Helsingissä asumisen autuus?

• Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Reiska";26967940]
Eli siis Hanko. No mut tää johtuu siitä, että siellä on paljon porukkaa kesäsin ja juopotellaan sun muuta. Se nostaa niitä rikosmääriä, sama juttu oli monella muullakin kunnalla jokka oli listalla. Helsingissä tehdään eniten rikoksia jos noita juttuja ei huomioida.[/QUOTE]

Itse asiassa Hangon kesäasukkaat ja turistit ovat pääosin melko keskiluokkaista porukkaa, sellaisia "tavallisia ihmisiä". Ja esim. regatan ja juhannuksen tapaiset massakokoontumiset eivät loppujen lopuksi tuota kovin suurta rikollisaaltoa - paikallislehdissä raportoidaan yleensä yhden käden sormilla laskettavat rikossaldot vaikkapa regattaviikonlopulle. Hanko on kesälläkin ihan rauhallisen ja turvallisen oloinen paikka, eikä edes lukitsemattomia pyöriä pöllitä keskustasta. Hangon rikollisuus ei siis selity turisteilla. Huumeita löytyi yhteen aikaan sieltä yllättävän paljon.

"vieras"
[QUOTE="ap";26967981]Voi olla, että olen provoilija, mutta linkittämäni uutiset on kaikki totta. Eipä ole niihin tullut kommentteja. Varmaan siksi, että vaikee väittää vastaan.[/QUOTE]

Mitä niihin pitäisi kommentoida? Kyllä, maailmassa tapahtuu kauheita asioita. Myös Helsingissä. Myös Oulussa, Tampereella, Ulvilassa, Huittisissa, New Yorkissa, Ranskassa.

minusta
Helsinki on kaunis kaupunki, mutta itsessään kaupunki asuinpaikkana on karannut tällaisen keskituloisen ulottumattomiin jo aikaa sitten ja mihinkään perälähiöön en lähtis. Se ei ole minusta enää sama asia. Me asutaan rehellisesti maalla, asuinneliöitä 140, iso oma, suojaisa piha. Tällä rahalla sais hyvällä lykyllä saunattoman kolimion esim Pihlajamäestä, joten meidän tuloilla Helsinki ei tosiaan olisi mikään autuus. Onneksi jokainen voi valita:)

"poikia3"
[QUOTE="vieras";26967912]Rauhallisuus, ei ruuhkia, järvimaisema ikkunasta katsoessa maksamatta ihan tuhottomasti, oma laituri josta mennä aamu-uinnille, lapsille turvallista, luonto lähellä, palveluita riittävästi ja lähimpään isoon kaupunkiin matkaa kuitenkin vain 50km, ei ruuhkissa seisomista, naapureiden tunteminen ja molemminpuolinen auttaminen jne. Listaa vois jatkaa pitkään. Näiden syiden takia minä täällä asun.

Ymmärrän niitäkin (ainakin jollain tasolla), jotka haluavat Helsingissä asua. Arvostamme vain eri asioita. Kummallista tällainen toisten väheksyminen, molempiin suuntiin siis.[/QUOTE]

Fiksu kirjoitus. Me todellakin arvostetaan eri asioita. En voisi itse mitenkään asua paikassa, jossa isoon kaupunkiin on matkaa 50 km, mulle 20 kilometriäkin on liikaa. Minä tarvitsen lähelle merta, museoita, palvelut kävelymatkan päähän. Oma asuinpaikkamme on rauhallinen ja lapsille ehdottoman turvallinen.

Olen syntynyt ja ikäni asunut pääkaupunkiseudulla ja minulle tämä on ainut mahdollinen koti! Silti ymmärrän, että jolle kulle muulle se KOTI tarkoittaa jotain ihan muuta.

