<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Terveisiä neuvolasta. Hb oli taas laskussa, 120-> 112. Ja ne verenpaineet :headwall: 65/88. Ihmekös jos ei meinaa saada aikaiseksi, kun vallan ottaa päästä, kirjaimellisesti.

Sairaalakassiin kannattaa tosiaan varata luonnon laksatiiveja. Luumusoseen lisäksi lakritsipussi on todella hyvä. Minusta synnytyksen jälkeen äiti saa hyvällä omatunnolla kiskaista vaikka koko pussillisen kerrallaan ihan vaan nälkäänsä. Jossain ohjeistetaan ottamaan mukaan omia vaatteita sairaalassaolon ajaksi. Minä en sitä suosittele (alusvaatteet toki on makuasia), sillä ekat päivät hikoilee kuin pieni (tai iso) eläin, joten on ihan kiva hikoilla niihin sairaalan -ah, niin kauniisiin - vaatteisiin ja heittää ne sitten vaan pyykkiin joka suihkukäynnin yhteydessä (minulla ennätys on viisi kertaa päivässä, kun paita oli hiestä märkä).

Ai niin, ja sairaalakamoista vielä, ainakin NKL:lla sai viimeksi Lansinohia, Bepanthenia, särkylääkkeita, ja vatsan/suolen toimintaa auttavaa juttuja (Pegorion tms) kun pyysi vaan. Lansinohia ostettiinkin sitten heti kotiin, kun en ollut sitä(kään) tiennyt. Sitä menikin sitten aika paljon aluksi... :)

Pe
Moikka, huomenna olis jo 30+0! Aika on mennyt hyvin nopeasti. Liikkumaan kykenen vielä, vaikka
välissä oli 4-5 viikon sairastelutauko. Välillä kävellessä alaselkä tulessa ja alakertaan tuikkii kivasti, mutta
menee hetken huilatessa ohi.

Synnytys jännittää, vaikka kaksi edellistä on menneet hyvin. Ainoat toiveet liittyvät, että synnytyksen
annettaisiin mennä omalla painollaan ilman turhia toimenpiteitä. Sairaalakassiin aion pakata tällä kertaa
varmaan läppärin, viimeksi oli tylsää kun vauvakin nukkui ja oli rauhallinen. Omat tossut todellakin, viimeksi ne sairaalan omat ei pysyneet kunnolla jalassa. Synnytyksen jälkeen eniten jännitän miten arki sujuu kahden pienen kanssa, kun tuo edellinen ehtii ehkä sen 1v. täyttää.
Jaksamista kaikille vaivaisille.

Pe 29+6

Neuvolakuulumisia. Sain kuulla kuukaudentakaisen verikokeen hb:n ja se oli 123 kun ekassa verikokeessa viikolla 13 se oli 126. Jos se on tuossa välissä tai sen jälkeen jotenkin heitellyt niin en ole ainakaan itse huomannut enkä lisärautaa syönyt. Sf-mitta oli 33 cm mutta tää täti mittaakin vähän reilummalla kädellä :) Painokin oli lähtenyt nousemaan heti huimalla 3,8 kilolla/kk. Asennosta/tarjonnasta meinas että siellä istutaan ja olen samaa mieltä. Kertaakaan ei ole tuntunut siltä että jalat olis ylhäällä vaikka välillä siellä ollaan kyllä vaakatasossa. Niinpä kätilö varas meille ajan ultraan toukokuun alkupuolelle että tsekataan paremmin missä asennossa siellä silloin (34+) ollaan. En jaksa tuosta perätilasta vielä huolestua ja puhuttiin jo kätilön kanssa että mulle paras vaihtoehto siinä tapauksessa olisi keisarinleikkaus.

Tää tuntuu ihan ihmeelliseltä että just vasta äsken mietin että kivaa sitten kun neuvolassa aletaan mittailemaan niitä sf-mittojakin ja nyt täällä jo puhutaan sairaalakassin pakkaamisesta ja muustakin tulokkaiden tuloon varustautumisesta. Niin se aika rientää! Ai niin kysyin kätilöltä siitäkin että saako mennä synnytyssairaalaan tutustumaan ja saa kuulemma kunhan soittaa ennen kuin tulee että joku kerkeää opastamaan. Täytyypä käväistä kun tulee jotain muutakin asiaa sinne päin. Pitää laatia oikeen lista että muistaa kysyä kaikkea mitä on miettinyt.

