[QUOTE="Sadie";29477029]En mä ajatellukkaa niillä mitää korvata, vaan että pitääkö neki jättää pois?
Rooibosta tulee juotua esim. kun lapsi päikkäreillä, siitä tullu sellanen tapa. Tai sit sitä kahvia. Kahvis tosin se huono, et sen kans tekis usein mieli jotai napostella. Mut toi rooibos.. se on nii hyvää ja vie makeanhimoa, eikä siinä mun käsittääkseni oo kaloreita..?[/QUOTE]
Ei tarvitse jättää kahvia ja teetä juomatta...mutta mun itseni on tarkoitus opetella hiljalleen ateriarytmi sellaiseksi, että syön viidesti päivässä. Jos näiden ruoka-aikojen ulkopuolella on jano, juon vettä.
En ole kahvinjuoja, mutta limpparia menee kyllä vaikka pari litraa päivässä, jos niikseen. Olen tullut siihen lopputulokseen, että limpparia on ok juoda (vähän!), mutta lähinnä niin, että otan sen vaikka välipalalla, tai päivällisen jälkeen "jälkkärinä". Eli etten lipittele sitä pitkin päivää. Mun kun todella on tarkoitus opetella kunnollinen ruokarytmi ja siihen kuuluu se, että 5 kertaa päivässä safka ja juomat menee ääntä kohden (poikkeuksena vesi)...ei yhtään enempää, eikä vähempää.
Rooibos on kaloriton ja ilmeisesti sillä on siis jopa ihan terveysvaikutteita? Mutta tuosta en ole aivan varma, että viekö se makean himon...vai pitääkö se sitä sittenkin yllä?
Joskin, jos sen makeanhimon pystyy sitten keskittämään vain ja ainoastaan siihen rooibokseen, niin ei sen varmaankaan ole väliä. Toisaalta mä itse taas mietin tässäkin kohtaa, että en halua siirtää makeanhimoa, vaan poistaa sen kokonaan. Siksi olen itselleni asettanut limppareiden käyttöön rajat. Puoli litraa viikossa ja piste. En halua niihinkään "koukkuun" jäädä siten, että ne himottaa ihan älyttömästi.
Mä nyt ehkä jo vähän hifistelen? Joten otat itse nyt vaan semmoisen linjan, mikä sulle sopii
Mä olen antanut itselleni luvan vetää tämän ensimmäisen kuukauden juuri siten, miten se nyt menemään sattuu. En ole asettanut mitään tavoitetta vedenjuonnin suhteen, enkä ole asettanut mitään rajaa sen suhteen, että montako kertaa päivän aikana syön. Mutta en voi sanoa, että se olisi kovinkaan positiivinen asia. On pakko tehdä suunnitelmiin muutos jo ennen kuun loppua.
Juon liian vähän ja syön liian harvoin. En todellakaan lupaa juoda riittävästi ja syödä riittävän usein, mutta lupaan juoda enemmän ja syödä useammin. Se olkoot tavoitteeni huomisesta lähtien. Pienin askelin kohti sitä "normaalia"