<3 Syksyn 2010 hoidoista plussanneet <3

Huh, kivi vierähti sydämeltä tänään kun käytiin NT-ultrassa ja siellä pyöriskeli viikkoja vastaava pieni ihminen jolla niskaturvotus normaali 1,1. Aivan kyyneleet tuli melkein silmiin kun olin niin paljon pelännyt oireettomuuden ja pienen mahani perusteella että siellä ei ketään enää ole elossa... Mutta kaikki siis hyvin :heart: Me saimme rakenneultra-ajan samalla ja se meni tammikuun puoleen väliin.

Marjainen, mä olen syönyt jo ennen raskautta Multivita Raskaus&imetys vitamiinitabuja ja foolihappoa sekä lisäksi maitohappobakteereita ja Möllerin kalanmaksaöljytabuja.

Tarantella, voi kun ikävää kuulla sun tilanteesta. Tule ilmoittelemaan itsestäsi!

Kielovanamo, fetaa mun mielestä suositeltiin tosiaan välttämään, itse olen jonkin verran syönyt myös kylmänä mutta kuumennettuna olen syönyt ihan normaalisti. Olen käsittänyt että kun tuon yli 70 astetta lämpenee niin listeria kuolee. Eli sen teorian mukaan olen pizzassa syönyt myös aurajuustoa. Lumipuu laittoi noista kuolleisuusprosenteista, munkin mielestä se oli 20% kuolee joka on tosi iso luku...

Vadelmaunelma, et ole ollenkaan omituinen kun et ole monille kertonut. Mä olen myös samoilla linjoilla, jotenkin ei vielä tunnu luontevalta kuuluttaa ympäriinsä asiasta vaikka nyt ultran jälkeen olisikin turvallisemmilla vesillä. Meillä isovanhemmat tietää ja muutama ystävä, ehtiihän ne muut myöhemminkin. Meillä on firman pikkujoulut perjantaina ja aiheuttaa taas hieman vaikeuksia jos en meinaa julkisesti tulla kaapista ulos :LOL: Ai niin, jos saa udella sun miehestä niin onko hän pysyvästi töissä Amerikassa vai asetutteko myöhemmin Suomeen?
Vielä tuosta sun oudosta lähipiiristä niin onpa todella tylsää suhtautumista sieltä. Mut saa jotenkin aina ihan raivoihin se miten ihmisiä arvoitetaan lapsien perusteella ja se miten perheelliset ja varsinkin vanhempi ikäluokka tuomitsee että "ilman lapsia ei tiedä elämästä". Aarrgg, ikään kuin se ihmisen arvokkuus on siitä kiinni onko lapsia vai. Vaikka kuinka onnellinen ja menestynyt on niin jos olet lapseton niin jotain puuttuu.

Sanasa, mulle myös salmiakki maistuu mutta verenpaine niin alhainen että en usko että kieltoa tulee. Olen käsittänyt että verenpaineen nousemisen takia lähinnä lakut ja salmiakki olisi pannassa.

Lumipuu Meillä on myös se ketä ei meinaa pysyä nahoissaan uutisten kanssa. Me sovimme että emme kerro kenellekään isovanhempia lukuunottamatta ennen NT-ultraa niin mies ei ihan pystynyt pitämään sopimustamme vaan lörpötteli kahdelle ystävälleen... ;) Antaessani hänelle noottia tästä niin hän vaan totesi että pakkohan hänenkin on jonnekin päästä purkamaan mieltään kun mulla on nää palstat :D
Tuosta tätien kailotuksesta niin mä myös edelleen ihmettelen että miten ihmiset nykypäivänä voi olla niin tiedostamattomia etteivät ymmärrä lapsettomuuden olevan osa arkipäivää jo nykyään. Että enää se ei ole vaan se yksi häiden jälkeinen tuikkaus ja lapsi 9kk päästä... ei ymmärrä.... :(
 
Marjainen, minäkin yritän syödä monivitamiineja, mutta ne tahtoo välillä unohtua, sillä en pidä pillereiden nieleskelystä ja tuntuu, että puoliväkisin nieleskeleminen aiheuttaa nyt pahoinvointia. Yritän kyllä ryhdistäytyä ja syödä niitä jatkossa ihan säännöllisesti. Ja jospa kohtuullisen monipuolinen ja terveellinen ruokavalio antaisi vauvalle tarvittavat rakennusaineet.

Meillä on rakenneultra tammikuussa. Minä olen kallistumassa siihen, että sukupuoli kysytään. Mies ei ole vielä varma asiasta. Päätämme asiasta tietenkin yhdessä. Esikoista odottaessa mies oli ehdottmasti sitä mieltä, että asiaa ei kysytä ja itsestäkin tuntui, että ei se ole ollenkaan välttämätöntä, joten emme sitä sitten halunneet tietää.


