Synkretismi tai polyteismi on ajatuksena ihan hanurista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
13567345_1210633265655843_1708711017864534620_n.png

No synkretismihän on ihan looginen. Kaikkialla sama jumala, mutta kaikki kansat ovat vain ymmärtäneet asian pikkasen eri tavalla, ja siksi kuvittelevat puhuvansa eri jumalista.
Ja kelläänkö ei ole tietoa millainen se oikea jumaluus on?
Sinänsä outo se yhteinen jumaluus, esiintyy välillä vaikkapa lapsia syövänä Molokina ja sitten semmoisen vastustajana.

Mitenkäs Echon maailmankuvaan sopii juutalaisuus?

Ettei vaan Vanhan Testamentin Jumala sattuisi olemaan sama?

Jeesus oli juutalainen. Mutta juutalaiset yhä odottavat Messiasta. Islamissa sentään Jeesus on merkittävä profeetta mutta ei Jumalan poika. Vaan eipä ollut Muhammedkaan Jumalan poika vaan profeetta hänkin.

Kaikki kolme uskontoa alkavat Abrahamista joten väite siitä, että Jumala ei olisi sama on jokseenkin naurettava.
Alkakoon vaikka 100 uskontoa Aabrahamista, mutta se ei ole tae sille että ihmiset olisivat osanneet jatkaa Aabrahamista Jumalan haluamalla tavalla.

Juutalaisuuden Jumala on sama kuin kristinuskon ja VT on meillekin pyhä kirja. Jeesus näyttäytyy VT:n lehdillä jne.ja tämän tietävät messiaaniset juutalaiset (Jeesukseen uskovat juutalaiset).
Sen sijaan Raamatussa ei ole sanaakaan Muhammedista.

Echon on mahdotonta tuota ajatusta ymmärtää, koska hän uskoo että kristinusko on Ainoa Oikea Totuus ja Jumala löytyy vain sieltä.
Kaikkien muiden uskontojen Jumalat/muut uskonnot ovat Paholaisen eksytystä ja se korkeampi voima mitä ihmiset kokevat, on Saatanasta.
Mä otin ensin synkretismin ja sen mahdottomuuden käsittelyyn, sit vasta sen mikä uskonnoista olisi se oikea.

Sinänsä outo se yhteinen jumaluus, esiintyy välillä vaikkapa lapsia syövänä Molokina ja sitten semmoisen vastustajana.
siis uskotko sä että eri ihmisillä on eri jumalat. Että esim jumala-niminen heppu loi suomalaisen echon, ja esim Jahve niminen heppu loi Louis nimisen amerikkalaisen jne.
Mä kyllä oletin että se jumala loi koko universumin, tuo sun ajatustapa vaatisi aivan liian sekavan määrän jumalia. Sopisi Fox kanavan ohjelmaksi.

Mä otin ensin synkretismin ja sen mahdottomuuden käsittelyyn, sit vasta sen mikä uskonnoista olisi se oikea.
Sähän tässä uskot että Jumalia on satoja.
PS. Jos eri kielellä sanotut Jumalat on eri Jumalia, niin esim God on eri Jumala kuin suomalainen Jumala. Miksi Jumala muuten liittyisi Lähi-Itään, tuo on suomalainen sana, siellä ei puhuta suomea.

Uskovaiseksi olet hyvin vihainen ja negatiivinen ihminen. Eikö jeesus olekaan antanut mielenrauhaa.
Ei vaan usein rakkaushöpötyksen innoittamat ihmiset ovat yllättäen suvaitsemattomia, eivätkä voi kuvitella esim.että Jumala myös vihastuisi.

Eli haluavat oikeuttaa oman elämäntyylinsä "Jumala hyväksyy kaiken"-horinalla.

Alkakoon vaikka 100 uskontoa Aabrahamista, mutta se ei ole tae sille että ihmiset olisivat osanneet jatkaa Aabrahamista Jumalan haluamalla tavalla.

Juutalaisuuden Jumala on sama kuin kristinuskon ja VT on meillekin pyhä kirja. Jeesus näyttäytyy VT:n lehdillä jne.ja tämän tietävät messiaaniset juutalaiset (Jeesukseen uskovat juutalaiset).
Miksi sä muuten ihailet Jeesusta, se saarrnasi juuri sunkaltaisia umpimielisiä uuvatteja vastaan.
Jos olisit elänyt Jeesuksen aikana, kuuluisit niihin jotka sen tapatti.
Se tekopyhyys tekee sun jutuista niin huvittavia. Puhut kokoajan itseäs pussiin ja teet juuri päinvastoin mitä Jeesus tekisi.