[QUOTE="Heli78";26967935]Paitsi ku tuut takas sut todennäköisesti mukiloidaan. Mun tuttu hakattiin Helsingissä henkihieveriin.[/QUOTE]

Ikävää. Itse olen asunut kymmenisen vuotta Helsingissä, enkä ole koskaan joutunut minkään rikoksen uhriksi. Ja varsinkin aiemmin, kun asuin keskusta-alueella, kävelin yleensä joka paikkaan, myös yöllä. Yksittäisten tapausten perusteella ei voi sanoa oikein mistään suomalaisesta kaupungista, että siellä tapahtuisi "todennäköisesti" se-ja-se väkivalta- tai muu rikos. Onhan niitä aika ikäviä juttuja käynyt pienilläkin paikkakunnilla.

??
[QUOTE="ap";26967981]Voi olla, että olen provoilija, mutta linkittämäni uutiset on kaikki totta. Eipä ole niihin tullut kommentteja. Varmaan siksi, että vaikee väittää vastaan.[/QUOTE]

Joo, uutisia on kaikenlaisia, kaikkialla ja joka päivä. :D Keskustellaanko tässä nyt linkkien uutisista vai sinun Helsinki-provosta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26967959:
Eikös sen pitänyt olla juuri toisinpäin - että sitä materiaa arvostetaan nimenomaan maalla, kun suuri talo on itseisarvo?QUOTE]

Ja sit se iso talo pitää tietysti sisustaa, joka on usealla ihan harrastus eli jatkuvasti sisustetaan. Ja koska kaikki on kaukana autoja pitää olla kaks ja lapsilla mopot ja mönkijät. Kun taas Helsingissä monilla on pieni asunto, kulkevat julkisilla ja materian sijaan haluavat asua Helsingissä elämysten takia ts. museoiden, teatterin, konsertien, tapahtumien jne.

"poikia3"
[QUOTE="ap";26967875]Tätä kyllä tapahtuu ihan pikukaupungeissakin. JO omassa lapsuudessa, sielä ah, niin ihanassa pikkukaupungissa.

No ei kyllä tapahdu todellakaan. Ei todellakaan myy itteensä pikkutytöt tai sitten on tosi harvinainen tapaus. TUolla se tuntuu olevan enemmänkin tapa. Kun lapset on jätetty heitteille ja toisaalta arvostetaan vaan rahaa ja tavaraa.[/QUOTE]

Totuuksia pikkukaupungista. Ystäväni perheineen muutti joitakin vuosia sitten pikkukaupunkiin, siellä olisi hyvä kasvattaa perhettää. Sillä seurauksella, että tytär yritettiin raiskata. Samaa tytärtä on kiusattu koulussa ja vaikka asiasta on kerrottu ja koulun kanssa keskusteltu, mikään ei muuttunut. Sillä seurauksella, että ko. tyttö on nyt kahdesti yrittänyt itsemurhaa.

Että niin ihania ovat pikkukaupungit ja maalaiset!

Paitsi, että en usko itsekään tähän, että yhden tapauksen jälkeen kaikki pikkukaupungit ja maalaiset olisivat paskoja. Silti vastaavia tapauksia löytyy varmasti ihan ympäri Suomen, myös niistä pikkukaupungeista ja maaseudulta. Esim. missähän mahtaa lestadiolais-seurakunnat vaikuttaa - ja niissä tapahtuneista jutuista on lehdissä kirjoiteltu viime aikoina paljon!

"tiina"
[QUOTE="Minttu";26967459]Oltiin tossa viime viikonloppuna miehen ja lasten kanssa käymässä miehen kaverin ja hänen vaimonsa + yhden 3v lapsen kotona. Toinen on tulossa. Mieheni oli kauheasti hehkuttanut, että hieno paikka missä asuu ja että on ihan keskustassa jne.

No just. Kämpän koko jotain 60 neliöö (3h + k). Ehkä vois asuu jotain hetken siinä yhden lapsen kanssa, mutta nää aikoo asustella tossa "komerossa" kahden lapsen kaa ainakin useemman vuoden.

