Keittiöpsygologisointi on varmaankin sinusta hyvä tapa "ratkaista" ongelmia, mutta todellisuus ei vain kohtaa kuvitelmiesi kanssa. Onneksi minulle, en olisi tässä ilman lääketiedettä ja psykologiaa joiden johtopäätöksiä yksisilmäisesti parjaat. On totta, että normaalia väsymystä liian helposti leimataan masennukseksi, mutta siinä olet väärässä että aina kävisi niin. Tai että kaikki masennus olisi diagnoosin masinoimaa itsensä toteuttavaa rinkiä, perusteluna tarinani alla.
Olen peruspositiivinen ihminen - nykyisin. 10 vuotta sitten sairastuin masennukseen, jonka tunnistin vasta jonkin aikaa diagnoosin jälkeen. Olin silloin jo niin lopussa, että itkin koko ajan, en pystynyt lähtemään kotoa kuin hirveiden ponnistelujen jälkeen ja ajatus ei enää luistanut. Musta tuli masennuksen myötä "tyhmempi", mutta sekään ei saanut mua hyväksymään tilannetta ja uskomaan diagnoosia.
Otin lopulta lääkkeet ja pääsin terapiaan, ihan kunnon psykoterapiaan. Siellä käytiin läpi ne syyt, jotka minulla johtivat masennukseen. Olin koko elämäni ollut niin huonosti kohdeltu ja alistettu, että masennuin - normaalin ihmisen reaktio epänormaaliin tilanteeseen terapeutin sanoin. Terapia onnistui, kun aivojen välittäjäaineet saatiin tasapainoon lääkkeiden myötä, pystyin niiden avulla muutakin kuin itkemään vaikka olinkin masentunut. Söin lääkkeitä pari vuotta ja olin saman ajan terapiassa. Sain siellä rakennettua itseäni uudelleen ja käydä läpi vaikeat lapsuuden tunteet ja totaalisen hylätyksi tulemisen. Ilman ammattiapua en olisi nyt tässä, omin voimin en olisi edes nähnyt tilannetta saati ymmärtänyt mitä pitää tehdä.
Olen tänä päivänä hyvinvoiva ja positiivinen ihminen, toisin kuin masennuksen aikaan. Opiskelin yliopistotutkinnon loistavin arvosanoin ja nopeasti, olen pidetty työkaveri ja elämä hymyilee muutenkin. Olen muuttunut siitä, mitä olin, todella paljon. Alttius masennukseen pysyy aina, mutta nyt tiedän mitä tehdä jos sellaisia oireita ilmenee. Sitä en osaisi tehdä ilman apua, jonka sain terapiasta. Olen muuttunut hirmuisen paljon ja todella hyvään suuntaan, mutta sitä ei olisi tapahtunut jos olisin uskonut sinunlaisiasi ihmisiä enkä lääkäriä. Diagnoosi pelasti minut, ja se että hain apua - heti kun ymmärsin mistä oli kyse ja hyväksyin sen. Aiemmin en voinut, koska masennusta ei yleensä ole helppoa ensikertalaisena tunnistaa. Olin ennenkin masennusta pärjääjä, nyt uskallan myöntää että joskus jokainen voi tarvita apua, eikä se tee kenestäkään huonompaa.