Niin ja viikkoja tänään 31+3

Täällä poksuu 30

(onnistukohan toi väritys?) Liitoskivut häpyluussa pahenee ilta kohden, mutta aamulla melkein normaali olo. Jes. Kipulääkkeitä en ole ottanut, en oikeastaan tiedä miksi, koska kipu on tosi kova. Jotenkin vaan hampaat irvessä mennään. Ja sit pelkään kipulääkekoukkuun jäämistä, ne toleranssit kun kasvaa koko ajan. Mulle sanottiin et kolme grammaa panadoolia voi ihan huoletta syödä ja se kyllä tuntuu aika hurjalle määrälle, ottaen huomioon parasetamolin toksisen tason (täällä puhuu entinen hoitsu) tieto lisää tuskaa.

Verenpaine (RR) merkataan niin, että isompi luku eli yläpaine on ekan 120/60, esimerkiksi. (täällä joku sitä ihmetteli)

Sairaalakassista: mulla ei oo ollu paljo mitään mukana, se mitä käsilaukkuun mahtuu. (esim siteitä ja omat pikkarit) Mutta. Edellinen synnytys olikin poliklininen synnytys ja mulla on noi rykäsyt ollu niin nopeita, että ei mies ole mitään eväitä ehtiny miettiäkkään. Ja ihan rehellisesti menköön heseen jos meinaa nälkään kuolla- (olen aika pahalla päällä täällä ja siitä syystä pisteliäs, pahoitteluni)

Pahantuulisuus on lisääntynyt huomattavasti täällä. En tiedä mistä johtuu. Oisko väsymys sitten syynä, heräilen yöllä monta kertaa ja aamuksi töihin. Lapsien harrastuksiin kuskaaminen ja nää kurakelit myös jurppii. Ja se, että mulla on ens viikolla 7 päivän työputki. :|

Se joka valitteli oksentamista synnytyksen aikana, eihän suhun pistetty petiditiiniä? Se on piikki joka annetaan kankkuun ja aiheuttaa usein oksentelua. Mulla ekassa synnytyksessä laitettiin ja oksentelin siinä sitten ja kivut ei mennyt mihinkään. Enää ei laiteta sitä ainakaan. Tokassa en ehtiny mitää lääkettä saadakkaan ja ajattelin et jos tääkin menis lääkkeettä. Katsellaan.

Huomenta :wave:

MiiJanen käynnistyksestä minäkin käsitin, että 8.5 määrätään päivä =).

Sairaalakassista Mä pakkaan lähinnä hygieniatuotteet, omat siteet ja alkkareita, paitsi ne verkkopökätkin on kyllä siinä tilassa ihan jees :D.. pöllimpä niitä viimeksi kotiinkin parit :whistle:. Mä en myöskään usko, että siinä kukaan joutaa ruokailemaan, isäntä menkööt sitten, kun homma on ohi. Ja KYSissä ainakin on niitä eväsautomaatteja, saa nistä jotain kolmioleipää tmv., jos yöaikaan sattuu synnyttään. Ite en kyllä ole syöny mitään yhessäkään synnytyksessä. Esikon synnytyksessä join jaffaa ja oksensin sitten huolella, joten parempi vain olla ilman. Vettä tosin vois juoda välillä..

Petidiinistä On varmaan yksilöllistä sen vaikutus, mutta morfiinipohjainen lääkehän se taitaa olla ja sivuvaikutuksena hyvinkin sitä pahoinvointia aiheuttaa. Mulle sitä tökitty joka synnytyksessä, mutta ei ole aiheuttanut mitään.. eikä kyllä kipuakaan vienyt. Se taidetaan siinä alkuvaiheessa tökkästä ennen mahd. puudutteita.

Kukahan on meidän pinon eka synnyttäjä?! Tosi jännää.. toukokuun puolella satavarmasti alkaa syntymään ja pääsee kyttää kellä supistaa jne :D. Sitä varmaan tulee roikuttua yötämyöten täällä päivittelee olojaan, jos unetkin menee (niiku aiemmin mennyt).

Mun yö meni katkonaisesti. Veti suonta pohkeesta, vihlo taas sillai tosi ikävästi kylkeen ja muutenkin ei oikein asentoa löytynyt kivuilta. Nousin sit kuuden jälkeen jo kahvin keittoon. Eilen illasta olin ihan raato, melko paljon oli ohjelmaa eile.. josko tänään vähempi.

