Ajatuksista Asiaan 09/2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angsteri.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa Angstis olla tositoimissa, kun ei ole normaalia aamuistaan kirjotustaan tehnyt. Ei tänne eikä Faceen :) Toivottavasti siellä kaikki hyvin kuitenkin. Jänskättää!!! Kuuluispa pian jotain.

Mulla on itseasiassa vähän tyhmä kysymys, mutta tuleeko yleensä 2-vuotisneuvolaan (tai yleensäkin neuvolaan) kutsu vai pitääkö se varata itse? Me kun ollaan niin vähän käytetty tuota perusneuvolaa, et oon ihan pihalla, miten se toimii. Itse olen tähän asti joutunut ilmottaan, koska meille sopis tulla... Hammaslääkäristä olen saanut ilmoituksen kylläkin, joten olettaisin saavani neuvolaakin kutsun (?!?). Miten esim. Sadella tai Ulliksella nää neuvola-ajat on hoitunut, kun tekin täällä HUSin piirissä olette...

Huuh, jännittää Angsterin puolesta :)

Rous, olet kyllä aika sissi ja mun ehdoton idoli.

Ensi viikolla lääkäriin supistusten takia. Varmaan jo kohta kuukauden supistellut ihan riittävän tiheästi. Siis ihan kivuttomia sellaisia. Nyt alkavat vaan olla jo aika napakoita. Viimeksi lääkäri sanoi sen olevan ihan tavallista kun on helle. No nyt ei ole helle ja napakoituvat vaan. Kätilön mukaan ei pitäisi supistella vielä yhtään. Olenkin nähnyt tosi paljon painajaisia tosi pienestä keskosesta. Onneksi Vilkas liikkuu paljon. Mies tunsi liikkeet jo pari viikkoa sitten. Hurjan aikaisin.

Sori, ei ehdi enempää...

rv 19+5

..Voih, Angsteros, onkohan siellä jo pian "valmista". Niin jännää! :)

Ihana perjantai ja viikonloppu vapaata. Mitähän kivaa sitä keksis? Mitä te muut olette ajatelleet, josko saisin vähän insipiraatiota. :)

Oon mä Amilda ainakin itse varannut sen ajan, soittanut tk:hon ja pyytänyt aikaa omalta terveydenhoitajalta. Välillä ovat kummastelleet, kun olen varaillut jo kuukautta ennen, mutta haluan valinnanvaraa aikoihin. ;) Ensi kerralla onkin viisivuotislääkärineuvola ja tehdään tarkemmat kartoitukset kehityksestä. Kevääseen on toki vielä aikaa.

Nyt syömään. Niin nälkä, että silmissä sumenee.

Mie varmaan näpyttelen teille jotain vielä tässä viikonlopun aikana.

Toivotaan Saana, että kaikki on kunnossa. :)

Mites Rosiksen sairaalareissu meni?

Onko kukaan kuullut Angstiksesta? Hitsi, kun kävin siä just pari viikkoa sit, enkä tajunnu jättää puhelinnumerooni sille, et ilmottelis.. Ei mullakaan siis ihan täysillä valoilla mennä! Ootko Rous sä kuullut mitään?

Rosan synnytys on ollut vailla vertaa. Todella hyvä, että "sektioluvan" sait jo. Olisi taatusti loppuraskaus mennyt muuten pelätessä.

Kävin jo facessakin kyyläämässä, että ei ole Angsteri vielä saanut onnitteluja. Hmm, mitenkähän siellä sitten menee?

Taas kiireinen päivä takana, jospa tästä keikahtaisi sänkyyn. Jospa se Pölkkykin pian pääsee töistä. Öitä!

Voi Angsteri minkä teit kun lähdit synnyttämään tosta noin. Mistä ihmeestä sä tiesit, että synnytys tulee noinkin paljon ennen laskettua aikaa? Rosa, joku, kerrottehan heti jos jotain kuuluu..

Entäs Roopen sairaalareissu? Mitenkäs siellä?

Täällä kp1. Huhhuh. Päätä jomottaa, mutta joku vanne pään ympärillä löysäsi.

