Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
Siis pyytää varmasti. Älä nyt oikeesti suhtaudu muhun niinkun mulla ois jotain vastauksia, nää on mietelmiä vaan. En tiedä, miksi sellaista ei tapahdu niin että se voitaisiin todistaa. En tiedä.
Ok, ei se mitään. Sattuisikohan kukaan muu täällä tietämään? Kun tätä asiaa on tutkittu muuallakin maailmassa, eikä kukaan oikein tunnu tietävän. Siitä ei kerrota edes raamatussa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27948674]Ok, ei se mitään. Sattuisikohan kukaan muu täällä tietämään? Kun tätä asiaa on tutkittu muuallakin maailmassa, eikä kukaan oikein tunnu tietävän. Siitä ei kerrota edes raamatussa.[/QUOTE]

Uuden testamentin mukaan ihmeiden aika on ohi ja useimmat uskovaiset tyytyy tähän. Tyytyisit sinäkin.
 
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi
."


... Ei tarvitsisi kuin uskoa.
 
vieras-
kuka tykkää tehdä sitä kuukautisten aikaan? :O
:D Okei, stereotypia uskisten onnettomasta seksielämästä on totta.

Kuules, aika helvetin moni tykkää seksistä kuukautisten aikana. Se helpottaa kk-kipuja, ja liukasteetkin on omasta takaa.
Oonko mä nyt täysin helvettiin menossa ja syntinen? :D
Et muuten vastannu kysymykseen, onko se kielto vielä voimassa? Olenko saastainen 7 päivää ja onko miehenikin saastainen jos istuu samalle tuolille kanssani?
 
Peyote
:D Okei, stereotypia uskisten onnettomasta seksielämästä on totta.

Kuules, aika helvetin moni tykkää seksistä kuukautisten aikana. Se helpottaa kk-kipuja, ja liukasteetkin on omasta takaa.
Oonko mä nyt täysin helvettiin menossa ja syntinen? :D
Et muuten vastannu kysymykseen, onko se kielto vielä voimassa? Olenko saastainen 7 päivää ja onko miehenikin saastainen jos istuu samalle tuolille kanssani?
se kieltohan on vanhassa testamentissa eli ei ole voimassa. kiva että käännät asian näin että kysyt oletko nyt syntinen ynnä muuta, kun yleensä ihmiset vaan nyt ei tykkää sotkea verellä. Samalla alat leimaamaan uskovien seksielämää, vaikkei koko kuukautisasia liity millään tavalla uskonelämään.
 
"vieras"
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi
."


... Ei tarvitsisi kuin uskoa.
Sinä et siis usko, kun sairastuessasi vakavasti et yritä parantua rukoilemalla vaan menet lääkäriin.
 
Mä olen rukoillut yhtä puuttuvaa sormenpäätä takaisin. :) Mutta se ihminen ei itse. usko ollenkaan semmoiseen ja se on vain ihan pieni pala sormenpäätä, johon sattuu, jos soittaa kitaraa. Voi se silti tulla kuntoon. Annoin rukousliinankin, mutta en tiedä mokasinko sen sillä, etten kertonut ensin mikä se on, sanoin vaan että siinä on hyviä fiboja. Kun se oli oikeasti teepaita.

Muoks, oon mä siis kyt jo kertonut mikä se oli. Mutta en tiedä, ehkä se ei uskalla enää siksi koskea koko paitaan.
Tämä pisti hymyilyttämään. Peyotella on erittäin sopiva nikki.
 
"vieras"
se kieltohan on vanhassa testamentissa eli ei ole voimassa. kiva että käännät asian näin että kysyt oletko nyt syntinen ynnä muuta, kun yleensä ihmiset vaan nyt ei tykkää sotkea verellä. Samalla alat leimaamaan uskovien seksielämää, vaikkei koko kuukautisasia liity millään tavalla uskonelämään.
Olen aina ihmetellyt sitä miten vain tietyt VT:n käskyt eivät ole uskisten mielestä voimassa ja toiset taas ovat. Homot tuomitaan VT:ssa ja siihen kohtaan vedotaan aina kun homoja aletaan syrjimään, eli se on voimassa. Sen sijaan ihan omaa elämää haittaavat jutut kuten menkkojen asettamat rajoitukset eivät ole enää voimassa. Millä perusteella te nämä lajittelette voimassa oleviin ja kumottuihin?
 
