Helsingissä asumisen autuus?

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
hhm
[QUOTE="vieras";26971239]Jos et tiennyt niin 90% on eri asia kuin 100% ;) Suurin osa Helsingin puolustajista on ollut ihan asiallisia, kaikki eivät.[/QUOTE]

No laskemaan en sinun riemuksesi aio alkaa, mutta kun koko ketjun (jostain käsittämättömästä syystä) luin läpi, vaikutti ainakin eri nikkien ja viestien määrä sekä viestien sisällön "taso" olevan aika tasapainossa.

"vieras"
Vai ei ravintoloiden läheisyydessä olevissa porttikongeissa haise kusi.:D

No ei mua haittaa ollenkaan jos sua ei häiritse örisevät ja kuseksivat känniääliöt. Omapa on valintasi, minä nyt vain arvostan parempaa asuinympäristöä kuin sinä.
Parempaa asuinympäristöä :LOL: Joo tähän onkin jo absoluuttinen totuus mikä on parempi asuinympäristö. Sä oot ihana :heart:

entinen stadilainen
[QUOTE="vieras";26971576]Mä vähän epäilen että sä olet asunut "stadissa" (siis oikeasti jossain idän lähiön HOAS-asuntolassa) muutaman vuoden opiskeluaikanasi.[/QUOTE]

Kättärillä oon syntynyt, samoin kuin lapseni, ja vanhempani ovat syntyneet vanhalla kättärillä.

On tullut budjattua niin idässä, lännessä ja keskustassa, joten kaikki kulmat on tullut tutuksi, jopa ne kuselle haisevat porttikongit.

[QUOTE="maalainen";26971552]Itse olen aina ihmetellyt ja vierastanut kaupunkiasumisessa sitä minuuttiaikataulutusta. Julkisilla kuljetaan just minuutilleen - esim bussi lähtee 15.49 ja siitä jatko 16.33 jne. Siis miksi pitäisi elää noin tarkasti minuutilleen. Mua ahdistaisi. Mä en ole elänyt kellon kanssa yli 20 vuoteen ja mulle on riittänyt vallan hyvin ajan tarkkuudeksi se mitä olen pystynyt muista merkeistä lukemaan. Paitsi sitten tietysti työmatkoilla helsingissä on pitänyt yrittää sopeutua tuohon minuuttitsydeemiin...[/QUOTE]

Itse taas koen, että mitä isompi kaupunki, sitä vähemmän täytyy mennä minuuttiaikataulun ja yleensäkin kellon mukaan. Jos joku raitiovaunu tai bussi kulkee vaikka korkeintaan 10 minuutin välein, voi oikeastaan vaan mennä pysäkille - ja voi olla, että jos se oma kulkuväline meni juuri, välissä tulee joku toinen, jolla pääsee myös. Mutta joillain pikkupaikkakunnilla se bussi saattaa kulkea kerran tunnissa, ja siihen on sitten pakko ehtiä.

entinen stadilainen
[QUOTE="vieras";26971579]Parempaa asuinympäristöä :LOL: Joo tähän onkin jo absoluuttinen totuus mikä on parempi asuinympäristö. Sä oot ihana :heart:[/QUOTE]

No jos sun mielestä kuselle haisevat porttikongit ovat parempi asuinympäristö kuin mikään muu, niin mikäs mä olen viemään sulta sitä iloa pois, ollos hyvä vaan.

"vieras"
Kättärillä oon syntynyt, samoin kuin lapseni, ja vanhempani ovat syntyneet vanhalla kättärillä.

On tullut budjattua niin idässä, lännessä ja keskustassa, joten kaikki kulmat on tullut tutuksi, jopa ne kuselle haisevat porttikongit.
Onko vanhempasi yhtä katkeroitunutta sakkia? eipä omppu ole kauas puusta pudonnut siinä tapauksessa. Tosin nythän olet aika kaukana omppupuun pihapiiristä ja hyvä niin.

entinen stadilainen
[QUOTE="vieras";26971615]Onko vanhempasi yhtä katkeroitunutta sakkia? eipä omppu ole kauas puusta pudonnut siinä tapauksessa. Tosin nythän olet aika kaukana omppupuun pihapiiristä ja hyvä niin.[/QUOTE]

Kukahan tässä oikein katkeralta kuulostaa. ;)

Mut nyt mä kömmin yläkerran makuuhuoneeseen ja toivotan hyvää yötä sulle sinne Piritorin vieressä olevaan vuokrayksiöön. Toivottavasti saat nukuttua huolimatta möykkäävistä känniääliöistä bd.

entinen stadilainen
[QUOTE="vieras";26971625]Ei, mun mielestä ei ole olemassa yhtä absoluuttisesti parasta asuinympäristöä vaan se riippuu siitä mitä ihminen haluaa ja mikä tekee hänet onnelliseksi.[/QUOTE]

No hyvä jos kuselle haisevat porttikongit tekee sut onnelliseksi.

