Annoin lapselleni luvan lyödä toista lasta

siinä on ero.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käännetäänpä tämä niinpäin, että lyöjä on tärähtänyt aikuinen.
Mitä teet kun hän tulee joka kerta pihalla ollessaan mojauttamaan sua harjanvarrella, mattopiiskalla, lapiolla...?
Käännät toisenkin posken?

Hyvä.
Aikuiset ovat itse vastuussa itsestään, lapset eivät. Edes ne häiriköt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käännetäänpä tämä niinpäin, että lyöjä on tärähtänyt aikuinen.
Mitä teet kun hän tulee joka kerta pihalla ollessaan mojauttamaan sua harjanvarrella, mattopiiskalla, lapiolla...?
Käännät toisenkin posken?

Hyvä.
Juoksen pakoon ja soitan poliisille tietysti.

 
olen opettanut lapselleni, että itseään pitää puolustaa.
mutta en mä ole koskaan erikoisemmin sitä niin sanonut, että kun XX sinua lyö,niin lyö takas ja lujaa. sellanen on vähän tarpeetonta minusta.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Jos lapsi ei ole verbaalinen eikä pärjää sanoilla, hänellä ei ole keinoa ilmaista surua siitä että lapsesi kiusaa häntä jättämällä leikkien ulkopuolelle.

Jos lapsella on mukavaa, ei hänellä ole syytä lyödä ketään.
NO KYLLÄHÄN LAPSELLA NYT MUKAVAA TÄYTYY OLLA!!!!!!
 
mielestäni
Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Onko lyöjä erityislapsi vai ihan vaan muuten vaan ilkeä?
Mielestäni tällä ei ole väliä. Lyödä ei saa. Jos lapsella taipumusta tähän, tulisi vanhemman olla erittäin kiinnostunut siitä, miten toisten lasten kanssa toimii.

Itse en kyllä aio antaa lupaa lyödä edes itsepuolustukseksi. Muitakin keinoja on. Sitä paitsi, jos lapsi lyö takaisin, voi aloittaja lyödä sen jälkeen vielä pahemmin ja kohta on jälki pahaa.
 
Toki jatkuvasti toisia hakkaava ja väkivaltaisesti käyttäytyvä lapsi oireilee jostakin, se on selvää.
Ja tiettyyn rajaan sitä pitää ymmärtää, mutta jos tälläinen lapsi saa terrorisoida koko pihaa/koululuokkaa tms. ei minusta ole kohtuttoman väärin, jos toisten lasten sallitaan sitten puolustaa itseään fyysisesti, vaikkapa mojauttmalla kerran takaisin. Enkä usko, että omaani mojatuksen jälkeen ihan kamalan kovasanaisesti suomisin. Itseään on saatava puolustaa.
Toki väkivalta synnyttää väkivaltaa, sitä en kiellä. Mutta mitä synnyttää se , jo lapsi alistuu tai alistetaan väkivallalle? Jos aikuisten reaktiokin on vaan sellainen.. no tuo "Leksa "nyt vaan on niin vaikea, ei sille kukaan mitään voi. Jos toistuvasti tämän "Leksan" lyömisen ja muun väkivallan teon uhriksi joutunut lapsi puolustautuukin ja Leksan väkivaltaisuus lasta kohtaan vähenee. Eikö se silloin päinvastoin ole kuitenkin positiivinen asia.
(vaikka ainahan se ei toki mene niin, jotkut "Leksat" hakkaavat siltikin.)
Itse ajattelen, että jos lapsi ei saa lainkaan puolustaa itseään, voi sellainen sisälle patoutuva viha/turvattomuus jne. pikemminkin sitten kasvattaa väkivaltaa, joka kanavoituuu sitten vuosien päästä ulos.

