Mahan kasvu pysähtynyt (maha jopa pienentynyt) rv 12 - 15, keskenmenon mahdollisuus?

Ensimmäistä odotellaan... olen hiukan huolissani siitä, että nyt rv 15+1, ja olisin odottanut, että maha olisi progressiivisesti kasvanut - housut alkoivat kiristää alavatsaa jo muistaakseni rv 11 + 12, ja oli sen verran iso, että sitä joutui piilottelemaan. Nyt rv 15 puolestaan tuntuu, että olisi jopa pienentynyt, eikä piilotella tarvitse ollenkaan. Samat housutkaan eivät alavatsasta kiristä... ja alavatsassa minulla ei mielestäni yleensä ole turvotusta, vaan pikemminkin ylävatsassa.

Muilla samoja kokemuksia? Voikohan johtua vaan siitä, että kohtu olisi alavatsasta siirtynyt hiukan ylemmäksi ja turvotukset vähentyneet? Olen vartaloltani sopusuhtainen, 172 cm, 64,5 kg.

JOS nyt olisi tässä vaiheessa tullut keskenmeno, niin olisko mahdollista, että tämän ikäinen sikiö olisi jäänyt kohtuun, vai tulevatko tämän ikäisinä jo aina ulos?

Itsellä kun ei kokemusta keskenmenoista eikä aiemmista raskauksista, sitä miettii kaikenlaista...
 
Viimeksi muokattu:
Moi! :)

Tuskin on aihetta huoleen, kohtuhan alkaa kasvaa ulospäin vasta neljännellä kuulla, se on vielä ennen sitä lantion uumenissa ja turvotus alkuraskaudessa aiheuttaa sen, että maha tuntuu kasvaneen. Ja varsinkin, jos ensimmäistä odottaa niin maha usein kasvaa hitaammin ja maltillisemmin, kuin jo synnyttäneillä. Kyllä se sikiö siellä varmastikin kasvaa ja voi ihan hyvin, mutta toki kannattaa jutella neuvolassa asiasta jos kovin huolettaa. Raskaana ollessa sitä miettiin kaikenlaista, mutta yleensä kaikki kuitenkin on ihan hyvin. Kyllä luonto hoitaa. :)

Minea rv 39+1
 
Kellään muulla ei kokemuksia, että mahan kasvu tuntuisi pysähtyneen juuri kun sen pitäisi alkaa? On niin pitkä odotus 2 viikon päästä olevaan neuvolakäyntiin, jossa varmistuksen asialle saisi...

Itse olen tosiaan neljännellä kuulla (rv 15), eikä maha vaan enää kasva... :-(
 
Minä uskon turvotuksien vähentyneen, ja mahan pienentyneen sen takia. Monilla ei maha näy juuri ollenkaan edes vielä 20.viikolla. Itsellä mahan koko vaihtelee ihan selvästi päivien mukaan, välillä on iso pallo, ja välillä melkein litteä. Viikkoja 14+1. Mitään kasvua en ole itsekään huomannut pariin viikkoon, samalla tavalla koko ajan on vaihdellut, ja vauva ainakin tunti sitten oli ultrassa virkeä. Se oikea vauvamasu tulee tosiaan varmaan näkyviin vasta puolivälin paikkeilla tai sen jälkeen.

Katso tuolla odotus-osiossa mahakuvat alkupuoliskolta. Siellä joidenkin kuvasarjoissa näkyy, että kasvua ei välttämättä tapahdu ollenkaan noilla viikoilla, vaan maha voi jopa vähän pienentyä.

Onnea odotukseen! Yritä olla murehtimatta, vaikka se on helpommin sanottu kuin tehty. Se vauva on meille kaikille niin tärkeä, että toki siitä on huolissaan. Onneksi useimmiten turhaan:)
 
Kiitos vinkistä, en ollut huomannut tuota mahakuvaketjua... tosiaan itsellä samanlainen kuin sen ketjun litteimmät mahat. Se vaan, kun joka paikassa lukee että nyt pitäisi alkaa mahan kasvaa, ja oppaissakin missä kuvattu mahan kasvua on samoilla viikoilla isompia mahoja... hyvä nähdä, että on muitakin litteämahaisia! ;)
 
Mikmik Ei täälläkään juuri näy ulkopuolisella ja nyt menossa 17+1 :) Pahin turvotus on kyllä hävinnyt ja sen myötä maha varmaan näyttääkin vähän pienemmälle kuin aikaisemmin :)

Eräs kaverini sanoi juuri tuossa viikonloppuna, että rakenneultraan mennessä hänellä ei ollu mahaa oikeastaan ollenkaan, mutta siellä se kaveri kelli kaikessa rauhassa :)
 
Eiköhän tuo ole johtunut turvotuksesta, joka nyt on alkanut katoamaan. Itsellä toka raskaus oli vielä huomaamaton puolen välin jälkeen. Oiskohan maha pullahtanut esiin joskus rv 24-25, jolloin siis muutkin huomasivat raskauden.
 

Yhteistyössä