Nelli&Rusina 32+1 :heart:

Yksi mitä pöllin sairaalasta on sängyn poikkareille laitettavat "vaipat". Mulla on jälkivuoto ollu aina tosi ällön runsasta ni suojaan siten sänkyä vähäsen kun ne yöt on niin sekavia muutenkin ni ei aina huomaa vahinkoja.

Johan oli yö :( esikoinen luopui vihdoin yötutistaan toissapäivänä, eka yö meni tosi hyvin, eilen sitten jäi päiväunet väliin ja yöunetkin meni ihan pieleen! Poika olis halunnut mut viereensä istumaan keskellä yötä ja silittämään kädestä... Useampi tunti siinä kukuttiin hereillä ja lopulta poika nukkui mun vieressä loppuyön ja tosi levottomasti... Ihan vinkkinä, ei ehkä kannata antaa syödä tuttia 2 v 7 kk asti... :/ nyt ehkä oli viimeiset hetket tohon tutista vierottamiseen, kun haluttiin kuitenkin tehdä se ennen vauvan syntymää.

syöminen synnytyksessä mulle tuotiin joku lämmin ruoka ja söin kyllä muistaakseni kaiken hyvällä halulla. Lisäksi miehellä oli mulle karkkia ja suklaata mukana, kaikki meni ihan siellä synnytyssalissa. Vuodeosastolla tuli muuten kans syötyä kamalasti makeeta, mutta se varmaan sallitaan siinä tilanteessa :)

Meillä ei sairaalassa ollu mitään verkkohousuja, en ees tiedä minkälaiset ne on. Ihan normaalit alkkarit oli mä vaihdoin kyllä siellä tosi useasti puhtaita alkkareita ja muitakin vaatteita. Useamman kerran päivässä. Lakanatkin taisin vaihtaa päivittäin, olin 3 yötä. Onneks olin sellaisessa kunnossa että pystyin liikkumaan vähän, toivottavasti nyt olis sama juttu.

Dynamite ja pikku-Telle 31+0 POKS :)

Tää ehti ikivanhoja ketjuja ja luki edellisodotuksen kirjotuksiani loppuajalta.. voi jeesus mitä valitusta :headwall: :D. Mutta aika kiva lukea tuntemuksiaan just samoilta viikoilta ja päiviä ennen synnytystä. Ehkä mä olen ollut jotenkin enemmän stressaantuneempi, kun vaan valittanut jatkuvaan. Mut niin ne valitti siinä muutkin, 5 sivuakin tekstiä yhdessä päivässä siinä porukassa :O. Niin nythän en valitakkaan yhtään :whistle:. Koen silti olevani henkisesti kypsempi nyt tähän odottamiseen ja kaikkeen :LOL:

Tämä henkisesti kypsempi ja sitäkin kypsempi olotila lähtee nyt kauppaan ennen kun isäntä poistuu työmaalle ja onkin kotona vasta huomen iltana (lukuunottamatta yönseutua).

Kai sitä sairaalakassia täytyy kohta alkaa pakkailla valmiiksi tai ainakin tehdä listaa mitä sinne haluaa. Itse meinasin sairaalan vaatteita käyttää mahdollisimman paljon ja alushousut on muutenkin sairaalalta otettava kun en itse omista yhtiäkään :D Kannettavan meinasin myös itse ottaa mukaan ja varoiks ehkä jotain ristikko/sudoku lehtiä. Sitten tietty kaikki hygieniatarvikkeet ja herkkuja otan varmasti myös mukaan :D

Onkos muuten kukaan innostunut ens kuun päivityksistä? :)

Jep, 8.5 määrätään käynnistys/leikkauspäivä.

Mulla on pikkasen elin otassa. Vaikka nuo lääkkeet on tehnyt olon paremmaksi, niin kun sokeriarvot huitelee ruoan jälkeen ysissä ja paasto uutisen luokkaa.

Ja miehen ex taas vauhdissa. Tekoa mieli ampua sille kuula otsalohkoon.

Tänään poksuu.. 31! Kännykällä en saa näköjään värejä..

Viimeksi muokattu:
Synnytyksessä syöminen ei muuten välttämättä onnistu. Itselläni ainakin on molemmilla kerroilla mennyt ruokahalu tyystin synnytyksen käynnistyttyä eli kun supistuksia on tullut alle 10 minuutin välein. En ole edes juonut. Tosin olen aika rivakka synnyttäjä, että ehkä se on syy. Synnytyksen jälkeen on sitten ollut ihan jäätävä nälkä. Se leipä ja jogurtti, jonka olen saanut synnytyksen jälkeen, on ollut ihan liian vähän. Viimeksi mies jo tiesi jättää oman osansa minulle ja silti luulin kuolevani nälkään ennen aamupalaa (tyttö syntyi yhdeltä, synnytysruuan sain kahden maissa ja aamiainen oli kasilta).

