Annoin lapselleni luvan lyödä toista lasta

vieras
Olisikohan siihen sellainenkin ratkaisu, että paiskattaisiin oikein mielenosoituksellisesti aina jokainen hakkaamistavara katkaisun tai muun hajottamisen jälkeen roskikseen ja raahattaisiin kiroilun saattelemana pentu paidasta kotiinsa.
 
vieras
No ainahan ei auta soitto ls.n tällaisissa tilanteissa.meillä esim. asui naapurissa tyttö joka oli aivan normaali lapsi normaalista perheestä (ainakin mun silmään), mutta oli ainokainen ja aina saanut kaiken haluamansa. Jos joku ei antanut tavaroita joita halusi niin otti ne (isompi kokoinen) jos joku teki jotain mitä tytön mielestä ei saanut tönäisi, löi ym. Kateltiin touhua ja kuunneltiin oman lapsen itkua kun töinen lyö, määrää kaikesta ym. Juteltiin tytön ja vanhempien kanssa. Tyttö olikin aina "kiltisti" kun luuli ettei aikuiset näkee, mutta auta armias kun aikuinen ei ollut näkyvillä aina läsähti ei nyt niin lujaa että olis ollu mustelmia tai muuta, mutta kuitenkin. Ja tämä jatkui koko ajan. Pieni piha piiri meillä joten lapset olivat paljon yhdessä kun en voi omaanikaan sisään sulkea tai aina jonnekin muualle lähteä. Mun mielestä myös omalla pihalla on oikeus leikkiä ilman että aikuisen täytyy koko ajan kytätä vieressä. Aikaisemmin aina ajattelin että en suosi väkivaltaa, mutta kun lapseni on hiljainen ja rauhallinen ei lyö oma aloitteisesti, niin yks kaunis kerta meni hermot ja sanoin että lyö takaisin jos lyö ensin. Löi sitten ja koskaan sen jälkeen ei tyttö enää lyönyt. Ei lyönyt lujaa mutta kuitenkin niin että toinen jäi hölmönä kattoon perään kun ei saanutkaan tahtoaan läpi lyömisellä vaan sai itse samalla mitalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Millaista keskustelua tarkalleen ottaen olet käynyt tämän äidin kanssa?
Olisko aiheellista sanoa ihan suoraan että jos se lyöminen ei lopu, tyttösi antaa samalla mitalla takaisin oikein kunnolla. Vai tietääkö äiti senkin mutta ei välitä.
Vaikka minkälaista.

Voisinpa vaikka sanoakin, että nyt alkaa jo tosissaan riittää, ja jatkossa joka lyöntiin vastataan kahta kovemmalla iskulla.

En tajua, miksei sen äiti edes kiellä lastaan ottamasta ulos miekkoja, isoja pyssyjä yms joilla se hakkaa muita. Tai kieltäähän se, mutta kun lapsi sanoo että "mä haluu-uu-uuun" niin äiti heltyy, sanoo että niillä ei sitten lyödä ketään, ja kun lapsi kuitenkin taas lyö niin siltikään niitä ei haeta pois eikä lasta sisälle :headwall:
No nappaa sä ne miekat sun muut ja nakkaa ne rodeen. Jos satut paikalle. Ja miksipäs et sattuisi... ;)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Niinhän se voi käydä Kowalskin lapsellekin,e ttä toi häirikkö pentu lyö ja tyttöä sattuu pahemman kerran. Jo se on kumma, että asiasta sanotaan ja sanotaan ja aina se pentu vaan lyö. on vanhemoien vika, jos heidän pentua sattuu, kun antavat hänen aina lyödä muita lapsia. Ihme ettei jo joku aikuinen ole sitä tempassut.
Mä ymmärrän, että aikuisilla nousee tunteet pintaan kun lapsia satutetaan, mutta on se häirikkökin lapsi eikä häirikköpentu. Tarkoitan vaan sitä, että monesti on aikuisen vaikea peittää sitä inhoaan tällaista häiriköivää lasta kohtaan, lapsi kyllä tajuaa sen ja todennäköisesti se vaan lisää sitä lapsen häiriköintiä. Lapsi joka käyttäytyy noin, koko ajan, ei voi hyvin, toivottavasti siihen joku taho puuttuu jos vanhemmat itse eivät :/
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko meitin mammoilta unohtunut sellainen pikkuseikka, että yksi lyönti voi johtaa esim. halvaantumiseen tai pysyvään aivovammaan.
Niin se naapurin häirikkö voi tosiaan miekalla motata vaikka silmän puhki joten parempi lopettaa kierre ja käskeä oman lyömään takaisin että saa rauhassa olla. Ettekö te tajua että joissain tilanteissa ei ole muuta keinoa kuin puolustaa itseään. Niin se vaan on ja on aina ollut!!!!!!!!!!!!!!Jos ei halua kynnysmatto olla koko ikäänsä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.
:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
Kukkia täältäkin :flower:

Ihan hyvä sen lapsen on nähdä että aikuinen ei tykkää hänen tempuistaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.
Peesi :flower:

Sääliä, välittämistä, ymmärrystä ja terapiaa - KIUSAAJALLE, joka onkin olevinaan se todellinen uhri.

