Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

[QUOTE="vieras";27897493]Taatusti, toiset naiset on niin onnettomia kuvatuksia että he tarvitsevat miehiä kertomaan heille miten pitää elää.
Vai otetaanko tuohon neuvostoon naisia mukaan? Veikkaanpa että naiset ovat liian toisarvoisia tuohon uskovaisten päättävään elimeen, vain miehet ovat tarpeeksi viisaita vanhimmiksi. Eiks nii? Miltä tuntuu olla idiootti nainen?[/QUOTE]

Tjaa, en edes ajatellut koko sukupuoliasiaa kun kommentoin Uniquelle että idylliseltä kuulostaa seurakuntansa...tarkoitin sillä idyllisyydellä sen seurakunnan pienuutta, ja varmaan siinä tulevat toiset seurakuntalaiset läheisemmiksi nopeammin kuin isoissa seurakunnissa. Jos jostain pitäisi olla huolissaan niin pienessä seurakunnassa saattaa se meininki mennä yhden tai muutaman johtajan mielen mukaan, ts. semmoista lahkoutumista voi jossain olla. Mutta uskon että ap osaa semmoisia varoa.

Ihan rehellisesti, mua ei ole koskaan haitannut että monen seurakunnan johtajat tai vanhemmisto ovat miehiä. Musta on vaan mukava kuunnella miesten leppoisaa, rauhallista puhetta. Kyllähän Raamatussa on esim. evankelistan pesti johon pääsee naisetkin ja joidenkin kokousten pääpuhuja voi olla nainen, vaikka mies johtaisi seurakuntaa.

Mutta sitten taas jos ei ole miestä johtamassa, niin käy kuin meidän naisten raamattupiirissä: sitä kaakatuksen ja naurun määrää ei voi sanoin kuvailla, pelkkä kuulumiskierros n.5-8 naisen kesken voi kestää puolitoista tuntia, ja useamman kerran ollaan jouduttu turvatumaan kellottamiseen, eli 10 min./puheenvuoro, jotta saataisiin edes kuulumiset vaihdettua...:) usein se rukouksen ja Raamatunluvun osuus on hävettävän pieni (ollakseen raamis tai rukouspiiri) kunnes sitten pitää itsekunkin lähteäkin jo kotiin.
Enkä oikein tiedä kokeeko nämä muutkaan naiset kovin alistetuiksi itseään vaikka meidän seurakunnassa kirkkoherra on mies.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="juups";27906518]Voipi mennä ohi aiheen, mutta tuli pari kysymystä mieleen. 1. Jos nainen/naiset olisi kirjoittanut Raamatun, niin olisiko Jumala nainen? Tai ehkä Jeesuksen tilalla Jumalan tytär?
2. Miksi Raamatussa on pedofiliaa (kehoitetaan yhtymään omiin tyttäriinsä?)? +paljon muita hirveyksiä.
3. Miksi juuri jokaisen oma usko/Jumala on SE oikea? (siis mikä uskonto/Jumala on se oikea sitten?)
Noh, näitä olen monesti miettinyt. Olisi hienoa, jos joku osaisi vähän valottaa.[/QUOTE]

Isoja kysymyksiä, nyt en ole kovin väittelytuulella, mutta tässä jotain vastauksia...:)
1. Ei, koska kyllä Raamatun kirjoittaneet naisetkin olis huomanneet että heille puhuu miehen ääni.:)
Joitain teorioita on olemassa Jumalan sukupuolettomuudesta tai kenties molempien sukupuolien yhdistymisestä Jumalassa. Näihin jotkut Raamatun kohdat viittaavat, mutta kyllä todella monessa kohti Jumalaa kuvataan isänä, hän-persoonapronomini taitaa olla Jumalan kohdalla maskuliininen jne. Klassinen kristinuskon tulkinta Jumalasta on maskuliini. No, hyvin Hän silti ymmärtää meidän naisten menkkatuskailut ja raskausarvet...

