Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
no jos joku jankkaa insestistä selityksistä huolimatta, niin ei ole meidän ongelma. Minä näen täällä paljon ihmisiä, jotka tulevat ikäänkuin vakuuttelemaan itselleen omaa näkökantaansa, ettei Jumalaa ole. Vääntävät väkisin epäkohtia raamatusta, jos hänen epäilylleen saadaan ja selitetään vastaus, ei se muuta tämän ihmisen mielipidettä pätkääkään. Koska tämä henkilö vaan haluaa vahvistaa ja vakuutella itselleen sitä omaa luuloaan, "en suostu kuuntelemaan selityksiä, asia on just näin kun itse ajattelen. Eikä se voi muuten mennäkään, muutenhan joutuisin uskomaan!" Eli jäädään vaan jankkaamaan asiasta ja ihan kuin uskovaisten pitäisi nyt myöntyä yhden ihmisen luulon takia siihen näkökantaan, mikä tällä yhdellä ihmisellä on.
Ihmiset ne epäkohdat sieltä keksii.
Raamatussa kielletään insesti, mutta aatamin ja eevankaan kohdalla ei sanota "harjoittakaa insestiä" vaan "lisääntykää". Minusta loogisempaa se on että ihmisiä oli alussa vaan kaksi...
Ei ei ei, kun se menee niin, että jos Echo väittää näin:

"2. Semmoista kohtaa missä kehotetaan yhtymään omiin tyttäriin, perheenjäseniin tai lapsiin ei ole Raamatussa. Insesti kielletään VT:n laissa. Jos semmoista tapahtui Raamatussa niin se taas ei ole Jumalan lain vika."

niin pakkohan se on korjata. "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on kehoitus insestiin, kun otetaan se alkuasetelma huomioon.
 
[QUOTE="vieras";27945659]Ei ei ei, kun se menee niin, että jos Echo väittää näin:

"2. Semmoista kohtaa missä kehotetaan yhtymään omiin tyttäriin, perheenjäseniin tai lapsiin ei ole Raamatussa. Insesti kielletään VT:n laissa. Jos semmoista tapahtui Raamatussa niin se taas ei ole Jumalan lain vika."

niin pakkohan se on korjata. "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on kehoitus insestiin, kun otetaan se alkuasetelma huomioon.[/QUOTE]

En ehdi nyt iltapäivällä väittelemään, mutta usko pois, Jumala vihaa insestiä yhtä paljon kuin mekin ja varmasti vielä enemmän kuin sinä. Jumala on ylipäätään se jolta on peräisin monet meidän käsitykset oikeasta ja väärästä (vaikka nykyversiot niistä on ihmisillä vääristyneet).
Jos Jumala salli insestin ihan ihmiskunnan alussa, niin luulen että siinä asiassa ei silloin alussa oikeasti ollut mitään hätää geenien takia; jos olisi ollut ongelma niin kai Jumala olisi voinut luoda vaikka 10 uutta naista hollille.
Ja se insesti ei ollut Jumalalle se ykkösjuttu miten lapsia tehdään.
 
"vieras"
En ehdi nyt iltapäivällä väittelemään, mutta usko pois, Jumala vihaa insestiä yhtä paljon kuin mekin ja varmasti vielä enemmän kuin sinä. Jumala on ylipäätään se jolta on peräisin monet meidän käsitykset oikeasta ja väärästä (vaikka nykyversiot niistä on ihmisillä vääristyneet).
Jos Jumala salli insestin ihan ihmiskunnan alussa, niin luulen että siinä asiassa ei silloin alussa oikeasti ollut mitään hätää geenien takia; jos olisi ollut ongelma niin kai Jumala olisi voinut luoda vaikka 10 uutta naista hollille.
Ja se insesti ei ollut Jumalalle se ykkösjuttu miten lapsia tehdään.
Mistä ratakiskosta tämä nyt pitäisi vääntää.. Sinä väitit asian X, minä vain korjasin virheellisen väittämäsi. Siinä se.

