Annoin lapselleni luvan lyödä toista lasta

juu
Alkuperäinen kirjoittaja UU:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla.
mutta jos jonkun urpon kepillä mätkijän saa lopettamaan touhunsa täräyttämällä kerran takaisin niin eikös se ole ihan hyvä. eipä tarvitse sitten aina pelätä, että minkä puskan takaa se huitoja tulee.
Tismalleen samasta syystä ihmettelen miksi "ruumiillinen kuritus" (lievä tukistus tai läppäisy) on lasten kasvatuksessa kielletty. Lapset kun eivät ole aikuisia, joille menisi puhe perille, vaan oppivat kun tietävät/ tuntevat miltä oma huono käytös tuntuu. Monen urpon lapsen saisi sillä oppimaan?
niin saa, tutkimustenkin mukaan tuollaiset ruumiillisesti kuritetut lapset käyttävät muita enemmän isona väkivaltaa eivätkä osaa hillitä raivoaan. Heille kun ei opetettu sitä itsensä hillistemistä vaan heidät peloteltiin väkivallan avulla. kuulun itsekin tuohon ryhmään ja vasta aikuisena, pitkän työn jälkeen osaan hillitä itseni paremmin.

Ja en kyllä oikeasti oppinut niistä tukistamisista, luunapeista ym. mitään muuta kuin sen, että aikuiset saavat nöyryyttää lapsiaan ja uhmahan siitä nousi.

 
UU
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mä oon miettinyt sitäkin, että koska puhe ei tehoa, niin entä jos huutaisin kurkku suorana sille ja pelottelisin puolikuoliaaksi... :snotty:

Ei, en mä sellaiseen lähtisi kuitenkaan.
Itseasiassa toi voisi toimia todella hyvinkin. Kokeile!
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
... Joo. Lapselleni sanoin erikseen siitä, että sun täytyy muistaa että sä saat puolustaa itseäsi aina, joko lähdet pois tai tönäiset sen pois, lapsi sanoi itse että ei halua esim lyödä takaisin, kieltäytyi siitä ehdottomasti.

Mä mainitsin ohimennen koulun psykologille tästä, kertomatta tämän kiusaajan nimeä, ja psykologi tiesi heti kenestä on kyse. Sanoin siitäkin, että olen pojalle sanonut halkoepisodin jälkeen, että itseään saa puolustaa ja antaa takaisin. Psykologi tuumasi että ei missään tapauksessa, ei tälle lapselle, koska siitä kuulemma alkaa vaan kahta kauheampi helvetti josta kärsii vain meidän lapsi, käski sanoa että a) lapsi ei saa viettää yhtään aikaan sen toisen kanssa b ) pitää juosta karkuun heti :/ ....

Juuri näin.
 
Osaa tuo lapsi esim. päiväkodissa olla ihan kivasti käsittääkseni.

Ja kerran tänä kesänä hän oli kiva - totteli mua, sai palkkioksi jäätelön.

Ja meidän pojan kanssa leikki ihan kivasti, ei hakannut poikaa tms - kiroili ja puhui kamalia tosin silloinkin, ja siksi ne leikit lopulta kielsinkin.

Eli tuskin se ihan toivoton tapaus on, hiton paksukalloinen vaan ainakin, ja saanut aina olla kotona keskipisteenä ja lellittynä.
 
!!
OIKEIN, mä olen sanonut suoraan mun pojalle että itse ei saa aloittaa mutta että oikeus on itseään fyysisestikikin puolustaa jos toinen kimppuun käy.
Silmä silmästä niin se vaan menee ei muuten maailmas pärjää.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mä oon miettinyt sitäkin, että koska puhe ei tehoa, niin entä jos huutaisin kurkku suorana sille ja pelottelisin puolikuoliaaksi... :snotty:

Ei, en mä sellaiseen lähtisi kuitenkaan.
Minä menisin mieluusti itse tempasemaan sen mukulan kumoon tai heittasin sen niskasta johonkin puskaan. Luuletteko että sellanen sekopää puhetta kuuntelee.

Siinä on vaan se ongelma että voisin joutua itse vaikeuksiin.. vaikka toimisin ihan luonnollisesti. Nykyaikana on niin kummalliseksi menny tämä touhu.

Pelottele sitä kakaraa, sano sille jotain uhkaavaa.
 
vieras
no miten sitten jos se oma mussukka hakkaa muita ja ei usko vaikka kuinka puhutellaan ja otetaan hakatun vanhempia saman pöydän ääreen?
jos se yksi lyönti kiusatulta saa sen oman mussukan kuriin,niin antaa palaa.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
"Nyt tulee bannia"
:kieh: :xmas:


Tulee jotenkin mielikuva Kowalskista hiekkalaatikon reunalla, tiukka ilme kasvoilla, tuijottamassa sitä lasta hiljaa, samalla napautellen pesismailaa toista kämmentään vasten :snotty:
:eek: =)
 
ajatus
Kai te fiksut aikuiset tajuatte, että se voikin olla just se kerta, kun lapsenne antaa takaisin ja lyö, kun se kiusaaja sitten kumahtaa asfaltille, lyö päänsä ja vammautuu tai kuolee.

