Synkretismi tai polyteismi on ajatuksena ihan hanurista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaatisi kyllä ihmeen, että echon kaltainen tekopyhä hihhuli pystyisi mua loukkaamaan.
Itsehän hän tän aloituksen teki ja koska tämä on keskustelupalsta, meillä kaikilla on oikeus kirjotella tässä ketjussa.

Hän ei tunnu tuntevan Jeesusta ollenkaan.

Vaikka Echo ihmisenä ei erehtymätön ole ollenkaan, niin itse ajattelen että monellakin tavalla tuntee paremmin kuin monet palstalla.

Uskovan tuleekin olla jyrkkä uskossaan, on niin monia asioita jotka juurikin vetävät ihmistä uskostaan pois.

Toiset ovat uskossaan mutta säätävät sen kanssa, eikä sellainen luo mitään "pysyvää" tai "arvokasta"

• Tykkää
Reactions: Echo
Tulkitset nyt kirjoittamaani, ei niin yllättäen, omasta viitekehyksestäsi. Sanon, että on olemassa vain yksi totuus ja että eri uskonnot kuvastavat tätä samaa totuutta omalla tavallaan sen mukaan mikä kyseiseen kulttuuriin on ominaista. Inhimillinen tekijä totuuden ja uskonkappaleen välillä tuo "virheellisyyksiä" tulkintaan. Sen vuoksi on vaarallista uskoa sokeasti uskonkappaleita. En etsi sisältäni omaa enkä vierasta ääntä. Sisäisen äänen kuuntelemisella voidaan tarkoittaa esimerkiksi "sydämen äänen" kuuntelemista. Mistä seuraa se että tehdään vain hyviä ja rakkaudellisia tekoja. Mutta en ryhtyisi taistelemaan uskontoni puolesta henkeen ja vereen kuten fundamentalistit tekevät. Minulle uskontojen välisillä eroilla ei ole merkitystä. Vain totuudella on. En myöskään ole missään vaiheessa väittänyt olevani muita ihmisiä viisasmpi. Kiitos kehusta, jos kerran kirjoituksistani saa viisaan kuvan.

Kenen ääni se sydämen ääni on? Miksi kaikki ei sitten tee niin kuin sinä?

Vaatisi kyllä ihmeen, että echon kaltainen tekopyhä hihhuli pystyisi mua loukkaamaan.
Itsehän hän tän aloituksen teki ja koska tämä on keskustelupalsta, meillä kaikilla on oikeus kirjotella tässä ketjussa.
Hyvä että monet tiedostavat että Echo rikkoo Jeeusta vastaan, mutta en oleta että Echo itse tätä ymmärtää, hän kun elää omassa vihakuplassaan ja on sodassa koko maailmaa vastaan. :)
Hän ei tunnu tuntevan Jeesusta ollenkaan.

Taitaa olla taivaan valtakunnan kupla keskellä syntiin langennutta maailmaa.

Kenen ääni se sydämen ääni on? Miksi kaikki ei sitten tee niin kuin sinä?

Ehkä sitä kutsutaan omatunnoksi, ehkä se on pieni hiukkanen jumaluutta joka meissä kaikissa on (Jumala loi meidät kuvakseen, tms tms?). Kukapa tietää. Ja onko sillä edes merkitystä?

Jokaisella on vapaa tahto ajatella ja tehdä mitä haluaa. Miksi kaikkien pitäisi tehdä niin kuin minä teen? Onko se mitä minä teen edes välttämätöntä? Onko se edes oikein? Ja edelleen, onko sillä edes merkitystä?

Kaipaat selvästikin tiukkoja raameja siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Oletko epävarma jostakin jos et kerran luota siihen mitä "sydämesi" sanoo oikeaksi? Eikö ihmisyys sinussa itsessäsi sano mikä on oikein ja mikä väärin (tee muille se mitä itsellesi haluat tehtävän)?Mihin olet hävittänyt sen lapsen uskon jonka kanssa synnyit, ennenkuin kukaan opetti sinulle jonkun uskontokunnan opinkappaleet?

