~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Aattelin tännekin pitkästä aikaa kirjottaa jotenkin vaan kirjotus on jäänyt. Tänään paikkuu jo uudet viikot ja tällä hetkellä on menossa rv 16+0 vähän oon kateellinen teidän muille mahakuville ku itellä on sellainen pieni kohouma vaa alamahassa..
 
Hui! Mä en ookkaan kuullut tuosta lomaoikeuden määräytymisen pienenemisestä. Toivottavasti se torppaantui kun hallitushan onneksi muitakin juttuja velloi ees taas. En löydä mäkään kyllä mitään tietoa mistään. En tiedä tietääkö kela, kun sehän on enemmänkin työsopimusta koskeva juttu eikö? Tosi mälsää jos tuollainen muutos tosissaan tulee.
 
Kerääntyykö se vuosiloma nyt sitten tällä hetkellä kuinka pitkältä ajalta? On kyllä aika hölmöä jos nyt tuota muutetaan. Ennen ei näitä hommia tietty tullut mietittyä ollenkaan, mutta on se kyllä nykyisellä ajatusmaailmalla aivan kummallinen paikka alkaa säästää jos lapsiperheiden etuja huononnetaan vaan jatkuvasti kun ei se mitään ruhtinaallista elämää ole muutenkaan!

Hannuliini siitä kohoumasta se masu alkaa pikku hiljaa muovaantumaan, eiköhän sullakin kunnon pötsi kohta ole kun vielä kaksosetkin :)
Toisaalta sitä "huonommin" se maha kai alkaa pullistumaan mitä paremmat vatsalihakset. Mulla ei ainakaan mitkään huiput vatsalihakset ole ollut raskautta ennen ja hormonit kun rentouttaa lihaksia niin huomasi kyllä miten veltoksi meni maha aika nopeasti vaikka vielä siina alussa kohtu ei ollut ei pullistunut häpykummun ohi.

Kiela tsemppiä imetyksen lopetuksen aiheuttaman tunnemyllerryksen kanssa. Ajatella, että kohta voi teilläkin olla pieni ihmisen alku kasvamassa taas :)

21+4
 
Moi! Ihania masuja teillä!

Omaa napaa, sorry, huolettaa kamalasti... Mandala jo aiemmin mulle sanoit, ettei kannata enää testailla, mut tein sit kuitenkin tänään digin. Näytti 2-3vkoa -eikö sen jo pitäisi näyttää enemmän, nyt 6+1? Eiks tuulimunassa arvot nouse hitaammin ja sit loppuu kokonaan. Ei oo mitään vuotoja, turvotusta paljon (siis näyttää ihan raskausvatsalta, kun oon tosi hoikka), tissit on turvonneet mutta nyt vähän vähemmän arat... Voi helkkari, mitä mä teen etten saa hermoromahdusta? Ultraan vielä 1,5vkoa...
 
Sen 3+ tuloksen saaminen voi olla kyllä tosi hermoja raastavaa. Useinkin voinut olla veren hCG monta tuhatta yksikköä ja silti saanut 2-3 tulokseksi, eli mikä lie se raja-arvo siihen sitten oikeasti on mutta ainakaan se ei ole se mitä netissä näkee usein eli hCG 2000. Omastakin kokemuksesta tiedän, että nuo digit voi kyllä aiheuttaa enemmän stressiä kun mitään muuta :unsure:

Mun mielestä sä voisit ihan hyvin aikaistaa sun ultraa jo tälle raskausviikolle. Todella monilla kuitenkin näkyy jo sykekin rv6 (voi se näkyä jo rv5 myös, mutta ehkä harvemmin). Tai sitten jos haluat tilannetta seurata muuten niin voit käydä uudessa verikokeessa. Sen ekan ja tokan veriarvon perusteella voidaan laskea helposti (netistä löytyy laskureita paljon) tuplaantumisvauhti ja siitä näkee jo jonkin verran, että onko kaikki lähtenyt käyntiin edes suht normaalisti.

Mä tein itse just niin kun hermot oli ihan riekaleina, että kävin kahdessa verikokeessa ennen ekaa varhaisultraa. Ja sen varhaisultrankin aikaistin rv7+1 -> 6+4 viikolle kun en vaan pystynyt odottamaan epätietoisuudessa.

Tsemppiä kovasti!
 
