~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Frankie, ihanaa kun sulla olo helpottaa ja onneks pääset huomenna neuvolaan ja ne on just sitä varten et voit kaikki mieltä askarruttavat asiat purkaa siellä, että anna mennä vaan.(y) Ja tsemppiä!

Joo ja tää tuntuu nyt menevän ihan päivä päivältä pahemmaks. Mut luin et nää oireet on pahimmillaan just näillä viikoilla. Moni sanoo; et yritä ajatella et hyvä merkki et voit niin huonosti. Mut kyllä tässä alkaa olla jaksaminen jo rankkaa. Tuo ajatus ei enää hymyilytä. Nyt vaan oottaa et päivät menis ja tulis se aika et ei voi enää ihan niin huonosti.:sick:
Nyt maate, työpäivä vei kaikki mehut, oon ihan raato.
 
Frankie kokemuksesta tiedän ettei tuhruaminen ole mitenkään mieltä ylentävää. Mutta koeta silti rentoutua kun ei kipuja ole eikä vuoda kauheasti!

Lottainen voi kurja tuota sun olotilaa. Ota reilusti vaan töistä saikkua ettei tarvitse kärvistellä viimeisillä voimilla siellä. Sinä ja pikku sintti selkeästi tarvitsette lepoa.

Te kellä on kotieläimiä, oletteko huomanneet heidän suhtautuvan suhun jotenkin eri tavalla?
Meillä on kissa joka tykkää maata mahan päällä, mutta nyt ei mun päälle kyllä kömmi enää. Aiemmin kun kumpu alkoi kohoamaan niin saattoi vähän aikaa tulla niin että oli vain ylämahan ja rintakehän päällä. Nyt ei tule enää ollenkaan. Joskus kävelee jalkojen luo ja jää siihen tuijottamaan vähäksi aikaa ennen kuin kääntyy sitten ja menee jalkopäähän :D

Pelottaa ja stressaa paljon muutenkin vauvan tulo kissan takia. Hän on aivan ihana kissa mutta pelokkaana/pelästyneenä todells ennalta-arvaamaton ja on myös käynyt mun ja miehen päälle kerran kun oli tilanne päällä. Ahdistaa kyllä mitä on edessä sitten keväällä ja minkälaisia ratkaisuja tämän seniorin kanssa joutuu tekemään, hän on kuitenkin mun ensimmäinen (karvainen) lapsi :unsure:(n)
 
Lottainen - Sairaslomaa vaan, tiedän syksyltä miten kamalaa toi pahoinvointi voi olla. Vessan lattialla asuessa ei kauheasti lohduttanut ajatus siitä, että pahoinvointi on hyvä merkki, se oli niin kamalaa ja voimia vievää. Koita pärjäillä ja pysy peiton alla vaikka koko päivä jos siltä tuntuu. (y)

Neuvolassa hoettiin, että useimmilla menee viikkoon 14 mennessä pahoinvointi ohi ja olin kyllä onnekas, kun niin kävi. Edelleen tulee ajoittain yökkäyksiä, mutta ihanaa on olla toimintakykyinen! Olen aloittanut taas kevyen kuntoilun, kävelylenkkejä ja luistelua. Luistelu erittäin maltilliseen vauhtiin, tasapaino löytyy kun rullaluistelen kesät ja luistelen talvet. Tuntuu erityisen hyvältä tavalta liikkua (ei hölskytä), mutta en suosittele tylsillä luistimilla tai jos yhtään tuntuu huteralta.

Mandala - Onpa kurja miettiä rakkaan lemmikin kohtaloa, niin on myös kurja pelätä koko ajan että jotain sattuisi. Vauva-aikana luulisi menevän ok, kun vauva on paikoillaan ja eläin voi halutessaan olla eri huoneessa (eikä vauva pääse perään).

16+5
 
MANDALA Meillä oli 2 kissaa kun esikoista odotin. Toinen oli sylikissa ja selkeesti vaistos raskauden ennen plussaa. Rupes olee enempi lähellä. Loppuajasta kun ei mahtunut mahan päälle, loukkaantu. Vauvan synnyttyä molemmat pelkäs vauvaa eivätkä yrttäneetkään vauvan lähelle. Mutta meidän aukuisten syliin pääsi taas. Valitettavasti mä allergisoiduin raskausaikana sekä kissoille, että monelle muulle asialle niin piti luopua heistä :( Mutta tapaamisoikeus on edelleen ja löyty hyvä koti <3
 
Meillä on yksi vauva käynyt ja silloin oli vielä kaksi kissaa (pahan tappelun jälkeen toinen muutti mun vanhemmille, tässä tappelussa myös me saatiin osumia). Molemmat oli tosi kiinnostuneita kaukalosta jossa vauva nukkui mutta heti kun pieni ynähdys kaukalossa kävi niin molemmat oli silmänräpäyksessä huoneen toisessa laidassa.
Parashan se olisi jos ei sitten edes vaikka uskaltaisi vauvan lähelle, mutta pelottaa jos kissa alkaa pelätessään aggressiiviseksi ja käy esim taas mun kimppuun. Toisaalta uskon että kiinnostus vauvaa kohtaa on kuitenkin suuri ja tutkimuksia tulee tekemään. Ei pitäisi hirveästi vielä tätä stressata kun ei mitään asialle voi tehdä kuin katsoa miten menee.
 
