Tuttu hautasi viikolla 17 kuolleen vauvansa, eikö tuo ole jo vähän liioiteltua?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Yksvaan"
Tyksissä ainakin ihan kaikki menee yhteistuhkaukseen muistolehtoon, siis ne alkuviikostakin jo abortoidut.
Lohduttava ajatella että siellä meidänkin poika (rv18) on vaikka en ole vielä itse kyennyt paikanpäälle =(

"vieras"
Anteeksi karkea kysymys tähänväliin, mutta mitä keskenmenneelle lapselle tehdään? Jos keskenmeno tulee esim kotona tai mökillä alkuraskaudesta, mutta kuitenkin niin, että kyseessä ei ole "pelkkää" verta vaan jo ihan sikiö?
Eihän sitä voi roskiin laittaa, eihän?

Mulla meni kesken rv 12+5, seuraavana päivänä olisi ollut eka ultra. Minulla osa vuosi pönttöön, loput kaavittiin leikkaussalissa nukutuksessa, en siis tiedä miten sikiön jäännöksille kävi. Ultratessa lääkäri kertoi että sikiö oli kuollut jo aiemmin ja oli jo alkanut hajota kohtuun...mitään kokonaista sieltä ei siis enää tullut, mutta kudosta ym. Kamalalta kuulostaa, mutta uskon että roskiin meni. :(

"vieras"
[QUOTE="Kiin";23402126]Tottakai bakteerivaginoosi täytyy hoitaa raskauden aikana! :eek: Streptokokki agalactiae sen sijaan ei aiheuta vaivaa raskauden aikana ja aika huonosti tarttuu vauvaan synnytyksessäkään, mutta varmuuden vuoksi äiti saa antibioottia synnytyksen aikana. Tainnu lääkärillä mennä nämä kaksi asiaa sekasin...[/QUOTE]

Kyllä muuten aiheuttaa streptokokki raskauden aikana ennenaikaisia supistuksia, eikä sitä hoideta ennen kuin synnytyksessä antibioottitipalla. Minulla on tämä bakteeri, 2 keskenmenoa takana ja 2 ennenaikaista synnytystä, minulla siis 2 keskospoikaa, joista toinen sai minulta tartunnan synnytyksessä, koska minulle ei laitettu antibioottia. Tälle tartunnan saneelle vauvalle tuli aivovaurio, kiitos lääkärien hoitovirheen. Syntyi rv.30

Soi mutta
[QUOTE="Leeli";23401812]Tällä "vauvalla" oli ihan omat hautajaiset. Ja isot olikin, sinne kutsuttiin kaikki kaveritkin. Isä ja äiti itki ja suri arkun äärellä. Kaikki vieraat eivät tosin tienneet, että oli keskeytetty raskaus, kuuntelin kun toiset puhuivat että kuinka väärin on että lapsi otetaan taivaaseen ennekuin vanhemmat pääsee tutustumaan edes. Ja syy keskeytykseen oli, että äitillä oli opiskelu kesken (aikuisopiskelija siis)[/QUOTE]

Mun on vaikea uskoa tätä, että olis ollu omat hautajaiset. Jos isäkin oli kuvioissa niin miksei se jäänyt hoitamaan lasta ja antanut äidin opiskella.

no hh
Huh. Kamalaa olisi joutua synnyttämään noilla viikoilla kuollut lapsi. Aivan varmasti ansaitsee pieni ihminen omat hautajaiset aivan yhtä paljon kuin vanha ihminen. tai kuka tahansa.

törkeä olet ap kun kehtaat tuollaista edes miettiä. Mitä jos minä sanon sinulle, että olet korni jos pidät omalle lapsellesi hautajaiset? tai isällesi? tai äidillesi?

erratic
[QUOTE="vieras";23404123]Kyllä muuten aiheuttaa streptokokki raskauden aikana ennenaikaisia supistuksia, eikä sitä hoideta ennen kuin synnytyksessä antibioottitipalla. Minulla on tämä bakteeri, 2 keskenmenoa takana ja 2 ennenaikaista synnytystä, minulla siis 2 keskospoikaa, joista toinen sai minulta tartunnan synnytyksessä, koska minulle ei laitettu antibioottia. Tälle tartunnan saneelle vauvalle tuli aivovaurio, kiitos lääkärien hoitovirheen. Syntyi rv.30[/QUOTE]

No hui.. Mulla todettiin sama bakteeri kun kävin supistuksien vuoksi ylimääräisessä lääkärintarkistuksessa rv20 tai sinne päin. Ekassa raskaudessa oli myös supistuksia, tällöin ei tutkittu eikä hoidettu mitenkään, eipä sitä tosin tiedä olikokaan mulla silloin GBS:ia. On kai se bakteerikanta suht yleinen raskaana olevilla.

hm
Paljon kornimpaa on pitää hautajaiset ihmiselle, joka on saanut elää pitkän elämän. Kuin ihmiselle, jota ei ksokaan saanut oppia tuntemaan mutta jota varmasti rakasti jo.

