Paljonko ostat siideriä/olutta 16v lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Liberaali
  • Ensimmäinen viesti
En yhtään.
Joo, en ehkä voi sillä viinakokeiluja estää, mutta voin antaa viestin, etten hyväksy juomista alaikäisenä. Lisäksi kerron syyn: se ei ole pelkkä laki, vaan aivot kehittyy 25 vuotiaaksi asti ja kaikki keskushermostoon vaikuttavat aineet, siis huumeiden ja lääkkeiden lisäksi alkoholi, vairioittavat AINA vielä kehittymätöntä hermostoa. Joo, lain määräämä rahja on 18, mutta aina parempi, mitä myöhemmäksi kokeilut lykkää.
Ja jos/kun lapset jää kiinni, ilmoitan alkoholin hankkijan poliisille.
Kyse ei niinkään ole siitä, että voisin estää kokeilut, vaan annan viestin, että en hyväksy toimintaa. Ja lapset tietää, että heillä on aika paljon vapauksia -ei kotiintuloaikoja, nukkumaanmenoaikoja tms, mutta ne lähtee pois just, jos niitä ei osaa käyttää. Toisinsanoen vapaus ja vastuu kulkevat käsikädessä.
 
"silakka"
En yhtään.
Joo, en ehkä voi sillä viinakokeiluja estää, mutta voin antaa viestin, etten hyväksy juomista alaikäisenä. Lisäksi kerron syyn: se ei ole pelkkä laki, vaan aivot kehittyy 25 vuotiaaksi asti ja kaikki keskushermostoon vaikuttavat aineet, siis huumeiden ja lääkkeiden lisäksi alkoholi, vairioittavat AINA vielä kehittymätöntä hermostoa. Joo, lain määräämä rahja on 18, mutta aina parempi, mitä myöhemmäksi kokeilut lykkää.
Ja jos/kun lapset jää kiinni, ilmoitan alkoholin hankkijan poliisille.
Kyse ei niinkään ole siitä, että voisin estää kokeilut, vaan annan viestin, että en hyväksy toimintaa. Ja lapset tietää, että heillä on aika paljon vapauksia -ei kotiintuloaikoja, nukkumaanmenoaikoja tms, mutta ne lähtee pois just, jos niitä ei osaa käyttää. Toisinsanoen vapaus ja vastuu kulkevat käsikädessä.
Hienoa, löytyyhän täältä näitä järjellä varustettuja. :)
 
-.-
[QUOTE="silakka";26011824]Onko teini todellakin valmiiksi niin alkoholisoitunut että sen on pakko ostaa jotain epämääräistä viinaa? Mm. itsekin kuvasit tapahtumaa "joutunut".[/QUOTE]

Alkoholisoitunut? :D

Enemmänkin voisi sanoa että kokeilunhaluinen. Jos kaikki kaveritkin juo, niin miksi ei itsekkin? Ja siinä tapauksessa hankkii ne juomat tavalla millä hyvänsä. Ja täällä meillä itärajalla helpoin (ja etenkin halvin) tapa on ostaa rekkakuskeilta sitä jotain vahvaa. Kuka nyt niistä etiketeistä mitään tajuaa, eikä teini-iässä varmaan kiinnostanutkaan. Oli vain niitä erilaisia testejä millä selvis onko myrkyllistä vai ei, esim onko liekki sininen vai jonkin muun värinen.
Itse nössönä en noihin koskenut, mutta tiedän että monet pa-teinit tuotakin joi.
 
"kohtalotoveri"
Ei kannata ostaa alaikäiselle yhtään, siitä tulee ongelmia. Lapselle voi perustella että se on laitonta ja ettei kannata juoda ja että on parempi lykätä alkoholi-asioita vanhemmaksi, sillä sitä todennäköisimmin viinasta ei tule ongelmia eli mitä nuorempana aloittaa, sen varmimmin nuoresta tulee alkoholisti. Älä enää hae, vaan kerro että olet miettinyt asiaa tarkemmin. Voimia nuoren kanssa!
 
kysymys teille jotka ostatte nuorelle alkoholia, kuinka toimitte/toimisitte jos joutuisitte poliisiasemalta juopunutta lastanne mennä hakemaan?
esitättekö poliisille autuaan tietämätöntä siitä et lapsenne on juonut ja annatte lisää vääränlaisia esimerkkejä lapselle valehtelemalla vielä poliisille juomien alkuperästä?
 