Väkivallalla voi olla tuhoisia seurauksia eikä koskaan voi ennustaa milloin.

Miksi poliisille ja lastensuojeluun on niin vaikea ilmoittaa noita tapauksia? Ensin koettaisin ainakin niitä keinoja ennkuin alkaisin sanoa lapselle, että lyö takaisin. Sanallisesti kyllä kehoitan puolustautumaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
mun mielestä ap voisi mennä lapsen mukaan ulos ja kun seuraavan kerran tällainen tilanne on niin ottaisi tämän hyökkääjän erikseen, katsoisi tiukasti silmiin, ilmoittaisi, että noin sinä et tee enää kertaakaan, se sattuu ja toisia ihmisiä ei saa ikinä satuttaa missään tilanteessa. jotain tollaista kokeilisin. ja olen kokeillutkin. loppui.
Voi jeesus :LOL:, enhän mä olekaan kuin noin 15 kertaa tehnyt noin - turhaan.
(minä ja ainakin 2-3 muuta naapuria...ei toimi, ei)
Kyllä se toimii, kun vain sanot tarpeeksi tiukasti :) Sama pätee esimerkiksi väkivaltarikollisiin, sanoo vain tiukkaan sävyyn "hei, ei noin saa tehdä" niin kyllä kuule loppuu rikosten tekeminen siihen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Joo varmaan on vitun lellitty keskipiste kuka onkin nyt ihan kiva eikä toivoton :headwall:
Toivottomaksi en sanoisi, ja esim. meidän poikaa ei oo koskaan lyönyt pihassa (päiväkodissa ehkä, en muista), mutta tytön kimpussa se on jatkuvasti.
Mitäs jos sun tyttös osaa myös ärsyttää tätä poikaa jos kerran vain hänen päällensä käy?
 
=)
Onko tämä kiusaajan äiti koskaan leikkipaikalla seuraamassa poikaansa?
Eli kiusaako äitinsä läsnäollessa? Miten äiti reagoi?
Jos ei ole paikalla niin pyydä häntä paikalle AINA. Tai sit sivummalta seuraamaan.

Jos paikalla aina kun lapsi kiusaa ja ei tee asialle mitään niin menisin kasvatusneuvoja kyllä latelemaan tälle äidille: mm. "tässä tilanteessa otat miekan pois" yms. ja uhkaat että jos ei ala huolehtimaan lapsensa kasvatuksesta niin teet asiasta LS-ilmoituksen, koska heillä olis oikeus tarkistaa miten kotona ja muualla tämä äiti lapsensa kanssa pärjää.. voi olla että huostaan otetaan eikä enää kiusaa teidän lastanne
 
UU
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja UU:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla.
mutta jos jonkun urpon kepillä mätkijän saa lopettamaan touhunsa täräyttämällä kerran takaisin niin eikös se ole ihan hyvä. eipä tarvitse sitten aina pelätä, että minkä puskan takaa se huitoja tulee.
Tismalleen samasta syystä ihmettelen miksi "ruumiillinen kuritus" (lievä tukistus tai läppäisy) on lasten kasvatuksessa kielletty. Lapset kun eivät ole aikuisia, joille menisi puhe perille, vaan oppivat kun tietävät/ tuntevat miltä oma huono käytös tuntuu. Monen urpon lapsen saisi sillä oppimaan?
niin saa, tutkimustenkin mukaan tuollaiset ruumiillisesti kuritetut lapset käyttävät muita enemmän isona väkivaltaa eivätkä osaa hillitä raivoaan. Heille kun ei opetettu sitä itsensä hillistemistä vaan heidät peloteltiin väkivallan avulla. kuulun itsekin tuohon ryhmään ja vasta aikuisena, pitkän työn jälkeen osaan hillitä itseni paremmin.

Ja en kyllä oikeasti oppinut niistä tukistamisista, luunapeista ym. mitään muuta kuin sen, että aikuiset saavat nöyryyttää lapsiaan ja uhmahan siitä nousi.
Ikävää että tästä tulee aina niin mustavalkoisia keskusteluja.
En missään tapauksessa tarkoittanutkaan nyt väkivaltaa metodisesti kasvatustapana käyttämistä. Tai sillä jatkuvaa uhkailua/ pelottelua. Vaan sitä, että erittäin vaikea lapsi joka lyö muita tms. ja jolle puhe ei mene perille, saa hieman tuntea sitä käytöstään omissa nahoissaan. Ja myös sitä kautta sen saman nöyryytyksen, jonka aiheuttaa itse muille. Havainnollistamisesta siis lähinnä kyse.
Minusta tämä olisi huomattavasti parempi tapa opettaa puhetta ymmärtämätöntä lasta kuin että a) hän saisi jatkaa muiden lasten vahingoittamista b) muut lapset alkaisivat lyödä takaisin, jolloin väkivallan kierre vasta lisääntyykin.
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Mikset tee mitään fiksua???
Kerro, mitä fiksua voisin vielä tehdä - sellaista mitä ei olisi monesti kokeiltu?

