Moikka pitkästä aikaa! Täällähän on varsin aktiivista keskustelua ollut viime viikkoina, kesti hetken päästä taas kärryille. Hienoa, että on tullut uusiakin mukaan. Tervetuloa ja onnittelut
Midylle ja
Cherille! Mulla on ollut edeltävät pari viikkoa aivan karseeta hässäkkää töissä ja oon ollu iltasin niin poikki, että en oo jaksanu koneelle vääntäytyä..
Vadelmaunelma : Tosi hyvä, että supparit ovat rauhoittuneet. Aika tympeetä kyllä, että kun huoliaan yrittää selvittää neuvolassa t. NKL:ssa, niin saa niin kylmää kohtelua. Tänään olikin muuten hesarissa just iso juttu neuvolakäyntien eroista eri paikkakunnilla ja siinä todettiin, että Helsingissä ollaan paljon nuukempia alkuraskauden käyntien suhteen. Varmaan kyllä ärsyttää, kun et enää voi samalla lailla jumppailla ja hikirääkkiä harrastaa kuin ennen, mutta kai se vaan on parempi sit kuunnella omaa kehoa. Itsekin olen huomannut, että oma tahti on hiljentynyt. Pelkään kanssa, että kunto on ihan romahtanut kun synnytykseen asti päästään. Nyt jo hengästyttää reipas kävely ja portaitten nousu. Ja meikäläinen on sentään aikaisemmin juossut maratooneja (en tosin pariin vuoteen). Hengästymisen myötä olen alkanut kävellä sitten vaan sellaseen lepposaan tahtiin, enkä jaksa enää esim. juosta viime tipassa vihreisiin liikennevaloihin, vaan jään suosiolla odottamaan seuraavaa vuoroa. Viime viikolla jouduin luopumaan rakkaasta ratsastusharrastuksesta, alkoi sen verran maha jo tuntua ja kieltämättä pelko persuksissa, että jos sattuisi tippumaan ja pikkuiselle kävisi jotain, niin ei voisi ikinä antaa sitä itselleen anteeksi. Ratsastuksesta luopuminen onkin niitä harvoja huonoja puolia tässä raskaudessa. Mutta, täähän on vaan lyhyt aika ihmisen elämässä. Ens syksynä voisi sitten taas jatkaa. Oletko muuten jo kertonut raskausuutisista sukulaisille vai vieläkö olet pystynyt salaamaan? Mielestäni ihan perusteltua kyllä, että he eivät ole ensimmäisten joukossa, jotka asiasta kuulevat, nimittäin sen perusteella mitä heistä kerroit tuolla aikaisemmin. Itse olen pikkuhiljaa nyt kavereille kertonut sitä mukaa, kun olen heitä tavannut. Kieltämättä välillä on iskenut sellainen olo, että apua, olenko nyt liikaa hehkuttanut tätä ihanuutta esim. töissäkin, että kauheaa jos nyt jotain kävisikin.
Seuraavaksi kommentteja eri topiceista, en nyt oikein muista kuka minkäkin aiheen on esiin ottanut, joten..
Vitamiineista: Söin yrittämisen ja hoitojen aikana eli n. 3,5 vuoden ajan raskausajan multitabseja. Viimeiset pari kuukautta olen syönyt raskaus- ja imetysajan multivitaa. Sitä ei tarvii ottaa kuin yksi tabletti päivässä, niin saa esim. sen suositeltava d-vitamiiniannoksen. Eipä nuo lisät (d-vitamiinia ja foolihappoa lukuunottamatta) varmaan mitään välttämättömyyksiä ole, mutta ei kai niistä hirveästi haittaakaan voi olla. Olen kyllä suorastaan ahminut klementiinejä ja kiivejä koko tämän eka 3 kk, joten ainakin C-vitamiinin saanti taitaa olla taattu.
Juustoista: On varsin harmillista, että lähes kaikki mun herkkujuustot on kiellettyjä (feta, mozzarella, homejuustot, vuohenjuusto). Raakana en ole syönyt, mutta kypsennettynä esim. jossain piirakassa tai kastikkeesa olen kyllä syönyt. Leipäjuusto on sallittua tietääkseni ja sitä onkin tullut syötyä. Jouluna aion tehdä superherkkuani eli piimäjuustoa
Salmiakista: Mulla myös on ollut vietävän kova salmiakkihimo. Ne pienet askit on aika hyviä, koska niissä on vaan joku 40 g ja ne ovat niin maistuvia, että riittävät pariksi päiväksi. Mullakin verenpaine aina ollut alhainen, joten siksi olen uskaltanut maltillisesti niitä syödä.
