Ajatuksista odotukseen 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Brogan*

Vieras
Ore Y04/07 +09/05 LA 19.5.
Ballerina 30+29 Y06/07 +09/07 LA 6.6.
Angsteri 29+31 Y03/07 +10/07 LA 15.6.
Mi-iu 22+26 Y08/07 +11/07 LA 8.7.
Vanilla
Rosa 29+32 Y05/07 +01/08 LA 5.10.
Jellybean 26+27 Y01/08 +02/08 LA 18.10.
Amilda 28+26 Y12/07 +02/08 LA 20.10.
Saana 25+29 Y11/07 +02/08 LA 3.11.
Sade81 26+28 Y06/07 +03/08 LA 21.11.
Brogan 25+28 Y06/07 +03/08 LA 27.11

Lumisen keskiviikkopäivän kunniaksi uusi ketju.

Mä täällä taistelen itteni kans soittaisinko varhaisultraan aikaa vaiko en.. Toisaalta tuntuu niin hullulta maksaa noin sata euroa parin viikon takia, mutta sitten taas mä en tiiä jaksanko odotella kun tää on niin piinaa. Nyt mä oon sillä odottamisen kannalla :) Mies vaan meinas hermostua mun vatvomiseen eilen illalla ja sano, että soita hyvä ihminen se aika niin ei tartte miettiä ;)

Soita hyvä ihminen! Teet tuolla vatvomiselle itsesi ja varsinkin miehesi hulluksi ;) Ja täällä ainakaan se nt-ultra ei ole kuin vasta 12-13 viikolla. Neuvolassa kuuluu sydänäänet jos kuuluu.

kyllä mäkin suosittelen soittamista. Ja voithan aina kysyä soittaessa mitä siellä maksaisi niin jos on tosi kallis niin älä varaa. Ja tosiaan toi Saanan kommentti on hyvä, että saattaa joutua muuten odottamaan tosi kauan ennenkuin näkee/kuulee mitään. Siis kun ei neuvolassa vielä pakosti noi sydänäänet kuulu niiden vempeleillä.

meillä tuo ultra viikon päästä, kärsimättömästi jo sitä odotan.

ja nyt kuvottaa tosi paljon. Mulla ei ikinä herätessä ole kuvotusta, mutta pari tuntia sen jälkeen alkaa ja vaan pahenee, koko ajan sellainen palantunne kurkussa =( onneksi voi olla kotona ja ottaa tosi rauhallisesti, en tiedä miten töissä pystyisin olemaan.

Onko teillä tullut mitään mielitekoja? mä himoitsen koko ajan kaikkea kevyttä ruokaa, esim grillattua kanaa salaatin kanssa ja jäätelö/pirtelö on koko ajan mielessä ;)

Mut onko siinä järkeä, kun ei oo periaatteessa mitään "syytä" soittaa. Kun ei oo ollu vuotoja, ei aiempia keskenmenoja tms. Ihan vaan sen takia, että itestä olis kiva :) Nauravat pellolle mut sieltä.. Tosin yksityinenhän ottaa leipänsä mielellään tuommosesta "helposta jutusta".. Hmm.

Oivoi. Sade liittyi kuvotuskerhoon. Mutta hei piirtäkääpä mun osalta rasti seinään. Tänään en ole joutunut katselemaan idoa sillä silmällä kuin aamulla vaan :D Ja arvatkaa vaan pelottaako tuo, kun eilisillasta asti on ollut ihan kuin menkkakipua, paitsi ihan toooosi lievää. Hei muistatteko vähän pidemmälle ehtineet, tuntuiko teillä missään tässä vaiheessa? Toivon, että tuo tuntemus on vaan sitä kun eilen oli mahan kanssa sen verran vaikea päivä...

Mutta tuo pala kurkussa on tosi inhottava tunne. Mulla tuntuu, että kurkku menee ihan jumiin. Tsemppiä Sade, onneksi pystyt olemaan kotona!

Mieliteoista. Suolaiset, suht mauttomat jutut maistuisi. Sämpylät, salaatit, sipsit, kaurapuuro... Mutta ei lihajutut. Heh, eilen oli ihan pakko saada makaronivelliä. Se kyllä helpottikin mahassa kivasti. Jäiset marjat ovat ihan must.

