Helsingissä asumisen autuus?

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
[QUOTE="vieras";26970137]Minä asun pikkukaupungissa, iso omakotitalo, isolla omalla tontilla, meri vieressä, oma pieni hiekkaranta ja laituri, luonto lähellä, kaupunkiin 1km, jossa museoita, teatteri, elokuvia, taiteilijakoteja, taidegallerioita, paljon kirpputoreja, monipuoliset liikuntamahdollisuudet, kauppoja jokalähtöön ja paljon, paljon muuta. Kaikki mitä ihminen tarvitsee.

Ei ruuhkia. Välimatkat ovat erittäin pieniä, autoa ei välttämättä tarvitse.

Erittäin kaunis, vanha ja historiallinen merikaupunki, jonka vanhat talot veivät sydämeni.

Jos isompaan kaupunkiin haluaa mennä, niin ouluun ajaa 40 minuutissa.

Mikä parasta kaikki vain jonkun hikisen remonttia vaille olevan kolmion hinnalla helsingistä.

Ei ole ikävä![/QUOTE]

Joo kuulostaa hyvältä, mutta jos rupeaa selvittämään totuutta. Niin se ei kuitenkaan ole sitä, mitä tarvitsen. Ensimmäinen kohta on, että sieltä tuskin löytyisi meille aikuisille töitä. Toinen kohta on, että perheemme, sukumme ja ystävämme ovat pääkaupunkiseudulla. Kolmas kohta on, että me olemme paljasjalkaisia pääkaupunkiseutulaisia molemmat, meidän kotimme on täällä.

Ja sitten, siellä ei ole Kansallismuseota, ei Luonnonhistoriallista museota, ei Ateneumin taidemuseota tai Amos Andessonin taidemuseota jne. jne. Entä ruotsinkieliset koulut? Ei Emmaa - ja sen loistavia näyttelyitä - toissa viikolla käytiin katsomassa Marco Polo, lelumuseo ja Futuro-talo. Ja vielä jäi näyttelyitä katsomattakin.

Se, että paikkakunnalla on museoita, ei kerro kyllä vielä likikään koko totuutta.

Me käymme monta kertaa vuodessa Ruotsissa - melkoinen matka olisi lähteä tuolta kohti Tukholmaa, tai Etelä-Ruotsia.

Sinulla voi olla siellä kaikki mitä sinä ja perheesi tarvitsette, mutta siellä tuskin olisi kaikkea sitä mitä meidän perheemme tarvitsee.

"vieras"
Miksi perhesurmat aina sattuvat näissä 140-neliöisissä unelmataloissa maaseudulla? :whistle:

Kun ei ole muuta tekemistä kuin tuijottaa niitä omia perheenjäseniä samoja seiniä päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen?

Ei palveluita, ei muunlaisia ihmisiä, ei ravintoloita, ei vaihtuvia maisemia...
Ai niinkö? No, meillä on 130-neliöinen okt, 2500 neliön omalla tontilla. Ja tekemistä kyllä löytää omalta tontilta jo, mutta jos tulee tylsää, niin autolla hurauttaa lähimpään kaupunkiin 10 minuutissa :) Katsos hesalainen kun ei se ole sitä, että joko asutaan kehäkolmosen sisäpuolella tai sitten asutaan maalla vailla sähköjä ja juoksevaa vettä ja ihmisiä ja palveluja ja ravintoloita jajajaja.... ;)

Itse asuin jonkin aikaa Helsingissä muutama vuosi sitten, tykkään kyllä siellä käydä mutta asuminen ei sovi mulle pätkääkään. Ahdistaa se, ettei saa hetken rauhaa, kun esim. haluaa mennä ulos. Täällä ei ole kuin kävellä takaterassille, jossa ei muita taloja näy. Ahh... :)

967ty8bjkn.m,
[QUOTE="vieras";26970310]Säälittävää..[/QUOTE]

