Tammikuiset 2023 ❄️✨

Noniin posti toi ultra-ajan ja tietysti mulla on töitä silloin ja hankala vuoro, jota töissä tekee pari ihmistä ja niistäkin yksi lomalla. No jos en saa vaihdettua iltavuoroon, niin kai oon sitten palkatta töistä poissa? Ensi viikolla kyllä ajattelin kertoa esimiehelle, niin ei tartte keksiä valheita toivelappusiin tuleville neuvola-ajoille. Muuten en oo vielä edes vanhemmilleni kertonut. Ainoastaan sisko tietää. Kuinka muut ootte kertonut?
Muutamalle läheiselle kaverille oon kertonut, lähinnä sellasille, joiden kans vauvakuumeesta/yrittämisestä muutenkin on puhuttu. Molempien vanhemmille kerrotaan juhannuksena kasvotusten. Luultavasti samalla reissulla tulee kerrottua monille muillekin, kun nähtiin pikkunen kuitenki 9+2 neuvolan ultralla. Nt-ultra on sitten vasta heinäkuun puolella.
 
  • Tykkää
Reactions: Xin
Siis eikö sulla oo vielä ollut vai ole ollenkaan niitä veriryhmän vasta-ainetestejä? Oon ollut siinä käsityksessä, että kaikilta otetaan kuitenkin se rv 9-11, ettei tuu mitään jatkossa. Samalla testataan sukupuolitaudit ja tehdään sikiöseulonta, jos siihen on lupa. Sokeritasitus on taas eri juttu, joka tulee hieman myöhemmin.
Näin oon ainakin itse käsittänyt, mutta ehkei näitäkään oo sitten kaikkialla
Sori, olin ehkä epäselvä. Ei ole siis pahoinvointia tai väsymystä, olo on ihan normaali.

Verikokeita ei ole vielä ollut, mutta 3 viikon päästä olisi. Tuo seula ei kai ole pakollinen, mutta hermoheikkona menen siihen tietenkin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Nemily
Noniin posti toi ultra-ajan ja tietysti mulla on töitä silloin ja hankala vuoro, jota töissä tekee pari ihmistä ja niistäkin yksi lomalla. No jos en saa vaihdettua iltavuoroon, niin kai oon sitten palkatta töistä poissa? Ensi viikolla kyllä ajattelin kertoa esimiehelle, niin ei tartte keksiä valheita toivelappusiin tuleville neuvola-ajoille. Muuten en oo vielä edes vanhemmilleni kertonut. Ainoastaan sisko tietää. Kuinka muut ootte kertonut?
Me ollaan kerrottu muutamille kavereille, mutta ei vielä perheelle jos sitten menetys tuleekin niin ei heidän tarvi surra niin kovin.

Meilläkin heinäkuussa, tosin loppupuolella vasta eka ultra
 
  • Tykkää
Reactions: Xin
vierailija
Noniin posti toi ultra-ajan ja tietysti mulla on töitä silloin ja hankala vuoro, jota töissä tekee pari ihmistä ja niistäkin yksi lomalla. No jos en saa vaihdettua iltavuoroon, niin kai oon sitten palkatta töistä poissa? Ensi viikolla kyllä ajattelin kertoa esimiehelle, niin ei tartte keksiä valheita toivelappusiin tuleville neuvola-ajoille. Muuten en oo vielä edes vanhemmilleni kertonut. Ainoastaan sisko tietää. Kuinka muut ootte kertonut?
Tarkista vielä sun työehtosopimus. Yleensä raskauteen liittyvät tutkimukset saa hoitaa työajalla ja palkka juoksee. Eli ei ole palkaton poissaolo. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Xin
Noniin posti toi ultra-ajan ja tietysti mulla on töitä silloin ja hankala vuoro, jota töissä tekee pari ihmistä ja niistäkin yksi lomalla. No jos en saa vaihdettua iltavuoroon, niin kai oon sitten palkatta töistä poissa? Ensi viikolla kyllä ajattelin kertoa esimiehelle, niin ei tartte keksiä valheita toivelappusiin tuleville neuvola-ajoille. Muuten en oo vielä edes vanhemmilleni kertonut. Ainoastaan sisko tietää. Kuinka muut ootte kertonut?
Mä kerron esimiehille sitten elokuussa kun palailen töihin. Jännittää kyllä miten paljon tulee poissaoloja noiden neuvoloiden yms. takia.
Me ollaan kerrottu mun vanhemmille ja parille muulle läheiselle, ensi viikolla tulee 12 vko täyteen ja juhannuksen jälkeen virallinen ultra, niin sitten pitääkin alkaa kertomaan pikkuhiljaa, jännittävää.
 