Ei siinä jumaluudessa ole mitään outoa, vaan ihmisten tulkinnasta siitä. Kyllä joillakin hyvin kehittyneillä ja valaistuneilla henkisillä oppailla, kuten Jeesuksella ja Buddhalla, on saattanut olla varsin hyväkin käsitys oikeasta jumaluudesta. He ovat sitten opettaneet tätä jumaluutta kanssaihmisilleen. Jos voisimme tänä päivänä kuulla näiden oppaiden henkisiä opetuksia, ne eivät välttämättä edes eroaisi toisistaan paljoakaan. Se, että fundamentalistit takertuvat oikeaksi katsomansa uskonnon opinkappaleisiin, jotka ovat vahvasti ihmismielen muokkaamia, on pahinta mitä Jumalaa tuntemaan haluava voi tehdä. Jokaisen pitäisi etsiä sitä jumaluutta sisältään. Ei kirjoista.

Miksi sä muuten ihailet Jeesusta, se saarrnasi juuri sunkaltaisia umpimielisiä uuvatteja vastaan.
Se tekopyhyys tekee sun jutuista niin huvittavia. Puhut kokoajan itseäs pussiin ja teet juuri päinvastoin mitä Jeesus tekisi.

Sanoo se, jolla Jeesus on imperfekti ja konditionaali.

Oon kummastellut samaa asiaa. Mutta onhan näitä juuri uskovissa enimmäkseen, kaikki muut kivitetään, vain omanapa on oikea napa.
Jeesushan oli ehkä maailman uskontovastaisin henkilö. Taisteli juuri näitä tekopyhiä echoja vastaan.

Todellakin PEESI. (y)
Jeesus oli hyvä jätkä, echo on pelkkä vihaa sylkevä mätämuna. :poop:

Ei siinä jumaluudessa ole mitään outoa, vaan ihmisten tulkinnasta siitä. Kyllä joillakin hyvin kehittyneillä ja valaistuneilla henkisillä oppailla, kuten Jeesuksella ja Buddhalla, on saattanut olla varsin hyväkin käsitys oikeasta jumaluudesta. He ovat sitten opettaneet tätä jumaluutta kanssaihmisilleen. Jos voisimme tänä päivänä kuulla näiden oppaiden henkisiä opetuksia, ne eivät välttämättä edes eroaisi toisistaan paljoakaan. Se, että fundamentalistit takertuvat oikeaksi katsomansa uskonnon opinkappaleisiin, jotka ovat vahvasti ihmismielen muokkaamia, on pahinta mitä Jumalaa tuntemaan haluava voi tehdä. Jokaisen pitäisi etsiä sitä jumaluutta sisältään. Ei kirjoista.

Eli sä sanot, että ihmisen ei pidä luottaa muihin ihmisiin. (Niihin, jotka kirjoitti kirjat..) Sen sijaan pitäisi luottaa itseensä, että oman sydämen ääni olisi se. Vai kenties joku henkiolento? Olet joku NA-tyyppi, joten oletan että etsit peräti et oman sydämesi ääntä vaan jotain vierasta ääntä sisältäsi? Mutta, jos tunnustat henkimaailman, niin miksi ajattelet, että se kaikki on Jumalasta? Millä varmistat, että otat opastusta vastaan vain Jumalalta?

Jos et tunnusta henkimaailmaa, miksi pidät itseäsi sen viisaampana kuin muita ihmisiä?

Raamatun kannet lyötiin kiinni semmoiset kolmestaa vuotta ennen Muhamedin syntymää. Joten olisi ihme jos hänestä olisi siellä maininta.

Raamattu lyötiin kasaan luhistuvassa Rooman valtakunnassa koska sille oli tarve. Jos keisari ei kumarra samaa Jumalaa kuin kansa niin keisarilla ei ole valtaa.

No kylläpä ne Echon kommentit nyt satuttavat monia?!

Minä rakastan Jeesusta ja tahdon tehdä kaikessa niin kuin Hän sanoo ja vihaan uskontoja ihan yhtä paljon kuin Hänkin, silti mua ei ole loukannut mikään, mitä Echo on kirjoittanut ainakaan tässä ketjussa.

