<3 <3 <3 <3 <3 TOUKOKUUN TOIVOTUT TOUKOKUUSSA <3 <3 <3< 3 <3

Ohhoh, mulla meni siis nää säteet sekasin! Perutaan sit (toistaseks) sädiksen onnittelut ja laitetaan ne menemään päivänsäteelle! Jokoha osu oikeeseen...?

TMVK sano suoraan, et sulla levii pälli! Ei tuo ainakaan lapsen etu ole, jos äitiä piinataan ja ite ainakin pelkäisin koko alapään repeemistä jos joutus synnyttää miltei 5 kg vauvan. Unilääkkeitäkin voi pyytää ja saada, jos unettomuus menee vaikeaksi - siltähän tuo kuulostaa. Helppo sanoa vierestä, mut tsemppiä!


Toukonuppu, Onnea! Paljonkos sulla veikattiin vauvan painavan? Ei muista, kun kirjoittelijoita on niin paljon.

Omat kivut sit tuli ja meni. Jälleen uusi päivä edessä. Jes.

Sinuhe ja Ukkeli 37 + 4
 
Toukonupulle paljon onnea!!! :flower: Meillä olikin laskettu aika samana päivänä, mut täällä ei ole mitään merkkejä tulevasta synnytyksestä... Äitienpäivä kävis kyllä ihan hyvin, sillonhan hänen pitäis saapuakin maailmaan. (Tuskinpa tulee.)

Kriisi - Joo, Paavo Nurmi sopis mullekin paremmin. Mä olen juossut kokonaisen vaan kerran (viime kesänä), ja sillon päätin ettei koskaan enää. Nyt kuitenkin on sellanen olo, että vois alkaa taas harjotella - ja jos synnytyksen jälkeen on vaikeeta juosta, mulle riittäis puolikaskin tällä kertaa. Pääasia et sais jonkinnäköstä puhtia ja säännöllisyyttä kuntoiluun.

tmvk - Ymmärrän hyvin, että yöunet menee. Mitä jos soittaisit neuvolaan ja sanoisit, että nyt iski akuutti synnytyspelko? Niiden täytyy ottaa se tosissaan, etenkin kun on noin pätevä syy. Taidan ottaa sun neuvoista vaarin ja pyytää uutta kokoarviota; sen verran samalta kuulostaa sun tilanne. Multa kyllä otettiin kokoarvio sillon viikolla 36+2, mut jotenkin se tapahtu niin nopeesti että jäi heti epäilys, voiko se pitää paikkansa. (Lääkäri vaan tuntu heittävän sen 3600g painokäyrän ilmaan kun kysyin asiaa. Ei se ees kattonu mitään ultramittoja tms. Vauva paino sillon tasan 3kg.)

Täällä ei supistele edelleenkään. Eilen illalla maha kovettu ja sattu ylämahasta, mut se ei ollu mitenkään aaltoilevaa ja kesti noin 20min. Koko päivän oli myös sellasta painontunnetta takana (niin ku peräsuoleen ois painanu joku). Onko muilla ollu tollasta? Voiko ne supistelut tuntua pikemminkin peräsuolessa ku edessäpäin?
 
Onnea Toukonupulle :heart:

Lakupiippu mul on kans ollut painontunnetta alapäässä ja välillä tuolla peräsuolen alueella. Mulla vaivana lisäksi peräpukamat :( Esikoisen kanssa supistuskipu mulla oli just alapäässä ja alaselässä. Ilmavaivat on kans olleet riesana muutaman päivän. Vauva varmasti kaivautuu kanavaan ja painaa samalla mennessään peräsuolta :/

Vilma
 
toukonupulle onnea!! :flower:

Täällä on niin väsynyt mamma |O nukkunut viime yönä ehkä pari tuntia korkeintaan! (ja supistukset loppui taas yötä myöten :/ ) vessassa ravasin parin tunnin välein, kauheat liitoskivut iski, en meinannut kertaakaan päästä sängystä ite ylös, mieskin siinä heräs ja oli ihan huolissaan kun en käveleen pystynyt, ja aina jos join yöllä niin maha alkoi "paukkua" jotain ihme ääntä, siihenkin mies sit heräs.. jaa-a!