No sit lähettiin keskustaan (outoa eikös sen pitäny olla keskustassa!). No ensin ootetaan raitiovaunua 15 minuuttia (kuulemma just myöhästyttiin edellisestä). Kyllä siitä jotain menikin, mutta oli kuulemma vääriä tai sitten väärä suunta. No sitkun lopulta päästiin ni ihan täynnä ja matka kesti jotain puoli tuntia.

Sitten päästään tungoksesta tungokseen. Kovin montaa normaalia ihmistä ei näkyny. Juoppoja, huumehörhöjä, mielisairaita, somaleja, kerjälaisiä jne jne. Oli kamalaa. Kaikkialla ahdasta ja meluista ja kamalaa.

Oli kyllä kiva tulla kodin rauhaan. 140 neliön omakotitaloon ja ottaa ihan rauhallisesti. Oikeesti en tajuu ihmisiä jokka haluu asuu Helsingissä.[/QUOTE]

kuules Minttu-jutti, mikä vitun vaikeus siinä on ymmärtää, että joku haluaa asua helsingissä????? Itse olen koko ikäni 43v täällä syntynyt ja asunut eikä kyllä ikinä oo tullut mieleenkään muuttaa täältä pois.
Parasta että pysty siellä tuppukylässässä etkä tuu tänne helsinkiin jos on kerran niin kamala paikka. Sunlaises juntin kyllä helsinkiläinen huomaa jo 100metrin päästä vaatetuksesta, että oot keskeltä ei mitään.

[QUOTE="maalainen";26967854]Mä olen pahoillani että minun silmissäni siellä on aina hulinaa. Kai se johtuu vähän siitä että ihmiset harrastavat paljon. Tehdään paljon asioita. Taituroidaan kodin, työn ja harrastusten välissä. Minun silmissä hulinaa. Sinun silmissä ei.

Ja kuten tuolla yllä jo pariin kertaan sanon. Hieman isommissakin on tullut asuttua. Eli voisin sanoa että perspektiiviä löytyy hulinasta korpisoille.[/QUOTE]

Mutta siis missä päin Helsinkiä teit näitä havaintoja? Tietysti ihan ydinkeskustassa on vilkasta ja siellä yleensä ihmiset ovatkin "menossa jonnekin". Mutta ei tarvitse kovin paljon kauemmas mennä, kun katunäkymä muuttuu, eikä mitään hulinaa enää olekaan havaittavissa. Jotenkin sinulla tuntuu olevan vähän outo käsitys helsinkiläisistä - se, että harrastusmahdollisuuksia on paljon, ei suinkaan tarkoita, että kaikki harrastavat ihan hirveästi koko ajan. Tuo "taituroidaan kodin, työn ja harrastusten välissä" ei minusta kuulosta mitenkään erityisen helsinkiläiseltä elämältä... Osa voi tehdä noin, osa taas voi elää vaikka miten laiskaa elämää. Ihan samoin kuin missä tahansa.

[QUOTE="vieras";26967912]Rauhallisuus, ei ruuhkia, järvimaisema ikkunasta katsoessa maksamatta ihan tuhottomasti, oma laituri josta mennä aamu-uinnille, lapsille turvallista, luonto lähellä, palveluita riittävästi ja lähimpään isoon kaupunkiin matkaa kuitenkin vain 50km, ei ruuhkissa seisomista, naapureiden tunteminen ja molemminpuolinen auttaminen jne. Listaa vois jatkaa pitkään. Näiden syiden takia minä täällä asun.
[/QUOTE]

No tuo ei kuitenkaan kuvaa ihan jokaisen ei-helsinkiläisen todellisuutta, ei edes jokaisen maalla asuvan todellisuutta. Kaikillahan tosiaan on oma ranta.