Angstiiiiis. Onkohan hänellä jo vauva kainalossa? Toivottavasti kaikki on mennyt/menee hyvin. Ilmoitelkaahan jotka ootte siellä naamakirjassa, jos hän sinne laittaa uutiset.

Kiitos vaan kun niin tuette mua tässä synnytysjutussa. On ihmisillä (tässä ketjussakin monia) suurempia dilemmoja. Eli kiitos kun jaksatte kuunnella mun ruikutusta.

Kaikki ok, ja sektioaika varattu. Rutiinisydänkäyrässä oli jotain häikkää ja jouduin 3 tunniks synnytyssaliin "kunnon" sydänkäyrälle, mutta kaikki oli lopulta ok ja joudun vaan päivittäin laskemaan liikkeet tarkasti taulukkoon tästä lähiten. Mutta siis se sektiopäätös... niin paha mieli tuli että olen itkenyt koko päivän. Koitan laittaa asiaa perspektiiviin ja unohtaa lääkärin inhottavat sanat, kun eihän niillä mitään merkitystä ole. Mutta silti satuttaa. Ajattelin kirjotella vasta huomenna, jos ois parempi mieli, mutta tänne on hyvä purkaa. Eli sori taas omanapaisuus...

Ellei olis ollut aiemmin annettua sektioäätöstä, en olisi sitä tuolta lääkäriltä saanut. Hänen mielestään olisi ihan turha myöskään luvata että pääsee herkästi sektioon jos synnytys hidastuu tai menee huonosti, koska kyllä siihen synnytykseen pitäisi pystyä kun kerran on raskaaksi hankkiutunut. Hän ei kuulemma "minkään psykologin mielipiteen" perusteella isoihin leikkauksiin päädy, ainoa mikä vaikuttaisi olisi psykiatrin diagnoosi jota mulle ei ole, koska en ole mitenkään sairas. Hän kertoi, että jos ajattelen lapsen parasta, en tee suunniteltua sektiota. Että elämässä tulee paljon muitakin vastoinkäymisiä, ja kannattaisi opetella kohtaamaan ne eikä aina yrittää mennä siitä mistä aita on matalin. Että pitäisi oppia pärjäämään. Että on tulevaisuudessakin asioita jotka pitää tehdä ja joista ei voi noin vaan luistaa. Että sektiolla syntyneet ovat useimmiten allergisia, astmaattisia, voivat kärsiä vielä kouluiässä oppimisvaikeuksista ja huonoista keuhkoista. Että vaikka toivuin ekasta sektiosta, niin tässä voi tulla vaikka mitä komplikaatioita, ja usein lapsi joutuu lastenosastolle ensi päiviksi eikä pääse äidin viereen. Kertookohan tuon kaiken myös perätilan takia sektioon joutuvalle???

Ah. Mua helpotti nyt jo kun tänne puran. Tuo oli vain yksi lääkäri ja sainhan mitä halusin, mutta miksi pitää olla tollanen? Ehkä olisin päätynyt yrittämään alatiesynnytystä jos olis ollut mahdollisuus päästä helpommin sektioon, mutta se nyt meni näin. Kun lähdin huoneesta, lääkäri viskas mulle paperin jonka luin ulko-ovella kun hoitsu otti mut kiinni, ja siinä oli sektio-ohjeet ja päivämäärä. En siis ovesta poistuessa tiennyt mihin olin päätynyt. Hoitsu sanoi, että hän on hyvä lääkäri mutta erittäin kliininen, eli ei paljon perusta psykologeista tai potilaiden mielipiteistä. Aika sekavaa, mutta kaikki hyvin. Onneksi olin jo aiemmin eri lääkärillä.

Ai niin, pojan paino nyt n 2700. Ja mun naama aloittanut turpoamisen. Ei pelkästään oma mielipide, vaan myös lääkärin heti päivään sanomisen jälkeen:)

Nyt vähän sipsiä ja dippiä ja suklaata nassuun ja sitten nukkuun. FST5 tulee ihana sarja Lulu & Leon, katsooko kukaan muu? Se siis tuli eilen...

Öitä mussukat.

