Ajatteletko, että kun ihminen masentuu, hän voi vain seurata vajoamistaan sivusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapeli"

Vieras
Että masennus tulee ja vie mennessään, kyselemättä, näinkö on?
Näin tuntuvat masentuneet kovasti väittävän ja rohkenen olla tästä kyllä eri mieltä!

En väitä, että masennukseen voi täysin vaikuttaa, mutta aivan varmasti omalla asenteella ja tekemiselläkin on merkitystä sen suhteen, tuleeko lievästä masiksesta vaikea masennus.
Masentuneet puhuvat ikään kuin jostain rumasta peikosta, joka tunkeutuu kotiisi, sieppaa ja vie mennessään. Uskallan väittää, että vie, j.o.s a.n.t.a.a v.i.e.d.ä.

Masennus on ihan oikea sairaus, mutta fyysinen sairaus se ei ole, vaan henkinen.
Jokainen ihminen voi olosuhteista ja elämäntilanteesta johtuen vaipua jonkinlaiseen masennukseen, mutta siihen, jääkö hän siihen rypemään, voi jokainen itse vaikuttaa.
On todella helppoa antaa masennuksen viedä.
Ei tarvitse kuin mennä naimisiin sen diagnoosin kanssa, jonka tohtori juuri antoi. Kertoa kaikilla, että minulla on masennus...tarvitsen nyt lepoa ja aikaa...ja ihmiset säälivät ja paapovat. Mikäs sen ihanampaa. Tästä lähtee se syöksykierre, josta ei välttämättä koskaan palaa.

Ratkaisevaa on juuri silloin, kun olet ehkä hirmu väsy tai tosi uupunut ja synkät ajatukset alkavat pesiä päässäsi, että annatko niiden jäädä asumaan vai otatko sen porrasluudan, jolla alat hutkia niitä peikkoja sinne, mistä ovat tulleetkin.
Jos tässä vaiheessa niille ei anna kyytiä, luultavasti se on liian vaikeaa myöhemmin, jopa mahdotonta.

Masentuneet ottavat tämän kirjoituksen loukkauksena, koska ei heitä saa kritisoida. Se oli vain tuhma peikko joka tuli ja vei, heidän mielestä.

Kysynkin teiltä, masentuneet: silloin kun olit vielä ns. normaalin väsynyt tai normaalin uupunut ja mielessä alkoi pyöriä synkkiä ajatuksia toistensa perään, teitkö silloin mitään?
Vai annoitko itsellesi luvan ajatella synkkiä ja luvan nähdä elämässä vain varjopuolia?
Sanotaan, ettemme voi hallita yksittäisiä ajatuksia, mutta sitä voimme hallita, jääkö ne ajatukset pesimään päähämme.

Ja ei, en ole päässyt itsekään elämässäni helpolla.

[QUOTE="hoo";23791353]Onko sinusta aivojen välittäjäaineet henkisiä asioita?[/QUOTE]

Samantyyppisistä välittäjäainejutusta on kysymys lähes missä tahansa henkisessä sairaudessa. Näin ajatellen kaikki sairauden ovat fyysisisiä. Näin ei kuitenkaan ole.

Itse en varsinaisesti ole ollu masentunut, mutta syvästi ahdistunut ja pelkotilojen riivaama kylläkin. Näiden asioiden takia on sitten masennustakin ilmennyt.

Ja pakko on todeta ainakin omalta kohdaltani, että silloin kun paha ahdistus ja pelkotilat iskevät päälle niin ei siinä todellakaan ole olemassa mitään "porrasluutaa", jolla ne ajatukset voi hutkia pois. Siinä vaiheessa ihminen on sellaisessa tilassa, että ei kykene mihinkään. Voisin verrata omaa tilaani mustaan kaivoon, jonka pohjalla istuu, eikä poispääsyä ole.

Tutkimusten mukaan masennus on myös fysiologinen sairaus. Masentuneilla ihmisillä aivot eivät tuota seroroniiniä terveiden aivojen tapaan. Tämä serotoniinin puute voi laukaista masennuksen ilman ulkoisia tekijöitä. Tähän monien masennuslääkkeiden tehokin perustuu.

Itse olen henkisesti vahva ja hyvän itsetuntemuksen omaava ihminen ja tiettyyn pisteeseen saakka pystynkin omat pahat tuntemukseni psyykkaamaan pois, mutt kun se tietty rajaa ylittyy en siihen minäkään pysty ne tunteet vievät täysin mukanaan. Ihminen on tilassa, jossa ei ole muuta kuin se oma paha olo.

