<3 Huhtikuiset 2011 <3

nopeasti tohon pakkasasiaan, tyty herää kohta...

viimeksi nukutin kun oli -16 ja tänään ollaan ulkoiltu (ei siis nukuttu) ja pakkasta on -20... keskimmäistä (nyt eskarissa) nukutin vauvana noin -24 pakkasilla, kun esikoisen piti päästä pulkkamäkeen.

mun mielestä voi ihan hyvin nukuttaa ulkona kunhan on vaan kunnolla päällä, ja suojausta vaunun aukon edessä =)
 
Masuilija Meillä on neiti ollut koko ajan äitin perään, kukaan muu ei kelpaa. Isin kanssakin leikkii vain kun minä olen näköetäisyydellä. Saapa nähdä milloin malttaa olla äitistä erossa.
Hampaita tää meidän tyttönen sitten on itkenyt. Toissayönä puhkes kulmahammas, viime yönä toinen yläetuhammas. Ens yönä sitten varmaan seuraava kulmahammas, siltä näyttäis. Panadolia olen nyt sitten antanut, että saa yöt ja päiväunet nukuttua. Panadolista vaan sitten tulee se riesa, että pistää vauvan mahan sekaisin. Kakka on niin tujua että on polttanut pyllyn ruvelle : / No, kunhan nää neljä hammasta on pykästy ulos niin jospa sitten olisi pikku tauko.
 
Huh heijjaa!

Hampaita tahkotaan täälläkin. :O Viides tulossa kovan kiukuttelun säestämänä. Oli jopa pieni lämpö tuossa eilen ja posket paloauton punaiset. Panadoliin on turvauduttu, koska ei muuten saa nukuttua. Ulkona ei olla nyt pariin päivään oltu ja nukkuminen on siis muutenkin hankalaa päivisin.

Kyllä on ollut tylsää tämä sisällä oleminen. Treeneissä ollaan kyllä käyty (myös miehen ja poikani), koska ajan kulutusta sekin. Siellä on pari muutakin äitiä välillä pyörimässä pikkuisten kanssa, joten vaaviseuraakin löytyy. =)

Meillä kelpaa yleensä iskä ihan yhtä hyvin, kuin äiti. Poikkeuksena ISOT itkut, niin silloin äiti piirun verran "lohduttavampi".

Täällä valmistellaan pian isoveljen synttäreitä. 10-vuotta jo! Mullekin tulee jo kohta 30 mittariin! :x Kylläpä aika on vierähtänyt.

No nyt ei taas ehdi muuta, heips! :wave:
 
Heippa taas kaikille äideille!

Meillä neiti konttaa jo reippaasti, tuesta kiinni pitäen siirtyy jo tosi hyvin, esim. pöydän toisesta päästä toiseen päähän =) Syöminen on viime päivinä ja viikkoina ollut vähän niin ja näin, varsinkin aamupalaa neidin on vaikea saada alas. Mitä vauvanne saa aamupalaksi? Meillä oli ennen kaurapuuroa marjasoseen kera, mutta nyt se puuro ei mene mitenkään neidillä alas, vaikka aiemmin ollut lemppariruokaa, niin nyt on sitten syöty "vain" sosetta ja välillä lisäksi myös leipää. Sisällä ollaan pöhkitty koko viikko noiden pakkasten takia, minä en vie neitiä ulos, jos pakkasta on yli -10 astetta. Jossain lehdessä oli just juttua tutkimuksesta, jossa käynyt ilmi, että yli -5 (!) asteen pakkanen ei ole hyväksi vauvalle. Mutta aina tulee uutta ja erilaista tietoa kaikista asioista, tiedä sitten, mikä oikeasti on se paras vaihtoehto :D Mutta eiköhän jokainen äiti ja vanhempi toimi lapsensa parasta ajatellen, eli silloinhan kaikki ratkaisut on oikeita =)