Olen itse kasvanut pikkukaupungissa, ja vaikka siellä varsinkin lapsen näkökulmasta oli monessa mielestä ihanteellinen ympäristö - rauhallista, luonnon läheistä, ja siinä kaupungissa jopa hyvin kaunis luonto - niin toisaalta siellä on myös erittäin pienet ja ahtaat piirit, ihmiset turhan kiinnostuneita muiden asioista, vaikea löytää kavereita jos oli vähänkin erilainen nuori, huonot palvelut ja sitä kautta riippuvuus autosta, olematon joukkoliikenne (joka vituttaa jos on huono sää) ja sitä kautta riippuvuus autosta, mahdollisuudet harrastaa ja tehdä asioita niukanlaiset, väestö melko homogeenista... Eikä meillä tosiaan ollut edes sitä omaa rantaa! nyyh!

[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki.
Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]

Tässä on yks josta ei tullut tuollainen. Veli on toinen.

"ap"
[QUOTE="tiina";26968056]kuules Minttu-jutti, mikä vitun vaikeus siinä on ymmärtää, että joku haluaa asua helsingissä????? Itse olen koko ikäni 43v täällä syntynyt ja asunut eikä kyllä ikinä oo tullut mieleenkään muuttaa täältä pois.
Parasta että pysty siellä tuppukylässässä etkä tuu tänne helsinkiin jos on kerran niin kamala paikka. Sunlaises juntin kyllä helsinkiläinen huomaa jo 100metrin päästä vaatetuksesta, että oot keskeltä ei mitään.[/QUOTE]

Äläs hermostu! Tietenkin siellä asuu mihin tottuu. Kyllähän afrikkalaisetkin tykkää asustella niissä savimajoissa kun ne on niihin tottunu. Lähinnä mua ihmetyttää se, että muutetaan jostain idyllisestä pikkukaupungista tonne. Sitten ostetaan 60 neliön kämppä joka maksaa saman kuin siellä pikkukaupungissa maksais komee talo, hieno tontii jne... Mut mikäs siinä...

Tässä uusi uutinen siitä kulttuuritarjonnasta: Raju päivätappelu Helsingin hienostoalueella | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

"poikia3"
[QUOTE="ap";26969899]Niin on viidesosa asukkaista mutta näistä uutisista yli puolet on sieltä. Että silleen.[/QUOTE]

Katsoppas mistä lehdestä uutisia kaivelet, Iltasanomat ja Iltalehti ovat pääkaupunkikeskeisiä, mutta jos poimit uutiset vaikka Karjalaisesta, niin johan tilanne muuttaa. Tottakai pääkaupunkiseudulla suurimman levikkinsä saavat lehdet julkaisevat juttuja täältä.

"vieras"
[QUOTE="ap";26969885]Äläs hermostu! Tietenkin siellä asuu mihin tottuu. Kyllähän afrikkalaisetkin tykkää asustella niissä savimajoissa kun ne on niihin tottunu. Lähinnä mua ihmetyttää se, että muutetaan jostain idyllisestä pikkukaupungista tonne. Sitten ostetaan 60 neliön kämppä joka maksaa saman kuin siellä pikkukaupungissa maksais komee talo, hieno tontii jne... Mut mikäs siinä...

Tässä uusi uutinen siitä kulttuuritarjonnasta: Raju päivätappelu Helsingin hienostoalueella | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Hommalla hiljaista tänään?

paljasjalkanen
[QUOTE="ap";26967584]Ei ainakaan lapselle ole hyvä kasvuympäristö Helsinki. Musta tuntuu, että melkein kaikista Helsingissä syntyneistä lapsista tulee jotain huumehörhöjä, rikollisia tai ainakin vastuuttomia ja mitään kunniottamattomia aikuisia. Ihmiset eivät voi tuolla hyvin. Sen näkee heti katukuvassa. Pahoinvointia ja kurjuutta lähinnä. En tosiaan haluaisi, että omat lapseni joutuisivat kokemaan vastaavaa.[/QUOTE]

Kiitos vaan... minä olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä kuten myös vanhempani ja isovanhempani ja mieheni. Olemme minun mielestäni ihan normaali kahden lapsen perhe.
Neliöitä on meille ihan riittävät 105.
Asu sinä missä haluat mutta minä en halua täältä muuttaa ikinä pois. Mutta ymmärrän kyllä että ihmiset tykkäävät eri paikoista ja asioista enkä ole sitä mieltä että tämä minun valintani on se ainoa oikea.
Olisi hauskaa tavata ja kuulla meidän perheestä näkyy kurjuus ja pahoinvointi.
Tekstini ei ainakaan ole yhtä negatiivista kuin sinulla.