Mä tulin vaan hihksemaan palstan islanninvahvistukselle että teet hienon palveluksen kun tuot uutta verta sukurutsaajien valtakuntaan :D

Sovellus h

Joo, kiva lukea näitä mitä pakataan sairaalakassiin, mä en pysty tekemään vieläkään mitään kun kotona on edelleen remppa. En hankintoja en äitiyspakkauksen avaamista en vauvan vaatteiden pesua... Huoh. Töitä jäljellä tämä ja ens viikko niin päivät on taas sellaisia aamukuudesta iltakahdeksaan tukkaputkella. Niin ei siinä kauheesti rempatakaan ehdi.

Naene 33+1 (ei oo todellista ei voi olla näin pitkällä mä en ehdi prrkleeeeee!!!!!!!)

• Tykkää
Reactions: Miltsu87
Naene En ole minäkään tehnyt mitään vauvan eteen, saati sairaalakassia pakannut :) Vauvan vaatteita en ole edes katsonut, saati pessyt, eikä niille ole paikkaakaan. Vaipat odottavat edellisen käyttäjän jäljiltä hoitotasokaapissa paikallaan, edellinen jätti vaipat pari kuukautta sitten. Tuossa viikonloppuna havahduttiin miettimään sitä, minne vauvan vaatteet tullaan ylipäätään laittamaan, mutta sitä emme vielä tiedä. Kaipa asiat tarvitsisi saada kuntoon toukokuun loppuun mennessä, ainakin jos näyttää sille, että sektioon menee. Eli onhan tässä aikaa.

• Tykkää
Reactions: Naene
Dynamite Jaksuja tuttivieroitukseen.. aika kultaa muistot (ja varmaan lohduttaa nyt sitten yhtään) :hug:

naene Mahoton tuo sinun tahtisi! Onneksi pääset äitiyslomalle, niin jää edes työt pois =). Jaksamista.

Vauvakamasta No ei meilläkään nyt niin ole paikoilleen laiteltu mitään, kaikki pitäs olla, se pinnis ed. kaverilla ja pitäs hakea. Pyykinpesua ois ja paikoilleen laittamista, mutta onhan tässä tätä aikaa, pikkuhiljaa =)

Tuli KYSiltä torstain käynniltä epikriisi, hassu tuossa tuo yks lause "pää tulee kohdunsuulle kontaktiin" :D. Jep, mä voin sen kertoa, että totisesti tulee!

Neuvolassa käyty, oli vähän sellainen liukuhihnakäynti eli sisään, testit, muutama pikainen kysymys, ja ulos hei hei.

Kuulumiset:

Verenpaine: Vähän noussut, mutta ihan hyvä 118/63
Turvotus: + (totuus enemmänkin kyllä ++++ :mad:)
Pissa: Puhdas
Sf-mitta: 26
Tarjonta: Perätila (ei kyllä kovin varma, kun ei löytynyt kyllä päätä eikä peppua millään)
Sikiön syke: 130
Liikkeet: ++

Niin. En mä tiedä. Jotenkin masentaa. Täällä sama ongelma kuin joillakin muillakin, eli pinnaa kiristää, väsyttää, ei jaksaisi esikoisen kanssa taistelua, mies ärsyttää jne.

Syynä voi tosin olla se, että en ole nukkunut pariin viikkoon, varsinkin nää viimeiset yöt on olleet ihan pyörimistä. En jaksaisi. Ja kun töissä on käytävä. Krooh. Puuh.
Nukun puoli-istuvassa asennossa, silti useimpina öinä sitä saakelin mahahappoa vaan nousee kurkkuun, koko ajan. Rennietä menee yli suositusten. Eilen miehen ehdotuksesta kokeilin ottaa ruokasoodaa veden kanssa ennen nukkumaanmenoa, no ehkä se auttoi, tai sitten oli muuten vaan parempi yö, mutta aamupaino näytti 2 kiloa enemmän mitä muina aamuina. Pompsahti sitten juuri sopivasti neuvolakäynnille, jee! :D

Ja nyt mulla on alkanut sama vaiva kuin esikoisen odotuksessa. Eli öisin ensin sormista menee tunto, sitten alkaa sellainen vihlova kipu, sormenpäistä kyynärpäihin ja sieltä säteilee olkapäihin. Se on ihan hirveää!! Siihen ei auta mikään! En tiedä onko se jotain hermoperäistä kipua, että painaako se kohtu johonkin niin pahasti, mutta itku sen kivun kanssa tulee.
Onko kellään muulla ollut tällaista mystistä käsikipua???

