Kantanne aborttiin?

  • Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti
"Lilianna"
Mä olin opiskeluaikana työharjoittelussa Kätilöopiston perhesuunnittelupolilla, johon keskeytyksen hakijat tuli. Jokainen potilas, jota itse otin vastaan, haki aborttia sosiaalisin syin. Kyllä tilanne oli hankala mun kokemuksen perusteella jokaiselle potilaalle. Lääkärin vastaanotolla tarkistettiin aina ultrassa viikot ja sykkeetkin siinä aina näky.

Mä en vastusta aborttia, mutta vähän saisivat ihmiset olla huolellisempia ehkäisyn kanssa. Kännisekoilu ja ehkäisyn puute oli tavanomainen raskauden syy. Kyllä ehkäisyyn tulee panostaa, jos ei lasta halua. No, ei käy kieltäminen, ettei hiukan kylmännyt kun näki sikiöiden sykkeen. Kaksosraskauden näkeminen ultrassa oli myös vaikeaa, mutta tämä potilas päätyi pitämään lapset, kun näki niitä olevan kaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
Mä hyväksyn abortin. Millä syyllä tahansa. Itselleni on se tehty, raskausviikolla 6. Syyksi taisin rastittaa sen sosiaaliset syyt.

Abortti oli tositositosi raskas päätös ja olen varmasti ikuisesti itselleni katkera siitä, että päästin itseni siihen tilanteeseen. Eihän AIKUISELLE ehkäisystä huolehtivalle voi käydä näin.
Mutta vahvan lääkekuurin seurauksena oli e-pilleri menettänyt tehonsa, ja lääkekuuri saattoi aiheuttaa mm vakavia kehityshäiriöitä yms.
Siinä tilanteessa olin valmis (ja olen edelleen) valmis myös vammaiseen lapseen, mutta silloin onneksi järjellä ajateltuna (ja ystäväni tukemana) tajusin, että tähän suhteeseen ja tälle miehelle en todellakaan pysty mahdollisesti vammaista lasta otamaan vastaan.
Ja harvasen kerta kun tuttujen kautta kuulen exän touhuista, kiitän nyt jo edesmennyttä ystävääni siitä, että pakotti tunnustamaan omat heikkouteni ja kantamaan vastuuni.
 
Cucumber
Mielenkiintoinen ristiriita on mielestäni siinä, kun vastustajat puhuvat vastuun ottamisesta. Jos on niin huolimaton tai kypsymätön, ettei muista/osaa/hoksaa hoitaa ehkäisyä, sopiva "rangaistus" vastustajien mielestä on synnyttää lapsi ja ottaa vastuulleen pienen ihmisen kasvattaminen?!! Missä tässä keskustelussa on lapsen oikeus syntyä haluttuna?! Ihmispulaa ei maan päällä tule olemaan, pidetään ennemmin huoli jo olemassa olevista ihmisistä.

Itse tein abortin 19-vuotiaana, enkä edes harkinnut muuta vaihtoehtoa. Elämäni olisi mennyt katuojaan, jos olisin yh:ksi alkanut. Ja mikä tärkeintä, minulla ei olisi ollut lapselle juurikaan mitään tarjottavaa. Epäkypsän nuoren naisen erittäin kypsä päätös.Ehkäisy petti, enkä ole katunut päätöstäni päivääkään. En silti sitä mainosta, koska asiasta on monella niin voimakkaat mielipiteet.
 
Cucumber
Ja mistään adoptiosta on turha lässyttää. Se ei ole realistinen vaihtoehto ainakaan omalla taustallani. Suku ja perhe sekä pieni paikkakunta olisivat varmasti sulkeneet ulkopuolelleen lapsensa hylkääjän. Ja kyllä, ahdasmieliset ja kapeakatseiset myös lapsensa "tappajan", mikäli abortistani tietäisivät.
 
"..."
[QUOTE="muumimamma";25468431]Onko mielestänne abortti hyväksyttävää ja jos on, niin miksi?[/QUOTE]

On. Yksi suurimpia tulevaisuuden ongelmia on liikakansoitus, joten turha vastentahtoisesti lapsi tänne pykätä.
Itse tuskin pystyisin aborttia tekemään, mutta jos joku pystyy ja näkee sen parhaaksi ratkaisuksi omalla kohdallaan, niin mielestäni ihan ok.
 
"vieras"
En hyväksy kuin kuolemanvakavilla terveyssyillä, eli jos nainen hengenhädässä (esim. kohdunulkoinen) tai lapsi niin sairas että kuolisi pian synnyttyään tai elämä ois pelkkää parantumatonta kärsimystä.
 