  • Tykkää
Reactions: Xin
Miten teillä muilla, alkaako pahaolo ja väsymys olla jo historiaa vai vieläkö on sokka irti? Mä jo luulin, että tällä viikolla alkaisi hellittää, mutta tämä päivä on ollut taas ihan kauhea🤮 viikonloput on usein vaikeampi kuin arkipäivät.
 
Miten teillä muilla, alkaako pahaolo ja väsymys olla jo historiaa vai vieläkö on sokka irti? Mä jo luulin, että tällä viikolla alkaisi hellittää, mutta tämä päivä on ollut taas ihan kauhea viikonloput on usein vaikeampi kuin arkipäivät.
Mulla oli tos muutaman päivä tosi hyviä päiviä. Sit se hiton pahaolo ja oksentelu tulee taas takas. Oon ollu nyt ~3vk saikulla, maanantaina pitäis mennä kokeilee miten onnistuu :/
 
Xin
Miten teillä muilla, alkaako pahaolo ja väsymys olla jo historiaa vai vieläkö on sokka irti? Mä jo luulin, että tällä viikolla alkaisi hellittää, mutta tämä päivä on ollut taas ihan kauhea viikonloput on usein vaikeampi kuin arkipäivät.
Mulla tulee huono olo enää lähinnä, jos oon liian pitkään syömättä. Mutta raskaushormonit on ilmeisesti pahentaneet mun ibs-oireita. Meinaa koko ajan olla maha kipeä. Sitten ei taas uskalla kaikkea syödä, kun pelottaa miten maha reagoi. Paino ei oo noussut vielä yhtään.

Ja yllätyksekseni oon lopettanut kokonaan kahvin juonnin. Ei kertakaikkiaan maistu, vaikka ennen aamukahvi oli ehdoton. Melkein koko raskauden ollut ilman.
 
Miten teillä muilla, alkaako pahaolo ja väsymys olla jo historiaa vai vieläkö on sokka irti? Mä jo luulin, että tällä viikolla alkaisi hellittää, mutta tämä päivä on ollut taas ihan kauhea viikonloput on usein vaikeampi kuin arkipäivät.
Mulla ei oikeen ikinä se pahoinvointi ees tullut kunnolla päälle😅 Kiva tietty näin, kunhan vaan edelleen kaikki on hyvin❤ Vähän etova ja huono olo tulee kyllä, jos nälkä tulee. Väsymys ei oo väistynyt minnekään, ehkä vähän helpottanut pahimmasta, mut kyl silti unet maistuis.😴 Turvotusta on ja nyt ehkä vajaan viikon ollut selviä sellasia juilimisia ja jomotuksia ollut kohdun seudulla, varmaan niitä kasvukipuja. Jotenkin tuntuu tutulta viime raskaudesta, outoo vaan taas, kun oli unohtanut kun ihan alkuraskaudessa ei ollut oikeen mitään tuntemuksia tolla alavatsan seudulla toisin kun esikoista odottaessa. ☺
 
Huomenna vihdoin neuvola, on tätä monta viikkoa jo odotettukin. Ollaan pikku hiljaa kerrottu sukulaisille ja kavereille raskaudesta. Osa jo arvaakin kun oon jättänyt "paheet" pois yhtäkkiä niin selvähän se🙈 huomenna ajateltiin kertoa puolison porukoille. Nekin jo taitaa arvata😄 pahoinvointi on alkanu oikeastaan jo hävitä mutta tein loman jälkeen pitkästä aikaa kolme yövuoroa putkeen ja se aamuyön kamala närästys oli jotain aivan hirveetä😳 ei olekaan närästäny vielä...
 
