Hakutulokset

  1. M

    Oi voi, kellään ollut TÄLLAISTA massiivistakin massiivisempaa supistusta (keskiraskaus)?

    Rengasmainen, kivikova supistus emättimessä, jota ei millään vaan voi hiljentää. Tuntui välissä jotain kovaa, pelottaa että rv 18 vauvan pää, ja että vauvalle tapahtunut jotain - lapsiveden määrä ilmeisesti aika vähäinen (näytti ultrassa ahtaalle ja maha pienehkö...). Ei ole 2,5 vrk nyt tuntunut...
  2. M

    Raskaus ja kovaääniset keikat - haittaa sikiölle?

    19. vk menossa ja lähiaikoina olisi muutamia tilaisuuksia keikkoihin, jossa olettavasti tosi kovalla äänet. Tämän ikäsenähän sikiö jo kuulee... ja aistii jos musa tuntuu ihan tärähtelynä... ootteko itse olleet vai vältelleet? Jos olleet keikoilla, onko sikiö jotenkin reagoinut? Kellään tietoa...
  3. M

    Supistus, kivulias kestokramppi (rv 18) tms - menisittekö päivystykseen?

    Tuolla Kaksplussan keskiraskauden artikkelissa sanotaan että jos tulee kivulias supistus tms. voi olla merkki ennen aikasesta synnytyksestä tms. ja pitäis mennä päivystykseen. (Sivumennen sanoen siinä artikkelissa oli myös että altistavia tekijöitä voi olla myös emättimen bakteerikasvu - mulla...
  4. M

    Raskausarpien ehkäisy muuten kuin voiteilla

    Tuolta löytyikin muutamia ketjuja voidesuosituksille, mutta mitä muita keinoja olisi? Itseä kiinnostaa neulaushoito (engl. dermarolling) jossa sellasilla neulapyörillä rullaillaan ihoa, ja sitten neulattuihin kohtiin alkaa muodostumaan huomattavasti enemmän kollageenia - tuo myös parantaa...
  5. M

    Epänormaali kallonmuoto ja pään koko rakenneultrassa?

    Jäi rakenneultrakuvia jälkikäteen tarkastellessani on mieleen hiipinyt ikävä epäilys, että onko poikavauvan kallonmuoto normaali... tiedän kyllä, että ovat rv 18 vielä aikamoisen alienin näköisiä, mutta kun mielestäni kuvani ei yhtään vastaa muita kuvia täällä, tai googlaamalla löytämiäni. 1...
  6. M

    Lapsen kasvattaminen kaksikieliseksi ilman syytä? Vinkkejä kielikylvyistä?

    On pyörinyt viime aikoina mielessä, kun olen itse tavallaan kaksikielinen (esim. asunut espanjankielisessä maassa ja aikanaan puhunut sitä niin että luultiin natiiviksi, vaikka vanhemmat onkin suomalaisia), että pitäisikö kasvattaa lapsi espanjaksi. Mitään syytä tähän ei varsinaisesti olisi...
  7. M

    Lasketun ajan aikaistuminen + byrokraattinen merkitys

    17 + 3 rakenneultran perusteella uusi laskettu aika olisi alkuperäistä viikon aiemmin... tuntuu hurjalta että niin paljon aiemmin jo tässä vaiheessa. Minkälaisia kokemuksia muilla, onko kuinka paljon aikaistettu? Sitten ihmettelyä: tämä rakenneultra tehtiin yksityisellä. Meillä sanottiin...
  8. M

    Ultralaitteen aiheutamat polttelut 4D-ultrassa

    Oli 4D-ultra, jäi mietityttämään (enkä uskaltanut lääkäriä vaivata kun oltiin 5 min myöhässä ja kiireellä ultrattiin, ajattelin että tämä erikoislääkäri varmaan tietää mitä tekee...) että onko normaalia, että se ultrapää vähän poltteli mahaa sillon, kun sitä pidettiin kauan paikoillaan...
  9. M

    4D-rakenneultra - mitä katsotaan?

    Menossa kohta 4D:hen Bruno C:lle Femedaan. Mietityttää kun yleensä ilmeisesti 4D kestää 40 min, mutta tällä lääkärillä vaan 20 min... mitä siinä ajassa ehtii katsoa? Sisältääkö 20 min ultrausta + keskustelun, vai 10-15 min ultrausta ja sitten loppuaika kysymyksille vai miten? Rakenneultrasta...
  10. M

    Vauva pienessä kaksiossa - mitä luovia sisustusratkaisuja?

    Vauvan syntymään olisi vielä 5,5 kk, mutta nyt jo pitäisi tehdä ratkaisuja käytännön järjestelyistä kun on sisustusprojektit päällä... Kuulisin mielelläni kokeneemmilta, mitä mieltä olette alustavasta suunnitelmastani, ja mielläni kuulisin myös miten itse olette ratkaisseet vastaavat tilanteet...
  11. M

    Onko neuvoloissa sydänäänikuuntelulaitteita?

