Tuttu hautasi viikolla 17 kuolleen vauvansa, eikö tuo ole jo vähän liioiteltua?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tuulenpoika
Itse sain keskenmenon jokunen vko sitten rv 18+5 ja ei sitä voi edes tajuta kuinka valmis vauva on jo noilla viikoilla. Ihan liian täydellinen ollakseen pelkkä sikiö.
Meidän pieni enkeli oli vielä elossa kun synnytys käynnistettiin. Synnytin pienokaista 27h ja jossain matkan varrella onneksi oli jo menehtynyt. Olisin varmaan kiipeillyt seinille jos olisi raukka yrittänyt hengittää vielä synnyttään.
Me ei jaksettu hautajaisia järjestää kun ei ole edes mitään uskonnollista vakaumusta. Ajatuksena kuitenkin kohduttaa, että pikkuiselleni on pidetty yhteissiunaus tilasuus ja hänet on tuhkattu ja tuhkat laskettu muistolehtoon yhdessä muiden pienten (yli 12rv) enkeleiden kanssa.

Sanat eivät edes riitä kertomaan miten omituista tuo on.. ei sillä, kyllä yhtälailla "itse keskeytetty" sikiö ansaitsee tulla haudatuksi kuin muullakin lailla kuollut, mutta ei ihan täysillä tykittele vanhempi, joka hautaa abortoimansa..
Mitä jos syynä onkin lapsen paha kehitysvamma eikä elinmahdollisuuksia olisi ollut? Ai niin, mutta täällä ollaan sitä mieltä, että siinäkin tapauksessa raskauden pitää antaa mennä loppuu. Aborttia ei myöskään saa tehdä jos äitin henki on vaarassa.

"mä"
Itse sain keskenmenon jokunen vko sitten rv 18+5 ja ei sitä voi edes tajuta kuinka valmis vauva on jo noilla viikoilla. Ihan liian täydellinen ollakseen pelkkä sikiö.
Meidän pieni enkeli oli vielä elossa kun synnytys käynnistettiin. Synnytin pienokaista 27h ja jossain matkan varrella onneksi oli jo menehtynyt. Olisin varmaan kiipeillyt seinille jos olisi raukka yrittänyt hengittää vielä synnyttään.
Me ei jaksettu hautajaisia järjestää kun ei ole edes mitään uskonnollista vakaumusta. Ajatuksena kuitenkin kohduttaa, että pikkuiselleni on pidetty yhteissiunaus tilasuus ja hänet on tuhkattu ja tuhkat laskettu muistolehtoon yhdessä muiden pienten (yli 12rv) enkeleiden kanssa.
Anteeksi, jos kysyn, mutta jäi mietityttämään... Keskenmeno ja synnytys käynnistettiin vaikka sikiö oli elossa?

Olen pahoillani menetyksestäsi!

"mä"
Mitä jos syynä onkin lapsen paha kehitysvamma eikä elinmahdollisuuksia olisi ollut? Ai niin, mutta täällä ollaan sitä mieltä, että siinäkin tapauksessa raskauden pitää antaa mennä loppuu. Aborttia ei myöskään saa tehdä jos äitin henki on vaarassa.
Näitä ei valitettavasti tajua kukaan, ennen kuin omalle kohdalle sattuu. Toivottavasti en joudu itse moista päätöstä tekemään. Mutta ei se ole lapsen etu synnyttää se kuolemaan täysaikaisena. Eikä äidin :(

bud
Tarkoitin vain niitä ns. mukavuus-abortteja. Ei tietenkään pidä viedä loppuun raskautta, jos sikiöllä ei ole mahdollisuuksia elää.. tottakai silloin jos joutuu abortin tekemään, hautaus on ok, niin itsekin tekisin.

vgt
No kyllä se varmasti ap:n tuttujen surua on helpottanut, kun toivotulle lapselle on saanut heittää jäähyväiset. Saattaisin itsekin toimia samoin ja jos mun kaveriporukasta löytyisi yksikin arvosteleva idiootti, niin entinen kaveri olisi. Että saisit ap kyllä hävetä, toivottavasti et tutullesi ole mielipidettäsi sanonut.

Itse olen kokenut keskenmenon rv 12 ja laskettuna päivänä kävin laskemassa kynttilän muualle haudattujen muistokivelle. Jumankauta kun se helpotti. Sai ikäänkuin surutyön jonkinmoiseen päätökseen. Mä kun en pystynyt noin kamalaa kokemusta ohittamaan olankohautuksella, sen verran koville se otti aikoinaan.

"vieras"
Mulle tuli itku. :'( Itellä nyt menossa rv 18+3, 3 vuotta meni ennenkuin raskauduin ja tässä raskaudessa ollut 2 uhkaavaa keskenmenoa. Kyllä mäkin hautaisin, jos tää vauva nyt kuolisi. Se tekisi surusta konkreettisempaa.
Joitain tän palstan juttuja en usko ja mua suututtaa kun pelleillään asioilla mitkä toisia koskettaa ja tuntuu pahalta!