Meillä on nuori keskikokokoinen koira jolta jäi hieman tapakasvatus kesken pentuna :whistle: Todella kiltti mutta hyvin huomionhakuinen ja uusia ihmisiä ja kyläilijöitä tervehtimässä aina innokkaasti riehumalla ja hyppimällä, on myös kova kiskomaan. Saa nähä miten käy suunnittelemieni pitkien ihanien vaunulenkkien :) en siis usko että mitään pahaa tekis mutta pitää kyllä kouluttaa koska jos vauva olis esim lattialla tää menis kyllä nuolemaan ja törkkimään, kyl se vähän jännittää!

Me laitettiin meidän kerrostalokaksio myyntiin ja nyt pitäis löytää myös uusi! Toiveena joku pieni rivitalokolmio, saas nähdä miten käy!!

Ihana kuulla Lia että sulla pahoinvointi helpottanut, sullakin oli niin rajua oireilua (n)

Lottaiselle tsemppiä!!
 
Lottainen, reilusti vaan saikkua hakemaan, ei kannata itteensä ihan piippuun vetää. Vaikka raskaus ei ole sairaus niin kyllä mä olin ihan surutta saikulla kaikenmailman kipujeni ja huonon olon kanssa. Vaikka tiesin että oli hoitajapulaa.

mandala, meillä koirat ei ihmeemmin ole vielä reagoinu. Nuorimaiselle varmasti helpointa kun oon koko sen meillä olo ajan ollu raskaana, se välillä laittaa päätä mahanpäälle et liekkö kuuntelee ääniä sieltä :) Narttu reagoi kyllä herkästi mun kanssa pihalla kaikkeen ja joskus tuntuu välttelevän. Mut se onki enemmän isännän perään. Meidä nössö vanha uros taas on vähän herkkis, sille pitää antaa oma rauha. Eniten ehkä noiden kahden vahtirotusen kanssa mietityttää että vahtivatko sitten vauvaa kovasti, en kyllä usko että sopeutumisessa tulee ongelmia. Tarkkana saa olla sit kun vauva lähtee liikkeelle.

Nopeasti täältä lomalta kirjottelin :)
rv 22+6

MUOKS. Unohdin kysyä miten muilla pidemmällä olevilla tulee vai tuleeko ollenkaan noita harjotussupistuksia? Musta tuntuu että mulla on usein maha kovana. Kipuja ei kyllä sillon ole. Muutenki tuntuu että maha on usein eri tuntunen kun kokeilee, välillä pehmeempi, välillä kova ja jotain siltä väliltä. Onko ne aina sit noita suppareita jos maha on kovempi, jostain luin että jos tulee yli 10 päivässä pitäs käydä tarkistaa tekeekö ne kohdunsuulle mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Listasinpa tuossa mielenkiinnosta vähän hankintoja exceliin, niinku ne perusjutut mitä pitää olla valmiina; turvakaukalo+kiinnitys, pinnis + kaikki härpäkkeet, hoitopöytä + sen härpäkkeet, yhdistelmävaunut. Kyllähän sitä näköjään saa reilusti toista tonnia rahaa uppoamaan vaikka tosiaan varmasti päädytään IKEAn hoitopöytään ja pinnikseen härpäkkeineen mitkä on ihan inhimillisen hintaisia (näköjään saa sitä tonnin menemään pelkkään hoitopöytäänkin jos haluaa :eek: ). Tietty päälle sitten kaikki vaatteet, puhdistusaineet, vaipat yms tarvikkeet. Ai niin ja siihen päälle vielä sitterit ja leikkimatot sun muut mitkä tietty voi hankkia syntymän jälkeenkin.
Onneksi tässä jenkkifirmassa tulee bonukset helmikuussa just sopivasti sentään :D

Caro mulla ei kaiketi ole suppareita tullut. Maha on kyllä eri tuntuinen välillä, selällä maatessa esim isompi ja vähän kovempi pallo kuin kyljellä maatessa. Välillä jotain pientä puristusta jostain päin tuntuu, mutta ei mun mielestä ole koko maha kovaksi mennyt muuten.
Kai siitä kannattaa vaikka neuvolatädiltä kysyä jos mietityttää? Aika vaikea näin ekalla kerralla tulkita usein milloin mitäkin kivistyksiä ja tuikkimisia tuon mahan kanssa.

