Helsingissä asumisen autuus?

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Minttu"
Oltiin tossa viime viikonloppuna miehen ja lasten kanssa käymässä miehen kaverin ja hänen vaimonsa + yhden 3v lapsen kotona. Toinen on tulossa. Mieheni oli kauheasti hehkuttanut, että hieno paikka missä asuu ja että on ihan keskustassa jne.

No just. Kämpän koko jotain 60 neliöö (3h + k). Ehkä vois asuu jotain hetken siinä yhden lapsen kanssa, mutta nää aikoo asustella tossa "komerossa" kahden lapsen kaa ainakin useemman vuoden.

No sit lähettiin keskustaan (outoa eikös sen pitäny olla keskustassa!). No ensin ootetaan raitiovaunua 15 minuuttia (kuulemma just myöhästyttiin edellisestä). Kyllä siitä jotain menikin, mutta oli kuulemma vääriä tai sitten väärä suunta. No sitkun lopulta päästiin ni ihan täynnä ja matka kesti jotain puoli tuntia.

Sitten päästään tungoksesta tungokseen. Kovin montaa normaalia ihmistä ei näkyny. Juoppoja, huumehörhöjä, mielisairaita, somaleja, kerjälaisiä jne jne. Oli kamalaa. Kaikkialla ahdasta ja meluista ja kamalaa.

Oli kyllä kiva tulla kodin rauhaan. 140 neliön omakotitaloon ja ottaa ihan rauhallisesti. Oikeesti en tajuu ihmisiä jokka haluu asuu Helsingissä.

"vieras"
Toiset tykkää asua korvessa, toiset kaupungissa. Sunnuntaina niitä ratikoita meneekin vähän harvemmin, mutta viikolla kyllä ihan parin minuutin välein siitä mannerheimintieltä. Ja busseja myös.

"vieras"
Niin, on erikseen laajempi keskusta ja sitten ydinkeskusta :) Kyllä Töölöstä kävellenkin pääsee, jos ei jaksa odotella. Itse olen kotoisin Helsingin Punavuoresta, ja siellä oli tosi hyvä elää ja kasvaa. Nykyään asun Espoon puolella ja täytyy myöntää, että olen alkanut itsekin kriittisemmin tutkailla entistä kotikaupunkiani.

Miksi perhesurmat aina sattuvat näissä 140-neliöisissä unelmataloissa maaseudulla? :whistle:

Kun ei ole muuta tekemistä kuin tuijottaa niitä omia perheenjäseniä samoja seiniä päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen?

Ei palveluita, ei muunlaisia ihmisiä, ei ravintoloita, ei vaihtuvia maisemia...

"ap"
Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.

"Esko"
En kyllä ymmärrä mitä aloittaja tästä aiheesta nyt nillittää. Jos se porukka tykkää Helsingistä, niin miksi sitä on vaikea tajuta? Tuskin sinä kaikesta muustakaan tykkäät samalla tavalla kuin muut ihmiset. Joku tykkää kahvista, joku ei. Joku sushista joku ei. Joku kivitaloista tiiviissä kaupungissa, joku omasta tilasta ja erillään olosta.

"vieras"
[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]
Kai tajuat, että tämä on aivan perusteetonta soopaa?

"maalainen"
Kuka mistäkin tykkää. Mua ei tuonne saa asumaan kuin väkisin. En vaan tykkää. Liikaa meteliä, liikaa hulinaa, liikaa ihmisiä. Ja kaikilla tuntuu olevan kamala kiire. Pitää mennä ja tulla. Pitää harrastaa. Aktiviteettaja paikat pullollaan. Mulle tulee migreeni liki kun ajattelen sitä vilinää, hälinää, menemistä, tulemista, ruuhkia, likaista ilmaa...

Mutta ymmärrän hyvin että toiset tykkäävät ja paljon. Meitä on niin kamalan erilaisia. Toiset on niitä aktiiveja. Toiset tälläisiä rauhaa ja hiljaiisuutta rakastavia. Mä ymmärrän hyvin että hidas metsässä kävely, tuoksujen ja äänien tunnustelu, sisäisen rauhan haku, ei kaikille sovi myöskään. Ei tarvitsekaan. Siinä missä minä ammennan voimani metsästä, toinen ammentaa kaupungin sykkeestä. Yhtäkaikki. Kunhan on onnellinen.

