Oi voi, kellään ollut TÄLLAISTA massiivistakin massiivisempaa supistusta (keskiraskaus)?

Rengasmainen, kivikova supistus emättimessä, jota ei millään vaan voi hiljentää. Tuntui välissä jotain kovaa, pelottaa että rv 18 vauvan pää, ja että vauvalle tapahtunut jotain - lapsiveden määrä ilmeisesti aika vähäinen (näytti ultrassa ahtaalle ja maha pienehkö...). Ei ole 2,5 vrk nyt tuntunut selviä vauvan liikkeitä (ainoastaan jotain, mistä en ole varma onko ilmavaivaa vai mitä, kuitenkin eri tuntuista kuin ennen kramppeja, mulle vieläkin jäänyt jotkut jumit päälle...)

Kyselinkin jo tuolla odotuspuolella, mutta koska ilmeisesti aika harvinaista, ajattelin täältäkin puoleleta kysyä, jos olisi muillakin kuin tällä hetkellä raskaana olevilla kokemuksia...

Alkuperäinen viestiketju, jossa tarkemmat oirekuvaukset:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2182238-supistus-kivulias-kestokramppi-rv-18-tms-menisitteko-paivystykseen/
 
Viimeksi muokattu:
En osaa kyllä yhtään sanoa, mitä nuo sun oireet vois olla. Kannattaisko soittaa neuvolaan? Supistushan ei tunnu emättimessä, vaan mahassa/selässä/reisissä yms. Ja tuossa vaiheessa raskauttahan ei vauvan liikkeet vielä niin säännöllisesti yleensä tunnu, vauvalla on niin paljon tilaa siellä olla. Istukan sijaintikin vaikuttaa asiaan. Voihan olla, että sulla on kohdun kasvukipuja tai esimerkiksi liitoskipuja. Repäisykivut kuuluu myös asiaan eikä niistä tarvitse huolehtia.
 
Joo, siis tuntui ihan kokonaisvaltaisesti vatsalihaksissa, kohdussa, suolistossa ja alaselässä. Oli ihan selvää supistelua / kramppailua (joka alkoi erityisen kivualiaan umemtuksen aiheuttamista suolistokrampeista, veti ympäröivät kudokset mukaan ja voimistui koko ajan). Ja tosiaan tuntui ihan selvästi tuolla "värkissä", ja jotain kovaa välissä, jonka ympärille kivikova rengas supistui. Ei ole mielestäni tavallisia kasvukipuja (en mistään pienestä vihlonnasta säikähtäisi), eikä lukemani perusteella liitoskivuista. Ymmärrän kyllä, että YLEENSÄ ei kivut, nippasut ja supistelut ole huolestuttavia... mutta jos jää päälle kivikova kramppi, lihakset siis ihan kivikovat... ja mulla ollut erittäin pahoja selkäkramppiongelmia aiemmin, joiden vuoksi olen joutunut käyttämään säännöllistä estolääkitystä ennen raskautta. Epäilen siis, että mulla saattaa olla astetta pahempi tämä (kun ei ihmiset tällasesta tunnu täällä haun perusteella valittavan kuin liitoskivuista eikä löytynyt artikkeleitakaan). Kiitos kuitenkin rauhotteluyrityksestä, kun eihän sitä voi tietää kuinka pienestä / isosta ihmiset on huolissaan, oirekuvauksetkin on aina niin subjektiivisia. Mielelläni niistä pienemmistäkin vaivoista kyllä kuuntelee, että tietää mikä on normaalia, eka raskaus kun menossa...
 

Yhteistyössä