Hehee, samaa sukimista täälläkin. Aina saa odottaa.
Tosi mielenkiintoista lukea teidän kaikkien tilanteista myös parisuhderintamalla, toivoen tietysti, että niillä joilla suhde solmussa, ne solmut myös aukeaisivat.
Meillä on mennyt mun hormonihuuruja lukuun ottamatta jo pidemmän aikaa hirveän hyvin. (Aina ei todella ole ollut niin.) Mitään konkreettista muutosta ei ole tapahtunut, mutta ehkä olen itse sisäistänyt kliseen (miten se kirjoitetaan?) "toista et voi muuttaa, itseäsi kylläkin". Pätee hyvin tällaisiin tapauksiin missä mitään graaveja ongelmia ei ole. Aiemmin koin, että en saa tarpeeksi rakkautta ja huomiota, minua ei arvosteta jne. Miehen kanssa ei voi puhua mistään "syvemmästä", ilman että se hermostuu, kun luulee urpo, että on joku tosi ongelma kyseessä, jos haluaa puhua jostakin. Mies ei myöskään ole koskaan sietänyt sitä, että itken. Olen koittanut selittää, että usein "naistenmaailmassa" itku on vaan keino puhdistautua, eikä siitä tarvitse tehdä sen suurempaa numeroa. Riittää,että halaa. Miehen on myös kauhean vaikea osoittaa ns. arkihellyyttä, samassa mittakaavassa mitä itse haluaisin. (Joka päivä kyllä lähtiessä pussataan ja iltaisin kahdeksan suukkoa ennen kuin käännytään sängyn omille puoliskoille, heh.)
Olen hyväksynyt sen, että mieheni ei ole järin "syvällinen ihminen", vaan hänelle riittää, että lähipiirissä on rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Silti, jos minulla on jotakin asiaa sanon hänelle, että nyt toivon, että kuuntelet, vaikka ei kommentoitavaa juuri olisikaan. Mitä tulee hellyyteen, olen alkanut puhumaan hänelle niin, että "sinä rakastat minua" tai "sinusta minä olen ihana ja kaunis". Kehun siis itse itseäni. Eihän siinä sinänsä ole mitään järkeä, mutta ihan hyvä mieli kummallekin tulee siitä hömppäilystä.

Iloitsen sitten sellaisista pienistä asioista kuten jos mies aamulla sanoo: Akan retale, keitin sulle kahvia. Uskon sen olevan verhoutunut "Ajattelin sinua, olet minulle rakas."
Seesteistä on tietysti siksikin, kun intensiivisen ja vähänunisen pikkulapsiajan jälkeen on löydetty omat juttumme ja tapa elää tätä arkea. Turha koittaa keksiä mitään ongelmia tai tehdä niistä pienistä suurempia, kun kaikki on ihan ok. Jos riitoja tulee, ne sovitaan heti. Mä en osaa riidellä. Tulee niin kurja mieli. Sinänsä huono, koska monesti en enää sitten jaksa puolustaa omaa kantaani vaikka pitäisinkin sitä oikeana, kun haluan niin kiivaasti kaiken taas balanssiin.
Me ollaan myös puhuttu siitä, jos elämä joskus vie meidät erilleen. Mies on sanonut, että jos niin käy hän ei enää koskaan halua olla kenenkään kanssa parisuhteessa. (Ehken ihan täysin usko, vaikka vakuuttavasti hän niin väittää.) Siksi, että hän uskoisi viihtyvänsä hyvin omillaankin, vähän erakkona. Itse taas sanoin, että mä haluan olla rakastettu ja ehdottomasti toivoisin löytäväni uuden kumppanin. Nähtäväksi jää, kuinka meidän käy.
Ja mitä tulee siihen oma-aloitteisuuteen lapsen rutiinien hoidon tai pakkaamisten yms. suhteen, niin tismalleen samoja asioita pyörittelin pari vuotta sitten. Enää ei ole tarvis. Asiat on muuttunut lapsen kasvaessa omalla painollaan, mitään varsinaisia työnjakoja meillä ei ole. Iltapuurot laittaa se joka ehtii ja jos kumpparit unohtuu mummolareissulta niin, käydään lähikirpparilta hakemassa uudet. Tässäkin asiassa olen itse joustanut. Loppujen lopuksi, mitä väliä, jos jotain on matkassa liikaa tai liian vähän.
Nyt tuntuu keveältä, mutta voihan se olla, että kymmenen (tai viiden tai kahden) vuoden päästä olen katkera ämmä, joka on elänyt parhaimmat vuotensa "rakkaudettomassa suhteessa" saamatta ihailua ja huomiota osakseen. Ehkä elelen sitten puumanaisena jossain vaanimassa nuoria miehiä, haikaillen menetettyjen vuosien perään ex-miehen muutettua erämaahan.
Jellis, olet sisukas ja hienoa, että yritätte parantaa suhdettanne.
Angsteri, tsemppiä sinne, toivotaan, että mieli kohenee.
Sade: Missä olet?
P.s Hävettää, kun kirjoitin taas vaan itsestäni.