Jospa sitä tänään tulis hyvä päivä!! :p
 
Huomenta=)

tmvk: :hug:

Toukonupulle onnea vauvasta :flower:

Tänne ei mitään erikoisempia.... olo on vallan mainio; seesteinen ja rauhallinen. Kai sitä jotenkin alitajuisesti valmistautuu tulevaan, kun tietää mikä rumba on taas alkamassa...

Kovasti vauva myllertää ja huitoo käsillään alapäähän, ai ku kiva :/ Eli ei merkkiäkään "vauva rauhoittuu ennen synnytystä"- meiningistä... Tosin en muistais havainneeni mitään rauhoittumista aiemmissakaan raskauksissa, mites muilla?


Äippä ja nytty rv 39+3 :heart: (saisi ottaa esikoisesta mallin tämä vauva ja lähteä ensi yönä tulemaan, niin olisi samat viikot :D )
 
Neuvolasta kotiuduttu.
Painoa tullut nyt 21kg
turvotus ennallaan eli ++
paineet 114/80
proteiinia pissassa
sf 40 kasvanut taas...

Ja ei auta neuvolassa itkut eikä hammasten kiristykset kun se ei pysty antamaan edes tyksiin varmaa aikaa. Se soitti maanantaina ja yritti jo silloin saada mulle sinne aikaa mutta ei annettu. Joten itse vaan tiistaina sinne menin enkä soitellut.

Ja itkut tuli kyllä kokeiltua tyksissä mutta ei auttaneet. Hormonit niin sekasin ja kun ei saanut nukuttua niin itkuhan siinä melkeen joka välissä siellä pääsi ja ei auttanut edes "raivokohtaukset".

Nyt yrittämään jos saisi nukuttua pikku päikkärit...

toukonupulle onnea vaavista

jättiläinen 41+0
 
Huomenta.

Onnea tuokonupulle perheineen prinsessasta. Tiedot päivitetty etusivulle.

(.) eilen ilmestyivät ensimmäiset supparit, mutta loppuivat sit illalla nukkumaan mennessä ja toistaiseksi ainakaan tänään ei ole vielä tuntunut mitään.

Ilmavaivoja on myös ollut.

Raudan en ole huomannut vaikuttavan suolen toimintaan. Aluksi söin sitä Obsidania, mutta heti kun lopetin arvot putosivat heti, joten seuraavan satsin ostin Spartocinea, jota olen edellisien raskauksienkin aikana ottanut. (ja nuuka kun olen, on huomattavasti edullisempaakin). Nyt on arvot kohtuullisia vaikka en edes ihan joka päivä ole ottanut. Joten olen tehnyt itse päätelmän, että toiset tuotteet imeytyvät toisilla paremmin kuin toiset.

Jossu & Hemuli 37+3
 
Vauvan hakeneille :flower:

tmvk Aika käsittämätöntä touhua! Mäkin pääsin vasta nyt sinne painoarvioon, kun laskettu aika meni jo. Mulla tulossa kans yli 4 kilonen ja olen sanonut alusta lähtien, että koska häntäluu on murtunut kertaalleen, niin ei sieltä kovin paljoa yli 4 kg tule. Mutta onko kukaan uskonut...no eipä ole ei... :eek: Toivottavasti sulla kaikki menee hyvin. Toisaalta jos tilanne kohdunsuulla on hyvin epäkypsä, niin sitä mieluummin ootellaan paikkojen kypsymistä kuin tehdään sit "pakkosektio" ja käynnistellään montaa päivää. Tuo voisi olla ainut syy, miksi sun kohdalla odotellaan vieläkin. Mikä on sulla tilanne siellä kohdunsuulla?

Vyöhyketerapia on auttanut mulla ainakin noihin levottomiin jalkoihin. Pitkästä aikaa nukuin varmaan 6 tuntia heräämättä kertaakaan =) Terapeutti käsitteli jaloista noita selänkin kipupisteitä ja mulla oli ihan oikeasti selkä aika kipeä eilen. Enpä olis uskonut ko hoidon tehoon ihan noin hyvin. synnytyspisteet käsiteltiin myös, mutta ei niillä ainakaan vielä ole mitää vaikutusta, mutta tilanteenhan pitää olla kypsä synnytykselle, jotta ssen voi vyöhyketerapialla käynnistää. Mutta olo on pitkästä aikaa hyvä, mikä on varsin positiivista :)

Annaliina + nökkönen 40+1
 
Huomenta kaikille!

