetyksen loppumisen jälkeen taas teroja (omatoimisesti, kotona oli jäljellä), jotta kuukautiset tulisi ja pääsisi taas yrittämään. Eipä terot tuoneet kuitenkaan raskautta ja sitten menin heti yksityiselle, jolta sain kyllä ilman ongelmaa clomit, vaikka imetyksen loppumisesta oli vasta 3-4kk. Eli uskon, että sinäkin kyllä ne saat, kun kerran ekakin tuli clomeilla! Jos ekalta ei saa reseptiä, niin mene sitten jollekin toiselle lääkärille. Mene kierron 10-12. päivänä, jolloin ultrassa ehkä nähdään, ettei ole follikkeleita --> saat varmaan clomit. Jotkut ilmeisesti edellyttää lapsettomuustutkimusta, mutta kuten sanottu, itse ainakin sain täysin ongelmitta clomit ilman, että mitään tutkimuksia on tehty, koska näytti siltä, että syy on ovulointiongelmassani. Tule sitten tänne kertoilemaan clomikuulumisia!

Tipetsu, onko haamu vahvistunut?! Ihana fiilis nähdä se toinen viiva siinä testissä...edes pienen pieni haamu!

83yrittäjä, hyvin mahdollista, että clomit voisi sinulla toimia. Tsemppiä!

Hyyppäjäinen, minulla kokemusta neljästä terokierrosta, ja minulla yhdellä tabulla alkoivat joko 9. tai 10. päivänä, eli annostus oli minulla liian pieni. Kahdella tabletilla menkat alkoivat toisena terottomana päivänä.

Minulla tilanne on se, että ovis oli ehkä noin viikko sitten, mutta kun en saanut taaskaan tikkuun kunnon plussia, niin en tiedä, milloin ovis tapahtui. Vatsa kipuili maanantaiaamuun, mutta tunsin taas painon tunnetta alavatsassa monta päivää maanantain jälkeenkin! Meidän yritys loppui tiistai-iltaan, joten toivon, että ovis oli jo aiemmin. Tulee vähän turhankin kuiva kausi aina ovisajan jälkeen, sen verran joutuu rehkimään oviksen aikaan neljänä tai viitenä päivänä, kun oviksen ajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa. Ensi kierrossa meinaan varata ultran siten, että näen, onko ovis tapahtunut silloin, kun näillä tiedoilla luulen sen tapahtuvan, eli kolmantena vatsakipupäivänä. Valkovuotoa on nyt ajoittain tullut ihan sikana, välillä se on tosi vetistä. Mutta ei noista oireista taida mitään voida päätellä, sitä paitsi se alkoi jo ennen kuin alkio olisi edes kiinnittynyt. Eli odotetaan pahinta, toivotaan ihmettä. Viikon päästä ollaan viisaampia.
 

Yhteistyössä