Ehkä sitä kutsutaan omatunnoksi, ehkä se on pieni hiukkanen jumaluutta joka meissä kaikissa on (Jumala loi meidät kuvakseen, tms tms?). Kukapa tietää. Ja onko sillä edes merkitystä?

Jokaisella on vapaa tahto ajatella ja tehdä mitä haluaa. Miksi kaikkien pitäisi tehdä niin kuin minä teen? Onko se mitä minä teen edes välttämätöntä? Onko se edes oikein? Ja edelleen, onko sillä edes merkitystä?

Kaipaat selvästikin tiukkoja raameja siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Oletko epävarma jostakin jos et kerran luota siihen mitä "sydämesi" sanoo oikeaksi? Eikö ihmisyys sinussa itsessäsi sano mikä on oikein ja mikä väärin (tee muille se mitä itsellesi haluat tehtävän)?Mihin olet hävittänyt sen lapsen uskon jonka kanssa synnyit, ennenkuin kukaan opetti sinulle jonkun uskontokunnan opinkappaleet?

Taisit itse sanoa, että sydämen äänen mukaan meneminen johtaa "hyviin ja rakkaudellisiin tekoihin". Siksi kai oletin, että olisi sinun mielestäsi hyvä, jos kaikki tekisivät niinkuin sinä ja noudattaisivat sisäistä ääntään.

Kuka sinulle antoi vapaan tahdon, kuka sinulle antoi omantunnon? Sillä ei sinun mielestäsi ole mitään väliä.. Ei silläkään ovatko ne hyvät ja rakkaudelliset teot edes oikein vai väärin.
Et tunnusta kuinka paljon se sattuu, kun joutuu väärintekemisen kohteeksi. Kuinka paljon saa tuskaa aikaan pahantekeminen tieten tai välinpitämättömästi? Oletko itkenyt itsellesi oikeutta Jumalalta, oletko edes vilkaissut ulos maailmaan, jos itse et sen verran kärsi, että ymmärtäisit?
Minä olen luonteeltani välinpitämätön ihminen, kova ja piittaamaton, mutta kun Jumala tuo minun silmieni eteen sen tuskan mitä olen aiheuttanut minäkin ymmärrän. En ikinä luovu Jumalastani, joka vihaa vääryyttäni ja joka rakastaa minua ja vapauttaa minut synnistä.
Lapsenuskoni (kyllä, ehkä kaikilla on sellainen, joskaan en itse sitä kutsu sillä nimellä) ei todellakaan riittänyt siihen, että olisin avannut sydämeni Jumalalle. Siinä Jumala oli aivan yhtä etäinen ja käsittämätön kuin sinullakin. Jumala haluaa ihmisen lähelleen. Minä saan olla hänen lähellään. Se on se "opinkappale", jota tarvitsen.

Taisit itse sanoa, että sydämen äänen mukaan meneminen johtaa "hyviin ja rakkaudellisiin tekoihin". Siksi kai oletin, että olisi sinun mielestäsi hyvä, jos kaikki tekisivät niinkuin sinä ja noudattaisivat sisäistä ääntään.

Kuka sinulle antoi vapaan tahdon, kuka sinulle antoi omantunnon? Sillä ei sinun mielestäsi ole mitään väliä.. Ei silläkään ovatko ne hyvät ja rakkaudelliset teot edes oikein vai väärin.
Et tunnusta kuinka paljon se sattuu, kun joutuu väärintekemisen kohteeksi. Kuinka paljon saa tuskaa aikaan pahantekeminen tieten tai välinpitämättömästi? Oletko itkenyt itsellesi oikeutta Jumalalta, oletko edes vilkaissut ulos maailmaan, jos itse et sen verran kärsi, että ymmärtäisit?
Minä olen luonteeltani välinpitämätön ihminen, kova ja piittaamaton, mutta kun Jumala tuo minun silmieni eteen sen tuskan mitä olen aiheuttanut minäkin ymmärrän. En ikinä luovu Jumalastani, joka vihaa vääryyttäni ja joka rakastaa minua ja vapauttaa minut synnistä.
Lapsenuskoni (kyllä, ehkä kaikilla on sellainen, joskaan en itse sitä kutsu sillä nimellä) ei todellakaan riittänyt siihen, että olisin avannut sydämeni Jumalalle. Siinä Jumala oli aivan yhtä etäinen ja käsittämätön kuin sinullakin. Jumala haluaa ihmisen lähelleen. Minä saan olla hänen lähellään. Se on se "opinkappale", jota tarvitsen.