Toukonupulle onnea pienokaisesta:flower:

Yö meni kerrankin suhteellisen hyvin nukkuessa...edellinen yö kun oli sellaista pyörimistä,et en saanu unta,ku varmaaan max 3h!

Kävin eilen pitkästä aikaa pidemmällä lenkillä ja mukavastihan tuo masu matkalla supisteli vähän väliä.Siihen sitten taas loppuikin,kun saavuin kotia,niin suppareista ei mitään tietoa.Kamala väsymys ja lihassärky kyl iski!

Alkaa jo hirvittämään ma neuvola,kun mulla tuntuu tota painoa kertyvän nyt loppuaikana joka viikko vähintään 1-1,5kg :eek:
Ihmettelen kyl suuresti,kun olen pyrkiny syömään kevyesti ja liikkumaankin joka päivä...kaipa tuo kuuluu asiaan tässä loppuvaiheessa!Ei tuo terkka ole siitä motkottanu vielä mitään.

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille ja toivottavasti saadaan lisää vauvoja :D

Hemuli79 ja "mönkijä" 37+6
 
huomenta.

kylläpä on kurjaa lueskella TMVK:n tekstiä. Kunpa vois jotenkin sua auttaa sun olon kanssa!!!

Liinu83 tsemppiä.. Sulla sentään tulee suppareita....

Onnea Toukonupulle!!!

(.) oma olo on hyvä. Vauvalla ei näy mitään rauhottumisen merkkejä. Päin vastoin. tuntuu hyvin viihtyvän yksiössään :) Mulla oli kanssa eilen illalla pahaolo, mutta meni onneks ohi. Nyt vointi on ok. Mitä nyt kokoajan kauhee painontunne alavatsalla. Voiko vauvan päänheilautukset tuntee tuolla alakerrassa??? Ihan kun oisin eilen tuntenu liikettä häpykummun alueella... Outoa.. Ja mieskin sano tuntevansa jotain "värinää".. Ja ei. mulla ei ollu mitään seksilelua pöksyissä :LOL: No niin.. täällä taas päivän vitsit käynnissä!

Joko Carmen on päässyt vauvan hakuun, kun ei oo ilmotellu itsestään vielä tänä aamuna???

tää mamma lähtee kaupungille, jos vaikka löytäis jotain kivaa ittelleen... JA sais niitä SUPPAREITA!!!!

birdie + ahmatti rv 38+2
 
heipat, pitkästä aikaa :flower:

ihan ensin, onnea aivan mielettömästi kaikille jo vauvautuneille :heart: :heart: :heart: :flower:
ja kaikki joilla on kärvistelyä, ihan hirveesti tsemppiä ja voimia nyt!!! kaikki menee kuitenkin sit aina oikein päin, vaikkei sitä jaksa joka päivä uskoakaan. olen nimittäin tässä itsekin käyny läpi yhen jos toisenlaista tunnetta, tyyntä ja myrskyä.
ja nyt olen aivan jänskätyksen kourissa, meidän vauveli sai eilen häätöpäivän, ens tiistaina, 13.5 =) on sektio. kääääääk!!! viikot silloin 37+5. ja syystä että, lapsivesi huventunut hyvin vähiin, istukka kalkkeutunut ja kohdunsinämä ohuimmillaan vain puoltoista milliä. ja jos nyt tulis muutama kovempi suppari, on käsky samantien leiikkauspöydälle, koska kohtu ei ehkä kestäis supparin painetta. ja tämähän johtuu mun kahdesta entisestä sektiosta.
vauva masussa voi tosi hyvin on pieni mut pirun terhakka, tunnen liikkeistä, käyrät hyvät ja hän tekee hyvin masussa hengitysliikkeitä, joten on valmis poistumaan yksiöstään. ja sitä pelkäävät, että prinsessa alkaa pyrkiä ulos, kun vesi häipyy ja istukan toiminta alkaa heiketä. nyt vielä toimii, ja nyt ei olekaan kuin 3 päivää!!!!
jännä, hauska fiilis :) :) , ihan kuin oltais lähössä tiistaina tooosi tärkeälle kauppareissulle :LOL: :LOL: . koko perhe on suolet solomussa ,kun jännittää :)

teillä vauvan saaneilla on sit kaikilla älyttömän suloiset nyytit, kaikki lähes on saanu tipan linssiin ja oman tuleminen itkettää jo valmiiks :saint:

rakkausvauva 37+1
 
Onnea kaikille uusille vauvautuneille! :flower:

Meillehän selvisi 35+ viikolla, että vauva on isokokoinen. Painoarvio oli tuolloin jo 3,7kg. Puolitoista viikkoa myöhemmin uudessa kontrollissa saatiin uusi arvio 3,6kg (eli ei niin jätti kuin ekan arvion mukaan) ja sen perusteella sanottiin, että jos syntyy laskettuna-aikana, niin painoa olisi 4,1kg. Eilen sitten neuvolassa kysyin, että annetaanko vauvan vaan kasvaa yli LA:n vaikka tiedetään hänen olevan isokokoinen ja ensisynnyttäjä kyseessä. Minua kanssa yritettiin rauhoitella sillä, että ei ne vauvat enää LA: jälkeen kasva... Se siis olikin ihan huuhaata??? Ärsyttää aivan suunnattomasti, kun ei ole yhtenäistä linjaa.. Jossain muualla ilmeisesti automaattisesti käynnistettäis/sovittais sektioaika, mutta ei kai sitten täällä Tampereella (eikä ilmeisesti Turussakaan..). Painoarviot tietenkin on vain arvioita, eli heittoa voi olla jopa se 1kg, mutta kun se voi olla kumpaan suuntaan tahansa.. Ensi viikolla vielä yksi arvio sairaalassa (5 päivää ennen LA). Täytyy silloin ottaa itkuase käyttöön..

Muuten ei mitään uutta täällä... Supistuksia ei ole, sillointällöin menkkajomotusta. Turvotus ja närästys pahenee. Olen vahvasti sitä mieltä, että kesäkuulle viihdyn täällä jos ei käynnistyksestä päästä "yhteisymmärrykseen" :LOL: ensi viikolla...

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Cheesecake ja poju 38+4
 
Kiva että joku sai taas vauvan maailmaan! :flower:

Täällä oli eilen ihan helvetillinen päivä, miehen perheessä tapahtunut ikäviä asioita ja lisäks meillä oli toisestakin asiasta riitaa. Ikävää tuntea olonsa näin epätasapainoiseksi juuri ennen laskettua aikaa. Koko raskaus onkin ollut ihanan tasaista mutta eilen siis kunnon itkuraivarit... :'(

Tsemppiä tmvk:lle! :hug:
 
Huomenta kuomat! Olen ollut jotenkin niin uupunut etten jaksanut nousta edes sängystä kuin vasta yhdeksältä - mikä on todella harvinaista minulle :ashamed: Eikä siis kyse ole fyysisestä väsymyksestä (mites tässä nyt pääsisi edes vahingossa väsymään, kun mitään pysty edes tekemään :/ ) vaan enemmänkin henkisestä uupumuksesta. En ainakaan tietoisesti ajattele tätä "yliaikaisuutta", mutta olen huomannut, että en kestä enää yhtään ihmisten uteiluita "eikö vieläkään?" :kieh: V***ttaa suorastaan koko touhu.

Taatusti hyvää tarkoittavat ihmiset soittelevat koko ajan kysyäkseen joko vauva on syntynyt. Eilen sitten tiuskaisin appiukollekin, että "juu, syntyi jo, mutta en viitsitty teille ilmoittaa" :kieh: Mitä ihmiset oikeasti luulevat???? Ettei ilmoitettaisi vauvan syntymästä? No apen kommentti oli, että "eikö se ole kivaa, kun he anopin kanssa soittelevat usein ja kysyvät kuulumisia, että sinullakin on jotain tekemistä ja juttuseuraa?" :eek: Niin, eihän tänne soitakaan ihmiset kuin noin kymmenen kertaa päivässä :$