Säälittävää on asua metsässä, mökissä parin äpärän ja miehen kanssa. Syödä köyhää sienisoppaa, metsästää jäniksiä ja käydä naapurin tertulla pullakahveella. Siellä olet, sinne jäät... :D

juuujuuu
Säälittävää on asua metsässä, mökissä parin äpärän ja miehen kanssa. Syödä köyhää sienisoppaa, metsästää jäniksiä ja käydä naapurin tertulla pullakahveella. Siellä olet, sinne jäät... :D
Kyllä tuo itse pyydetty hirvenfile on aina kaupunkiröökynällekin maistunut:) Äpäriä meillä ei asu, mutta tertun luona käyn mielelläni pullakahvilla.

juuujuuu
[QUOTE="vieras";26970517]Eikös hirveä syöty joskus 1700-1800-luvuilla? Pääseekö perheet naisetkin mukaan metsälle? (ai niin, olette jo siellä valmiiksi)[/QUOTE]

Pääsee jos haluaa, itse en ole kovin kiinnostunut, syön ja pakastan kyllä mielelläni. Metsässä toki viihdyn mustikoita ja vadelmia poimien. Ja on varmaan hirveä syöty 1700-luvullakin, kerro sinä nyt koulutettuna kaupunkilaisena, oikeana historiantuntijana.

"vieras"
[QUOTE="ap";26969885]Äläs hermostu! Tietenkin siellä asuu mihin tottuu. Kyllähän afrikkalaisetkin tykkää asustella niissä savimajoissa kun ne on niihin tottunu. Lähinnä mua ihmetyttää se, että muutetaan jostain idyllisestä pikkukaupungista tonne. Sitten ostetaan 60 neliön kämppä joka maksaa saman kuin siellä pikkukaupungissa maksais komee talo, hieno tontii jne... Mut mikäs siinä...

Tässä uusi uutinen siitä kulttuuritarjonnasta: Raju päivätappelu Helsingin hienostoalueella | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Siis provohan tää on, koska eihän kukaan voi oikeasti olla näin tyhmä, eihän? Mutta siis kun ihmiset on oikeasti erilaisia. Toiset haluaa rauhaa ja ison talon. Toiset haluaa säpinää. Mä kuolisin tylsyyteen jos asuisin maalla, jo 70 000 ihmisen kaupunki oli ihan liian pieni mulle. Mä tykkään käydä konserteissa, museoissa, urheilutapahtumissa, kahviloissa, ravintoloissa jne. Mä inhoan kotitöitä, ruoan laittoa, käsitöitä, sisustamista, marjastamista jne. Mitä ihmettä mä tekisin siellä maalla?! Niille varmasti sopii ketkä tykkää tuon tyylisestä tekemisestä, mutta me kun ollaan kaikki niin erilaisia. Nauti siitä, jos jokainen suomalainen haluaisi maalle niin kohta olisi sielläkin samanlaiset ruuhkat kuin kaupungissa.

Ja lopuksi tässä sulle uutinen mitä tapahtuu 4000 ihmisen kunnassa Petäjävedellä Kaksoissurmaajalle syyte murhasta ja ex-vaimon taposta - Ilta-Sanomat

"vieras"
Pakko vielä laittaa tähän, että EI KAIKKI KEHÄKOLMOSEN ULKOPUOLELLA ASUVAT ASU KESKELLÄ PELTOJA!!!

Ja sori, en huuda enää, mutta ette kai te nyt oikeasti luule, että muualla ei ole teattereita, ravintoloita, konsertteja, kahviloita, tapahtumia jne kuin Hesassa? :LOL:

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970765]Pakko vielä laittaa tähän, että EI KAIKKI KEHÄKOLMOSEN ULKOPUOLELLA ASUVAT ASU KESKELLÄ PELTOJA!!!

Ja sori, en huuda enää, mutta ette kai te nyt oikeasti luule, että muualla ei ole teattereita, ravintoloita, konsertteja, kahviloita, tapahtumia jne kuin Hesassa? :LOL:[/QUOTE]

Ei, mutta me tiedetään, että Helsingissä on enemmän. Missä Bruce Springsteen oli keikalla? Entä Madonna? Entä Tomas Ledin? Missä oli valtaosa ravintolapäivän ravintoloista? Missä on Ateneum, kansallismuseo, kansallisteatteri?

• Tykkää
Reactions: Lentokala
"vieras"
[QUOTE="vieras";26970765]Pakko vielä laittaa tähän, että EI KAIKKI KEHÄKOLMOSEN ULKOPUOLELLA ASUVAT ASU KESKELLÄ PELTOJA!!!

