Kissan rokottamatta jättäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Siis miksi ylipäänsä pitää selittää ja väen vängällä keksiä miehelle riittävä syy jotta saat luvan (tjtn.) rokottaa kissan?

Haen tällä siis sitä että eikai kukaan tarvitse lupaa siihen että saa rokottaa oman kissansa? Jos miehesi ei ymmärrä kissojen hoidosta mitään niin miksi hän ei suosiolla jätä kissan hoitoa sinulle jolloin sinä päätät myös kissan rokotuksista.

Viime kesänä lopetin anoppilasta 2 kissaa joita ei oltu rokotettu ja joilla oli tästä syystä kissaflunssa joka oli mennyt niin pahaksi ettei kissoja voitu enää pitää sillä se olisi ollut jo eläinrääkkäystä. Kissat olivat saaneet viimeisen vuoden aikana erilaisia antibioottikuureja mutta ne eivät flunssaa paranna.

Nykyään anoppi rokottaa kissansa, senverran kova paikka se hälle oli, kun kissat jouduttiin lopettamaan.

Kuten jo yllä kirjoitin, vien kyllä kissan rokotettavaksi, vaikka mies sanoisi mitä. Mutta haluaisin, ettei mun tarvitsisi tehdä sitä vastoin miehen tahtoa vaan että hänkin ymmärtäisi, että kissa tarvitsee sen rokotuksen. Asiaan vaikuttaa sekin, että mies kustantaa meidän perheen elämisen; itse en ole vuosiin tienannut mitään.

Juu, olit kirjoittanut sen rokotusviestisi sillä aikaa kun rustailin tuota omaa viestiäni. Hyvä että rokotat mutta silti ihmetyttää se ettei miehelle riitä syyksi se että kissa voi muutoin kuolla tautiin joka olisi ollut ehkäistävissä rokotuksella.
Ehkä vielä enemmän ihmetyttää se, että miehesi mielestä kissan ei tarvitsisi montaa vuotta edes elää. Miten meinasitte kissan ruokkia? Halvimmalla mahdollisella markettipöperöllä joka mahdollistaa sen, ettei kissa ainakaan lisävuosia saa hyvän ruokavalion ansiosta ja ettei miehen rahat uppoa kissaan?

En minäkään mitään tienaa, enkä tule tienaamaan pitkään aikaan mutta kyllä ukko saa luvan maksaa (ja mielellään maksaakin) koirille ja kissalle parhaat mahdolliset pöperöt sekä kaikki ne eläinlääkärireissut jotka eläimilleni tarpeellisiksi katson.

Jos perheenä eletään ja perheenä päätetään eläin ottaa, osallistuu jokainen eläimen hoitoon. Toinen käytännössä, toinen enempi taloudellisesti mutta jokainen silti osallistuu.

Toivottavasti miehesi tulisi järkiinsä.

Koska mieheni ei ole rakastunut kissoihimme, pidän niitä saunassa ja ruokin niitä kärpäsillä.

Ei vaan, kiva asenne sulla... Olen tehnyt kissoilleni pakastimeen Rafaellon kiusausta (netistä löytyy ohje) ja kanaseitisekoitusta. Niiden joukkoon oli tarjoiluvaiheessa tarkoitus lisätä hapankorppua, juustoa, kermaviiliä tms. Tuo sapuska ei kuitenkaan nirsonoukillemme kelpaa, vaan joukkoon on pakko sekoittaa pennuille tarkoitettua kaupan Whiskasia tms. En tiedä, tapanko kissat tällä ruokavaliolla. Mielestäsi varmaan kyllä, mutta toivottavasti en.

Mieheni ei ole koskaan fanittanut mitään eläimiä. Heillä kotona on kyllä ollut koiria, mutta ne ovat olleen aina ulkona (järkyttävää!). Mies siis sietää lemmikkimme, mutta mielellään pysyttelee niistä erossa - osallistuu siis esim. ruokkimiseen vain pakon edessä.

No ei nyt tarvitse ruveta päädyttämään. Tuskin kissat tuohon kuolevat mutta henkilökohtaisella tasolla en taskaan kyllä ymmärrä miksi syöttäisit kissoillesi hapankorppua joka on siis viljatuote (ja sisältää suolaa). Kissa on lihansyöjä.

Eläintä ei mielestäni pitäisi ottaa ellei koko perhe eläintä halua. Juurikin tässä nyt on esimerkki siitä miten voi käydä jos koko perhe ei ole satasella mukana.