Minä rakastan Jeesusta ja tahdon tehdä kaikessa niin kuin Hän sanoo ja vihaan uskontoja ihan yhtä paljon kuin Hänkin, silti mua ei ole loukannut mikään, mitä Echo on kirjoittanut ainakaan tässä ketjussa.
Ollapa Jeesus.
Tulla puhuneeksi vuorisaarna.

Sit vois hyvin mielin kuolla.

Oon kummastellut samaa asiaa. Mutta onhan näitä juuri uskovissa enimmäkseen, kaikki muut kivitetään, vain omanapa on oikea napa.
Jeesushan oli ehkä maailman uskontovastaisin henkilö. Taisteli juuri näitä tekopyhiä echoja vastaan.
Juuri näin. Mutta vihakiihkoilu ja ylimielisyys on vienyt tältä nikiltä mahdollisuuden tajuta tätä itse. Näinhän siinä aina käy kun mennään äärimmäisyyksiin. Järki sumenoo ja pissi virtaa päässä.

Eli sä sanot, että ihmisen ei pidä luottaa muihin ihmisiin. (Niihin, jotka kirjoitti kirjat..) Sen sijaan pitäisi luottaa itseensä, että oman sydämen ääni olisi se. Vai kenties joku henkiolento? Olet joku NA-tyyppi, joten oletan että etsit peräti et oman sydämesi ääntä vaan jotain vierasta ääntä sisältäsi? Mutta, jos tunnustat henkimaailman, niin miksi ajattelet, että se kaikki on Jumalasta? Millä varmistat, että otat opastusta vastaan vain Jumalalta?

Jos et tunnusta henkimaailmaa, miksi pidät itseäsi sen viisaampana kuin muita ihmisiä?

Tulkitset nyt kirjoittamaani, ei niin yllättäen, omasta viitekehyksestäsi. Sanon, että on olemassa vain yksi totuus ja että eri uskonnot kuvastavat tätä samaa totuutta omalla tavallaan sen mukaan mikä kyseiseen kulttuuriin on ominaista. Inhimillinen tekijä totuuden ja uskonkappaleen välillä tuo "virheellisyyksiä" tulkintaan. Sen vuoksi on vaarallista uskoa sokeasti uskonkappaleita. En etsi sisältäni omaa enkä vierasta ääntä. Sisäisen äänen kuuntelemisella voidaan tarkoittaa esimerkiksi "sydämen äänen" kuuntelemista. Mistä seuraa se että tehdään vain hyviä ja rakkaudellisia tekoja. Mutta en ryhtyisi taistelemaan uskontoni puolesta henkeen ja vereen kuten fundamentalistit tekevät. Minulle uskontojen välisillä eroilla ei ole merkitystä. Vain totuudella on. En myöskään ole missään vaiheessa väittänyt olevani muita ihmisiä viisasmpi. Kiitos kehusta, jos kerran kirjoituksistani saa viisaan kuvan.

Vaatisi kyllä ihmeen, että echon kaltainen tekopyhä hihhuli pystyisi mua loukkaamaan.
Itsehän hän tän aloituksen teki ja koska tämä on keskustelupalsta, meillä kaikilla on oikeus kirjotella tässä ketjussa.
Hyvä että monet tiedostavat että Echo rikkoo Jeeusta vastaan, mutta en oleta että Echo itse tätä ymmärtää, hän kun elää omassa vihakuplassaan ja on sodassa koko maailmaa vastaan. :)
Hän ei tunnu tuntevan Jeesusta ollenkaan.

Vaatisi kyllä ihmeen, että echon kaltainen tekopyhä hihhuli pystyisi mua loukkaamaan.
Itsehän hän tän aloituksen teki ja koska tämä on keskustelupalsta, meillä kaikilla on oikeus kirjotella tässä ketjussa.
Hyvä että monet tiedostavat että Echo rikkoo Jeeusta vastaan, mutta en oleta että Echo itse tätä ymmärtää, hän kun elää omassa vihakuplassaan ja on sodassa koko maailmaa vastaan. :)
Hän ei tunnu tuntevan Jeesusta ollenkaan.

Kylläpäs sulla on aika kyky tuntea Echo ihan näin palstan perusteella.

Yhteistyössä