Hei Brogan, odottavan äidin ja isän mielenterveys ei ole mikään naurunasia ;) Ei mutta oikeasti, ei ne niitä järjestäisi, jos niihin ei mentäisi silloin kun huvittaa eikä silloin kun joutuu menemään niihin.

Kivaa kuulla Ballerinasta! En osaa yhtään kuvitella miltä vauvan liikkeet voivat tuntua, mutta hyvin kuvailit!

Amilda, kiva kun neuvola meni hyvin!

Voi teitä jotka voitte pahoin! Pitäisi nauttia tästä kun ei ole mitään pahoinvointia. Eilen kun kävin verikokeessa, valitin taas kuinka hermoja raastavaa tämä on kun ei ole oireen oiretta. Kerrankin terkka sanoi tosi kivasti (ei tietenkään ollut se oma terkkani, vaan se konkari joka tietää kaiken ja on mukava). Hän sanoi että sittenhän raskaus sopii minulle, että keholleni raskaus on luonnollinen tila. Siitä tuli hyvä mieli, kun liikaa joka paikasta luen miten yleisesti lohdutetaan huonosti voivia että sehän vain tarkoittaa että sikiöllä on kaikki hyvin.

Brogan, mieti ihan rauhassa menettekö ultraan. Jos pystyy sen pari viikkoa odottamaan, niin eihän sinne tarvitse mennä. Mutta älä sitä mieti että mitä siellä ajattelevat, on aivan normaalia käydä varhaisultrassa ihan vain tsekkaamassa että kaikki on hyvin (ja ettei ole tuulimuna tai kohdun ulkopuolinen raskaus).

Kerroin siitä kun lähetin kirkkoherralle mailia siitä, että olen pettynyt heidän toimintaansa ja etten haluasi lapselleni opettaa heidän ristiriitaisia arvojaan. Noh, tänään tuli postissa seurakunnasta eropaperit (siis tyhjät tietenkin)! Mahtavaa asiakaspalvelua. Luin äskön postini, niin sanoin siinä vain että "tällaiset episodit kuin Ilkka Kanervan ristinkantaminen laittavat väkisinkin miettimään haluammeko edustaa seurakuntaa joka tukee tällaisia arvoja ja tukea sen työtä". Ei mitään vastausta mailiin, ei mitään kirjettä eropapereiden mukana! Onpa pölvästejä. No nyt en varmasti eroa. Ei mua noin vain sivuuteta.

Aika ihana tuo lumimyräkkä, kun ei tarvitse mennä ulos.

Tottakai sä voit Brogan mennä yksityiselle, jos itsestä siltä tuntuu.. Ei se ole mitenkään kummallista. Mä kävin yksityisellä ultrassa jo ennen kun aloitettiin vauvaprojekti ihan vain tsekkauttamassa, että kaikki on tuolla alhaalla hyvin raskautumista silmällä pitäen ja tietty sit varhaisultrassa heti viikolla 7+0 tsekkauttaan, että onko alkio oikeassa paikassa ja sykkiikö sydän. Kyllä minä ainakin ihan oman mieleterveyden ja tiedonhalun vuoksi sinne menin. Enkä olis millään jaksanut odottaa muuten epätietoisuudessa NT-ultraan, jonka siis sain viikolle 12+1. sitä ennenhän en olisi mistään saanut tietoa, onko mun sisällä mitään elävää tai ylipäätänsäkään yhtään mitään... Eilisellä neuvolakäynnillä ei edes yritetty kuunnella sydänääniä, kun eivät vielä saa niden laitteilla kuulumaan (viikot siis oli 10+1).