Vadelmaunelma
, onpas sinun lähisukulaiset käyttäytyneet tosi typerästi. En yhtään ihmettele, että teillä ei ole mitään kiirettä päästä kertomaan heille raskaudesta. Et sinä ylireagoi. Sinulla on täysi syy olla loukkaantunut heidän käytöksestään. Jotkut eivät osaa ollenkaan ajatella asioita toisten näkökulmasta.
Itse olin aikoinani tosi loukkaantunut, kun appivanhemmat eivät kutsuneet meitä lapsettomana pariskuntana äitienpäivälounaalle ravintolaan ja mieheni sisarukset perheineen oli kutsuttu. Tuo oli hyvin pientä verrattuna sinun kokemaasi, mutta jo tuollainen sai suunniltaan kun samaan aikaan suri omaa lapsettomuuttaan.
Minustakin tuntuu, että raskausuutisen kertomisella ei ole mitään kiirettä. Tuntuu paremmalta ihmetellä asiaa kaikessa rauhassa kahdestaan miehen kanssa. Emme ollenkaan kaipaa sukulaisten kyselyjä voinnista yms. Ihan läheisimmät tietävät, kun tiesivät hoidoistakin. Muut saavat tietää todennäköisesti sitten, kunhan maha alkaa näkyä.

kielovanamo, H&M:llä on netissä sisäliikuntamammahousut, jotka ovat minun mielestäni ihan hyvät. Tavallisen hameen muuttaminen mammahameeksi on muuten aika helppoa, jos on yhtään ompelutaitoja ja saumuri käytössä. Leikkaa vain tavallisen vyötärön pois ja ompelee tilalle leveän kaitaleen resoria. Itse tein sellaisen esikoista odottaessa samettihameesta, joka oli hieman joustava ja siitä tuli tosi hyvä ja nätisti istuva. Hieman joustavasta farkkuhameesta ja tietenkin neuloshameesta saa sellaisen myös kätevästi.

Nelli, onnea hyvistä ultrakuulumista! :heart:

Oletteko te muut käyneet veriseulassa, vaikka nt-ultrassa on ollut kaikki hyvin?
Me ei verikokeeseen menty.

Kaikille tasapuolisesti hyvää vointia! :)
 
Heippa! Ultrassa käyty ja tulos oli tuulimuna. Olo jotenki vaan helpottunu, ku en enää tälle päivää odottanut hyviä uutisia, eikä tarvii elää enää epätietoisuudessa. Positiivista on että alkio oli kiinnittynyt oikeaan kohtaan ja siten vaikuttaa tulevat raskaudet lupaavalle. Elämä jatkuu ja PAS olisi sitten tulossa tod. näk. ens vuoden puolella, ekojen normaalien menkkojen jälkeen. Paljon hyvää onnea kaikille muille odottajille!

Minut siis voi poistaa tästä pinosta.
 
Tarantella : / ensi hoidosta sitten!

Kertomisesta, meidän hoidoista puhuttiin niin avoimesti että lähestulkoon kaikki jo tietää raskaudestakin, ainoastaan ei niin läheiset kaverit ja sukulaiset on vielä tietämättömiä, mutta koska äidille on kerrottu niin sukukin tietää kohta! ;)

Oon myös syöny mama ladyvitaa jos ennen raskautta, mut nyt tosin huomaan et kun niitä pitäs ottaa 3 päivässä niin muistan ehkä 2 kertaa ottaa, mut ruokavalio muutenkin on monipuolinen niin eikai se vaarallista ole?? Miullakin pillereitten nieleskely on aina vaikeeta niin nyt tuntuu vielä vaikeemmalle.

Luulin jo että pahoinvointi alko helpottamaan kun kahtena vapaapäivänä olo oli jo paljon parempi, mut tänään kävin kaupungilla (ostin hm:n farkkuhameen ja yhden tavallisen mammapaidan :D ) niin nyt taas on huonompi olo kun ei oo levänny. Join myös pari kuppia kahvia mitä en oo muutamaan päivään tehny niin sekin voi vaikuttaa.

Eilen käytiin varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin, sykekin näkyi. Viikkoja on vasta 6+6, mutta maha on niin turvoksissa että otan sen mammahameen kyllä ihan kohta käyttöön, turvotus on jatkunu IVF:n ekoista lääkkeistä asti. (Oli sitä mahaa kyl vähän enne hoitojakin.. :rolleyes: mut pistän kaiken hoitojen piikkiin)
 
Tarantella :hug: onneks selvisi ajoissa ja toivotaan, että pääsette pian jatkamaan hoitoja. Uskon, että on tosi hyvät mahdollisuudet onnistua!! Tsemppiä!

Nelli, ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin, nää on niin mielettömiä hetkiä.. :)

Tirlittan, kiitti ompeluvinkistä! Täytyypä kattoa olisko joku sellanen hame, jonka vois tuunailla sopivaks. ja kiitti H&M-vinkistä myös. Mä ite asiassa eilen kävin intersportissa ja löysin housut, jotka varmaan mahtuu ainakin aika pitkään. Niissä on levee kaksinkertaseks käännetty vyötärönauha, jonka saa siis käännettyä superleveeks ja kun vielä otin yhtä kokoa isommat kuin ottasin ilman raskautta, niin nyt ainakin ne tuntu tosi hyviltä. Ja hyvää niissä on myös se, että eivät siis oo raskaushousut vaan ihan basic, joten jos se vyötärönauha ei mahan takia veny aivan muodottomaks, niin ovat oikein käyttökelposet sit synnytyksen jälkeenkin.