"vieras"
Minä asun pikkukaupungissa, iso omakotitalo, isolla omalla tontilla, meri vieressä, oma pieni hiekkaranta ja laituri, luonto lähellä, kaupunkiin 1km, jossa museoita, teatteri, elokuvia, taiteilijakoteja, taidegallerioita, paljon kirpputoreja, monipuoliset liikuntamahdollisuudet, kauppoja jokalähtöön ja paljon, paljon muuta. Kaikki mitä ihminen tarvitsee.

Ei ruuhkia. Välimatkat ovat erittäin pieniä, autoa ei välttämättä tarvitse.

Erittäin kaunis, vanha ja historiallinen merikaupunki, jonka vanhat talot veivät sydämeni.

Jos isompaan kaupunkiin haluaa mennä, niin ouluun ajaa 40 minuutissa.

Mikä parasta kaikki vain jonkun hikisen remonttia vaille olevan kolmion hinnalla helsingistä.

Ei ole ikävä!

"vieras"
[QUOTE="poikia3";26969964]Katsoppas mistä lehdestä uutisia kaivelet, Iltasanomat ja Iltalehti ovat pääkaupunkikeskeisiä, mutta jos poimit uutiset vaikka Karjalaisesta, niin johan tilanne muuttaa. Tottakai pääkaupunkiseudulla suurimman levikkinsä saavat lehdet julkaisevat juttuja täältä.[/QUOTE]

Näinpä. Tää ap:lle tuntuu olevan kovin tärkeää todistaa, että Helsingissä on jotenkin kamalaa asua. En minä muodosta käsitystäni mistään Suomen kunnasta

Minä tykkään. Perheessä ei tarvita kahta autoa, vartti junalla keskustaan, vartti lentoasemalle, talvella hiihtolatu lähtee kotiovelta, leikkipuistoon (jossa on lapsille lelut, hilavitkuttimet ja kesäisin ilmainen puistoruokailu) 200 m, harrastusmahdollisuudet, huoltoyhtiö hoitaa lumityöt, naapuri ei ole kiinnostunut ja kyttäämässä mun menemisiäni ja tulemisiani. Tässä syitä, miksi haluan asua Helsingissä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26970137]Minä asun pikkukaupungissa, iso omakotitalo, isolla omalla tontilla, meri vieressä, oma pieni hiekkaranta ja laituri, luonto lähellä, kaupunkiin 1km, jossa museoita, teatteri, elokuvia, taiteilijakoteja, taidegallerioita, paljon kirpputoreja, monipuoliset liikuntamahdollisuudet, kauppoja jokalähtöön ja paljon, paljon muuta. Kaikki mitä ihminen tarvitsee.

Ei ruuhkia. Välimatkat ovat erittäin pieniä, autoa ei välttämättä tarvitse.

Erittäin kaunis, vanha ja historiallinen merikaupunki, jonka vanhat talot veivät sydämeni.

Jos isompaan kaupunkiin haluaa mennä, niin ouluun ajaa 40 minuutissa.

Mikä parasta kaikki vain jonkun hikisen remonttia vaille olevan kolmion hinnalla helsingistä.

Ei ole ikävä![/QUOTE]

Kuulostaa tosi ihanalta. Ainoastaan sijainti on (minulle) täysin väärä. Helsingissä tuo olisi taivas, Oulussa tarpeeton kiinteistö, jonka myisin pois.