21+2
 
Mulla oli esikoisen raskaudesta n.vkot 20-22 melko kovia suppareita. Tai en tajunnut et oli suppareita. Mut niitä oli usein: aina seisomaan noustessa raju paineen tunne alavatsalla.
Lopulta tuon parin viikon jälkeen, niitä alkoi kesken työpäivän tulla niin tiheään että lähdin lääkäriin, sieltä ultraan polille ja totesivat et kohdunkaula oli lyhentynyt 2 centtimetriin!
Sain supistuksenestolääkkeet ja lepokäskyn. Ravasin ultrassa n.viikon-kahden välein aina viikolle 34, tilanne pysyi onneksi samana, mutta olin tosiaan miltei koko ajan sohvanvankina ja oli kielto käydä edes lähikaupassa. Sit rv34 jälkeen kävin n. 3vkon välein enää ultrassa ja rv37 olikin yhtäkkiä kohdunsuu taas lyhentynyt ja pehminnyt. Mutta arvatkaas; lapsi syntyi yliajalla ja vielä käynnistettynä!!

Et jos vähääkään huolettaa, jos tuntuu et kivut on kovia tai yllättävän usein; soitto neuvolaan tai lääkäriin!
 
Kaipa mäki voisin pitkästä aikaa kommentoida jotain. Nyt on jo 10+0, mut keskenmenon pelko on aika lailla entisellään. Tänään oli veri- ja virtsakoelabrat. Odotan edelleen kutsua np-ultraan. Toivottavasti ne ei oo unohtanu mua. No, täytyy soittaa jos ei kutsu pian tuu.

Kuten Lottaisellakin, täälläki on pahoinvointi ollu nyt selkeästi pahimmillaan. Jos en saa lämmintä ruokaa ajoissa tulee päänsärky ja todella heikko olo. (Yks päivä tuli jopa ihan kunnon itkukohtaus ku mies ei tajunnu tukea mua ja tehdä mulle ruokaa. Tää ei todellakaa oo normaalia mulle :alien:.) Vaa lämmin ruoka kelpais, välipalat eikä varsinkaa mikään makea oikein uppoa. Ja oon aina juonu paljo vettä mut nyt seki on ruennu tökkimään. Hampaat kiittää ku juon vaa appelsiinimehua.

Muuten ravintosuosituksia on ollu suht helppo noudattaa, mut en saa perus Floraa millään alas ku en oo siihen tottunu. Mä syön ihan liikaa eläinrasvoja enkä ollenkaa kasvirasvaa. Meillä on teflonpannut ni ei käytetä edes öljyä paistamiseen. Vehnänalkioöljyä tuli joskus yritysvaiheessa kokeiltua ja se oli muistaakseni ihan hyvänmakusta. Pitäisköhän sellasta rueta taas juomaan? Onko kellään muulla ollu näin hölmöä ongelmaa? :D

En osaa kommentoida mitään pidemmälle edenneiden ajatuksiin, sillä itse koen olevani vielä niin alussa, etten uskalla edes paljon pidemmälle ajatella, mutta tsemppiä ja odotuksen iloa kaikille! :)
 
Lottainen, ei oo ollu kipua eikä paineentunnettakaan muistaakseni.

Sepä just kun ei ekalla kerralla tiedä mistään mitään onko normaalia. En oo huomannu liikkeessä et tulis, useimmiten huomaa istuessa et tuntuu kovalta. Mulla tuo maha on tosi pinkee muutenki nii hankala sanoo. Mulla oli muistaakseni 16.2 neuvolalääkäri. Nyt ollaan lapissa lauantaihin asti niin ei lääkäriin pääse ellei hätätapaus.
 
Mullakin oli tänään veri- ja virtsakoelabrat. Nyt tietysti alkoi mietityttämään että josko verikokeista paljastuu jotakin epäillyttävää...nt-ultra on 25.1. että sitäkin saa vielä tovin odotella. Toivottavasti kaikki menee hyvin :)

Voin suositella lämpimästi neitsytoliiviöljyä käytettäväksi salaattiin. Siitä saa hyviä rasvoja jos esim. leivän päällä rasva ei maistu. Oon tässä yrittänyt muokata ruokavaliota terveelliseksi ja kiinnittää huomiota siihen mitä syön. Minä kun olen reilusti ylipainoinen odottaja niin noita kiloja ei saisi juurikaan tulla. Täysjyvä tuotteita olen yrittänyt suosia ja tuntuu että auttaa ummetukseen. Ja vedenjuonti myös. Sitten olen yrittänyt lenkkeillä päivittäin. Itsellä on auttanut huonoon oloon selvästi se että syön 3 tunnin välein niin ei tule liian pitkä tauko. Tuntuu että tuo ulkoilukin on auttanut huonoon oloon.
 
Mulle neuvolan täti sanoi noista rasvoista ja näytti jostain lapustakin että margariinin pitää olla kasvirasvaa ja ainakin väh. 70% ja sit mielellään ottaa rypsiöljy käyttöön ja ottaa sitä vaikka ihan lusikalla. Oliiviöljyn sanoi olevan liian "laihaa" tai jotain.
Se määrä mitä sen suositusten mukaan rasvaa pitäisi päivässä saada oli aika suuri ainakin minulle, tai ei se määrä toteudu ainakaan leipiä syömällä. En nyt muista miten paljon se oli.

Itse olen nyt käyttänyt leivällä keijua ja paistamiseen rypsiöljyä. Pitäisi opetella tekemää siitä jotain salaatinkastikkeita.

