Paljonko ostat siideriä/olutta 16v lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Liberaali
  • Ensimmäinen viesti
en osta yhtään mitään k-18 tavaraa jos sitä pyytää alaikäinen.
Olen jopa niin julma, että kerran kun näin alaikäisen serkkuni kaupungilla (olikohan silloin just 16) kavereineen juomassa ja pyysivät ostamaan lisää juomaa. Otin toki rahan ja laitoin taskuun, mutta en ostanut mitään. vein seuraavana päivänä rahat tädilleni ja sanoin mistä olin sen saanut. Alkoi nuorillakin kielet laulaa vanhemilleen. taisivat kaikki saada aika reippaasti sanktiota.
 
"teelikamentten"
Tämä on aika hankala juttu. Usein liian tiukka linjakin johtaa helposti siihen, että teini sitten vetää eka kokeilemalla perskännit viinasta. Jos ei halua itse antaa sitä kaljaa tai siideriä, niin ainakin olis hyvä selittää, että jos haluaa maistaa, niin maistaa jotain mietoa.
 
Ehkä mulla on omasta teini-iästä vielä sen verran vähän aikaa, että muistan, miten niitä juomia ostettiin itse lisää kuitenkin, oli vanhemmat hankkineet niitä tai eivät. Ja ihan tavallisia teinejä oltiin muilta osin luottamus vanhempiin kunnossa ja muuten ihan fiksuja, ja laaja kaveripiiri oli, eli otanta meko suuri.
Siksi en ostaisi teinilleni juomia. Juo se kuitenkin, mutta enpä ole itse niitä juomia sitten hankkinut.
 
Moni perustelee tätä asiaa laillisuusnäkökulmalla. Mutta jos asioita laittaa lain silmissä vastakkain (vaikka eivät toisiinsa mitenkään kuulukaan) niin lain mukaan on ihan ok, että naapurin 60v. pervo käy panemassa 16-vuotissyntymäpäiviään viettävää tyttöäsi/poikaasi. Mutta jos annat päivää ennen lapsesi 18v. synttäreitä hänelle puoli lasia siideriä, olet rikollinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rytkäätys
en osta yhtään mitään k-18 tavaraa jos sitä pyytää alaikäinen.
Olen jopa niin julma, että kerran kun näin alaikäisen serkkuni kaupungilla (olikohan silloin just 16) kavereineen juomassa ja pyysivät ostamaan lisää juomaa. Otin toki rahan ja laitoin taskuun, mutta en ostanut mitään. vein seuraavana päivänä rahat tädilleni ja sanoin mistä olin sen saanut. Alkoi nuorillakin kielet laulaa vanhemilleen. taisivat kaikki saada aika reippaasti sanktiota.
Olitko melkein ikätoveri? Aika ilkeää kyllä. Eri asia jos olit aikuinenaikuinen. En tiedä mistä tämäkin minun omituinen moraalini oikein tulee :D
 
"silakka"
[QUOTE="teelikamentten";26011400]Tämä on aika hankala juttu. Usein liian tiukka linjakin johtaa helposti siihen, että teini sitten vetää eka kokeilemalla perskännit viinasta. Jos ei halua itse antaa sitä kaljaa tai siideriä, niin ainakin olis hyvä selittää, että jos haluaa maistaa, niin maistaa jotain mietoa.[/QUOTE]
Tässä ei oo kyllä mitään todellisuus pohjaa. Alkon antaminen ei vähennä alkon käyttöä. Loogista?
 
[QUOTE="silakka";26011436]Tässä ei oo kyllä mitään todellisuus pohjaa. Alkon antaminen ei vähennä alkon käyttöä. Loogista?[/QUOTE]

On tuossa ihan selkeä todellisuuspohja. Liika jyrkkyys johtaa helposti päinvastaiseen lopputulokseen. Kyllä minullekin nuorena selitettiin asioita, eli ei menty laput silmillä siinä ajatuksessa, että en koskaan kokeilisi, mutta ei kyllä ostettukaan. Enkä kyllä vanhemmilta olisi pyytänytkään. Eli yritän sanoa, että selittäminen ja se, ettei täysin sulje silmiään on hyvä, ostaminen taas minusta ei.
 
ssss
Alkuperäinen kirjoittaja mitähän porvoota...;26011243:
Meillä 16v sai uudeksi vuodeksi 4 lonkeroa. Vaikka on rikollista hankkia alaikäiselle niin parempi että tiedän paljon lapsi juo ja millä on ja kenen kanssa.
Siinäpäs opetit lapsellesi kuinka tärkeää on noudattaa lakia.

