voiman "uudestisyntyä", esimerkiksi joku vapautuu alkoholinhimosta, tupakasta ja huumeista. Esimerkiksi ei uskova saattaa olla ihan synnin sokaisema, ettei edes tiedosta tekevänsä syntiä. Mutta tuo PH avaa ihmisen silmät näkemään ihan uudella tavalla asiat ja näkemään sen synninkin. Uskoon tullut uudistuu sisäisesti...
Mä nyt voin kertoa yhden esimerkin, joillakin on hirveä tarve puhua pahaa toisista selän takana ja arvostella toisten tekemisiä... Myös minä olen ollut tuollaisten ihmisten kanssa tekemisissä ja itsekin syyllistynyt ihan samaan asiaan.
Mutta kun tulin uskoon, tuli tuosta asiasta kauhean huono omatunto, huomasin ettei siinä ole mitään järkeä. Tuo vaan turruttaa, siinähän pitää vähän kuin itseään muka täydellisenä, kun on vara arvostella toisia, tunsin itseni tyhmäksi kun olin pitänyt itseäni (tiedostamattani) parempana kuin muut.
Ja sekin valaisi mun ajatusmaailmaa, että minä en ole yhtään sen rakkaampi Jumalalle, kuin joku muu ihminen, oli tuo ihminen minkälainen tahansa.
Tuo oli mm. Pyhän Hengen vaikutusta, ennen en tuntenut tuosta pahan puhumisesta huonoa omaa tuntoa, mutta sitten huomasinkin että jotka sitä tekee on täynnä sellaista "kieroutta", enkä halunnut enää kuulua sellaiseen joukkoon...
Jeesus Pyhän Hengen kautta uudistaa meitä
Ja meidän sisäistä ajatusmaailmaa... Mutta synnittön kukaan ei ole, koska aina olisi jotain parantamisen varaa jossain, mutta onneksi on Jumalan ARMO ja se armo on valtava. Enää ei olla lain vaan armon alla, eli ei haittaa jos jostakin joskus vaikka ajatellaan jotain pahaa, mutta synneistä pitää kumminkin tehdä parannusta jos sellaista kokee Jumalan meille kehoittavan.
Että ei uskossa olo ole sellaista lakipykälien kanssa marssimista ja ankaraa noudattamista, jos erehtyy niin sitten vaan jatketaan matkaa, ei Jumala siitä meitä rankaise.