Insesti ei selkeästi ollut jumalalle ongelma, jos ei luonut, kuin vain sen yhden naisen ja yhden miehen, vaikka halutessaan olisi voinut tehdä toisinkin. Eikö niin. Jostain syystä jumala halusi sukurutsaisen insestiperheen olevan ihmiskunnan alku. Syitä siihen voit kysellä jumalaltasi.
 
"vieras"
En ehdi nyt iltapäivällä väittelemään, mutta usko pois, Jumala vihaa insestiä yhtä paljon kuin mekin ja varmasti vielä enemmän kuin sinä. Jumala on ylipäätään se jolta on peräisin monet meidän käsitykset oikeasta ja väärästä (vaikka nykyversiot niistä on ihmisillä vääristyneet).
Jos Jumala salli insestin ihan ihmiskunnan alussa, niin luulen että siinä asiassa ei silloin alussa oikeasti ollut mitään hätää geenien takia; jos olisi ollut ongelma niin kai Jumala olisi voinut luoda vaikka 10 uutta naista hollille.
Ja se insesti ei ollut Jumalalle se ykkösjuttu miten lapsia tehdään.
Alkuasetelman huomioon ottaen, kyllä se oli.
 
"vieras"
En ehdi nyt iltapäivällä väittelemään, mutta usko pois, Jumala vihaa insestiä yhtä paljon kuin mekin ja varmasti vielä enemmän kuin sinä. Jumala on ylipäätään se jolta on peräisin monet meidän käsitykset oikeasta ja väärästä (vaikka nykyversiot niistä on ihmisillä vääristyneet).
Jos Jumala salli insestin ihan ihmiskunnan alussa, niin luulen että siinä asiassa ei silloin alussa oikeasti ollut mitään hätää geenien takia; jos olisi ollut ongelma niin kai Jumala olisi voinut luoda vaikka 10 uutta naista hollille.
Ja se insesti ei ollut Jumalalle se ykkösjuttu miten lapsia tehdään.
Ja hetkinen, taasko täällä on joku uskis väittämässä, että tietää mitä Jumala todella ajattelee? Eikö tämä mene teidän uskonoppeja vastaan?
 
[QUOTE="vieras";27945659]Ei ei ei, kun se menee niin, että jos Echo väittää näin:

"2. Semmoista kohtaa missä kehotetaan yhtymään omiin tyttäriin, perheenjäseniin tai lapsiin ei ole Raamatussa. Insesti kielletään VT:n laissa. Jos semmoista tapahtui Raamatussa niin se taas ei ole Jumalan lain vika."

niin pakkohan se on korjata. "Lisääntykää ja täyttäkää maa" on kehoitus insestiin, kun otetaan se alkuasetelma huomioon.[/QUOTE]

näinpä, sähän voisit jatkossa vastailla täällä noihin kysymyksiin, kun olet noin perehtynyt raamattuun ja Jumalan tahtoon... Sama jos itse alkaisin väittelemään mieheni kanssa siitä mikä on autossa vikana, voisin mä omien luulojeni perusteella sanoa että roska bensaletkussa tai suodatin tukossa, mutta ei mulla ole harmainta hajuakaan loppupeleissä miten oikeasti se auto toimii.
 
"vieras"
näinpä, sähän voisit jatkossa vastailla täällä noihin kysymyksiin, kun olet noin perehtynyt raamattuun ja Jumalan tahtoon... Sama jos itse alkaisin väittelemään mieheni kanssa siitä mikä on autossa vikana, voisin mä omien luulojeni perusteella sanoa että roska bensaletkussa tai suodatin tukossa, mutta ei mulla ole harmainta hajuakaan loppupeleissä miten oikeasti se auto toimii.
Onko sulla jäänyt Raamatun lukeminen välistä? Vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa? Raamatussa Jumala loi alkuasetelman, jossa insesti oli pakollista ihmissuvun jatkumiseksi. Eli käytännössä Jumala näytti vihreää valoa insestille ja kehotti olemaan oikein innolla mukana, ei sitä maata muuten voisi täyttää.
 