masuilija. Vipa onkin mulle etäisesti tuttua seutua. Rauhallista siellä ainakin uskoisi olevan =) Ja eiköhän tuon kokoinen talo/asunto teillekin riitä vielä pitkään, meillä tässä asunnossa 81neliötä, ja kyllä tännekin mun mielestä vielä toinen lapsi mahtuisi... =) Mutta ehkä kolmea lasta ei sitten enää... ;) Hui, onpa hb matalalla :| Toivottavasti se sieltä nousisi/nostettaisiin ylös pian, niin jaksamisesi varmasti paranisi ihan huomattavasti! Ja joo, meillä kanssa neiti kulkee just noin sivuttain tukea vasten, ja sohvalle yrittää kovasti kömpiä! Ja meilläkin äiti kelpaa aina paremmin kuin isi, vaikka isikin kelpaa kyllä hyvin =) Varsinkin illat on semmoisia, että neiti viihtyy paremmin mun seurassa. Ja itku tulee, jos menen vaikka suihkussa käymään, ja neiti jää isin kanssa leikkimään/isin syliin. Aikamoista eroahdistusta taitaa olla, mutta eikös se ookin ihan normaalia näin 9kk:n tienoilla?
 
Veyve Eroahdistus on tässä iässä ihan normaalia ja voi kestää pitkäänkin. Musta tuntuu että meillä on ollut jo monta kuukautta tuota. Kyllähän tuo varmasti pitkään meillä menee, mutta meillä myös koira ja haaveissa olisi kissa, mutta taitaa tässä asunnossa jäädä haaveeksi tuo kissa :/ Ja käsittääkseni seutu on rauhallista :) Ja eiköhän tuo hemppari saada nousemaan kunhan vaan saadaan selville mistä johtuu.

Me käytiin tänään pojan kanssa syömässä amarillossa kun isäntä oli remppahommissa. Viime yö oli ihan katastrofaalinen, valvottiin 11-01 ja yhestä kolmeen asti herättiin noin 4krt/h ja sit kolmesta kuuteen nukuttiin putkeen ja sit päätti poika herätä. Onneks mies sano että nuku rauhassa ja sit vetelinkin ysiin asti unia. Kyllä tää raskausaika on ihanaa kun mua vaan hemmotellaan koko aika :D <3
 
Hiikka: Voi, teillä onnistuu tuo pottailu sitten jo hyvin, hieno juttu! =) Meillä vasta mietintäasteella tuo homma...;) Voi ei, tosi ikävältä ja oudolta käytökseltä kuulostaa kyllä tuo lapsen isän touhu, varmasti harmittaa lapsen puolesta:( Mutta onneksi lapsellasi on sinut!=) No hui, meillä neiti syö kerralla melkein kokonaisen paahtoleivän viipaleen, ilman reunoja tosin :D

Milas: Teillä sitten nuo päiväsyötöt aika samallailla kuin meilläkin. Tosin tänään kokeilin jättää yhden päiväsyötön pois, kun neiti oli yllättävän pitkät päikkärit nukkunut. Ja ei mitään vaikutusta mihinkään, ei tainnut neiti edes huomata, ettei sitä tissiä tullutkaan :D Oletteko jo maitotuotteita alkaneet maistelemaan, jos niin mitä ja minkä verran? Me taidetaan kohta aloittaa raejuuston ja maustamattoman jugurtin maistelu. Ja hei hyvä, että teilläkin pottailut jo onnistuu noin kivasti=)

Netsuli: Sullakin sitten aikalailla sama juttu imetyksen kanssa kuin mullakin, 4-6krt imetän päivällä, paitsi tänään oli poikkeuksellisesti vain 3 imetyskertaa, eikä neiti näyttänyt olevan moksiskaan! Ja meillä kanssa neiti liikkeessä ihan koko ajan, kun hereillä on, ei malta pysähtyä eikä olla paikallaan. Itku tulee, jos edes yritän laittaa hetkeksi lattialle istumaan :D Meillä viime yönä nukuttiin 22-10, ja sitten yhdet 2,5t päikkärit, ai että=)

Tinttulina: Ei olla neidin 1-vuotissynttäreitä vielä suunniteltu. Ja saa nähdä, järjestetäänkö semmoisia edes, kun eihän noin pieni vielä ymmärrä juhlien päälle. Olisi kyllä toisaalta kiva jotkut pienet juhlat järjestää, mutta kun toiset isovanhemmatkin asuvat toisella paikkakunnalla... Mutta olisi kyllä kiva teijän muidenkin mietteitä näistä 1-vuotissynttäreistä kuulla, kertoilkaahan =)

NeliApila: Onnea kovasti, toivottavasti kaikki on hyvin! :flower:

viiva: Käyttääkö tyttö jo maitotuotteita päivittäin, vai miten riittävä kalsiumin saanti on turvattu? Ja onko nuo kaksi imetyskertaa ajoittunut päivään miten, aamulla ja illalla? Jos pakkasta on yli -10astetta, en vie neitiämme ulos. Eli täällä sisällä ollaan kohta pöhkitty jo viikko, blaah.
 