"Esko"
[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]

Oikeestiko täällä on näin tyhmiä naisia, vai esittääkö toi yks vaan? :LOL:

[QUOTE="maalainen";26967594]Kuka mistäkin tykkää. Mua ei tuonne saa asumaan kuin väkisin. En vaan tykkää. Liikaa meteliä, liikaa hulinaa, liikaa ihmisiä. Ja kaikilla tuntuu olevan kamala kiire. Pitää mennä ja tulla. Pitää harrastaa. Aktiviteettaja paikat pullollaan. Mulle tulee migreeni liki kun ajattelen sitä vilinää, hälinää, menemistä, tulemista, ruuhkia, likaista ilmaa...

Mutta ymmärrän hyvin että toiset tykkäävät ja paljon. Meitä on niin kamalan erilaisia. Toiset on niitä aktiiveja. Toiset tälläisiä rauhaa ja hiljaiisuutta rakastavia. Mä ymmärrän hyvin että hidas metsässä kävely, tuoksujen ja äänien tunnustelu, sisäisen rauhan haku, ei kaikille sovi myöskään. Ei tarvitsekaan. Siinä missä minä ammennan voimani metsästä, toinen ammentaa kaupungin sykkeestä. Yhtäkaikki. Kunhan on onnellinen.[/QUOTE]

Voi pientä ihmisraukkaa. :/

:) :)
:D

Ihana!

Tää oli aloituksessa mun lempikohta: "Sitten päästään tungoksesta tungokseen. Kovin montaa normaalia ihmistä ei näkyny. Juoppoja, huumehörhöjä, mielisairaita, somaleja, kerjälaisiä jne jne. Oli kamalaa. Kaikkialla ahdasta ja meluista ja kamalaa."

Miten eri tavalla sitä voi maailman nähdäkään.

"vieras"
[QUOTE="maalainen";26967594]Kuka mistäkin tykkää. Mua ei tuonne saa asumaan kuin väkisin. En vaan tykkää. Liikaa meteliä, liikaa hulinaa, liikaa ihmisiä. Ja kaikilla tuntuu olevan kamala kiire. Pitää mennä ja tulla. Pitää harrastaa. Aktiviteettaja paikat pullollaan. Mulle tulee migreeni liki kun ajattelen sitä vilinää, hälinää, menemistä, tulemista, ruuhkia, likaista ilmaa...

Mutta ymmärrän hyvin että toiset tykkäävät ja paljon. Meitä on niin kamalan erilaisia. Toiset on niitä aktiiveja. Toiset tälläisiä rauhaa ja hiljaiisuutta rakastavia. Mä ymmärrän hyvin että hidas metsässä kävely, tuoksujen ja äänien tunnustelu, sisäisen rauhan haku, ei kaikille sovi myöskään. Ei tarvitsekaan. Siinä missä minä ammennan voimani metsästä, toinen ammentaa kaupungin sykkeestä. Yhtäkaikki. Kunhan on onnellinen.[/QUOTE]
Ei siellä tarvitse mennä ja tulla, vaan voi viettää ihan samanlaista rauhallista elämää kuin muutenkin. Ja onhan maaseutukin täynnä kaikenmoisia toohottajia. Jos malttaa lähteä hiukankin pois keskustasta, niin luontoa löytyy vaikka millä mitalla. Ei kai kukaan luontoelämyksiä maseudullakaan hae jostakin kyläkeskuksesta.

• Tykkää
Reactions: Vanna
"ap"
[QUOTE="Esko";26967585]En kyllä ymmärrä mitä aloittaja tästä aiheesta nyt nillittää. Jos se porukka tykkää Helsingistä, niin miksi sitä on vaikea tajuta? Tuskin sinä kaikesta muustakaan tykkäät samalla tavalla kuin muut ihmiset. Joku tykkää kahvista, joku ei. Joku sushista joku ei. Joku kivitaloista tiiviissä kaupungissa, joku omasta tilasta ja erillään olosta.[/QUOTE]

No siksi kyselenkin, että mitä ihmiset tossa paikassa näkee. Kämpät maksaa tuplat tai triplat ja mitä sillä saa? Vai onko se sitten vaan pakko kun ei saa muualta töitä?