"silakka"
Alkoholisoitunut? :D

Enemmänkin voisi sanoa että kokeilunhaluinen. Jos kaikki kaveritkin juo, niin miksi ei itsekkin? Ja siinä tapauksessa hankkii ne juomat tavalla millä hyvänsä. Ja täällä meillä itärajalla helpoin (ja etenkin halvin) tapa on ostaa rekkakuskeilta sitä jotain vahvaa. Kuka nyt niistä etiketeistä mitään tajuaa, eikä teini-iässä varmaan kiinnostanutkaan. Oli vain niitä erilaisia testejä millä selvis onko myrkyllistä vai ei, esim onko liekki sininen vai jonkin muun värinen.
Itse nössönä en noihin koskenut, mutta tiedän että monet pa-teinit tuotakin joi.
teini = alkoholisti :D

Olisiko sun mielestä tää ehkäisty sillä että vanhemmat ostaa lapselle "saunakaljan"? Edelleenkin olen sitä mieltä että alkoholin ostamisessa alaikäiselle lapselleen ei ole mitään järkeä. Ja kaiken lisäksi se on myös laitonta.
 
Jaa jaa kirjotta mitä tahansa niin kahteen ryhmään jakautuu.Eli eli....
itse olin varmaan justiinsa sen 16 ja isä ja äippä tarjosi ja samoin kun tupakkaa teki mielein sanoi isä että kysy hältä ettei tartte kylillä kerjätä kun mieli tekee alotella.
En jäänyt kierteeseen ja onnellinen olen oikeesti että vanhempien turvallisessa seurassa sai alotella ja maistella.Pahaahan se h.elvetti oli ja oksua pukkas.
Joten jos mun muksut tahtoo kokeilla niin ilman muuta kotona ettei tartte pelätä missä pakkasessa rassut ökäilee-
Ja se on takuulla varmaa että jos ei saa kotoa niin kyllä lapset osaa hakea sitä tupakkaa tai juomaa muualta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rytkäätys
Alkoholisoitunut? :D

Enemmänkin voisi sanoa että kokeilunhaluinen. Jos kaikki kaveritkin juo, niin miksi ei itsekkin?
Täähän se ongelma on...kun ne hakeutuu kaltaioseensa seuraan ja sitten vedotaan siihen, että kaikki kaveritkin, vaikka todellisuudessa se on murto-osa esim. oman koulun oppilaista. Mutta kun jos lapset ihannoi elämäntapaa, jossa juhliminen ja ryyppääminen on synonyymeja, ne etsii toisia samoin ajattelevia ja väittää että "kun kaikki kaveritkin" Silloin on syytä miettiä, miksi lapsen kaveripiiri on sellainen!
Eihän sillä voi kavereille kehua, että saa kotona juoda YHDEN saunan jälkeen ja mitä lapset sillä hakee; että saa kehuskela aikuisen elämäntavalla. Häpeä tulee sitten myöhemmin, ensin tulee kehuskelu.
Ja kyllä lapsikin voi olla jo alkoholisti, joillekin todella se rakkaus alkoholiin syntyy ekalla käyttökerralla, toiset taas ei koskaan tykästy aineeseen, kyse on ihmisen keskushermoston rakenteesta, joka on pitkälti synnynnäistä.
 
-.-
[QUOTE="silakka";26012007]Olisiko sun mielestä tää ehkäisty sillä että vanhemmat ostaa lapselle "saunakaljan"? Edelleenkin olen sitä mieltä että alkoholin ostamisessa alaikäiselle lapselleen ei ole mitään järkeä. Ja kaiken lisäksi se on myös laitonta.[/QUOTE]

En tiedä muuta kuin että meidän perheessä tämä ehkäistiin juurikin näin. Tietysti sekä vanhemmilla että teineillä on erilaiset luonteet ja kaikki on kasvatettu eri tavalla.
Mutta vaikka vanhempani ovat monissa asioissa olleet huonoja, niin alkoholin ja tupakan kanssa he onnistuivat pirun hyvin (tuuria?). Kukaan meistä lapsista ei ole alkoholisoitunut eikä kukaan meistä alkanut polttamaan tupakkaa (tai muutakaan).
 
