35+ Lapsettomat

Chloe, tulin kurkkaamaan - ja sanomaan, että olen pahoillani! Jatketaanhan yrittämistä..?

Itse pidän taukoa hoidoista, nyt on ilmennyt muitakin terveysjuttuja. Katsotaan, saanko ne hoitoon ensin. Adoptio alkaa jo hiipimään mieleen...
 
Chloe Olen pahoillani :hug:
StellaR Ikävää, että teillä on muitakin terveysjuttuja, ihan kun tässä lapsettomuudessa ei olisi riittämiin.. Toivotaan, että asiat kääntyy parhain päin.
Vilkas en tiedä noista arvoista, mutta ei kuitenkaan ole odotettavissa mun ennustamia kaksosia ;) ? Teitkö jotain muutoksia elintavoissa, söitkö vitskuja..?
T. lomalainen, tj 10pv.
 
Anja no joko taas! Ihan uskomaton on toi tahti millä sulle noita uutisia tippuu. Musta kans tuntuu, et jokapuolella on niitä pallovatsoja. Ihan missä vaan asioi, aina tuntuu joku just mua palvelevan pallomaha.

SS joo olis tosiaan ihanaa, jos vois käydä ultrissa ja hoidossa ilman sitä stressiä, et mitäs taas töissä selvittää. Mä kyllä aloitan lomailun jo heinäkuussa, kun syyskuu menee vähän pitkälle. No, toisaalta olen tosiaan jo loman tarpeessa, voimat alkaa oleen ihan loppu.

Stella ikävää tosiaan, et tulee muitakin terveysjuttuja, näissä olis ihan tarpeeksi. Toivottavasti ei mitään kovin vakavaa. Ja toivottavasti saat asian kuntoon.
 
Stella: :hug:
Jatkuva oman kropan tarkkailu ja tiedostaminen on kyllä rankinta maailmassa. Toivon sydämestäni että terveysongelmasi selviävät pian!

ON: Mulla oli poikkeuksellisesti hyvä tapaaminen erään ei-ihan-lähipiiriä olevan ystävän kanssa. Hän on mua vanhempi, nelikymppinen nainen. Keskustelu meni sellaiseen suuntaan että lopulta pyrskäytin tämän asian ulos. Hänen reaktionsa oli yllättävä, mutta jotenkin todellla lohdullinen. Ensitöikseen hän alkoi itkeä myötätunnosta. Siis ihan kunnolla. Sitten halasi, pitkään. Ilmaisi olevansa hyvin pahoillaan. Ja sitten kertoi lukuisista muista ystävistään joilla on ollut lapsettomuutta - sekä hyvät että surulliset tarinat.
Se tuntui jotenkin todella hyvältä. Ensinnäkin, tajusin vasta tämän myötä miten stressaavaa on ollut kohdata niitä hyvää tarkoittavia "mutta teillähän on vasta alussa" ja "eihän tässä vielä mitään ongelmaa" -kommentteja. Se on ollut vaikeampaa kuin olen ymmärtänytkään. Tuntui uskomattoman vapauttavalta että joku myöntää suoraan, että tuo on hirveetä mitä te käytte läpi ja olen todella pahoillani. Lisäksi mua alkoi naurattaa se että häntä itketti, tilanne oli jotenkin niin nurinkurinen. Lopulta tyrskimme kumpikin puoliksi kyyneliä, puoliksi naurua...
Ennen kaikkea oli niin hyvä kuulla niistä hänen ystäviensä tilanteista. 35-vuotiaassa ystäväpiirissäni kellään ei näytä olevan minkäänlaista ongelmaa raskautua välittömästi, ja tunnen itseni hyvin yksinäiseksi ja epäonnistuneeksi. Nelikymppisellä ystävälläni oli esimerkkejä vaikka loppuvuodeksi jakaa. Osa tarinoista oli aivan hirveitä, mutta SILTI niissä oli jotain lohduttavaa: tieto että kyllä tätä tapahtuu jopa melko lähellä minua; tämä on todellista ja arkista, en ole yksin.
Kun rupesin kotona myöhemmin miettimään tajusin että kaksi parasta keskusteluani tästä asiasta olen käynyt juuri yli nelikymppisten naisystävieni kanssa. Ehkä lähipiiri ei olekaan paras apu. Ehkä pitää hakea apua niiltä jotka tietävät. Siis muiltakin teidän lisäksenne! ;)

