Kantanne aborttiin?

  • Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti
Mielestäni ei ole oikeastaan oleellista, missä vaiheessa sikiö on ihminen. Ihmisen alku se on totta kai ja kyllä siinä lopetetaan ihmiselämä. Joskus on kuitenkin parempi niin. Voisi verrata vaikka armomurhaan tietyissä tilanteissa. Joskus täytyy ajatella asioita realistisesti ja järjellä eikä vain tunteella.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"Sirkkeli"
[QUOTE="vieras";25472686]Mietitään sitten seuraavan kerran sitä tappamisen "paremmuutta" kun koteja ei enää oo tarjolla eikä edes valtio pysty antaan huolenpitoo, niille äitiensä vammauttamillekin.. Voitte myös käydä haastatteleen niitä vammaisia että oisko ne mieluummin kuollu abortissa, vai elääkö sitä elämää mikä niille on ollu ainoo mahdollisuus. Helppo se on tekopyhistellä kuoleman paremmuutta vammaisille ym. sairaille, kun ei itsellä oo mitään kokemusta..[/QUOTE]

Mmm. Minä ainakin olen nähnyt ja hoitanutkin sen verran vaikeavammaisia, että kyllä kuolema sikiöaikana olisi ollut todella paljon parempi. Tuskallinen elämä sängyssä kipujen kanssa, monta vuotta. Toisten väänneltävänä ja käänneltävänä. Varmasti kukaan ei halua sellaista elämää kokea päivääkään.
 
tsot tsot
[QUOTE="vieras";25472671]Jos ei voi/halua muuttaa, voi lapsen antaa aina muillekin.
Kenen ihmisarvoa se loukkais että lapsikin saa jatkaa elämäänsä?


Se loukkaa kaikkien ihmisarvoa, jos lapsista tulee lemmikkikaupan kohteita. Lapsi on tuleva ihminen, ei ikuinen söpötin. En ole ihastunut kohdunvuokraukseen ja vielä vähemmän jos se tapahtuu tuhansittain, käytännössä avoimella valtakirjalla ja ilmaiseksi: täällä yksi ihana beibi, kuka haluu... Seuraa kesälapsi-ilmiö. Joo mä haluun äidiksi oho emmä haluukka. Ei biologisia siteitä - vieläkin helpompi tehdä lapsesta ongelma ja itsestä pyhimys. Tuohon kun on vähänkään epäkypsällä vanhemmalla taipumus ilmankin, että on vieraan lapsesta kysymys.

Lapsia on laitoksissa niiden kyvyttömien vanhempien takia, vaikka lapsi ois ollu kuinka toivottu.
Kuka tässä on pakottanu lisääntyyn? Lisäännytty on jo sillon kun lapsi on olemassa kohdussa.


Sinä näet asian moraalisen koston ja oikeudenmukaisuuden kautta. Että kun on lisäännytty vaikkei olis pitänyt, niin sitten rangaistuksena pitää synnyttää myös. Se on lapselle aika kova kohtalo, syntyä rangaistuksena vanhemmalleen. Ei kovin oikeudenmukaista lasta kohtaan. Kun jo se voi olla lapselle julma kohtalo, jos nainen on eronnut lapsen isästä ja inhoaa isän piirteitä lapsessa. Jos on puolustamassa viattomia lapsia, niin tällaisiin kysymyksiin täytyy olla hyvät vastaukset valmiina, ennenkuin voi toivoa tulevansa vakavasti otetuksi ollenkaan.

Miksi kannatat kuolemantuomioiden jakelua viattomille lapsille millon huvittaa?

Jos sinä tosiaan näet muutaman viikon ikäisen alkion viattomana lapsena, niin mikset ole vaatimassa asianmukaisia hautajaisia pappeineen arkkuineen keskenmenneille alkioille myös? Koko suku paikalle parkumaan, ja kuukausien sairaslomat kehiin? Eikö nykymeno ole barbaarisen yhteiskunnan törkeyksien huipentuma, johon täytyy heti saada korjaus?

Mitä raiskaaminen tähän liittyy? Ei toisen kehoon oo tietenkään kellään oikeutta kajota ilman lupaa, ei miehen naiseen eikä naisen lapseensa.. ainakaan ilman vakavia syitä.