  • Tykkää
Reactions: Katj ja 3milia
Huomenna vihdoin neuvola, on tätä monta viikkoa jo odotettukin. Ollaan pikku hiljaa kerrottu sukulaisille ja kavereille raskaudesta. Osa jo arvaakin kun oon jättänyt "paheet" pois yhtäkkiä niin selvähän se huomenna ajateltiin kertoa puolison porukoille. Nekin jo taitaa arvata pahoinvointi on alkanu oikeastaan jo hävitä mutta tein loman jälkeen pitkästä aikaa kolme yövuoroa putkeen ja se aamuyön kamala närästys oli jotain aivan hirveetä ei olekaan närästäny vielä...
Mua on kans närästänyt välillä! Tätä ei ollu viimeks ollenkaan!

Me ollaan kerrottu molempien vanhemmille, miehen sisaruksille ja parhaille ystäville (ehkä joku 10) ☺ ai vitsi et oottaa jo Nt-ultraa ja tietty vähän jännittää et onhan kaikki hyvin 🥺🙏🏼❤
 
Ai kauhea kun on kirjoittaminen tänne jäänyt. Oon lukenut kyllä, mutta jotenkin omat voimat ollut ihan nollassa ja vastailu sitten jäänyt.😅

Täälläkin pahoinvointi helpottamaan päin. Huomaa kyllä, jos ruokailuväli meinaa venyä ja hampaiden peseminen edelleen täysin mahdotonta niin hyvin, kun haluaisi. Mut muuten olo jo ihan ok. Välillä nippailee masua, jos venyttää. Kamalasti tekisi mieli kokeilla kotidoppleria, mutta pelkään sen aiheuttavan vielä vaan turhaa huolta. Kuitenkin omasta takaa vatsalla enemmän rasvaa kun esikoista odottaessa, en haluaisi turhaan huolestuttaa itseä jos kaikki hyvin, mutta ei vaan löytäisi sykkeitä itse vielä tässä kohtaa.

Ultra lähestyy täälläkin, on 27.6. eli viikko enää pitäisi kärvistellä ja sit pääsee kurkkaamaan pientä. Voi kun kaikki olisi hyvin. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Katj ja Nemily
Mulla tulee huono olo enää lähinnä, jos oon liian pitkään syömättä. Mutta raskaushormonit on ilmeisesti pahentaneet mun ibs-oireita. Meinaa koko ajan olla maha kipeä. Sitten ei taas uskalla kaikkea syödä, kun pelottaa miten maha reagoi. Paino ei oo noussut vielä yhtään.

Ja yllätyksekseni oon lopettanut kokonaan kahvin juonnin. Ei kertakaikkiaan maistu, vaikka ennen aamukahvi oli ehdoton. Melkein koko raskauden ollut ilman.
Mulla loppui kans kahvin juominen kuin seinään eikä ole tehnyt yhtään mieli vieläkään.
 
Me kerrottiin juuri äsken tulevalle isoveljelle asia. Oli hyvinkin innoissaan ja kiinnostunut. Jonkun mielestä viikko 12 voi olla liian aikaista kertoa mutta mua ois harmittanut sitten jos joku olisi hänelle kerennyt möläyttää asian ennen meitä. Pienellä paikkakunnalla ja uusioperhe ollaan että kaikki olisi mahdollista😄 isoveli ainakin odottaa innoissaan!
 
Ai kauhea kun on kirjoittaminen tänne jäänyt. Oon lukenut kyllä, mutta jotenkin omat voimat ollut ihan nollassa ja vastailu sitten jäänyt.

Täälläkin pahoinvointi helpottamaan päin. Huomaa kyllä, jos ruokailuväli meinaa venyä ja hampaiden peseminen edelleen täysin mahdotonta niin hyvin, kun haluaisi. Mut muuten olo jo ihan ok. Välillä nippailee masua, jos venyttää. Kamalasti tekisi mieli kokeilla kotidoppleria, mutta pelkään sen aiheuttavan vielä vaan turhaa huolta. Kuitenkin omasta takaa vatsalla enemmän rasvaa kun esikoista odottaessa, en haluaisi turhaan huolestuttaa itseä jos kaikki hyvin, mutta ei vaan löytäisi sykkeitä itse vielä tässä kohtaa.