Ultrista, veriseulasta, sukupuolesta: NT-ultrassa ja veriseulassa oltiin ja puhtaat paperit tuli. Sukupuoli haluttaisiin tietää etukäteen, vaikka siinä aina epävarmuustekijöitä onkin. Ajateltiin mennä jouluviikolla Graviditakseen ylimääräiseen ultraan, koska rakenneultra on vasta 19.1. Myös 4D-ultraan haluaisin, mutta vasta sitten myöhemmillä viikoilla.
Äitiysvaatteista: Niitä on tullut jonkun verran jo hankittua. Ja mammahousuihin kun on kerran sujahtanut, ei todellakaan tee mieli enää normaaleja housuja päälleen vääntää. Housumalleista pidän eniten niistä, joissa joustosuikale tulee mahan yli. Ne on mukavammat päällä, pysyy paremmin ja lämmittää mukavasti. Ihan superhyvät perusmustat työhousut on Bebesissä myytävät
Noppiesin housut, muistaakseni Budapest-malli. On tosi laadukasta kangasta ja aivan unelmat päällä. Niillähän on myös verkkokauppa, josta voi tilata. Peruspaitoja tilasin Espritin verkkokaupasta Saksasta, suht edullisia ja ilmaiset postikulut. Viikonlopun hesarista bongasin
Fiilinki-nimisen lasten- ja äitiysvaateliikkeen mainoksen. Kävin siellä tänään ihan vaan kattelemassa ja poistuin paikalta ison kassin kera.
Niillä oli tosi hyvät valikoimat ja aika laadukkaan oloisia, paljon jotain saksalaista merkkiä. Ostin untuvatakin, neuleen, paitapuseron ja puuvillasukkikset. Suosittelen kyllä lämpimästi tätä kauppaa.
Siskolta, joka 5 vuotta sitten odotti kaksosia, sain käyttöön tosi hyvät äitiystoppahousut. Aivan loistavat, ostin ne hänelle silloin joululahjaksi, ja ne ovat kiertäneet jo monella sen jälkeen menemättä miksikään. Harmillista, että niiden suomalainen valmistaja ei enää tee niitä. Siinä olisi varmaan tosi hyvä markkinarako jollekin alan ihmiselle, kun eurooppalaiset merkitkään eivät viitsi niitä valmistaa.
Mahasta ja tuntemuksista: Maha on kyllä kasvanut viime viikkoina mielestäni aika selvästi. 12. -13. viikoilla nukuin öisin aika huonosti ja herätessäni vessahätään en meinannut saada unta, kun mahaa kivisti ja oli menkkatuntemuksen kaltaisia oireita. Kai ne jotain kasvukipuja vaan oli. Toisaalta juuri tuolloin oli töissä tosi hektinen ja stressaava kausi, joten ties vaikka olisivat olleet jotain stressisuppareita. En kyllä oikein osaa hahmottaa, minkälaisia ne harjoitussupistukset sitten on, minkälaisia niitten pitäisi olla ja ei pitäisi olla ja milloin niitä pitäisi odottaa.. Eilen oli hirveä päänsärky takaraivossa ja silmissä ja samoin aamulla. Ehkä se johtuikin liian vähästä juomisesta. Yleensä juon vettä ihan hirveesti, eilen jouduin paastoamaan 12 tuntia ennen tämän aamun työterveystarkastuksen verikoetta..
Vakuutuksista: Oletteko ajatelleet ottaa lapselle vakuutuksen ennen syntymää? Me ollaan ja pitäisikin alkaa pyytää tarjouksia ja vertailemaan. Se kannattaa kuulemma sitten ottaa ennen rakenneultraa. Jos siellä todetaan jotain poikkeavaa tai negatiivista (esim. istukan sijainti kohdunkaulan lähellä edessä), voi olla että koko vakuutusta ei edes myönnetä.
Maitoparta: Mukava kuulla sustakin pitkästä aikaa! Tsemppiä asunnonmyyntiin ja etsintään sekä oikeusjuttuun!
Nyt kai pitäisi siirtyä unten maille pikkuhiljaa! Stressitöntä ja mukavaa odotuksen jatkoa kaikille!