Mä niin toivoin, että Rosalla olisi ollut meille uutisia Napusta ja Angsterista. Täytyy siis opetella itsehillintää. Toivottavasti kaikki hyvin.

Nyt kiukuttaa Rosan puolesta. Ja tulee provokatiivista ajatusta... Hyvä, että purat tänne ajatuksiasi. Sulla on ihan tarpeeksi pohdittavaa ilman lääkärin tuottamia syyllisyydentuntoja sektiosta. Kurjaa, että vieläkin annetaan valkoisessa takissa tuollaisia ohjeita talvisodan hegessä. Että kyllä sitä ennenkin pärjättiin ja oli kuules isompiakin ongelmia, että kivulla tulee sinun synnyttämän. Mä ymmärrän, että raha puhuu isoin kirjaimin, kun onhan se kallista tehdä sektio. Verorahat ja budjetit, säästötavoitteet ja luokitukset. Ja mä ymmärrän, että ajatellaan vauvan somaattista terveyttä, synnytys versus sektio. Mutta mä en hyväksy sitä. Onneksi sait jo aikaisemmin sen sektiopäätöksen. Toivottavasti et yhtään hetkeä ajattele, että se olisi sinun omaa mukavuudenhakuisuuttasi tai laiskuuttasi, ettet halua synnyttää alakautta. (Luulen ettet nyt ainakaan enää halua edes kokeilla). Juuri vauvan ja Pupen parasta ajatellen olet varmasti päätynyt tähän tilanteeseen ja olet aika vahva, että olet pitänyt pintasi. Ehkä sillä lääkärillä olisi tarvetta mennä psykoanalyytikon kanssa miettimään miksi hän sanoi sinulle noin? ;) Oisit kysynyt, että onko se jäänyt pienenä jostain paitsi??

Mäkin olen onnellinen, että menkat alkoi. Ehdittiin jo miehen kanssa heittää mustaa huumoria teletapeista. Olipas mautonta.

Rosa, olen iloinen että pidit pääsi. Itse olen niin heikko ihminen, että olisin valkotakkisen painostuksen alla murtunut ja saanut kärsiä siitä sitten myöhemmin. Sen minkä olen edellisestä synnytyksestäsi kuullut, on niin ahdistavaa jo sivullisestakin, että uskon vahvimmankin ihmisen saavan traumoja moisesta. Etkä sä todellakaan ole mikään ruikuttajaluonne, että ihan oikeilla perusteilla olet sektion vaatimassa ja saamassa. Sektioita ei aivan varmasti verorahoista kustanneta mukavuussyistä, kyllä siihen täytyy oikeasti olla painavat perusteet. Ihmettelen vaan, että millä perusteilla tuo viimeisin lääkäri sitten sektion myöntäisi? Jos siis aivan itse saisi päätöksen tehdä. Varmasti aika moni on sieltä itkien lähtenyt. Ja monikohan niistä kyseisen lääkärin alatiesynnytykseen pakottamista on lopulta joutunut kiireelliseen/hätäsektioon. Ajattelinpahan vain.

Onnea Brou. Meillä menee kierto synkassa. Ehheheh.

Kiitos kultsit. Teidän tuki on mulle tosi tärkeää. Vaikka tietenkään ei tarvitse samaa mieltä olla, mutta kun tiedät että tajuatte.

Pakko lähettää Anterolle nyt viesti että onhan kaikki hyvin. Kerron heti jos hän vastaa... Jännittää niin heidän puolestaan.

Pieni mies syntyi 10.9. klo 01:07. Kaikki voivat hyvin! Antero laittoi tarkat mitat, mutta saa ne sitten itse kirjoittaa tänne jos haluaa.

Nyt aamukahvi suolainen kyynelistä. Hienoa että kaikki on hyvin.

Suht nopeasti kaikki oli näköjään mennyt, kun kirjoitti kotona vielä 09.09.10, 16:45 että supistelee viiden minuutin välein.

Mä fiilistelen kuinka ihanaa niillä nyt on. Ihan minikokoinen ihminen ja häneen tutustuminen... Mitkäköhän on isosiskon fiilikset?