n,n,
Tässä se tärkein:
Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?" Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole." Mark 12:28-31
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";27949332]Jumala ei oivaltanut, kun kehoitti ihmisiä insestiin?[/QUOTE]

mikään ei Jumalalle ole mahdotonta, ja siinä missä loppuu ihmisten viisaus siitä alkaa Jumalan viisaus...
Mietis tuota ihan syvällisemmin. Ihmisjärki ei riitä selittämään sitä, miten viisas ja kaikkivoiva Jumala on, sinä mukaanluettuna.
 
"Peyote"
[QUOTE="vieras";27950143]Olen aina ihmetellyt sitä miten vain tietyt VT:n käskyt eivät ole uskisten mielestä voimassa ja toiset taas ovat. Homot tuomitaan VT:ssa ja siihen kohtaan vedotaan aina kun homoja aletaan syrjimään, eli se on voimassa. Sen sijaan ihan omaa elämää haittaavat jutut kuten menkkojen asettamat rajoitukset eivät ole enää voimassa. Millä perusteella te nämä lajittelette voimassa oleviin ja kumottuihin?[/QUOTE]

Muuten ihan aiheellinen pohdinta, mutta homoudesta puhutaan myös uudessa testamentissa tosi negatiiviseen sävyyn. Asia ei siis ole niinkuin väität, etkä taida tuntea raamattua ihan niin hyvin sittenkään. Sorry. :(

Muuten en jaksais kyllä puhua tästä homoasiasta, mieluiten ikinä, jos sopii. Keskustelkoot siitä joku muu.
 
[QUOTE="vieras";27950143]Olen aina ihmetellyt sitä miten vain tietyt VT:n käskyt eivät ole uskisten mielestä voimassa ja toiset taas ovat. Homot tuomitaan VT:ssa ja siihen kohtaan vedotaan aina kun homoja aletaan syrjimään, eli se on voimassa. Sen sijaan ihan omaa elämää haittaavat jutut kuten menkkojen asettamat rajoitukset eivät ole enää voimassa. Millä perusteella te nämä lajittelette voimassa oleviin ja kumottuihin?[/QUOTE]

Uudessatestamentissa myös mainitaan homoseksuaalisuudesta...

"Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. ... Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi." (Room. 1:24,26-28)

"Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." (Room. 1:32)

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt. 5:17-19)

Mutta uudessatestamentissa on myös sitten erikseen mainittu käskyistä mitkä ovat muutettu, koska uusi ja tärkein käskykin jonka Jeesus antoi, kumoaa ne osittain. Jos vanhassa testamentissa sanotaan, että silmä silmästä ja hammas hampaasta, mutta Jeesus sanoi "kääntäkää toinenkin poski" "jos pakottaa sinut kulkemaan kanssaan kyynärän verran, kulje kaksi...", eli ei saa enää pahaa kostaa pahalla, vaan antaa hyvällä, näin sitä kokoaa tulisia hiiliä vihamiehensä pään päälle.
 
"vieras"
mikään ei Jumalalle ole mahdotonta, ja siinä missä loppuu ihmisten viisaus siitä alkaa Jumalan viisaus...
Mietis tuota ihan syvällisemmin. Ihmisjärki ei riitä selittämään sitä, miten viisas ja kaikkivoiva Jumala on, sinä mukaanluettuna.
No älä sitten sano, että insesti johtui ihmisten tietämättömyydestä, kun kerran jumala kaikessa viisaudessaan oli niin määrännyt.
 
"vieras"
Uudessatestamentissa myös mainitaan homoseksuaalisuudesta...

"Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. ... Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi." (Room. 1:24,26-28)

"Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." (Room. 1:32)

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt. 5:17-19)

Mutta uudessatestamentissa on myös sitten erikseen mainittu käskyistä mitkä ovat muutettu, koska uusi ja tärkein käskykin jonka Jeesus antoi, kumoaa ne osittain. Jos vanhassa testamentissa sanotaan, että silmä silmästä ja hammas hampaasta, mutta Jeesus sanoi "kääntäkää toinenkin poski" "jos pakottaa sinut kulkemaan kanssaan kyynärän verran, kulje kaksi...", eli ei saa enää pahaa kostaa pahalla, vaan antaa hyvällä, näin sitä kokoaa tulisia hiiliä vihamiehensä pään päälle.
Jeesus ei tullut lakeja kumoamaan, mutta kumosi niitä kuitenkin osittain? Eh?

