Annoin lapselleni luvan lyödä toista lasta

Jonna
Mä ymmärrän ap:ta oikein hyvin. Olen oikea leijonaemo ja vaikka olenkin koulussa töissä ja esimerkkinä lapsille, opetan lapsille myöskin että puolustautua saa ja PITÄÄ. Ei välttämättä turpiin vetämällä, mutta jos toinen käy päälle, ei ole mikään pakko alistua.
Ja kun se toinen käy kimppuun, siinä ei auta sanat vaan teot.

Mitä jos joku aikuinen käy sun lapses päälle, ja sä olet opettanut ettei saa satuttaa toista? Mä opetan omia lapsiani potkimaan tarvittaessa jalkoväliin , raapimaan , puremaan, kunhan vaan pääsevät pakoon.
 
Anni
Aloin miettiä olenko kasvattanut tytärtäni väärin. Päiväkodissa häntä on lyöty ja olen ottanut asian puheeksi hoitajien kanssa. Lyöjät ovat joutuneet jäähylle yms. mutta eiväthän hoitajatkaan jokaista tilannetta näe. Olen käskenyt lastani sanomaan lyöjälle tiukasti ja kovalla äänellä että olet tuhma, ei saa lyödä jne. Tyttäreni on sanonut että hän ei lyö ketään kun "toista sattuu jos lyö ja sille tulee surullinen olo". Iloitsen lapseni empatiakyvystä, mutta silti tulee mieleen että olisiko sittenkin parempi sanoa että saa puolustautua jos joku lyö. Nyt tuli kyllä pohdinnan paikka!
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja Kepponen:
On tämäkin kun nykyään vanhemmat eivät voi pistää tenaviaan kuriin. Täytyy soittaa poliisille tai sosiaaliviranomaset paikalle ja sitten huostaanotto tai jotain muuta. Ennenvanhaan sitä sai tukkapöllyä kolttosista ja sitä antoi kyllä kuka tahansa vanhempi. Jäi multakin monet jekut tekemättä kun ties että seuraukset olis sitten sen mukaset. Enkä mä inhoa vanhempiani siitä että pitivät minut aisoissa. Lapsi kun menee helposti äärimmäisyyksiin jos ei ole selkeitä rajoja. Mä olisin varmaan jekkustellut itseltäni hengen jos rangaistus näistä olis ollu se että äiti vähän märisee kotona. Ei se leijonaemokaan anna pentujen riekkua miten sattuu. Eikä sekään pahemmin keskustele asioista.
Samaa mieltä! Miten kävikään sille Salkkareiden näyttelijälle joka otti niskasta kiinni isolla kivellä toista selkään heittänyttä - sai itse syytteen! Kun "eihän meidän rakas poika jos vähän nyrkin kokoisella kivellä heittää" - hellanlettas sentään! Voi kuvitella senkin tilanteen: kivellä heittänyt taistelee vastaan ja häntä on pakko pitää niskasta lujempaa kiinni että pysyis paikallaan. Voi helv... mihin maailma on menossa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mun tyttö on kiltti. Niin kiltti, ettei lyö takaisin, koska kotona on opetettu että fiksumpi siirtyy tilanteesta pois, ja että pienempiä ei kiusata. Hän on pitänyt ne opetukset mielessä myös silloin, kun pihalla toinen häntä lyö.

Mun tyttö on myös ihan fiksu lapsi. Nyt hänelle on sanottu, että jos XXX vielä lyö, niin sinä saat halutessasi lyödä takaisin ihan niin lujaa kuin haluat, jospa XXX sitten oppisi tajuamaan miten kurjaa lyöminen on ja kuinka lujaa se sattuu - minä ja iskä emme toru sinua lyömisestä jos puolustat itseäsi. Ei, en pelkää että hän nyt alkaisi mätkimään pihan kaikkia lapsia, se riski lienee olematon. Eikä hän myöskään mene hakkaamaan tuota poikaa, vaan pyrkii välttelemään tätä, ja lyö jos ei muukaan auta, olen siitä ihan varma.

Minä aion myös tästä lähtien käydä joka ikisen lyönnin jälkeen kyseisen pojan ovella valittamassa. Ihan joka kerta. Huutaa tarvittaessa, jos sana ei muuten kuulu.

Joko ymmärrät? En osaa enää tarkemmin asiaa selittää.
Mä ymmärrän ihan täysin.

Oma tyttäreni on myös äärimmäisen kiltti ja fiksu tapaus, mutta annoimme hänelle luvan nolata ja antaa samalla mitalla takaisin eräälle koulukaverilleen, joku nauraa ja pilkkaa muutamaa tyttöä heidän luokallaan. Mun tyttö oli lohduttanut kaveriaan, jota tää kiusaaja oli haukkunut, että "oo niinku et kuuliskaan, älä välitä vaikka pahalta tuntuukin. Puhutaan ja itketään sitten kun se ei näe, mutta ei anneta sen nähdä että meistä tuntuu pahalta".