Ja sori, en huuda enää, mutta ette kai te nyt oikeasti luule, että muualla ei ole teattereita, ravintoloita, konsertteja, kahviloita, tapahtumia jne kuin Hesassa? :LOL:[/QUOTE]

No pikkukaupungeissa on keskustassa yleensä kahvila Sokoksen yhteydessä ja pari kebab-paikkaa.

Ja valitettava fakta on että Tampereen tai Turun lisäksi ei juuri ole kaupunkeja jotka eivät olisi keskellä peltoja sijaitsevia pikkutaajamia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970808]Ei, mutta me tiedetään, että Helsingissä on enemmän. Missä Bruce Springsteen oli keikalla? Entä Madonna? Entä Tomas Ledin? Missä oli valtaosa ravintolapäivän ravintoloista? Missä on Ateneum, kansallismuseo, kansallisteatteri?[/QUOTE]

Äkkiä niitä pääsee täältäkin katsomaan, tunti menee lennolla jos haluaa. Mutta kuka hullu noita bändejä nyt edes haluaa katsomaan? :D Viimeksi kävin siellä Metallican keikalla, ihanasti sai ottaa miehen kanssa pienen pikaloman, lennolla mentiin ja tultiin ja hotellissa yövyttiin. Eli jos on varaa, niin keikoille kyllä pääsee vaikkei ne naapurissa soittaiskaan :) Ja museoita en harrasta (historia, yök!), teatteri löytyy täältäkin. Ja ravintolapäivät ei niin paljoa kiinnosta, että niitä varten lähtisin Helsinkiin muuttamaan :)

Onko hankala uskoa, että kaikki ei halua siellä asua, mutta tykkäävät kyllä joskus käydä eivätkä kaupunkia sinällään tuomitse, vaikka täällä tällä hetkellä viliseekin näköjään aika sekopäisiä kaupungin edustajia... :LOL:

Meinasin kirjoittaa tämän saman mutta päinvastaisesta näkökulmasta - täällä aika monessa kirjoituksessa maalaillaan jotain maalaisromanttista kuvitelmaa, miten ei-helsinkiläisyys tarkoittaa hulppeaa taloa, päättymätöntä tonttia, omaa rantaa ja ilmeisesti omaa metsääkin tai ainakin sitä, että takapihalla istuessa ei muita taloja haittoina näy. Niin, onhan näitäkin paikkoja, mutta suurin osa suomalaisista ei todellakaan Helsingin ulkopuolella asu näin. Ja suomalaisissa kaupungeissa on hyvin eri kokoisia ja eri tyyppisiä paikkoja - on ihan eri asia asua vaikka Turussa tai Tampereella kuin jossain pikkupaikkakunnalla, jossa ei ihan oikeasti ole "mitään". Ja joka kaupungissa asuinalueita on hyvin monenlaisia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970839]No pikkukaupungeissa on keskustassa yleensä kahvila Sokoksen yhteydessä ja pari kebab-paikkaa.

Ja valitettava fakta on että Tampereen tai Turun lisäksi ei juuri ole kaupunkeja jotka eivät olisi keskellä peltoja sijaitsevia pikkutaajamia.[/QUOTE]

No kyllä täältä ihan Stocmannkin löytyy sen Tokmannin lisäksi ;) Ever heard of Oulu?

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970870]Äkkiä niitä pääsee täältäkin katsomaan, tunti menee lennolla jos haluaa. Mutta kuka hullu noita bändejä nyt edes haluaa katsomaan? :D Viimeksi kävin siellä Metallican keikalla, ihanasti sai ottaa miehen kanssa pienen pikaloman, lennolla mentiin ja tultiin ja hotellissa yövyttiin. Eli jos on varaa, niin keikoille kyllä pääsee vaikkei ne naapurissa soittaiskaan :) Ja museoita en harrasta (historia, yök!), teatteri löytyy täältäkin. Ja ravintolapäivät ei niin paljoa kiinnosta, että niitä varten lähtisin Helsinkiin muuttamaan :)

Onko hankala uskoa, että kaikki ei halua siellä asua, mutta tykkäävät kyllä joskus käydä eivätkä kaupunkia sinällään tuomitse, vaikka täällä tällä hetkellä viliseekin näköjään aika sekopäisiä kaupungin edustajia... :LOL:[/QUOTE]

Yhdelläkään tässä ketjussa ei ole ollut vaikeuksia uskoa, että joku ei halua asua Helsingissä. Ainoastaan joillain on ollut vaikeuksia uskoa, että jotkut haluavat asua Helsingissä.