2. Semmoista kohtaa missä kehotetaan yhtymään omiin tyttäriin, perheenjäseniin tai lapsiin ei ole Raamatussa. Insesti kielletään VT:n laissa. Jos semmoista tapahtui Raamatussa niin se taas ei ole Jumalan lain vika. Mutta vähän semmoisia esimerkkejä löytyy sieltä...no, Nooan tytöt taisi juottaa isänsä känniin ja raiskata tämän mutta siinä kohden oli isäpappa niin humalassa ettei tajunnut mitään, tytöt oli siinä koko ajan aktiivinen osapuoli. Sit taisi joku Daavidin poika tai vastaava raiskata siskonsa, mutta siitä taas nousi kova äläkkä.

3. Jokaisen usko ei voi olla oikea, koska on jokin tapa jolla tämä maailma on syntynyt (kaikki esitetyt tavat eivät voi olla tapahtuneet), ja jos/kun siinä on ollut jumaluus taustalla niin se ei taatusti ole ollut mikään osittain toisensa poissulkeva monimiljoonainen jumalaporukka...
Tuosta miten sen oikean löytää, väännettiin hiljattain tässä keskustelussa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2229581-oletko-uskossa-tai-haluaisitko-olla-uskossa/
 
"vieras"
Eikö jo pelkästään käsky "Lisääntykää ja täyttäkää maa" ollut suora kehoitus insestiin?

Mitä jos tyttäresi ja poikasi haaveena on isona olla seurakuntansa yksi vanhemmistoon(?) kuuluvista? Kerrotko tytöllesi, että et kulta voi, kun sinä olet nainen, veljesi on sitten sinunkin johtajasi?

Tällaisia pohdintoja tällä kertaa.
 
"vieras"
Tällaisten stereotypioiden viljely on muuten todella ärsyttävää. Muistan omalta uskovaisajaltani ihan samanlaisten viljelyn. Näitä esitettiin juuri tällaisessa yhteydessä, jossa oli puhe naisten vaikenemisesta seurakunnassa / miesten pappisvirasta jne. Eli mahdollisten perustelujen päälle viljeltiin tuollaisia yleisiä stereotypioita, jotka eivät oikeasti ole mistään kotoisin, muuten kuin halusta epäsuorasti perustella naisten kyvyttömyyttä johtotehtäviin ja soveltuvuutta lähinnä pullan leipomiseen.
Joo ihan tuttua oman sukupuolen mitätöimistä kaakattavaksi kanalaumaksi minkä touhuista ei tule yhtään mitään ja tarvitsee siksi _mieheh_ pitämään kurissa ja opettamaan.
Kumma juttu että kouluaikoina monet parhaista opettajistani olivat naisia. Mutta ehkä he eivät olleet uskovaisia, ja osasivat muutakin kun juoruta ja leipoa pullaa. :whistle:
 
meillä on seurakunnassa naisevankelista ja muutkin naiset saavat puhua, jos heille on Jumala antanut sydämmelle puheenaiheita tai pohdintoja. Mutta voi yleensä se menee niin, että Jumala on antanut opettajan armolahjan miehelle tai monikin seurakuntalainen kokee saavansa joltain tietyltä ihmiseltä seurakunnassa parhaimmat opetukset ja vastaukset kysymyksiin. Yksi vanhemmiston saarnaaja pitää raamattu tunteja...
Ja pienestä seurakunnasta puheenollen, itse yritän pitää itseni "sivistyneenä" ja olla kaikenlaisten uskovaisten kanssa tekemisissä :D etten vaan oman seurakunnan. Mutta hyvä on olla oma srk, jos kiertää joka ikisessä srk:ssa ja ei halua kuulua minnekään, niin ihmisestä voi tulla sellainen ettei halua muutenkaan "alistua" Jumalan Sanan alle...
 
Rukoilkaa, että puolisoni tulisi uskoon :) Kiitos!
Rukoilen, että hyväksyisit puolisosi pakanana.

Uskontojen Uhrien Tuki saa toisinaan yhteydenottoja miehiltä, joiden puoliso on purkanut liiton epäuskon vuoksi. Yksikin tukihenkilö yritti puhelimitse auttaa miestä mäessä, mutta itsemurhaanhan tämä lopulta päätyi kun ero oli niin rankka. Pahimmillaan seurakuntalaiset yllyttävät naista eroamaan tyyliin "Jumala etsii sinulle uuden puolison."
 
Rukoilen, että hyväksyisit puolisosi pakanana.