Miten teillä muilla niinkuin noin muuten syömiset . Noudatatteko lautasmallia ja huolehditte että syötte joka päivä esim. Marjoja ja hedelmiä? Itse haluaisin pyrkiä siihen mutta tuo pahoinvointi hieman rajoittaa:sick:

13+6:love:
 
Nuo yleiset ruokintaohjeistukset kasvirasvasta ja kevyistä maitotuotteista jää multa kyllä aivan täysin toteuttamatta, tarkoituksella. Juon kevyt maitoa ja käytän oivariinia. Ruoanlaittoon sitten kylmäpuristettua oliiviöljyä tai rypsiöljyä.
Margariini on oikeasti myrkkyä ja rasvaton maito on aivan yhtä huono vaihtoehto, joten niihin en itse koske pitkällä tikullakaan. Myöskin rasvattomat jugurtit on sitten täynnä makeutusaineita. Plus se, että nuo kevyet tuotteet maistuu kauhealle. Pyrin mielummin käyttämään tiettyjä juttuja rajoitetusti kuin että vaihtaisin ne kevyt versioon. Sama asia limsassa kun sitä harvoin juon.
Mulle joskus joku terkkari puhunut, että kun korkeaan kolestroliin sukurasite niin pitää just kevyitä suosia. Paskat se mitään auta jos korkea kolestroli on tullakseen niin se tulee joka tapauksessa. Siihen on kyllä lääkkeitä sitten.

Pyrin mä muuten syömään lautasmallisesti, että joka päivä hedelmä tai pari, täysjyvätuotteita, vihanneksia ja proteiinia. Onhan niitä päiviä kun syö pelkkää sontaa niin sanotusti, mutta pääsääntöisesti kuitenkin aika normaali ruokavalio.

Varsinkin jos on pahoinvointia niin ei kannata itseään soimata ruokavaliosta: syö vaan mitä saa alas kun ei se olotila kuitenkaan ikuisuuksia jatku ja kyllä se vauva pärjää ne viikot vaikka saisit syötyä vain jotain yhtä asiaa. Kannattaa pyrkiä olemaan itselleen armollinen :)
 
No ei täälläkää iha orjallisesti tule noudatettu. Jotain kasvirasvaa tuo kai on, tiesin sen ettei kolesterolia alentavia saa käyttää mut muuten toi oli kyllä ihan uutta. Maitona oon juonu pelkästään täysmaitoa muutenkin pitkään, koska yritys saada rasvaa enemmän ollut jo ennen raskaaksi tuloa. Tällä hetkellä on tullu painoa 3kg.

Vihanneksia oon pyrkiny syömään ruualla, marjoja sillon tällön, en aina päivittäin. Lautasmallin mukaan en oo syöny, vaikka perus terveellisesti normaalisti syön. Nyt lomalla on kyllä jääny kasvikset vähemmälle.. ja jos on huono olo niin on syötävä mitä tekee mieli.
 
Täällä mennään tosiaan ihan pahoinvoinnin säännöillä. Joinakin päivinä en saa alas oikein mitään, joinakin se on pelkästään kourallinen sipsiä ja porkkanoita, välillä ihan aterioita.
Oon ajatellut, että kun pahoinvoinnin pahimmat päivät takana, alan sit kiinnittää enemmän huomioita syömisiin. Mut esim oivariini pysyy kyllä jälkiuunileivän päällä jne. En aio vaihtaa kaikkea kevyttuotteisiin. Salaatin kanssa syön salaattikastiketta.
Voi olla et neuvola sanoo jo ens viikolla et pitäis olla tarkka, kun mulla ylipainoa. Mut mä en aio stressata yhtään, en etenkään nyt, mut en myöhemminkään. Toivon että jaksan syödä järkevästi, mut en ala esim kaloreita laskemaan.
Maalaisjärki on pop.(y)

Muoks. On muuten ahdistavaa, kun turvotuksen vuoksi vatsa tuntuu koko ajan täydeltä mut sit on syötävä ehkäistäkseen pahaa oloa, viim.silloin kun vatsa kurnii.
 
Voi apua!! Onko teistä kellään ollut virtsatietulehdusta? Sillon viime viikolla neuvolassa oli proteiini stiksissä koholla 1+ ja maanantaina kävin antaa näytteen ja äsken kävin kattoo kannasta niin bakteereita löytyy, oli mennyt jatkoviljelyyn.. Hirveä huoli iski heti!! Hoitamattomana kun voi mm.aiheuttaa munuaisaltaan tulehdusta, keskenmenoa, ennenaikaista synnytystä. Ei ollu mitään puhetta kun se oli se lääkärineuvola joka lähetteen laitto (ei omassa neuvolassa) niin että katsooko kukaan vastausta. Pitää huomenna yrittää tavoittaa omasta neuvolasta joku että sais sitten antibiootin.

Ikinä mulla ei virtsatietulehdusta ole ollut eikä mitään kirvelyä tms oo ollut. Alavatsalla ajoittain juilimista ja alaselässä mutta luulin että se johtuu raskaudesta niin en oo osannu epäilllä mitään..
 