[QUOTE="hoo";23791353]Onko sinusta aivojen välittäjäaineet henkisiä asioita?[/QUOTE]

Uskallan väittää jotta ap.n tekstissäkin on perää. Tuskin valtaosalla masentuneista (n.80%suomalaisista) on kaikilla kyse välittäjäaineista. Helppohan se olis turruttautua ajatukseen jotta vika on välittäjä aineissa ja jäädä tuleen makaamaan.

[QUOTE="aapeli";23791379]Samantyyppisistä välittäjäainejutusta on kysymys lähes missä tahansa henkisessä sairaudessa. Näin ajatellen kaikki sairauden ovat fyysisisiä. Näin ei kuitenkaan ole.[/QUOTE]

Minua kiinnostaisi tietää, että miten aivojen välittäjäaineiden häiriöt eivät ole fyysisiä sairauksia kun esim. kilpirauhasen tyroksiinihormoonin vajaatoiminta on?

[QUOTE="poks";23791396]Eiköhän kaikki jotka hakeutuvat avun piiriin _tee_ asialle jotain..[/QUOTE]

Harmi vaan, että apuna on usein pelkkä lääkitys tai sen lisäksi keskustelu psyk. sairaanhoitajan tai psykologin kanssa silloin tällöin...

hyvin on lääkitys auttanut henkiseen sairauteen....kiva lumevaikutus :D Taidat tykätä "henkisesti" höyrähtäneiden kiusaamisesta :D Mut samapa se, kukin saa iloa elämäänsä omalla tyylillään.

Miten tämän nyt selittäisi?

Ei mikään tullut eteeni kuin *pam, olen masentunut*. Tavallaan kasvoin siihen, pienestä pitäen. Ensin oli kai joku trauma hylkäämisestä, kun vauvana joutui eroon äidistään. Mitenhän koin alle 1-vuotiaana lastenkodin? En tiedä. Sitten siihen päälle ties mitä, päällimmäisenä tunteena koko lapsuuden sellainen jännä pelko, pelko suorittamista kohtaan, esillä oloa, hylkäämistäkin pelkäsin valtavasti. Sellainen mitätöinti läpi lapsuuden ja nuoruuden, että sinusta ei ole mihinkään, sinusta ei koskaan tule mitään.

Siihen oppii. Sitten katselee vierestä kun toiset elävät elämänsä, pärjäävät, oppivat, menevät eteenpäin. Kokevat onnea ja iloa, suruakin mutta selviävät siitä. Itse olin kuin lukossa, jälkeenpäin ajateltuna en ole ihan varma, tunsinko tiettyinä vuosina yhtään mitään muuta kuin kummallista lamaannuttavaa tunnetta siitä, että odotan jotain... kaiken loppumista ehkä?

Meni kahdeksan vuotta, ennen kuin työterveyslääkärin vastaanotolla aloin itkeä, etten jaksa. Siitä on nyt viisi vuotta, enkä ole saanutkaan tehdä töitä, saati opiskella. Takana on itsemurhayritys ja vasta sen jälkeen tuli ensin yksi diagnoosi, sitten toinen, sitten kolmas. Pääsin terapiaan, otin lääkkeen joka tasapainottaa pahimpia tunnemyrskyjä. Nyt pärjään jo ilmankin sitä. Terapeutin sanoin, käyn kolmekymppisenä läpi murrosiän kaltaisia tunteita, kun nyt kerrankin saan tuntea jotain.

Kyllä minä syytän itseäni siitä, että minun olisi vaan pitänyt osata ja oppia ja jaksaa. Jaksaa ne muutkin. Terapeutti on sitä mieltä, että ei se mene niin. En voi kääntää aivoja ajattelemaan aina niin, vaikka hetkellisesti se jo onnistuukin. Minun on opittava ajattelemaan positiivisesti, kuin lapsen.

Että en ole samaa mieltä ap:n kanssa.

[QUOTE="poks";23791396]Eiköhän kaikki jotka hakeutuvat avun piiriin _tee_ asialle jotain..[/QUOTE]

Joo tekevät, alkavat nimittäin napsia pillereitä. Tosi ritarillista.

suna ap olisin hiljaa kun et oo ite pohjalla käynyt... mä oon ollut masentunut mutta ei kaikki masentuneet sinne jää rypemään vaikka ei itse ulos pääsekään... mun ystävistä yks tietää et oon syöny masennuslääkkeet ja sekin vaan siks että jälkikäteen kerroin kun huomasin hänen olevan masentunut ja halusin kannustaa hakemaan apua... mä ainakin feikkasin ihan viis-nolla kaiken olevan ok ja hyvien ystävien seurassa elämä joskus vähän hymyilikin...

