Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Peyote
[QUOTE="vieras";27948373]Eli onko siis kyse siitä, ettei kukaan ole koskaan rukoillut menetettyä ruumiinosaansa takaisin kehityismaiden ulkopuolella? Entä rukoilisitko sinä? Minä ainakin rukoilisin joka päivä, jos olisi pieninkin mahdollisuus, että se palautuisi, joten en voi uskoa, ettei kukaan olisi niin tehnyt myös.[/QUOTE]


Kyllä mä rukoilisin, mutta mun on pakko sanoa, että rukoilisisin sitä kuin ihmettä, mutta en rukoilisi sitä asiana, joka kuuluu elämään tai joka kuuluu minulle. Jos se toteutuisi, olisin yllättynyt, ikäänkuin en olisi oikeasti edes uskonut siihen.
 
"vieras"
ehkä. Tai sitten totta, ei voi tietää.


jos lääkäri toteaa vaikka että ptilaalla ei ole kättä, niin kehtaako se sama lääkäri kertoa sitä diagnoosiaan, jos potilaalla onkin käsi? Lääkärillä on suuri vaara leimautua joksikin hulluksi, epäluotettavaksi, valehtelevaksi ja vaikka miksikä, jos kukaan ei uskokaan.
Jos on olemassa kiistattomat todisteet siitä, että päivänä X potilaalla ei ollut vasenta kättä ja myöhemmin päivänä Y hänellä olikin vasen käsi, totta ihmeessä lääkäri kertoisi siitä. Kiistattomat todisteet = lääkärin, mieluummin useamman, tekemä raportti aiheesta "henkilöllä ei ole vasenta kättä päivänä X". Eipä tällaisia uutisia vain ikinä näe.
 
"vieras"
Kyllä mä rukoilisin, mutta mun on pakko sanoa, että rukoilisisin sitä kuin ihmettä, mutta en rukoilisi sitä asiana, joka kuuluu elämään tai joka kuuluu minulle. Jos se toteutuisi, olisin yllättynyt, ikäänkuin en olisi oikeasti edes uskonut siihen.
Mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin onko vastaus nyt se, että kukaan ei ole koskaan oikeasti rukoillut sormenpäänsä puolesta, ja siksi tälläisiä tapauksia ei ole missään tiedossa?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948438]Mutta jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin onko vastaus nyt se, että kukaan ei ole koskaan oikeasti rukoillut sormenpäänsä puolesta, ja siksi tälläisiä tapauksia ei ole missään tiedossa?[/QUOTE]

ei. Mutta mä uskon, että sillä on jokin merkitys, että mitä rukoileva itse uskoo, kun hän rukoilee. Jossain kehitysmaissahan ne uskoo, että joku noitatohtori voi oikeesti kirota ne. Jos niiltä kysyy, se on niille totta, muttei sellaistapaineta iltasanomissa.

Täällä ei uskota sellaiseen. Täällä uskotaan siihen, minkä voi nähdä ja täällä uskotaan tieteeseen. Mä olen ajatellut, että tämä on selitys siihen miksi täällä ei tapahdu niin paljoa. Vaikka rukoiltaisiin, niin kun ei se vaan ole meidän todellisuutta, eikä me semmoiseen uskota. Aattelen näin, mutta en tietty voi oikeasti tietää miksi se on näin ja että onko kyse vaan jutuista. Uskon sillätavalla, että ihmeitä tapahtuu ja että Kuolleetkin voi herätä eloon.
 
[QUOTE="vieras";27948425]"Tiedän yhden" ei ole mikään puolueeton ja kritiikin kestävä lähde.[/QUOTE]

no on se aika ihmeellistä että lääkärit olivat sen tunnustaneet. Tämän naisen olisi kuulunut mennä leikkaukseen, mutta alkoi vaatimaan, että hänestä otettaisiin uudet magneettikuvat koska Jumala on parantanut hänet... Kauan se oli joutunut tinkaamaan sitä, että kuvat otettaisiin... Nainen oli myös siitä sanonut, että ei hän halua mennä turhaan leikkaukseen.
Olivat ottaneet kuvat ja oli se kasvain oikeasti pienentynyt ja ajan kuluessa hävinnyt kokonaan.
 