"jeps"
Miksi perhesurmat aina sattuvat näissä 140-neliöisissä unelmataloissa maaseudulla? :whistle:

Kun ei ole muuta tekemistä kuin tuijottaa niitä omia perheenjäseniä samoja seiniä päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen?

Ei palveluita, ei muunlaisia ihmisiä, ei ravintoloita, ei vaihtuvia maisemia...
Hetkinen hei...mikäsmikäs se perhesurma olikaan juuri Hesan keskustassa. Ihan taisi unohtua sulta... Ai niin. Mites nuo rikostilasto. Ihan silloinkin kun suhteutetaan asukasmäärää- Onko se niin että keskustassa ei tapeta perheenjäseniä vaan niitä ylimääräisiä joita pyörii lahkeissa liikaa... vai kuin se nyt meneekää ;)

:) :)
[QUOTE="maalainen";26967594]Kuka mistäkin tykkää. Mua ei tuonne saa asumaan kuin väkisin. En vaan tykkää. Liikaa meteliä, liikaa hulinaa, liikaa ihmisiä. Ja kaikilla tuntuu olevan kamala kiire. Pitää mennä ja tulla. Pitää harrastaa. Aktiviteettaja paikat pullollaan. Mulle tulee migreeni liki kun ajattelen sitä vilinää, hälinää, menemistä, tulemista, ruuhkia, likaista ilmaa...[/QUOTE]

Tää on jännä ilmiö, kaikki tuttavat/kaverit ym. jotka tulevat maalta meidän luokse Helsinkiin käymään, muistavat mainita tämän asian. Ja kysyvät että meinataanko asua täällä vielä kuinka pitkään.

Kas kun meillä ei ole koskaan tarvetta ihan kysymättä käydessämme siellä maalla, alkaa päivittelemään niiden paikkojen meidän mielestämme huonoja puolia ja miten emme koskaan voisi siellä asua, paitsi ehkä pakon edessä.

Mistäköhän tällainen ilmiö johtuu? Onko muut huomanneet saman?

• Tykkää
Reactions: Vanna ja No'One
Helsinki. Kuinka kaunis onkaan Töölönlahti niin aamuauringossa kuin iltavalaistuksessakin. Kun Oopperaan pääsee samana päivänä ostetulla lipulla parilla kympillä. Kun lentokentältä lähtee lentoja useampi päivässä ja Tallinnaan voi piipahtaa ex tempore vaikka vain ostamaan teetä.

Helsinki. Kaupunki, jossa naapureita ei tarvitse moikata, ei edes tuntea heitä. Jossa lapset voi käskeä kesäisin ruokailemaan leikkipuistoon. Jossa ei ole traktorikaistoja eikä Prismoissa erikseen osastoa aseille.

Helsinki, jossa kahvilassa voi tilata latte macchiaton ilman, että asiakkaalle kerrotaan, että ainoat kahvit tulevat automaatista ja tarjolla on suodatinkahvia pelkästään. Helsinki, jossa kouluissa on valinnanvaraa. Julkista liikennettä on rutkasti tarjolla. Tapahtumia, elämää ja seikkailuja. Vain Helsingissä voi viettää kesäyön kävelemällä Skattalta rautatieasemalle, kun viimeinen ratikka meni jo. Suokissa voi mennä piknikille ja nauttia merestä. Talvella Stockan jouluikkunaa ihastelemaan ja ja ja ja ja ja ja ja!!!

Jollakulla on koti-ikävä. :ashamed:

Neilee harmaana

Voi voi, sulla on aikamoisen suppea käsitys helsinkiläisistä ja Helsingin asuinalueista ylipäätään. Mites sit Espoo ja Vantaa ;) Vastuuttomia ja rikollisiä täynnä?

Mutta ei se mitään, pidä tuo väärä uskomuksesi, se kuitenkin pönkittää sun omaa valintaasi asua maaseudulla ja vahvistaa sun käsitystä maaseudusta parempana asuinympäristönä lapsille. Siksihän sä tätä kirjoitat, itsellesi todistaaksesi, miten hyvin sulla on asiat.

Yhteistyössä