mun masennukseni tuli pikkuhiljaa hiipien enkä edes tiedä kauanko sen kanssa painin ennekun sain haettua apua... suoritin työni oikeinkin hyvin koska ajattelin aina että teen tämän nyt valmiiksi niin jos mua ei huomenna ole niin muut pärjäävät sitten näiden töiden kanssa... ehkä mun onni ettei työt koskaan tullut valmiiksi niin ei koskaan tarvinnut oikeesti kävellä niitä punasia päin ruuhka-aikaan...

kun ihminen saa itsetuhosia ajatuksia niin niistä on ihan pirun vaikee puhua kenellekään ja ennen kun ne aatokset tulee on päästy jo syvälle masennukseen ilman et sitä välttämättä ymmärtää missä mennään... nyt kun oon kerran käynyt pohjalla niin tunnistan paremmin missä mennään ja osaankin tehdä muutoksia elämääni jos alkaa alamäki häämöttää näköpiirissä mutta ei mulla ois ennen sitä ekaa masennusta ollut mitään mahdollisuuksia ymmärtää mihin olin luisumassa...

sit kun sanot että ihmiset jää voivottelemaan vaan niin nykyään jopa lääkäreillä on sellanen linja että parempi jatkaa töissä vaan kun jäädä kotiin voivottelemaan (ainakin keskivaikeessa masennuksessa näin on käynyt kahden pyskologin toimesta)... en sit tiä niitä jotka käy vaan jossain työterveydessä ja saa "kuuriluontosen" kaks viikkoa lääkkeitä joka ei oikeesti auta mihinkään...

[QUOTE="aapeli";23791306]
Kysynkin teiltä, masentuneet: silloin kun olit vielä ns. normaalin väsynyt tai normaalin uupunut ja mielessä alkoi pyöriä synkkiä ajatuksia toistensa perään, teitkö silloin mitään?
Vai annoitko itsellesi luvan ajatella synkkiä ja luvan nähdä elämässä vain varjopuolia?
Sanotaan, ettemme voi hallita yksittäisiä ajatuksia, mutta sitä voimme hallita, jääkö ne ajatukset pesimään päähämme.

Ja ei, en ole päässyt itsekään elämässäni helpolla.[/QUOTE]

Mulla se meni ainakin niin, että masennus lähti siitä, että uskoin olevani itse syypää kaikkeen väärään ja ikävään elämässäni. Koitin sitten yli voimieni korjata tilannetta ja olla "hyvä ihminen", kunnes olin niin umpikujassa, etten tiennyt enää kuka olin ja mika johtui mistäkin. Mua pelotti, mua epäilytti, mä en osannut ulos siitä olotilasta. Mua ei auttanut yhtään, että "koitan piristyä", koska mä tiesin, että jotain oli vialla ja pahasti, mutta mikä? Sen selvittämiseksi pääsin terapiaan, jossa kävin 5 vuotta. Se auttoikin, mutta tällä välin masennus ehti kroonistua, koska yritin pärjätä hyvin monta vuotta yksin.

Mitä ihmettä sä oikein haet tällä aloituksellasi? Se todellakin suhtautuu loukkaavasti, koska et tiedä kuin itsestäsi, miten asiat sinun kohdallasi toimivat.

[QUOTE="www";23791393]Uskallan väittää jotta ap.n tekstissäkin on perää. Tuskin valtaosalla masentuneista (n.80%suomalaisista) on kaikilla kyse välittäjäaineista. Helppohan se olis turruttautua ajatukseen jotta vika on välittäjä aineissa ja jäädä tuleen makaamaan.[/QUOTE]

Mutta silloin siis on kysymys ihmisistä jotka eivät oikeasti ole masentuneita. Tottahan elämään kuuluu ilojen ohella myös suruja ja joskus isojakin vastoinkäymisiä mitkä ahdistaa, väsyttää, pelottaa jne. Nykyään vaan liian helposti nuo kaikki ikävät tunteet tulkitaan masennukseksi eikä ihan normaaliksi reagoinniksi mitä ne todellisuudessa ovat. Silloin voi olla hyvin se riski että jos vaikeassa elämäntilanteessa oleva saa kuulla olevansa masentunut, hän helposti jää sitten siihen "sairauteensa" makaamaan eikä enää paranemista odotellessa uskalla eikä jaksakaan itse yrittää eteenpäin.