Ultra lähestyy täälläkin, on 27.6. eli viikko enää pitäisi kärvistellä ja sit pääsee kurkkaamaan pientä. Voi kun kaikki olisi hyvin.
Sama fiilis dopplerin käytön kaa 🙈 On vatsalla reilusti ylimääräistä ja kuitenkin niin aikaiset viikot, että luulen et saisin vaan paniikin aikaan, jos ei löytyiskään 🥺
 
Mulla tulee keskiviikkona täyteen 12 viikkoa, oon miettinyt paljon, että joko uskaltaisi alkaa kertomaan vai odottaisiko ensi viikon ultran. Varhaisultrassa kaksi viikkoa sitten tosiaan pikkuinen nähtiin.

Tulee vähän yksinäinen ja eristynyt olo välillä, kun välttelee ystäviä pahanolon pelossa ja että jos joku arvaa☹ Niin mennyt tämä loman alkukin vähän tylsästi.. toki oon myös todella etuoikeutettu, kun oon saanut lepäillä rankan kevään jälkeen näin huolella. Jotenkin tuntuu vaan ettei mihinkään osaa tarttua, yrittää vaan liikkua riittävästi ja muuten makoilee. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
 
Heippa! Uutena mukaan hyppäisin, kun alkaa täs vertaistukea jo kaipailla. Keskusteluja jo täs muutaman viikon seurannu. Oon 38v kahden lapsen äiti 7v. ja 5v., nyt odotellaan kolmatta. Viimeviikolla kävin varhaisultrassa ja sieltä löytyi yksi viikkojaan vastaava kaveri. Viikkoja siitä +menkoista laskettuna nyt 9+1, neuvolan mukaan nyt 8+5.. Oireita ollu enemmä kun aijemmissa,mut syömällä säännöllisesti olo paikoin ihan hyvä. Alkuun oli paljon supisteluja ja alamaha kipuja mut nyt taas reippaampi kävely aiheutti tänää kipuja ja inhottavaa jomottelua.. ei kiva! Töissä kävelin loppuvuorosta jo varmaa sillee niinku viimesillään hiipii.. ja voi maha miten se onkii jo iso ja turvonnu!! Tänää nuorempi lapsista kysy et miks sul noin iso maha ja et onko siel vauva?! En todellakaa vielä viikkoihin oo aatellu paljastaa tätä, ainakaa heille! Toivottavasti voitte hyvin!!
 
Täälläkin kirjoittelu jäänyt hetkeksi, kun on ollut niin paljon kaikenlaista.. nyt olis raskausviikkoa 11+5. Ensimmäinen ultra vasta 4.7.. Jännittää. Mulla hävinnyt kaikki vähäisetkin raskausoireet ja sen takia alkanut mietityttää, et josko kaikki ei olekaan kunnossa...😔 Onko jollain muulla käynyt samalla tavalla?
 
Xin
Tänään tuli jotain rusehtavaa limaista vuotoa, ja pelottaa että menossa kesken. Mitään vuotoja ei ole aiemmin ollut. Nyt 11+1. Alkuviikosta sain verikokeiden tulokset, jotka aiheutti stressiä ja huolta. Multa tsekattiin varmuuden vuoksi kilppariarvot, kun äidiltä kilpirauhanen poistettu liikatoiminnan vuoksi. Kappas oli munkin arvot huonot... Maanantaina lisälabrat, että tartteeko lääkitystä...

Nyt sit kai vaan odotellaan paheneeko/lisääntyykö vuoto vai ei. Maanantaina sitten soitella neuvolaan... Perjantaina olisi varsinainen ultra...
 
Tänään tuli jotain rusehtavaa limaista vuotoa, ja pelottaa että menossa kesken. Mitään vuotoja ei ole aiemmin ollut. Nyt 11+1. Alkuviikosta sain verikokeiden tulokset, jotka aiheutti stressiä ja huolta. Multa tsekattiin varmuuden vuoksi kilppariarvot, kun äidiltä kilpirauhanen poistettu liikatoiminnan vuoksi. Kappas oli munkin arvot huonot... Maanantaina lisälabrat, että tartteeko lääkitystä...