No miksi sinun sitten pitäisi tämä oikeus saada kajota jokaisen aborttia tarvitsevan naisen kehoon?
[/QUOTE]

maailma ei olisi parempi paikka ilman aborttioikeutta. Se on nähty jo. Miksi siihen hingutaan takaisin välittämättä faktoista? Kuitenkaan kukaan joka lasten elämästä haluaa päättää piittaamatta tosiasioista, ei ole yhtään parempi kuin se hysteerinen sossutantta, joka tiettävästi käy jokaisen huostaanoton tässä maassa tekemässä ja aina ilman mitään syytä. Sama osasto helvetissä taitaa odottaa molempia.
 
"vieras"
[QUOTE="Sirkkeli";25472802]Mmm. Minä ainakin olen nähnyt ja hoitanutkin sen verran vaikeavammaisia, että kyllä kuolema sikiöaikana olisi ollut todella paljon parempi. Tuskallinen elämä sängyssä kipujen kanssa, monta vuotta. Toisten väänneltävänä ja käänneltävänä. Varmasti kukaan ei halua sellaista elämää kokea päivääkään.[/QUOTE]

Tarkotinkin nyt lievemmin vammasia, esim. fas, ja kyllähän lapsia syntyy täysin terveinäkin juopoille ym. narkkareille. Tuskin niistä ainakaan tota luokkaa tulis että pelkkää jatkuvaa tuskaa sängyn pohjalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25472354]No mitenkähän se mua opettas? Enköhän tiedä jo aika tasan varmasti etten itse vois tehdä aborttia ainakaan noin hepposilla syillä..[/QUOTE]

Niin? Et voisi tehdä "noin heppoisilla syillä"? Mistä sinä tiedät, että ihmiset tekee abortin heppoisilla syillä? Toki niitäkin varmasti on, mutta mikä saa sinut tekemään tuollaisen yleistyksen? Ja mun pointtini oli se, että et voi tietää tuleeko elämässäsi eteen tilanne, jota et pysty nyt edes kuvittelemaan, mutta päädytkin siinä tilanteessa aborttiin.
 
Kolmen enkelilapsen äitikö?
[QUOTE="vieras";25472172]Kun kysymykset käy liian vaikeiks, abortin puolustajat ei voi enää muuta kun kiistää lapsen koko elämän ja olemassaolon.. ja kyllä, alkioillakin on aivojen aihiot melko varhaisessa vaiheessa.[/QUOTE]

Sun mielestä siis alkuraskauden keskrnmenon kokenut on ihan yhtälailla menetyänyt lapsensa kuin se kenen vauva kuolee kätkytkuoleman?

Mulla on ollut useampia keskenmenoja enkä kyllä menis vertaamaan niitä edes sen kaverin kohtaloon joka rv40 synnytti kuolleen vauvan.
 
"vieras"
"Se loukkaa kaikkien ihmisarvoa, jos lapsista tulee lemmikkikaupan kohteita."

Mitä ihmeen kaupan kohteita? Eihän adoptointi oo sama kun lapsikauppa! Lapsia ei anneta todellakaan kelle vaan, vaan adoptiolle on tiukat seulat ja seurannat. Jokatapauksessa tappaminen on vielä pahempi ja kaikkein pahin ihmisoikeusloukkaus.

"Että kun on lisäännytty vaikkei olis pitänyt, niin sitten rangaistuksena pitää synnyttää myös."

Joopajoo,.. taas tällästä kärjisteltyä kuvitelmaa. Sehän on jokaisesta itsestä kiinni mikälaisen asenteen ottaa johonkin, mitä syytä lapsia suojelevilla ois toivoo että joku pitää sitä rangaistuksena ettei saakaan tappaa sillon kun huvittaa? Ja kun sitä lasta ei edelleenkään oo mikään pakko pitää itsellä.

"Jos sinä tosiaan näet muutaman viikon ikäisen alkion viattomana lapsena, niin mikset ole vaatimassa asianmukaisia hautajaisia pappeineen arkkuineen keskenmenneille alkioille myös? "

Tämä nyt on aivan turhaa saivartelua.. Mutta kyllähän jotkut hautaakin ja haluaa siunauksen keskenmenneelle lapselle. Se, ettei abortoiduille pidetä yeensä hautajaisia, ei muuta mikskään sitä mitä niille on tehty.