"vieras"
Abortintekijöilläkin ois ollu tarjota lapselle ainakin elämä sen alkukuukausina.. ja sen jatko sitten vaikka muiden luona jos omaa halua äidiksi ei syntymänkään jälkeen löytyis. Jokaisella on kuitenkin tässä hyvinvointiyhteiskunnassa mahdollisuus järjestää elämä niin että lapsenkin kanssa pärjää.
Perimmäiset syyt abortille on yleensä vain itsekkyys ja mukavuudehalu.
 
"tiuhti"
asia on aika simppeli. jos et halua tehdä aborttia, älä tee sitä. jos joku toinen taas haluaa/joutuu abortin tekemään se ei ole sinulta pois. miksi jonkun toisen oikeus tehdä abortti on muilta pois? vastustaa saa rauhassa, mutta älä pakota muita toimimaan samoin kuin sinä.

ps sikiö ei ole lapsi, jotain rajaa täälläkin.....
 
"tiuhti"
[QUOTE="tiuhti";25471703]asia on aika simppeli. jos et halua tehdä aborttia, älä tee sitä. jos joku toinen taas haluaa/joutuu abortin tekemään se ei ole sinulta pois. miksi jonkun toisen oikeus tehdä abortti on muilta pois? vastustaa saa rauhassa, mutta älä pakota muita toimimaan samoin kuin sinä.

ps sikiö ei ole lapsi, jotain rajaa täälläkin.....[/QUOTE]

ainiin unohdin siis mainita että itse tässä elämän tilanteessa en tekisi aborttia. lapsi olisi kyllä vahinko, mutta oma parisuhde on vakaalla pohjalla, terveys kunnossa, mielenterveyskin kunnossa, ja eiköhän perheen rahatkin riittäisi. pari vuotta sitten olisin luultavasti abortoinut koska olin vasta toipumassa vaikeasta masennuksesta, enkä voinut olla varma siitä että pysyisin hengissä lähivuosina. itsemurhayrityksiä oli takana useampia..
 
"vieras"
Miten abortti vois muka koskaan olla terveen lapsen "paras"?
Miten siinä kannetaan vastuuta kun tehdään itsekkäästi eikä ajatella sen toisen (uhrin) etua? Abortti on pikemminkin vastuusta luistamista.
Ja jos syntymätön lapsi on "olematon" kuten aborttia puolustelevat väittää niin miksi sieltä kohdusta mitään pitää edes 'poistaakaan'? :D

Olen luvannut joskus ennenkin, että abortin vastustamiseni loppuu siihen paikkaan kun joku osoittaa vakuuttavan varmasti ettei se ole pienten, jo elävien ihmisten tappamista. Eipä ole kukaan kyennyt.. vieläkään :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25468836]Löytyykö teissä abortin vastustajissa esim. tupakoitsijoita tai liikalihavia? Saako teitä hoitaa, jos sairastutte esim. keuhkosyöpään tai kakkostyypin diabetekseen ja syynä on teidän omat elämäntavat? [/QUOTE]

En kumpaakaan, mutta nehän tekee vahinkoo vain OMALLE keholleen..
 
Aborttia vastustavat, mitä ajattelette: Jos raskaudenkeskeytykset vaikkapa sosiaalisista syistä kiellettäisiin Suomessa ja jos laittomia puoskariabortteja ei tehtäisi tai aborttiturismiin turvauduttaisi, maahamme syntyisi n. 10 000 ei-toivottua lasta joka vuosi. Joka vuosi. Löytyykö jokaiselle rakastava adoptioperhe? Mitä tehdään vakavasti alkoholisoituneiden äitien fas-vauvoille, jotka olisivat saattaneet jäädä syntymättä mikäli abortti olisi laillinen? Kuinka helppoa heille on löytää se rakastava koti?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="realisti";25469019]Sinusta siis on paljon suurempi rikos/synti abortoida sikiö, joka ei ole kehittynyt vielä ajattelevaksi ihmisyksilöksi, kuin synnyttää lapsi maailmaan, jossa kukaan ei häntä halua ja jolla on huonot mahdollisuudet selvitä mitenkään, fyysisesti ja/tai henkisesti?

Minusta abortin vastustajilla ei ole kysyä asettua toisen ihmisen asemaan, kuten joku muukin jo edellä totesi.[/QUOTE]

Miksei lasta sitten anneta niille jotka pystyy ja haluaa hoitaa kunnolla?
Tuisitko itse mieluummin annetuksi hyvään kotiin vaiko tapetuksi?
 