Minttuska sulle kans onnittelut hyvästä ultrakäynnistä, eikö ollut mahtava tunne!! Mä otin mammahousut käyttöön jo tosi aikasessa vaiheessa, vaikka omat farkutkin ois vielä mahtunu jalkaan, kun ne oli kertakaikkiaan niin mukavat. Suosittelen lämpimästi =)

Wabisabi, mä ootan kuumeisesti että millon sä tunnet ekan kerran vauvan liikkeet!! kerro sit heti ja kuvaile tarkkaan, että miltä tuntuu ;)

Niin ja vitamiineista, että siis sitä raskausmultivitaa mäkin siis syön. Maitohappobakteerien sijasta juon päivittäin joko gefilusmehua tai jugurttijuomaa. Parasta on ite asiassa kun tekee oman jugurttijuoman, puolet gefilusmehua ja puolet maustamatonta jugurttia. Ja kun ruoka-asioihin päästiin, niin en malta olla kehumatta elovenan kaurahiutale+kauralese-puurohiutaleita. Niin hyvää puuroa saa niistä! Eikä vaivaa ummetus, kun syö aamupuuron :)

Mua huvittaa tää, että selittää jostain vaatteista ja syömisistä ihan ku ne ois maailman tärkeimpiä asioita. Ja toivottavasti sitten reilun puolen vuoden päästä selittää omasta maidontuotannostaan ja vauvan mahan toiminnasta yhtä tohkeissaan ;)

Tää on ollut jotenkin tosi hieno viikko. Oon kuullu kaks tosi superihanaa lapsettomien raskausuutista, ja sitä on jotenkin ihan äärettömän onnellinen niistä :D

Ai niin ja vielä.. mulla on pariin kertaan reippaasti kävellessä tuntunu sellanen hassu muljahdus alavatsassa, onks kellään muulla tuntunu? Se ei satu, eikä tunnu ikävältä, vaan hassusti vaan muljahtaa. En tiiä, onks se kohtu, joka sillai tekee vai mikä.. Mutta en oo huolestunu, kun ei siis tee kipeää ollenkaan.
 
:hug: Tarantellalle..

Nellille onnea hyvistä ja iloisista tuloksista :heart:

Täällä sama kuin monella muullakin näköjään, itseä jo välillä hävettänyt miksei uskalla jo täysillä iloita asiasta...olen kai jotenkin taikauskoinen tuon kertomisen kanssa, pelännyt että mitä useammalle sitä hehkuttaa niin tapahtuu jotakin pahaa... : /
Olen kertonut ihan muutamalle parhaimmaille ystävälle ja isänpäivänä laitettiin molempien isien korttien väliin ultrakuvat yllätykseksi ja niin saivat molempien vanhemmat tietää.
Veljen perheelle olis tarkoitus kertoa ens viikonloppuna niiden esikoisen 1-vee synttäreillä. Olen askarrellut kortin jossa lukee T: kummit ja serkkuvauva =)
Muille ei olla edes aateltu mitään sanoa, huomaavat sitten ketkä huomaavat kun maha kasvaa :p Mullekkin rauhassa oleminen ja eläminen tuntuu paljon rennommalta kuin että iso joukko ihmisiä ja tuttuja hössöttäisi...

Moniko asuu sellaisella paikkakunnalla jossa ultrat tehdään yksityisellä? Meidän kunnan ultrat tehdään Terveystalossa ja oli mukavaa kun sieltä sai 4D kuviakin, lupasivat tammikuussa rakenneultrassa tulostaa myös kasvokuvia mikäli mahdollista =)

Veriseulasta sen verran, että minä kävin siinä ennen NT-ultraa...tulosten ja turvotuksen yms. minun tietojen perusteella ohjelma laski riskin, joka oli siis onnesta negatiivinen.

Kivaa ja rentouttavaa tulevaa viikonloppua kaikille! :heart:
 
Tarantella :hug: Hyvä kuulla että katsot jo tulevaisuuteen. Ihan tottahan on, että nyt on todisteita että kiinnittyminen onnistuu oikeaan paikkaan, joten oikein paljon onnea sinulle ja miehellesi tulevaan koitokseen!

Marjainen Sattumaa, meidänkin kunnan (jep, kunnan ei kaupungin :) ) nt-ultra oli terveystalolla. Ollaankohan lähempänä toisiamme kuin arvattinkaan! 3D-kuva (vai onko se siis 4D kun sydänäänet kuuluu kanssa) oli kyllä hieno, vaikka eihän se noin pieni sikiö vielä kovin ihmiseltä näytäkään. Vähän jopa harmittaa, kun mulla rakenneultraa ei tehdä siellä, vaan kaksosraskauden takia äitiyspolilla TAYSissa, olisi saanut sen superkalliin 4D:n ihan ilmaiseksi! Tuskin tulee muuten mentyä.

Wabisabin liiketuntemuksia odotellessa! Jännää!
 
tarantellalle halaus. Voimia teille. Ja paljon onnea uuteen yritykseen!

Minttuska, onnea hyvistä varhaisultrakuulumisista :heart:

kielovanamo, minullakin on kaikenlaisia mahatuntemuksia ja muljahduksia. Kuuluvat asiaan.

Marjainen ja Lumipuu, meillä oli ultra ihan julkisella puolella. Sairaalassa on yhdessä lääkärihuoneessa 4D-ultra ja kun sattui, ettei lääkäri ollut huoneessaan, niin kätilö teki siellä nt-ultran ja kokeili samalla 4D-ultraa, jota ei kuulemma ole päässyt monesti vielä testaamaan. Oli ihan hämmentävää nähdä vauva niissä kuvissa!

Täällä pahoinvointi jyllää edelleen.
Tirlittan rv 12+5
 
Heippa kaikki! Kävin tätä ketjua lukemassa jo silloin kun aavistin olevani raskaana ja päätin osallistua keskusteluun heti kun tiedän olevani raskaana, joten... Tässä sitä ollaan.

On kyllä toisaalta niiiiin epätodellinen ja epävarma olo koko raskaudesta, että melkein tekis mieli olla vielä jonkin aikaa hiljaa... En ole käynyt vielä ultrassakaan, joten vaikea kuvitella että mun mahassa mitään elämää olis. Raskausoireita tosin on jonkin verran.