"No miksi sinun sitten pitäisi tämä oikeus saada kajota jokaisen aborttia tarvitsevan naisen kehoon? "

Ei herranjesta... miten MINÄ tai kukaan muukaan siihen ois kajoomassa?? Onko se kajoomista jos jotain estetään tappamasta muita?!
Sitäpaitsi useimmat raskaudet on seurausta naisen ihan itsevalitsemasta, vapaaehtosesta toiminnasta. Ne on ottaneet sen riskin ja tienneet mitä seksistä voi seurata.

maailma ei olisi parempi paikka ilman aborttioikeutta. Se on nähty jo.
Miten niin, ja mistä sen voi tietää miten se nykyaikana ja näissä oloissa vaikuttas? Paljon vähemmän vääryyttä tapahtuis ja ainakin nykyistä useempi lapsi sais pitää elämänsä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25472939]Niin? Et voisi tehdä "noin heppoisilla syillä"? Mistä sinä tiedät, että ihmiset tekee abortin heppoisilla syillä? [/QUOTE]

Kaikki muut on hepposia paitsi kuolemanvakavat terveyssyyt.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25473003]Ja näin lensi se ensimmäinen kivi... Synnitön on löytynyt! Hurraa![/QUOTE]

Katso aloituksen kysymys. Jos et kestä omistasi poikkeevia mielipiteitä, ei tälläsiä ketjuja kannata lueskella.
Mutta siis tiettyä mieltä ei sitten saa olla ja ne pitäs hyväksyä just niillä syin kun sinäkin, tai muuten se on "kivien heittelyä"..
 
Entinen lapseton
Minulla on ollut tähän asiaan vahvasti kielteinen kanta ihan nuoresta asti. Minusta sikiön, josta olisi kasvamassa terve vauva, tappaminen on vain niin julmaa. Iän karttuessa ja omien kokemusten johdosta suhtaudun abortteihin tänä päivänä edelleen erittäin kielteisesti, mutta tietyissä tilanteissa ymmärrän tämän ratkaisun välttämättömyyden. Ymmärrän abortin, jos on tiedossa että 1) sikiö ei tule elämään kohdun ulkopuolella 2) raskauden jatkuminen aiheuttaa äidin vammautumisen tai kuoleman 3) raskaus on alkanut insestistä tai raiskauksesta (mutta tässä tapauksessa odottavan äidin olisi ensin saatava tiivistä psyykkistä tukea ja mahdollisuus miettiä myös muita vaihtoehtoja esim. adoptiota). Edellä mainituissa tapauksissa siis ymmärrän abortin, mutta en tiedä kykenisinkö itse tekemään missään näistä tilanteista sitä itselleni.
 
Lukematta ketjua mielestäni abortti on joskus parempi ratkaisu. Mutta aborttien viikkorajat eivät enää ole nykytietämyksen valossa oikeat. Ne on päätetty vuosikymmeniä sitten, kun vielä luultiin että sikiön sydän alkaa lyömään rv12 ja alle 30rv vauvoja ei pysty pelastamaan. Nykyisin tiedetään paremmin, olisi ihan inhimillistä korjata viikkorajoja.
Näin äkkiä ajatellen itse säätäisin vapaan abortin rv10 asti, ja sikiön vammasta tms. johtuva rv20 asti. Toi rv24 on todellakin aikansa elänyt, johan 22-viikkoisiakin vauvoja selviää hengissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Peppi1981
"Manttu"
Miksi näissä keskusteluissa AINA abortin vastustajat on sitä mieltä, että abortti tehdään aina sen takia kun ei olla viitsitty käyttää ehkäisyä ja halutaan vain elää helpompaa elämää.

Onhan tässä moni tuonut esille äidin hengenvaara, sikiön pahan vamman, raiskauksen, ehkäisyn pettämisen. Miksi noita ei huomioida lainkaan vaan aina paasataan tuosta mitä kirjoitin ensimmäisessä kappaleessa? Ovatko abortin vastustajat tosiaan noin mustavalkoisia?

Ja kyllä on keksitty jälkiehkäisy, mutta mistä voi tietää jos kierukka on pettänyt? Tai ehkäisyrengas? Ai niin, mutta kun pitäisi käyttää sitä kortsua siitä huolimatta, että on jo ehkäisy käytössä.