Kiitos hyvistä kommenteista rasvoihin liittyen. Ostin nyt aluksi rypsiöljyä, mutta mietin varmaan näitä vielä tarkemminki.

Itse en ajatellut erityisemmin vähentää eläinrasvojen syöntiä, mutta lisätä edes hiukan noita kasvirasvoja. Muuten oon syöny aina jotenkuten ravintoympyrän mukaan. Ehkä kalan syömistä oon nyt yrittäny vähän lisätä.

Oon aina ollut hoikka joten en uskois että neuvolassa ihan heti haukutaan vaikka kiloja tuliski. Ainoastaan se huolettaa, jos joudun ostamaan hirveästi uusia vaatteita. Nyt jo vatsan turvotus on sitä tasoa, et oon vakavasti miettiny äitiyshousujen hankintaa...
 
Henrietta mulla on ollut useinkin virtsiksiä, mutta ei nyt raskausaikana oo ainakaa vielä todettuna. Oon jotenkin käsittäny että noin oireettomana tuo ei olisi mitenkään kiireellinen/vaarallinen vaiva. Käsittääkseni piilevä virtsis on raskausaikana melko yleinen vaiva. Sanoisin, että ei syytä huoleen, mutta ymmärrän kyllä, että huolettaa.
 
Henrietta antibioottikuuri sulle siitä pitää saada. Mulla on ollu joskus teininä ja semmosen sain. Toivottavasti saat jonkun kiinni puhelimen päähän huomenna ja reseptin. Ei se varmaan kyllä mikään kauhean paha tulehdus ole jos ei kirvele, siitä ite sen silloin tunnistanut. Ja siitä että pissattaa koko ja voi tulla verta pissan mukana. Juo kovasti vettä nyt tässä varmuuden vuoksi. Karpalo on myös kuulemma hyvä noihin vaivoihin, kai sitä raskaanakin saa juoda.

Suvipilvi mä ostin rv10-11 aikoihin ekat äitiyshousut kun turvotus oli tosi mahdotonta silloin ja piti saada jotkut vähän siistimmät housut firman bileisiin mitkä ei just puristaisi. Heti tuli sellainen fiilis silloin että manaan itelleni huonoa onnea mutta onneksi vaan ajattelin etteihän ne housut keskenmenoa aiheuta :D ja oikeasti tässä kropan myllerryksessä mukavuus kunniaan joten mene ihmeessä äitiysosastolle ostoksille (y) se fiilis kun laitat ne housut ekaa kertaa jalkaan kovassa turvotuksessa on ihan AAAaaaahhh :LOL:

Tuosta kalasta, mä yleensä tykkään kalasta vaikka en sitä tarpeeksi syökään. Nyt ei vaan tee yhtään mieli kalaa koko raskauden aikana, ainakaan paistettuna, paitsi sushia tietty tekee mieli :rolleyes: lohi ajatuksenakin ihan tympäännyttää paitsi tottakai jouluna kuolasin graavi/kylmäsavua :confused:
Kananmunatkaan ei nappaa nykyään yhtään, ainakaan millään lailla paistettuna.

Lottainen
joo muistan että se oli tosi kumma yhdistelmä että maha on ihan kauhea turvonnut pallo ja silti pukkaa huonoa oloa kun alkaa nälkä hiipimään :ROFLMAO:

Kellään muulla häntäluu kipeä missään vaiheessa? Mä teen toimistotyötä ja se tulee kyllä aika lyhyestäkin istumisesta kipeäksi. Onneksi menee ohi jos makoilen tai kävelen. En kyllä töissä pysty seisomaankaan jatkuvalla syötöllä, joten täytyy vaan toivoa ettei ainakaan mene pahemmaksi. Työkaveri kertoi että hänellä on tuttu joka oli joutunut 3kk ennen äitiyslomaa saikulle kun ei pystynyt istumaan ollenkaan. Eli makasi vaan himassa kyljellään koko sen ajan. Aika karmeaa..
 
Hei kaikille!
Pakko tulla kommentoimaan noita ravitsemus suosituksia, Mandalaa kyllä komppaan ihan täysin!!! Kasvisrasvat on oikeesti myrkkyä, kaikki levitteet, Lukuunottamatta oivariiniä ja ingmariiniä....eipä oikeen muita kannattais syödä ja varsinkaan raskaana. Minä oon käyttäny jo pitkään oikeaa voita ruuanlaitossa, leivänpäällä ja leivonnassa! Margariinit pitäs kieltää lailla, niiden valmistamiseen käytettyjen myrkkyjen vuoksi. Ite oon jo pitkään käyttäny tavallista voita ja maidon ja maitotuotteet rasvaisina, sekä juustot.

Nyt oon jättäny taas karkit ja leivonnaiset pois. Tullu tässä mussutettua niin paljon kaikenlaista hiilarimössöä, että pieni makealakko sais varmaan sokeririippuvuuden katkeamaan.
Leipää ei meillä syödä kun satunnaisesti. Pastaa välillä, ruoka pääosin kasviksia ja lihaa, kalaa, kanaa.

