Hei pitkästä aikaa! Luin monta sivua näitä juttuja ja kommentoin nyt vähän sieltä täältä niitä jotka tarttuivat mieleen.
Ensinnäkin,
Liisalle ja Ninnattarelle ja Vilkkaalle myöhästyneet plussaonnittelut! Pettymyksiä kohdanneille lähetän kovasti halauksia,
Anja, Ikäneito, Chloe, Soulmama... (sorry en muista kaikkia). Erityisesti
Stellalle voimia paranemiseen!
Ajatella että
idaliinalla jo laskettu aika...Liityin tähän ketjuun niihin aikoihin kun tulit raskaaksi...ja nyt vauva jo syntyy!! Kovasti onnea loppumetreille ja synnytykseen! Meillä tässä välissä tehty muutama icsi-kierros, eikä yhtikäs mitään saatu aikaseksi paitsi kasa uusia pettymyksiä.
Marinatar, tervetuloa mukaan minunkin puolestani.
Solakka Silakka, murhemielellä luin sun kokemuksia kun ystävät jättävät. Mulle on käynyt samoin, tosin en ole siitä päässyt vielä ollenkaan yli (ystävien lapset pääosin vasta 1-5-vuotiaita, eli se lapsiperhekeskeisyys heillä varmaan pahimmillaan). Mullekin on vihjailtu aika suoraan päin naamaa että elämäni ei ole yhtä arvokasta kuin heidän joilla on lapsia... Olen miettinyt millaiseksi nykyiset (tai ex) ystävyydet muodostuvat jos joskus onnistun lapsen saamaan, tai jos jään lopullisesti lapsettomaksi. Kumpikaan vaihtoehto ei taitaisi minua uudelleen lähentää ystäviini. Jos raskautuisin, minun lapseni olisi nuorempi kuin ystävieni, en voisi heidän kanssaan jakaa vauva/pikkulapsi-aikaa ja esikoisen ihmettä, eikä lapseni olisi samaa leikkikaveriporukkaa mitä ystävieni lapset jo ovat. Jos taas jään lapsettomaksi, olen vieläkin ulkopuolisempi.
Anja, sulla kanssa kovia kokemuksia ystävien taholta. Voi hurjuus sentään tuota raskauksien määrää! Mutta kuulostipa hyvältä tuo tapaaminen sen viisaan naisen kanssa, tulisipa minullakin joskus vastaava vastaan!
Ja kiitos tuosta ovistestitiedosta, täytyypä itsekin joskus koittaa jos tulisi plussaa useampi päivä putkeen.
Chloe ja Iines, monta sivua sitten kyselitte mun tyroksiinikokeilusta: pääosin erittäin hyvä kokemus, olen voinut selkeästi paremmin ja ne lukuisat oireet näyttävät kadonneen lopullisesti (nyt olen noin 2kk ajan syönyt 2x lasten pillerin per päivä). Mutta pari viikkoa aloituksesta sain liikatoiminnan oireita (sydämen tykytystä, hikoilua, ahdistuneen levotonta oloa). Vähensin annoksen yhteen pilleriin, oireet katosivat parissa päivässä ja siitä sitten hyvin varovaisesti olen nostanut takaisin kahteen. Tarkoitus oli kokeilla kolmea pilleriä päivässä tässä kesän mittaan, mutta luulen että tyydyn noihin kahteen siihen asti kunnes on verikoe elo-syyskuussa ja näkee uudet arvot. Olisi varmaan pitänyt soittaa lääkärille noista oireista, mutta en vaan ehtinyt enkä jaksanut, katsotaan mitä sanoo sitten syksyn käynnillä. Pääasiahan on että ne kauheat vajaatoiminnan oireet ovat kadonneet mistä olen vuosikausia kärsinyt. Merkittävin muutos on että minulla on energiaa paljon enemmän kuin ennen enkä ole jatkuvasti väsynyt. Se on ihanaa!
Ja muuten, sekä endokrinologi että lapsettomuuslääkäri sanoivat että tyroksiinin vaikutus alkaa heti, sitä ei tarvitse odotella (vaikkakin veriarvoissa se näkyy vasta muutaman kuukauden päästä).
Olen yrittänyt viettää kesää ja vältellä kaikkea lapsiin ja lapsettomuuteen liittyvää. Mutta se ei ole ollut helppoa, sillä kesäkuun tuhoon tuomitun lääkkeellisen pas-yrityksen jäljiltä multa ei meinannut tulla menkkoja millään. Normaali 27-29 päivän kierto venyi 47-päiväiseksi!! Todella hämmentävää, sillä mun menkat eivät koskaan ennen ole olleet yli kahta päivää myöhässä. Voitte arvata että muutama raskaustesti tuli tehtyä, vaikkakin olin niitä tehdessä varma etten ole raskaana kun olo oli niin "totaalisen tavallinen". Pientä menkkajomotusta oli silloin tällöin (kuten loppukierrossa usein) ja rinnat kipeinä (kuten loppukierrossa lähes aina). Tällä kertaa siis tuo loppukierto kesti yli neljä viikkoa!! No, kaipa tämän selittää se että piikityksistä huolimatta ovista ei ilmeisesti sitten tullut ollenkaan (tai oli todella myöhässä), tai tiedättekö mikä muu voisi moisen kierron venähdyksen aiheuttaa...? Luulenpa että jos joskus vielä passia meillä yritetään niin saa kyllä olla se luomuversio. Arghs. Kieltämättä on käynyt myös mielessä että voiko tuo tyroksiinilääkitys aiheuttaa ovuloimattomuutta (kun mulla ovis on tullut kellontarkasti kuukaudesta ja vuodesta toiseen)...vai onko se vain että ikä alkaa painaa...vaiko keskeytetty hoito...?
Joka tapauksessa, meillä on nyt puhuttu että syksyn tullen lähdetään vielä kerran uuteen hoitoon. Vaikealta tuntuu raapia kasaan voimia sitä varten, mutta mitään muutakaan tavoiteltavaa tai toivottavaa ei tässä nyt tunnu löytyvän. Haave omasta lapsesta elää edelleen niin kovin vahvana sydämessä, meillä molemmilla. Hoito on ainoa asia jota syksyltä odotan, vaikka plussamahdollisuudet tässä vaiheessa hoitorumbaa ovat kyllä kovin laihat. :/
Keskikesän jatkoa kaikille, tsemppiä ja voimia näihin koettelemuksiin!