Ei koirien (toki riippuu rodusta) pito ulkona ole järkyttävää kunhan niillä on asianmukaiset puitteet.

No ei nyt tarvitse ruveta päädyttämään. Tuskin kissat tuohon kuolevat mutta henkilökohtaisella tasolla en taskaan kyllä ymmärrä miksi syöttäisit kissoillesi hapankorppua joka on siis viljatuote (ja sisältää suolaa). Kissa on lihansyöjä.

Eläintä ei mielestäni pitäisi ottaa ellei koko perhe eläintä halua. Juurikin tässä nyt on esimerkki siitä miten voi käydä jos koko perhe ei ole satasella mukana.

Ei koirien (toki riippuu rodusta) pito ulkona ole järkyttävää kunhan niillä on asianmukaiset puitteet.

Kissatietouttani kartuttaessani olen lukenut muutamastakin paikasta, että lähinnä lihaa syövä kissa tarvitsee myös hieman kuitua. Kissalle sopivia lähteitä ovat esim. hapankorppu ja kaurahiutaleet - siis ainakin näiden lähteideni mukaan. En mä siis niille kokonaisia korppuja syötä vaan muutaman murenon pudotan ruoan sekaan.

"Juurikin tässä nyt on esimerkki siitä miten voi käydä jos koko perhe ei ole satasella mukana"!? Miten tässä nyt sitten on käynyt!? Mielestäni meillä on asiat oikein hyvin; haluaisin vain mieheni ymmärtävän, että kissat todellakin tarvitsevat ne rokotteet, jotka ne saavat.

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
meillä 2 sisäkissaa ja eläinlääkäri meille sano että jos ei käy näyttelyssä ai ei ole ulkokissa niin rokotuksia ei tarvita.

Oikeasti siis eläinlääkäri sanoi noin? Kissarutonhan kuitenkin voi saada ihan vaan kengänpohjissa sisään kulkeutuneesta liasta :( Ovatko kissasi kokonaan sisällä? Omani on ollut toistaiseksi sisällä mutta tulee kyllä pian pääsemään oman pihatarhaansa terassillemme ja ehkä joskus lenkillekin valjaissa.

Kiitos vastauksestasi!

kissaruttoa on niin vähän kuulemma suomessa että siks sano noin .Tottakai olisimme rokottaneet mutta uskomme eläinlääkäriä ja kissamme on nyt 11V ja 14V.Meillä kissat ovat kokonaan sisäkissoja ja koirat meillä on rokotettu niin kuin pitääkin.

meil kissaa ei ole rokotettu. madottanut olen.. on sen verran ulkokissa että liikkuu ulkona valjaissa.. ja aina pesen tassut kun tullaan sisälle vaikka miulle sanotaankin että kissa siivoo itsensä..

mutta mie vaan oon tapoihini pinttynyt.. ;)

kisu on terve reipas ja erittäin aktiivinen. Katsotaan miten käy kun eläintohtori tekee * miekalla nipsis napsis* ;) :whistle:

Itellä ollutneljä kissaa ilman rokotuksia. Kävivät vielä ulkonakin. Matolääkkeet annoin, mutta siihen se sitten jäi kun eläinlääkärikin oli niin kaukana. Ei tullut koskaan mitään ylimääräisiä vaivoja ja elivät pitkään. Rotukissoille suosittelisin antamaan rokotukset kun ovat geeniperimältään alttiimpia taudeille.

No mäki sen verran puutun tohon ruokavalioon, että harvempi kissa kuolee niihin markettipöperöihin. Meillä oli lapauudenkodissa yhteensä 4 kissaa kaikki olivat marketti ruoilla. Ja jokainen niistä eli siihen 20v. kieppeille. Ja, mitä oon eläinkaupoissa katsonut, niin aikasamoja ne lihapitoisuudet niissä ruoissa on. Toki siellä on parempiakin mut sitten taas se hinta alkaa olla sen verta kova, että jätän kyllä väliin. Tottakai vien eläinlääkäriin kissani maksoi, mitä maksoi, jos tarve vaatii mutta toi ruokkimisjuttu mun empiiristen tutkimusten perusteella (en oo varmaan ikinä tavannut maatiaiskissaa, joka ei olis elänyt vähintään n.15 v) saa kelvata ihan tollasenaan. Rotukissat ovat asia sitten erikseen.

Yhteistyössä