Ei voi mitään, mutta moni paatoksella aborttia vastaan huutava vaikuttaa melkoisen yksinkertaiselta ihmiseltä ja elämää kokemattomalta.
 
vv
Hyväksyn kaikissa tilanteissa, koska naisen omasta kehosta ja elämästä kyse. Mutta jos käyttää aborttia väärin, eli toistuvia abortteja aina raskaaksi tultuaan kun ei viitsi hankkia normaalia ehkäisyä, niin se on jo jonkinlainen sairaus ja soisin tällaisille naisille pakkosterilisaation.
 
"luppis"
Jokainen nainen itse päättää mitä elämältään haluaa. Itse abortin hyväksyn kaikissa tilanteissa, koska olen itse sitä mieltä että periaatteessa koskaan naisella ei ole hepposia perusteita tehdä aborttia, vaan siihen on aina painavat syyt!
 
"vieras"
[QUOTE="Manttu";25473263]
Onhan tässä moni tuonut esille äidin hengenvaara, sikiön pahan vamman, raiskauksen, ehkäisyn pettämisen. Miksi noita ei huomioida lainkaan vaan aina paasataan tuosta mitä kirjoitin ensimmäisessä kappaleessa? Ovatko abortin vastustajat tosiaan noin mustavalkoisia?
[/QUOTE]

Et sitten vaivautunu lukeen edes koko ketjua kun aloit syytteleen?
Kenties siksi näitä aborttia puolustavien paasaamia syitä ei nosteta niin paljoa esille koska ne on oikeesti NIIN harvinaisia. Suurin osahan aborteista tehdään niillä "sosiaalisilla syillä" ja noita vakavampia on yhteensä n.3%.
Melkein puolessa tapauksia myönnetään ettei mitään ehkäisyä edes käytetty!
Jokainen seksiin ryhtyvä tietää riskit, käytti ehkäsyä tai ei. Ei ehkäisynkäyttö vapauta vastuusta jos seurauksia kuitenkin tulee.
 
f
[QUOTE="vieras";25474155]Et sitten vaivautunu lukeen edes koko ketjua kun aloit syytteleen?
Kenties siksi näitä aborttia puolustavien paasaamia syitä ei nosteta niin paljoa esille koska ne on oikeesti NIIN harvinaisia. Suurin osahan aborteista tehdään niillä "sosiaalisilla syillä" ja noita vakavampia on yhteensä n.3%.
Melkein puolessa tapauksia myönnetään ettei mitään ehkäisyä edes käytetty!
Jokainen seksiin ryhtyvä tietää riskit, käytti ehkäsyä tai ei. Ei ehkäisynkäyttö vapauta vastuusta jos seurauksia kuitenkin tulee.[/QUOTE]

Suurin osa menee sosiaalisten syiden alle. Olkoon syy mikä tahansa. Millaisiksi kuvittelet sosiaaliset syyt? Harva lääkäri edes lähtee erittelemään niitä tarkemmin, siksi myös tilastot puhuvat sosiaalisten syiden puolesta.
 
tällaisiakin
Lukematta ketjua mielestäni abortti on joskus parempi ratkaisu. Mutta aborttien viikkorajat eivät enää ole nykytietämyksen valossa oikeat. Ne on päätetty vuosikymmeniä sitten, kun vielä luultiin että sikiön sydän alkaa lyömään rv12 ja alle 30rv vauvoja ei pysty pelastamaan. Nykyisin tiedetään paremmin, olisi ihan inhimillistä korjata viikkorajoja.
Näin äkkiä ajatellen itse säätäisin vapaan abortin rv10 asti, ja sikiön vammasta tms. johtuva rv20 asti. Toi rv24 on todellakin aikansa elänyt, johan 22-viikkoisiakin vauvoja selviää hengissä.
Asian toinen kääntöpuoli:
joskus aikojen saamiseen menee viikkoja toisen perään, jolloin rajojen rikkoutuminen menee rikki huomattavasti helpommin. Meillä niskaturvotuksesta jäätiin kiinni ensimmäisessä ultrassa. Lähete lähti heti punktioon. Kun koko prosessi oli ohi ja vastaukset kourassa viikkoja oli jo 26 mikä oli minusta enemmän kuin epäinhimillistä. Paikallinen ehkäisyneuvola on kokemuksiani kysellessä venyttänyt alkuraskauden keskeytysaikoja muutamilla viikoillakin. Siitä kun prosessi pitäisi saada käyntiin vielä sairaalassa. Moni myös huomaa verrattain myöhään raskauden, johon nähden se 12 viikkoa on inhimillisempi keskeytykseen päätyneelle kuin 10 viikkoa.
 