Tähän unohdit(?) vastata.

Eikö jo pelkästään käsky "Lisääntykää ja täyttäkää maa" ollut suora kehoitus insestiin?
Insestiä se silti on, oli geenit miten hyviä tahansa, ja Jumala siihen Raamatun mukaan käskee, vaikka toisin väitit. Jumala vai Raamattu väärässä?
Vai että maalaisjärkeä Asia nyt vain on niin, että Raamatun mukaan jumalalta tuli suora käsky ja kehoitus insestiin. Kielto siihen jonkun muun suulla kiertoteitse. Että sikäli. En silti suosittele tässä asiassa noudattamaan jumalan käskyä.
Jaahas, alat siis nyt pyörtämään nuo puheet. kovasti on noissa väitetty että insestiä pitäisi vieläkin harrastaa ja "suora kehoitus että insestiä pitäisi harrastaa"...
 
[QUOTE="vieras";27946411]Onko sulla jäänyt Raamatun lukeminen välistä? Vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa? Raamatussa Jumala loi alkuasetelman, jossa insesti oli pakollista ihmissuvun jatkumiseksi. Eli käytännössä Jumala näytti vihreää valoa insestille ja kehotti olemaan oikein innolla mukana, ei sitä maata muuten voisi täyttää.[/QUOTE]

sanotaanko muuten Raamatussa, että aatami ja eeva olisivat sisaruksia?
 
1 Herra sanoi Moosekselle:

2 "Sano israelilaisille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 3 Älkää noudattako entisen asuinmaanne Egyptin tapoja älkääkä ruvetko seuraamaan niitä tapoja, joita noudatetaan Kanaaninmaassa, minne minä teidät vien. Älkää eläkö vieraiden kansojen tapojen mukaan. 4 Noudattakaa minun lakejani, pitäkää minun käskyni ja eläkää niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 5 Pitäkää minun lakini ja käskyni. Jokaiselle, joka niitä noudattaa, ne antavat elämän. Minä olen Herra.

6 "Älköön kukaan teistä yhtykö lähisukulaiseensa. Minä olen Herra. 7 Älä häpäise isääsi yhtymällä äitiisi; hän on oma äitisi, älä siis yhdy häneen. 8 Älä myöskään häpäise isääsi yhtymällä kehenkään hänen muista vaimoistaan. 9 Älä yhdy sisareesi, älä myöskään sisarpuoleesi, kuuluipa hän kanssasi samaan perheeseen tai ei. 10 Älä yhdy pojantyttäreesi tai tyttärentyttäreesi, ettet häpäisisi itseäsi. 11 Älä yhdy tyttöön, jonka joku isäsi vaimoista on synnyttänyt isällesi, sillä hän on sisaresi. 12 Älä yhdy isäsi sisareen, sillä hän on isäsi verisukulainen. 13 Älä yhdy äitisi sisareen, sillä hän on äitisi verisukulainen. 14 Älä yhdy setäsi vaimoon, sillä hänkin on sinun tätisi. 15 Älä yhdy miniääsi; hän on oman poikasi vaimo, älä siis yhdy häneen. 16 Älä yhdy veljesi vaimoon, ettet häpäisisi veljeäsi. 17 Älä yhdy tytärpuoleesi tai anoppiisi äläkä ota vaimosi pojantytärtä tai tyttärentytärtä vaimoksesi, sillä he ovat vaimosi verisukulaisia; se olisi törkeä teko. 18 Älä vaimosi eläessä ota hänen sisartaan sivuvaimoksesi äläkä yhdy häneen.

19 "Älä yhdy naiseen, joka on kuukautistilansa vuoksi epäpuhdas. 20 Älä makaa toisen miehen vaimon kanssa, ettet tulisi saastaiseksi. 21 Älä uhraa lastasi Molokille*, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen. 22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko. 23 Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista.