"silakka"
Jaa jaa kirjotta mitä tahansa niin kahteen ryhmään jakautuu.Eli eli....
itse olin varmaan justiinsa sen 16 ja isä ja äippä tarjosi ja samoin kun tupakkaa teki mielein sanoi isä että kysy hältä ettei tartte kylillä kerjätä kun mieli tekee alotella.
En jäänyt kierteeseen ja onnellinen olen oikeesti että vanhempien turvallisessa seurassa sai alotella ja maistella.Pahaahan se h.elvetti oli ja oksua pukkas.
Joten jos mun muksut tahtoo kokeilla niin ilman muuta kotona ettei tartte pelätä missä pakkasessa rassut ökäilee-
Ja se on takuulla varmaa että jos ei saa kotoa niin kyllä lapset osaa hakea sitä tupakkaa tai juomaa muualta.
Se on myös takuulla varmaa että lapset osaa hakea juomaa ja tupakkaa, sai sitä kotoa tai ei.
 
"vieras"
Mulla ei lapsia ole, vielä. En ostaisi 16-vuotiaalle lapselle, enkä kenenkään muunkaan alaikäiselle lapselle alkoholijuomia. Sama koskee tupakkaa. On lainvastaista ostaa päihteitä alaikäisille! Käsittämättömän junttia ostaa omille lapsilleen juomaa. Ajattelette, että se ei vingu lisää kun ostatte. Pian se haluaa 10 siideriä ja jos annatte hänelle 4 siideriä, niin hän lähtee siiderit kainalossa kavereidensa luo ja sieltä saa kyllä lisää, joten humala on aika suuri. Hävetkää.
 
"silakka"
En tiedä muuta kuin että meidän perheessä tämä ehkäistiin juurikin näin. Tietysti sekä vanhemmilla että teineillä on erilaiset luonteet ja kaikki on kasvatettu eri tavalla.
Mutta vaikka vanhempani ovat monissa asioissa olleet huonoja, niin alkoholin ja tupakan kanssa he onnistuivat pirun hyvin (tuuria?). Kukaan meistä lapsista ei ole alkoholisoitunut eikä kukaan meistä alkanut polttamaan tupakkaa (tai muutakaan).
Siis saitte sen yhden kaljan ja se riitti?

Lisättäköön vielä että mä en oo saanut kotoa alkoholia enkä tupakkaa, ei ongelmaa alkon kanssa, enkä polta.
 
-.-
[QUOTE="silakka";26012077]Siis saitte sen yhden kaljan ja se riitti?

Lisättäköön vielä että mä en oo saanut kotoa alkoholia enkä tupakkaa, ei ongelmaa alkon kanssa, enkä polta.[/QUOTE]

Aloituksessa oli puhe 4 pullosta. Ja juu, alle 4 pulloa todellakin riitti teini-iässä. Eikä ollut pakollista tarvetta hillua joka viikonloppu jossain. En tiedä jos kännykät ja netti on muuttanut nykynuorien elämää siihen suuntaan että heidän on "pakko" olla ulkona enemmän kuin ennen, ehkä.
 
16+19 vuotiaiden äiti
Ei kannata ostaa. Mitä sitten kun haette lastanne poliisiasemalta ja käy ilmi että olette antaneet lapsellenne alkoholia? Mitä sitten kun lapsenne makaa sairaalassa alkoholimyrkytyksen takia ja alla on ostamanne alkoholit?
 
"silakka"
Aloituksessa oli puhe 4 pullosta. Ja juu, alle 4 pulloa todellakin riitti teini-iässä. Eikä ollut pakollista tarvetta hillua joka viikonloppu jossain. En tiedä jos kännykät ja netti on muuttanut nykynuorien elämää siihen suuntaan että heidän on "pakko" olla ulkona enemmän kuin ennen, ehkä.
Ai niin, se aloitus, vähän on päässy tää kyllä rönsyilemään. :D Ketjun aloitus nyt on ihan porvoosta ja kommentoinut olen näihin "kyllä yhden voisin antaa" juttuihin.