Nyt sit kai vaan odotellaan paheneeko/lisääntyykö vuoto vai ei. Maanantaina sitten soitella neuvolaan... Perjantaina olisi varsinainen ultra...
Voi ei😔 miten vuodon kanssa on käynyt? Nuo on kyllä aina niitä juttuja joita itsekin pelkää ja säikkyy. Toivotaan ettei ole mitään vakavaa, vuotojahan voi olla, hyvä kun ultrakin pian!

Mulla otettiin kans kilppariarvot, kun mulla sukurasitetta vajaatoimintaan.. arvot oli viitearvoissa niukin naukin, mutta eipä oo neuvolastakan soiteltu mitään, niin pitää luottaa ettei oo mitään hälyyttävää.
 
Xin
Voi ei miten vuodon kanssa on käynyt? Nuo on kyllä aina niitä juttuja joita itsekin pelkää ja säikkyy. Toivotaan ettei ole mitään vakavaa, vuotojahan voi olla, hyvä kun ultrakin pian!

Mulla otettiin kans kilppariarvot, kun mulla sukurasitetta vajaatoimintaan.. arvot oli viitearvoissa niukin naukin, mutta eipä oo neuvolastakan soiteltu mitään, niin pitää luottaa ettei oo mitään hälyyttävää.
Vuoto ei ole jatkunut (vielä ainakaan), että sen puoleen sormet ristissä ettei ollut mitään vakavaa. Alavatsa on kyllä hieman kipeä, muttei mitään niin suurta ettei pärjäisi ilman särkylääkettä.

Raskaushan voi muutenkin vaikuttaa kilppariarvoihin, että pienet heitot viiterajoistakaan ei välttämättä tarkoita mitään. Itellä oli p-tsh arvo niin pieni, ettei sitä voinut edes mitata.
 
Vuoto ei ole jatkunut (vielä ainakaan), että sen puoleen sormet ristissä ettei ollut mitään vakavaa. Alavatsa on kyllä hieman kipeä, muttei mitään niin suurta ettei pärjäisi ilman särkylääkettä.

Raskaushan voi muutenkin vaikuttaa kilppariarvoihin, että pienet heitot viiterajoistakaan ei välttämättä tarkoita mitään. Itellä oli p-tsh arvo niin pieni, ettei sitä voinut edes mitata.
Otettiinko sulta myös kilpparin T-4v arvo? Pelkkä tsh ei yksinään kerro oikeestaan mitää. Ja yleensä lääkäri tuijottaa pelkästää arvoja. Oma olo kertoo paljon enemmän.Sairastan itse kilpparin vajaatoimintaa. Nyt menossa rv 12+0 🙂 ja ultra 1.7
 
Xin
Otettiinko sulta myös kilpparin T-4v arvo? Pelkkä tsh ei yksinään kerro oikeestaan mitää. Ja yleensä lääkäri tuijottaa pelkästää arvoja. Oma olo kertoo paljon enemmän.Sairastan itse kilpparin vajaatoimintaa. Nyt menossa rv 12+0 ja ultra 1.7
Otettiin, se oli vain vähän yli viitearvojen. Mutta huomenna tosiaan otetaan lisää labroja. Oireita, jotka sopis liikatoimintaa, niin on ajoittainen ripuli (mulla kuitenkin IBS) ja jatkuva vessahätä, jota luulin raskausoireeksi.

Mutta ens viikolla selviää paljon, tärkeimpänä onko vauva vielä matkassa. Mutta kyllä on perjantaihin pitkä aika.
 
  • Tykkää
Reactions: Katj
Otettiin, se oli vain vähän yli viitearvojen. Mutta huomenna tosiaan otetaan lisää labroja. Oireita, jotka sopis liikatoimintaa, niin on ajoittainen ripuli (mulla kuitenkin IBS) ja jatkuva vessahätä, jota luulin raskausoireeksi.

Mutta ens viikolla selviää paljon, tärkeimpänä onko vauva vielä matkassa. Mutta kyllä on perjantaihin pitkä aika.
Perjantaihin on pitkä matka vielä,sitä täälläkin odotellaan. Hyvä kun otetaan lisää labroja ja tutkitaan. Tsemppiä 🙂
 
  • Tykkää
Reactions: Xin

Yhteistyössä