Aikuisen pitäisi esimerkillään näyttää lapsille että lakia on kunnioitettava. En ymmärrä sen kiertämistä vaikka tarkoitus olisi tämän kirjoittajan mielestä hyvä.
 
-.-
[QUOTE="silakka";26011436]Tässä ei oo kyllä mitään todellisuus pohjaa. Alkon antaminen ei vähennä alkon käyttöä. Loogista?[/QUOTE]

No tietysti jos on kyse teineistä. Jos vanhemmat ovat jyrkästi alkoholia vastaan, niin tietysti teini menee vetämään raakaa viinaa kavereitensa kanssa, ihan vain näyttääkseen vanhemmilleen etteivä he määrää.

Meillä kummatkin vanhemmat polttivat tupakkaa, ja meillä lapsilla ois ollu kaikki mahdollisuudet pölliä heiltä tupakkaa ja ottaa heistä mallia. Mutta kun se näytti olevan heille ihan okei ("ok, ala vaan polttamaan, mutta älä ala valittaa sitte ku sulla on keuhkosyöpä" yms), niin ei kiinnostanut enää.

Sitä vastoin muiden tiukat vanhemmat saivat teinit kapinoimaan, ja tällä hetkellä olenkin tyyliin ainut meidän kaveriporukassa joka EI ole koukussa tupakkaan. Ja meitä on siis 4 sisarusta joista kukaan ei polta.
 
"silakka"
On tuossa ihan selkeä todellisuuspohja. Liika jyrkkyys johtaa helposti päinvastaiseen lopputulokseen. Kyllä minullekin nuorena selitettiin asioita, eli ei menty laput silmillä siinä ajatuksessa, että en koskaan kokeilisi, mutta ei kyllä ostettukaan. Enkä kyllä vanhemmilta olisi pyytänytkään. Eli yritän sanoa, että selittäminen ja se, ettei täysin sulje silmiään on hyvä, ostaminen taas minusta ei.
Aikalailla samoilla linjoilla kanssasi, mutta se ettei anna lapselle sitä yhtä siideriä niin se vetää pullon kossua, on mielestäni aika yliammuttua. Ja tulee mieleen että vetääkö naru koiraa vai koira narua?

Tottakai mahdollisimman hyvät välit nuoreen eikä tietenkään saa sinisilmäinen olla, mutta se ei tarkoita että sitä alkoa pitäisi ostaa.
 
..
Itselläni ei vielä tuon ikäisiä lapsia, mutta oma nuoruus on hyvin muistissa vielä. Sain joskus maistaa kulauksen (joskus muistaakseni kaadettiin ehkä desi lasiinkin) äitin siideristä. Isäpuoli lupasi ostaa yhden siideripullon kun pääsen ripille, mutta niihin aikoihin arvomaailma olikin sellainen, etten juonut pisaraakaan, joten jäi tämäkin pullo saamatta.:D

Täysikäiseksi pääsyn jälkeen meni muutama vuos vähän (tai siis ihan hitosti liikaa) enemmän alkoholia, mutta se ei mitenkään ole ollut kyllä mun vanhempien syy. Omat vanhempani on kohtuukäyttäjiä, isä joi viikonloppuisin pari saunakaljaa ja äiti joskus harvoin siiderin. Asia oli kyllä ehkä vähän tabu siksi, koska äiti kuvitteli jonkin aikaa mun olevan edelleen absolutisti, vaikken sitä ollut ja jostain syystä en halunnut myöntää juovani. Nyt voin sanoa olevani kohtuukäyttäjä.

En usko, että ostaisin omalle lapselleni ainakaan yhtä pulloa enempää.
 
Pöh.
Mulle ja mun kaverille kaverin isä osti lukion ekalla eli 16-v 2 pulloa siideriä per nokka bileisiin, joita oli muutamia vuodessa. Syynä omien sanojensa mukaan se, että tietää mitä juodaan, koska kumminkin jotain muut tuo mukanaan ja tarjoaa, ja todellakin näkyi kaikenlaisia itsetehtyjäkin litkuja ym... Kummastakaan ei tullut alkoholistia nähnyttäkään :LOL: Ja aika hyvin pitäydyttiin myöskin vaan niissä omissa juomissa, eli teoria piti.
 