"vieras"
Lukematta ketjua mielestäni abortti on joskus parempi ratkaisu. Mutta aborttien viikkorajat eivät enää ole nykytietämyksen valossa oikeat. Ne on päätetty vuosikymmeniä sitten, kun vielä luultiin että sikiön sydän alkaa lyömään rv12 ja alle 30rv vauvoja ei pysty pelastamaan. Nykyisin tiedetään paremmin, olisi ihan inhimillistä korjata viikkorajoja.
Näin äkkiä ajatellen itse säätäisin vapaan abortin rv10 asti, ja sikiön vammasta tms. johtuva rv20 asti. Toi rv24 on todellakin aikansa elänyt, johan 22-viikkoisiakin vauvoja selviää hengissä.
Ehkä varmaan pitäis miettiä myös kuinka suurella todennäköisyydellä, rv 24 ja sitä ennen syntyneiden vauvojen, elämä on inhimillistä. Itse en näe järkeä väkisin kannatella ihmishenkeä jos hänen ennusteensa on todella huono, silloin vain pitkitetään kipua ja ihmisten tuskaa. Kevein perustein kukaan ei tee eikä saa keskeytystä myöhemmillä raskausviikoilla, esim. lapsi ei elä päivääkään kohdun ulkopuolella, lapsi on vaikeasti kehitysvammainen, jolloin esim. nielemisrefleksi puuttuu kokonaan.
 
Hyväksyn kaikissa tapauksissa viikkoon 12 asti, tosin tuon rajan voisi mielestäni pudottaa viikkoon 10. Lisäksi abortin valitsevat pitäisi laittaa hoidossa ensisijalle, jotta noista viikoista ei luistettaisi sen takia, että terveydenhuollossa on kiirettä.

Toivoisin, että te vastustajat lukisitte tämänpäiväisen uutisen. Haluatteko, että lakeja kiristämällä päädytään Suomessakin tilanteeseen, joka on arkipäivää suuressa osassa maailmaa:

Vaaralliset abortit lisääntyvät maailmassa - Ulkomaat - HS.fi
 
"realisti"
[QUOTE="vieras";25471936]Miksei lasta sitten anneta niille jotka pystyy ja haluaa hoitaa kunnolla?
Tuisitko itse mieluummin annetuksi hyvään kotiin vaiko tapetuksi?[/QUOTE]

Luuletko sitten että se on niin helppoa, tuosta vaan kaikille hyvä koti nopeasti?
Ja jos mut olisi abortoitu, en olisi siitä mitenkään tietoinen. Jos olisin syntynyt ja saanut paskamaisen elämän, huonot lähtökohdat ja tuntenut itseni vain vaivaksi, en halutuksi, niin olisin varmaankin mieluummin ollut syntymättä.
Jos tarkoitat tulisinko nyt mieluummin tapetuksi tai annetuksi hyvään kotiin on kysymyksesi aivan järjetön.
 
...........
Tietenkin on! :D Niin siis tarkoitat sitä, kun tissit lörpsähtää yms...? Aika pieni hinta se kehon muutos on uudesta elämästä... :O
Vaikka tuo on ollut sinun kokemuksesi, se ei ole ainoa totuus. On paljon mm. autoimmuunisairauksia jotka puhkeavat raskauden seurauksena, jo valmiiksi olemassaolevia sairauksia jotka pahenevat raskaudesta, raskaushormonien aiheuttamia psykooseja...

Tai entäpä mielenterveys? Mitä tekee ei-toivottu sikiö huonossa elämäntilanteessa olevalle, ahdistuneelle, paniikkihäiriöiselle, jo valmiiksi masentuneelle tai muuten mielenterveysongelmaiselle ihmiselle? Onko se "pieni hinta", jos lievä masennus kehittyy pakkoraskauden seurauksena itsemurhan yritykseksi?
 

Yhteistyössä