Edellä mainitsemillani asioilla on toki väliä minulle. Mutta en koe tarvetta kirjoittaa niitä auki, koska sillä hetkellä kun kirjoitan ne julki, tulee niistä niminerkki IIOII:n uskonnon opinkappaleita, joita näytät olevan kärkkäänä odottamassa jotta saisit niitä retostella. Sellaiseen en koe tarvetta.

Iltapuuhat odottaa! Mukavaa iltaa!

Edellä mainitsemillani asioilla on toki väliä minulle. Mutta en koe tarvetta kirjoittaa niitä auki, koska sillä hetkellä kun kirjoitan ne julki, tulee niistä nimimerkki IIOII:n uskonnon opinkappaleita, joita näytät olevan kärkkäänä odottamassa jotta saisit niitä retostella. Sellaiseen en koe tarvetta.

Iltapuuhat odottaa! Mukavaa iltaa!

Kai ymmärrät että vaikka sinä kärsisit luonnehäiriöstä, kaikki eivät kärsi.
Suurimmalla osalla ihmisistä on empatiakyky ja jonkinlainen käsitys oikeasta ja väärästä.
Suurinosa ihmisistä ei halua tehdä muille pahaa tai ole välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan.
Suurinosa ei tarvitse uskonnon sanelemia sääntöjä ymmärtääkseen, miltä toisesta tuntuu jos häntä satuttaa.
Jos ihminen on kasvanut edes kohtuu terveessä ympäristössä ja hänen empatiakykynsä kehitystä on tuettu pienestä pitäen, lapsesta ei kasva kylmää,kovaa ja piittaamatonta kuten sinusta.
Ikävää että olet traumatisoitunut niin pahasti, toivottavasti saat siihen apua.
Muutakin kuin uskontoa.

Suurimmalla osalla ihmisistä on empatiakyky ja jonkinlainen käsitys oikeasta ja väärästä.
Suurinosa ihmisistä ei halua tehdä muille pahaa tai ole välinpitämätön muita ihmisiä kohtaan.
Suurinosa ei tarvitse uskonnon sanelemia sääntöjä ymmärtääkseen, miltä toisesta tuntuu jos häntä satuttaa.
Jos ihminen on kasvanut edes kohtuu terveessä ympäristössä ja hänen empatiakykynsä kehitystä on tuettu pienestä pitäen, lapsesta ei kasva kylmää,kovaa ja piittaamatonta kuten sinusta.
Muutakin kuin uskontoa.

Luonteita on erilaisia. Ikäkin yleensä opettaa.
Enkä missään tapauksessa sanonut itsestäni mitään tuollaista mitä väität minun sanoneen. Totuus on kuitenkin se, että on herkempiä ihmisiä ja kovempia ihmisiä eikä herkkyys ole sairautta sen enempää kuin kovuuskaan. Kaikelle on paikkansa.

Mistä säännöistä puhut? Mistä uskonnosta? Sinä sanot, ettet tarvitse sääntöjä, en minäkään, itse asiassa inhoan niitä. Se mitä sinulta puuttuu on rakkaus Jumalaan. Se rakkaus, että uskoisit Jumalaa ja tahtoisit mennä minne ikinä hän vie ja tehdä mitä hän haluaa sinun tekevän.

Raamatun kannet lyötiin kiinni semmoiset kolmestaa vuotta ennen Muhamedin syntymää. Joten olisi ihme jos hänestä olisi siellä maininta.

Raamattu lyötiin kasaan luhistuvassa Rooman valtakunnassa koska sille oli tarve. Jos keisari ei kumarra samaa Jumalaa kuin kansa niin keisarilla ei ole valtaa.
VT on täynnä ennustuksia tulevasta Messiaasta ja profeetasta, sen takia sitä kirjaa tiiraavat mieluusti kristityt ja muslimit. Jeesus näkyy selkeästi esim.Jesaja 53:ssa, mut Muhammedia saa sieltä hakea...

