Lapsen rokottamatta jättäminen (siis ei mitään rokotteita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Itse pähkäilin jonkin aikaa kuopuksen kanssa noita rokotusjuttuja ja päädyin sitten kulkemaan valtavirran mukana. Otin jopa rotavirus- rokotuksen. Sikainfluenssaa vastaan en sentään enää huolinut rokotteita, mutta sekin lähinnä ystäväni sitkeän valistustyön ansiota.

Olen myöhemmin kyseenalaistanut päätökseni ja miettinyt olisko sittenkin pitänyt tehdä toisin. Alan kyllä olemaan sitä mieltä, että kyllä, minä olin väärässä ja rokotukset olisi pitänyt jättää ottamatta.

Sain viikonloppuna kuulla henkilöstä, jolla on lääketieteellinen koulutus (kandi). Lisäksi hän on kouluttautunut luontaishoidon saralla. On siis koulutusta ja kokemusta molemmilta saroilta.

Tämä henkilö tuli sitten raskaaksi ja alkoi pohtimaan rokotusasioita. Hän näki todella kovan vaivan ottaessaan selvää kaiken mahdollisen rokotteista. Oli täysin puolueettomasti liikkeellä, sillä halusi tietenkin lapselleen ehdottomasti parasta, eikä todellakaan tahtonut riskeerata lapsensa terveyttä.

Pitkän tutkimisen jälkeen hän päätti olla rokottamatta tulevaa lastaan. Ei ainuttakaan rokotetta. Hän huomasi, että ainakin osa rokotteista on suhteellisen uusia, eikä niiden vaarattomuutta voi todistaa. Siis jopa ne "vanhat" rokotteet, joita mekin olemme lapsuudessamme saaneet, on nykyään jotain ihan muuta koostumukseltaan.

Tämä nainen siis totesi, että on suurempi riski rokottaa lapsensa kuin olla rokottamatta. Niin on moni muukin todennut. Kuulin myös, että neuvolassa (ja jo synnärillä) KUULUU kysyä että rokotetaanko lapsi. Vauvaa ei siis todellakaan kuulu rokottaa rutiininomaisesti. Jo tämä pitäisi herättää meissä vanhemmissa ajatuksia. Rokottamiseen ei siis ole pakkoa, eikä se suinkaan ole kiveen kirjoitettu laki. Ja jos kerran rokotuksen saa jättää ottamattakin, niin tämähän tarkoittaa että rokotusohjelmassa todellakin saattaa olla aukkoja ja riskitekijöitä.

Mulla on lapsiluku täynnä, mutta jos vielä tulisi lapsia, niin jättäisin ehdottomasti rokottamatta. Jokaisen tahollaan kannattaa myös vakavasti miettiä asiaa ja puntaroida rokotteita ennakkoluulottomasti. Kuten huomaamme nyt: THL saattaa olla myös väärässä. Me itse olemme vastuussa itsestämme.

Mulla myös samoja ajatuksia:)meillä on viisi lasta ja kaikki on rokotettu paitsi nyt nuorimmaiselta puuttuu vielä se puoltoistavuotis rokotus..oon sitä tässä venyttäny ja venyttäny,miettinyt...ens kuussa nuorimmainen täyttää 2v..mä jo kyl varasin ajan neuvolaan ja sielä ois tarkotus piikki laittaa mut koko aika mietin et laitetaanko kummiskaan..sikarokotteita meil ei otettu ollenkaa,meillä sairastettiin se.

[QUOTE="vieras";23023845]Juuri tästä syytä tuberkuloosin kaltaiset taudit leviävät myös Suomeen. Meillä rokotetaan ihan ohjelman mukaan, rotaa ei ole nähty tarpeelliseksi ottaa.[/QUOTE]

Rota kuuluu nykyisin ohjelmaan.