En myös raskausaikana tuijottanu kovin tiukasti niitä suosituksia, nehän on ihan höpöhöpöä. Kaikki pitäs syödä kevyt versioina ja kaikki kevyt on täynnä täyteaineita, koska rasvan jos ottaa pois, niin jotain sinne täytyy lisätä, että tuote pysyy kasassa ja usein se lisätty alkaa E-koodilla...niin kumpi onkaan sitte pahempi. Jokainen meistä tekee tietenkin omat valinnat ja uskoo sitä tahoa, mihin luottaa, mutta rahalla on suurempi painoarvo tässä maailmassa kuin ihmisten hyvinvoinnilla.
Näitä juttuja on hyvä välillä funtsia ja ite oon niin tarkkamarkka, että kiinteät pöperöt oon tehny lapselle ite ja kaikki luomua. Jonkin verran Piltin hedelmäsoseita oon kaupasta ostanu, hämmästyin kun mies toi kaupasta marjakimara nimistä marjasosetta. Maistoin sitä ja totesin, että onpas makeaa! Sitten luin tuoteselostetta, niin siihen oli laitettu rypälemehua!? Nehän vasta onkin oikeita kemikaalipommeja ohuen kuoren vuoksi. Syön niitä kyllä ite joskus, mutta jos lapsen herkkää elimistöä haluaa vauva-aikana suojella, niin ns, muka turvallisista tuotteistakin voi löytyä yllättäviä (piilo) myrkkyjä.

Meillä on isokokoinen vahtiviettiä omaava leikattu uroskoira, joka kyllä muuttui ihan oudoksi kun aloin odottaa tyttöä. Tuo eläin muuttu ihan ihme perässä hiihtäjäksi ja jaloissa kyhnääjäksi. Semmonen tuo on ollu kyllä aina, mutta ihan selkeesti tuli vielä enemmän lähelle.
Sitte ku vauva tuli kotiin, niin eka viikon vahti ja pysy siellä missä vauva oli. Kun ei vahvistettu käytöstä, eikä kiellettykkään, siis oltiin vähän niinku välinpitämättömiä, niin viikossa rauhottui ihan entiselleen. Joka päivä pari-kolme kertaa vein vauvan koiran lähelle ja annoin haistella ja yritin tällä tavoin osoittaa, että tutustua saa kun annetaan lupa. Sellanen vinkki, että kannattaa pakata sairaalakassiin mukaan joku pyyhe/rätti, ja pitää sitä vastasyntyneen pienen ihmeen pään alla hetki ja antaa miehelle mukaan kotiin vietäväksi ja koiralle haisteltavaksi. Me kuultiin tämä joltain ja luulen, että koiralla on enemmän aikaa valmistautua tulevaan kun tuoksu on jo tuttu, Ennenkuin vauva tulee kotiin.

Nyt ei oo mitään ongelmaa. En vaan tykkää että kovin nuolee tuota lasta, mutta kyllä se ohimennen saattaa salaa käydä lipaseen kun silmä välttää Mielellään makoilee tytön vieressä lattialla eikä oo moksiskaan kun karvoista vähän kokeillaan. Ite pitää olla tietenki lähellä, ettei liian lujaa revi viiksistä.

Tilanne varmasti taas eri kun vaavi lähtee ryömimään, mutta en usko, että tulee ongelmaa. Meillä koira on mun työn kautta lapsiin tottunut.

En aikonu kirjaa kirjoittaa, mutta vielä noista tarvikkeista, että meillä ei ollu ollenkaan hoitopöytää. En ostanu sitä etukäteen ja ajattelin hommata sitten syntymän jäkeen jos tuntuu että tarvii, en tarvinnut. Väsäsin kodariin pöydälle alustan torkkupeitosta ja kääräisin päälle suihkuverhokangasta palan. Siihen pikku pyyhe päälle ja toimi sen mitä tarvi, eikä maksanut mitään.
Minä panostin vaunuihin ja ostettiin britaxin go next rattaat ja oon ollu tyytyväinen. Talveksi hommattiin eteenkin isot pyörät, niin kulkee hyvin lumessa. Ilmatäytteiset kumit noissa taitaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: flow^ ja kop kop
Mandala Kandee jättää syntymän jälkeiseks semmoset joista ei oo varma, että tartteeko. Me saatiin aikanaa menemään 2000€ josta muutama satanen turhaa. Sitteriä vastaan boikotoin viimeseen asti, kunnes tajusin etten voi käydä suihkussa ilman sitä kissojen takia, jos siis olin vaivan kanssa kahdestaan. Tosin onneks hommattiin halvin mahdollinen, koska mukelo oli siinä vain mun suihkujen ajat. Kannattaa myös luottaa semmosiin pakko saada-intuitioihin ettei ala myöhemmin kaduttaa ;) vaikka ne oiskin älyttömiä tai rahaa vieviä :)
Häntäluu vaivaa myös :( Ei voi istua ihan suorana normaalisti eikä varsinkaan kovalla alustalla. Otin aikoinani töissä jumppapallon tuoliksi, se on tarpeeksi pehmeä, joustava ja ryhdille hyvä.