Niin siis... tilasin äskön tuon NT-ultran ja ei voi sanoa muuta, kun et on kyllä paskat ajat niillä sielläkin. Vapaita aikoja parin viikon päähän oli tyyliin välillä klo.10-13. Mun ja miehen (kuljetaan yhtämatkaa) työmatka on yhteensä joku 60 km suuntaansa, joten ei sieltä ihan noin vaan pikasesti lähdetä ultrassa poikkeen. Joutuu sit ton puolen tunnin ultran takia oleen koko saakelin päivän pois töistä. Mä nyt luultavasti saan ihan helposti sen järkättyä, mut miehelle ei varmaan ihan niin helppoa tuo olekaan. Hitto, et rupesi ärsyttämään taas nuo sairaaloidenkin virastoajat!!!! Tässä kun pitäis käydä töissäkin (siellä 50 km päässä) ja sit noita neuvola ja ultrajuttuja tulee tässä oleen enemmänkin...

Voi kökkeli.. En mä vielä tilannu. Mutta oikeesti taidan kohta soittaa. Näin helppo mut on käännyttää.. :) Mut siis, jostain luin että joku oli tilannu jo viikolle 6+1 varhaisultran. Lienee kuitenkin turvallisempaa tilata vasta viikolle 7+, jotta näkyy kans? Siis jos on näkyäkseen. Mullahan menis pikälle vapun yli sit se tieto, että onko kaikki kunnossa (siis jos ootan neuvolaa) ja koska en vappuna juo niin ajateltiin sillon kertoa lähimmille ihmisille, viikkoja tuolloin 10. Että kyllä mä haluan varmistuksen tähän asiaan ennen ku meen kertoon mitään kellekään. Siispä soittamaan!

Ajattele kuinka ovela Rosa. Kirkko sai sinut pidettyä jäsenenään tuolla taktiikalla. Salaliitto selvästi.. Hmmmmm..... Aika törkeetä, että eivät mitään vastanneet. Kun papin velvollisuushan on tulla vaikka keskellä yötä keskustelemaan, jos seurakuntalaiselle sattuu tarve iskemään.

Saana; mul on jatkuvasti tuota menkkajuilintaa. Viikkojakin tosin paljo vähempi ko sulla, mutta huomenna jo 5!! :)

Onpa Amilda kökköä tuo ultrajuttu. Höh.

Rosa, ei voi olla totta!!! siis ilmeisesti kirkko ei haluakaan enää nykyään "jäseniä" jos kerta noin innolla ovat eropapereita lähettämässä! tuostakin pitäisi taas jaksaa kirjoittaa johonkin yleisönosastolle tms. Mutta ihan uskomatonta!

Brogan, joo siis ei kukaan missään naura, yksityiset ovat juuri sitä varten että siellä hoidetaan sun pienimpiäkin huolia, toisin kuin julkisella, missä pitää olla tosi huonossa jamassa ennenkuin mitään uskovat. mutta jos itsestä tuntuu turhalta niin sitten vaan unohdat asian ja nautit ja odotat np-ultraa =)

Saana, toi kaurapuuro ja makaronivelli kuulostaa niin karmeilta että jos sellaset tuotaisiin mun eteen niin pönttö tulisi tutuksi ;) nukuin äsken melkein tunnin kun tuli TOSI huono olo, sen jälkeen kävin syömässä leipää ja nyt on taas ihan kohtalainen olo. Ei vaan tee mieli mitään kunnon ruokaa :( mä voisin syödä sipsejä ihan loputtomasti, mutta en tietenkään syö juuri ollenkaan. ja suklaakin himottaisi ajatuksena.

niin ja Rosa, tosi ihanasti sanottu tolta terkalta =) sehän tarkottaa sitä että voitte hankkia oikein ison liudan lapsia kun sulle raskaus on luonnollinen tila ;)

Pidättekö te jotain päiväkirjaa nyt raskauden aikana? että milloin tuntuu miltäkin? mä haluaisin mutta en ole löytänyt mistään sopivaa kirjaa enkä ole koneelle jaksanut kirjoittaa joten on kyllä jäänyt. Olisi vaan niin ihana, lapsikin voisi sitten isona lukea..en vaan ole mikään hirveä kirjoittajaihme, niin siksi ehkä on toteutus jäänyt..

&"#%¤!"#!"#& Viikolle 5+9 ois saanu, mut ei mitään järkeä, kun tuskin näkyy. Ja sitten seuraava ois ollu samalle päivälle kuin mun neuvola-aika. :( Py ja pah, antaa olla.