"silakka"
No tietysti jos on kyse teineistä. Jos vanhemmat ovat jyrkästi alkoholia vastaan, niin tietysti teini menee vetämään raakaa viinaa kavereitensa kanssa, ihan vain näyttääkseen vanhemmilleen etteivä he määrää.

Meillä kummatkin vanhemmat polttivat tupakkaa, ja meillä lapsilla ois ollu kaikki mahdollisuudet pölliä heiltä tupakkaa ja ottaa heistä mallia. Mutta kun se näytti olevan heille ihan okei ("ok, ala vaan polttamaan, mutta älä ala valittaa sitte ku sulla on keuhkosyöpä" yms), niin ei kiinnostanut enää.

Sitä vastoin muiden tiukat vanhemmat saivat teinit kapinoimaan, ja tällä hetkellä olenkin tyyliin ainut meidän kaveriporukassa joka EI ole koukussa tupakkaan. Ja meitä on siis 4 sisarusta joista kukaan ei polta.
"Pölliä tupakkaa ja ottaa mallia" on aivan eri kuin se että vanhemmat ostaa ja tarjoaa sitä.

Se että ei ole liian tiukka vanhempi ja se että on hyvä keskusteluyhteys lapseen ei tarkoita sitä että lapselle pitää ostaa alkoholia.
 
En ostele alaikäiselle mitään. Mieluummin panostan siihen että tiedän missä on, kenen kanssa ja että aina voi tulla kotiin tai pyytää hakemaan, oli tilanne mikä vain. Saunassa voi käydä limsankin kera, yhtä virkistävää kuin jonkun mielestä kylmä olut.

Tuohon on kylläkin vielä pitkä aika, ennen kuin omat lapset tulevat olemaan teinejä, mitä ilmeisimmin tulevat omin päin hankkimaan jostain alkoa ja juomaan. Kerron säännöt ja neuvon niin pitkälle kun voin, mutta jossan vaiheessa lapsi itse kokeilee siipiään, välillä mokaa ja silloin minä olen turvaverkkona ja auttamassa takaisin jaloilleen. En tarkoita että kuvainnollisesti nostaisin toisen pystyyn, vaan ohjaisin omatoimista nousua.

Mutta aika ideologista tämä mun ajattelu, mieli voi muuttua ja tilanne aikanaan tuntua sellaiselta ettei noin voikaan toimia kuin nyt ajattelen.
 
-.-
[QUOTE="silakka";26011607]Se että ei ole liian tiukka vanhempi ja se että on hyvä keskusteluyhteys lapseen ei tarkoita sitä että lapselle pitää ostaa alkoholia.[/QUOTE]

Mistä teinin kuuluisi sitten alkoholinsa ostaa?
Itse en joutunut tätä edes miettimään. Mutta jos olisin joutunut, vaikka kerjätä jotain spurgua ostamaan tai hankkia venäläistä epämääräistä viinaa, niin asiat olisivat ehkä paljon pahemmin kuin nyt.

Mutta uskon kyllä ettei tämä toimi joka puolella. Meillä maaseudulla tuohon aikaan lapset olivat vielä lapsia. Nyt varmasti tosi monet 16-vuotiaat teinit ovat juoneet, polttaneet ja harrastanut seksiä jo vuosia (vanhemmiltaan salassa). Varmasti on niitä teinejä jotka käyttävät vanhempiaa hyväksi (vau, idiootti-äiti anto 4 siideriä, nythän mulla on jo mäyräkoira JA 4 siideriä, jee!!), mutta haluan vielä uskoa siihen että niitä hyviäkin teinejä on vielä olemassa.
 
"puolukka"
Itse ostin ja maistoin (laillisesti!) ensimmäiset viinit ja miedot 16-vuotiaana ja mielestäni se oli ihan sopiva aika aloittaa.

En ostaisi mukaan vietäväksi alle 18-vuotiaalle, mutta voisin kuvitella että antaisin silloin tällöin 16-17-vuotiaan maistaa ruoan kanssa viiniä kun aikuiset juo tai lasillisen siideriä saunan jälkeen, jos haluaisi.
 