  • Tykkää
Reactions: SalamaT
Kiitos Mandala taas! Arvasin että tässä käy näin, kun se ultra oli minusta aika myöhään. Voisin huomenna koittaa aikaistaa sitä, tosin veikkaan että tuolla polilla ei onnistu. Voihan sitä tietty yksityisellekin mennä jos sinne sais aiemmin ajan, eikai tuo iso raha ole mielenterveydestä...
 
Nyt on käyty neuvola lääkärin pakeilla. Saldona virtsatientulehdus ja antibioottikuuri. Tuli yllärinä kun ei ole ollut minkäänlaista kirvelyä virtsatessa. Tosin nyt kun mietin niin alaselkä ja alamaha on ollut kyllä kipeä joten ne ehkä puoltavat virtsatientulehdusta. No onneksi löytyi eikä jää hoitamatta. Toisaalta ei ole kiva syödä antibioottikuuria mutta lääkäri vakuutteli että tämä lääke sopii raskaana oleville. Lopuksi kuunneltiin vielä sydänäänet ja vahva syke löytyikin. Oli niin ihana kuulla sydänäänet ja tietää että siellä masussa se pikku kaveri majailee :) Huojentavaa kun nt-ultra vasta reilun viikon päästä.

rv 11 + 0
 
SalamaT Ultraan tai verikokeeseen vaan! Mä otin 3 kertaa hcg:n ja ultrassa taisin käydä kerran viikossa alkaen 6+1. Silloin 6+1 löyty jo mitä pitikin ja oikeasta paikasta ja sykekin näkyi. Mulla digi näytti 2+ vaikka oli hcg 4000 (vai oliko 3000, mandala muistaa paremmin ;) labrassa ja viikkoja enempi. Kyllä se virtsan pitoisuus/laimeus/määrä ym vaikuttaa kans. Ja eri ihmisillä erittyy eri verran hcg:tä virtsaan, siksi verikoe on tarkempi.

Lottainen joo, taitaa olla työsopimusjuttuja nuo eikä kelan.

Mandala normi lomat kertyy äippäloman ajalta (onko se 2pvää/kk vai 2,5pvää/kk). Eli jos jäät hoitovapaalle niin sitten ei kerry lomaa hoitovapaan ajalta. Taitaa äippäloma olla se noin 10kk. Eli lomankertyminen loppuu jahka muksu 9kk ja tulot tipahtaa kelan kotihoidontuelle.
 
SalamaT, elä noita testejä enää tee ;) tosiaan kuten muut sanoi jo siihen vaikuttaa monet asiat millasen viivan niihin saa. Mä en tehny digiä ollenkaa just sen takia että ei tarviis stressata jos ei ookkaa mitä olettaa. Tosi vahvan viivan tuloon perus testilläki meni musta kauan.

Toiveikas, hyvä että löyty. Raskaus on siitä inhottava että monet jutut voi olla oireettomia, onneksi niitä kuitenkin herkästi tutkitaan ja neuvolassa otetaan virtsakoe joka kerralla. On se antibiootti kuitenkin varmasti pienempi paha kuin hoitamaton tulehdus.

Mua ei haittaa vaikka äippäloma loppuski aikasemmin. Vaikka alottas sillon 50 päivää aikasemmi niin ei se mulle suurta eroo tee. Varmasti jos töissä olisin niin yrittäs olla niin pitkään kun pystyy. Työttömänä ei oikein taida kannattaa saikullakaan olla. Varmaa tossa maaliskuun lopulla jään sit äitiyslomalle.
 
Toiveikas minkä antibiootin sait virtsatietulehdukseen? Mä kävin antaa näytteen maanantaina jossa bakteerit positiiviset ja eilen sain neuvolasta terveidenhoitajan kiinni joka sano että sitten vasta aloittavat antibiootin kun saadaan viljelystä lopullinen vastaus jota ei siis kaiketi vielläkään ole tullut kun ei ole soittoa kuulunut!!!! Turhauttaa odottaa, luulis että voi jonkun perus antibiootin aloittaa ja sitten jos joku ihme bakteeri löytyy niin sit vaihdettais lääke.. Huoh (n)

Mä meinaan jäädä vasta sitten äitiyslomalle kun tarttee eli 30.4 alkais vapaat :) työvuoroja joita jo suunniteltiin tonne asti niin oli ihanaa jättää vaan tyhjää riviä!!