Huoh.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.
Mun mielestä on eroa siinä, että pitääkö toista ihmisenä vai pitääkö sitä jonain ällöttävänä pentuna. Tarkoitan vaan sitä, että aikuiselta on aika inhimillista kokea inhoa sellaista lasta kohtaan, joka toistuvasti satuttaa muita, ja lapsi tajuaa senkin. Ton ikäinen lapsi ei ole samalla tavalla vastuussa itsestään kuin vaikka kouluikäinen on, eihän tuollainen lapsi edes kykene siihen jos sillä ei ole koskaan siihen ollut mitään eväitä.

Enkä mä nyt ymmärrä, että mistä hatusta sä ton vedät, että säälitään vaan eikä pistetä mitään rajoja vastaan. Mä en niin sanonut.
Enkä mä tarkottanut, että sä oisit sanonut. Mutta on sitä tutkittu, että häiriökäyttäytyminen lapsena voi ennustaa sitä myös aikuisena, eli joku siinä usein menee pieleen. Sekin, että lapsi näkee, että hänestä ei tykätä, kun hän lyö, opettaa, ettei se ole sallittua. Parasta olis, jos se opetettas jo kotona, mutta jos yrityksistä huolimatta ei opeteta, niin jonkun on pakko tehdä sitten jotain.

Vanhempi, joka ei opeta lapsilleen tapoja, siirtää vastuun kasvatuksesta muille. Mutta jokainen ajattelee tietty ensisijaisesti oman lapsensa etua.
 
vg
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joo, mä vaan en tajua tota, että näitä häiriköitä säälitään, ensin lapsena ja sääli jatkuu vielä aikuisenakin, eikä niistä ikinä edes kasva ihmisiä, kun ei tule mitään rajaa vastaan. anteeksi nyt tää mun mielipide.
Peesi :flower:

Sääliä, välittämistä, ymmärrystä ja terapiaa - KIUSAAJALLE, joka onkin olevinaan se todellinen uhri.

Huoh.
No mä ainakin säälin mun pojan kiusaajaa, vaikka oli siis tosi rankasta kiusaamisesta kyse. Säälin sitä, ettei lapsesta ja hänen asioistaan välitetä kotona. Toivon että hän saa apua, ihan oikeasti.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko meitin mammoilta unohtunut sellainen pikkuseikka, että yksi lyönti voi johtaa esim. halvaantumiseen tai pysyvään aivovammaan.
Niinpä! Juuri siitä syystä en salli muiden hakata lapsiani, vaan annan heille kaikki oikeudet puolustaa itseään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Kukkia täältäkin :flower:

Ihan hyvä sen lapsen on nähdä että aikuinen ei tykkää hänen tempuistaan.
No joo, tietenkin, mutta enhän mä edes siihen kommentoinut. Vaan tätä jaottelua, että muut on lapsia ja sitten joku täysin pihalla oleva muita kiusaava lapsi on heti pentu tai häirikköpentu. Ihan samanlainen lapsi sillä onkin jotain häikkää, korvien välissä tai kasvatuksessa.
Mutta kuten itsekin sanoit, se on aika ymmärrettävää että pennuksi ja häiriköksi sellaista kutsutaan. Aikuisten kesken, ei tietenkään sen lapsen kuullen.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Kukkia täältäkin :flower:

Ihan hyvä sen lapsen on nähdä että aikuinen ei tykkää hänen tempuistaan.
No joo, tietenkin, mutta enhän mä edes siihen kommentoinut. Vaan tätä jaottelua, että muut on lapsia ja sitten joku täysin pihalla oleva muita kiusaava lapsi on heti pentu tai häirikköpentu. Ihan samanlainen lapsi sillä onkin jotain häikkää, korvien välissä tai kasvatuksessa.
No hei mää puhun lapsista mukuloina ja pentuina, en tarkottanut ihan sillätavalla. Ja tuo, ettei kasva ihmiseksi, sillä tarkoitin ihmistä, joka aikuisena yhä on sen sortin häirikkö, että toiset saa pelätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Kukkia täältäkin :flower:

Ihan hyvä sen lapsen on nähdä että aikuinen ei tykkää hänen tempuistaan.
No joo, tietenkin, mutta enhän mä edes siihen kommentoinut. Vaan tätä jaottelua, että muut on lapsia ja sitten joku täysin pihalla oleva muita kiusaava lapsi on heti pentu tai häirikköpentu. Ihan samanlainen lapsi sillä onkin jotain häikkää, korvien välissä tai kasvatuksessa.
No hei mää puhun lapsista mukuloina ja pentuina, en tarkottanut ihan sillätavalla. Ja tuo, ettei kasva ihmiseksi, sillä tarkoitin ihmistä, joka aikuisena yhä on sen sortin häirikkö, että toiset saa pelätä.
No haloo, siksihän nää kiusaajat tarvitsevatkin sitä apua ja terapiaa JO LAPSENA, että kasvaisivat yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi..
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enkä mä tarkottanut, että sä oisit sanonut. Mutta on sitä tutkittu, että häiriökäyttäytyminen lapsena voi ennsutaa sitä myös aikuisena, eli joku siinä usein menee pieleen. Sekin, että lapsi näkee, että hänestä ei tykätä, kun hän lyö, opettaa, ettei se ole sallittua. Parasta olis, jos se opetettas jo kotona, mutta jos yrityksistä huolimatta ei opeteta, niin jonkun on pakko tehdä sitten jotain.
Joo, jos se lapsi tajuaa että hänen teostaan ei tykätä, että se tajuaa mikä teko se on ja miksi se on väärin, ja miksi toiset on vihaisia. Mutta jos lapselle ei mene puhe perille, niin kuinka todennäköisesti se tajuaa tällaisen syy-seuraussuhteen? Jos lapsi käyttäytyy noin, hän ei kykene empatiaan, ja jos hän ei kykene empatiaan, kykeneekö hän silloin hahmottamaan sitäkään, että miltä muista tuntuu ja miksi. Mä oon vähän skeptinen vaan sen suhteen, mutta voin tietty olla väärässäkin. Siis sehän on kuitenkin ihan selvä, että lapsi joka toimii noin tarvitsee jotain apua, koska jossain on jotain häikkää.

En mä tiedä. Mietin vaan. Musta tuntui ihan hirveältä, kun tajusin oman lapsen kiusaajan kohdalla, että sen osalta oli jo luovutettu. Koulukin. Lapsi oli 8-vuotias :/ Mitä sellaisesta lapsesta voi kasvaa, joka ei osaa kunnioittaa muita eikä saa kunnioitusta keneltäkään :/ (No joo, tää meni jo ohi teeman)
Onhan toi hirveetä kieltämättä. :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko meitin mammoilta unohtunut sellainen pikkuseikka, että yksi lyönti voi johtaa esim. halvaantumiseen tai pysyvään aivovammaan.
Niin se naapurin häirikkö voi tosiaan miekalla motata vaikka silmän puhki joten parempi lopettaa kierre ja käskeä oman lyömään takaisin että saa rauhassa olla. Ettekö te tajua että joissain tilanteissa ei ole muuta keinoa kuin puolustaa itseään. Niin se vaan on ja on aina ollut!!!!!!!!!!!!!!Jos ei halua kynnysmatto olla koko ikäänsä.
Eikun ottaa miekan pois ja laittaa palasiksi, niinhän sanoin. Mitä se auttaa pälliä, jos toinen menee lyömään, tuskin se siitä mitään ymmärtää.
 
Jooh, ehkä me yritetään vielä sitä puhetta. Kovemmalla äänellä, tiukempaan sävyyn, ja lapsen äidille kohdistettuna tiettyjen ukaasien kera.

Mutta en aio torua tyttöäni, jos hänen kimppuunsa käydään ja hän lyö takaisin :saint:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No haloo, siksihän nää kiusaajat tarvitsevatkin sitä apua ja terapiaa JO LAPSENA, että kasvaisivat yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi..

Niin, totta, mutta jos yrityksistä huolimatta vanhemmat eivät käy toimeen lapsensa hyväksi, silloin jokainen joutuu ajatella ensisijaisesti oman lapsensa parasta. Niin se vaan on.
:(
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Jooh, ehkä me yritetään vielä sitä puhetta. Kovemmalla äänellä, tiukempaan sävyyn, ja lapsen äidille kohdistettuna tiettyjen ukaasien kera.

Mutta en aio torua tyttöäni, jos hänen kimppuunsa käydään ja hän lyö takaisin :saint:
Mut eikö tunnukin hyvältä vähän aikaa kuvitella, kuinka rankaisis sitä naapurin lasta? :xmas: :saint: Vaikkei oikeasti aikoisi niin tehdä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ajatus:
Kai te fiksut aikuiset tajuatte, että se voikin olla just se kerta, kun lapsenne antaa takaisin ja lyö, kun se kiusaaja sitten kumahtaa asfaltille, lyö päänsä ja vammautuu tai kuolee.

Väkivallalla voi olla tuhoisia seurauksia eikä koskaan voi ennustaa milloin.

Miksi poliisille ja lastensuojeluun on niin vaikea ilmoittaa noita tapauksia? Ensin koettaisin ainakin niitä keinoja ennkuin alkaisin sanoa lapselle, että lyö takaisin. Sanallisesti kyllä kehoitan puolustautumaan.
tai jos puhumisella ei kiusaamista saada kuriin niin kiusatulle voi käydä huonosti. tiedän tapauksen, joka kärjistyi siihen, että kiusattu työnnettiin bussin alle. kiusaaminen loppui vasta kun kiusattua alettiin tämän jälkeen puolustamaan fyysisin keinoin, ei vain sanoin.
 

Yhteistyössä