Annoin lapselleni luvan lyödä toista lasta

plm
Millaista keskustelua tarkalleen ottaen olet käynyt tämän äidin kanssa?
Olisko aiheellista sanoa ihan suoraan että jos se lyöminen ei lopu, tyttösi antaa samalla mitalla takaisin oikein kunnolla. Vai tietääkö äiti senkin mutta ei välitä.
 
Eikö mahda olla lainvastaista että lapsi saa kokea väkivaltaa aina ollessaan ulkona? Kyllä tuon väkivaltaisen lapsen huoltajalla on velvollisuus huolehtia että muita lapsia ei satuteta. Kysy asiaa poliisilta, ehkä heillä olisi jopa järeämmät aseet moista käytöstä kohtaan.
 
jooopa
Noista pitäisi soittaa poliisille, tehdä rikosilmoitus eikä neuvoa lyömään takaisin. Pian voikin olla niinpäin, että kiusaajan vanhemmat tekevät ilmoituksen, jos teidän lapset puolustautuu. Parempi muutenkin opettaa lapsille, että on aikuisia, jotka pystyvät puuttumaan tilanteeseen. Tuossahan annetaan nyt lapselle selvä merkki siitä, että aikuiset eivät pysty auttamaan vaan pitää yksin selvitä väkivaltaa vastaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:
Alkuperäinen kirjoittaja fr:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Onko lyöjä erityislapsi vai ihan vaan muuten vaan ilkeä?
No nämä kaksi nyt ei millään lailla ole sama asia :kieh:

Mulla on erityislapsi ja hän ei varmasti lyö toista, ennemmin on se lättyynsä-saaja.

Toki olen käskenyt lyömään takaisin ja kovasti, jos toinen lyö ensin :D
No ei ole sama, mutta myönnät varmaan itsekin että osalla erityislapsista on isoja ongelmia aggressionhallinnan kanssa. Niitä erityislapsia ne on meidänkin pihan pieksijät, eikä puhe mene perille :/
Sana "erityislapsi" ei tarkoita välttämättä sen kummempaa, kuin että lapsella on lukihäiriö. Silti hänen pitää osata käyttäytyä.
Vaikka ois kuinka erityislapsi niin se ei silti oikeuta ketään kiusaamaan sen taakse ei voi piiloutua.Kyllä niillääkin pikku nupuilla pitää olla tavat hanskassa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
No, minäkin olen opettanut omani niin että "älä ole ensimmäinen joka lyö, mutta jos joku lyö sinua niin lyö vielä kovemmin takaisin".

Avaa sateenvarjon, tuleekohan meitä muita sen alle..
Tulen nyt jo vaikka vielä en lapselle tommoista opetakkaan... :D He kun vasta on 1 ja 3 vuotiaita niin ehkä maailman kuva saa tovin olla vielä ruusuinen :D :D
 
xxxx
Tuskinpa oppii sillä että häntä lyödään takaisin. Mahd. lyödään jo (aikuisten toimesta), vaikka äiti (susi) lampaan vaatteissa onkin.

Lastensuojeluun ilmoitus, kertomasi perusteella lapsella on vakavia käytöshäiriöitä.
Ne johtuvat yleensä kotioloista. Eli olisi hyvä jos tämä lapsi saisi apua ja sitä kautta muutkin.

Mutta jos ei auta, on vain suojeltava sitten omia.
Joillain lapsilla on noin rajuja oireita lapsena, pitäisi puuttua ja toivon että tähän puututaan.
 
Mikrokitumoppi
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kylläpä on fiksua porukkaa taas liikenteessä!
Näiden tämmöisten kommenttien laukojien mielestä on itseasiassa ihan oikein, että esim mies hakkaa vaimoaan...:whistle:
Mut saako nainen lyödä takas, jos mies lyö ensin :saint:
Saman olisin sanonut kuin ap :flower:
Tai mies tirvaista naista jos nainen lyö ensin?
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja jooopa:
Noista pitäisi soittaa poliisille, tehdä rikosilmoitus eikä neuvoa lyömään takaisin. Pian voikin olla niinpäin, että kiusaajan vanhemmat tekevät ilmoituksen, jos teidän lapset puolustautuu. Parempi muutenkin opettaa lapsille, että on aikuisia, jotka pystyvät puuttumaan tilanteeseen. Tuossahan annetaan nyt lapselle selvä merkki siitä, että aikuiset eivät pysty auttamaan vaan pitää yksin selvitä väkivaltaa vastaan.
Jos tilanne on se että toista pidetään väkisin jossakin paikassa, jossa ei ole aikuisia lähellä, niin parempi siitä on jollain tapaa päästä pois kuin jäädä pieksettäväksi:snotty:

Ei tässä nyt varmaan kukaan tarkoita että ensimmäisenä keinona tirvaisee toista kuonoon jos toinen vähän katsoo vinoon :whistle:
 
xxxx
Kysehän harvoin on tästä "lapsi ei opi tapoja", kyse on yleensä persoonatasoisista ongelmista, mihin tarvitaan ammattiapua (vai onko jonkun mielestä tavallista vuosikausia kivittää muita?)
Se mitä asioita hän purkaa ja mahd. toistaa kokemaansa väkivaltaa, niin ammattilaisten tulisi selvittää.