Jos ja kun olette olleet vauvan kanssa näillä pakkasilla sisällä, niin mitä kaikkea tekemistä olette yhdessä tehneet, että aika on kulunut? Kieltämättä tämä sisälläolo alkaa jo kyllästyttää, ainakin tätä äitiä :p Ja tästä tuli jatkokysymys mieleen: Leikittekö vauvanne hereilläoloaikana koko ajan hänen kanssaan, vai paljonko annatte olla myös omissa oloissaan? Mielestäni vauvan pitäisi saada kokea päivittäin molempia juttuja, mutta sitten tulee jotenkin semmoinen "huono äiti"- fiilis, jos en ole koko ajan aktiivisesti leikkimässä tai vähintäänkin seuraamassa vieressä neidin touhuja...
 
Veyve Meillä on maitotuotteita jo jonkun aikaa maisteltu sillon tällön. Aika rennosti on sen kanssa otettu, ensin annettiin maustamatonta viiliä pari lusikallista ja sitten sai meiltä maistaa jogurttia joka ei tosin ole maustamatonta, juustoa on maisteltu ja yhdessä kastikkeessa oli smetanaa. Kaikkea annan pojalle mitä itsekkin syödään, ei nyt siis lanttuja tai sellasia. Mutta yleensä kaikki mitä itse syödään sopii myös pojan suuhun.
Me ollaan pojan kanssa käyty pakkaspäivinä kaupungilla parisen kertaa ja kotona oltu. Aika tylsiä nää päivät on ja jotain kivaa ja erilaista olis kiva kotonakin keksiä, esim. sormiväri juttuja. En ole koko aikaa pojan kanssa, tykkää hirmusesti leikkiä itsekseenkin.

Kaippa se olis lähettävä muutto hommiin :)
 
Minäkin ilmoittaudun uudelleen plussanneiden joukkoon :D Jouluna koettiin keskenmeno ja heti sen jälkeen tärppäsi uudestaan, eli la oletettavasti 3.10.-12, jos nyt olen oikein laskenut! :D

Hapanmaitotuotteita, viiliä ja luonnonjogurttia, ollaan syöty nyt viikko-pari päivittäin.. Yleensä sekoitan vähän jogurttia, viiliä ja hedelmäsosetta ja hyvin maistuu :) Lisäksi juodaan päivittäin väh. 0,5l korviketta, eli pitäis kalsiumin saanti olla turvattu :)

Eroahdistusta meilläkin on, kohtuu lievänä vielä onneksi! :) Isinkin syli kelpaa ihan yhtä hyvin kuin äitinkin, joskus jopa paremmin!

Tälläkertaa tälläiset pikajutut, täytyy taas joutua!

-Minki ja neiti täystuho (+ylläri 5+4)-
 
Voi Onnea teille plussanneille!
Kyllä kuume vaan nousee vaikka edelleen odotellaan menkkojakin. Pitäis vissiin lopettaa kokonaan tuo imetys että alkais hormoonit taas toimimaan.

Meillä on känkkäränkkä hyökänny kun tuli noi ylähampaat. Eli kauhia kiukku vähän väliä ja yöt aika levottomia.
Meikäläisen syli on meillä kyllä se paras mut tää johtunee siitä että isi on niin vähän kotona. Viime viikonloppuna olin näkevinäni vierastamisen merkkejä tytössä kun isi oli ollu 2 viikkoo yö töissä ja työ tunteja sille kerty melkein 70h/ vko. Pari päivää meni niin ettei tyttö ehtiny nähdä isäänsä ollenkaan.
Jahas ja sit mennään taas.

Meillä ei tavis maitoo oo vielä otettu käyttöön but soon =)

Muoks. Minkille pahoittelut menetyksestä ja sydämmelliset onnittelut ja tsemppiä plussasta !
 
Viimeksi muokattu:
Veyve semmonen tuli mieleen, etta syodaanko teilla viela oiseen aikaan? Usein sillon ei aamupala maistu, jos vauva juo maitoa yolla. Kun tassa iassahan ne eivat sita enaa oiseen aikaan tarvitsisi..... Meillakin tosin TAAS kerran on palattu yoruokailuihin.... Mutta jotenkin se on niin paljon helpompi antaa se pullo, kuin huudattaa keskella yota! Viime yon aikana otti pullosta yhteensa 400ml!! :O
Meilla aamupalalla syodaan puuroa hedelmasoseen kanssa tai muroja (weetabix ja itse natustelee cheerioita (onkohan naita Suomessa..?)). Joskus annan paahtoleipaa + juustoa+ jogurttia.