En edelleenkään oikein viitsisi puhua kristinuskosta, koska tää mun ketju on synkretismin ongelman esittelemistä.

Mutta siis, takokaa kalloonne:
Jeesus itse (Echo siis ei sitä keksinyt) sanoi olevansa tie ja totuus -> Hän ei suositellut ja kehunut muita jumalia.
Hän esitteli ainoan tavan pelastua, eli uskomalla Häneen ja ristinkuolemaansa -> Hän ei esitellyt muunlaisia pelastumistapoja kuten
-räjäytä itsesi ostarissa niin pääset paratiisiin
-istu koivet ristissä om:ia hokemalla
-koita olla syntymättä seuraavassa elämässä marsuksi

Raamatussa ei ole noille varattu palstatilaa pätkääkään. Sen sijaan muut uskonnot tilataan siellä täysin.

Ja sitten joku vielä viitsii haukkua mua tekopyhäksi, kun vaan sanon mitä Jeesus sanoi esim.pelastumisesta.

Ottakaa jo joskus ne hippilasit pois silmiltä kun puhutte kristinuskosta, pliis.

Viimeksi muokattu:
Muutakin kuin uskontoa.
Heh, mä en tuosta kirjoituksesta kyllä luonnehäiriötä löytänyt. Jokainen ihminen on ainakin välillä kova ja välinpitämätön.

Ja vielä, mun teksti saattaa olla tylynkuuloista, mutta en jaksa muotoilla lauseitani kauniimmin ja reunustaa niitä kukkasilla. Multa puuttuu saarnanuotti. :)

Viimeksi muokattu:
Tommoisen Jumalan sinä löydät Raamatusta.
Miksi se Raamatun Jumala ei kuitenkaan kauheasti tykkää Molokista? Käski juutalaisia tuhoamaan kaikkien epäjumalien patsaat. Oliko Molokissa kuitenkin jotain valheellista?
Ei kauhean synkretistinen Jumala tuo Raamatun Jumala.

VT on täynnä ennustuksia tulevasta Messiaasta ja profeetasta, sen takia sitä kirjaa tiiraavat mieluusti kristityt ja muslimit. Jeesus näkyy selkeästi esim.Jesaja 53:ssa, mut Muhammedia saa sieltä hakea...
Jos jossain kohdassa Vanhaa Testamenttia lukisi, että nimenomaan Jeeesus on Messias niin juutalaisuus olisi lakannut olemasta semmoiset kaks tuhatta vuotta sitten eikä islamia olis koskaan keksitty.

Jos jossain kohdassa Vanhaa Testamenttia lukisi, että nimenomaan Jeeesus on Messias niin juutalaisuus olisi lakannut olemasta semmoiset kaks tuhatta vuotta sitten eikä islamia olis koskaan keksitty.
Njaa, no lue se Jes.53, rabbiinit eivät mielellään kuulemma sitä lukua lue.
Voin laitella muitakin Messias-kohtia.

Islam nyt ei noteeraa juutalaisuutta eikä kristinuskoa. Milloin muslimit on pitäneet Israel-bileitä kuten kristityt, toivottaneet siunausta Israelille kuten kristityt? Muhammed vihasi kristinuskoa kuolemaansa asti.

Mut jatkan huomenna ja yritän kirjoittaa iPadilla, tää kännykällä räpeltäminen on vähän katkonaista...öitä!

Ja vielä, mun teksti saattaa olla tylynkuuloista, mutta en jaksa muotoilla lauseitani kauniimmin ja reunustaa niitä kukkasilla. Multa puuttuu saarnanuotti. :)

mikä lie se saarnanuotti, minä ainakin nautin kuulla ääntäsi. Aiheeseen ei mulla ole nyt mitään oikein sanottavaa. Sori vaan, en tunne ketään, joka tunnustaisi monia jumalia. Tai kerran joku sanoi mulle, että jumalia on kuusi miljardia, jokaisella ihmisellä omansa, mutta enpä minä mokomalla viitsi päätäni vaivata. Ja kerran yksi hindu sylki mua naamaan kadulla, että kyllä mä tulin siinäkin siihen tulokseen että eri mieltä se oli...