Monta kertaa sulle täytyy sanoa, että soita hyvä ihminen ammattilaisille.
Annatko sä aikuisenkin kivittää pihalla vuoskausia vai käykö mielessä poliiseille soittaminen. Lapsi kun kyseessä, voit soittaa lastensuojeluunkin.

Ja kyllä, on kokemusta siitä että soitan poliisit. Siihen loppui kivitys ainakin itseäni kohtaan.

Täällä oikeesti kirjotellaan kun kyse ois jostain ilkeästä lellipenikasta =/
Syntyykö teidän mielestä noin käytöshäiriöisiä huolenpidolla ja karkkien antamisella :headwall:

Oikeesti, edes se ettei aseta lapselle tiettyjä rajoja, ei aiheuta tuollaista käytöstä ihan äkkiä... ja ihan sama mikä, mutta tuo lapsi on vaarallinen myös niille sinun lapsillesi ja itselleen, kaikille vanhempana.
Jos sun tyttö lyö, sun tyttös saattaa kärsiä enemmän kuin ennen, koska nuo saattaa oikeasti, ihan oikeasti, tehdä todella pahaa jälkeä. Joten mä kehoitan harkitsemaan, sun lapsesi vuoksi. Myös itsesi. Jatkatteko huutamalla, väkivallalla, pelottelulla =/

Ei lapsi välttämättä pelkää "mitään", kun ei ole nähtävästi tunne-elämä empatioineen lainkaan kuosissa.
Mä en uskaltaisi oman lapseni antaa lyödä, koska tiedän että tuollaiset voi kostaa ja olla voimakkaampia; tehdä pahaa tuhoa.



 
vieras
mä tekisin tuollaisessa kiusaamistapauksessa niin et ilmoittaisin lapsen äidille JOKA KERTA kun lapsi käy toiseen kiinni et teen lapsesta lastensuojeluilmoituksen. ja sitten myös tekisin sen, joka kerta. kyllä se äiti alkaa saamaan lapseensa kuria kun sossusta tullaan kyselemään miksi lapsi käyttäytyy noin. ja yrittäisin pitää myös huolen et paikalla olis aina myös joku toinen aikuinen todistamassa lapsen käytöstä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs jos sun tyttös osaa myös ärsyttää tätä poikaa jos kerran vain hänen päällensä käy?
Ai istumalla esim. omassa takapihassa Pet Shopeilla leikkien?

Istumalla keinussa?

Potkulautailemalla kaverin kanssa?

Siinä pari tilannetta, jossa oon nähnyt ko. pojan käyvän tytön päälle.

Eikä mun tyttö sentään mikään idiootti tai masokisti ole - ei ärsyttäisi lasta, jonka tietää satuttavan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Joo varmaan on vitun lellitty keskipiste kuka onkin nyt ihan kiva eikä toivoton :headwall:
Toivottomaksi en sanoisi, ja esim. meidän poikaa ei oo koskaan lyönyt pihassa (päiväkodissa ehkä, en muista), mutta tytön kimpussa se on jatkuvasti.
Mitäs jos sun tyttös osaa myös ärsyttää tätä poikaa jos kerran vain hänen päällensä käy?
Meilä on myös samantyylinen poika pihapiirissä, mutta onneksi hänen äitinsä sana on tehonnut poikaan ja on jättänyt nyt rauhaan.
 
x
Ja aha siis lyö VAIN sun lasta. No miksihän oletat että päiväkoti on puuttunut asiaan =O
Siis musta nyt tuntuu, että alussa annoit kuvan hirmuraa´asta lapsesta, kelle ei kukaan voi koskaan mitään.

Nyt hän onkin vain tyttösi kimpussa, miksi hitossa päiväkoti on sitten takuulla puutttunut asiaan (jos kerran sielläkin aivan kiltisti on).

Öö, ei siis muuta, kuin että en pysy enää kärryillä =)
Tee mitä teet, itsepähän olette tilanteessa.
 
=)
Niin,ja nykyajan puhelimetkin on hyviä.. Voit myös kuvata tän pojan häiriökäyttäytymistä,kun tämä "kohtaus" sattuu ja näytät kyseisen videopätkän TODISTEENA, äidille sossulle ja poliiseille
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Niin,ja nykyajan puhelimetkin on hyviä.. Voit myös kuvata tän pojan häiriökäyttäytymistä,kun tämä "kohtaus" sattuu ja näytät kyseisen videopätkän TODISTEENA, äidille sossulle ja poliiseille
Niin, otat monta videopätkää ja teet niistä videon tubeen.. taustalle musiikiksi joku riemukas ralli.

Tai sitten vaan annat tyttös mojauttaa sitä ääliötä että lopettaa sen temppuilunsa.
 

Yhteistyössä