Eilen näin jotenkin tilanteen ihan uusin silmin kun läheinen (kolmikymppinen) ystäväni heitti, että ettehän te kuitenkaan ole mitään lapsettomia. (Hetkonen, mitä me sitten ollaan, yli vuoden yrittämisen ja kaikkien tutkimusten jälkeen, ivf-jonossa?) Aiemmin olisin vain epämääräisesti ahdistunut, mutta nyt ajattelin vain surumielisesti, että okei, hänellä ei ole välineitä tämän käsittelyyn. Ihmisille on kai luontaista, että kun jokin asia on liian hankala, se yritetään kieltää. Ymmärrä nyt että olen tehnyt sitä itsekin paljon, esim kaverini sairastuttua syöpään yritin vain esitellä tilanteen parhaita puolia vaikka kyllähän ne aika vähissä olivat. Ehkä olisi vain pitänyt ottaa kädestä kiinni ja sanoa että toi on kauheeta, en voi esittää että tietäisin mitä sä käyt nyt läpi, mutta olen tässä jos siitä jotain apua on...
Oppia ikä kaikki.
 
Iines Munuaistulehdus on nyt ohi, onneksi. Se on kuulemma yhdenlainen virtsatulehdus. Mulla ei kyllä ollut mitään virtsaoireita, joten tuli aika yllärinä tää diagnoosi. Etenkin kun oon paljon sairastanut virtsatietulehduksia. Raskauden aikana kehon vastustuskyky kuulemma heikkenee, joten tälläsiä tulee. Fyysisesti ei oo ihan putkeen lähtenyt alkuun tää mun raskaus (aikamoinen kuvotus ja väsymys jatkuu), mutta lippu on silti korkealla ja eka ultra lähestyy.

Solakka Silakka Ihanaa, että hoito taas kohta pyörähtää käyntiin. Kannattaa pitää toivoa yllä, kyllä ne lääkärit sitten sanoo, jos ei kannata!

Stella
Toivottavasti asiasi selviävät. Kuinka paljon voidaan yhden ihmisen harteille antaa
:'(

Anja On todella raskasta, kun ei jotenkin saa ympäristöltä lupaa surra lapsettomuutta. Ihan kuin se, että ehkä joskus vielä saa lapsen jotenkin parantaisi lapsettoman. Se asia, ettei itse voi saada "normaalisti" lasta, ei poistu elämästä koskaan. Joskus tulevaisuudessa se ei vaan enää tunnu pahalta. Minulle yksi ystävä sanoin, kun kerroin, että "no ei ole ihme, jos masentaa". Se tuntui lohdulliselta. Hän antoi luvan olla masentunut tämän takia. Eikä tyrkyttänyt ohjeita. Itsekin kuulin raskaana olevalta ystävltäni tuon, "mutta teillähän on vasta ne tutkimukset kesken". Näin siis toteaa ihminen, joka ei moisiin tutkimuksiin ole itse edes joutunut.
 
Anja Voi jessus mitä meininkiä! Jos vain suinkin on varaa, niin menkää yksityiselle. Säästätte hermojanne ja aikaa.

ON: Vuosin eilen vähän verta. Pelottavaa... Ja illalla jotenkin kuvotuskin oli poissa. Aamulla kuvotus palasi, mutta ei ole ollut kovin paha tänään. Nyt kyllä hirvittää, että käykö tässä vielä huonosti. Toivotaan, että se vuoto oli vaan joku vaaraton juttu. Ultraan 3 yötä.
 
Liisa hyvä että tulehdus on parantunut. En mäkään tiennyt tota virtsatulehdus-juttua. Mulla se tuli yhden toisen jutun "sivutuotteena". Mulla ainoa oire oli ihan helvetillinen alaselkäsärky. Toivottavasti vuoto on pysynyt poissa. Uskotaan että ultrassa kaikki näyttää hyvältä. Tulethan kertomaan meille heti uutiset?

Anja voihan p***a! Miten se noin voi mennä? Varsinkin kun itse tyrivät. On kyllä tosi erikoista touhua siellä. Pelkän tapaamisen odottaminen noin kauan on ihan kohtuutonta. Jaksamisia :hug:

Helteistä viikon jatkoa B)
 
Mahtuuko mukaan?

Olen 36v, takana 3 ivf tuoresiirtoa ja yksi PAS. Kaikista puhdas nega. Kaikki siirrot ovat olleet kahden alkion siirtoa. Alkioita ei tule montaa mutta ne ovat olleet ihan suht hyvälaatuisia. Minkäänlaista kiinnittymisen yritystäkään vaan ei tapahdu.