Me ollaan kaytetty maitotuotteita jo puolen vuoden iasta asti. Taalla vahan eri suositukset kuin Suomessa. Jogurtti on herkkua. Juusto ei meinannut ensin maistua, mutta onneksi nyt oppinut sita syomaan!

Minkille onnea plussasta! Kylla te ootte rohkeita.. ;) Mulla ei oo yhtaan minkaanlaista vauvakuumetta! Saas nahda jaako tama meidan ainokaiseksi....

Mekin ollaan yritetty tuota pottailua, mutta ei tuo Isanta oikein mielellaan siina istu.... Parit kakat ja yhdet pissat olen onnistunu kalastamaan!
Istutan siihen potalle aina, kun rupee ankemaan kakkaa. Noh, siina sitten istuu jonkin aikaa, mutta kakka tulee vasta, kun laitan vaipan takaisin paalle! :O Vinkkeja?? Vaikka eihan tuolla pottailulla viela mikaan kiire ole....

Veyve ala suotta pode huonoa omatuntoa tuosta, etta annat vauvan olla omissa oloissaan! Jostakin luin, etta nain pitaakin tehda, etta vauva tarvitsee myos 'omaa aikaa' ilman, etta vanhempi koko ajan on vieressa hoosaamassa. Eli sillon kun viihtyy hyvin yksikseen, niin anna vaan touhuta! Nain minakin olen tehnyt. :)

Meilla poitsu on nukkunu lounaan yli! Mitenkahan loppupaivan kay, kun kello on jo kaksi ja edelleen nukkuu! Yleensa ruokaillaan puolen paivan aikaan, mutta oltiin laakarissa (mulla silmatulehdus, pojalla flunssa) ja nukahti vaunuihin tulomatkalla ja kohta nukkunu 2 tuntia! Sitten ei tietty maistu iltaruoka, kun syo lounaan nain myohaan... Hmmmmm....
 
Meillä tehtiin tänään iltapuuroksi mannapuuroa ja oli kyllä pojan herkkua :) Kuin myös äidin, ei meinaa oikeen tavan ruoka maistua :( Ja nyt on myös eilen illalla ja tänä aamuna syöty weetabixiä ja sekin on suurta herkkua. Meillä tuntuu kaikki maistuvan.
 
Meijän neiti lähti viikko sitten kävelemään, olipa ihana synttärilahja äidille (mulla siis oli samana päivänä syntymäpäivä)!:heart: Neidin kävely on semmoista, että noin viisi askelta tullaan vaikkapa sohvan reunalta äidin/isin syliin, mutta eikös se jo ihan kävelyksi lasketa, kun ei tukea tarvi?=)

Aina aiemmin neiti on tarvinnut tissin nukahtaakseen, etenkin yöunille, mutta nyt on alkanut olemaan semmoista, että nimenomaan ei enää nukahdakaan tissille, vaan äidin syliin, kun hetken aikaa neitiä keinutan sylissä imetyksen jälkeen. Hyvä juttu kyllä imetyksen lopettamista ajatellen=)

Meillä on alkanut nyt taas olemaan piiiitkästä aikaa jonkinlaista päivärytmiä: noin 3t heräämisestä neiti ottaa 30-60min päikkärit (eli usein siinä puolen päivän aikaan) ja sitten klo 16-17.15 ja yöunille mennään 20.30-21. Ihan ihmeellistä,että jo monta päivää ollut näin, jes jes=)

masuilija.: Oij, ei meillä vaan neiti vielä syö samaa ruokaa kuin me.... pitäisiköhän jo?:eek: Miten teillä muilla?

Minki: Paljon onnea plussasta! :flower:

Netsuli: Voi, toivottavasti tyttö ei nyt isäänsä ala vierastamaan... Hankalia nuo työkuviot välillä, mutta eihän niille mitään voi:| Meillä neiti vierasti jo joskus 4kk:n ikäisenä, ja sen jälkeen ei ole -vielä ainakaan- uutta vierastamiskautta ollut. Ei meijän neiti ole isäänsä unohtanut, vaikka pari kertaa kuussa ollaan neidin kanssa kahdestaan minun vanhempieni luona 3-4päivää yhteenmenoon, eikä neiti silloin isäänsä näe (neidin isä harvoin näillä reissuilla mukana).