Caro Täällä supistellut kivuliaasti ja kivuttomasti useamman viikon. Oli tulehdus joka hoidettiin, mutta edelleen jatkuu. Ei ole kuitenkaan tehnyt paikoille mitään onneksi. Esikoisen kanssa oli ihan sama homma. Kivuttomista on mulle sanottu aina, että saa tulla ja kuuluu asiaan, mutta kivuliaat tulee tutkia eli just kattoa kohdunsuun tilanne ja mahdollisia labroja.

Flow Mä tykkään kaikista tilastoista, taulukoista ja numeroista niin paljon, että seuraan syömisiä kalorilaskurin kautta ;) En siis orjallisesti ja alotin vasta vuoden alusta. Mun perussyömiset on aika shittiä muuten ja kaloreita tuplat suosituksiin. Tosin en kyllä liho enkä harrasta liikuntaa. Muksun myötä on tullut säännöllisyyttä ja hänen seurassaan terveellisempää kyllä. Nyt raskausaikana en tahdo tietämättäni kasvattaa mitään sokerivauvaa etenkään, kun meillä taipumus isoihin sikiöihin. Mä syön kaloreita enempi kuin suositus, samoin protskuja, mutta hiilareita hieman vähempi. Rasvoissa koitan panostaa ettei kovaa rasvaa tulis niin paljoo. Käytössä rypsiöljy ja flora 60%. Kasviksia/hedelmiä/marjoja pyrin syömään sen puoli kg pvässä, mutta usein jää reiluun puoleen siitä. Ekat 20 raskausviikkoa söin mitä pystyin, välillä pelkkää berliininmunkkia ja arnoldin donitseja :p Sitten tuli suklismanna. Nyt välttelen sokeria, koska kalorilaskurin kautta nään kuinka paljon sitä tulee ilman ns herkutteluakin :O

Lottainen Toivottavasti helpottais jo. Toi vaihe on oikeesti tosi ärsyttävä, kun turvottaa, maha olo ja sitten, jos vielä närästää/ummettaa tms.

Henrietta Mulla oli alkuraskaudessa vti ja siihen ab-kuuri. Ekassa raskaudessa oli pariinkiin kertaan. Tosiaan ei oireettomana hätää. Karpalokapselit on myös sallittuja raskausaikana, ainakin apteekista saatavat vihertäväs purkis kotimaiset. Raskaus altistaa vti:lle ja kuulemma kaikille muillekin pöpöille, kun vastustuskyky laskee.

Kävin tänään omalla klinikalla rakenneuä nro2:ssa. Olipas parempi näkyvyys nyt, kun pari vkoa isompi. Kaikki siis kunnossa edelleen ja ei ollut vehkeet tippunu pois ;) <3 Samalla vahvistu ettei me mennäkään 4D-ultraan, kun ei lääketieteellistä syytä siihen. Ei tartteta ns. sikiön "passikuvaa" ;) Johan on laitettukin rahaa ylimääräsiin labroihin ja ultriin, reilu tonni :O

Pikkasen meen asioiden edelle ja teen jo valmiiksi sairaalakassi-listaa itelleni. Nyt kun muistan niin suosittelen nännirasvan kaikille imettämistä aikoville jo sairaalaan mukaan. Kun alottaa ajoissa niin ei ehkä edes mene iho rikki. Sain vinkiks kaverilta ja ainakin mun kohilla piti paikkaansa. Toinen mikä mulla nyt hyvänä kakkosena listalla niin kofeiiniton pikakahvi. Meillä sai kahvia vain aamulla ja ymmärrän, että vauvalle ei tee kofeiini hyvää, mutta kovana kahvinkittaajana ajattelin nyt varustautua tuolla. Viimeks kukaan ei päässyt sairaalaan tuomaan mulle kahvia, kun oli pitkät lomapyhät ja kaikki oli reissuilla. Ja mies ei saanut poistua perhehuoneen vuoksi ja kanttiinikin oli kiinni :( Jäi traumat ;) ja taas tulee vähintään novelli...sori :D

rv 21+6 (vielä 2+1 niin yritetään pelastaa, vaik sairastavuus onkin iso.. huoh)
 
Henrietta- mulla myös oli vti (e-coli) ihan alussa joskus rv5+ mutta sain 5pv antibiootin jolla lähti. Oireet oli kyllä tavallista lievempiä (tosin jatkui vielä kuurin jälkeenkin, vaikka testit puhtaita) kun pari kertaa aiemmin ollu silkkaa tuskaa se kirvely ettei lopulta oo saanu enää nukuttuakaan..!
Että lääkettä vaan niin kyl se siitä :)

En oo kovin tarkkaan ruokaympyrää noudattanu, mutta muutenkin kyllä tykkään mm. ruisleivästä, laitan kasviksia lämpimiin ruokiin jne. Paistan ruuat rypsiöljyssä ja lisään suoraa joihinkin ruokiin, mm. salaattiin. Rasvoista oon lukenu että epäterveellisiä ois jokkut erikois benecolit ym. vähäkolesteroliset, kun sikiölle se kolesteroli on jotenkin tarpeellista.. Hedelmiä on tullu syötyä normaalia useemmin, joka päivä ainakin 1-2 ja alkuviikoilla ei välillä muuta voinukaan syödä. Marjoja lähinnä vaan hilloissa ja jossain vanukkaissa, tuorepakasteethan pitäs kai kaikki keittääkin.. Epäterveellisempiä herkkujakin kyllä, viime aikoina suklaata, sit yhdessä vaiheessa oli kauhee salmiakinhimo ja nyt taas tuli ostettua englannin lakujakin.. mut kuulema näitäkin voi syödä kun pysyy kohtuudessa.