Voi kuinka mahtavaa, on tuo Antero melko meedio, kun tosiaan ennusti kaverin syntyvän "hyvissä ajoin". Onnenhalauksia hirmuisesti! Ei tartte varmaan sanoakaan, kuinka haluaisin vielä itsekin sen kokemuksen saada, kun uunituore tyyppi tapittaa silmiin, kuin sanoen tässä mä nyt olen äiti ja isä. Rakkauden- ja onnenhetkiä sinne!

Rosa kulta, uskotaan, että asiat järjestyvät parhainpäin myös sulla, että saadaan sitten sunkin tilanteesta viesti: "Poika syntyi..äiti ja lapsi voivat hyvin." :) Sen kuin puhut asiasta niin paljon kuin jaksat, ollaan täällä kuuntelevina korvina ja kommentoivina suina.

Aah, laiska lauantai, kahvia ja suklaata. Ruokittiin lintuja parvekkeelta, ovat niin kesyjä, että tulevat kädelle istumaan. (Tosi fiksua, muistuttakaa mua tästä kun manailen sitten, että miksi partsi on täynnä linnunlöysiä.) Poika piirtelee soutuveneitä ja airoja, on matkalla niillä afrikkaan, "sinne missä oikeat merirosvot asuvat."

Palailen taas!

Voi Rosa minkä ääliön olet kohdannut! On hänellä varmasti pointtia kaiken tuon paskan jauhannan lomassa, mutta eikö hän ymmärtänyt että nämä asiat on jo kanssasi käyty läpi, eikä tuollaisella asenteella saa ainakaan mieltäsi muuttumaan??? Ja ihan silkka fakta on (tiedän, että saan tästä lokaa niskaani), että suunniteltu sektio on vauvalle kaikkein turvallisin tapa syntyä. Äidille ei turvallisin tapa synnyttää. Alatiesynnytys on toki HYVIN mennessään vauvallekin paras tapa valmistautua maailmaan, mutta turvallisin tapa on leikkaus. Ja näin meille töissä puhui yliyliyli lääkäri joka on sataprosenttisesti alatiesynnytysten puolesta puhuja, mutta lääketiede on lääketiedettä.

Eli älä ota tuollaisella asenteella vaikuttavaa ammattilaista kuuleviin korviinsa. Mua niin suututtaa, lääkärit on myös asiakaspalvelijoita, ja näissä asioissa liikutaan niin herkillä alueilla, että niiden pitäisi ymmärtää olla ihmisiä ihmiselle, oli se sisältö sitten mikä tahansa.

Ihanaa, että Angsterilla kaikki hyvin!

T: juottola ;D

Onnea Angsterille!

Yksi killi on vasta saatu kotiin, toinen on karkuteillä. Paikallisen kissayhdistyksen kautta hankittiin nämä. Aikuisia kissoja, lapsiin jo valmiiksi tottuneita ja sisäsiistejä. Tämä ensimmäinen tulokas on jo 8-vuotias vanhapiika ja kiltti kuin mikä. Paitsi Eetille, kun Eeti on paukuttamassa ja vetämässä hännästä heti kun silmä välttää.

Voi ihanaa!! Suuren suuret onnittelut Angsterille ja koko perheelle pikku miehestä! Hienoa, että kaikki voivat hyvin :)
Tulehan heti kertomaan ensi fiilikset ja kuulumiset, jahka tänne asti selviät. Kuinka synnytys meni? Entä miten Nuki on ottanut pikkuveikan tulemisen vastaan?

Voi kauhea Rosa tuota sun sairaalareissua. Mä niin olisin toivonut, et se olis mennyt hienosti ja siitä olis jäänyt sulle kaikin puolin hyvä mieli, mut aina ei voi voittaa! Kauhea lääkäri! Tiesikö se oikeesti, miten sun edellinen synnytys meni ja silti kehtas puhua sulle tuohon sävyyn?! Ärsyttävää ja surullistakin, et osa lääkäreistä on edelleen noin paljon vailla inhimillisyyttä ja ymmärrystä... Hienoa kuitenkin, että olit saanut jo edelliseltä lääkäriltä puoltavan vastuksen sektioon ja pidit pääsi sen asian suhteen! Olet kyllä rohkea ja vahva ihminen! Saakos sitä päivämäärää udella?