Miehelle sanoin eilen, että jos vielä saamme toisia lapsia niin valehtelemme isovanhemmille lasketun ajan viikon-pari myöhemmäksi. Säästytään kaikki paljolta (epäilen jo, että oma äitini joutuu nitroille, kun stressaa vauvan syntymästä niin paljon...). No niin, se siitä purkauksesta. Anteeksi, että heitin kaiken loan teidän niskaanne, mutta kai joku edes kokee vastaavaa??

tmvk Kaiken kaikkiaan ihme touhua TYKS:ssä :eek: Minä en oikein käsittänyt tuota logiikkaa eli eivät voi käynnistää, kun vauva on niin iso eikä leikatakaan voi (miksi ei?) joten odotatte luonnollista käynnistymistä. Mitäs jos sitä ei tule ja vauvan sydänäänet esim. heikkenevät? Sitten voivat leikata?

Minulla kaveri on synnyttänyt kaksi lasta TYKS:ssä ja toisen kohdalla eivät suostuneet antamaan kivunlievityksiä, ettei kaverini "olisi koko ajan tekemässä lapsia" :eek: Ihanaa potilaskohtelua ja kuinka hienovarainen kommentti kätilöltä :/

toukonupulle Onnea vauvasta, samoin muille jotka nyyttinsä ovat jo saaneet!

(.) Voinnissa ei muutoksia, mitä nyt aamuyöllä supisteli pikkusen. Pahaolo on koko ajan enkä tiedä mikä sen nyt aiheuttaa. Piikkien laittaminen mahaan ei yksinkertaisesti enää tunnu onnistuvan millään ja maanantaina neuvolassa kyllä VAADIN päästä polille tarkistamaan tilanteen. Joten mikä ihana aamu ja päivä tulossa :LOL:

Anteeksi, anteeksi, anteeksi tämä kiukkuni - koittakaa kestää :ashamed:

Carmen + Nirppu-liisa 40+5
 
Yksi kysymys vielä: luotatteko 100% neuvolakätilön arvioon, että vauvalla on kaikki hyvin - erityisesti jos LA on mennyt jo ohi? Kun sitä kuulee kaikenlaista - esim. rakkausvauvalla lapsivesi huvennut/istukka tiensä päässä jne. niin mites tuollaiset asiat tulee huomatuksi? Onko äideillä ollut voinnissa eroa ts. kunnon huononemista vai onko vauva antanut esim. liikkeillään ymmärtää, että kaikki ei ole kunnossa?

Olen alkanut panikoimaan sitä, kun koko raskauden ajan olen voinut "erinomaisesti" ts. kaikki arvot olleet ihan huippuja, vauva liikkuu paljon, pissa puhdas jne.jne. niin voisiko vaavilla silti olla nyt joku vialla? Olen jopa alkanut pelkäämään, että vauvalle käy huonosti tässä loppumetreillä, jos jotain sittenkin on jäänyt huomamatta.... :ashamed:
 
carmen Mulla on kans jotenkin epäuskoinen olo, että tässä hyvin kävisi. En tiedä miksi :ashamed: Kaipa se kuuluu asiaan. Soittelijoista ihan samaa mieltä. Äidille sanoin kans, että kyllä varmasti ilmoitan mummulle kun vauva on maailmassa, turhaa soittelet. Itseä nimittäin v****ttaa jo vastatakin, jotta ei tartte selitellä mitään. kaikkein pahimipia on ne huumoriin kätketyt: Mitä oikein teet, että se ei synny heheh; kyllähän sinä tiedät, että se lähtee sillä millä on tullukkin heheh...jne. Joopajoo..
Mutta tänään en suostu masentumaan, vaan lähden kaupungille ostoksille :D
 
Birdie, mulla on kanssa jotkut päivät sellaisia "täriseviä päiviä", eli vauva oikeasti surraa jatkuvasti jotain miaan..Semmoista ihan pientä, tasaista surinaa ja kohta taas uudestaan, vaikka puolikin päivää :)