24 "Älkää saastuttako itseänne tällaisilla teoilla. Niiden takia ovat tulleet saastaisiksi ne kansat, jotka minä ajan pois teidän tieltänne, 25 ja myös se maa on tullut saastaiseksi. Siksi minä panen sen maan vastaamaan näistä pahoista teoista, ja se oksentaa ulos asukkaansa. 26 Pitäkää sen tähden minun lakini ja käskyni. Älköön kukaan teistä, olipa hän pysyvä asukas tai teidän keskuudessanne asuva siirtolainen, tehkö mitään näistä iljettävistä teoista. 27 Kaikkia näitä iljetyksiä ovat sen maan entiset asukkaat tehneet, ja näin he ovat saastuttaneet maansa. 28 Älkää te siis teoillanne saastuttako maata, ettei se oksentaisi pois teitäkin, niin kuin se oksentaa entiset asukkaansa. 29 Jokainen, joka tekee yhdenkään näistä kauhistuttavista teoista, on poistettava kansansa keskuudesta. 30 Pitäkää minun säädökseni älkääkä ryhtykö noudattamaan mitään niistä iljettävistä tavoista, joita on noudatettu ennen teitä, ettette saastuttaisi niillä itseänne. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."
 
[QUOTE="vieras";27943107]No sehän oli vain ja ainoastaan jumalan halu ja tahto tehdä ainoastaan kaksi ihmistä ja sen jälkeen käskyttää näiden jälkeläiset insestiin. Kinkyä.[/QUOTE]

Enta Lilith? :saint:

Ja se yksi niista Aatamin ja Eevan pojista, joka lahti jonnekin ja loysi sielta vaimon itselleen tms? Jospa aatameja ja eevoja olikin useammassa paikassa samaan aikaan, ja Raamattuun on keratty vain tarinan yksinkertaistettu tiivistelma?
 
"vieras"
mun mielestä on ihan typerää vääntää edes koko asiasta, se kun ei ole tärkein asia. Ei se tekikö kukakin kenenkin kanssa 6000vuotta sitten lapsia, ei vie ketään taivaaseen.
Miten sinä et nyt ymmärrä. Otetaan helpompi esimerkki. Jos minä sanon sinulle, että ei Raamatussa kielletä tappamista, niin sinä varmaan korjaat virheen ja kerrot, miten asia on oikeasti. Eikö niin? Tässä oli nyt ihan sama asia: Echo väitti, että Raamattu/jumala ei kehota ketään koskaan insestiin. Minä korjasin virheellisen väittämän. Joko ymmärtää?

Ja minusta tuo on tärkeä asianakin. Insesti vaan on väärin. Ihan joka tilanteessa. Sinä saat halutessasi ajatella toisin.
 
[QUOTE="vieras";27946872]Miten sinä et nyt ymmärrä. Otetaan helpompi esimerkki. Jos minä sanon sinulle, että ei Raamatussa kielletä tappamista, niin sinä varmaan korjaat virheen ja kerrot, miten asia on oikeasti. Eikö niin? Tässä oli nyt ihan sama asia: Echo väitti, että Raamattu/jumala ei kehota ketään koskaan insestiin. Minä korjasin virheellisen väittämän. Joko ymmärtää?

Ja minusta tuo on tärkeä asianakin. Insesti vaan on väärin. Ihan joka tilanteessa. Sinä saat halutessasi ajatella toisin.[/QUOTE]

älä vedä nyt minua siihen että hyväksyisin insestin... ei hyvää päivää :D
 
On nämä asiat sillä tavalla tärkeitä, että jos ajattelet, että ihminen pääsee uskomalla sinne taivaaseen, niin tällaisiakin asioita pitää käsitellä, koska joidenkin tyyppien on helpompi uskoa sellaisiin juttuihin, jotka kuulostavat järkeviltä.
se vaan on epäolennainen asia, koska myöhemmin tuli laki, jossa selkeästi kiellettiin insesti... Ei voi väittää, että älykkyys olisi ollut silloin tällä tasolla.
 