Uskontojen Uhrien Tuki saa toisinaan yhteydenottoja miehiltä, joiden puoliso on purkanut liiton epäuskon vuoksi. Yksikin tukihenkilö yritti puhelimitse auttaa miestä mäessä, mutta itsemurhaanhan tämä lopulta päätyi kun ero oli niin rankka. Pahimmillaan seurakuntalaiset yllyttävät naista eroamaan tyyliin "Jumala etsii sinulle uuden puolison."
Eivät sitten ilmeisesti ole lukeneet näitä kohtia, kenenkään uskovan ei tule hyljätä miestään/vaimoaan epäuskon takia. Ja on väärin erota ja etsiä uusi puoliso.

Ensimmäinen kirje korinttolaisille 7

9. mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
10. Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
11. mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.

12. Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
13. samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.

14. Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
15. Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
16. Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?


17. Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa.
18. Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.
19. Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
20. Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
21. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
22. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
23. Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.
24. Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
25. Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26. Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27. Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
 
Rukoilen, että hyväksyisit puolisosi pakanana.

Uskontojen Uhrien Tuki saa toisinaan yhteydenottoja miehiltä, joiden puoliso on purkanut liiton epäuskon vuoksi. Yksikin tukihenkilö yritti puhelimitse auttaa miestä mäessä, mutta itsemurhaanhan tämä lopulta päätyi kun ero oli niin rankka. Pahimmillaan seurakuntalaiset yllyttävät naista eroamaan tyyliin "Jumala etsii sinulle uuden puolison."
Hei, kun pyysin ihmisiä rukoilemaan että hän tulisi uskoon, niin tässä ei ollut kyse hyväksymisestä :) Mies on minulle rakas jokatapauksessa, ja ymmärrän että hän ajattelee niin kuin ajattelee. Ja että kaikki eivät ajattele kuten minä. Keskenään meillä ei ristiriitoja ole, ja tullaan muutenkin loistavasti toimeen. Tässä oli kyse siitä että en halua hänen joutuvan kadotukseen. Ehkä siinä suurin syy miksi toivon hänen tulevan uskoon, ja oltaishan me sitten sen jälkeen tietysti samanlaisia siltäkin arvomaailmalta.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Kyllä mä ihan oikeasti ymmärrän miksi Jumala on pistänyt miehet seurakunnan johtajiksi. Meidän raamis _on_ kaakattava kanalauma. En vihaa omaa sukupuoltani, suurin osa raamislaisista on sanavalmiita, itsevarmoja ja upeita naisia jotka pitävät perheessään jöötä. Mutta miehiä tarvitaan rauhoittamaan, oikeasti.

Siinä tietysti pitää olla tarkkana että millainen mies valitaan vanhimmistoon tai seurakunnan johtajaksi. Eivät kaikki miehet ole hyviä siihen, ja jos ei hyvää miestä löydy niin nainen voi korvata: VT:ssa kuvataan esim. Debora-profeettaa jossain vaiheessa kansan hengellisenä johtajana. Olen ollut eräässä kirkossa jumalanpalveluksessa jossa miespappi suunnilleen haukotteli, retkotti ties miten ja mutisi jotain hihaansa. Siitä on jäänyt semmoinen olo että tämän miehen olisi voinut siinä alttarilla korvata kuka tahansa naispuolinen kirkon ihminen, vaikka tyttöjen partioryhmän vetäjä tai isonen.

Opettamisesta: tarkkaan ei Raamatussa kerrota että millainen opettaminen on kielletty, mutta jos poistettaisiin naispuoliset päiväkerhotädit, pyhäkouluopet, tavalliset maalliset opettajat eri oppilaitoksissa jne. niin aika hiljaista olisi. Tämä on oma tulkinta, mutta itse näkisin naisilla tuon opettamiskiellon koskevan uuden, itse kehitellyn raamatuntulkinnan opettamista; naisethan ympäri maailmaa puhuvat ja opettavat valmista, miesten kehittelemää tietoa. Vaikka itsekin olen tällä palstalla kirjoitellut uskonjutuista ja sen voi tulkita opettamiseksi, niin nämä mun jutut on alunperin miespuolisten apostolien ja raamatunopettajien kirjoitusten pohjalta tulevaa vanhaa tietoa, sen tiedon viemistä eteenpäin.