Ötyä.

"vieras"
No hyvä jos kuselle haisevat porttikongit tekee sut onnelliseksi.

Ötyä.
Síis jos sä olet tosissas ni sä olet oikeasti yksinkertasin ihminen mihin olen törmännyt :D Ei ne ei tee mua onnelliseksi, mutta moni muu asia Helsingissä tekee niinpä olen valmis kärsimään siitä kusenhajusta, koska täällä on kuitenkin niin paljon enemmän niitä hyviä puolia. Jos pari päivä pohdit tuon lauseen sisältöä niin ehkä sinäkin sen vielä ymmärrät :)

"huoh"
Mä voin kuvitella, että entisen stadilaisen elämä on aika vaikeaa, koska jos jossain asiassa on yksikin huono puoli niin hän ilmeisesti velloo siinä eikä enää näe niitä hyviä puolia.

Voi täällä vilkkaan Helsingin Töölössä asua myös mukavasti ison omakotitalon kokoisessa asunnossa ja vaikka viikonlopuksi lähteä sitten vastapainoksi omalle mökille maaseudun rauhaan. Kummassakin on puolensa ja kumpaakaan en vaihtaisi! :heart:

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26968097:
No tuo ei kuitenkaan kuvaa ihan jokaisen ei-helsinkiläisen todellisuutta, ei edes jokaisen maalla asuvan todellisuutta. Kaikillahan tosiaan on oma ranta.

Olen itse kasvanut pikkukaupungissa, ja vaikka siellä varsinkin lapsen näkökulmasta oli monessa mielestä ihanteellinen ympäristö - rauhallista, luonnon läheistä, ja siinä kaupungissa jopa hyvin kaunis luonto - niin toisaalta siellä on myös erittäin pienet ja ahtaat piirit, ihmiset turhan kiinnostuneita muiden asioista, vaikea löytää kavereita jos oli vähänkin erilainen nuori, huonot palvelut ja sitä kautta riippuvuus autosta, olematon joukkoliikenne (joka vituttaa jos on huono sää) ja sitä kautta riippuvuus autosta, mahdollisuudet harrastaa ja tehdä asioita niukanlaiset, väestö melko homogeenista... Eikä meillä tosiaan ollut edes sitä omaa rantaa! nyyh!
No ei tietenkään kaikilla ole omaa rantaa maaseudulla. En niin väittänytkään. Kerroinkin siitä, miksi minä asun juuri täällä eli konkreettisesti tässä paikassa, jossa juuri nyt elän. Jos muuttaisin Helsinkiin, joutuisin näistä asioista luopumaan.

Sitä juuri tarkoitinkin, että kukin tykkää, mistä tykkää. Arvostamme eri asioita ja koemme asiat eri tavoin. Ei siinä mitään, se on ihan ok. En ymmärrä, miksi kirjoitat noin kärkkäästi. Ihan rauha vaan. En mitenkään väheksy sinun valintaasi asua Helsingissä, enkä pidä sitä vääränä. Tällainen vääntö maaseudun ja Helsingin välillä on mielestäni lapsellista. Ihan hyväkin, että kaikki eivät ole samanlaisia.

"vieras"
Voi tsiisus sentään... vai on helsinkiläiset lapset heitteillä ja suurin piirtein rikollisten alkuja. Ei voi kuin päätään pudistaa. Joo, olen itse asunut Helsingissä 24 vuotta, ja jos ajattelen itseäni ja lapsuudenystäviäni (jotka siis edelleen ystäviäni), niin meillä on kaikilla ollut hyvät ja välittävät vanhemmat. Sen sijaan olen tutustunut muualta muuttaneisiin, jotka ovat kertoneet vähemmän mukavia juttuja lapsuudestaan, niin sieltä maaseudulta. Ja toki tunnen sellaisiakin maalta muuttaneita, joilla on asiat olleet hyvin. Mutta ärsyttää tuollainen stereotyyppinen ajattelu.