"vieras"
Enta Lilith? :saint:

Ja se yksi niista Aatamin ja Eevan pojista, joka lahti jonnekin ja loysi sielta vaimon itselleen tms? Jospa aatameja ja eevoja olikin useammassa paikassa samaan aikaan, ja Raamattuun on keratty vain tarinan yksinkertaistettu tiivistelma?
Lilith ei kuulu kristilliseen uskonoppiin. Juutalaisten myytteihin muistaakseni kuuluu.

Ei missään kohtaa Raamattua sanota, että tämä on sitten vain esimerkki, oli olemassa muitakin ihmisiä. Että ei ne Aatami ja Eeva olletkaan mitenkään ainutlaatuisia ihmiskunnan kantavanhempia.

Mutta oletetaanpa huvin vuoksi, että Aatami ja Eeva eivät olletkaan yksin. Asuivatko muutkin ihmiset omissa Paratiiseissaan? Miksi Aatami ja Eeva eivät muuttaneet niihin kun heidät karkotettiin omastaan? Karkotettiinko muutkin omista Paratiiseistaan? Ei kai kukaan olisi niistä vapaaehtoisesti lähtenyt. Miksi heidät karkotettiin? Oliko jokaisessa Paratiisissa käärme, joka houkutteli nimenomaan Paratiisin naisen syömään kielletyn hedelmän? Jos ei, miksi kaikkia ihmisiä rangaistaan (synnytyskivut, työn teko yms. mitä Raamatussa mainitaan) yhden Paratiisin asukkaiden teoista? Miksi naisia rangaistaan yhden naisen teoista synnytyskivuilla yms. jos niitä kilttejä ja tottelevaisia naisia oli paljon enemmän? Tai jos jossain toisessa Paratiisissa hedelmää söikin mies, miksei kaikkia miehiä rangaistu yhden teoista? Entä mihin ne kaikki lukuisat Paratiisit ovat hävinneet?
 
[QUOTE="vieras";27946954]Että geenit oli hyvät, mutta ihmiset tyhmempiä? :D Nää on ketjun helmiä, kun alat itseksesi tulkita. Lisää![/QUOTE]

puuh... miksi silloin ei ollut autoja, internettiä jne? ei voi olettaa että tuon ajan ihmisillä oli jotain niin hyvää tietoa esim. siitä, mitkä seuraukset on insestistä jne. ei tuohon mitään omia vedoksia tarvitse, kun tuon oivaltaa jokainen...
 
[QUOTE="vieras";27946938]Lilith ei kuulu kristilliseen uskonoppiin. Juutalaisten myytteihin muistaakseni kuuluu.

Ei missään kohtaa Raamattua sanota, että tämä on sitten vain esimerkki, oli olemassa muitakin ihmisiä. Että ei ne Aatami ja Eeva olletkaan mitenkään ainutlaatuisia ihmiskunnan kantavanhempia.

Mutta oletetaanpa huvin vuoksi, että Aatami ja Eeva eivät olletkaan yksin. Asuivatko muutkin ihmiset omissa Paratiiseissaan? Miksi Aatami ja Eeva eivät muuttaneet niihin kun heidät karkotettiin omastaan? Karkotettiinko muutkin omista Paratiiseistaan? Ei kai kukaan olisi niistä vapaaehtoisesti lähtenyt. Miksi heidät karkotettiin? Oliko jokaisessa Paratiisissa käärme, joka houkutteli nimenomaan Paratiisin naisen syömään kielletyn hedelmän? Jos ei, miksi kaikkia ihmisiä rangaistaan (synnytyskivut, työn teko yms. mitä Raamatussa mainitaan) yhden Paratiisin asukkaiden teoista? Miksi naisia rangaistaan yhden naisen teoista synnytyskivuilla yms. jos niitä kilttejä ja tottelevaisia naisia oli paljon enemmän? Tai jos jossain toisessa Paratiisissa hedelmää söikin mies, miksei kaikkia miehiä rangaistu yhden teoista? Entä mihin ne kaikki lukuisat Paratiisit ovat hävinneet?[/QUOTE]

12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
13. sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
14. kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
15. Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
16. Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
17. Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
19. sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
20. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
21. että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
 

Yhteistyössä