Olo alkaa olla sellainen "me ollaan hävitty tää peli" ja näen itseni kummallisena lapsettomana tätinä joskus 15 vuoden kuluttua.. Tähän mennessä olen jaksanut yllättävän hyvin mutta nyt, tämän viimeisimmän negan (virallinen tulos tänään) jälkeen tuntui, että matto vedettiin jalkojen alta.
 
marinatar Tervetuloa mukaan :flower: Ja erityisesti pahoittelut negaan päätyneistä hoidoista. En tiedä miten pitkään sitä jaksaa, kauanko kannattaa yrittää? On varmasti yksilöllistä ja välillä voi loppua taisteluhenki, varsinkin juuri sen negan jälkeen. :hug:

Omalta kohdalta vaan sanon, että en luovu yrittämästä, ennenkuin 45 v. täynnä ja rahat aivan loppu. Montaa vuotta mulla ei olekaan ja töiden ohessa säästämällä käydään hoitoja läpi. Nyt elokuussa katsotaan vielä ivf ja sitten mietitään lahjamunasoluja. Adoptioon emme tän ikäsinä lähde, eikä olla edes naimisissa, kun ollaan tällä tavalla "varmalla puheella" yhdessä..
 
Hetkeksi sisätiloihin tuolta hautovasta helteestä.

Tervetuloa mukaan Marinatar! :wave: Pahoittelut negasta. On kaikkein turhauttavinta, että ei pysty tietämään mitä kohdussa tapahtuu sen jälkeen kun siirto on tehty, missä kohdassa ongelmat tulevat vastaan.

Meillä piti alkaa 5. ICSI:n piikittelyt tämän kuun puolella, mutta edellinen kierto jäi sen verran lyhyeksi, että joudutaan varmaan siirtämään yhdellä kierrolla, jotta klinikka ehtii palata lomalta. Viime päivinä olen kovasti miettinyt adoptiota vaihtoehtona. Aikaisemmin lahjasolut ja -alkiot ovat olleet se kakkosvaihtoehto. En tiedä mikä olisi oikea tie. Tällaiset ajatukset tuntuvat kyllä vähän siltä, että olen menettänyt toivoni seuraavan (viimeisen?) hoidon suhteen. Alan kai väsyä tähän hoitorumbaan. Aikaa on kulunut 16 kk ja sinä aikana on yritetty 2 x IUI ja 4 X IVF/ICSI. Ja mitään ei olla saatu aikaiseksi. SolakkaSilakka, ihailen periksiantamattomuuttasi. Itselläni se on ollut viime aikoina hakusessa.
 
Henkistä kanttia tosiaan kysytään - fyysisesti tämä on mulle ollut vielä helppoa. Olen hoidoissa Tanskassa mutta suht samaa rataa nämä hoidot taitaa mennä täälläkin. Tosin olen miettinyt lisäkokeita, joista olen täällä lukenut (prolaktiini, vasta-aineet, kilpirauhasarvot) mutta kun en tiedä mitä ne edes on, niin on hieman vaikeaa lähteä selittämään sitä täällä Tanskassa.

Pakko kai kerätä voimia ja ryhtyä etsimään tietoa... vaikka tuskin ne mua julkisella lisätesteihin laittaa.
 
Tervehdys täältäkin helteestä!

marinatar tervetuloa mukaan! Pahoittelut negasta. Tutulta kuulostaa ajatuksesi, mä olen alkanut nähdä myös itseni lapsettomana katkerana tätinä. Mulla on syksyllä kolmas ivf tulossa, mut enpä usko että siitäkään tulosta tulee. Mulla tähän mennessä taustalla 2xiui, 2xivf tuoresiirto ja 1 pas, eikä ole ollut yritystäkään kiinnittyä. Jostain nyt pitäisi kesän aikana koittaa kaivaa takaisin taisteluinto ja ripaus toivoa. Kuinka monta hoitoa siellä julkisella saa? Kyllä luulisi niitten sielläkin julkisella noi kokeet ottavan kun pyytää. Ne on kuitenkin aika perus-kokeita.

Solakka Silakka sulla on kyllä tosiaan ihan huippu toi taistelutahto! Koitas tartuttaa sitä meihin muihinkin, sitä tuntuu moni nyt tarvivan, minä mukaanlukien.

pottu harmi että hoidon aloitus siirtyy, mut ajattele se niin, että sulla on nyt kuukausi lisää aikaa kerätä voimia ja tsemppiä jatkaa.

