[QUOTE="vieras";27964392]Eli jos ainoana pääsyvaatimuksena on Jumalaan ja Jeesukseen uskominen, miksi uskovainen homo niin kauhea syntinen? Taivaspaikka se häntäkin odottaa. Ja jos vain Jumala tietää kuka pilven päälle pääsee köllöttelemään, niin miksi uskikset ovat järjestään niin innokkaita tuomitsemaan ihmisiä täällä maan päällä?
Eli vain ne VT:n jutut, jotka voidaan suoraan yhdistää Jeesuksen juttuihin, on kumottu? Miksi te ette sitten noudata niitä loppuja?[/QUOTE]
No tuohon uskovainen homo asiaan en ota sen enempää kantaa, kuin että jos oikeasti Jumalan Pyhä Henki pääsee ihmisen sisimmässä tekemään työtä, niin uskon että se homous ihmisestä kitkeytyy pois... Kun se homoushan on Jumalan Sanan vastaista ja tuo Pyhä Henki, joka on jokaisessa uskovassa, vaikuttaa kyllä ihmisen asenteisiin ja ihan kaikkeen. Tulee selittämätön halu kääntyä pois sellaisesta, mitä Jumala ei hyväksy ja sen ihminen itse oivaltaa vääräksi, ilman mitään "aivopesuja" ym.
Kun monesti ei-uskova ymmärtää, että uskovat seuraavat toistensa käsityksiä ja opetuksia, mutta se opetus ja esimerkki otetaan sieltä Raamatusta, ei muiden mielipiteistä...
Ja tuohon lakiasiaan, Jumala näki ihmisille mahdottomaksi noudattaa kaikkia lakeja (VT), siksi syntyi Jeesus, joka on sovittanut jokaisen synnin ristillä meidän puolesta. Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen antoi Jumala Pyhän Henkensä uskoville, tuo Pyhä Henki pitää huolen ja saattaa kehoittaa tekemään parannusta asioista.
Jos lakia vaan noudatettaisiin lakina, se käy mahdottomaksi, siinä tulee kiusaus tehdä sitä syntiä... Mutta tuo PH muuttaa ihmistä ja on kuin puolustaja.
Jokainen joka uskoo ja haluaa seurata Jeesusta, PELASTUU. Mutta vanhan liiton aikana oli se ongelma, koska oli vain laki, jota oli mahdoton noudattaa... Ihmisillä oli varmasti tuska, jos tekivät pienenkään synnin, että pääsevätkö nyt taivaaseen vai joutuvatko helvettiin kun ajattelivat pahaa naapurin reinosta.
Jumala pelasti Jeesuksen kautta tämän tilanteen ja antoi ihmisille uuden liiton, joka velvoittaa vaan uskomaan ja tekemään Jumalan tahdon, ei enää "taivas-helvetti-pelkoa", koska jokainen pieninkin synti sovitettiin.
2.Kor. 3
3:5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
Kirjain=Laki
Jeremia 31
31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
31:34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Roomalaiskirje 7
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
En tiedä oliko koko selitys sulle siansaksaa, mutta vanhassa liitossa on paljon hyviäkin neuvoja ja esimerkkejä miten Jumala on toiminut ja millainen vaellus kenelläkin uskovalla on ollut. Se auttaa meitä hahmottamaan uskonelämän asioita...
Ja Jumala=Jeesus, miksi siis Hänen neuvonsa ja kehoituksensa olisivat vähäpätöisemmät kuin Mooseksen? Mooses toki sai ne Jumalalta, mutta Jeesuksen syntymä ja opetukset selkeyttivät paljon Jumalan luonnetta ja todellista tahtoa. Jeesuseksella oli suora puhdas yhteys Isäänsä.