WTF?!? Ihmeellistä toimintaa seurakunnasta! Pitäisköhän kaikkien muidenkin sitten erota, jos ei siellä päässä ei olla yhtään kiinnostuneita pitämään seurakuntaa kasassa?

Nyt se on päätetty. Mä alan isona Anna Abreuksi. :D Heh, kävin trimmauttamassa pään. Hyi hiivatti, että joku kemikaali haisi siellä pahalle. Oli varmaan joku hiusväri.

Perhana. Toivottavasti mulle on tulossa joku karmea mahatauti eikä mikään muu. Koko ajan tuntuu mahassa enemmän ja enemmän. Jaiks. :S

Mun piti alkaa kirjoittamaan päiväkirjaa heti. On mulla kirjakin sitä varten, joku tosi ikivanha muistikirja. Mutta jotenkin se on vaan jäänyt...

Brogan, eiväthän ne yleensä neuvolassa ekalla kerralla tutki kuin peruskokeita. Joten varhaisultraa miettisin vielä. Eikö teilläpäin ole useampia paikkoja? Vaikka eihän se varhaisultra mitään muuta, kunhan tuo mielenrauhaa vähäksi aikaa. Me saimme neuvolasta postissa etukäteen kaavakkeita täytettäväksi, mikä oli mielestäni hyvä systeemi. Sitten paikan päällä jutusteltiin lähinnä mukavia.

Miten Jellybeanin nt-ultran pohtiminen edistyy? Kävittekö Irkun kanssa?

On minulla vielä yli kuukausi töitä, mutta aamukampaan en laske kuin työpäivät. Joten tuo luku 26 taisi hieman hämätä! Orella ei todellakaan ole montaa päivää jäljellä!

Synnytyspohdintoja en ole pahemmin tehnyt. Minustakin asiaa on turha liiemmin suunnitella ja stressata. Lähinnä jännitän miehen puolesta, on aika herkkää sorttia tuollaisissa asiosssa.:D Hienosti on kuitenkin selvinnyt ultrista, vaikka hakeutuukin aina mahdollisimman kauas jalkopäästä...

Onpas tosiaan keli, toppatakki nitisee liitoksissaan!

Käytiin Irkun kanssa kyllä np-ultrassa. Silloin se oli helppoa, sen kuin pakkasi itsensä autoon ja käski ukon pitää huolen omasta tulemisestaan. Olin ajatellut että tänä aamuna olisin soittanut neuvolaan ja kysynyt aikaa, mut se unohtui tässä hässäkässä. Suurin huolenaihe tässä np-ultraan menemisessä on siis se, että mitä teen Irkulle? Mukaan en voi ottaa, eikä toisaalta ole ketään hoitajaakaan..

No nyt se murisee vaunuissa taas, pitää mennä!

Mulla oli kovat menkkakivut juuri silloin kun ilman raskautta olisi ollut ovulaatio ja menkat. En osaa selittää... Siis silloin kun kalenterin mukaan olisi ollut ovis ja samoin silloin kun olisi ollut menkat, jos en olisi ollut raskaana. Se on ihan normaalia, vaikkakin inhaa.

Mietin samaa kuin Ballerina, ootko JB menossa nt-ultraan?

Eilen illalla etsiskelin raskausvatsojen kuvia netistä. On todellakin erikokoisia vatsoja samoilla viikoilla! Mulla on kohtu taaksepäin kallistunut, eikä vielä näy yhtään mitään, kun taas joillakin on jo aikamoinen pallo. Tosin jos on ollut aikaisemmin raskaana niin sitten näkyykin aikaisemmin. Alan jo kovasti odottaa milloin vatsa tulee näkyviin, mutta tuskinpa vielä muutamaan viikkoon.

Tässä yksi sivusto missä noita alkuraskauden masuja ihmetellä: http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=21464

*hengittelee paperipussiin*
Jos nää on sit samoja tuntemuksia kuin sulla Rosa oli... Tai sitten mahatauti ;)

Voisko JB joku hoitaja siellä neuvolassa katsoa Irkkua sen ultran ajan?