[QUOTE="ap";26969885] Lähinnä mua ihmetyttää se, että muutetaan jostain idyllisestä pikkukaupungista tonne. Sitten ostetaan 60 neliön kämppä joka maksaa saman kuin siellä pikkukaupungissa maksais komee talo, hieno tontii jne... Mut mikäs siinä...
[/QUOTE]

No jos tuollaista ihmettelet, niin et ole ehkä kovin paljon maailmaa ja ihmisiä nähnyt. Kaikki haluavat elämältä niin eri asioita - joku voi haluta mieluummin jotain, mitä on tarjolla Helsingissä kuin "komeen talon ja hienon tontin". Ja moni myös huomaa, että sen pikkukaupungin idyllin kätkössä voi olla niin ikäviä huonoja puolia, ettei idyllinen miljöö ja kaunis mielikuva saati "komee talo ja hieno tontti" pysty niitä kompensoimaan.

967ty8bjkn.m,
Helsinki on Helsinki. Sitä ei landepelle koskaan tajua. Landella haisee kakka, ympärillä on metsää ja kaikkialle on pitkä matka.

Mä asun stadin ytimessä. Asunto on tottakai (suhteessa) pieni, mutta se on sijoitus. Tästä saa nopean arvonnousun ja myyntivoiton, toisin kuin landelta. Spora lähtee suoraa alakerrasta, jolla pääsee kymmenessä minuutissa duuniin. Duuniin josta myös maksetaan, tosin kuin landella. Duunissa käyn safkiksella syömässä rafloissa, jota riittää mistä valita. Sä voit pelkästään stiflaamalla duunista käydä kymmenissä eri mestassa syömässä... sitä sä et tee landella.

Duunin jälkeen käyn kesäsin terassilla ottaan sen yhden tai kaks. Katselen ihmisiä, elämää ja sitä että olen keskellä sitä elämää. Voin käydä leffassa tai after workillä ja dallaa himaan. Voin nähdä frendejä, ku ne on myös mestoilla, eikä missään kilometrien päässä.

No mut okei... en väitä, etteikö skutsissa olis nastaa skidien kans. Voi käydä sienessä tai soramontulla ajaa vaikka mönkkärillä. Mut mitä mä siel tekisin? Joisin teetä yksin himas ja kattosin döllöö vai?

"vieras"
Helsinki on Helsinki. Sitä ei landepelle koskaan tajua. Landella haisee kakka, ympärillä on metsää ja kaikkialle on pitkä matka.

Mä asun stadin ytimessä. Asunto on tottakai (suhteessa) pieni, mutta se on sijoitus. Tästä saa nopean arvonnousun ja myyntivoiton, toisin kuin landelta. Spora lähtee suoraa alakerrasta, jolla pääsee kymmenessä minuutissa duuniin. Duuniin josta myös maksetaan, tosin kuin landella. Duunissa käyn safkiksella syömässä rafloissa, jota riittää mistä valita. Sä voit pelkästään stiflaamalla duunista käydä kymmenissä eri mestassa syömässä... sitä sä et tee landella.

Duunin jälkeen käyn kesäsin terassilla ottaan sen yhden tai kaks. Katselen ihmisiä, elämää ja sitä että olen keskellä sitä elämää. Voin käydä leffassa tai after workillä ja dallaa himaan. Voin nähdä frendejä, ku ne on myös mestoilla, eikä missään kilometrien päässä.

No mut okei... en väitä, etteikö skutsissa olis nastaa skidien kans. Voi käydä sienessä tai soramontulla ajaa vaikka mönkkärillä. Mut mitä mä siel tekisin? Joisin teetä yksin himas ja kattosin döllöö vai?
Säälittävää..

"vieras"
Helsingissä on muutamien teinityttöjen touhuna myydä itseään saadakseen rahaa ja huomiota. Vastaavia lastensuojelutapauksia löytyy suomessakin joka kylästä, niitä tyttöjä jotka lähtevät jokaisen vähänkin ystävällisen miehen matkaan ja joista puhutaan pahaa selän takana pitkin kyliä. Loppupeleissä se, maksetaanko niille lapsille siitä vai ei, on sivuseikka, lähtisivät ilmaiseksikin jos vähän joku setä osoittaa huomiota :|

Yhteistyössä