Soittelijoista Mä ymmärrän sen v*tuksen ja raivostuksen, minkä nuo saavat aikaan,vaikka hyvää hyvyyttää ovat kiinnostuneita. Itellä vasta 37 vko menossaj a jo nyt alkaa tulemaan viestejä, "ihan varmasti oot synnytämässä, kun et vastaa puhelimeen" yms...heti, jos en oo ovella avaamassa, ni soitetaan, et oletko sää jo laitoksella, kun et oo kotona. Ei saatana, mull avana kestää päästä ylös mistä tahansa vähän totuttua kauemmin :LOL: Tätä kun parhaimmillaan kesäkuun alkuun kuuntelee, niin ohhoijakkaa, taidan naosaista liittymän kiinni ja äänieristykset seiniin, en ota vieraita vastaan :LOL:


Tänään lähen Ikeaan supistusten metsästysreissulle. Eiliset seksin harrastamiset jos ois vaikka vähän häirinnyt tuota kohdun suun pehmentymätöntä tilannetta ja nyt sitten saisin Ruun häädettyä ulos tänne mun nuuskittavaksi :heart:
 
Carmen mä en usko että meidän neuvolantätsy on edes mikään kätilö todennäköisesti vain terveydenhoitaja. ole onnellinen jos sulla on kätilö hänen pitäisi tietää näistä hommista paljon enemmän jo koulutuksenkin perusteella.

Mulle on sanottu neuvolasta että lapsi on rt ja istukka edessä ja ultrassa todettu että sivuttain on ja istukka takana. Esikon kanssa neuvolatäti (onneksi eri kuin nyt) teki kokoarvion kuukautta ennen pojan syntymä että 2kg on jo täynnä. Poika syntyi kuukatta myöhemmin eikä painanut vielä silloinkaan sitä kahta kiloa :LOL: Jälkiviisautta kyllä löytyi esikoisen ajoilta, hän vannoi että olisi varmasti sitten seuraavassa neuvolatarkistuksessa huomannut jotai. Niimpä niin ;)

Mutta nyt vain positiivisia ajatuksia kehiin! Täydellinen vauva sieltä on ihan päivänä minä hyvänsä tulossa niin Carmen sinulle kuin Annaliinallekkin! :hug:

:wave: Vilma
 
Kiitos Vilma tsempityksestä - olet ihku :hug:

Ja se piti vielä sanoa, että oma kätilöni kertoi, että ainakin tässä meidän kunnassamme ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksella voi saada neuvolasta vakituisen työpaikan ja senpä takia monet kätilöt ovat suorittaneet MYÖS th:n koulutuksen. Oma kätilöni on vasta sen verran nuori, että häntä ei määräaikaisuudet ole haitanneet ja haluaa vielä miettiä missä työssä tahtoo viipyä pidempään.

Eli summa summarum: jos teillä on sama käyntäntö kunnassamme kuin meillä niin sinun Vilma terveydenhoitajasi saattaa siis olla SEKÄ kätilö ETTÄ th =)
 
jopas on kerennyt tapahtua taas, onnea toukonupulle :flower: .
aivan kummallista että perätila olikin raivotarjonta.

painoarviosta sen verran ,että ne saattaa heitellä. olen kuullut monta juttua. mutta kai se on parempi että annetaan esim. isompi kuin pienempi arvio.

mulla on terveydenhoitaja neuvolatäti, eli ei ole kätilö. mutta uskon kyllä hänen parinkymmenen vuoden kokemukseen vauvoista. lääkäri neuvolassa ei ollenkaan ollut niin asiantunteva vauvoista, vaikka suoritti tutkimukset. kun kyselin jotain, niin hän vastasi: kysy neuvolatädiltä, hänellä on enempi kokemusta. ja mulla on siis ollut 2 lääkärintutkimusta. no mitä sitä turhaan tutkimaan jos kaikki on kunnossa.

carmen ja muut hätäilijät (mukaanlukien itseni)
mulla on myös tuntemuksia, että voiko kaikki mennä hyvin, siis nyt viime metreillä tullut ajatuksia, mitä jos se ei mahdu, mitä jos happi ei riitä vauvalla ja näin ja noin. mutta ei tehdä nyt itseämme hysteerisemmäksi. kyllä se on vaan luotettava itseensä ja lääkäreihin. positiivista mieltä nyt vaan kärvistelijöille, hyvin kaikki menee :hug:
 

Yhteistyössä