Mä oon muuten ollu mukana jossain mahan päältä otetussa ultrassa. Välähti nyt vaan mieleen. En mä muuta muista siitä kuin äidin mahan ja sen hurjan määrän geeliä :)

Olipa päivä. Meinasin kaatua, kun juoksin remonttiasioilla viitisen tuntia. Onneksi tasapaino kuitenkin piti jollainlailla ja sain räpiköiden pysyttyä pystyssä.... Ainoa vaiva mikä tuli on se, että taas toi sama, kai vatsalihas, revähti uudelleen. Ja taas konkataan...

Voi, Ballerinalla on ihanan vähän aikaa mammalomaan. Mun on odotettava vielä puolitoista kuukautta. Tosiaan toi vauvan kääntöliike on aika "juiliva".

Brogan, mä olin varhaisultrassa jo viikoilla 5+5 ja sykkivä sydän näkyi selvästi. Mä tulen tulevaisuudessakin menemään rv 6, kun haluan heti nähdä onko kysessä sikiö vai tuulimuna. Mä menin sen aikaisemman keskenmenoni takia ultraan noin aikaisin. Henkilökohtaisesti en pystyisi odottelemaan viikolle 12, mutta me ollaan kaikki niin erilaisia ja jokaisen on toimittava oman luonteensa mukaisesti.

Saana, mulla oli menkkamaisia kipuja noin kaksi viikkoa siitä kun sain plussan. Kyllä ne siitä pikku hiljaa helpottaa. Sade, mullakin oli maha sekaisin alussa ja sitten vielä joulu- ja tammikuussa eli jotai rv 10-18 välillä. Tosin mähän kärsin silloin paljon migreenistäkin, joten mahaoireet saattoi johtua siitäkin.

Ihme seurakunta sieltä lännessä päin! Rosa, et ajatellut kirjoittaa TS:n? Olisivat varmasti kiinnostuneita kirkon reaktiosta, joka oli suoraan sanottuna todella nolo ja lapsellinen. Eivät vastanneet viestiisi! Uskomatonta! Muuten, oliko sulla eilen se sydänäänien kuuntelu?

Lumista keskiviikkoa!

Se ultra on sairaalan synnärillä.. Olisi siinä tuttu keskola seinän takana, mut tuskinpa vanhaa potilasta sinne kuitenkaan ottavat vahdittavaksi. Anoppi kyllä asuu tuossa vajaan 100 metrin päässä, mut siitä ei tiedä milloin se on humalassa. Yhden kerran olen sen hoitoon Irkun jättänyt, kun kävin kampaajalla tuossa tien toisella puolella. Koko aamun mietin, et mahtaako ilmestyäkään vai onko taas putki päällä. Kyllä mun jotenkin täytyy päästä ultrassa käymään. Pitää vaan toivoa et tulisi kelirikko, eikä mies pääsisi töihin.

Mulla on vissiin myös alkuraskauteen liittyvää väsymystä. Kun oon koko ajan väsynyt, vaikka kun ajattelee niin nukun kuitenkin 8-10 tuntia yössä. Luulin tosiaan et väsymys johtuu vaan esikoisen yösyötöistä, mut tarkemmin ajatellen se kyllä menee nukkumaan klo 20 ja herää syömään vasta 5-6 maissa. Eli väsymyksen täytyy liittyä raskauteen.

Kävin noita masuja kattelemassa. Aika hurja kokoero on eri ihmisten mahoilla. Mulla oli viimeksi rv 31 sellainen maha kuin siellä joillain oli jo rv 20 tienoilla. Mulla ei ole kiirettä mahan kasvun kanssa, kun toivon et pystyttäisiin salaamaan tämä mahdollisimman pitkään. En tiiä miksi niin ajattelen. Tai ehkä sittenkin tiedän: jos juttu alkaa leviämään niin se menee myös isän korviin, tai sit mun on kerrottava ennen kuin se kuulee sen muualta. Puren kynsiä jo pelkästä ajatuksesta. Mun on oikeasti otettava mies mukaan kertomaan, niinkuin Brogan ehdotti. Ärsyttää kun ei olla mitään teinejä, vaan omillaan toimeentulevia ihmisiä eikä meidän perheenlisäykset pitäisi kuulua isälle pätkääkään. Silti sieltä on monia harkittuja ja vähemmän harkittuja sanoja tulossa, kunhan se saa tietää.