Varmasti Helsingissä voi nähdä monenlaista. Näin paljon kun on ihmisiä, niin tapahtuuhan asioita myös suuremmassa mittakaavassa verrattuna pienempiin paikkoihin. Helsinki on kuitenkin ollut ihana paikka viettää niin lapsuutta kuin nuoruuttakin ilman mitään ylimääräistä kiirettä ja hössötystä.

[QUOTE="vieras";26971740]En mitenkään väheksy sinun valintaasi asua Helsingissä, enkä pidä sitä vääränä. Tällainen vääntö maaseudun ja Helsingin välillä on mielestäni lapsellista. Ihan hyväkin, että kaikki eivät ole samanlaisia.[/QUOTE]

Muistaakseni kirjoitin, että itse aion muuttaa pois Helsingistä. En ole mitenkään erityisemmin "valinnut" Helsinkiä, kunhan vain asun täällä tällä hetkellä. En edes miellä itseäni helsinkiläiseksi - joskaan en identifioi itseäni mihinkään muuhunkaan kaupunkiin tai alueeseen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26971831:
Muistaakseni kirjoitin, että itse aion muuttaa pois Helsingistä. En ole mitenkään erityisemmin "valinnut" Helsinkiä, kunhan vain asun täällä tällä hetkellä. En edes miellä itseäni helsinkiläiseksi - joskaan en identifioi itseäni mihinkään muuhunkaan kaupunkiin tai alueeseen.
Ok, en lukenut tarkasti kirjoituksiasi. Toivottavasti löydät mukavan paikan asua.

"vieras"
Ne helsinkiläiset, jotka täällä haukkuu muuta Suomea ja ne muualla asuvat, jotka haukkuu Helsinkiä; kannattaisko miettiä, onko valinnut oikean asuinpaikan itselleen, kun noin pitää toimia...?

"..."
Helsinki. Kuinka kaunis onkaan Töölönlahti niin aamuauringossa kuin iltavalaistuksessakin. Kun Oopperaan pääsee samana päivänä ostetulla lipulla parilla kympillä. Kun lentokentältä lähtee lentoja useampi päivässä ja Tallinnaan voi piipahtaa ex tempore vaikka vain ostamaan teetä.

Helsinki. Kaupunki, jossa naapureita ei tarvitse moikata, ei edes tuntea heitä. Jossa lapset voi käskeä kesäisin ruokailemaan leikkipuistoon. Jossa ei ole traktorikaistoja eikä Prismoissa erikseen osastoa aseille.

Helsinki, jossa kahvilassa voi tilata latte macchiaton ilman, että asiakkaalle kerrotaan, että ainoat kahvit tulevat automaatista ja tarjolla on suodatinkahvia pelkästään. Helsinki, jossa kouluissa on valinnanvaraa. Julkista liikennettä on rutkasti tarjolla. Tapahtumia, elämää ja seikkailuja. Vain Helsingissä voi viettää kesäyön kävelemällä Skattalta rautatieasemalle, kun viimeinen ratikka meni jo. Suokissa voi mennä piknikille ja nauttia merestä. Talvella Stockan jouluikkunaa ihastelemaan ja ja ja ja ja ja ja ja!!!

Jollakulla on koti-ikävä. :ashamed:
Enpä olisi uskonut, että voisin olla astrolaben kanssa jossain asiassa täysin samaa mieltä, mutta tulipa sekin päivä nähtyä :D Helsinki <3

"vieras"
[QUOTE="maalainen";26971552]Itse olen aina ihmetellyt ja vierastanut kaupunkiasumisessa sitä minuuttiaikataulutusta. Julkisilla kuljetaan just minuutilleen - esim bussi lähtee 15.49 ja siitä jatko 16.33 jne. Siis miksi pitäisi elää noin tarkasti minuutilleen. Mua ahdistaisi. Mä en ole elänyt kellon kanssa yli 20 vuoteen ja mulle on riittänyt vallan hyvin ajan tarkkuudeksi se mitä olen pystynyt muista merkeistä lukemaan. Paitsi sitten tietysti työmatkoilla helsingissä on pitänyt yrittää sopeutua tuohon minuuttitsydeemiin...[/QUOTE]

Mä en taas kestäis maalla jos bussit kulkee miten sattuu vai miten ne teillä menee jos ei aikataulun mukaan? Normaalisti linjat kulkee 5-20 minuutin välein joten ei se niin minuutilleen täällä ole. Paitsi jos pitää olla jossain paikassa tiettyyn aikaan, varmaan siellä maallakin jonkinlaisia aikataulutuksia on.

Yhteistyössä