Hienoa, että Broun menkat ovat saapuneet ja voidaan huokaista helpotuksesta.

Ja kiitos Ullikselle neuvolainfosta. Täytyykin heti maanantaina alkaa soitteleen neuvolaan...

Angstikselle valtaisat onnentoivotukset!

Rosalle iso rutistus!

iskikin sitten flunssa päälle viime kirjoitusken jälkeen ja kaksi päivää meni sängyn pohjalla, onneksi mies auttoi vaikka hänkin kipeä. Nöpö sentään terve, mutta on rankkaa. ja 10+0 eka oksennus..luulin että pitäisi jo helpottaa niin pahenee..toivottavasti vaan flunssan takia..

Amilda, mäkin soitan neuvolaan terkalle kun käyntipäivät lähestyy, yleensä myös hyvissä ajoin vaikka aikoja yleensä onkin hyvin.

tänään jäi jostain syystä päikkärit välistä ja hirveää kitinää koko päivä ja mä stressaan ja vatsaan sattuu ja ottaa päähän. tahtoo jotain hyvää.

Moiks taas!

Voimia nuhanenille ja Sadelle myös oksuiluun. Mä muistaakseni oksensin viikot 6-12, joka ikinen aamu, mutta muuten ei sitten ollut paha olo, kunhan ei päästänyt nälkää tulemaan. Sellainen jatkuva pahan olon tunne olisi varmaan paljon vaikeampi sietää.

Mulla on ihan huono omatunto, kun Pontus on taas mummolassa. Olen ollut myös "ulkoilemassa" kavereiden kanssa nyt 3 viikonloppuna putkeen. Tunnen itseni ihan raikuliksi. ;) Eilenkään ei ollut tarkoitus lähteä mihinkään, mutta kun kävimme vanhemmillani kylässä, siellä toivottiin, että pojat (koira myös) saisivat jäädä yökylään. Koitin kuitenkin houkutella poikaa mukaan kotiin, mutta suunnitelmat oli hänellä jo selvät. Enon kanssa viriteltiin pikkulego rakennelmia ja papalta tilattiin iltalaulu. Me ei juurikaan nähdä arkipäivisin kumpienkaan vanhempia, joten monesti sitten käykin juuri niin,että he vuoroviikonlopuin haluavat viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa. Mä voisin sen ajan tietysti joskus tehdä jotain muuta, kuin liehua tuolla keskustassa. Tänään sitten eilisestä ilottelusta ja falafelhampurilaisen turvottamasta nassusta huolimatta ponkaisin 9:ltä ylös ja suunnitelen kohta lenkille lähtöä. Helpottaa syyllisyyteen.

Olisipa ihana nähdä uuden tulokkaaan kuva ja kuulla Anterolta miten kaikki meni.

Pusuja! (tai ei sittenkään, pesen hampaat ensin)

Onnea Angsteri! :)

Voi Rous mikä lääkäri! Mielessä ei niin kauhean sivistyneitä ajatuksia...

Sadelle tsemppiä pahoinvointiin!

Viikonloppuna meinasi jäädä supistus päälle. Ja viime yönä heräsin supistukseen. Ahdistaa ja ärsyttää.

saana, millä viikoilla sä nyt oot?
Jos supistelee paljonkin, niin jää sairaslomalle (helpommin ehkä sanottu ku tehty), mutta ihan oikeasti!

täällä taas nuha ja köhä pahentunut.. äh! tosin oon ollu nyt kolme peräkkäistä päivää yrjöömättä, joten saa nähdä joko loppui vai vieläkö laatataan.. epäilen kyllä että se yrjö sieltä vielä tulee, mutta sittenhän tulee.. ke olis ultra, pelonsekaisin tuntein. liikkeitä oon ehkä tuntenu pari päivää, mut pelkään että on mielikuvituksen tuotetta.. toivottavasti ei.

Angstikselle suuret onnittelut pienestä pojasta! Onko Nuki ollut ikionnessaan isosiskon toimesta vai joko näkyy muitakin merkkejä muutoksesta? :)

Yhteistyössä