Tää tyttö yhden kaverinsa kanssa on jälki-istunnossa viikottain, on puututtu opettajan ja muiden vanhempien taholta-ei vaikutusta. Niinpä sanoin tytölleni, että jos sulle tilaisuus tulee niin anna palaa vaan. Nolaa se tyttö koko luokan edessä, niin saa maistaa omaa lääkettään.
 
Kokemus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väkivaltaa ei ratkaista väkivallalla.
Kyllä se vaan joskus on että just sillä asia ratkeaa. Mullakin on siitä 2 kokemusta. Yks lapsi puri muilta posket lommolle. Kerran sitten kaveri suivaantui ja iski hampaansa tän poskeen kostoksi. Tulos: eipä purrut enää ketään. Toinen tapaus oli sellanen, että löi, potki ja huitoi muita. Ei auttanut järkipuhe ei mikään. Tässäkin tapauksessa sorsittu sai kerran tarpeekseen ja mottasi takaisin. Tulos: eipä päsmäröinyt enää. Mun on pakko sanoa että uskon tietyissä asioissa koston voimaan. :)

 
vieras
Kostaa ei saa mutta itseään saa puolustaa. Mutta silloin kun vastaa väkivaltaan väkivallalla niin ei saa olla liian hellä. Muutoin kiusaaminen jatkuu. Jos taas ensin on sanallisesti kieltänyt ja se ei auta, niin iskun täytyy olla riittävän kova jotta toinen ei jatka. Eli ei mitään läpsimistä, vaan kunnon lyönti vaikka munille.

Tosiasia on, että monesti kiusaaminen on loppunut kun uhri on antanut takaisin. Ainakin sen kiusatun osalta, voi olla että kiusaaja vain vaihtaa uhrin heikompaan.
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kepponen:
On tämäkin kun nykyään vanhemmat eivät voi pistää tenaviaan kuriin. Täytyy soittaa poliisille tai sosiaaliviranomaset paikalle ja sitten huostaanotto tai jotain muuta. Ennenvanhaan sitä sai tukkapöllyä kolttosista ja sitä antoi kyllä kuka tahansa vanhempi. Jäi multakin monet jekut tekemättä kun ties että seuraukset olis sitten sen mukaset. Enkä mä inhoa vanhempiani siitä että pitivät minut aisoissa. Lapsi kun menee helposti äärimmäisyyksiin jos ei ole selkeitä rajoja. Mä olisin varmaan jekkustellut itseltäni hengen jos rangaistus näistä olis ollu se että äiti vähän märisee kotona. Ei se leijonaemokaan anna pentujen riekkua miten sattuu. Eikä sekään pahemmin keskustele asioista.
Samaa mieltä! Miten kävikään sille Salkkareiden näyttelijälle joka otti niskasta kiinni isolla kivellä toista selkään heittänyttä - sai itse syytteen! Kun "eihän meidän rakas poika jos vähän nyrkin kokoisella kivellä heittää" - hellanlettas sentään! Voi kuvitella senkin tilanteen: kivellä heittänyt taistelee vastaan ja häntä on pakko pitää niskasta lujempaa kiinni että pysyis paikallaan. Voi helv... mihin maailma on menossa!
Juu toi oli hyvä esimerkki! Poliisitko siihenkin tilanteeseen olis pitänyt soittaa kun he sentään saavat ottaa kiinni. On mennyt niin hankalaksi. Mitä tehdä kun toinen juoksee karkuun eikä pysähdy kun käsketään (mikä on todella yllättävää). Vastuuseenhan se poika piti saada! Olis voinu tytölle käydä TOSI huonosti jos kivi olis tippunut muutamankymmentä senttiä toiseen suuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Äh, toi mua jotenkin ihmetyttää...toi luvan antaminen itsensä puolustamiseen. Tulee sellanen mielleyhtymä, että tyttö olis kärttänyt äidiltä puoltoista vuotta lupaa tirvasta sitä pihan idioottipässiä täysillä päähän, mut äiti ei ole antanut lupaa koska on halunnut selvittää asian sivistyneesti..
Paitsi nyt, kun äidin pinna on katkennut. Mut jos oma pinna katkeaa niin miksi laittaa lapsi asialle...ellei lapsi erityisesti halua itse turvautua väkivaltaan?
minusta tässä on miettimistä. hyvin kirjoitettu tosiaan

:flower:
Minusta taas tämä on täyttä paskaa ja asian vierestä :xmas:
Cheers! :hug:
Arvasin ettet sä ihan selvinpäin palstaile :D
 

Yhteistyössä