"vieras"
Aborttia vastustavat, mitä ajattelette: Jos raskaudenkeskeytykset vaikkapa sosiaalisista syistä kiellettäisiin Suomessa ja jos laittomia puoskariabortteja ei tehtäisi tai aborttiturismiin turvauduttaisi, maahamme syntyisi n. 10 000 ei-toivottua lasta joka vuosi. Joka vuosi. Löytyykö jokaiselle rakastava adoptioperhe? Mitä tehdään vakavasti alkoholisoituneiden äitien fas-vauvoille, jotka olisivat saattaneet jäädä syntymättä mikäli abortti olisi laillinen? Kuinka helppoa heille on löytää se rakastava koti?
Vähennä siitä ensinnä ne n. 40% jotka motivoituis käyttään jotain ehkäsyjä eli näitä raskauksia ei edes alkais, ja sitten ne jotka järjestäis oman elämänsä niin että lapsi voiskin tulla vähän aiemmin.. ja sitten tietysti ne jotka tekis sen laittomasti. Paljonko jää adoptoitavia?
 
"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";25471801]Miten abortti vois muka koskaan olla terveen lapsen "paras"?
Miten siinä kannetaan vastuuta kun tehdään itsekkäästi eikä ajatella sen toisen (uhrin) etua? Abortti on pikemminkin vastuusta luistamista.
Ja jos syntymätön lapsi on "olematon" kuten aborttia puolustelevat väittää niin miksi sieltä kohdusta mitään pitää edes 'poistaakaan'? :D

Olen luvannut joskus ennenkin, että abortin vastustamiseni loppuu siihen paikkaan kun joku osoittaa vakuuttavan varmasti ettei se ole pienten, jo elävien ihmisten tappamista. Eipä ole kukaan kyennyt.. vieläkään :)[/QUOTE]

Eikä pystykään. Tässä yritetään nyt avata asian moninaisuutta. Jos asia olisi vain niin yksinkertaista, että tarkastelisimme ja pystyisimme täysin sydämin astumaan sen taakse, että abortti on kaikissa tapauksissa vain väärin, niin ongelmaahan ei olisi. Se minkä ymmärrämme vääräksi ja oikeaksi vaihtelee. Siihen vaikuttaa hyvin paljon mm. uskonnolliset näkemykset, eettiset näkemykset, kulttuuri jne. Tuossa ajatuksessa unohtuvat hyvin nopeasti sosiaalinen ulottuuvuus, fyysinen ulottuvuus, psyykkinen ulottuuvuus ja kenen hyvinvointia tässä ajetaan.
 
[QUOTE="vieras";25471964]Vähennä siitä ensinnä ne n. 40% jotka motivoituis käyttään jotain ehkäsyjä eli näitä raskauksia ei edes alkais, ja sitten ne jotka järjestäis oman elämänsä niin että lapsi voiskin tulla vähän aiemmin.. ja sitten tietysti ne jotka tekis sen laittomasti. Paljonko jää adoptoitavia?[/QUOTE]
Hankalaa laskea oletusten perusteella, mistä lie tuo 40% tulee... Mutta löytyyhän näitä esimerkkejä maista, joissa abortti on joko täysin laiton tai sitä rajataan tiukasti, ne ovatkin oikeita äitien ja lasten lintukotoja :heart:
 
"vieras"
Hyväksyn - mikä olisi vaihtoehto?

Naiset tekevät abortteja oli valitseva lainsäädäntö mikä hyvänsä. Parempi niin, että abortti on sallittu 12 viikkoon asti (tai vaikka 8 viikkoon, viikkoraja ei niin merkityksellinen) kuin se, että naiset tekee laittomia abortteja, joihin kuolee äiti ja lapsi. Toki aina on parempi se vaihtoehto, ettei kukaan joutuisi aborttia edes miettimään eli ehkäisystä huolehdittaisiin.
 
ssss
Hyväksyn. Se on jokaisen naisen oikeus!
Miksi sen naisen pitäisi yksin se vastuu kantaa kun siinä on AINA se miespuolinenkin mukana? Yhtälailla miehen pitää huolehtia ehkäisy ja mahdolliset seuraukset, mutta ei kun mies saa lähtä rauhassa uusille laitumille jos nainen pamahtaa raskaaksi. Kyllä nainen joko kasvattaa lapsen tai tekee abortin ja kantaa sitä mukanaan loppuelämän.
 

Yhteistyössä