Mutta... katsotaan nyt mitä tästä tulee vai onko ilo ennenaikaista. (Yritän toistaiseksi olla intoutumatta liikaa.) Viikkoja on kasassa vasta viisi.
 
Tarantella, hurja kun kävi noin... Lämmin halaus sinulle ja paljon voimia uuteen yritykseen :hug:

Midy, tervetuloa! Toivotaan ja uskotaan, että raskaus etenee mallikkaasti =)

Kielovanamo ja Lumipuu, mitään liikkeitä en ole valitettavasti vielä tuntenut, vaikka nyt onkin jo 16+5... Ensimmäisessä raskaudessa liikkeet tuntuvat ilmeisesti myöhemmin - tosin voi olla niinkin, etten vain erota vauvan liikkeitä vatsan kipristelystä. Varsinkin kun ummetus on vaivannut ja vatsa on todella vähemmän seesteisessä tilassa...

Onko kukaan muu sortunut haikailemaan ylimääräistä ultraa NT-ultran ja rakenneultran väliin? Minulla on tuossa välissä melkein 9 viikkoa, ja se tuntuu ihan kohtuuttoman pitkältä ajalta. Kuulen kyllä dopplerilla vauvan sykkeen, mutta mietityttää, kasvaako pikkuinen normaalisti yms... Laitoin jo omaisuuden alkuraskauden ultriin, joten itsehillintä olisi nyt kova sana :D, mutta toisaalta huolestunut olo on ihan pahin olo - oli huoli sitten miten tuulesta temmattu tahansa...

Tirlittan, suositteletko 4D ultraa - oliko se todella sen arvoinen? Mietin tässä, missä vaiheessa tuohon ultraan kannattaisi mennä. Ehkä sitten, kun vauva on vielä vähän isompi...
 
Täällä on taas iskenyt pienoinen paniikki ja hätä: olen nimittäin eilisestä lähtien huomannut kärsiväni ilmeisesti kivuttomista harjoitussupistuksista eli koko masu "kivettyy" tai "kovettuu" ja näin siis voi käydä, olin sitten levossa, liikkeessä tai mitä vaan :( Nyt on hirveä huoli, tuleeko pienet pois? Onko muilla jo vastaavaa vaivaa vai onko mulla vaan taas kaikki menossa päin persettä. No, tällä kertaahan päästiin jo kuitenkin lukemiin 15+2 :headwall:.

Jostain luin kyllä, että tuplaodotajilla noita harjoitussuppareita voi tulla aiemmin. Olen myös hirveän kiukkuinen nyt siitä, että neuvolassa ei terkka tiedä mitään kaksosraskaudesta. Tai nyt täti on vaihtunut kyllä, mutta en ole tavannut häntä. Täällä Helsingissä ainakin mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnilla rv 8+, että seuraava neuvola vasta rv 20+??? Häh? Ja viimeksi vauvoja katsottu nt-ultrassa rv 11+5 ja rakenneultra mulla 22.12. Ja myös 1. neuvolalääkäri on vasta samoihin aikohin. En kestä kärvistellä sinne saakka! Miten voi olla, että kahta vauvaa saa odottaa ilman mitään välitarkastuksia? En nyt osaa päättää, pitäisikö soittaa Naistenklinikan päivystykseen vai pitääkö ne ihan hysteerikkona ja tokaisee, että itepähän annoit 2 alkiota siirtää -tämmöistäkin olen kyseisestä putiikista kuullut... Vai odotanko huomiseen ja soitan neuvolaan ja yritän kerjätä neuvolalääkäriaikaa, että onko paikat kiinni ja ok vai onko kaikki menossa jo nyt ihan pieleen. Hirveintä on nyt se, että olen ihan yksin kotona sinne jouluun saakka. Mies jo kyllä eilen puhui puhelimessa, että tulee kotiin jos vointini vaatii sitä.

Ultrista vielä: aion kyllä mennä Brunon luo 4D-ultraan NKL:n rakenneultran lisäksi. Bruno sanoi mulle silloin ekassa ultrassa, että suosittaa tulemaan rv 22-24 välillä 4D-ultraan. Käsittääkseni mua kyllä jatkossa ultrataan sitten aika useasti äitipolilla, kun käynnit siellä tihenevät 1-2 viikon välein jostain rv 24+ - tai näin olen ymmärtänyt....
 
Vadelmaunelma, jos on kivuttomia eikä kestä pitkään, niin en usko, että sun tarvii ollaa huolissaan, kuulunevat asiaan. Mutta mun mielestä silti voisit soittaa sinne naistenklinikalle ja kysyä asiasta. Mun mielestä siinä ei oo mitään hysteeristä, että kysyy, onkohan tämä normaalia. Ja sitä paitsi mitä sitten, vaikka aattelisivatkin, että oot hysteerinen, siinäpähän aattelevat. Jos sitten toteavat, että ei oo tarvetta tulla päivystykseen, mutta sulla huoli on vielä huomenna, niin soitat huomenna vielä sinne neuvolaankin, ja kysyt, olisiko mahdollista saada ylimääräistä neuvola-aikaa. Tai voisit mun mielestä soittaa ja kysyä sitä, vaikka huoli ei niin kova oliskaan. Jos ovat yhtään asiallisia, niin luulis, että pyrkivät sen järjestämään. (mä haluan itsepintaisesti jaksaa uskoa julkisen terveydenhuollon hyvään laatuun, vaikka resurssipula on mitä on ;)) Ja on muuten omituista, että seuraava neuvola-aika on noin myöhään..