........................
En ostaisi.
1. Se on laitonta.
2. Lapsi juo joka tapauksessa, ostan tai en, mutta en halua antaa sitä vaikutelmaa, että juominen on mielestäni hyväksyttävää.
3. En ole niin sinisilmäinen, että kuvittelisin lapsen tyytyvän niihin mun ostamiin juomiin. Ottaa ensin vauhtia mun hankkimista juomista ja siirtyy sen jälkeen muualta hommattuihin. Trust me, näin se menee.
4. Jos lapselle humassa sattuisi jotain, en voisi ikinä, en ikinä, antaa itselleni anteeksi sitä, että olen itse ollut myötävaikuttamassa tuohon humalaan.

Omalla kohdalla isä joi runsaasti ja usein pöllin teininä sen viinapullosta (vettä tilalle, olimpas viksu). Asioin myös sujuvasti alkossa jo 16-vuotiaana. Koskaan en luvalla saanut juoda eikä vanhemmille olisi varmasti tullut mieleenkään mulle ostaa huomia. Ja se oli hyvä. Mulle olisi tullut jotenkin tosi inhottava olo, jos vanhemmat olisi näin toimineet. En osaa edes oikein selittää, mutta jotenkin se olisi tuntunut siltä, ettei ne oikein välitä musta. Rajat on rakkautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tapiontytär
"silakka"
Mistä teinin kuuluisi sitten alkoholinsa ostaa?
Itse en joutunut tätä edes miettimään. Mutta jos olisin joutunut, vaikka kerjätä jotain spurgua ostamaan tai hankkia venäläistä epämääräistä viinaa, niin asiat olisivat ehkä paljon pahemmin kuin nyt.

Mutta uskon kyllä ettei tämä toimi joka puolella. Meillä maaseudulla tuohon aikaan lapset olivat vielä lapsia. Nyt varmasti tosi monet 16-vuotiaat teinit ovat juoneet, polttaneet ja harrastanut seksiä jo vuosia (vanhemmiltaan salassa). Varmasti on niitä teinejä jotka käyttävät vanhempiaa hyväksi (vau, idiootti-äiti anto 4 siideriä, nythän mulla on jo mäyräkoira JA 4 siideriä, jee!!), mutta haluan vielä uskoa siihen että niitä hyviäkin teinejä on vielä olemassa.
Onko teini todellakin valmiiksi niin alkoholisoitunut että sen on pakko ostaa jotain epämääräistä viinaa? Mm. itsekin kuvasit tapahtumaa "joutunut".

Olen itsekin ollut teini ja muistankin sen ajan vielä hyvin. Ei ostaneet vanhemmat meille alkoa mutta ei me kyllä mitään pimeitä pullojakaan osteltu.
 
"silakka"
En ostaisi.
1. Se on laitonta.
2. Lapsi juo joka tapauksessa, ostan tai en, mutta en halua antaa sitä vaikutelmaa, että juominen on mielestäni hyväksyttävää.
3. En ole niin sinisilmäinen, että kuvittelisin lapsen tyytyvän niihin mun ostamiin juomiin. Ottaa ensin vauhtia mun hankkimista juomista ja siirtyy sen jälkeen muualta hommattuihin. Trust me, näin se menee.
4. Jos lapselle humassa sattuisi jotain, en voisi ikinä, en ikinä, antaa itselleni anteeksi sitä, että olen itse ollut myötävaikuttamassa tuohon humalaan.

Omalla kohdalla isä joi runsaasti ja usein pöllin teininä sen viinapullosta (vettä tilalle, olimpas viksu). Asioin myös sujuvasti alkossa jo 16-vuotiaana. Koskaan en luvalla saanut juoda eikä vanhemmille olisi varmasti tullut mieleenkään mulle ostaa huomia. Ja se oli hyvä. Mulle olisi tullut jotenkin tosi inhottava olo, jos vanhemmat olisi näin toimineet. En osaa edes oikein selittää, mutta jotenkin se olisi tuntunut siltä, ettei ne oikein välitä musta. Rajat on rakkautta.
*tykkää tästä*

Ja kyllä, kohta neljä on myös hyvä muistaa.
 
Tulee omasta nuoruudesta mieleen eräs 17 vuotias poika jonka vanhemmat ostivat päättäjäis päivänä 12-packin pojalleen,lisäksi poika oli hankkinut pullon viinaa..
Poika joutui sairaalaan alkoholimyrkytyksen takia ja vanhemmat olivat typerinä uskoneet että poika oli juonut vain heidän ostamat juomat...
 

Yhteistyössä