Njaa, no lue se Jes.53, rabbiinit eivät mielellään kuulemma sitä lukua lue.
Voin laitella muitakin Messias-kohtia.

Islam nyt ei noteeraa juutalaisuutta eikä kristinuskoa. Milloin muslimit on pitäneet Israel-bileitä kuten kristityt, toivottaneet siunausta Israelille kuten kristityt? Muhammed vihasi kristinuskoa kuolemaansa asti.

Jopa me protestantit olemme väärässä kun emme kumarra Paavia?

Islam siinä missä juutalaisuuskaan ei hyväksy Jeesusta Messiaaksi.

Mut jospa kumminkin lähdetään siitä, että noissa kaikissa uskonnoissa se Jumala on sama. Kyllä, jopa Islamissa on sama Abrahamin Jumala ja Islam on yhtä väärässä kuin ortodoksit tai katoliset.

En edelleenkään oikein viitsisi puhua kristinuskosta, koska tää mun ketju on synkretismin ongelman esittelemistä.

Mutta siis, takokaa kalloonne:
Jeesus itse (Echo siis ei sitä keksinyt) sanoi olevansa tie ja totuus -> Hän ei suositellut ja kehunut muita jumalia.
Hän esitteli ainoan tavan pelastua, eli uskomalla Häneen ja ristinkuolemaansa -> Hän ei esitellyt muunlaisia pelastumistapoja kuten
-räjäytä itsesi ostarissa niin pääset paratiisiin
-istu koivet ristissä om:ia hokemalla
-koita olla syntymättä seuraavassa elämässä marsuksi

Raamatussa ei ole noille varattu palstatilaa pätkääkään. Sen sijaan muut uskonnot tilataan siellä täysin.

Ja sitten joku vielä viitsii haukkua mua tekopyhäksi, kun vaan sanon mitä Jeesus sanoi esim.pelastumisesta.

Ottakaa jo joskus ne hippilasit pois silmiltä kun puhutte kristinuskosta, pliis.

Pelkään pahoin että et voi löytää vastauksia muiden uskontojen "ongelmakohtiin" (ja ongelmia ne ovat siis vain sinulle, ei kyseisten uskontokuntien edustajille), tarkastelemalla niitä oman uskontosi opinkappaleiden kautta. Yhtä vähän jonkun toisen uskontokunnan edustaja voi ymmärtää sinun uskontoasi tutkailemalla omia opinkappaleitaan. Mielestäni tässä on juuri asian ydin. Mikäli hyväksyt sen, että eri uskonnot heijastavat samaa totuutta, niin olet askeleen lähempänä erilaisuuden ymmärtämisessä. Hyväksyminen vaatinee vähän enemmän.

Pelkään pahoin että et voi löytää vastauksia muiden uskontojen "ongelmakohtiin" (ja ongelmia ne ovat siis vain sinulle, ei kyseisten uskontokuntien edustajille), tarkastelemalla niitä oman uskontosi opinkappaleiden kautta. Yhtä vähän jonkun toisen uskontokunnan edustaja voi ymmärtää sinun uskontoasi tutkailemalla omia opinkappaleitaan. Mielestäni tässä on juuri asian ydin. Mikäli hyväksyt sen, että eri uskonnot heijastavat samaa totuutta, niin olet askeleen lähempänä erilaisuuden ymmärtämisessä. Hyväksyminen vaatinee vähän enemmän.
Mutta huomaatko että synkretistit pakottavat kristinuskon (miksei muitakin monoteistisia uskontoja) yhteen jumaluusryppääseen?

Samalla tavalla kun ajattelette että moni monoteisti on putkiaivo ja muita vähättelevä, niin samalla tavalla vähättelette eri uskontojen omalaatuista sanomaa?

Jos kristinusko, juutalaisuus ja islam pakotetaan keskenään kolmistaan yhteen tai jopa yhteen miljoonien muiden uskontojen kanssa, niin niistä pitää viilata pois ydinsanomat. Juuri ne jutut mistä se uskonto tunnetaan.

Yhteistyössä