Minä kävin Springsteenin keikalla (ja oli muuten helvetin hyvä keikka) ja kyllä olisin päässyt sinne myös Oulusta missä ennen asuin, mutta kyllä musta oli paljon ihanampi kävellä sinne tuo 5 minuutin matka ja rahaakin säästyi. Olin myös 5 päivää vapaaehtoisena yleisurheilun em-kisoissa, kalliiksi olisi tuokin reissu tullut jos Oulusta olisi pitänyt tulla. Teatteri löytyy Oulustakin, mutta täällä niitä on todella monta mistä valita. Museoita rakastan, käyn niissä melkein viikkottain. Eli minulle Helsingissä asuminen sopii oikein hyvin. Sinulle välttämättä ei.

veras
[QUOTE="vieras";26970912]Yhdelläkään tässä ketjussa ei ole ollut vaikeuksia uskoa, että joku ei halua asua Helsingissä. Ainoastaan joillain on ollut vaikeuksia uskoa, että jotkut haluavat asua Helsingissä.

Minä kävin Springsteenin keikalla (ja oli muuten helvetin hyvä keikka) ja kyllä olisin päässyt sinne myös Oulusta missä ennen asuin, mutta kyllä musta oli paljon ihanampi kävellä sinne tuo 5 minuutin matka ja rahaakin säästyi. Olin myös 5 päivää vapaaehtoisena yleisurheilun em-kisoissa, kalliiksi olisi tuokin reissu tullut jos Oulusta olisi pitänyt tulla. Teatteri löytyy Oulustakin, mutta täällä niitä on todella monta mistä valita. Museoita rakastan, käyn niissä melkein viikkottain. Eli minulle Helsingissä asuminen sopii oikein hyvin. Sinulle välttämättä ei.[/QUOTE]

No, nuo on ihan rahakysymyksiä. Asuminen täällä on sen verran halvempaa, että ei tee tiukkaa silloin tällöin tehdä stadinreissuja keikkoineen tai muine tapahtumineen :) Ja olen asunut jonkin aikaa Helsingissä, ei vaan kuitenkaan sopinut mulle. Mutta toisille sopii, en minä sitä edes ihmettele, erilaisiahan me ollaan ja hyvä niin. Ihmetyttää silti, että jotkut kulkee niin laput silmillä ettei käsitä elämää olevan muuallakin Suomessa. Samalla tavalla tosin ihmetyttää, miten jotkut voi tuomita kokonaisen kaupungin edes käymättä siellä kunnolla. Meitä on niin moneen junaan :)

"joku"
Aloittaja puhuu pas.aa, meiltä kestää puoli tuntia busilla ja metrolla keskustaan vaikka asutaan melkeen sipoon rajalla. Toisekseen ei siellä keskustassa näy mitään somalialaisia tai huumehörhöjä ne on täällä meilläpäin idässä. Ap on nyt maalaisena tainnut sekoittaa keskustan ja itä-keskuksen ainakin juttujen perusteella.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970890]No kyllä täältä ihan Stocmannkin löytyy sen Tokmannin lisäksi ;) Ever heard of Oulu?[/QUOTE]

Oulu on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana oikeaksi kaupungiksi, mutta valitettavasti siellä ei edelleenkään mennä ihmisten ehdoilla kun kaupungissa haisee paperitehdaskakka.

Oululainen ravintolavalikoima? Anna mun nauraa. Se "välimerellinen" jota paikalliset kehuivat kaupungin yhdeksi hienoimmista ravintoloista oli jotain Rosso/ABC-tasoa.