    Meillä sanottiin ekalla kerralla, että on luovuttu äänien kuuntelusta kun jotkut masentuneet kun ei ekalla kerralla vielä ääniä kuulunut... Mutta en ole varma, tarkottiko ne vaan että ei ekalla kerralla kuunnella vai että ei ikinä? Helsinki kotikunta, jos sillä väliä... En muuten...
  12. M

    Energiajuomat ja raskaus

    Olen silloin tällöin juonut energiajuomia raskauden aikana (nyt rv 15), ja huomasin vasta nyt, että ei suositella raskaana oleville. Olin jotenkin ajatellut että ok, koska ei kielletty niillä muutamilla odottajan ruokavaliolistoilla (myöskään neuvolan listalla), joita olin lukenut. Muistaakseni...
  13. M

    Mahan kasvu pysähtynyt (maha jopa pienentynyt) rv 12 - 15, keskenmenon mahdollisuus?

    Ensimmäistä odotellaan... olen hiukan huolissani siitä, että nyt rv 15+1, ja olisin odottanut, että maha olisi progressiivisesti kasvanut - housut alkoivat kiristää alavatsaa jo muistaakseni rv 11 + 12, ja oli sen verran iso, että sitä joutui piilottelemaan. Nyt rv 15 puolestaan tuntuu, että...
  14. M

    Vauva-ajan toimeentulo jos ei palkkatöissä

    Ekaa odotan, enkä oikein ottanut neuvolan yleisoppaista selvää, että mitenkäs käytännössä nuo tuet yms. järjestyvät? Aika monet ohjeet perustuu siihen, että olisi palkkatöissä ja saisi äitiyslomaa. Olen loppuvaiheen opiskelija, enkä ehdi valmistua ainakaan ennen kuin vauva olisi n. 6 kk (tai...
  15. M

    NP-ultra + veriseula + rakenneultra -yhdistelmän luotettavuus trisomioiden havaitsemisessa?

    Kiinnostaisi tietää, kuinka luotettava tuo yhdistelmä on... vastauslapussa luki että NP + veriseula-yhdistelmässä 85 % down-tapauksista jäisi kiinni. Mutta entäs muut trisomiat? Luulin, että niitäkin katsottaisi (eikös niissäkin ole hormoniarvoissa poikkeamia...?), mutta näköjään ei...
  16. M

    Kaikkia närästyslääkkeitäkö ei saakaan käyttää raskauden aikana?

    Lääkäri kehotti ostamaan jotain käsikauppalääkettä närästykseen, ja sanoi että niitä kaikkia käsikauppalääkkeitä kyllä voisi raskauden aikana käytää... Mutta: nyt kun ostin yhden paketin sellaista, jossa vaikuttavana aineena omepratsoli sanotiinkin pakkausselosteessa että ei saa käyttää...
  17. M

    Millä viikolla 4D-ultraan?

    Milläs viikolla rakenneultrassa jo näkyisi kaikki oleellinen? Ajattelin jo 17. tai 18. viikkoa, kun sikiö aina n. puoli viikkoa edellä kasvussa, ja olisi helpompaa jos saataisiin ultra ennen eräitä häitä alta pois, jotta voisi alkaa kertoa ihmisille - virallinen ultra vasta häiden jälkeen...
  18. M

    Kovaa stressiä raskauden aikana kokeneita?

    Hei, olen joutunut nyt ensimmäisen raskauden aikana kokemaan todella kovia. Vaikeiden tapahtumien vuoksi saan välillä pahoja paniikkihäiriöitä, ja vihan ja suuttumuksen tunteet lyövät välillä kunnolla päälle. Vaikeita tapauksia on vain edessä yhä, koska joudumme muun muassa tappelemaan...
  19. M

    Milloin vaihto mammavaatteisiin? Mitä niitä ennen?

    Itse olen ensimmäistä kertaa raskaana, 13. viikko menossa. Hiukan ongelmaa vaatteiden kanssa... housut kiristävät alavatsan kohdalta, varsinkin jos joudun paljon kumartelemaan tai istumaan paikallaan pari tuntia. Housut kuitenkin vielä muuten suht löysät vyötäröltä, ja vyötärö olisi vielä liian...
  20. M

    Paniikkihäiriö ja raskaus

    Hei, onkohan kellään täällä tietoa, onko paniikkihäiriöön mahdollista käyttää minkäänlaista lääkitystä raskauden aikana? Minulla on elämässä erittäin stressaava asia, jonka ajatteleminen välittömästi laukaisee pahan paniikkihäiriön. Iskevät hirveät fyysiset oireet päälle näin käydessä, ja...

Yhteistyössä