Tinttulina: Oho, melkeinpä nolottaa, etten ollut tajunnut ollenkaan ajatella tuota, että yöimetys saattaa vaikuttaa hyvinkin paljon siihen, ettei aamulla ruoka maistu, etenkin kun meijän neiti syö "yömaitonsa" monesti joskus aamuyöllä, eli 05 aikaan. Ei neidillä mitenkään nälkä ole, mutta tosiaan täälläkin sellainen tilanne, että en tykkää huudattaa ja vain tissillä neiti tulee tainnutetuksi takaisin yöunille, kun oikeastaan joka yö herää semmoiseen outoon paniikkuhuutoon, joka ei millään muulla lopu... ja tätä on kestänyt noin 6kk:n iästä lähtien. En tiedä mistä on kyse, mutta olisihan se ihanne, että yöimetys jäisi jo pois...
 
veyve Ei se varmaan mitenkään välttämätöntä ole. Mutta meillä kun maistuu jo samat ruoat ja ei isommatkaan palaset haittaa, niin miksipä ei :) Kunhan vaan ei suolaa laita. Meillä on nyt opittu seisomaan syöttötuolissa ja kiipeemään portaita ylös päin. Niin ja kävellään tukea vasten. Jaahas poika tuli kans kirjottaa terveiset, :D
+
 
Meilläkin syödään aikalailla samaa ruokaa mitä muutkin, lukuunottamatta sellaisia ruokia mitä ei saa vauva-ystävälliseen muotoon laitettua, kuten tortillat tai pitsa.. Silloin syödään purkista, tai pakkasesta itsetehtyä. Kasvissoseitakin teen itse toiselle lämpimälle aterialle. Tähän mennessä ihan suosikki on ollut karjalanpata! :)

Meillä ollaan opittu nousemaan ylös ja seisomaan ilman tukea! Ihan hilkulla on ettei ottaisi jo askeleitakin! Taputus ja vilkutuskin onnistuvat! :D Taputus opittiin viikonloppuna ja nyt sitä tehdään jatkuvasti ison hymyn tai naurun kera!

Nyt iltapuuhiin neidin kanssa! :)

-Minki ja neiti-
 
Minki: Voi, teillä paljon uusia juttuja opittu!=)

Meillä neiti on nyt saanut alkaa maistelemaan maitotuotteita, noin viikon verran ollaan annettu niitä päivittäin syödä, ja tähän mennessä neiti on maistanut luonnon/maustamatonta/bulgarian jugurttia ja kahta eri juustoa, ja sitten niitä "vauvojen jugurtteja" myöskin. Ihan on neiti tykännyt. Onko se sitten 12kk:sta ylöspäin, kun ihan peruspurkkimaitoa saa antaa, vai voikohan sitäkin alkaa pikkuhiljaa maistattamaan?

Meillä neiti aloitti pottaharjoittelut viikonloppuna, ja heti ekalla kokeilukerralla tuli isot pissit pottaan ja tänään aamulla isot kakat! Jee jee, onpas tää äiti taas ylpeä;) Mutta kiltisti neiti on siinä potalla istunut, ja muutaman kerran siis sinne pottaan on jo jotain tullutkin. Aamu- ja iltapesujen yhteydessä olen nyt neitiä siinä potalla istuttanut, pitäisiköhän useammin, tässä ns. totutteluvaiheessa jo, vai miten te teette/olette ajatelleet tehdä?

Ylihuomenna 10kk-neuvola, jännä nähdä sitten, mitkä on neidin mitat... =)

Kivaa alkanutta uutta viikkoa kaikille äideille ja vauvoille ja kirjoitelkaahan tänne, mä ainakin käyn useamman kerran viikossa lukemassa, vaikken aina ehtisikään kirjoittaa =)
 