Rollolainen
Ehkä hautausmaat voisivat muuttaa sen verran palveluitaan, että siellä olisi yhteinen kuoppa, johon nakata keskenmenot. Ei tarvitsisi varsinaista hautapaikkaa kaikille.
Rovaniemellä on erikseen vauvojen hautausmaa, mistä sitä tietä onko siihen haudattu noit "kesken menneitä". minusta on hyvä että ihmiset saavat haudata sikiönsä jos haluavat. omaani en haudannut, koska sain keskenmenon jo rv 8, mutta varmasti oliisn haudannut hautausmaalle vaikka olsi olut viikkoja vähemminkin.
Meidän pikku-Villekin oli vain banaanin kokoinen ( ei vaan olut kasvanut tarpeeksi) mutta kuitenkin 27 viikkoinen. eikä häntäkään olis saanut haudata?

"a p"
törkeä olet ap kun kehtaat tuollaista edes miettiä. Mitä jos minä sanon sinulle, että olet korni jos pidät omalle lapsellesi hautajaiset? tai isällesi? tai äidillesi?
Sano pois, kyllähän tähän maailmaan mielipiteitä mahtuu. Tosin en kyllä ymmärrä asioiden yhteyksiä toisiinsa, toisessa on kuitenkin kyse keskenmenosta vaikka se kuinka ikävää olisikin. Olen ihmetellyt vain hautaamista, ei edes mielessä käynyt että keskenmenon yhteydessä järjestettäisiin hautajaiset :ashamed:

Tuulenpoika
No hui.. Mulla todettiin sama bakteeri kun kävin supistuksien vuoksi ylimääräisessä lääkärintarkistuksessa rv20 tai sinne päin. Ekassa raskaudessa oli myös supistuksia, tällöin ei tutkittu eikä hoidettu mitenkään, eipä sitä tosin tiedä olikokaan mulla silloin GBS:ia. On kai se bakteerikanta suht yleinen raskaana olevilla.
GBS on hyvin yleinen vaiva, etenkin raskausaikana. Toisille aiheuttaa ongelmia ja toisilla täysin oireeton. Meille vaan kävi erittäin huono tuuri =( Jo edellisessä raskaudessa olin osastolla vuodelevossa 10 viikkoa saman vaivan takia ja ihan lääkäristä riippui hoidettiinko antibiooteilla vai ei. Nyt sairaala tiukentanut kantaansa entisestään ja hoitoa ei missään nimessä suostuttu antamaan! No, seuraavassa raskaudessa kyllä lupasivat sitten hoitaa, ihan kun se tähän suruun juuri nyt yhtään helpottaisi.

"mimmu"
Itse koin kammottavan keskenmenon vkolla 15... Neuvolassa ei sydänääniä millään kuulunut,vaikka aiemmin olivat kuuluneet. No sitten ultraan (kyllä,meillä maalla on neuvolassa ultra) jossa heti näin kuvasta että vauva jotenkin oudosti makasi pohjalla,ei kellunut niinkuin yleensä. No,ei sydän sykkinyt enään.
Sitten parin tunnin odotus lääkärille,joka totesi saman tuloksen ultrassa,ei sydän sykkinyt.
Kolmannen kerran sairaalassa jouduin katsomaan samaa lohdutonta näkyä... Sitten istumaan ikkunattomaan siivouskoppia muistuttavaan huoneeseen,johon hoitaja toi tyhjennyspillerit,ja kehoitti kotona vetämään vessan miettimättä mitä siellä olisi menossa...
Että kyllä tuntui empaattiselta... Kotona supisteli ja kun tuntui että vauva olis tulossa niin olin suunnitellut miten saan pienen enkelini "talteen" niin ettei päätyisi takapihalla olevaan paskakaivoon... Eli hautasin pienen enkelini ihan itse.

