Kuinka nuorena raskaaksi??

• Viestiketjun aloittaja jjeh
  • Ensimmäinen viesti
anonyymi
Mielestäni on väärin että ajatellaan esim.15-vuotiaan olevan liian nuori äidiksi.. Kyllähän silloin on vielä nuori mutta ihmiset ovat erilaisia ja jotkut ovat kypsempiä kuin toiset. Itse oli 14 kun sain tietää olevani raskaana,se meni melkein heti kesken mutta olisin ollut täysin valmis huolehtimaan lapsesta ja tiedän,että äitini olisi ollut tukenani ja auttanut.Toivoisin vaan että ns. teiniäitejä ei katsottaisi pahalla...

"hmmm"
18 tai siitä yli, jos yleistäen. Jotkut ovat vielä kakaroita...usein hankkivatkin kolmenkympin puolella sitten lapset kun tarvitsevat pitemmän ajan "kypsyä". Milloin missäkin asiassa. Ei siis ole mitään absoluuttista, mutta henk koht ei herätä kummastusta jos on vähintään täysi-ikäinen.

Ei se vuosista ole kiinni. Sitten on hyvä hetki, kun on henkisesti ja taloudellisesti valmis kantamaan vastuuta pienestä elämästä.
Samaa mieltä, lisäksi kyllä olisi hyvä että lapsen huoltaja olisi täysi-ikäinen koska on olemassa asioita joiden hoitaminen sitä edellyyttää. Ja olen vähän sitä mieltä että lapsen ei kuulu saada/tehdö lapsia. Eli jos sanoisin että 18 vuoden ikä olisi minimi, ja toivottavaa olisi taloudellinen omavaraisuus.

En mä tiedä...hyväksyttävää..
Itse toivon,että omat tyttäreni olisivat ainakin sen 18 vuotta täyttäneet ja mieluiten koulua käyneet sekä työpaikan hommanneet,ennen lasten hankintaa.
Kai se on niin,että hyväksyttävää se on silloin,kun nainen tuntee olevansa valmis äidiksi ja hänellä on mies joka myös tahtoo isäksi...Molemmat ovat valmiita ottamaan vastuun lapsesta.

Itse tulin raskaaksi 16 vuotiaana,kaikki sukulaiset hyväksyivät asian ja tutut myös..Monissa vanhemmissa vieraissa ihmisissä se aiheutti kummastelua ja voivottelua.

"Mimi"
Itse en ikipäivänä olisi ollut valmis äidiksi vielä parikymppisenä saati sitte nuorempana, vaikka koskaan en mikään rellestäjä ole ollutkaan. Ei vaan henkinen kehitys olisi ollut lähelläkään sitä tasoa että olisi voinut kasvattaa lapsen. Nyt 29-vuotiaana tunnen että ehkä sitä pikkuhiljaa alkaisi olla tarpeeksi "aikuinen" saamaan lapsen.

Eli kyllä se on ihan ihmisestä kiinni, mutta täytyy kyllä myöntää että en oikein ymmärrä että lapsia tehdään väen vängällä kovin nuorena, ehtiihän sitä...

"vieras"
No yksi tuttu sai esikoisen 16-vuotiaana ja toista alkoi odottamaan 17-vuotiaana, täytti 18 ennenkun vauva syntyi. Molemmat lapset eri miehelle :/ ja koulut käymättä.

Että ei mun mielestä oo sellasta ikää mikä ois hyväksytty, kunhan asiat on muuten hyvin ja tulevaisuus näyttää hyvältä.

Yhteistyössä