Mulla on kaneja ja en oo kyllä muuten huomannu mitään erikoista (miten ne nyt tossa lattioilla juoksennellessa saati häkissä ollessa voiskaan reagoida :rolleyes:) paitsi vanhin uros on hellyyttävä, kun istun sohvalla niin hyppää syliin ja alkaa intopiukeena nuolla mun housuja ja mahaakin kyllä :LOL:

Juuri eilen huolestuin vähän kun tuli melko monta supistusta samalle päivälle, mitä ei ennen oo ollu...tuntus herkemmin tulevan liikkeelle lähteissä ja kun kävelee pidempään. On sentään kivuttomia vaikka kyllä ne sellasena kiristävänä paineena tuntee. Erottaa kyllä siitä jos jossain kohtaa tuntuu kovempaa, niin se on sillon luultavasti lapsen pää tai peppu tms., mutta supistuksessa kohtu menee ihan tasasen kauttaaltaan kovaks.
Kävin sit tänään neuvolassa ja lääkäri tutki tunnustelemalla että kaikki vaikuttas olevan ok, ja kaulaakin monta senttiä(?!) jäljellä :eek: aiemmassa raskaudessahan sanottiin et mulla ois pikemminkin normaalia lyhempi se...ulko-osasta oli yhdelle sormelle auki mutta on kuulema ihan normaalia synnyttäneillä, samoin kun myöhemmissä raskauksissa voi supistella herkemmin kun ekassa.
Mut jos alkais tulla selkeitä kipuja tai vuotoo noiden yhteydessä, niin uudestaan tarkistukseen. Nyt koko illan ollu kuitenkin rauhallisempi tilanne ja itseasias vaan yks lyhytkestonen supistus päivällä :)

rv25+0
 
Viimeksi muokattu:
Mua taas jotenkin kiinnostaisi semmonen itsestään keinuva sitteri :D ollaan aikamoista elektroniikkafriikkejä miehen kanssa, niin ois jotenkin luonnollisen tuntuista ostaa kaikkea tuollaista lapsellekin :D Semmonen leikkimattokin löytyis missä lapsen kosketuksesta aktivoituis valoja ja musiikkia :D Tietty mistäs sitä just tietää viihtyykö lapsi niissä ollenkaan ja siinä ois just sitte monta sataa euroa selällään.

Tuo perhehuonejuttu vähän kyllä harmittaa, jos sen miehen pitää siellä pönöttää oikeasti jokainen minuutti. Vaikka meiltä on naikkarille vain joku 5-10min ajomatka (riippuen ruuhkasta), mutta aivan pakko se on kotona käydä aamusin ja iltaisin ainakin kun kissalle pitää antaa kilpirauhaslääkettä ja tietysti ruokaa, ja laatikko putsata. Että jos tuollainen ei sovi niin se on siinä sitten se perhehuone meidän osalta.

Onko tavallisissa huoneissa synnärillä kuinka tarkat vierailuajat isille, vai voiko siellä vapaasti olla?
Entä saako siellä olla omissa vaatteissa synnytyksen jälkeen? Sairaalavaatteet on vaan NIIN kurjuuden maksimointia siihen nähden että ylipäätään sairaalassa joudut majailemaan.

21+3
 
Meidän sairaalan sivuilla luki muistaakseni että isät sais vierailla millon vaan. Muille sit vierailuajat. Meki mielellää se perhehuone otettas mutta ei mekään sitä saada jos miehen pitää 24/7 olla siellä. Ei oo ketään kuka osais noita meidä isompia koiria lenkittää..

lullaby, mullaki välillä tuntuu et tulee useempi melkein putkeen. Tai sit välillä siellä on vaan vauva sellasessa asennossa että tuntuu kovalta. Mullaki tuntuu sellasena kiristävänä tunteena, mut ei musta aina et olisko osalla kertaa kyse jostain muusta.

Mä en oikeestaan oo iha hirveesti miettiny mitä kaikkee oikeesti tarviis. Mitää krääsää en kyllä haluais kun meillä muutenki pursuaa kaapit kaikkea. Onneks yks ystävä jolla on useempi lapsi osaa kyllä neuvoa mitä kannattaa hommata. Mulle ei tullu itelle mieleenkää että tarviis tietty rintapumpun jos haluaa pumpata ja sit jotkut läpyskät nänneihin imetyksen avuks (?!) :D
 

Yhteistyössä