Voi hyvänenaika! Nytkö heräsit tajuamaan, että rokottaminen ei ole pakollista? Huhhei. Sanonpa vain, että on VASTUUTONTA jättää lapsensa rokottamatta. Mitä sitten, jos lapsesi saa bateeriperäisen aivokalvontulehduksen, vain sen vuoksi kun häntä ei ole rokotettu jne? Kamalaa, että ihmiset uskaltavat vaarantaa lapsensa terveyden olemalla tyhmiä. Mutta ku pitää olla erilainen ja massasta poikkeava "itse ajatteleva" hihhulihei.

tietyllä tapaa ymmärrän ettei halua rokotuttaa lapsia, mutta monet sairaudet jotka ovat levinneet epidemioina, ovat vakavia jen. on nimenomaan rokote ohjelmien takia pysyneet poissa.
en minäkään sikapiikkiä lapselle ottanut, enkä vesirokko rokotetta jne.
ikävää on kuitenkin se että jos jossainvaiheessa nuo rokotukset kääntyy laskuun ja ihmiset kuitenkin matkustaa paikkoihin joissa sellaisia tauteja on joita suomessa ei enää esiinny niin vaarana on laajat epidemiat

[QUOTE="vieras";23023845]Juuri tästä syytä tuberkuloosin kaltaiset taudit leviävät myös Suomeen. Meillä rokotetaan ihan ohjelman mukaan, rotaa ei ole nähty tarpeelliseksi ottaa.[/QUOTE]

Turha vedota tubiin! Tubirokote tappoi monia ja aiheutti vakavia haittoja monelle sadalle. Tuskin kukaan muistaa että rouva Kilpi MYÖNSI 29.11.2005, ETTÄ SUOMEN ROKOTE EI TEHOA VAKAVIIN TAUTIMUOTOIHIN JOITA VENÄJÄLTÄ TULEE. siltikin, ROKOTETTA ANNETTIIN 1.9.2006 ASTI !!!!

Jäykkäkouristusrokotuksen jättämättä ottaminen voi olla suurikin riski, sitähän pitäisi aikuisikäistenkin pitää voimassa.

Polio tulee varmaan taas rehottamaan rokottamattomien joukossa, jos monet jättävät sen ottamatta, silläkin on aika ikäviä jälkiseuraksia.

Itse rokot aikoinaan sairastaneena en niitä rokkoja niin hirveästi osaa pelätä, mutta joissain tapauksissa niilläkin on ikäviä seurauksia.

Jokainen päättäköön itse, mutta turha ruikuttaa sitten, kun käy huonosti oman päätöksen takia.

Jenkeissä on alkanut lapsia sairastua ja jopa kuolla hinkuyskään. Sitähän rokotetta ei anneta ihan pienelle vauvalle, vaan vähän isommalle. Kivasti sitten tautia levittää nämä aikuiset ja lapset jotka ovat päättäneet olla vapaamatkustajina laumaimmuniteetin suojassa. No, loppuu sekin jossain vaiheessa kun riittävän moni päättää olla rokottamatta lapsiaan.

"Lisäksi hän on kouluttautunut luontaishoidon saralla.."

Tuohon kohtaan voikin sitten lopettaa lukemisen. Jonkun poppa-akan horinoille en antaisi ihan hirveästi arvoa.

Joo mietippä tilannetta, että kaikki kieltäytyisi rokotteista.. taudit jylläis ja ihmisiä kuolis oikein urakalla.. mut ehkäpä se olisikin hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja välinpitämättömyyttä!;23024088:
Joo mietippä tilannetta, että kaikki kieltäytyisi rokotteista.. taudit jylläis ja ihmisiä kuolis oikein urakalla.. mut ehkäpä se olisikin hyvä juttu.
Darwin voittaa? Tyhmien vanhempien lapset kuolisivat pois :D

mä oon kans vähän samoilla lijoilla ap;n kans,nyt mua mietityttää tuo pneumokokki otanko sitä tytölle jolla ens viikolla 5kk neuvola,millaisia kokemuksia siitä teillä on. Rota rokote otettiin ja jos olisin tiennyt mikä huuto ja puklailu siitä alkoi niin olisin ehkä jättänyt väliin.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi rokottamatta jättäminen on joidenkin ihmisten mielestä merkki suuremmasta "omilla aivoilla ajattelemisesta" kuin rokotuttaminen.