"vieras"
ei. Mutta mä uskon, että sillä on jokin merkitys, että mitä rukoileva itse uskoo, kun hän rukoilee. Jossain kehitysmaissahan ne uskoo, että joku noitatohtori voi oikeesti kirota ne. Jos niiltä kysyy, se on niille totta, muttei sellaistapaineta iltasanomissa.

Täällä ei uskota sellaiseen. Täällä uskotaan siihen, minkä voi nähdä ja täällä uskotaan tieteeseen. Mä olen ajatellut, että tämä on selitys siihen miksi täällä ei tapahdu niin paljoa. Vaikka rukoiltaisiin, niin kun ei se vaan ole meidän todellisuutta, eikä me semmoiseen uskota. Aattelen näin, mutta en tietty voi oikeasti tietää miksi se on näin ja että onko kyse vaan jutuista. Uskon sillätavalla, että ihmeitä tapahtuu ja että Kuolleetkin voi herätä eloon.
Mutta esimerkiksi tuo rukousystävät sivusto on täynnä paljon suurempia ihmeitä kuin sormenpään palautuminen.

Onko uskisten keskuudessa siis jokin kirjoittamaton sääntö, että minkä tahansa ruumiinosan palautuminen on sellainen ihme, mitä tuskin voi tapahtua? Entä miksei tästä kerrota raamatussa, jos sellainen on? Vai mistä tuollainen ajatusmaailma oikein on peräisin. Minusta ainakin esimerkiksi tuo aivokasvaimesta parantuminen on moninkerroin mahtavampi ihme, kuin käden palauttaminen.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948514]Mutta esimerkiksi tuo rukousystävät sivusto on täynnä paljon suurempia ihmeitä kuin sormenpään palautuminen.

Onko uskisten keskuudessa siis jokin kirjoittamaton sääntö, että minkä tahansa ruumiinosan palautuminen on sellainen ihme, mitä tuskin voi tapahtua? Entä miksei tästä kerrota raamatussa, jos sellainen on? Vai mistä tuollainen ajatusmaailma oikein on peräisin. Minusta ainakin esimerkiksi tuo aivokasvaimesta parantuminen on moninkerroin mahtavampi ihme, kuin käden palauttaminen.[/QUOTE]

Jaa en tiedä. Aivokasvainta ei näe. me täällä sivistysmaissa ei nähdä maailmaa sillä tavalla, että me oikeasti uskottaisiiin ihmeisiin, edes uskovat. niistä puhutaan ja niihin uskotaan joo, mutta ihan hiljaa omassa kielessä, ei uskota kuitenkaan ihan loppuun asti. Meidän maailmankuva on niin erilainen.

Mutta kysyppä joltain afrikan uskovaiselta, ne todella uskoo että Jumala voi ihan mitä vaan. Niin mäkin haluan uskoa, mutta ympäröivän kulttuurin takia se on vaikeaa. Meitä ei opeteta lapsesta asti näkemään maailmaa mitenkään moniulotteisena. Meille torakka on torakka, jollekin kehitysmaassa torakassa voi olla paha henki, ne ei ajattele niin kuin me.
 
"vieras"
Jaa en tiedä. Aivokasvainta ei näe. me täällä sivistysmaissa ei nähdä maailmaa sillä tavalla, että me oikeasti uskottaisiiin ihmeisiin, edes uskovat. niistä puhutaan ja niihin uskotaan joo, mutta ihan hiljaa omassa kielessä, ei uskota kuitenkaan ihan loppuun asti. Meidän maailmankuva on niin erilainen.
Mutta eikö tuo aivokasvaimesta parantuminen vaadi uskoa ihmeisiin? Eikö siis voi olla mahdollista, että joku täällä, tai missään muussa sivistysmaassa, uskoisi myös kätensä parantuvan?