Aikas lämmintä pitelee, mulla tää lämpö vie kaikki mehut. Päivän kun puskee töitä, illalla ei enää jaksa mitään. Huomisen kun vielä punnertaa, sit pääsee hyvin ansaitulle lomalle, jolla toivottavasti saa kerättyä voimia syksyn koitokseen. Nyt on kyllä ihan poikki jo, todella loman tarpeessa.

Jokohan Liisa on ultrassa käynyt? Hyviä uutisia odotellaan =)
 
tervehdys lomalaitumilta!

Anja mua suututtaa niiiiin sun puolesta :( julkisen toiminta ja jonottelut todella syvältä...

Liisa toivottavasti tän päivän ultran uutiset hyviä :heart:

Sharlin se mun hcg arvo ihan ylärajoilla joten kyllä mullakin se sun kaksosheitto käväsi mielessä, mutta ultran jälkeeni sitten viisaanpana... se tosin vasta 27.7. piiitkä matka siis vielä taaperrettavana, onneksi nyt loma ja mökki, voi ottaa päivä kerrallaan ja nukkua paljon. Mun elämäntapa muutoksista... 5kk sitten lopetin alkoholin kokonaan, vaihdoin kahvin teehen ehkä 3kk sitten, saman n. 3kk ehdin syödä foolihappoa, Btä, Dtä ja kalanmaksaöljykapseleita. Sitten kävin pari kertaa aromaterapiassa. Eli en mitään kovin radikaalia mutta pieniä muutoksia kuitenkin.

Hedelmällistä heinäkuuta kaikille ihanaiset :flower: ja kerätkää kaikki aurinkovoima talteen syksyn & elokuun hoitoja varten B)
 
marinatar täältä taustalta oli pakko tulla kommentoimaan, kirjoittelin nimittäin tässä pinossa ja me myöskin olemme olleet julkisella Tanskassa hoidossa. Isot pahoittelut negasta!! :hug: Ehkä voisit kysyä hoitopaikastasi, tai omalääkäriltä, josko saisit niitä ylimääräisiä tutkimuksia? Mulla testattiin kilppariarvot kerran, kun ruikutin niitä - mutta ne olivat "normaalin rajoissa" mitä se sitten tarkoittaakaan, kun täältä on nyt lukenut että silti voi säätö olla tarpeen. Olet tervetullut laittamaan yksäriä, jos haluat tietää meidän kokemuksista lisää!

Onnittelut plussanneille ja OIKEIN PALJON VOIMIA negan saaneille. Kerätkää kesä voimia, toivon sydämestäni plussapuhureita ja pikaista onnistumista teille! :heart:

Täällä raskaus on edennyt hyvin ja pikku hankintoja uskaltaa jo vähän tehdä, vaikka varmaan ikuisesti on pelko jossain sisimmässä että sittenkin menee jotain pieleen. Onneksi oloa seurataan täällä aika tiuhaan, töissä on otettu ihanasti huomioon, kesälomakausi on meneillään, ja kai se sitten yhtäkkiä onkin se kauan kaivattu mammaloma käsillä.

Oikein hyvää oloa teille kaikille toivottaen
Mullu 25+0
 
Pitää ottaa selvää kaikista kokeista, joita mulle tehtiin. Minusta tuntuu, että ne mittasivat kyllä kaiken mahdollisen jo ennen hoitojen alkua mutta siinä vaiheessa ne kirjainyhdistelmät olivat hepreaa. Pyydän kopiot papereista sairaalasta ja ryhdyn omalääkärikseni, taas.

Mukavaa helleviikonloppua kaikille!
 
Chloe :hug: Pahoitteluni negasta. Yritä silti nauttia kesästä ja lomasta. Syksyllä sitten uusin voimin hoitoihin.

Anja Kyllä on uskomatonta touhua. Minä kannatan myös yksityiselle menoa, jos suinkin on varaa. Tuo julkisten meininki on niin hidasta touhua että ja saati vielä väärät lupaukset.

Liisa Hyvä kuulla, että olet parantunut. Toivottavasti ultrassa oli hyviä uutisia.

Pottu Mä olen myös alkanut kovasti miettiä adoptiota. Se tässä vaan hirvittää, että ikää on jo niin paljon, että meillä on varmaan mahdollista saada korkeintaan aikamiespoika :LOL: . Ei vaan, se on ihan fakta, että ihan pientä lasta ei voi saada, mutta jos voisi saada 2-3-vuotiaan, niin sekin olis ihanaa.

marinatar Tervetuloa mukaan! Pahoittelut negasta :hug: .