Josko oikeesti olette viikonloppuisin saaneet tollasen määrän alkoa vanhemmilta niin todella ihmettelen ettei teillä kellään ole ollut alkoholinkäytön kanssa ongelmaa. Ja toi on jo sellainen määrä että luultavasti nää "yhden pullon ostajatkin" on sitä mieltä että pöhköä touhua.
 
"silakka"
Alkuperäinen kirjoittaja 16+19 vuotiaiden äiti;26012128:
Ei kannata ostaa. Mitä sitten kun haette lastanne poliisiasemalta ja käy ilmi että olette antaneet lapsellenne alkoholia? Mitä sitten kun lapsenne makaa sairaalassa alkoholimyrkytyksen takia ja alla on ostamanne alkoholit?
Niinpä! Vastatkaa nyt joku! Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää.
 
Lisäksi kerron syyn: se ei ole pelkkä laki, vaan aivot kehittyy 25 vuotiaaksi asti ja kaikki keskushermostoon vaikuttavat aineet, siis huumeiden ja lääkkeiden lisäksi alkoholi, vairioittavat AINA vielä kehittymätöntä hermostoa. Joo, lain määräämä rahja on 18, mutta aina parempi, mitä myöhemmäksi kokeilut lykkää.
Vai kehittyiskö sittenkin 20 vuotiaaksi?
 
Voisin ehkä muutaman ostaakin, mutta en missään nimessä joka viikonloppu.

Mun äiti on aikoinaan ostanut mulle kun on ollut tarvetta, ehkä sen 8-10 kertaa vuodessa 15-16v.
Juurikin syynä se että tietää sitten mitä lapsi juo, eikä sitä muilta tullutkaan hommattua.

Mutta mutta, pitäisin silti ehkä pienen varan koska joskus saattaakin käydä toisin. Oltiin festareilla ja meillä oli kaverin kanssa yksi pullo varattuna viikonlopuksi. Kaverin isoveljet oli samassa porukassa ja pitivät kyllä huolen ettei viina loppunut.
Äiti oli vannottanut ennen reissua että vierailta ei sitten juoda.
Mitä tekee tyhmät teinit, "mikä sun nimi on? saanko maistaa sun juomaa?" Kukaan, ei kukaan kieltäytynyt.
Hengissä vieläkin, eikä mitään pahaa tapahtunut reissulla.
Kaveri vaan löysi elämänsä miehen noilla festareilla, ja edelleen ovat yhdessä (kohta 19 -vuotta yhteiseloa takana).

Ei musta mitään alkkista tullut, hyvä kun nyt juon kerran kahdessa kuukaudessa saunasiiderin.

Opiskeluaikana tuli juotua enemmänkin, mutta ehkä se on sitä "normaalia" koheltamista, silloinkaan ei joka viikonloppu, kerran kuussa.
 
  • Tykkää
Reactions: eras, vierailija
-.-
[QUOTE="silakka";26012184]Niinpä! Vastatkaa nyt joku! Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää.[/QUOTE]

En ole vanhempi. Mutta veikkaisin että teinillä olisi jo valmiiksi jotain pahasti vialla (maksassa joku häikkä) jos joutuisi sairaalaan 1 tai edes 4 pullosta kaljaa/siideriä...

Eiköhän useimmiten tuommoiset örveltäjät joudu sairaalaan/asemalle juurikin sen viinan takia. Jos juo överit siideristä tai kaljasta, niin oksentaa, ei joudu sairaalaan.
 
Vai kehittyiskö sittenkin 20 vuotiaaksi?
Kakola Opettaa
Alkoholin aiheuttamat terveysvaarat ovat nuorilla kaksinkertaiset verrattuna aikuisiin. Aivojen kehittyminen päättyy viimeistään 25 vuoden iässä, joten alkoholin juominen nuorena vaurioittaa nuoren aivojen kypsymistä ja kehitystä, esimerkiksi aivojen muistikeskus pienenee. Alkoholi vaikuttaa haitallisesti myös oppimiseen, havainnointikykyyn ja ongelmien ratkaisukykyyn.