Ai niin eilen tunsin ehkä ekat liikkeet, muutamia kertoja päivän aikana sellaisen muljahduksen :love:
 
Toiveikas ihanat helpottavat sydänäänet -ne on sitä varmasti aina!

Kiitos rauhoitteluista ja kop kop, ihanaa kuulla etten ole ainoa panikoija ;) Sen verran kuitenkin oon panikoinut, että google kyllä löytää aika monta tapausta joissa ne viikot näyttää mitä sattuu ja ihan normaaleja raskauksia olleet. Niin ja sit löysin ne viitearvot, tai siis kahdenlaiset. Joissakin luki että hcg yli 2000 antais jo 3+, mut joku oli kaivellu clearbluen sivuilta et se on 20 000. Mies (<3) tietysti excelöi, että tasaisella joka toisen päivän tuplaantumisellakin se olis vielä helposti alle sen 20 000. Ja niissä hcg-viitearvoissa on kyllä ihan älyttömän isot skaalat.

Mutta vieläkään en osaa rauhoittua. Ja miksi mä idiootti edes tein sen testin???
 
Ihanaa kun sielläkin toinenkin etuistukkainen alkanut tuntemaan jo liikkeitä :love: neuvolatätikin kuvaili sitä kuin jumppamatoksi mikä tosi tehokkaasti niitä liikkeitä vielä tässä vaiheessa vaimentaa. Mutta lisäsi myös, ettei vauvan kasvaessa ole enää mitään väliä missä se istukka on, kun tuntuu ne liikkeet ja potkut silti :LOL:

Mulla selvästi eroja päivissä, joskus tuntuu vaan pari jotain pientä tökkäsyä mutta toisena päivänä voi tuntua kovastikin muljahduksia ja tökkimisiä.
Mulla se istukka on vähän oikealla etupuolella, että kohdusta aivan alareuna ja vasen reuna on ilman istukkaa, ja sieltä usein niitä tökkäsyjä tuntuukin. Mutta kyllä niitä jotain liikkumisia sen istukan kohdaltakin tuntuu välillä. Ja jopa kädelle tuntunut pari kertaa (mahtanut olla aika mojova potku!).
 
Viimeksi muokattu:
SalamaT ei kannata itseään testaamisestakaan soimata. Se tiedon halu on alussa aivan valtava, tuntuu että jokaisella hetkellä haluaisi saada jotain varmistusta miten siellä mahassa menee ja se on täysin ymmärrettävää! onneksi yksityiselle pääsee aina mielenterveysultraan!
 
Henrietta Malta vain osottaa täsmä ab-kuuria. Terveellisempää syödä juuri oikea kuuri. Just vääristä ja vajaista pöpöt alkaa muuntumaan ja tulee superpöpöjä joihin ei tehoo sit mitkään (sairaalabakteerit esim). Eikä kyllä tee suoliston bakteerikannallekaan hyvää. Mä oottelen kans omaa jatkoviljelyä joka otettu toissapäivänä.. Joka päivä soitellu, mutta saapa nähä mikä kasvaa, kun ei vieläkään valmis. Karpalokapseleita ootellessa...

Eipä noille alun epätoivoille voi mitään. Vaikka nyt toka raskaus joka näinkin pitkällä (+ne 3 epäonnistunutta) niin kaikista epätoivosin/pelkoisin ollut nyt. Varmaan nää hoidot tekee osansa... Ei ois aiemmin tullut mieleenkään esim käydä uusiks rakenneultassa..
 
Kielan kirjotus lämmitti mieltä ja lähetän samalla voimia imetyksen lopetukseen. Tiiän tunteen.. Lopetin 1v2kk imetyksen ajatuksella, että ehkäpä tärppäis vaik luomuna, ku esikoinen inssillä... No, ei tärpänny... Ja sit jäin viel jahkailee, et himputti, ois voinu/ehtiny imettää kauemminki..

Ja imetyksestä tuli mieleen, että joka paikassa toitotetaan, että maito nousee kolmantena päivänä eli yleensä vasta kotona. Olin paniikissa pari päivää kotona korvikkeen kanssa, kun mulla nousi vasta viidentenä.
 
Kiela - Jotenkin ihana viesti, olen itsekin miettinyt miten ihana tämä ketju on. Täältä saa paljon irti.