Helou!

Löysinpäs tämän uuden ketjun ja täällä onkin jo kovasti kirjoiteltu! Täällä (vaasa) on ihan hyvä keli muuten, mutta pohjoistuuli ottaa luihin ja ytimiin. Sotkin urhoollisesti kuitenkin pyörällä töihin ja takaisin. Aamulla tosin keli oli vielä ihan siedettävä, ei edes tuullut lujaa. Mutta kyllä tämän pienen puhurin kestää, kun ei vaan ala sitä lunta tulla.

Meillä oli tänään neuvola, kaikki hyvin, kuten tähänkin asti. Hb oli laskenut 118:sta ja sain heti rautaa. Eli nyt pitäis sitte muistaa napsia niitä. Nappula oli jo viimeksikin pää alaspäin kääntyneenä ja oli edelleen, tosin toisella puolella masua tällä kertaa. Neuvolantäti meinas, että se tuskin enää kääntyy ylösalaisin, eli pää ylöspäin. Sitten se meinas myös, että kaikki mun kilot tulee jäämään synnärille ja siitä ilostuneena ostin heti suklaapatukan ja saarioisten ruishampurilaisen. Ja voi että oli hyvää:)

Nappulan sydänäänistä neuvolantäti veikkas poikaa! Tai no ensin se kysy, että kumpi se meidän mielestä on ja mää sitten sanoin, että no kai se poika on. Ja sitten täti sanoi, että no ei kai tämmösiä sydänääniä voi olla kuin pojan jässikällä:) Että kai mää nyt sitten hautaan ne tyttöjen nimet mielestäni ja alan miettiä vain pojan nimiä:)

Ballerina, aamukammassa työpäiviä jäljellä 12 :O !

Nyt on kuva tuumailu päällä, että jaksanko lähtä salille vai en. Tosin voisin keskittyä kodinhoitoon ja jumppailla vähän kotosalla vaan...

Ore 32+2

täällä on nyt täystalvi. Auratkin käyneet pihalla jo 2 kertaa!!

mulla tää kuvotus vaan jatkuu, ainoastaan sillon kun syön jotain niin on hyvä olo mutta heti sen jälkeen taas ällöttää. ja päätäkin vähän särkee..pöh!

mä luin jostain että 5 viikon lopulla pitäisi sydänäänien kuulua, mutta itse ajattelin että kun kuitenkin se maksaa niin odotan sitten vielä viikon ja menne niin pitäisi ainakin varmasti kuulua. mutta tylsää Brogan jos toi on teilläpäin ainoa paikka.

Joo, mäkin oon katsellut noita masukuvia. Oon katsellut myös oman äidin masukuvia ja sillä oli suht iso mutta sellainen kaunis (siis kun joillain tulee niiiiin valtava että ei näin ulkopuolisen silmin ole enää niin kaunis, vaikka toisaalta onhan kaikki vauvamasut kauniita..mutta ehkä joku ymmärtää mitä tarkoitan?!) mullakin taaksepäin kallistunut kohtu niin luulen että näkyy tosi myöhään, tosin kun oon niin ylihoikka niin ehkä sen vuoksi alkaa näkyä aiemmin. ja nyt jo näkyy ihan pieni kumpu alavatsalla, siis vaikka kuinka vedän vatsan sisään ja tiukaksi niin tulee sellainen pieni kaarre, mies sitä yksi ilta ihmetteli. Luultavasti se on vaan kauniisti muotoutunutta turvotusta ;)

Joo, mun yhdellä tutulla tuli sellainen VALTAVA sivuille kasvava maha. Tyttö ite on jotain 150 senttiä niin näytti hurjalta.

Täälläkin on kunnon lumimyräkkä. Takapihalle on vaunuille lapioitu tilaa jo moneen kertaan tänään. Autonkin saan varmaan kaivaa lapion kanssa kinoksesta.

Yhteistyössä