Wabisabi, kyllä tuo 9 viikkoa ultrien välillä tuntuu mustakin ihan kohtuuttoman pitkälle.. Meillä onneks on neuvolassa vanha ultralaite, jolla katotaan vissiin joka kerta kun siellä käyn. Seuraava (eli toinen) neuvola-aika onkin onneks jo viikon päästä :) Ja rakenneultra on sit joulun jälkeen. Neuvolalääkäriajasta ei oo mitään puhuttu, että en sitten tiiä, millon se on..

Midy, tervetuloa mukaan ja onnea!!

kielovanamo ja "napapiirin sankari" 15+0
 
Vadelmaunelma, liittyykö supistuksiin jotain kipua? Jos ei liity, niiden pitäisi olla vaarattomia. Minulla oli esikoista odottaessa voimakkaita ennakoivia supistuksia jo ennen raskauden puoliväliä. (Selasin äsken kalenteriani, mutta en valitettavasti ollut kirjoittanut ylös viikkoja, joilloin ne alkoivat.) Supistukset olivat toisinaan niin voimakkaita, että kävelyllä piti pysähtyä nojaamaan johonkin ja hyvin lyhyin askelin sain hiivittyä takaisin kotiin. Varsinaista kipua supistuksiin ei liittynyt, mutta olivat ne kyllä tosi epämiellyttävän tuntuisia.
Neuvolasta silloin kertoivat, että jos sellaisten supistusten kanssa menee päivystykseen, niin ensihoitona on nesteytys. Suosittelivat siis, että kotonakin juo reilusti vettä päivittäin ja jos supistuksia tuli, niin sitten ihan pötköttelin sohvalla vesipullon kanssa ja join ja join.
Minua ei tutkittu supistusten vuoksi, vaan niitä pidettiin vaarattomina. Esikoisemme syntyi viikolla 34+3 eli kuitenkin ennenaikaisena. Sitä ei tiedetä oliko ennakoivilla supistuksilla mitään tekemistä keskosuuden kanssa.
Kun odotat kaksosia, niin voisi maalaisjärjellä ajatella, että normaalit ennakoivat supistukset alkavat aikaisemmin kuin yhtä lasta odottavilla. Todennäköisesti tilanteessasi ei ole mitään huolestuttavaa, mutta ymmärrän oikein hyvin, että olet hyvin huolestunut.
Jos supistuksia tulee usein, niin mene ihmeessä tänään päivystykseen. Stressi ja huoli eivät varmasti ainakaan paranna asiaa. Ei sinun tarvitse miettiä pitävätkö sinua siellä hysteerikkona vai eivät. Sinulle lapsesi ovat tärkeintä ja heidän vuokseen teet sen minkä parhaaksi katsot.

Kuulostaa oudolta, että siellä etelässä pääsee neuvolaan noin harvoin! Kun odotin esikoista, niin neuvola oli noin kolmen viikon välein ja siellä pääsee ultraan joka kerran. Ja ohjeeksi annettiin, että jos on huolestunut olo, niin neuvoloiden välilläkin saa käväistä ultrassa. Me asutaan maalla, joten on näissä pikkupaikkakunnissa kyllä omat todella hyvät puolensa.
Tässä raskaudessa ensimmäinen neuvola käynti oli 9+3, nt-ultra 11+5 ja neuvolalääkäri on ensi viikolla 13+4. Tiheästi on siis nytkin seurantaa ja luulisin, että tuollaisena se suunnilleen jatkuukin. Minulla on vielä esikoisen keskosuuden vuoksi erityisseurantaa synnytyssairaalassa muistaakseni viikolta 24 eteenpäin. Suunnitelma tuota seurantaa varten tehdään ensi viikon lääkärineuvolassa.

Vielä sinulle Vadelmaunelma. Yritä olla hermoilematta, vaikka se vaikeaa onkin ja mene käymään päivystyksessä, jos se sinua mietityttää. Halaus.

wabisabi, onhan se 4D-ultra vaikuttava, mutta en tiedä kannattaako siihen laittaa rahansa. Miten paljon kalliimpi lie kuin tavallinen ultra? Tavallinen ultrakin antaa kuitenkin mielenrauhan, joten jos itse joutuu ultrat maksamaan, niin ehkä kävisin sitten vaikka kahdesti tavallisessa ultrassa... Vaikea sanoa. Niitä 4D-ultrakuviahan näkee netistä, niin niitä katsellenhan voi miettiä meneekö omaa nuppusta sellaiseen katsomaan :)

Midy, tervetuloa joukkoon!

Tirlittan 13+0
 
Vadelmaunelma, olen aivan samoilla linjoilla kuin kielovanamo: soita vaan rohkeasti Naistenklinikalle ja anna niiden ajatella ihan mitä haluavat. Sinne tulee taatusti soittoja paljon turhemmistakin aiheista, ja onhan se selvä, ettei normineuvot päde kaksosraskauksiin. Kuten itsekin sanot (ja voit sanoa puhelimessakin), omasta neuvolasta et saisi kuitenkaan kriisiapua tässä tilanteessa. Minullakin on muuten ollut jo pari supparia, mutta olen saanut ne aikaiseksi ihan itse, kun olen esim. alkanut yskimään sängyssä kun olen maannut selälläni, tai tehnyt liian äkkinäisen liikeen... Uskon, että kaikki on hyvin, mutta mikään ei ole niin hirveää kuin pelätä ja huolehtia päänsä puhki - joten soittaisin klinikalle mahdollisimman pian... Tosiaan kaukosuhde ei ole kovin ihana näissä tilanteissa, mutta pääasia, että mies pääsee kuitenkin paikalle, jos tulee tarve.