Hannuliini - Kyllä se maha sieltä kasvaa, sulla varsinkin luulisi tulevan ihan reippaan kokoinen. Vatsan kasvuun vaikuttaa niin moni asia, selän pituudesta kohdun asentoon.

Margariinikeskusteluun, jää kyllä täälläkin florat ja keijut syömättä. Jos haluan kevyempää, niin sekoitan itse voita ja öljyä, hyvää tulee! Syön kyllä muutenkin niin vähän leipää.

Mulla kanssa istukka edessä, eli tuskin hetkeen vielä tuntuu liikkeet.

SalamaT - Tsemppiä, täällä on monet rampanneet ylimääräisissä verikokeissa ja ultrassa, minäkin kävin viikkoa ennen alkuraskauden ultraa yksityisellä. Paljon on pelissä hoitojen jälkeen, tässä ketjussa varmaan jokainen ymmärtää panikoinnin.

Lomakeskusteluun vielä, opettajilla noi lomat menee vähän eri tavalla. Meillä lomia ei kerrytetä, vaan kesällä on kesäkeskeytys. Lukuvuoden palkka on jaettu 12 kuukaudelle, jotta raha tulee tasaisesti (varsinaisesti kesältä ei muuten saa palkkaa). Jos äitiysloman jälkeen palaa kesäkeskeytyksen ajaksi "töihin", niin se on suoraan koko vuoden työt tehneen sijaisen palkasta pois. Todella väärin sijaista kohtaan, eikä ammattiliitto saa tehtyä mitään asialle.

Hmm, nyt on alkanut tulla pieniä kiukkupuuskia, tähän asti olen ollut tasainen. Olen kiukkuinen jos en ole syönyt tai nukkunut tarpeeksi, pakko yleisen viihtyvyyden takia koittaa pitää näistä kahdesta kiinni. :D

17+1
 
Minäkään en saanut digitestiin missään vaiheessa 3+ viikkoja.

Onneksi tuota vuosilomaoikeutta ei ilmeisesti vielä ole rajoitettu. Kela kyllä tietäisi kun maksaa työnantajille vuosilomakorvaukset, mutta siis ei hätää vielä tästä
Ajattelin aloittaa 2 vkoa varhennettuna kun jää käyttämättä 5,5vkoa vuosilomia ja ensi vuoden maaliskuussa kun vanhempainvapaa loppuu on taas uudet 5,5vkoa kertynyt eli 11vkoa lomia pidettävänä. Kotihoidon tuki ilmeisesti maksetaan vuosiloma-ajaltakin eli silläkin rahalla saa taas pidennettyä töihin paluuta.
 
Henrietta sain selexid nimisen antibioottikuurin viideksi päiväksi. En ole aikaisemmin kyseistä antibioottia syönyt. Toivottavasti menee tulehdus tällä ohi!

Salama T oli kyllä helpottava tunne kuulla sydänäänet mutta siltikin tässä odotan kuin kuuta nousevaa sitä nt-ultraa...Kyllä itsekkin odotin sitä varhaisultraa myös kuin kuuta nousevaa kun ei tiennyt onko mahassa pikku kaveria vai...välillä kun tuntui ettei ole raskaana ollenkaan.

Jotenkin aika tuntunut pitkältä, tuntuu ettei tää ensimmäinen kolmannes lopu ikinä :) No eihän tässä enää kauaa tarvi sitä odotella mutta kun on tämmönen kaikki heti ja nyt-tyyppi niin tulee vielä piiiiitkä odotus :)
 
Tsemppiä Salama! Kyllä tämä on yhtä odottamista. Aina odottaa sitä seuraavaa etappia varhaisultraa, Nt-ultraa. . Koko ajan haluais jonku varmistuksen että mahassa vielä on joku.

Hannuliini mulla tuntunut tällä viikolla että maha on paisunut tuosta häpykummun päältä jotenkin enemmän esiin. Muuten varmaan vaan turvotusta. Saa nähdä millainen tulee:)
Ja ihania maha kuvia teillä! Niitä on kiva katsella:love:

Ja kyllä tämä palsta on ihan korvaamaton. Minusta on ihana lukea muiden kuulumisia ja purkaa välillä omia tänne(y)

Olihan mulla kysymyskin. Onko kellään muulla ollut sellaista tuikkimista tuolla niinkuin jossain alhaalla sisällä, ehkä kohdunsuulla? Mulla on ajoittain ja taas illalla ja viime yönä oli, ja se jatkui kauemmin kuin ennen. Heti tietenkin pelottaa että mitä se on..
 
