Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Enkä mä tarkottanut, että sä oisit sanonut. Mutta on sitä tutkittu, että häiriökäyttäytyminen lapsena voi ennsutaa sitä myös aikuisena, eli joku siinä usein menee pieleen. Sekin, että lapsi näkee, että hänestä ei tykätä, kun hän lyö, opettaa, ettei se ole sallittua. Parasta olis, jos se opetettas jo kotona, mutta jos yrityksistä huolimatta ei opeteta, niin jonkun on pakko tehdä sitten jotain.
Joo, jos se lapsi tajuaa että hänen teostaan ei tykätä, että se tajuaa mikä teko se on ja miksi se on väärin, ja miksi toiset on vihaisia. Mutta jos lapselle ei mene puhe perille, niin kuinka todennäköisesti se tajuaa tällaisen syy-seuraussuhteen? Jos lapsi käyttäytyy noin, hän ei kykene empatiaan, ja jos hän ei kykene empatiaan, kykeneekö hän silloin hahmottamaan sitäkään, että miltä muista tuntuu ja miksi. Mä oon vähän skeptinen vaan sen suhteen, mutta voin tietty olla väärässäkin. Siis sehän on kuitenkin ihan selvä, että lapsi joka toimii noin tarvitsee jotain apua, koska jossain on jotain häikkää.
En mä tiedä. Mietin vaan. Musta tuntui ihan hirveältä, kun tajusin oman lapsen kiusaajan kohdalla, että sen osalta oli jo luovutettu. Koulukin. Lapsi oli 8-vuotias :/ Mitä sellaisesta lapsesta voi kasvaa, joka ei osaa kunnioittaa muita eikä saa kunnioitusta keneltäkään :/ (No joo, tää meni jo ohi teeman)