Oletko samaa mieltä Raamatun kanssa, että homot ansaitsevat kuoleman?
 
"vieras"
Uudessatestamentissa myös mainitaan homoseksuaalisuudesta...

"Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. ... Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi." (Room. 1:24,26-28)

"Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." (Room. 1:32)

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt. 5:17-19)

Mutta uudessatestamentissa on myös sitten erikseen mainittu käskyistä mitkä ovat muutettu, koska uusi ja tärkein käskykin jonka Jeesus antoi, kumoaa ne osittain. Jos vanhassa testamentissa sanotaan, että silmä silmästä ja hammas hampaasta, mutta Jeesus sanoi "kääntäkää toinenkin poski" "jos pakottaa sinut kulkemaan kanssaan kyynärän verran, kulje kaksi...", eli ei saa enää pahaa kostaa pahalla, vaan antaa hyvällä, näin sitä kokoaa tulisia hiiliä vihamiehensä pään päälle.
Eli Jeesus kumosi kaikki VT:n käskyt paitsi ne, joita uskikset edelleen haluaa seurata kun ne sopivat siihen omaan kapeaan maailmankuvaan? Vai miten te valitsette mitkä niistä on kumottu ja mitkä ei? Puhumattakaan, elleivät silmäni ihan petä niin noissa kahdessa ensimmäisessä ei puhu Jeesus vaan Jeesuksen hännystelijät. Mitä se Jeesus sanoikaan lähimmäisen rakastamisesta ja kivien heittelemisestä?
 
[QUOTE="vieras";27950940]Jeesus ei tullut lakeja kumoamaan, mutta kumosi niitä kuitenkin osittain? Eh?

Oletko samaa mieltä Raamatun kanssa, että homot ansaitsevat kuoleman?[/QUOTE]

Kuolemalla tarkoitetaan ikuista kadotusta, ja sinne ilmeisesti joutuu joka ikinen joka ei halua uskoa ja tehdä Jumalan tahtoa... Mutta yksin Jumala sen tietää ketkä sinne menevät ja ketkä pääsevät taivaaseen.

Jos Jeesus sanoi että rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, väkisinkin se kumoaa sen mitä ennen sanottiin, "silmä silmästä ja hammas hampaasta" ei ole lähimmäisen eikä vihamiehen rakastamista.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kuolemalla tarkoitetaan ikuista kadotusta, ja sinne ilmeisesti joutuu joka ikinen joka ei halua uskoa ja tehdä Jumalan tahtoa... Mutta yksin Jumala sen tietää ketkä sinne menevät ja ketkä pääsevät taivaaseen.

Jos Jeesus sanoi että rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, väkisinkin se kumoaa sen mitä ennen sanottiin, "silmä silmästä ja hammas hampaasta" ei ole lähimmäisen eikä vihamiehen rakastamista.
Eli jos ainoana pääsyvaatimuksena on Jumalaan ja Jeesukseen uskominen, miksi uskovainen homo niin kauhea syntinen? Taivaspaikka se häntäkin odottaa. Ja jos vain Jumala tietää kuka pilven päälle pääsee köllöttelemään, niin miksi uskikset ovat järjestään niin innokkaita tuomitsemaan ihmisiä täällä maan päällä?

Eli vain ne VT:n jutut, jotka voidaan suoraan yhdistää Jeesuksen juttuihin, on kumottu? Miksi te ette sitten noudata niitä loppuja?
 
[QUOTE="vieras";27964392]Eli jos ainoana pääsyvaatimuksena on Jumalaan ja Jeesukseen uskominen, miksi uskovainen homo niin kauhea syntinen? Taivaspaikka se häntäkin odottaa. Ja jos vain Jumala tietää kuka pilven päälle pääsee köllöttelemään, niin miksi uskikset ovat järjestään niin innokkaita tuomitsemaan ihmisiä täällä maan päällä?