Minusta on oikeasti ihana seurata miesten jutustelua vaikka seuroissa, on mukava tukeutua heihin ja antaa heidän puhua. Se ei ole ahdistavaa vaan jollain tavalla ihanaa, hoitavaa. Mutta uskon että Jumala on eniten kiinnostunut siitä, mitä puhutaan, ei siitä kuka puhuu: jos joku hengellinen johtaja puhuu puuta heinää, niin sitä voi kuka tahansa nainen kritisoida. Tärkeintä on että Jumalan Sanaa ei vääristellä.

Miehet ovat hyviä raamatunopettajia, koska heitä kiinnostaa nippelitieto. En tunne kovinkaan monta naista jotka edes jaksaisivat kahlata jokaisen kreikankielisen merkityksen jostain sanasta (itse asiassa en tunne ketään semmoista naista), mutta semmoisia miehiä on uskovissa paljon.
 
Tuosta miesjohtajan korvaamisesta naisella en tiedä, että milloin Jumala on oikeasti halunnut jonkun tietyn naisen johtajaksi. Esim. joku Angela Merkel tai suht korkeassa asemassa oleva Hillary Clinton voivat olla Jumalan asettamia.

Suomen seurakunnissa on monia tuotteliaita naisia joiden tekstejä luetaan, kuten Hilja Aaltonen, Anna-Maija Raittila, Anna-Mari Kaskinen. Mutta se on jännää että he eivät ole tulleet tunnetuiksi naispappeina (en tiedä oliko Raittilalla ja onko Kaskisella mitään pappiskoulutusta, Kaskinen on ollut Vivamon johtajana) vaan Jumala on puhunut heidän kauttaan muutoin ja kirjat käyvät kaupaksi.

Varsinaiset naispapit...sanon tämän aina, mutta ilman heitäkin pärjättäisiin oikein hyvin. Meidän seurakunnan naispapin varsinaiset ansiot olisi voitu saavuttaa diakoninkin nimikkeellä.
Puhun siis naispappien saarnoista jotka ovat aika köykäisiä:kuka tahansa osaa puhua lempeitä ja säyseitä enkelijuttuja ja Jumalan luomistyöstä luonnossa. Nyt sanon rumasti, naisvaltaisella foorumilla...no, kerran täällä eletään,eli antaa mennä: Aina kun vaikka radiosta tulee joku naispapin hartaus niin on kuin vettä tippuisi jostain märästä rätistä.
Sen sijaan naisevankelistojen puheessa on rakkauden ja lempeyden lisäksi suolaa, pyhyyttä. Eikä ihme, koska he ovat Jumalan asettamia.
Avaan sateenvarjon. :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="vieras";27942476]Hanki fiksumpaa seuraa, jos kaikki naiset ympärilläsi ovat kaakattavia kanoja. Itse en tunne yhtään tuollaista naista.[/QUOTE]

Lue myöskin se lause heistä minkä kirjoitin tuon kanalauma-luonnehdinnan jälkeen.
 
[QUOTE="vieras";27942529]Noinko opetat tytöillesikin?[/QUOTE]

Eipä tuota tarvitse opettaa. Kyllä tytöt huomaavat nuo seurakuntajutut ilman opettamisia. Tai, en tiedä vapaiden suuntien perheissä kasvavista tytöistä että onko siellä kuinka katkeroituneita, jotenkin en usko.

Mutta se täytyy sanoa, että harva seurakunnan miesjohtaja osaa vieläkään suhtautua naisiin oikein. Liian paljon on vanhakantaista, väheksyvää naureskelua tai hämmentyneisyyttä naisia kohtaan. Miesten tulisi ottaa mallia Jeesuksesta, joka arvosti naisia, ei ollut seksistinen tai sovinistinen, mutta naiset olivat luontevalla tavalla ystäviä ja työtovereita.
Jos on seurakunta jossa miehet suhtautuvat naisiin kuten Jeesus teki, niin en ole huolissani kenestäkään uskovasta tytöstä seurakunnassa. Sellaisessa seurakunnassa he saavat puhua ja touhuta seurakunnan jutuissa paljon, ja heitä arvostetaan tyttöinä ja naisina, vaikka paimeniksi eivät pääsekään.
 