SalamaT Nämä alkuraskauden päivät ovat ne pahemmat piinapäivät ;)

Mulla on nyt ollut useamman päivän ihan levollinen olo. Olin jossain kohtaa kyllä ihan varma, että alkio on lopettanut kasvun rv 6 tai jotain, ja tuhruttelen edelleen, mutta nyt mieli on rauhallinen. Mähän olin neuvolassa, eikä se nyt mikään ihmeellinen reissu ollut, mutta kait se jotenkin auttoi, että sain kaikki asiat jollekin tiedoksi. Tuhrua tulee kuulemma usein (niin kuin täälläkin monet ovat osanneet kertoa) ja sit otettiin hiivasienilabrat, ettei se alkuraskauden hiiva olisi vaan edelleen päällä ja aiheuta tuhrua.

Lomapäivistä; Teidän äitiysvapaat alkaa ihan pian! Ja kesälomat jäävät myöhemmin käytettäväksi, tosi mukavaa! Ite ehdin pitää kesäloman ennen äitiysvapaata, eli töissä enää 6 kk. Tuntuu tosi vähältä!

Rv 8+2
 
Tää palsta on kyllä ihan super ja ootte ihania tsemppareita :) :love: Frankie oot kyllä niin oikeessa noista piinapäivistä, kiva että sulla on jo parempi fiilis!

Soitin polille aamulla, ultraa ei kuulemma kannata aikaistaa kun ei siellä mitään näy (no joo, tiedätte ne), mutta verikoelähetteen kirjoitti vähän hymähdellen... Käyn tänään ja tulos maanantaille. En saanu ultraa yksityiselle, kun oon ens vkolla kolme päivää reissussa, joten näillä nyt mennään sitten.

Mullakin menis niin, että kesälomille ja siitä suoraan äippälomalle... Aika ihana ajatus :)
 
  • Tykkää
Reactions: frankie
Flow mulla yhdessä vaiheessa tuikki tuonne sisälle silloin tällöin. Oli kyllä aika yksittäisiä tilanteita, mutta selvästi kyllä kiinnitti huomiota. Kyllä näitä kaiken maailman tuntemuksia tässä matkan varrella on alkanut tulemaan. Mullakaan ei varmaan ekaan kymmeneen viikkoon ollut juuri mitään mahatuntemuksia saatika muutakaan ihmeellistä niin nyt on kaikkea paineentunnetta yms tuntemuksia tuolla alakerrassakin.

Viime aikoina "hauskinta" ollut kun käyt vessassa vaikka ennen toimistolta lähtöä varmuuden vuoksi. Sitten ulkona vähän ajan päästä tulee sitten muka maailman isoin pissahätä ja kiireellä pitää päästä minne olen menossakin, että pääsee pissalle :D varmaan just se kun ei rakko raskaana ollessa tyhjene koskaan täysin.
Ai niin ja onhan sitä jo eräskin virstanpylväs saavutettu vähän aikaa sitten: kovasti nauraessa pissa pääsi vähän karkaamaan :oops::rolleyes: en selvästikään tarpeeksi usein tee lantionpohjalihastreeniä, tiedän. Välillä kun yritän tehdä niin tuntuu, että on ihan tunnottomat mokomat lihakset enkä tunne kiristämistä enkä rentoutusta kumpaakaan :eek: sitten en edes jaksa jatkaa sillä kertaa.

Salama onneksi sait edes verikokeeseen lähetteen, on sekin jo jotain! (y) vloppuna voit yrittää kurkata sinne omakanta.fi jos sen olet aktivoinut, jos vaikka tulokset sieltä löytyy ennen maanantaita. Tässä sitten yksikin laskuri millä voit tuplaantumisen laskea:
http://perinatology.com/calculators/betahCG.htm

Frankie kiva, että olet rennolla fiiliksellä! mullakin vaikka tuhrusi rv4-9 niin jotenkin silti se ei saanut ihan älytöntä pakokauhua aikaiseksi onneksi. Tuli sitä joka päivä tutkittua, että minkä sävyistä tuhru juuri tänään on, mutta siihen ehti niin tottua jo kun ei se siitä pahentunut.