Hei piiitkästä aikaa :wave:
On ollut tauolla tää palstalla käynti, kun ollaan sairasteltu oikein kunnon flunssa ja siinä sivussa puskettu muutama hammas lisää. Siis hampaita teki tällä kertaa vain vauva 10kk :D
Yritin tuossa selailla mitä täällä on juteltu ja kommentoin sen mitä muistan.
Aamupalasta Veyve kyseli. Puuroo täällä menee kunnon satsi. Ja jos tyttö on aamuyöstä syönyt kovin myöhään niin lykkään aamupalan antoa vähän myöhempään myös, että maistuu.
Maitotuotteita on jonkun aikaa opeteltu. Maustamatonta viiliä, jogurttia, raejuustoa. Tavallista maitoa sitten lähempänä yksivuotispäivää.
Vierastus ja eroahdistus alkaa jo vähän hellittää, mutta vieläkin on tarkka kuinka pian uusi ihminen tulee lähelle.
Minki Kovasti onnea plussasta! :flower:
Netsuli Mulla alkoi nyt vasta menkat, eli pitkään ne täälläkin onneksi pysyi pois. Ihme, että alkoi nytkään, kun öisin tyttö viihtyy varsin hyvin tissillä vielä. Nyt olisi tavoitteena päästä yösyönneistä eroon. Olen asennoitunut niin, että ensi viikon lopulla aloitetaan "koulutus". Isommat jää silloin lomalle niin ei yöhuudot niin haittaa.
1-vuotisjuhlat pidetään ihan pienimuotoisesti. isovanhemmat ja kummit kutsutaan käymään, mutta muut (mun sisarukset perheineen jotka aina käy meidän lasten synttäreillä ja niitä on aika monta) saavat juhlia tämänkin tytön sitten kesän kynnyksellä kun on isomman tytön synttärit. Muuten kai ei tulis niin vietettyäkään, mutta kun noi sukulaiset sitä juhlaa odottaa :)
Muutaman askelen ottaa pimu jo ilman tukea. Tosi varoivainen on liikkeissään. Välillä hänet saa huijattua liikkumaan enemmänkin, kun hän muka luulee pitävänsä jostain kiinni :D Kenkien osto olis pian edessä. Talveksi nyt ei enää tarvii, ehkä, mutta kevätkengät pitää alkaa etsimään.
Hyvää kevättalven jatkoa kaikille. Kirjoittelen jos vaan aika riittää. Nytkin on esikoinen koulusta pois ja potee jälleen uutta flunssaa. Todennäköisesti siis pieninkin on pian taas sairaana...
 
Mä oon kans niin laiska ollu kirjotteleen vaikka täälä usein käyn kattoon kuulumiset.

Meillä siis tyttö tällä hetkellä 10,5kk ja muutaman askeleen on ottanu ilman tukea. Vielä pitää mieluummin kiinni jostain ja kulkee tosi nopeeta sohvaa tai tasoja pitkin. Ja kaikki kielletty on todella kivaa. Eli kun ei sais mennä koiran ruokakupille niin sinnehän on pakko mennä syömään nappuloita.. njam. Siirrettii sit meiän makkariin ruoka ja vesikippo ja päikkäreitten aikaan ja illalla on sitte tarjolla koiralle evästä. Josko ne ottas taas kohta tohon keittiöön kun alkaa kävellä enempi. Jos ei vaikka kiinnostais enää sitte (turha toivo ehkä)

Tällä hetkellä rytmi on tällanen:
Herää klo 6
ap kaurapuuroo 0,75dl hiutaleista ja puolikas hedelmäsose+maitoo (20ml-2dl)
päikkärit (8-10 eteenpäin puoli tuntia-kolme tuntia)
lounas iso purkki yleensä ainakin nelkein loppuun asti jotain ruokaa+maito
välipala hedelmäsose/jogurttia+maitoo
päikkärit kesto riippuu ekoista päikkäreistä eli lyhyempi + pitempi kuiteki joka päivä
ruoka 17-18 aikaan (sama ku lounas tai puolet ainaki isosta purkista)
iltapala puuroo saman verran ku aamulla ja hedelmäsose+maitoo vähän
iltapesut, yökkäri päälle, iltalaulu ja sit melkei samantien sammahtaa ku laskee sänkyyn

välillä tietty poikkeuksia mut suunnillee.