Linneat 30+3

POKS 32+0 !!!!! :heart:

Kohdunkaulaun kotrollista huonoja uutisia :(

Oli pehmentynyt ja lyhentynyt lisää. Pah :mad: Oon ottanu iisisti, mutta parina päivänä tullu supistuksia 10 min välein. Nyt täytyy siis lyhentää lenkkejä ja makoilla enempi. Säännölliset supistukset olis nyt vältettävä. Harmittaa vaan niin kun virtaa löytys ja kroppakin kestäis ja aikaakinhan mulla täällä lomaillessa ois.

Lähete ultraan, jossa saadaan tarkka mitta kohdunkaulalle. Jos alle 2,5cm, niin sit kortisonipistoksia varuilta.

En oo osannu pelätä tai jännittää synnytystä. Ja oon aatellu, että sehän on SITTEN. No nyt jänskättää ajatus siitä, että pitäis kuulemma henkisesti valmistautua aikaiseen lähtöön... :eek:

Ens viikko kuitenkin Leville miehen kanssa lomailemaan. Ulkona syömistä, kylpylöimistä... Saa luvan neiti pysytellä masussa ainakin vielä ens viikon :saint:

Täällä "paniikissa" pessy tota vauvapyykkiä. Tuli mieleen yks juttu. Ootteko käyttäny vastasyntyneellä vauvalla tuota pinnasängyn täkkiä? Meinaan, että onko se liian paksu? Riittäiskö pelkkä pussilakana peitoksi varsinkin kesävauvalla?

Täälläkin yöt menee aika lahjakkaasti pyöriessä ja sitä hyvää asentoa ettiessä...niin tai vessassa ravatessa. Sit on näitä luksusöitä kun nukkuu vahingossa jossain täydellisessä asennossa ja herää vasta kymmeneltä. Harvinaisia, mutta taivaallista :D

Ma kirjoitan nyt ilman aakkosia, miehen tyttaren koneelta. Joten anteeksi tama aakkoseton teksti.

Ma en ole viela pessyt vauvan vaatteita, pitaisi sekin tehda. Teen sen toukokuussa, ensi viikko menee Prahassa ja seuraava Tukholmassa lasten kanssa, joten vauvan vaatteet saa odottaa sinne.

Sairaalakassin aion pakata vasta lahempana synnytysta.

Hemmetti, tilasin ellokselta äitiysvaatteita. Sellaiset pillifarkut tilasin kokoa 36. Tiukkaa teki että jalkaan mahtui.. :ashamed: kävi ihan supistelemaan kun änkesin niitä päälle, nyt läähätän ne jalassa tässä sohvalla ja vauva loikkii masussa eestaas, loukkaantuikohan se jotenkin? :LOL: Mun mies sano että en saa enää selkeästi sovitella vaatteita kun olen aina niin kipeä sen jälkeen.. Toisaalta nää mun supistukset ei kyllä avaa eikä pehmennä YHTÄÄN mitään, ni ihan sama.

Oon vähä kateellinen teille jotka ootte jo useita viikkoja mua edellä.. Itse olen ihan varma, että hän ei ulos ennen laskettua tule aina mennyt vähintään viikolla yli. (ellen nyt lähde siihen käynnistykseen) siinäkin on riskinsä kuitenkin.. Toisaalta niin on jättivauvan synnyttämisessäkin. Yritän nyt olla ajattelematta asiaa ennen seuraavaa kontrolliultraa.

Mua käy ärsyttään tää oma ulkonäkö, olen aina ollut hoikkavyötäröistä, mutta reisille painoa kerryttävää tyyppiä Nyt kun ei ole mistään vyötäröstä enää jälkeäkään ja reidet on kun,,. noh.. ISOT ja pituutta ei oo paljon ni näytän kyllä aika maatuskalta. Korkkareitakaan en ole voinut laittaa ollenkaan ku noi liitoskivut on niin pahat. Toisaalta ei se ulkonäkö mitään merkkaa jos vauva tulossa, tiedän kyllä. Musta vaan tuntuu et mieskin jo välttelee kun oon niin suuri ja pahalla päällä. :whistle:

Yhteistyössä