[QUOTE="vieras";27942551]Ja ne eivät ole hyviä ominaisuuksia johtajassa?[/QUOTE]

Niin siis kirjoitin jo, että maallisten naisjohtajien suhteen en tiedä, milloin Jumala on valinnut jonkun naisen johtajaksi ja milloin ei. Raamatussa kuvattu Debora oli kuulemma "Israelin äiti", mikä lienee tarkoittanut vähän kaikenlaista johtajuutta.
Mutta naispappeja karsisin paljon pois.

Raamatun kuva naisesta ja naisten asemasta pitää koota monien hyvin vastakkaisten tapausten pohjalta. Milloin nainen on pelastanut kokonaisen juutalaisen kansan kuten Ester, milloin taas Paavali kieltää naisten puhumisen seurakunnassa, mutta sitten taas naisprofeetta Hanna on puhui temppelissä...ihan erilaisia esimerkkejä. :)
 
"vieras"
Eipä tuota tarvitse opettaa. Kyllä tytöt huomaavat nuo seurakuntajutut ilman opettamisia. Tai, en tiedä vapaiden suuntien perheissä kasvavista tytöistä että onko siellä kuinka katkeroituneita, jotenkin en usko.

Mutta se täytyy sanoa, että harva seurakunnan miesjohtaja osaa vieläkään suhtautua naisiin oikein. Liian paljon on vanhakantaista, väheksyvää naureskelua tai hämmentyneisyyttä naisia kohtaan. Miesten tulisi ottaa mallia Jeesuksesta, joka arvosti naisia, ei ollut seksistinen tai sovinistinen, mutta naiset olivat luontevalla tavalla ystäviä ja työtovereita.
Jos on seurakunta jossa miehet suhtautuvat naisiin kuten Jeesus teki, niin en ole huolissani kenestäkään uskovasta tytöstä seurakunnassa. Sellaisessa seurakunnassa he saavat puhua ja touhuta seurakunnan jutuissa paljon, ja heitä arvostetaan tyttöinä ja naisina, vaikka paimeniksi eivät pääsekään.
Ja sinusta se ei ole surullista, että lapsesi oppii jo pienenä, että hän ei ikinä ole tarpeeksi hyvä tullakseen johtajaksi tai vaikka papiksi?

Onko ihme, ettei seurakunnassasi miehet osaa suhtautua naisiin vertaisinaan, jos naistenkin asenne on tuo, mikä sinun?
 
[QUOTE="vieras";27942572]Tähän unohdit(?) vastata.

Eikö jo pelkästään käsky "Lisääntykää ja täyttäkää maa" ollut suora kehoitus insestiin?[/QUOTE]

Nyt täytyy kaivella muistilokeroita, mutta jotenkin siten sitä hommaa selitetään niin että jos/kun Aatamin ja Eevan pojat joutuivat ilmeisesti kiskaisemaan siskojaan, niin ihmisen geenistö ei ollut vielä niin rappeutunut kuin nykyään ja ne sisäsiittoiset lapset eivät syntyneet sairaina...ja jos katsotaan sukuluetteloita niin ihmiset elivätkin monisataavuotiaiksi.

Juu, tiedän että tuo Aatamin ja Eevan poikien vaimot on yksi Raamatun sairaimpia asioita. Sitä mä olen ihmetellyt että miksi tuota juttua ei ole missään kohti Raamattua selitetty, varsinkin kun VT tiukasti kieltää sisarusten välisen seksin.
 
"vieras"
Nyt täytyy kaivella muistilokeroita, mutta jotenkin siten sitä hommaa selitetään niin että jos/kun Aatamin ja Eevan pojat joutuivat ilmeisesti kiskaisemaan siskojaan, niin ihmisen geenistö ei ollut vielä niin rappeutunut kuin nykyään ja ne sisäsiittoiset lapset eivät syntyneet sairaina...ja jos katsotaan sukuluetteloita niin ihmiset elivätkin monisataavuotiaiksi.

Juu, tiedän että tuo Aatamin ja Eevan poikien vaimot on yksi Raamatun sairaimpia asioita. Sitä mä olen ihmetellyt että miksi tuota juttua ei ole missään kohti Raamattua selitetty, varsinkin kun VT tiukasti kieltää sisarusten välisen seksin.
Insestiä se silti on, oli geenit miten hyviä tahansa, ja Jumala siihen Raamatun mukaan käskee, vaikka toisin väitit. Jumala vai Raamattu väärässä?
 

Yhteistyössä