häh
[QUOTE="Leeli";23401812]Tällä "vauvalla" oli ihan omat hautajaiset. Ja isot olikin, sinne kutsuttiin kaikki kaveritkin. Isä ja äiti itki ja suri arkun äärellä. Kaikki vieraat eivät tosin tienneet, että oli keskeytetty raskaus, kuuntelin kun toiset puhuivat että kuinka väärin on että lapsi otetaan taivaaseen ennekuin vanhemmat pääsee tutustumaan edes. Ja syy keskeytykseen oli, että äitillä oli opiskelu kesken (aikuisopiskelija siis)[/QUOTE]

Nyt en ymmärtänyt. Viikkoja oli siis alle 12 vai kuinka?

halaus sulle
[QUOTE="mimmu";23405025]Itse koin kammottavan keskenmenon vkolla 15... Neuvolassa ei sydänääniä millään kuulunut,vaikka aiemmin olivat kuuluneet. No sitten ultraan (kyllä,meillä maalla on neuvolassa ultra) jossa heti näin kuvasta että vauva jotenkin oudosti makasi pohjalla,ei kellunut niinkuin yleensä. No,ei sydän sykkinyt enään.
Sitten parin tunnin odotus lääkärille,joka totesi saman tuloksen ultrassa,ei sydän sykkinyt.
Kolmannen kerran sairaalassa jouduin katsomaan samaa lohdutonta näkyä... Sitten istumaan ikkunattomaan siivouskoppia muistuttavaan huoneeseen,johon hoitaja toi tyhjennyspillerit,ja kehoitti kotona vetämään vessan miettimättä mitä siellä olisi menossa...
Että kyllä tuntui empaattiselta... Kotona supisteli ja kun tuntui että vauva olis tulossa niin olin suunnitellut miten saan pienen enkelini "talteen" niin ettei päätyisi takapihalla olevaan paskakaivoon... Eli hautasin pienen enkelini ihan itse.[/QUOTE]

Voi luoja, mitä olet joutunut kokemaan... :hug:

[QUOTE="mimmu";23405025]Itse koin kammottavan keskenmenon vkolla 15... Neuvolassa ei sydänääniä millään kuulunut,vaikka aiemmin olivat kuuluneet. No sitten ultraan (kyllä,meillä maalla on neuvolassa ultra) jossa heti näin kuvasta että vauva jotenkin oudosti makasi pohjalla,ei kellunut niinkuin yleensä. No,ei sydän sykkinyt enään.
Että kyllä tuntui empaattiselta... Kotona supisteli ja kun tuntui että vauva olis tulossa niin olin suunnitellut miten saan pienen enkelini "talteen" niin ettei päätyisi takapihalla olevaan paskakaivoon... Eli hautasin pienen enkelini ihan itse.[/QUOTE]

Voi ei tulee tippa linssiin puolestanne :(
Ihme hoitaja, miten nuo epäempaattiset pääsee alalle..huh huh.

"mimmi"
Kiitos Halaus & Tiiru... Ajattelin silloin että jos jaksais niin tekisin valituksen, no, en jaksanu. Paha lisä vielä oli kun menin sovittuna pvänä osastolle tarkastukseen, niin eräs "ihana" kätilö sanoi että eihän toi nyt mitään, kun sulla on jo 3 lasta...
Kaikista jännintä on se että kun menin kk päästä jälkitarkastukseen,niin oli menkat ja ultralla vielä tarkistivat että kaikki ok,et ole edes raskaana vielä. Ylläripylläri olikin kun siitä 2kk päästä selvisi että olinkin raskaana ja ollut jo ihan aluilla sillon jälkitarkastuksessa! Oli vaan ihme fiilis, kun mietti että miksi toinen ei saanut tulla,mutta toinen sai? Ja kaikki onneksi meni hyvin tällä kerralla<3

"mimmi"
Mutta siis,ymmärrän hyvin jos haluaa haudata/tuhkata oman pienenpienenkin vauvansa, mutta ymmärrän myös jos ei jaksa edes ajatella asiaa... Oli se aika koskettavaa pitää tosi pientä mutta niin täydellisen näköistä vauvaa... Vaikka jotainhan oli vialla kun kuoli...

Uskomatonta!
Siis ymmärsinkö ihan oikein, että ap:n tuttu keskeytti raskautensa ihan pelkästään opiskelunsa vuoksi? Ei sairautensa, iän(liian nuori tai vanha) tai muu "pakko" syyn takia vaan ihan vain jotta nainen voisi keskittyä opiskeluun(jotta tulevaisuudessa saisi paremman työuransa auki).

Yhteistyössä