=/
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Olen myös opettanut että sanoilla voi lyödä kovemmin kuin nyrkillä.
Tuohon ei tehoa. Ei se ole tippaakaan vieraskorea edes pihan aikuisia kohtaan; irvistää, nauraa, juoksee pakoon, haistattelee, heittää kiviä/jäälohkareita päälle, jne kun ihan joka ikinen muu lapsi pysähtyy ja nolostuu jos vieraampi aikuinen joutuu komentamaan.
Tuollaisesta käytöksestä tekisin ilmoituksen sekä poliisille että lastensuojeluun. Jos ei vanhemmat saa lastaan kuriin niin ehkä oikea paikka ei ole kotona.

 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja jooopa:
Noista pitäisi soittaa poliisille, tehdä rikosilmoitus eikä neuvoa lyömään takaisin. Pian voikin olla niinpäin, että kiusaajan vanhemmat tekevät ilmoituksen, jos teidän lapset puolustautuu. Parempi muutenkin opettaa lapsille, että on aikuisia, jotka pystyvät puuttumaan tilanteeseen. Tuossahan annetaan nyt lapselle selvä merkki siitä, että aikuiset eivät pysty auttamaan vaan pitää yksin selvitä väkivaltaa vastaan.
No, eihän aikuiset ole ap:n tapauksessa pystyneetkään auttamaan, kun sen kiusaajalapsen vanhempi ei kykene pitämään omaa aisoissaan ! Silloin on parempi, että hiekkalaatikkoväki liittoutuu urakalla, ovat sitten enemmin kiusaajien maineessa kuin kiusattujen. Tämä maailma on kova, täällä pärjää vain kovillä arvoilla. Väkivalta ratkaistaan väkivalla = sota tai ainakin kauhun tasapainolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Millaista keskustelua tarkalleen ottaen olet käynyt tämän äidin kanssa?
Olisko aiheellista sanoa ihan suoraan että jos se lyöminen ei lopu, tyttösi antaa samalla mitalla takaisin oikein kunnolla. Vai tietääkö äiti senkin mutta ei välitä.
Vaikka minkälaista.

Voisinpa vaikka sanoakin, että nyt alkaa jo tosissaan riittää, ja jatkossa joka lyöntiin vastataan kahta kovemmalla iskulla.

En tajua, miksei sen äiti edes kiellä lastaan ottamasta ulos miekkoja, isoja pyssyjä yms joilla se hakkaa muita. Tai kieltäähän se, mutta kun lapsi sanoo että "mä haluu-uu-uuun" niin äiti heltyy, sanoo että niillä ei sitten lyödä ketään, ja kun lapsi kuitenkin taas lyö niin siltikään niitä ei haeta pois eikä lasta sisälle :headwall:

 
UU
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla.
mutta jos jonkun urpon kepillä mätkijän saa lopettamaan touhunsa täräyttämällä kerran takaisin niin eikös se ole ihan hyvä. eipä tarvitse sitten aina pelätä, että minkä puskan takaa se huitoja tulee.
Tismalleen samasta syystä ihmettelen miksi "ruumiillinen kuritus" (lievä tukistus tai läppäisy) on lasten kasvatuksessa kielletty. Lapset kun eivät ole aikuisia, joille menisi puhe perille, vaan oppivat kun tietävät/ tuntevat miltä oma huono käytös tuntuu. Monen urpon lapsen saisi sillä oppimaan?

 
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
lapsi joka on jatkuvasti tuollainen ei kuitenkaan lopeta sitä, kun joku häntä mottaa. jos lapsi on tuollainen kuin kerroit, hän mottaa tyttöäsi tämän jälkeen sitä innokkaammin, tyttösi kanssahan pääsee sitten tappelemaan. sitähän lapsi kai hakee.
Minä taas luulen, että tuolle tekisi ihan hyvää tajuta, että häntäkin voidaan lyödä jos hän lyö...ja ylipäätään tajuta, että hän ei ole se joka tätä maailmaa määrää.
mun mielestä kenenkään ei tarvitse kokea lyömistä (ja voi olla aika todennäköistä että tämä teidän pihan terrorisoija on nimenomaan sitä kokenutkin). ymmärrän kyllä mitä haet tässä takaa mutta en silti hyväksy, että sinä tai joku muu opetatte lapsianne lyömään toista ihmistä. voin myös kertoa, että kun lapsesi lyö takaisin, voi toinen lyödä häntä vielä lujempaa jne.