Itselläkin on ollut joitain vaikeita hetkiä elämässä jolloin olen ollut väsynyt ja ahdistunut, mutta en ole ksokaan mieltänyt noita mitenkään masennukseksi mitä ne siis eivät ole olleetkaan. Enkä siis siinä koe että eteenpäin mennessäni olisin jotenkin itse voittanut masennuksen, koska minulla ei ole mitään masennusta ollutkaan. Vaikka toisin ajatellen sitten olisinkin voinut kuvitella olevani masentunut koska varmaan olisi löytynyt sekin lääkäri joka tuolloin olisi tulkinnut oireeni masennukseksi jos olisin niitä mennyt valittamaan.

No itse ainakaan en ole suostunut ottamaan pillereitä vaikka masennusdiagnoosin vasta sain. Mutta nimenomaan nuo välittäjäaineet ovat ne, joissa sitä muutosta tapahtuu. Että tämä on typerää edes osallistua tähän keskusteluun...: /

[QUOTE="Halikatti";23791478]Mulla se meni ainakin niin, että masennus lähti siitä, että uskoin olevani itse syypää kaikkeen väärään ja ikävään elämässäni. Koitin sitten yli voimieni korjata tilannetta ja olla "hyvä ihminen", kunnes olin niin umpikujassa, etten tiennyt enää kuka olin ja mika johtui mistäkin. Mua pelotti, mua epäilytti, mä en osannut ulos siitä olotilasta. Mua ei auttanut yhtään, että "koitan piristyä", koska mä tiesin, että jotain oli vialla ja pahasti, mutta mikä? Sen selvittämiseksi pääsin terapiaan, jossa kävin 5 vuotta. Se auttoikin, mutta tällä välin masennus ehti kroonistua, koska yritin pärjätä hyvin monta vuotta yksin.

Mitä ihmettä sä oikein haet tällä aloituksellasi? Se todellakin suhtautuu loukkaavasti, koska et tiedä kuin itsestäsi, miten asiat sinun kohdallasi toimivat.[/QUOTE]

Tunnen paljon ihmisiä, erilaisissa elämäntilanteissa. Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että ne peruspositiiviset ihmiset, joilta löytyy periksiantamattomuutta ja määrätietoisuutta, eivät ole koskaan olleet masentuneita? Se ei tarkoita, että aina olisi silti helppoa. Se tarkoittaa lähinnä, että osataan mennä eteenpäin elämässä, vaikka välissä verta hikoillen.
Ja sitten ne, jotka ovat tulleet tutuiksi masennuksen kanssa, ovat lähes poikkeuksetta perusnegatiivisia tai ainakin hyvin vakavia ihmisiä.

[QUOTE="aapeli";23791543]Tunnen paljon ihmisiä, erilaisissa elämäntilanteissa. Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että ne peruspositiiviset ihmiset, joilta löytyy periksiantamattomuutta ja määrätietoisuutta, eivät ole koskaan olleet masentuneita? Se ei tarkoita, että aina olisi silti helppoa. Se tarkoittaa lähinnä, että osataan mennä eteenpäin elämässä, vaikka välissä verta hikoillen.
Ja sitten ne, jotka ovat tulleet tutuiksi masennuksen kanssa, ovat lähes poikkeuksetta perusnegatiivisia tai ainakin hyvin vakavia ihmisiä.[/QUOTE]

Ajattele, että kaiken läpikäymäni jälkeen, en ole antanut periksi. Osaatko ajatella niin? Että mikä minut täällä piti sitten kuitenkin, vaikka mieli oli musta ja odotin vain kaiken loppumista?

En ehkä ole peruspositiivinen, mutta olen sinnikäs ja sitkeä. Vai saako masentunut näin ajatella itsestään?

[QUOTE="aapeli";23791306]Että masennus tulee ja vie mennessään, kyselemättä, näinkö on?
Näin tuntuvat masentuneet kovasti väittävän ja rohkenen olla tästä kyllä eri mieltä!

En väitä, että masennukseen voi täysin vaikuttaa, mutta aivan varmasti omalla asenteella ja tekemiselläkin on merkitystä sen suhteen, tuleeko lievästä masiksesta vaikea masennus.
Masentuneet puhuvat ikään kuin jostain rumasta peikosta, joka tunkeutuu kotiisi, sieppaa ja vie mennessään. Uskallan väittää, että vie, j.o.s a.n.t.a.a v.i.e.d.ä.

[/QUOTE]

Ja sitten sä tunnut sekoittavan kaksi eri asiaa, "lievä masis" EI olekaan vakava sairaus, eikä kenellekään kehity siitä kunnon masennus sen takia, ettei "tee" mitään. Oikea masennus on ihan eri asia.
Mikä ongelma sinulla on, kun masentuneet ihmiset kiusaavat sinua? Etkö saa itsellesi apua, jota tarvitset?