Tai mitä jos kiusaaminen olisi sanallista, jatkuvaa ivaamista ja haukkumista. Vaikken yleensä kehoittaakaan lapsia sellaiseen "ite oot" - takaisinmaksuun. Kyllä soisin silti heidän joskus sitten saavan suunsa auki, jotteivät ainakaan ihan vaieten kuuntelisi, jos verbaalinen väkivalta olisi jatkuvaa.


ps. onko varjon alla vielä tilaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mä oon miettinyt sitäkin, että koska puhe ei tehoa, niin entä jos huutaisin kurkku suorana sille ja pelottelisin puolikuoliaaksi... :snotty:

Ei, en mä sellaiseen lähtisi kuitenkaan.
no mä kyllä olen syyllistynyt tuohon kun poikani ollessa pieni eräs isompi valopää kiusasi häntä ei siis pelkästään haukkumalla vaan ihan fyysisestikin kimppuun käymällä...ilmoitin kiusaajalle mitä tulee tapahtumaan jos homma ei lopu :" Ensin pyyhin sulla koiranpaskat maasta, sitten naulaan sut kiinni tohon aitaan, ja äläkä yhtään luule etten tee niin, koska aikuiset ei tee sellaista, mä teen koska olenkin epäreilu paska ja sen jälkeen teen sun jokaisesta päivästäs painajaista, menikö jakeluun tyhmä ?"

Tehosi muuten, mutta sen jälkeen koko pihan muut äidit katseli mua vinoon niin pitkään kun asuttiin siellä... :kieh:
No ompa ihme, että muut mammat katseli sua vinoon :) Sanotaanko, että avautumisesi muotoilussa olisi voinut olla korjaamisen varaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Jos lapsi ei ole verbaalinen eikä pärjää sanoilla, hänellä ei ole keinoa ilmaista surua siitä että lapsesi kiusaa häntä jättämällä leikkien ulkopuolelle.

Jos lapsella on mukavaa, ei hänellä ole syytä lyödä ketään.
:LOL:

Juuh...kyllä tuo puhuu, paljon ja hyvin, vissiin vieläpä kahta eri kieltä.

Ja on sillä kavereita, tänäänkin oli kylässä kaveri jonka kanssa juoksenteli pihoilla ja leikki, käyden siinä sivussa lyömässä meidän tyttöä.

Eli et sä nyt mitenkään saa nakitettua tätä mun tyttäreni syyksi.
 
jojo
Mä aion myös opettaa lapselleni, että jos joku käy päälle, saa lyödä takaisin.

Alaluokilla koulussani oli tyttö, joka kiskoi hiuksiani, nipisteli, yritti kampata jne. Erään kerran, kun istuin lattialla solmimassa kengännauhojani, tuli takaapäin ja kietoi takin päähäni. Takki oli paksu talvitakki ja tiukasti kasvojani vasten - onneksi hän päästi irti ajoissa, ei meinaan mulla henki kulkenut. :(

Tuon takkiepisodin jälkeen olin aika jännittynyt tuon tytön ollessa lähettyvillä. Erään kerran hän sitten tuli ja alkoi repiä keinuni naruista ja töniä, jolloin minulla kärähtivät hermot ja löin niin, että kumahti. Olin ihan varma, että juttu menee opettajan korviin ja saan jälki-istuntoa ja tiees mitä muuta, mutta ei, koskaan ei tullut mitään seuraamuksia. Ilmeisesti kiusaajan egosta jäi suurin osa sinne lumihankeen. Minuun hän ei koskenut sormellaankaan enää ikinä. Ainoa, mikä kaduttaa, on se, etten lyönyt aikaisemmin.
 
vieras
Kyllä se on niin opetettu meilläkin, että itseään saa puolustaa. Kiusata ei muita saa eikä pahaa tehdä muutenkaan mutta jos joku muu aloittaa, puoliaan saa ja täytyykin pitää. Etenkin niissä tilanteissa missä aikuinen ei ole ihan vieressä.

Pojalla oli uudessa koulussa vuosi sitten vähän ongelmia päästä kaveriporukkaan kun oli liian kiltti. Neuvottiin pitämään jämäkästi puoliaan, ettei anna muiden etuilla ym ja parin viikon päästä oli täysin eri tilanne. Se kertoi mun mielestäni tosi paljon siitä, mikä on ehkä varsinkin pojilla se liian taipuvaisen osa porukassa.