....
Anteeksi karkea kysymys tähänväliin, mutta mitä keskenmenneelle lapselle tehdään? Jos keskenmeno tulee esim kotona tai mökillä alkuraskaudesta, mutta kuitenkin niin, että kyseessä ei ole "pelkkää" verta vaan jo ihan sikiö?
Eihän sitä voi roskiin laittaa, eihän?

Tuulenpoika
[QUOTE="mä";23401924]Anteeksi, jos kysyn, mutta jäi mietityttämään... Keskenmeno ja synnytys käynnistettiin vaikka sikiö oli elossa?

Olen pahoillani menetyksestäsi![/QUOTE]

Kohdunsuu petti, sikiökalvot emättimen puolella ja lapsivettä tihkui
. Aiheuttajana todennäköisesti streptokokki ja bakteeri vaginoosi, joita ei lääkärin sanojen mukaan tarvitse hoitaa. Lopullista syytä en vielä tiedä kun jälkitarkastus vasta parin viikon päästä.

Nyt meillä on oma pieni enkeli jossain tähtien takana <3

selvennä tuulenpoika
Häh?'keskenmeno ja käynnistys? mitä sä tarkoitat?

Anteeksi karkea kysymys tähänväliin, mutta mitä keskenmenneelle lapselle tehdään? Jos keskenmeno tulee esim kotona tai mökillä alkuraskaudesta, mutta kuitenkin niin, että kyseessä ei ole "pelkkää" verta vaan jo ihan sikiö?
Eihän sitä voi roskiin laittaa, eihän?
No mulla alkio meni wc-pönttöön, kuten myös istukka ja suuri osa muustakin materiaalista. :x

....
No mulla alkio meni wc-pönttöön, kuten myös istukka ja suuri osa muustakin materiaalista. :x
Tätä juuri tarkoitin, mitä sitten tehdään? Vedetäänkö se vain pois? Mitä jos se menee esim lattialle, niin voiko sen jotenkin ottaa siitä talteen ja esim toimitetaan sairaalaan tms "loppusijoituspaikkaan" vai saisiko esim omalle pihalle haudata?

Ymmärrän täysin tuon sikiön hautaamisen, sillä itse varmaan haluaisin että hautaisin sen esim sitten omaan pihaan, ja taas haluaisin että pappi sen siunaisi ja näin ollenhan se sitten jo menisikin hautajaisiksi, sillä pappi ei varmasti pihaan sitä suostuisi siunaamaan.

Ja älkää puhuko ihmislapsen ja koiran kuolemasta samassa ketjussa, koit´ra tosiaankin on vaan koira. Saa niitä surra mutta ei pidä vetää esimerkiksi tähän keskusteluun.

Ja älkää puhuko ihmislapsen ja koiran kuolemasta samassa ketjussa, koit´ra tosiaankin on vaan koira. Saa niitä surra mutta ei pidä vetää esimerkiksi tähän keskusteluun.
Ihan samaa mieltä. Ja koiraihminen olen henkeen ja vereen. Järjetön ikävä välillä niitä edesmenneitä karvakuonojani, mutta uusia tulee kuitenkin aina. Ei samanlaisia, eikä korvaavia, mutta kaipuuta helpottavia kuitenkin.

nähty on
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23401767:
no mitä se kenellekään kuuluu. voisin itsekin kuvitella noin tekeväni. ei siinä ole mitää kornia. osa surutyötä. roskiinko olis pitänyt heittää
Sairaalassa ne niin tekevät ja muotoja saaneet polttavat.

"Kiin"
Aiheuttajana todennäköisesti streptokokki ja bakteeri vaginoosi, joita ei lääkärin sanojen mukaan tarvitse hoitaa.
Tottakai bakteerivaginoosi täytyy hoitaa raskauden aikana! :eek: Streptokokki agalactiae sen sijaan ei aiheuta vaivaa raskauden aikana ja aika huonosti tarttuu vauvaan synnytyksessäkään, mutta varmuuden vuoksi äiti saa antibioottia synnytyksen aikana. Tainnu lääkärillä mennä nämä kaksi asiaa sekasin...

surullista
Kohdunsuu petti, sikiökalvot emättimen puolella ja lapsivettä tihkui
. Aiheuttajana todennäköisesti streptokokki ja bakteeri vaginoosi, joita ei lääkärin sanojen mukaan tarvitse hoitaa. Lopullista syytä en vielä tiedä kun jälkitarkastus vasta parin viikon päästä.

Nyt meillä on oma pieni enkeli jossain tähtien takana <3
Onpas surullista. Silti en koskaan, enkä milloinkaan ole kuullut, että "keskenmenossa" käynnistettäisi synnytys, kun lapsi on vielä elossa. Jos ei muuten ns lääketieteelliseen aborttiin päädytä. Joskus lapsivettä tihkuu pitkäänkin ja äitiä lepuutetaan sängyssä, lääkitään ja toivotaan viimeiseen asti, että raskaus jatkuisi, siksi tämä kuulostaa jopa mahdottomalta. Mutta jos tuohon on päädytty, niin surunne on valtava.

Olisin varmasti haudannut vikkolla 17 jos vauva olisi kuollut. Mitä eroa siinä on vaikka olisi kuollut 24, siis surussa? Samalla tavalla "tuntematon" sikiö olisi kuollut, mutta niin rakas ja maailman tärkein.

Yhteistyössä