Maitoo alkanu meneen enempi onneks, mut paljonko teillä syyään? en tiiä onko toi liikaa tai vähän. Oon opettanu tytön sanoon kiitos ja se käyttää sitä kyllä et sitte ku alkaa oleen täynnä nii kädet menee yhtee :) Kerran ku pidin potalla nii siinäki laitto et nyt riittää :D

Meillä on matka amerikkaan tiedossa tossa 31.3. nii otettii sit mpr nyt jo. toivotaa ettei pahemmin tuu oireita.. Mut ehtii sit parantua ennen lähtöä :)

Nyt pitää mennä välipalaa antaan :)
 
masuilija.: Ainakaan minä en oo töihin palannut (enkä ole vielä pitkään aikaan palaamassa), mutta ei täällä oikein yksikseenkään viitsi pölistä :D Ja juu, meillä oli 10kk-neuvola, ja mitat neidillä oli 75cm ja 9740g ja monessa asiassa terkkarin mukaan ikätasoaan edellä ;) Sellainen helmiratakin onnistuu neidiltä jo tosi mallikkaasti, vaikka siinä ikäsuositus on +19kk! Mitäs teille kuuluu, joko olette muuttaneet? Ja onkotuo 1-vuotisneuvola sitten jo Vipassa?

HappyFeet: Olipa kiva lukea jonkun tämänhetkisestä päivärytmistä =) Vai onkohan se jo muuttunut, kun tässä muutama hetki jo vierähtänyt... :D Meillä tällä hetkellä tällainen päivärytmi (suunnilleen):

- klo 8-9 herää, sitten aamupesut, aamumaito + aamupala (vaihtelevasti puuroa+marjasosetta/marjasosetta tai hedelmänpaloja+jugurttia tai rahkaa ja leipäpalanen)
- 2,5tuntia aamupalasta lounas (lihaa, perunaa, makaronia, raejuustoa/juustonpaloja, kurkkua, tomaattia, salaattia, tämäkin vaihtelee)
- 3-3,5tuntia heräämisestä ekat päikkärit, ne yleensä vaunulenkillä nukkuu (45-60min)
- välipala 30-60min päikkäreiltä heräämisen jälkeen (hedelmää, jugurttia/rahkaa)
- klo 15.30 päivällinen (lihaa, perunaa, makaronia,raejuustoa/juustonpaloja, kurkkua, tomaattia, salaattia)
- päivällisen jälkeen toisille päikkäreille, ne pinnasängyssä nukkuu. Viimeistään 17.30 herätän unilta, ettei mene yöunet.
- klo 19.30 aloitellaan iltapuuhia, iltapesut, iltapala, hampaidenpesu,iltaloruja ja pötköttelyä yhdessä, iltamaito
- noin klo 21 yöunille.

Oli aika suppeasti ja ehkä sekavastikin paikoitellen selitetty tuota meijän päivärytmiä, mutta kai tuosta nyt jotain käsitystä saa ;) Imetän enää aamulla ja illalla, mahtaakohan olla tässä vaiheessa ok, kun sinne vuoden ikään olen suunnitellut imettäväni ja sitten laitan hanat kiinni :D Kalsiumin saanti on varmasti turvattu, sen verran hyvin tuntuu neidille pienen totuttelun jälkeen maistuvan nuo maitotuotteet =)

Meillä neiti on alkanut uskaltautumaan kävelemään myös ihan itse, pisimmillään on ehkä nyt jotain kaksi metriä kävellyt, sillain tosi nopsaan tepsuttaa ja sivuilla pitää käsiä ylhäällä tasapainoillen :heart: Pukemisesta ja vaipanvaihdosta on tullut ihan tosi vaikeeta; neiti ei ole hetkeäkään paikallaan ja sitten, kun edes yritetään aloittaa vaipan vaihtoa tai pukemista, niin tulee heti kauheat itkupotkuraivarit, rimpuilut ja kierimisyritykset pois tilanteesta. Pöh. Onko teillä muilla tämmöistä? Neidillä on niin kova halu mennä, lelutkaan eivät ole oikein viime päivinä kiinnostaneet, kun on vaan vaeltanut ympäri kotia tutkimassa kaikenlaista.

- Viihtyykö vauvanne rattaissa hereillä?
- Oletteko vauvan kanssa pulkkailleet, ja mitä vauvanne on tykännyt?

Kivaa viikonlopun jatkoa, äidit ja vauvat! =)
 
Milas: Minkälaiset kengät olet ajatellut hankkia? Meijän kaikkien vauvoille tulee tuo kyllä varmasti ihan just eteen, ja ainakin mä oon ihan hukassa, että minkälaiset kengät olis ekoiksi kengiksi hyvät, aiempaa kokemusta kun ei asiasta ole. Ja miten osaisi oikeankokoiset valita, kun tuntuu, että onnistun aina ostamaan sukatkin liian pieninä, vaikka kokoa 19-21 olen ostanut, ja tuo koko on 1-vuotiaalle suunnattu. Pöh.