Jos näin on, niin ihmettelen, että miksi kaiken muun voi uskoa parantuvan, muttei käden?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948585]Mutta eikö tuo aivokasvaimesta parantuminen vaadi uskoa ihmeisiin? Eikö siis voi olla mahdollista, että joku täällä, tai missään muussa sivistysmaassa, uskoisi myös kätensä parantuvan?

Jos näin on, niin ihmettelen, että miksi kaiken muun voi uskoa parantuvan, muttei käden?[/QUOTE]

hassuahan tuo onkin. Samaa olen itse ihmetellyt.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948625]Jumala kuitenkin antaisi puuttuvan käden takaisin, jos joku sitä rukoilisi? Miksei tätä ole kerrettu 2000 vuoden aikana kaikille maailman ihmisille? Kai luulisi, että edes uskovaiset olisi tästä tietoisia.[/QUOTE]

en mä usko että Jumala tekee asioita koska joku käskee, mutta joo, kyllähän Hän mieluummin varmaan antaa, jos joku pyytää. Muttei silti välttämättä. Kyllähän me kaikki joskus kuollaankin ja vanhennutaan.
 
Peyote
Mä olen rukoillut yhtä puuttuvaa sormenpäätä takaisin. :) Mutta se ihminen ei itse. usko ollenkaan semmoiseen ja se on vain ihan pieni pala sormenpäätä, johon sattuu, jos soittaa kitaraa. Voi se silti tulla kuntoon. Annoin rukousliinankin, mutta en tiedä mokasinko sen sillä, etten kertonut ensin mikä se on, sanoin vaan että siinä on hyviä fiboja. Kun se oli oikeasti teepaita.

Muoks, oon mä siis kyt jo kertonut mikä se oli. Mutta en tiedä, ehkä se ei uskalla enää siksi koskea koko paitaan.
 
"vieras"
en mä usko että Jumala tekee asioita koska joku käskee, mutta joo, kyllähän Hän mieluummin varmaan antaa, jos joku pyytää. Muttei silti välttämättä. Kyllähän me kaikki joskus kuollaankin ja vanhennutaan.
Mutta jumala siis saattaisi antaa käden takaisin, jos joku pyytäisi, mutta kukaan ei kuitenkaan ikinä pyydä? Eikö edes osasta niistä miljoonista vammautuneista, joita maailmassa on, voisi tehdä pysyvästi paljon onnellisempia, jos vain heitä opastettaisiin pyytämään? Miksi heille ei kerrota tästä! Sehän aivan täydellistä itsekkyyttä uskovilta pimittää tälläista mahdollisuutta parempaan elämään.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";27948658]Mutta jumala siis saattaisi antaa käden takaisin, jos joku pyytäisi, mutta kukaan ei kuitenkaan ikinä pyydä? Eikö edes osasta niistä miljoonista vammautuneista, joita maailmassa on, voisi tehdä pysyvästi paljon onnellisempia, jos vain heitä opastettaisiin pyytämään? Miksi heille ei kerrota tästä! Sehän aivan täydellistä itsekkyyttä uskovilta pimittää tälläista mahdollisuutta parempaan elämään.[/QUOTE]


Siis pyytää varmasti. Älä nyt oikeesti suhtaudu muhun niinkun mulla ois jotain vastauksia, nää on mietelmiä vaan. En tiedä, miksi sellaista ei tapahdu niin että se voitaisiin todistaa. En tiedä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27948658]Sehän aivan täydellistä itsekkyyttä uskovilta pimittää tälläista mahdollisuutta parempaan elämään.[/QUOTE]

Jumala tiedottaisi kyllä asiasta jos suurempi joukko pitäisi uskoa ihmeisiin. Tieto on selvästi tarkoitettu pienelle piirille.
 

Yhteistyössä