Eli vain ne VT:n jutut, jotka voidaan suoraan yhdistää Jeesuksen juttuihin, on kumottu? Miksi te ette sitten noudata niitä loppuja?[/QUOTE]

No tuohon uskovainen homo asiaan en ota sen enempää kantaa, kuin että jos oikeasti Jumalan Pyhä Henki pääsee ihmisen sisimmässä tekemään työtä, niin uskon että se homous ihmisestä kitkeytyy pois... Kun se homoushan on Jumalan Sanan vastaista ja tuo Pyhä Henki, joka on jokaisessa uskovassa, vaikuttaa kyllä ihmisen asenteisiin ja ihan kaikkeen. Tulee selittämätön halu kääntyä pois sellaisesta, mitä Jumala ei hyväksy ja sen ihminen itse oivaltaa vääräksi, ilman mitään "aivopesuja" ym.
Kun monesti ei-uskova ymmärtää, että uskovat seuraavat toistensa käsityksiä ja opetuksia, mutta se opetus ja esimerkki otetaan sieltä Raamatusta, ei muiden mielipiteistä...

Ja tuohon lakiasiaan, Jumala näki ihmisille mahdottomaksi noudattaa kaikkia lakeja (VT), siksi syntyi Jeesus, joka on sovittanut jokaisen synnin ristillä meidän puolesta. Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen antoi Jumala Pyhän Henkensä uskoville, tuo Pyhä Henki pitää huolen ja saattaa kehoittaa tekemään parannusta asioista.
Jos lakia vaan noudatettaisiin lakina, se käy mahdottomaksi, siinä tulee kiusaus tehdä sitä syntiä... Mutta tuo PH muuttaa ihmistä ja on kuin puolustaja.
Jokainen joka uskoo ja haluaa seurata Jeesusta, PELASTUU. Mutta vanhan liiton aikana oli se ongelma, koska oli vain laki, jota oli mahdoton noudattaa... Ihmisillä oli varmasti tuska, jos tekivät pienenkään synnin, että pääsevätkö nyt taivaaseen vai joutuvatko helvettiin kun ajattelivat pahaa naapurin reinosta.
Jumala pelasti Jeesuksen kautta tämän tilanteen ja antoi ihmisille uuden liiton, joka velvoittaa vaan uskomaan ja tekemään Jumalan tahdon, ei enää "taivas-helvetti-pelkoa", koska jokainen pieninkin synti sovitettiin.

2.Kor. 3

3:5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Kirjain=Laki

Jeremia 31

31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Roomalaiskirje 7

7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."

En tiedä oliko koko selitys sulle siansaksaa, mutta vanhassa liitossa on paljon hyviäkin neuvoja ja esimerkkejä miten Jumala on toiminut ja millainen vaellus kenelläkin uskovalla on ollut. Se auttaa meitä hahmottamaan uskonelämän asioita...
Ja Jumala=Jeesus, miksi siis Hänen neuvonsa ja kehoituksensa olisivat vähäpätöisemmät kuin Mooseksen? Mooses toki sai ne Jumalalta, mutta Jeesuksen syntymä ja opetukset selkeyttivät paljon Jumalan luonnetta ja todellista tahtoa. Jeesuseksella oli suora puhdas yhteys Isäänsä.
 
"vieras"
No tuohon uskovainen homo asiaan en ota sen enempää kantaa, kuin että jos oikeasti Jumalan Pyhä Henki pääsee ihmisen sisimmässä tekemään työtä, niin uskon että se homous ihmisestä kitkeytyy pois... Kun se homoushan on Jumalan Sanan vastaista ja tuo Pyhä Henki, joka on jokaisessa uskovassa, vaikuttaa kyllä ihmisen asenteisiin ja ihan kaikkeen. Tulee selittämätön halu kääntyä pois sellaisesta, mitä Jumala ei hyväksy ja sen ihminen itse oivaltaa vääräksi, ilman mitään "aivopesuja" ym.
Ja koska kaikki ovat syntisiä, eli kukaan ei ole onnistunut kääntymään pois kaikista synniksi laskettavista asioista, voidaan todeta, että pyhä henki ei ole päässyt tekemään työtä kenenkään sisimpään. Hurjaa.
 

Yhteistyössä