en koskaan kehottaisi lastani tappeluun.
Onko sulla jotenkin vaikeata ymmärtää että yleensä siinä käykin niin että kun toinen puolustautuu niin kiusaaminen ei enää olekaan niin kivaa?
Että kun itse saa turpaansa niin ei enää mene ainakaan sitä tiettyä lasta kiusaamaan.
Mua on kouluaikana ekalla luokalla hakattu päivittäin luokan kahden pojan toimesta, olin luokan kolmanneksi pienin eli todella pikkuinen.
Jonkin aikaa otin turpaani huolella kun aluksi en uskaltanut puolustautua kun pelkäsin että tulevat molemmat samaan aikaan hakkaamaan.

Kunnes eräänä päivänä, sain tarpeekseni, lopetin kyyristelyn ja löin poikaa niin kovaa mahaan kuin pystyin, kun hän kumartui kivusta iskin nyrkillä naamaan niin monta kertaa kuin ehdin ennenkuin sen kaveri tuli apuun.
Usko tai älä, mua ei enää ikinä kiusattu fyysisesti kouluaikana. Maine kiiri edellä ja jokainen tiesi että turpaan tulee jos tulee mua kiusaamaan.

Sä olet lai-ne varmaan ainoa lapsi? Mulla taasen vuoden nuorempi pikkusisko jonka kanssa tapeltu pienenä todella paljon, joten tiedän asiasta jonkun verran.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
en koskaan kehottaisi lastani tappeluun.
Ja - anteeksi vaan - ehkä juuri siksi lastasi on kiusattu jo vuosia.

Minä kehotan itsepuolustukseen; siihen, että kiusaaja näkee että toinenkin osaa pelata samaa peliä.
poikani on ikäisekseen isokokoinen ja on kyllä puolustautunut, tapellut ihan kunnolla. kiusaaminen ei johdu siitä, että lapseni jäisi kiusattavaksi. mistä kiusaaminen ylipäätään johtuu? se johtuu ihan mistä tahansa.

meidän tapauksessa esim siitä, että naapuriluokan poikia on harmittanut kun poikani oman luokan tytöt vastaavat aina poikani nimen kun he kysyvät kuka on kivoin poika. se voi olla kova paikka päätä lyhyemmille pojille, jotka ovat ihastuneet poikani luokkakavereihin ja nämä tytöt käyvät meillä leikkimässä.

tässä vain yksi asia.

eskarissa kiusaaja oli häiriintynyt poika, joutui myöhemmin siirtymään sairaalaan kouluun. hän kiusasi lastani, koska lapseni ei osannut vielä eskarissa lukea ja hän osasi ja pari muuta osasivat.

kiusaamiseen riittää syyksi ihan mikä tahansa.

väkivalta ei poista kiusaamista.
 
xxxx
Kowalski, koska äiti luultavasti tarvitsee apua eikä hallitse vanhemmuuttaan, ei ehkä välitä ja hoida, kenties heiluu itse miekkojen ja veitsien kanssa siellä kulissien takana.

Ihan oikeasti jos tilanne on mikä kerrot, niin soita lastensuojeluun.
Eihän me anneta aikuistenkaan kivittää vuosia pihalla? Ei.
Saatika sitten lapsen, ketä on vielä mahdollisuus kasvattaakin.

Ehkä se äiti heltyy sun edessä mutta lapsen käytös kertoo ihan muusta kuin lempeästä äidistä. On niin helppoa olla muiden edessä lempeä ja periksi antava äiti; että syy on aina sitten lapsen, ei missään tapauksessa äidin.

Mä soittaisin jo...
 
UU
Alkuperäinen kirjoittaja vg:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
mun mielestä ap voisi mennä lapsen mukaan ulos ja kun seuraavan kerran tällainen tilanne on niin ottaisi tämän hyökkääjän erikseen, katsoisi tiukasti silmiin, ilmoittaisi, että noin sinä et tee enää kertaakaan, se sattuu ja toisia ihmisiä ei saa ikinä satuttaa missään tilanteessa. jotain tollaista kokeilisin. ja olen kokeillutkin. loppui.
Voi jeesus :LOL:, enhän mä olekaan kuin noin 15 kertaa tehnyt noin - turhaan.
(minä ja ainakin 2-3 muuta naapuria...ei toimi, ei)
Mä en yleensä huutele mitään ls- ilmoitusta mutta nyt voisin käyttää sen kortin. Vältät sen että kohta teillä voi olla nyrkkitappelu pihassa harva se päivä :(
Hyvä idea, pässi. Kunhan teet sen oikeasta lapsesta ja vanhemmista; niistä jotka eivät saa kasvatettua lastaan.

 

Yhteistyössä