Me ollaan aloitettu loma ja lähdetään reissuun eri puolille Suomea. En ole netin ääressä luultavasti moneen viikkoon, joten haluan toivottaa kaikille oikein rentouttavaa kesää ja plussatuulia B) !

kesäterkuin,
MariAnne
 
Helteiset terveiset kaikille!

Alkuraskauden ultrassa kaikki näytti lääkärin mukaan oikein hyvältä. Alkio on huikeat 8 mm pitkä ja sydän läpätti.

Tässä prosessissa on kyllä tosiaan valjennut se, kuinka vähän tiedämme siitä, miten ihminen lisääntyy. Lääketiede ei tiedä, miksi jokin alkio kiinnittyy ja jokin ei. Voidaan vain yrittää auttaa luontoa.

Voimia kaikille!
 
Liisa onnittelut ihanista ultranäkymistä :heart: Käythän edelleen raportoimassa meille miten raskaus etenee.

Hellettä tosiaan on riittänyt, ja näemmä lupasivat ensi viikoksi vielä lämpimämpää. Huh! Hyvää helteistä viikkoa!
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 131

Sunnuntai 11.7.2010

Solakka Silakka 41/40.............2.ivf..................vko 33
Rosmariini -74 35/36..............1.ivf/icsi..............elokuu
janetski74 35/35...................3.icsi..................elokuu
wabisabi 41/40, Graviditas......2.ivf...................elokuu
ekavekara- 40+, fel...............2.ivf..................elokuu
Carinna 38/34.......................3.icsi:n 1.pas......elokuu
Seinäkukkanen 45..................3.ivf..................elokuu
pottu70 39/41......................5.ivf..................elokuu
marinatar 36/36....................4.ivf..................elokuu
ikäneito70 40......................1.ivf/icsi:n 1.pas...elo/syyskuu
Chloe70 40/43.......................3.ivf.................syyskuu
Iines-74 36/41......................3.ivf..................syyskuu
Soulmama 36/39, In-Tiim........2.iui..................syyskuu
toivorikas-72 37/46...............4.icsi.................syksy
StellaR 38/45.......................5.ivf..................syksy
Anja73 35............................1.iui..................syksy
Vesiheinä 39/43....................3.ivf..................syksy?
Marjaana71 37/34.....clomit
Sointu2010 40/40......femarit+clomit
Niiskunen 36/28.........clomit+pregnyl+luget
Sinivatukka 40/37.....3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38...............1.ivf ?
Sharlin 35/42............jonottaa luovutettuja munasoluja
MariAnne-S 40/37.................6.ivf?
Frangipani 35/39...................2.iui?
Miisamari 36/36.....................?


Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, tyttö syntyi 30.5.10....(3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, LA 13.7. ............................ (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo........................................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)
PetKat.........................................(1.ivf)
Ninnatar...............................(luomu, hoitoon pääsyä odotellessa)
Liisa34..........................................(1. icsi:n 1.pas)
vilkas75.........................................(1.iui)


 
Päivitin listaa, kun nyt taitaa olla aika rauhallista tolla hoitorintamalla, eikä siinä paljon tapahdu. Ellei sitten joku tee luomuylläreitä. Niitä tonne mielelläni kyllä päivittäisin ;)

Huomasin että idaliinalla on la ylihuomenna. Jokohan sulla mahtaa olla käärö sylissä?

Entä marinatar, onko sulla tietoa milloin uusi hoito on?
 
Uus hoito starttaa elokuussa, pitkällä kaavalla. Viimeiseen ilmaiseen hirrrrveä tsemppi päälle. Yritetään ainakin. Nyt siihen on vielä niin pitkä aika että popsin vaan vitamiineja ja omega-öljyjä jotta lähtökohdat olisivat hyvät. Tosin tässä on niin paljon erilaisia pippaloita kesän aikana, että täysin terveellinen elämä ei tuu onnistumaan...
 
Joo, tää on säälittävää, mut päivitin myös ton pitkän listan. En nyt kuitenkaan ota sitä tähän kun vie niin paljon tilaa. Kiinnostuneet käykää sivulla 131 katsomassa.

Nyt alkaa tosissaan oleen jo ihan liian kuuma tehdä yhtään mitään järkevää, silläpä ehtii päivittäänkin :)
 

Yhteistyössä