Kiitos, kielovanamo - taidankin tarttua puhelimeen heti huomenna ja varata sen ultra-ajan. Hulluahan tämä on, mutta mielenrauha on kuitenkin kaikkein tärkeintä...

Tirlittan, olen katsellut noita 4D-kuvia myöhemmiltä kuukausilta ja ihmetellyt, onko vauva todella jo näköisensä niissä, vai muuttuuko ulkonäkö kovastikin syntymään mennessä. Täytyy varmaan tutkia asiaa ennen kuin teen lopullisen päätöksen. Täällä Englannissa on niin kurjasti, ettei neuvolassa ole mitään doppleria järeämpää, joten kaikki ultrat (NT- ja rakenneultraa lukuun ottamatta) on maksettava itse.
 
Soitin Naikkarille ja siellä oli tosi leipääntynyt kätilö, joka sanoi, ettei asialle voi tehdä mitään eivätkä huolineet mua sinne edes katottavaksi :( Käski soittaa huomenna neuvolaan ja pyytää lääkäriaikaa. Koska supparit ovat kivuttomia eikä mitään vuotoa ole, arvioi, että ovat vaarattomia ja liittyvät suurelta osin siihen, että odotan kahta ja kohtu kasvaa nopeammin. Ei kyllä helpottanut siltikään mun huolta yhtään. Kätilö myös kehotti varautumaan saikkuun. No, mä makaan vaikka lahnana sängyssä toukokuuhun (!!!) saakka, jos niinkseen vaatii. Harmittaa, kun mun lääkärikäly ei ole täällä töissä vaan hevonkuusessa - se järkkäisi jollekin omalle kollegalleen sairaalaan heti tarkastuksen tai kattoisi itse...Se on ennenkin ohitellut muita soittelemalla lääkäriystävilleen sekä proffatutuilleen ja muille mun jutuissa ;)
 
Vadelmaunelma, raivostuttavia tuollaiset leipääntyneet yksilöt, jotka eivät tajua olevansa asiakaspalvelussa :kieh:. Jos käy huomenna ilmi, että pääsy lääkäriin kestää, mitäs jos buukkaisit itsesi yksityislääkärin vastaanotolle? Todennäköisesti rutiinitutkimukset (ultra yms) riittävät selvittämään, ettei mitään hätää ole.
 
Vadelmaunelma miltä noi harjoitussupistukset tuntuu? Tunnetko kouristuksena vai miten? Siltä vaan ,että oon muutaman kerran itsekin vahingossa huomannut että masu on ihan kova, mutta mitään kipuja tai tuntemuksia ei ole ollut. Ei huomaisi ellei olisi sattunut tökkimään. Mietin kanssa kanssa että voiko "kovuus" olla muka jo nyt supistamista kun kaverille (joka on jo tosi pitkällä raskaudessaan) oli neuvolantäti mahanympärystä mitatessaan sanonut että huomaatko kun sua supistaa, ja kaveri ei ollut mitään tiennyt vaikka on jo aiemmin yhden lapsen maailmaan ponnistanut. Uskon että voi ihan hyvin liittyä juurikin nopeaan kohdun kasvuun, mullahan supisti/kouristi ihan tajuttomasti että itkin kivusta silloin tosi pienillä viikoilla kun ilmeisesti kohtu kasvoi niin nopeaan.

Oisko se neuvolantäti meinannut että viikolla 20+ siirtyy sit Naikkarille seuranta? Mulla on siihen 20+ asti ihan samalla lailla kuin yksikköodottaillakin (n. kerran kuussa) ja siitä sitten kai tapauskohtaisesti tiheämmin jos tarttee. Koita ruikata neuvolalääkärille aika, saisi mielenrauhan!

Midy tervetuloa! Sitten kun tiedät laskettua aikaa yms, ilmoittele niin päivitetään sut listalle!
 
Pikainen päivitys:.
Pahoinvointi jyllää edelleen, olin viikonloppuna saikullakin sen takia. Pomo oli ihmeen ymmärtäväinen vaikka muuten on sanonko mistä. Oli itsekin kokenut pahoinvoinnin joskus valovuosia taaksepäin ollessaan raskaana. Noh, tänään työhaastatteluun josko pääsis paikkaa vaihtamaan. En aio kyllä haastattelussa sanoa mitään Toukasta, katsotaan miten hyvin saan suuni pidettyä kiinni. Nyt on kyllä varmaan viimesiä aikoja hakea uutta paikkaa kun ei vielä masu näy.
Minttuska83 ja Toukka 7+5
 