Ja joo tää meidän ketju on ihan paras :love: kivaa on, että pidemmällä olevat ja toista kertaa raskaana olevat pystyy jakaa todella arvokasta tietoa kaikesta mahdollisesta taivaan ja maan välillä, useista asioista ei itsellä ole hajuakaan. Ja ihan huipputyyppejä ootte muutenkin :love:(y)

Ai niin sitä piti vielä ääneen ihmetellä, kun en ymmärrä miksi ihmiset pitää vauvan sukupuolta salassa syntymään asti? Ennen en ymmärtänyt sitäkään, että jos nimi on päätetty niin sitä ei voi kertoa ennenkuin ristiäisissä/nimiäisissä, mutta mulle joku mainitsi että johtuu usein siitä että se ei ole 100% varmaksi päätetty. Ok sen ymmärrän vielä vaikka usein se pidetään ihan tahallaan vain salassa mikä on vähän outoa MUN mielestä, mutta onko jotain ns. järkiselitystä miksi sukupuolta ei kerrota?
En siis todellakaan halua loukata ketään joka haluaa pitää salassa näitä asioita vaikka tässäkin ketjussa, älkää käsittäkö väärin! Mä en vaan kässää :D

21+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: frankie
Mandala En ole törmännyt tuohon sukupuolen salassapitoon... Mutta nimen monet ovat halunneet pitää pimennossa ja sit ovat tehneet siitä Face-päivityksen. En liioin ole ihan varma miksi näin.

Omasta suvustani olen kuullut pari tarinaa siitä, miten sukulaiset ovat kääntäneet vanhempien pään nimen suhteen (äitini äidin ja äitini nimet). Ehkä näin ei päästetä muita vaikuttamaan annettavaan nimeen. Tai sitten ovat ehkä pitäneet ensimmäisen lapsen nimen salassa, ja jatkavat sitten "perinnettä". Joskus taas ollaan niin erikoisuuksien äärellä, että haluavat varmaan ison reaktion?

Me päätettiin pojan nimi jo 6 kk ennen syntymää, ja kerrottiin se kyllä kysyttäessä. Tytölle meillä ei ollutkaan nimeä päätettynä, ja kerrottiin sekin (ei tiedetty sukupuolta etukäteen, kun ei ultrassa näkynyt). Loppuraskaudessa nimestä taidettiin sitten kysellä.
 
Tää ketju on kyllä tosi hyvä :love: Ite en jaksa hirveen usein kirjotella, mutta päivittäin käyn lukemassa ja fiilistelemässä muiden odotusta :love::p Ihana lukea kuulumisia ja vertailla omaan tilaan.

Mulla tais olla eilen ensimmäinen "oikea" vauvatuntemus:rolleyes: Kun oon lukenu jostain, että ekat tuntemukset olis semmosia kuplivia tai kutittelevia ja että voi alkaa tuntuun näillä viikoilla (13+3). Tuntu ihan kun pienen pienet jalat olis vetäny pienen rumbasoolon masussa, ihana kupliva tunne :love::love::love:

Täälä on ollu paljon kaikenlaista keskustelua taas sitten viime kirjoituksen, enkä muista enää mihin kaikkeen piti kommentoimani, mutta tässä nyt muutama huomio...

Mun täytyy pitää kolme viikkoa vuosilomaa ennenkun jään äitiyslomalle. Meillä on mahdollista laittaa vain max 15 lomapäivää säästöön tulevaisuutta varten vuodessa. Eli loput on pidettävä nyt tai sitten ne ehtii vanhentua ennenkun tuun takasin. Ja onhan se hyvä saada vähän säästöön, jos sitten päätyy jäämään hoitovapaalle, niin ei oo lomat ihan nollilla kun palaa töihin. Oon vähän suunnitellu, että pitäisin tässä pitkin kevättä viikon siellä toisen täällä, kun mulla on vahva tunne, että tuun joutuun saikulle vielä ennen äitiysloman alkua kesäkuulla.

Mullakaan ei ole masu pahemmin pyöristynyt vielä. Vaikea sanoa edes että onko kohtu noussu yhtään vielä, kun on toi oma luontainen plussapallo-ominaisuus :whistle: Mutta kovasti tulee siliteltyä tuota masua silti :love:
 

Yhteistyössä