"vieras"
No, nuo on ihan rahakysymyksiä. Asuminen täällä on sen verran halvempaa, että ei tee tiukkaa silloin tällöin tehdä stadinreissuja keikkoineen tai muine tapahtumineen :) Ja olen asunut jonkin aikaa Helsingissä, ei vaan kuitenkaan sopinut mulle. Mutta toisille sopii, en minä sitä edes ihmettele, erilaisiahan me ollaan ja hyvä niin. Ihmetyttää silti, että jotkut kulkee niin laput silmillä ettei käsitä elämää olevan muuallakin Suomessa. Samalla tavalla tosin ihmetyttää, miten jotkut voi tuomita kokonaisen kaupungin edes käymättä siellä kunnolla. Meitä on niin moneen junaan :)
Ei ne ole vain rahakysymyksiä. En mä olisi saanut töistä vapaata, että olisin päässyt Springsteenin keikalle, joka oli keskellä viikkoa. Matkustamisessa on aina oma vaivansa, pitää saada lomaa ja sitten se itse matkustaminen. Mä kun en tykkää matkustamisesta vaan musta on ihana kävellä keikalle ja tulla omaan sänkyyn yöksi ja jatkaa seuraavana päivänä normaaleja rutiineja eikä tarvitse olla hotelissa ja odotella lentokentällä. Mä kyllä tiedän, että elämää on muuallakin, olen itse asunut suurimman osan elämästäni Oulusta, mutta tiedän myös sen, että mulle Helsinki on paljon sopivampi asuinpaikka kuin Oulu.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970977]Oulu on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana oikeaksi kaupungiksi, mutta valitettavasti siellä ei edelleenkään mennä ihmisten ehdoilla kun kaupungissa haisee paperitehdaskakka.

Oululainen ravintolavalikoima? Anna mun nauraa. Se "välimerellinen" jota paikalliset kehuivat kaupungin yhdeksi hienoimmista ravintoloista oli jotain Rosso/ABC-tasoa.[/QUOTE]

Olimpos? Jos tykkää kreikkalaisesta, niin ihan jees paikka. Itse en niin välitä. Mutta hyviä ravintoloita täällä on, eikä Olimpos ole kyllä mullakaan missään kärkipäässä. Miksi edes menit keskihintaiseen kreikkalaiseen ravintolaan, jos halusit hienoon paikkaan? :LOL:

Ja tehdas haisee tietyissä kaupunginosissa ajoittain, itse en siellä asu niin en tiedä kuinka paljon heidän elämää häiritsee. Täällä ei haise koskaan, 15km:n päässä keskustasta asutaan.

Onko joku oululainen antanut sulle pakit, kun niin tunnut kantavan kaunaa kaupunkia kohtaan? ;)

Miten kauan näitä keskusteluja jaksetaan vielä käydä näistä asuinpaikkakunnista? En minäkään tule ihmettelemään minnekään Juupajoelle, että miten ihmeessä joku voi täällä asua. Antakaa ihmisten asua siellä, missä viihtyvät ja missä heidän työpaikkansa ja perheensä ovat.

Mulle ei ole ikinä tullut mieleenkään suhtautua ihmisiin vihaisesti tai ilkeämielisesti vain sillä perusteella, että asuvat "väärässä paikassa".

"vieras"
[QUOTE="vieras";26971025]Olimpos? Jos tykkää kreikkalaisesta, niin ihan jees paikka. Itse en niin välitä. Mutta hyviä ravintoloita täällä on, eikä Olimpos ole kyllä mullakaan missään kärkipäässä. Miksi edes menit keskihintaiseen kreikkalaiseen ravintolaan, jos halusit hienoon paikkaan? :LOL:

Ja tehdas haisee tietyissä kaupunginosissa ajoittain, itse en siellä asu niin en tiedä kuinka paljon heidän elämää häiritsee. Täällä ei haise koskaan, 15km:n päässä keskustasta asutaan.

Onko joku oululainen antanut sulle pakit, kun niin tunnut kantavan kaunaa kaupunkia kohtaan? ;)[/QUOTE]

Sulla on kovasti aikaa, halua ja nopeutta korostella Oulun asumisviihtyvyyttä samalla Helsinki haukkuen. Tässä keskustelussa ei kukaan syytellyt Oulua mistään vaan olet itse yrittänyt koko ajan heittää kiukaaseen vettä mutta kovin moni ei tuohon ole halukas tarttumaan. Tavallinen maakuntakaupunkilainen alemmuudentunto paistaa sun viesteistä.

Yhteistyössä