Miten Vadelmaunelma, pääsitkö ylimääräiseen tarkistukseen? Täällä Espoossa ensimmäinen neuvola oli viikolla 8+, välissä NP-ultra viikolla 11+ ja nyt sitten ensimmäinen lääkärineuvola viikolla 15+. Seuraavana onkin sitten rakenneultra viikolla 20+ ja sitten siitä viikon päähän on jo seuraava neuvola. Lisäksi neuvolassa sanoivat, että jos tulee huolia/ kysymyksiä, niin välillä voi soittaa ja pyytää ylimääräistä käyntiä. Kuulostaa kyllä erikoiselta, että näin lähekkäin voi olla noin erilaisia systeemejä. Itse olen ollut ihan tyytyväinen vielä tähän kerran kuukaudessa tahtiin, kun doppler rauhoittaa sitten välillä jos rupeaa mietityttämään, että onko kaikki hyvin. :)
Tervetuloa Midy!
Omaa napaa sen verran, että vettä pitää juoda aika reilusti, että päänsärky pysyy poissa. Heti huomaa, jos juo vähän vähemmän, niin päänsärky alkaa. Lisäksi verisuonet näkyy tosi selvästi ja rintojen välissä on pari suonta vähän pullahtanut ulospäin. Massusta ei voi vieläkään päätellä mitään.. viime viikolla oli jo aikamoista turvotusta, mutta viikonlopun jälkeen olen palannut vanhoihin mittoihin. Ei milläään malttaisi odottaa, että tulisi jo vauvamasua! Eli Minttuska, vielä voi olla hyvin aikaa työnhakuun. ;) Ainiin, eikä täälläkään ole tuntunut vielä liikkeitä.

Sanasa ja Tiuku 16+0 POKS
 
Oikeasti missä on maitoparta???
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa :wave:
Jonttunen, mua oikein pisti hymyilyttämään tuo viesti, olet ihana. Mukavaa, kun on kaipailtu.

Mulla on ollu palstatauko muutamalta muultakin foorumilta, elämässä on tapahtunut viime aikoina paljon ja energiaa ei ole riittänyt ihan kaikkeen.
Tänne oli tullut paljon kuulumisia, meni jo pienoinen tovi niitä lukiessa. Uusille tervetulotoivotus minunkin puolesta. :)
Suuret pahoitteluni Tarantellalle :hug:, ihan valtavasti voimia ja onnea uuteen yritykseen.

Nt-ultra oli viime viikolla. Vedet kihosi silmiin, kun näin 6,5cm pikkuisen köllivän sisälläni, Oli aivan ihanaa. Vauva nukkui koko toimituksen ajan, joten lääkäri joutui kovastikin tökkimään mahaani, että olisi kääntynyt parempaan asentoon. Yllätykseksi saatiin vähän aikaa katsella myös 4D-kuvaa pienen kasvoista. Olin ihan hölmistynyt ja ihastunut. Miten näin vähillä viikoilla voikaan nähdä kallon puikulaa muotoa ja ne pullottavat, kiinni olevat "kalan silmät". Oli kyllä sykähdyttävää! Turvotusta oli 2,1mm, kävin verikokeissa ja tuloskin tuli, ei kohonnutta riskiä. Olin kyllä jo päättänyt, etten osallistuisi lapsivesi- tai istukkatutkimukseen, olisi tulos ollut kumpi hyvänsä.
Ultra oli rv 12+2, mutta ultran mukaan mentiin rv 12+6. LA ei luonnollisestikaan lähdetty tämän takia siirtämään. Esikoisen kanssa oli sama juttu, meni raskausaikana vähän "aikaansa edellä" kaikissa mitoissa, paitsi reisiluunmitta oli taas vastaavasti melkein viikkoa vähemmän. Uskoisin tämän selittävän sen, että esikoinen osoittautui ruumiinrakenteeltaan pitkäselkäiseksi ja lyhyempi jalkaiseksi. Josko tämä tuleva vauva on sitten samaa maata.

Minäkin jään mielenkiinnolla odottamaan teidän ekoja vauvan liikkeitä. :)
Itse olen jo saanut vähän tuntea. Odotin, että tässäkin raskaudessa ne alkaisivat niillä "perhosen siiven hively"-tuntemuksilla n.rv15-16, mutta olenkin tuntentut nyt jo alle viikon verran, mutta vain muutaman kerran "nypyttelynä". Olin aivan haltioissani ja ekalla kerralla olikin epäuskoinen olo, että tällaiseltako se tosiaan tuntuikin. Kannattaa varata ihan rauhallinen paikka, istua tai makoilla, syö tai juo jotakin ensin ja vaikka telkkua katsellessa voi ruveta kuulostelemaan ja "herkistymään" asialle. Ainakin pätee loppuraskauteen, kun pyydetään pitämään kirjaa vauvan liikkeistä.

Vattu, mitä kuuluu? Onko asia edennyt jotenkin?
Kuvasit kyllä osuvasti noita harjoitussupituksia. Mullakin tuntuu juuri samalta, alavatsa kovettuu tai kivettyy, ei tunnu varsinaista kipua, mutta tämä ei kyllä jää huomaamatta. Mullakin on tässä raskaudessa jo supistellut, kivuttomasti. Tuo juominen auttaa, paikoilleen istuutuminen/rauhoittuminen, stressin vähentäminen (jooh, yrittää kuka tähän pystyy). Mua on supistanut, jos häärään kovasti ja pinna on kireellä. Ekasa raskaudessa supisti myös, mutta muistan tämän vain myöhemmiltä viikoilta. Tämäkin meni niin, että olin tiedostanut vatsan kovettumisen, mutten pitkään aikaan älynnyt, että olivat supistuksia. Muuten vaan ajattelin olevan tukalampi olo ja käveleminen hidastui huomattavasti, missä pullossa kasvanut minäkin taidan olla, heh!
Mutta älä oikeasti kuuntele tällaisen yksöstä odottavan juttuja. Itse tiedät kroppasi ja olosi, olet jo tulevana äitinä huolissasi vauvoistasi ja sinuna varmasti huojentaisin mieltäni asiansa osaavan lääkärin puheilla. Lisäksi sun neuvola-ajat tuntuvat vähän liian pitkiltä, kyllä tuohon väliin kuuluu yksöstäkin odottaessa yksi neuvola väliin. Tarkistin omasta äitiyskortistani, niin olen NT-ultran jälkeen ollut rv16 neuvolassa. Nyt toisesta mulla on vähemmän kertoja. Eka neuvola oli rv11 ja seuraava on vasta rakenneultran jälkeen tammikuussa rv21.