[QUOTE="aapeli";23791543]Tunnen paljon ihmisiä, erilaisissa elämäntilanteissa. Miten ihmeessä voi olla mahdollista, että ne peruspositiiviset ihmiset, joilta löytyy periksiantamattomuutta ja määrätietoisuutta, eivät ole koskaan olleet masentuneita? Se ei tarkoita, että aina olisi silti helppoa. Se tarkoittaa lähinnä, että osataan mennä eteenpäin elämässä, vaikka välissä verta hikoillen.
Ja sitten ne, jotka ovat tulleet tutuiksi masennuksen kanssa, ovat lähes poikkeuksetta perusnegatiivisia tai ainakin hyvin vakavia ihmisiä.[/QUOTE]

Ei masennus seuraakaan pelkästään vaikeuksista, joita elämässä on. Se saattaa olla aivojen välittäjäaineiden häiriötila, joka masentuneille syntyy. Se, miksi se tulee osalle ihmisiä, on vielä osittain hämärän peitossa. Kyllähän lääketiede etsii koko ajan syitä sille ja tuloksia on, mutta ei yhtä selvää syytä.

No itse ainakaan en ole suostunut ottamaan pillereitä vaikka masennusdiagnoosin vasta sain. Mutta nimenomaan nuo välittäjäaineet ovat ne, joissa sitä muutosta tapahtuu. Että tämä on typerää edes osallistua tähän keskusteluun...: /

Voi hyvä ihminen. Tässä on juuri tapahtumassa se virhe, josta puhuin. Olet saanut tohtoriltasi masennus-diagnoosin ja nyt olet kovaa kyytiä menossa vihille diagnoosisi kanssa. Hoet mielessäsi jotain välittäjäaineista, joista lääkäri ehkä puhui ja kuvittelet, ettet voi tehdä mitään, voit vain seurata mitä se peikko tekee...voi taivas!!
On korkea aika miettiä, mitä muutoksia voisit tehdä elämääsi, jotta voisit paremmin ja korkea aika miettiä, voisitko muuttaa elämänasennettasi. Pyri tekemään mahdollisimman paljon niitä asioita, joista nautit ja mahdollisimman vähän niitä, jotka tuntuvat inhottavilta. Älä missään nimessä jää yksin tai neljän seinän sisälle, vedä itsesi vaikka väkisin ihmistenilmoille ja elvytä ystävyyssuhteitasi tai hanki niitä, edes yksi, jos sinulla ei niitä ole.
Tee jokaisesta päivästä pieni juhla, mielikuvitus on vain rajana! Elämä EI ole vakavaa. :flower:

Minusta tuo AP:n vaatimus ikuisesta naminami ja peruspositiivisesta asenteesta on epäterve.
Niin varmaan monen terveysalan ammattilaisenkin - siis psykologin tai psykiatrin.

Joidenkin elämän kriisien ja vaikeuksienkin KUULUUKIN tuntua pahalta ja jopa masentaa.
Olisi epätervettä porskutella hymyillen läpi vaikka minkä - hylkäämisten, raiskauksien, turvattomuuden, itsetunnon polkemisen, vakavien sairauksien, kuoleman yms yms .

Ja niinkuin moni asiasta jotain kokenut/tietävä kommentoikin - on hienoa että on sisukas ja sinnikäs ja silti elää ja jopa toipuukin moisesta.

En tiedä millainen empatiakyky - AP:ta lukiessa huomaan että olematon - kasvaa näille 'peruspositiivisille' ihmisille . Vai yli-ihmisille ?
Itse en usko AP: kaltaisen ihmisen 'aitouteen' - en usko että hän käy läpi ongelmansa ja vaikutensa - vaan moni asia jää hautumaan ja vaikuttaa elämään monella tapaa - vaikka siis kuvitteleekin olevansa valon ja auringon ruumiillistuma ?
Ihminen joka ei ole inhimillinen ei ole my-kind-of ihminen.

Ihanaa kun voit asettaa itsesi muiden yläpuolelle ja olla varma ettei elämä Sinua kohetle kaltoin , ja että kestät mitä vaan vaikeuksia ja ongelmia masentumatta ja 'positiivisena'.

Miltä tuntuu tämä 'tuomio' AP:stä?

Tämä ei tarkoita ettenkö olisi positiivinenkin tai huumorintajuinekin - silloin kun on sen aika ja paikka . Ja sellainen fiilis.

Voi sua aapeli. Hyvä että sä osaat neuvoa ihmistä josta et tiedä yhtään mitään. Sä et tiedä kuinka väärän kuvan olet minusta saanut, en mielestäni ole sanonut muuta kuin että olen saanut diagnoosin?

Yhteistyössä