Tytöillä ehkä enemmän verbaalista se kiusanteko ja siten puolustautuminenkin? Ainakin näin luulisin.. Joskus olen suorastaan kannustanut avoimia kiukun ilmaisuja lapsilta, etenkin jos joku vaikka vie leluja pihalla. Nätisti sanomisen jälkeen on takuulla lapsenkin lupa karjaista "anna tänne se", jos aihetta on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mä oon miettinyt sitäkin, että koska puhe ei tehoa, niin entä jos huutaisin kurkku suorana sille ja pelottelisin puolikuoliaaksi... :snotty:

Ei, en mä sellaiseen lähtisi kuitenkaan.
no mä kyllä olen syyllistynyt tuohon kun poikani ollessa pieni eräs isompi valopää kiusasi häntä ei siis pelkästään haukkumalla vaan ihan fyysisestikin kimppuun käymällä...ilmoitin kiusaajalle mitä tulee tapahtumaan jos homma ei lopu :" Ensin pyyhin sulla koiranpaskat maasta, sitten naulaan sut kiinni tohon aitaan, ja äläkä yhtään luule etten tee niin, koska aikuiset ei tee sellaista, mä teen koska olenkin epäreilu paska ja sen jälkeen teen sun jokaisesta päivästäs painajaista, menikö jakeluun tyhmä ?"

Tehosi muuten, mutta sen jälkeen koko pihan muut äidit katseli mua vinoon niin pitkään kun asuttiin siellä... :kieh:
No ompa ihme, että muut mammat katseli sua vinoon :) Sanotaanko, että avautumisesi muotoilussa olisi voinut olla korjaamisen varaa.
no olisi varmaan ollut, mutta ainakin meni viesti perille B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä hyvä:
Lapsi joka lyö lyövää, hyväksytään palstalla liki yksimielisesti. Vanhempi joka nippa kuritonta lasta, tuomitaan sataprosenttisesti. Mikä meni väärin?
Aikuinen on lapselle auktoriteetti, rakastava vanhempi.

Kaksi lasta taas ovat tasaväkisiä.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä hyvä:
Lapsi joka lyö lyövää, hyväksytään palstalla liki yksimielisesti. Vanhempi joka nippa kuritonta lasta, tuomitaan sataprosenttisesti. Mikä meni väärin?
Aikuinen on lapselle auktoriteetti, rakastava vanhempi.

Kaksi lasta taas ovat tasaväkisiä.
Ei ninan mukaan ole, sähän peesailet aina sitä.
Mikä meni vikaan. Heitteleekö sun mielipiteet aina sen mukaan ketkä täällä palstailee..
 
jojo
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä hyvä:
Lapsi joka lyö lyövää, hyväksytään palstalla liki yksimielisesti. Vanhempi joka nippa kuritonta lasta, tuomitaan sataprosenttisesti. Mikä meni väärin?
Sanoisin, että aikuisella on oltava lapseen muitakin keinoja kuin fyysinen käsiksi käyminen. Sen sijaan lapsi, joka joutuu pihalla toisen lapsen lyötäväksi, ei välttämättä pääse pois tilanteesta pakenemalla tai puhumalla vaan ainoaksi keinoksi jää lyöminen takaisin.

Aikuinen-lapsi ja lapsi-lapsi tilanteiden lähtökohdat ovat ihan erilaiset
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ja käskin tempaista vieläpä oikein lujaa :saint: jos se taas hyökkii päälle.

On se nyt oikeesti prkl kun yksi ja sama ongelmatapaus AINA käy tytön päälle |O

Juu, ollaan juteltu lapsen vanhemmille (tai siis äidille), ja yritetty vaikka mitä, mutta 1½ v tätä skeidaa on kestetty ja nyt alkaa tosissaan tuntua siltä, että mikään fiksu keino ei toimi. Kun tyttö leikkii pihassa kavereiden kanssa, ryntää tämä lapsi heti kimppuun miekan, kepin, pyöränpumpun tms kera.

Vähänkö toivon että ne muuttaisi pois.
En lukenut taas muita kun taatusti taas "jeesustelijat" liikkeellä mutta sanon vaan että OIKEIN. Ei ne opi kuin samallatavalla tai siis pahemmin turpaan vetämällä. Ensin hyvällä, sitten pahalla.
 

Yhteistyössä