Muuten meidän elämä on ollut yhtä hullun myllyä. Miehen kanssa ollaan tultu tulokseen, että vuoden vaihteen jälkeen laitetaan asunto myyntiin. Neliöitä tässä kyllä riittää, mutta kun ne jakaantuvat kolmeen kerrokseen, niin huushollaus ja jaksaminen aikanaan kahden lapsen ja lemmikkien kanssa on varmasti liian raskasta. Lähdetään sitten tammikuussa etsimään ykstaso ratkaisua meidän perheelle. Nyt olen jo laittanut huonekaluja ja muuta huutikseen myyntiin ja sekin on oma rumbansa, jos kamera sillä hetkellä on yhteistyökykyinen, niin eikö kone viimeistään tilttaa pystyyn. Monet, monet illat olen tämänkin kanssa tapellut, huoh! Lisäksi on tänä vuonna vielä edessä oleva oikeudenkäynti, mikä jo pelkästään ajatuksen tasolla minut hermoheikoksi ja täysin tolaltani. Tuo maailma on mulle ihan vieras, en ymmärrä miten nuo asiat menee, ihan kamala tilanne ja voisin oksentaa. Palkkasin lakimiehen, joka saa hoitaa asian, jotten stressaisi ja panikoisi itseäni hengiltä tai pelkällä pahalla ololla aiheuta itselleni keskenmenoa, liekö oikeasti edes mahdollista, mutta ihan kamalalta tämä tuntuu. Muuten olo on kohentunut raskauden jatkuessa. Minäkin olen sitten päässyt keskiraskauden energiseen vaiheeseen, vaikka aikaisemmin pohjaton väsymys ei tuntunut hellittävän ollenkaan. Nyt iloitsen siitä, että kerta viikossa oksentaminen on jo luksusta. =)

Maitoparta, rv 13+3
 
Hei vaan kaikille ja kiitos perään kyselyistä :)

Olin vaan eilen niin kuollut, puhki, poikki ja pinossa, että sammuin 19.30 kun tulin kotiin. Eli soittelin siis heti aamusta neukkulaan, jossa täti vaikersi, ettei heillä mitään ultraa ole eikä sydänäänien kuuntelu nyt mitään tietenkään auta. Miten ihmeessä neuvolassa ei ole ultraa?!? Eli onko niin, että jos ei ole mitään ongelmaa, niin vain silloin kannattaa neuvolaan mennä, koska käytännössä eivät muuta voi tehdä kuin vaakaa tuijottaa ja mitata verenpainetta? :headwall: Järkkyä! No, olisin saanut tälle päivälle ajan omalääkärille, mutta jäi epäselväksi, onko hänelläkään ultraa vai täytyykö tyytä käsikopeloon ja kuitenin tässä tapauksessa pitäisi myös ultralla katsoa. Päädyin sitten suoraan soittamaan Femedaan ja sain heti töiden jälkeen ajan. Hyviä uutisia tuli: kaikki kunnossa, kohtu kiinni, "kaula" juuri oikean mittainen jne. ja vauvat vilkkaita, hyvinvoivia ja hirveästi kasvaneita! Itse asiassa ovat koko ajan kasvussa 16+ eli miltei viikon suurempia kuin viikot oikeasti on.

MUTTA lääkäri korosti, että vaikka nyt näyttää siltä, että kyse vaarattomista harjoitussuppareista tulee ottaa rauhallisesti, tarkkailla tilannetta ja herkästi hakeutua uudelleen katsottavaksi heille (jos neuvola kädetön ja terkkariin vaikea saada akuuttia aikaa) ja hyvin matalalla kynnysellä myös saikulle. Korosti, että kaksosraskaudessa ei voi olla liian varovainen. Totesi kuitenkin, että raskaus näyttää todella hienolta ja onnistuneelta ja mitään hälyttävää ei ilmennyt. Tänään olo ollut jo parempi ja vain vähän aamulla on supistanut. Mä muuten luulen, että sullakin Lumipuu on saattanut olla harjoitussuppareita. Ne on siis kivuttomia eli tuntuu vain kiristys ja paine, mutta ei mitään kramppeja. Ja ihan kuin joku kiskoisi navasta sisään! Voiko se muuten olla vauva - sillä toinen niistä on navan kohdalla ultran ja dopplerin perusteella.

Neuvolakäynteihinkin tuli lisävalaistusta siten, että nyt terkka sanoikin, että voisin tulla jo ensi viikolla jolloin rv 16+ eli menen silloin siis. Olen myös päättänyt ottaa sen influenssarokotuksen samalla kertaa.

Mutta kaikkiaan jäi vähän semmonen tunne, että julkisella puolella ne ei meinaa ottaa vakavasti ja levittelee käsiään osin siksi, "ettei oo laitteita". Niin ja samalla sitten Naikkari edellyttää, että neukkula tai terveysasema katsoo ja tutkii ensin :headwall: Onneksi on Femeda! Joskin toisaalta ärsyttää, että on jo ite laittanut näihin lapsiin rahaa pienoisen omaisuuden yksityisellä klinikalla ja edes perusraskausseuranta ei meinaa julkiselta puolelta sujua.

Vadelmaunelma + Tiitiäiset 15+4
 

Yhteistyössä