Paremmankin jutun aiheesta olen joskus nettimaailmassa nähnyt, mutta en nyt valitettavasti muista missä.
 
"sipsi"
Minä en vain osaa pitää tuota 15-vuotiaalle (oma14v) ostamista tarpeellisena "syystä että tietää mitä lapsi juo." Herranen aika, ei alaikäisen lapsen tarvitse juoda! Jos minä tietäisin, että tyttö juo, hän ei yksinkertaisesti viikonloppuisin lähtisi yhtään minnekään kaljakinkereihin...Meillä ei ole sellaista vaihtoehtoa, että äitin ostamia juomia juodaan. Minä en ole hänen kaverinsa, vaan äitinsä. Minä ruokin ja vaatetan hänet, kustannan harrasteen, tarjoan katon pään päälle, kuskaan kopilla kisoihin poninsa kanssa viikonloppuisin ympäri laajaa lääniä, kestän hänen irtautumiseen liittyvän haukkumisensa ja ajoittaisen arvostelunsa. ja ennen kaikkea, rakasta häntä, ja haluan hänelle pelkkää hyvää. Kaveri on ole, enkä ensimmäistä alkoholijuomaa osta, niin kauan kuin on alaikäinen. Ja uskon, että tyttö kyllä sen tietää :)

Kaverivanhempien alaikäisiä humalaisia olen hoivaillut kyllä parissakin paikassa ihan työn puolesta...
 
En ole vanhempi. Mutta veikkaisin että teinillä olisi jo valmiiksi jotain pahasti vialla (maksassa joku häikkä) jos joutuisi sairaalaan 1 tai edes 4 pullosta kaljaa/siideriä...

Eiköhän useimmiten tuommoiset örveltäjät joudu sairaalaan/asemalle juurikin sen viinan takia. Jos juo överit siideristä tai kaljasta, niin oksentaa, ei joudu sairaalaan.
Ei nyt ihan niinkään...12 pulloa olutta=yksi ½ litran pullo kossua. Joten ihan sama, juoko sitä lantrattua kirkasta vai kaljaa. Kalja taas (ja muut miedot) maistuu kuitenkin siedettävämmältä kuin raaka kirkas viina, joten sitä kuitenkin on helpompi juoda.
Justiinsa pari viikkoa sitten kaverin 14 v 35 kg oli sairaalassa juotuaan 3 siideriä. Kun kas ihmiset reagoi alkoholiin eritavoin ja ei voi tietää, kuuluuko niihin, joiden elimistö reagoi vahvemmin vai niihin, joiden elimistö kestää sitä paremmin. Aina se on hermomyrkky, jos sitä katsotaan puhtaasti kemialliselta kannalta, se vaan on myrkky, jonka käyttö on niin yleistynyt, ettei kukaan tahdo muistaa, että nykyisen tiedon valossa se todellakin ON myrkky. Toiset kestää rotanmyrkkyäkin enemmän kuin toiset.
 
Kakola Opettaa
Alkoholin aiheuttamat terveysvaarat ovat nuorilla kaksinkertaiset verrattuna aikuisiin. Aivojen kehittyminen päättyy viimeistään 25 vuoden iässä, joten alkoholin juominen nuorena vaurioittaa nuoren aivojen kypsymistä ja kehitystä, esimerkiksi aivojen muistikeskus pienenee. Alkoholi vaikuttaa haitallisesti myös oppimiseen, havainnointikykyyn ja ongelmien ratkaisukykyyn.

Paremmankin jutun aiheesta olen joskus nettimaailmassa nähnyt, mutta en nyt valitettavasti muista missä.
Aivot kehittyvät 20 ikävuoteen asti. Alkoholin aiheuttamat vauriot vielä kehittyville aivoille voivat olla pitkäkestoisia ja peruuttamattomia, todetaan Amerikan Lääketieteellisen Seuran raportissa. Alkoholinkäyttö vahingoittaa nuorten oppimista ja muistia huomattavasti enemmän kuin aikuisten. Kasvavat nuoret eivät tarvitse kuin puolet aikuisten juomasta alkoholimäärästä kärsiäkseen samoista negatiivisista vaikutuksista.
Päihdelinkki > Nuorten aivot herkkiä alkoholille
 

Yhteistyössä