Ai niin, sivukommenttina, että me ostettiin neidille turva-istuin, alkoi turvakaukalo käymään pieneksi, kun jalat on neidillä niin pitkät, että alkoivat ottamaan auton takapenkin selkämykseen kiinni ikävästi. Onko muitten pikkuiset siirtyneet jo turva-istuimeen?
 
Veyve Huh meillä ollut kovaa menoa tässä muuton jälkeen. Justiin ollaan pojan kanssa kotiuduttu rollon reissusta, junalla mentiin ja tultiin. Yhteen suntaan matka kesti 9.5h ja poika oli niin reipas kun vain voi olla.
Nyt on raivailtu pojan omaa huonetta ja tässä jos ei jo tänään niin lähipäivinä olisi tarkoitus poika muuttaa ihka omaan huoneeseen. Meillä siis kaikki seuraavat neuvolat minun sekä pojan ovat jo sitten täällä vipassa kun täällä jo kirjoilla ollaan hetki oltu :)
Meillä poika viihtyy vaunuissa hereillä istuvassa asennossa ja niin ettei kuomu haittaa näkemistä. Pulkallakin on menty ja poika tykkäs todella paljon.
Meillä on nyt alettu syömään itse käsillä ja jos meinaa lusikalla syöttää niin kaikki tongitaan suusta pois ja laitetaan itse takaisin.
Itsekkään en ole kouluun vielä palaamassa kun vasta kakkosen äippäloman jälkeen.
 
Moi,
Meillä ei kävely edisty ollenkaan. Tai siis edelleen kävelee tuen kanssa mutta ei ilman. Nyt viikonloppuna seisoi pari kertaa ilman tukea, jee!!

Me ostettiin likalle kengät kenkäkaupasta kun ei osattu ite kattoo sopivia. Valikoima oli tosi huono ( 2 eri väriä) mut ostettiin kumminkii ja nythän niitä ei sit oo käytetty ollenkaan kun ei tuo ulkona kävele =) Kesäks saatiin Reinot jo kastelahjaks koko 22 menee meillä toistaiseksi.

Käytiin 10kk neuvolassa ja 600g oli painoa tullut kahdessa kk ja 2,2cm pituutta. Terkkari ei ollut huolissaan kasvusta vaan sanoi lääkärin edellisellä kerralla vähän hätäilleen..... No tiedä sit, taitaa olla mittaajasta kiinni. Nyttenkii oli vaikee saada mitat kun likka ei makais paikoillaan millään. Mitat siis nyt 9650g ja 76cm pipo 45,3.
Terkka kehoitti lopettamaan yösyötöt kokonaan mahd pian ja siirtämään omaan sänkyyn, kuulemma helpompaa alle 1v tehdä se. Mä en kyl vielä raaskis... Oliks muita vielä samassa tilanteessa eli perhepeti ja yösyötöt ja miten meinasitte tehä?

Meillä osuu 1v neuvola synttäripäivälle ja sillonhan tulee piikkiä taas joten juhlinnat suoritetaan varmasti vasta viikonloppuna. Ja juhlat tulee kyllä =) Lapsi kun on esikoinen niin halutaan juhlistaa päivää vaikkei penska siitä vielä mitään ymmärrä. Nyt pitäis löytää ohje sellaselle kakulle jota vois lapsellekin antaa. Ideoita??

Me ei olla päästy pulkkamäkeen kun mä oon tällänen mamis =) Pelottaa NIIN vietävästi ihan mäen juurellakii =)

Meillä viihdytään hyvin rattaissa niin kauan kun nähdään mitä ympärillä tapahtuu. Makuuasennossa ei hereillä jaksa olla kyllä yhtään vaan ite pönkää istumaan jos ei äippä heti tajuu nostaa kun hän herää.

On tosiaan harventunu tää munkii netissä roikkuminen mut syy on lapsen aktiivisuudessa. Me leikitään tosi paljon ja sillon ku hän leikkii yksin niin yleensä teen ruokaa tai muita koti askareita. Päikäri aikaan pitää kattoo sit kaikki mun sarjat =)
Laitoin päiväkotihakemuksen kun se piti 4kk aikasemmin laittaa ja kyllä alko ahistaa!

Ihanan aurinkoista kevättä kaikille!
 

Yhteistyössä