Monien ihmisten kohdalla ne perusteet rokottamatta jättämiseen nimittäin kuulostavat kovin hataroilta, epätieteellisiltä ja vanhoihin tutkimuksiin perustuvilta. Varsinkin näiden ihmisten kohdalla, jotka jättävät koko setin ottamatta.

Mitä haittoja rokotteet sitten aiheuttavat, näin yksilötasolla ajateltuna? Mitä hyötyä siitä olisi lapselleni jos en rokotuttaisi?

Aion kumminkin rokotuttaa, en halua että lapsi mahdollisesti sairastuu johonkin joka olisi ollut helposti rokotteella estettävissä.

Aion kumminkin rokotuttaa, en halua että lapsi mahdollisesti sairastuu johonkin joka olisi ollut helposti rokotteella estettävissä.

...tai että syöpähoitoja saavat tai muuten immuunipuoustukseltaan heikommat lapset (joita ei voi rokottaa) kuolevat niihin lastentauteihin, joita vastaan lapsia rokotetaan. Nythän laumaimmuniteetti suojaa heitä, mutta ei enää kauan, jos rokotuskattavuus laskee.

Esikoisen aikaan ohjelmaan ei vielä kuulunut rotaa eikä pneumokokkia, ja niistä kieltäydytään tämän pian syntyvän vauvan kohdalla. Myöskään influenssarokotuksia ei oteta. Esikoinen (2 v.) ei ole saanut myöskään MPR:ää, mutta varmaan jossain vaiheessa laitetaan kun matkustellaan niin paljon. Twinrix eli hepatiittipiikki otettiin hänelle ylimääräisenä.

Mä en jotenkin antais vielä arvoa tuolla ammattipohjalla. Kandi ja koulutus luontaishoidon saralla ei vielä kuulostaa tarpeeksi ammattilaiselta, jotta luottaisin hänen antamaan tietoon enemmän kun niiden, jotka ovat ihan oikeasti pitkälle kouluttautuneita.

mä oon kans vähän samoilla lijoilla ap;n kans,nyt mua mietityttää tuo pneumokokki otanko sitä tytölle jolla ens viikolla 5kk neuvola,millaisia kokemuksia siitä teillä on. Rota rokote otettiin ja jos olisin tiennyt mikä huuto ja puklailu siitä alkoi niin olisin ehkä jättänyt väliin.

No meillä sairastettiin Rota ja voin kertoa, että pahempaa oli kuin kuvaamasi oireet!!!! Haloo, mitä enemmän jätetään rokottamatta, sitä enemmän vaaralliset taudit palaavat. Nyt ne, jotka jättävät lapsensa rokottamatta eivät ota suurta riskia, koska niin monet edelleen rokottavat lapsensa. Jokainen toki itse valintansa tekee, mutta itse pidän rokotteita huomattavasti pienempänä pahana kuin tauteja!!! Pneumokokki aiheuttaa suuren osan korvatulehduksista ja myös mm. aivokalvontulehdusta, joten punnitse vaihtoehtoa tarkkaan!

[QUOTE="öppö";23024212]Samaa mieltä[/QUOTE]
Eikö ole masentavaa, miten vielä nykyäänkin länsimaisessa sivistysyhteiskunnassa löytyy kajahtaneita hippejä, jotka pitävät yrttihoitoja ja energiakristallipaskaa varteenotettavana vaihtoehtona modernille lääketieteelle? Kouluihin pitäisi oikeasti saada joku kansalaistaitokurssi aiheesta.. "Miksi pseudotiede on paskaa."

Onko käyny mielessä mikä huuto ja puklailu siitä itse taudista olisi tullut? Ihan älytön ajatus, että sen takia että rokotteesta seuraa joitain lieviä oireita, olisi parempi sairastaa vakava sairaus. En tajua tätä logiikkaa!

Yhteistyössä